Mä en kyl

tajuu teit....

mul o vähä pääl 100l akva ja mul o siin 2 kultakalaa noin 3v ja toine tänää ostettu toisen kamuks... ihan hyvin ne o parjänny. kaikki sanoo et pitäs ostaa joku 1000l tankki ja kolme suodatinta ja päläpäläpläää... joillakin ei oo ehkä varaa ostaa nii isoi akvoi ja mihi sellase ees laittais... se vie vaik kuinka ison tilan ja suodattimetkin maksaa omaisuuden...
sitä paitsi mun mielest... menin joskus akvakauppaa ja siel oli aina se yks kultsi eikä kukaa sitä ostanu... se oli siel ties kui kauva ja siin akvas oli varmaa 7 muut kultakalaa, akva oli 100l sitten ostin sen ... on ainaki parempi sillä nyt kunin siel kaupas...
mun mielest te sanotte kyl liian isohin akvoihin noit kultsei tai siis kyl se aina parempi o mitä isonpi akva on jne... mut no repikää siit...

42

2672

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Make

      No mietipä itseäsi loppuelämäsi jossain pienessä vatekaapissa. Olisiko kivaa?

    • ---

      Koska kultakala on isoksi kasvava paljon liikkuva kala, tarvii yksi yksilö vähintään 100l akvaarion. Pienemmissä tila loppuu kesken touhukkaalta kultakalalta. Ja kultakala on parvikala, eli se taasen meinaa sitä, että kaloja pitää olla _vähintään_ 5 kappaletta, ja se tekee yhteensä 500l. Pienemmissä akvaarioissa ilman seuraa kultakalat ehkä elävät, mutta jäävät kitukasvuisiksi, ja kärsivät seuranpuutteesta, mikä ei ole koskaan hyvä asia.

      Ja sen takia kultakala akvaarioissa pitää olla tehokas suodatin, koska kultakalat ovat aikamoisia sottapyttyjä, eli repivät ja syövät kasvit, ja tonkivat pohjaa. Lisäksi kultakalat ovat viileämpien vesien kaloja, joten tarvitsevat n. 20-22 asteista vettä. Toki selviät lämpimämmässäkin vedessä, mutta kultakalat eivät siitä pidä.

      Kultakalat eivät ole aloittelioiden kaloja, ja jos ei ole rahaa ostaa parvea kultakaloja lähemmäs tonnin tankkiin, on ne syytä unohtaa, ja valita muita kalalajeja.

      Voin myös sanoa, että itsellänikin on ollut 73l akvariossa kultakala, mutta annoin sen pois, koska sen näki että tilaa oli ihan liian vähän, ja kultakala stressasi siitä paljon. Enkä silloin tiennyt ollenkaan kultakalan vaatimuksista, mutta nyt tiedän. Sempä takia jätänkin nämä kalat niille, joilla on niille lajinmukaiset olot järjestettävissä.

      • hmmm

        no saahan kaikilla omat mieli piteet olla... mut kyl mä ainaski pienemmässökin tilassa mielelläni eläisin jos vaan ruokaa sais ja olis kaveri...
        Olisko sitte muka pitäny jättää se kultsi pariks vuodeks sin akvakauppaa vie kitumaa... mul ei oo kyl kultsit kasveja syöny yhtään... pikemminkin niitä saa koko ajan harventaa.


      • ...
        hmmm kirjoitti:

        no saahan kaikilla omat mieli piteet olla... mut kyl mä ainaski pienemmässökin tilassa mielelläni eläisin jos vaan ruokaa sais ja olis kaveri...
        Olisko sitte muka pitäny jättää se kultsi pariks vuodeks sin akvakauppaa vie kitumaa... mul ei oo kyl kultsit kasveja syöny yhtään... pikemminkin niitä saa koko ajan harventaa.

        Kyl mä sen ymmärrän ettei iha mihinkään maljaan niit pitäs tunkee mut toi on jo liiotteluu mistä te puhutte...


      • ole liioittelua
        ... kirjoitti:

        Kyl mä sen ymmärrän ettei iha mihinkään maljaan niit pitäs tunkee mut toi on jo liiotteluu mistä te puhutte...

        No ei todellakaan ole liioittelua. Miksi ihmeessä pitää liian pienessä akvaariossa ja pienellä porukalla?


      • minä
        ole liioittelua kirjoitti:

        No ei todellakaan ole liioittelua. Miksi ihmeessä pitää liian pienessä akvaariossa ja pienellä porukalla?

