Ostin kesäkuussa traakkipuun (ilmeisesti lohikäärmepuunakin tunnettua mallia) ja alussa sen lehdet osoittivat suoraan ylöspäin. Nyt ne ovat alkaneet roikkua maata kohti ja muutenkin kasvi näyttää nuutuneelta.
Lisäksi sen lehtiin ilmestyi homeelta näyttävää valkoista 'likaa'. Tuskin tämä kuitenkaan ainakaan tavallista hometta on. Suihkuttelin kasvia ja pyyhin tahman pois lehtien pituuksilta. Ne ovatkin pysyneet puhtaina, mutta lehtihangoissa tätä valkeaa ainetta on ja niistä sitä ei saa pyyhittyä pois.
Nyt kasvista vielä kellastunut pari lehteä, jotka ovat irronneet pois. Muuten lehdet ovat kauniin vihreät.
Kasvi ei ilmeisesti pidä suorasta auringon paisteesta, sillä olen nostanut sen pari kertaa paisteeseen, jolloin lehdet nuupahtivat välittömästi. Vahingosta viisastuneena kasvi on nyt lattialla ikkunan alla, jolloin suoraa paistetta ei pääse tulemaan. Olen kastellut kasvin kerran viikossa, mullan ihan kunnolla märäksi. Ruukku on melko pieni, uskoisin sen kuitenkin menevän vielä jonkin aikaa.
Lähinnä haluaisen tietoa kasviani vaivaavasta taudista. Mitä tuo valkea töhnä oikein on? Lisäksi saa toki lähettää yleistä tietoa traakkipuun hoidosta. Kiitos!
Kipeä traakkipuu
6
5733
Vastaukset
- Telle
että olet kastellut ja suihkutellut traakkipuutasi liikaa ja siihen on iskenyt sienitauti, härmä.
Härmä on tarttuva kasvitauti ja sitä voidaan torjua esim. Tolu-yleispuhdistusaineliuoksella (noin kaksiprosenttisena). Suihkuttele vedellä laimennetulla liuoksella, anna vaikutta jonkin aikaa ja suihkuta kasvi lopuksi puhtalla vedellä. Toista käsittely tarvittaessa. Jatkossa vähennä kastelua, talvella vain joka 3. viikko ja suihkuttelua vieläkin harvemmin.- elli
Kyllä lohikäärmepuuta saa suihkutella ja pitääkin suihkutella kesällä ja talvella.Itse suihkuttelen läpi vuoden joka päivä ,mutta kastelen sitäkin harvemmin.Se ei tykkää kuivasta huoneilmasta.
Vai tarkoititko Telle suihkutusta tuolla liuoksella ?! - Telle
elli kirjoitti:
Kyllä lohikäärmepuuta saa suihkutella ja pitääkin suihkutella kesällä ja talvella.Itse suihkuttelen läpi vuoden joka päivä ,mutta kastelen sitäkin harvemmin.Se ei tykkää kuivasta huoneilmasta.
Vai tarkoititko Telle suihkutusta tuolla liuoksella ?!Nyt on niin, että traakki- ja lohikäärmepuista käytetään nimikkeitä sekaisin. On Lohikäärmepuu Janet craic, josta käytetään myös nimeä Supputraakkipuu. Siihen pätevät edellä antamani kastelu ja suihkutusohjeet.(Tolu-käsittely ja sen jälkeinen huuhteleva suihkutus on vain härmää vastaan). Tämä lohikäärmepuu viihtyy huoneen sisäosissa eikä siedä suoraa auringonpaistetta.
Sitten on Tuoksuva lohikäärmepuu Dracaena fragrans ja tästä kirjavalehtinen muunnos Dracaena schryveria ja vielä muunnos marginata, joka kasvattaa latvaansa useita uusia viuhkamaisia latvoja. Fragrans ja marginata sietävät enemmän valoa, kastelua ja suihkuttelua.
Schyveriasta en tiedä - sitä ei ole viherkasvieni joukossa. - tosi on
Telle kirjoitti:
Nyt on niin, että traakki- ja lohikäärmepuista käytetään nimikkeitä sekaisin. On Lohikäärmepuu Janet craic, josta käytetään myös nimeä Supputraakkipuu. Siihen pätevät edellä antamani kastelu ja suihkutusohjeet.(Tolu-käsittely ja sen jälkeinen huuhteleva suihkutus on vain härmää vastaan). Tämä lohikäärmepuu viihtyy huoneen sisäosissa eikä siedä suoraa auringonpaistetta.
Sitten on Tuoksuva lohikäärmepuu Dracaena fragrans ja tästä kirjavalehtinen muunnos Dracaena schryveria ja vielä muunnos marginata, joka kasvattaa latvaansa useita uusia viuhkamaisia latvoja. Fragrans ja marginata sietävät enemmän valoa, kastelua ja suihkuttelua.
Schyveriasta en tiedä - sitä ei ole viherkasvieni joukossa.Toivotaan, että sairastuneen traakki/lohikäärmepuusi tieteellinen nimi on selvillä - tai ehkä kuvausten perusteella pystyt tunnistamaan kasvisi. Runsasta kastelua en kuitenkaan suosittele millekään em. Liliaceae-heimoon kuuluvista kasveista.
- Elsa
pahasti siltä, että villakilpikirvat olisivat löytäneet tiensä kasviisi. Ensitöikseni eristäisin kyseisen kasvin muista, jotta öttiäiset eivät leviäisi niihin. Kehotan etsimään lisätietoa hakusanalla villakilpikirva, löytyy kuvia ja torjuntaohjeita.
- eikka
Juu, kyllä se nyt siltä näyttää, että tuo kirva on kyseessä. Kasvi on nyt käsitelty toluliuoksella, mutta voipi olla