        Miten voi olla liiottelua isoille kaloille isot altaat. Kultakalat kasvavat isoiksi ja sotkevat, eli jos on vähän päälle 100 litranen allas, niin mietipä sitä siivousta, imuroitko montaki kertaa viikossa pohjan ja vaihdat vesiä ? Toisaalta en kyllä ymmärrä noita puheita; "pelastin" sen kun kävi niin sääliksi, se olisi kuitenkin voinut päästä isoon ja hyvään kotiin vaikka nyt vähän pidempään liikkeessä joutuu oleen. Itsekin olen nähnyt eräässä liikkeessä kiekkokalan jo parin kuukauden ajan ja toivoisin en pääsevän jo "kotiin", mutta itse en sitä kyllä "pelasta" tohon 100 litraseen, sehän olisi jo enempi rääkkäystä kuin tuolla kaupassa odottelu.


      • Hallelujasaa!!!
        minä kirjoitti:

        Miten voi olla liiottelua isoille kaloille isot altaat. Kultakalat kasvavat isoiksi ja sotkevat, eli jos on vähän päälle 100 litranen allas, niin mietipä sitä siivousta, imuroitko montaki kertaa viikossa pohjan ja vaihdat vesiä ? Toisaalta en kyllä ymmärrä noita puheita; "pelastin" sen kun kävi niin sääliksi, se olisi kuitenkin voinut päästä isoon ja hyvään kotiin vaikka nyt vähän pidempään liikkeessä joutuu oleen. Itsekin olen nähnyt eräässä liikkeessä kiekkokalan jo parin kuukauden ajan ja toivoisin en pääsevän jo "kotiin", mutta itse en sitä kyllä "pelasta" tohon 100 litraseen, sehän olisi jo enempi rääkkäystä kuin tuolla kaupassa odottelu.

        Haha.....Jos akvakaupas olis myynnis joku kiekkokala....Se vois olla siellä monta monta monta...Ehkä jopa pari vuotta...Ja sen jälkeen vielä pienempään....Ehkä johonki 40 litrasee....Vetäkää siitä...Sitä paitsi mittakaava: kultakala 100 litran akvaariossa ei oo tosiaankaan sama kuin ihminen vaatekaapissa!!!!(käyttäkää järkeä!!!)Hyvässä seurassa ja hoidossa ruoassa....Kyl mäkin viihtysin... =)


      • Hallelujasaa!!!
        minä kirjoitti:

        Miten voi olla liiottelua isoille kaloille isot altaat. Kultakalat kasvavat isoiksi ja sotkevat, eli jos on vähän päälle 100 litranen allas, niin mietipä sitä siivousta, imuroitko montaki kertaa viikossa pohjan ja vaihdat vesiä ? Toisaalta en kyllä ymmärrä noita puheita; "pelastin" sen kun kävi niin sääliksi, se olisi kuitenkin voinut päästä isoon ja hyvään kotiin vaikka nyt vähän pidempään liikkeessä joutuu oleen. Itsekin olen nähnyt eräässä liikkeessä kiekkokalan jo parin kuukauden ajan ja toivoisin en pääsevän jo "kotiin", mutta itse en sitä kyllä "pelasta" tohon 100 litraseen, sehän olisi jo enempi rääkkäystä kuin tuolla kaupassa odottelu.

        Niin ja tuskin teidän mielipiteenne muita paljonkaan heilauttaa,...Esim:Joku sanoo et älä ny ihmeessä sitä kalaa laita noin pieneen akvaan!!!----Ja tottakai vien sen takas akvakauppaan....Ehkä mielipiteistä ei olekkaan aina hyötyä!!!


      • löytyhän täältä joku viisas...
        Hallelujasaa!!! kirjoitti:

        Niin ja tuskin teidän mielipiteenne muita paljonkaan heilauttaa,...Esim:Joku sanoo et älä ny ihmeessä sitä kalaa laita noin pieneen akvaan!!!----Ja tottakai vien sen takas akvakauppaan....Ehkä mielipiteistä ei olekkaan aina hyötyä!!!

        toinen kultseist o jo 20cm pitkä joten ei se kyl mun mielest kitukasvuseks jää ja jos se tost jokski hirmuliskoks kasvaa ni kyl mä sen isompaan akvaan annan... mul o 2 suodatinta ja vettä vaihdan joka viikko puolet.


      • näitä
        löytyhän täältä joku viisas... kirjoitti:

        toinen kultseist o jo 20cm pitkä joten ei se kyl mun mielest kitukasvuseks jää ja jos se tost jokski hirmuliskoks kasvaa ni kyl mä sen isompaan akvaan annan... mul o 2 suodatinta ja vettä vaihdan joka viikko puolet.

        tässä taas näemmä niitä joita kalojen hyvinvointi ja hoito ei kiinnosta pätkääkään, hankitaan kaloja tuosta noin vaan.


    • tintti

      Et ihan tarvitse 1000 l mutta yksi kultakala tarvitsee 100 l tilaa.SE 100 l ALOITETAAN LASKEMAAN 200 l ETEENPÄIN eli 200 l ON YHEN KULTAKALAN AKVAN KOKO.Ja kultakalat on parvikaloja!Miksi kyselet täällä jos et kuitenkaan neuvoista välitä ja saati sitten kaloista (ei pahalla).

      • minä

        Tää on kyllä ihme paikka, eli kysytään jotain ja sitten intetään vastaan. Esim. vaihdan vettä kerran kuussa, allas 60 litranen, kaloina miljoonakaloja, miekkapyrstöjä, kultakaloja ja yksi lehtikala kun siltä kuoli kaveri mikähän noilla kaloilla on kun niitä on kuollut jo monta ja sitte niillä on jotain ihme pilkkuja ja joillakin kasvais niinku hometta jne. Tuohon vastaat ensinnäkin kalavalinnat on päin p***ttä ja vettä vois vaihdella vähintää joka viikko tai ton kokoseen ehkä useamminkin, niin aletaan inttää ettei mun hoitorutiineissa ole vikaa eikä kalavalinnoissa ja miksi heti arvostellaan kun kysyn jotain jne. eli otetaan neuvot/ohjeet vastaan kaikkea muuta kuin rakentavasti. Kait tälläkin palstalla olisi kuitenkin loppujen lopuksi tarkoitus kalojen hyvinvointi, koska kuitenki vaikka saisi jonkun kalan ilmaiseksi, niin eikö niitä otetakaan huolehtiakseen niiden hyvinvoinnista. Loppujen lopuksi kalat, niin kuin kaikki muutkin, lemmikeiksi tarkoitetut, ei suomen luonnossa pärjäävät eläimet, ovat kuitenkin meidän vastuulla, koska ne eivät pääse esim. altaasta parempiin oloihin ilman omistajansa apua ja tästä asiasta on maininta myös eläinsuojelulaissa, eli jos otat vaikka "vaan" kalan niin sinun pitää luoda sille olosuhteet joissa se kalanen voi elää hyvän ja täysi painoisen elämän, myös sairastapauksessa vaikka se "vaan" se kala joudut sille hankkimaan lääkitystä yms. apua, vaikka sitten lopettamaan sen oikein.


      • tajuu teit....
        minä kirjoitti:

        Tää on kyllä ihme paikka, eli kysytään jotain ja sitten intetään vastaan. Esim. vaihdan vettä kerran kuussa, allas 60 litranen, kaloina miljoonakaloja, miekkapyrstöjä, kultakaloja ja yksi lehtikala kun siltä kuoli kaveri mikähän noilla kaloilla on kun niitä on kuollut jo monta ja sitte niillä on jotain ihme pilkkuja ja joillakin kasvais niinku hometta jne. Tuohon vastaat ensinnäkin kalavalinnat on päin p***ttä ja vettä vois vaihdella vähintää joka viikko tai ton kokoseen ehkä useamminkin, niin aletaan inttää ettei mun hoitorutiineissa ole vikaa eikä kalavalinnoissa ja miksi heti arvostellaan kun kysyn jotain jne. eli otetaan neuvot/ohjeet vastaan kaikkea muuta kuin rakentavasti. Kait tälläkin palstalla olisi kuitenkin loppujen lopuksi tarkoitus kalojen hyvinvointi, koska kuitenki vaikka saisi jonkun kalan ilmaiseksi, niin eikö niitä otetakaan huolehtiakseen niiden hyvinvoinnista. Loppujen lopuksi kalat, niin kuin kaikki muutkin, lemmikeiksi tarkoitetut, ei suomen luonnossa pärjäävät eläimet, ovat kuitenkin meidän vastuulla, koska ne eivät pääse esim. altaasta parempiin oloihin ilman omistajansa apua ja tästä asiasta on maininta myös eläinsuojelulaissa, eli jos otat vaikka "vaan" kalan niin sinun pitää luoda sille olosuhteet joissa se kalanen voi elää hyvän ja täysi painoisen elämän, myös sairastapauksessa vaikka se "vaan" se kala joudut sille hankkimaan lääkitystä yms. apua, vaikka sitten lopettamaan sen oikein.

        Saanen kysäistä et mitä neuvoi mä oon teilt kysyny??? En tietääkseni mitään!!!


      • tajuu teit.....
        tajuu teit.... kirjoitti:

        Saanen kysäistä et mitä neuvoi mä oon teilt kysyny??? En tietääkseni mitään!!!

        Kyllä mäkin ihminen oon ja kyllä, välitän kalastani voiko se hyvion vai ei... mut en kyl rupee sil mitää omakoti taloo ostaa...


      • vaan isompi asumus
        tajuu teit..... kirjoitti:

        Kyllä mäkin ihminen oon ja kyllä, välitän kalastani voiko se hyvion vai ei... mut en kyl rupee sil mitää omakoti taloo ostaa...

        Kuten jo edellä sanoin, niin olisit ensin ottanut selvää, millaiset vaatimukset kultakaloilla on, ja sitten miettinyt voitko niitä järjestää. Sama koskee kaikkia kaloja. Sinun kannataisi antaa/myydä kalasi pois, ja ostaa tilalle joitain muita kivoja kaloja, mitkä tankkiisi mahtuvat. Tai sitten hommaat isomman akvaarion näin alkuun.


      • isompaa
        vaan isompi asumus kirjoitti:

        Kuten jo edellä sanoin, niin olisit ensin ottanut selvää, millaiset vaatimukset kultakaloilla on, ja sitten miettinyt voitko niitä järjestää. Sama koskee kaikkia kaloja. Sinun kannataisi antaa/myydä kalasi pois, ja ostaa tilalle joitain muita kivoja kaloja, mitkä tankkiisi mahtuvat. Tai sitten hommaat isomman akvaarion näin alkuun.

        kun ei oo rahaa ees ostaa =(
        Kyl ne mun mielest tuol nyt ve pärjää... kuten jo sanoin sitten pitää alkaa miettii jotai ratkasuu jost niist tulee jotai suurpetoi =)


      • et pärjää
        isompaa kirjoitti:

        kun ei oo rahaa ees ostaa =(
        Kyl ne mun mielest tuol nyt ve pärjää... kuten jo sanoin sitten pitää alkaa miettii jotai ratkasuu jost niist tulee jotai suurpetoi =)

        Kertooko kalat sulle et nyt on hyvä olla, kiitos hoidosta, ei ole oikoteitä onneen ja kalojen hoitamiseen vaaditaan kunkin lajin ominaisuuksiin ja elin olosuhteisiin perehtymistä. Ei asiat oo niin yksinkertaisia kuin ne luulis olevan.

        Jos kalat maksais vaikka kymmenen kertaa enemmän niitä varmasti hoidettaisiin asiallisemmin eikä ylimalkaisesti ostettaisi akvaa täyteen sitä mitä silmää miellyttää.


      • tajuu teit.....
        et pärjää kirjoitti:

        Kertooko kalat sulle et nyt on hyvä olla, kiitos hoidosta, ei ole oikoteitä onneen ja kalojen hoitamiseen vaaditaan kunkin lajin ominaisuuksiin ja elin olosuhteisiin perehtymistä. Ei asiat oo niin yksinkertaisia kuin ne luulis olevan.

        Jos kalat maksais vaikka kymmenen kertaa enemmän niitä varmasti hoidettaisiin asiallisemmin eikä ylimalkaisesti ostettaisi akvaa täyteen sitä mitä silmää miellyttää.

        Jos kalat maksais kymmenen kertaa enemmän kukaa ei ostais niit! JA en mää oo mikään demoni vaik mul onkin omat mielipiteet... Kyl mä huomaan jos se on huonosti voiva esim. se takii mä sil kaverin sil ostinkin kun se rupes olee paikallaan ja ei ollu enää niin vilkas ja sit kun se sai kaverin ne meni siel perä perää eikä oo sen jälkee paikallaan pysyny... Ja joka aamu kun mä herään se tulee siihen pinnalle kun mä kuljen akvan ohi ja se sillee hauskasti muiskuttaa (pitää sellast hauskaa ääntä) kunnes mä annan ruokaa... se o mun herätyskello... =)


      • Tulisko teil mielee???
        tajuu teit..... kirjoitti:

        Jos kalat maksais kymmenen kertaa enemmän kukaa ei ostais niit! JA en mää oo mikään demoni vaik mul onkin omat mielipiteet... Kyl mä huomaan jos se on huonosti voiva esim. se takii mä sil kaverin sil ostinkin kun se rupes olee paikallaan ja ei ollu enää niin vilkas ja sit kun se sai kaverin ne meni siel perä perää eikä oo sen jälkee paikallaan pysyny... Ja joka aamu kun mä herään se tulee siihen pinnalle kun mä kuljen akvan ohi ja se sillee hauskasti muiskuttaa (pitää sellast hauskaa ääntä) kunnes mä annan ruokaa... se o mun herätyskello... =)

        Ku mä en haluu ees ottaa enempää kaloi mut niinku kaikki varmaa tietää et kultsit o tosi suttupyttyjä ni voisinkohan ottaa tonne jonkun pohjakalan mitä kultsit ei söis??? joka olis sellast kestävää laatuu ja eläis kauan?


      • ----
        Tulisko teil mielee??? kirjoitti:

        Ku mä en haluu ees ottaa enempää kaloi mut niinku kaikki varmaa tietää et kultsit o tosi suttupyttyjä ni voisinkohan ottaa tonne jonkun pohjakalan mitä kultsit ei söis??? joka olis sellast kestävää laatuu ja eläis kauan?

        Osta yksi partamonni, on hyvä levänsyöjä, ja pitäisi olla ihan kestävää laatua.


      • jos ei tiedä muuta kalastoa
        ---- kirjoitti:

        Osta yksi partamonni, on hyvä levänsyöjä, ja pitäisi olla ihan kestävää laatua.

        Tässäkin tapauksessa kysseessä kultakaloja liian pienessä akvaariossa eikä omista suostu tajuamaan lemmikkiensä parasta vaan vänkää vastaan periaatteitaan vaikka faktaa on tarjolla vaikka kuinka.

        ei ihmiset huvikseen tällaisia juttuja kaloista kerro ... http://www.varusteleka.fi/laura/kalat.php?nayta=21 ... http://www.faunatar.fi/fin/index.php?cmd=157 ... http://kotisivu.mtv3.fi/Hah/kultakala.htm


      • minä
        jos ei tiedä muuta kalastoa kirjoitti:

        Tässäkin tapauksessa kysseessä kultakaloja liian pienessä akvaariossa eikä omista suostu tajuamaan lemmikkiensä parasta vaan vänkää vastaan periaatteitaan vaikka faktaa on tarjolla vaikka kuinka.

        ei ihmiset huvikseen tällaisia juttuja kaloista kerro ... http://www.varusteleka.fi/laura/kalat.php?nayta=21 ... http://www.faunatar.fi/fin/index.php?cmd=157 ... http://kotisivu.mtv3.fi/Hah/kultakala.htm

        Et puututaan siihen että ne kalat on liian pienessä purkissa. Eikä se partiskaan sitä paskaa syö, mitä niiltä kultseilta tulee.


      • Vaari-o
        minä kirjoitti:

        Et puututaan siihen että ne kalat on liian pienessä purkissa. Eikä se partiskaan sitä paskaa syö, mitä niiltä kultseilta tulee.

        Kun saisi jotenkin omistajan tajuamaantapahtuneen virheen ja korjaamaan sen välittömästi ettei viattomat luontokappaleet kärsisi enempää vaikka kyseessä oliskin vaatimattomat akvaariokalat.


      • tajuu teit....
        Vaari-o kirjoitti:

        Kun saisi jotenkin omistajan tajuamaantapahtuneen virheen ja korjaamaan sen välittömästi ettei viattomat luontokappaleet kärsisi enempää vaikka kyseessä oliskin vaatimattomat akvaariokalat.

        Joo en mä sitä pohjakalaa oo ostamas syömää kultsien paskaa vaan sitä ruokaa mitä ne ei välttämättä ehi syömään vaan se vajoo pohjaan ja sit tietty levää...
        Ja edelleen oon sitä mielt et ne pärjäää ihan hyvin siin akvas...
        Saahan mielipiteitä olla mut pitäiskö mun siis antaa se toinen kultsi pois et se yks jäis ihan yksin kun en rupee ainakaan isompaa akvaa ostaa niin kuin jo sanoin ei oo rahaa eikä tilaa...
        Onks vie ehdotuksii siihe pohjakala hommaan...
        Eiks partamonni elä lähemmäs 15v?


      • mut ei sun
        tajuu teit.... kirjoitti:

        Joo en mä sitä pohjakalaa oo ostamas syömää kultsien paskaa vaan sitä ruokaa mitä ne ei välttämättä ehi syömään vaan se vajoo pohjaan ja sit tietty levää...
        Ja edelleen oon sitä mielt et ne pärjäää ihan hyvin siin akvas...
        Saahan mielipiteitä olla mut pitäiskö mun siis antaa se toinen kultsi pois et se yks jäis ihan yksin kun en rupee ainakaan isompaa akvaa ostaa niin kuin jo sanoin ei oo rahaa eikä tilaa...
        Onks vie ehdotuksii siihe pohjakala hommaan...
        Eiks partamonni elä lähemmäs 15v?

        ajattelisit kalojes parasta


      • tajuu teit.....
        mut ei sun kirjoitti:

        ajattelisit kalojes parasta

        Mitä te ootte muo arvostelemaan ette tunne mua ette oo nähny mua kaikki ihmiset ei oo ehkä sellasii ku ne kirjottaa tulkaa käymää ja arvostelkaa sitte!!!
        Ja ette oo nähny mun akvaani joten ette varmasti tiiä millaset olot kaloil on...
        Ja jos mä en välittäis kaloistani ni en ois takuulla viittiny ruveta vaihtaa tänää sorapohjaa hiekkapohjaks...


      • JuuLia
        tajuu teit..... kirjoitti:

        Mitä te ootte muo arvostelemaan ette tunne mua ette oo nähny mua kaikki ihmiset ei oo ehkä sellasii ku ne kirjottaa tulkaa käymää ja arvostelkaa sitte!!!
        Ja ette oo nähny mun akvaani joten ette varmasti tiiä millaset olot kaloil on...
        Ja jos mä en välittäis kaloistani ni en ois takuulla viittiny ruveta vaihtaa tänää sorapohjaa hiekkapohjaks...

        Vaihapa vaan kerralla hiekka soran tilalle niin se on sitten niiden kultakalojen loppu...

        Sanoit hommaavasi isomman altaan jos niistä jotain hirmupetoja kasvaa. Minun mielestäni 20 senttinen kultakala satalitraisessa, mitä jotain 80 senttiä pitkässä ja 40 senttiä leveessä alttaassa on HIRMUPETO ja onneton sellainen.


      • tajuu teit.....
        JuuLia kirjoitti:

        Vaihapa vaan kerralla hiekka soran tilalle niin se on sitten niiden kultakalojen loppu...

        Sanoit hommaavasi isomman altaan jos niistä jotain hirmupetoja kasvaa. Minun mielestäni 20 senttinen kultakala satalitraisessa, mitä jotain 80 senttiä pitkässä ja 40 senttiä leveessä alttaassa on HIRMUPETO ja onneton sellainen.

        No sanoinko muka et olisin ootnut kaikki vanhat hiekat pois... Mul o vielä toisel puolel vanhaa soraa ja sitä paitsi otin uuden hiekan toisesta akvastani...


    • sitten vauhkoot täällä?

      Eiköhän tässä ole jo kaikille tullut selväksi, että sun mielestä sun kaloilla on kaikki hyvin ja me muut ollaan jätän sanomatta mistä... Eikä kenenkään tosiaan tartte tulla sulle kattomaan, kun maalaisjärkikin sanoo, ettei noin satalitrasessa tankissa oo kahdella yksinäisellä kultakalalla (parvikala) todellakaan asiat hyvin.
      Harmi, ettei kalat osaa puhuu. Ne kun kertois kyllä semmosta tekstiä tässäkin tapauksessa, että huhhuh! Onnee vaan sulle ja sun reppanoille!

      • tajuu teit.....,

        Miks sä sit puhut noin ethän sä tiiä mitä mieltä ne kalat o tai onko niil yksinäistä....
        Perusteles sit omas kantas...
        Kyl sen ny kalast huomaa jos se on yksinäinen eli se vaa kyyhöttää jossai eikä oikeastaan innostu mistään... Sen takii mä sen toisen kultsin hankin... Ja kuten sanoin jo aijemmin eipä ole sen koommin nurkassa kyyhöttänyt vaan kylki kyljessä ne sillä uiskentelevat...
        Sitä paitsi empä sanois niitä reppanoiksi!
        Ja mun mielestä' maalaisjärkiki sanoo et sinne vois vieläki ottaa kaloi esim just niitä pohjakaloi...
        Kuka esim rupee jostai järvest laskee kui monta kalaa siel o ja litroi tai laitetaanko sin kaloile järvee jotai lääkkeitä ym ym....
        Huh huh te ootte varmaa lukenu kaikki kala kirjat sun muut ja opetellu ne ulkoo...
        Ei millää pahalla mut mun mielest osa teist o kyl oikeit pilkunnussijoita!!!
        HUH HUH!
        Ja jos kalat osais puhuu ni totta kai ne haluis isomman asunnon kyl ihmisetkin haluu nii ison asunnon kuin mahdollista mut aina ei vaa saa kaikkee mitä haluu!
        Sellaista se elämä on!


      • minä
        tajuu teit....., kirjoitti:

        Miks sä sit puhut noin ethän sä tiiä mitä mieltä ne kalat o tai onko niil yksinäistä....
        Perusteles sit omas kantas...
        Kyl sen ny kalast huomaa jos se on yksinäinen eli se vaa kyyhöttää jossai eikä oikeastaan innostu mistään... Sen takii mä sen toisen kultsin hankin... Ja kuten sanoin jo aijemmin eipä ole sen koommin nurkassa kyyhöttänyt vaan kylki kyljessä ne sillä uiskentelevat...
        Sitä paitsi empä sanois niitä reppanoiksi!
        Ja mun mielestä' maalaisjärkiki sanoo et sinne vois vieläki ottaa kaloi esim just niitä pohjakaloi...
        Kuka esim rupee jostai järvest laskee kui monta kalaa siel o ja litroi tai laitetaanko sin kaloile järvee jotai lääkkeitä ym ym....
        Huh huh te ootte varmaa lukenu kaikki kala kirjat sun muut ja opetellu ne ulkoo...
        Ei millää pahalla mut mun mielest osa teist o kyl oikeit pilkunnussijoita!!!
        HUH HUH!
        Ja jos kalat osais puhuu ni totta kai ne haluis isomman asunnon kyl ihmisetkin haluu nii ison asunnon kuin mahdollista mut aina ei vaa saa kaikkee mitä haluu!
        Sellaista se elämä on!

        Järvet nyt sattuu oleen pikkasen isompia ja onhan niissäkin isojakin ongelmia, jos et olis aivan lapsi/lapsen tasolla niin tietäisit miksi niistä tehokalastetaan roskakaloja ja väliin kuivataan kokonaan. Mutta turha on pelihousujaan repiä jos tässä nyt yritetään ohjata sua oikeeseen suuntaan sen altaan kanssa, mutta kai se ont turhaa, eläinrääkkääjäksi sut vois jo luokitella, anna ne kultakalas jollekin joka oikeasti tietää mitä ne vaatii, äläkä ala vertaa akvaariota ja järviä toisiinsa, unohdit muuten meret mainita.


      • tajuu teit....,,
        minä kirjoitti:

        Järvet nyt sattuu oleen pikkasen isompia ja onhan niissäkin isojakin ongelmia, jos et olis aivan lapsi/lapsen tasolla niin tietäisit miksi niistä tehokalastetaan roskakaloja ja väliin kuivataan kokonaan. Mutta turha on pelihousujaan repiä jos tässä nyt yritetään ohjata sua oikeeseen suuntaan sen altaan kanssa, mutta kai se ont turhaa, eläinrääkkääjäksi sut vois jo luokitella, anna ne kultakalas jollekin joka oikeasti tietää mitä ne vaatii, äläkä ala vertaa akvaariota ja järviä toisiinsa, unohdit muuten meret mainita.

        Mun pointtini on vaa et te liiottelette akvaarioitten kokoja ja sitä et kui paljo niihi voi kaloi laittaa.
        Toivottavasti viisastuitte.
        Mun pointtini tuli varmaa kaikille selväks!
        Et hyvää loppuelämää teille "viisaille" ja täydellisille akvaarion amatööreille...
        Ai niin meret ja sä unohdit mainita joet sun muut ojat ja purot ym ym....
        Ja tyhjennetään ne akvaariotkin joskus kokonaan viimeistään silloin jos lopettaa harrastuksen tai puhkeaa joku tauti ja täytyy pestä koko akva mut ettei kukaa ala ny tästä valittaa et akvaa ei sais koskaa kokonaan tyhjentää nii tietty pitää siirtää ne kalat toiseen kypsytettyyyn akvaan!!!
        Onko vie jotain mutisemista?????


      • ~*Pippuri*~
        tajuu teit....,, kirjoitti:

        Mun pointtini on vaa et te liiottelette akvaarioitten kokoja ja sitä et kui paljo niihi voi kaloi laittaa.
        Toivottavasti viisastuitte.
        Mun pointtini tuli varmaa kaikille selväks!
        Et hyvää loppuelämää teille "viisaille" ja täydellisille akvaarion amatööreille...
        Ai niin meret ja sä unohdit mainita joet sun muut ojat ja purot ym ym....
        Ja tyhjennetään ne akvaariotkin joskus kokonaan viimeistään silloin jos lopettaa harrastuksen tai puhkeaa joku tauti ja täytyy pestä koko akva mut ettei kukaa ala ny tästä valittaa et akvaa ei sais koskaa kokonaan tyhjentää nii tietty pitää siirtää ne kalat toiseen kypsytettyyyn akvaan!!!
        Onko vie jotain mutisemista?????

        SÄ OLET OIKEASTI IDIOOTTI!!!! TOIVOTTAVASTI HUKUT JÄRVEEN....


      • tajuu teit......
        ~*Pippuri*~ kirjoitti:

        SÄ OLET OIKEASTI IDIOOTTI!!!! TOIVOTTAVASTI HUKUT JÄRVEEN....

        KIITOS SAMOIN!


      • hehee
        tajuu teit...... kirjoitti:

        KIITOS SAMOIN!

        Hyvä asenne muute tää on jo aika pitkä keskustelu...Tuliks muuten mieleen...sillä tiedän että yks henkilö joka tän alotti (keskustelun) tuntee tän yhen joka sitä jatko..Mut te sivupuoliset ette varmaan taju mitä tarkotan...ei kai tämän viestin kirjoittajakaan tajut!!! HEWEHEHEH


      • hehee
        hehee kirjoitti:

        Hyvä asenne muute tää on jo aika pitkä keskustelu...Tuliks muuten mieleen...sillä tiedän että yks henkilö joka tän alotti (keskustelun) tuntee tän yhen joka sitä jatko..Mut te sivupuoliset ette varmaan taju mitä tarkotan...ei kai tämän viestin kirjoittajakaan tajut!!! HEWEHEHEH

        siis kuka tuntee mut? kuka sä oot?


      • muahhaahaaa
        hehee kirjoitti:

        siis kuka tuntee mut? kuka sä oot?

        Niin olen se joka..hmm miten tän nyt sanois.. no sanotaan nyt näin... "hehee...onpas noloa..." nyt varmaan tajuut kuka tuttu oon...Mutta sulle tiedox et sit ku luet tän oon jo kaukana..!!!!! ;)....Hahaa! Ja toivottavasti et pillastu ;)Toivottavasti muuten luet tän koulussa ni mulle ei käy kuinkaan...!!!!! T: Nanna


    • Heikku

      Mä ostin viime viikol 2 kultakalaa (Ne on n.6cm pitkii)... mul on vähän alle 100l akvaario ja se myyjä sano et se on ihan hyvän kokonen! Nyt ku luin netist kaikkii kultakala juttui ni niis höpötetään et ei alle 700l akvaarioihin sais pistää kultakalaa..! Mun kultsit on ainaki viihtyny tosi hyvin....! ja sit et niist tulee 40cm pitkii... joo just... empä oikein usko ;)

      • Aloittaja

        Moi! Onks sun kultsit kauheit kasvin syöjii? Onks sul pohjakaloi?


      • luetää
        Aloittaja kirjoitti:

        Moi! Onks sun kultsit kauheit kasvin syöjii? Onks sul pohjakaloi?

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=102&conference=4500000000001107&posting=22000000013074060


      • kultsikuu
        luetää kirjoitti:

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=102&conference=4500000000001107&posting=22000000013074060

        Kultakala ei ole varsinainen parvikala. Kultakalaa voi pitää ihan hyvin yksinkin, se tosin saattaa viihtyä paremmin porukassa. Minimi koko yhdelle kultakalalle on päälle 100l, ja aina 100l lisää per eväkäs. Vähän selkeyttä asioihin. Itselläni on ollut kuusi vuotta kultakaloja, jotkin olen pitänyt yksin koska eivät siedä toisiaan. On minulla seitsemän kalan ryhmäkin. Eivät sen kummemin kärsi yksinäisyydestä. Ja mitä tankin kokoon tulee, itselläni on sillä seitsemän parvella 900l, ja yksin elävillä kiukkupusseilla 120l. Jos aloittajalla on YLI 100l akvaariossa 2 kultakalaa, ei pitäisi kellään olla valittamisen aihetta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      296
      3178
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1723
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      86
      1254
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1243
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1149
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1148
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      43
      1020
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      954
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      896
    10. Liikennesäännöt

      Uuden ohitustien myötä torkkolantieltä tulevia kuuluu väistää tai ainakin kuuluisi väistää, jos he tulevat ollintielle.
      Pyhäjärvi
      11
      814
    Aihe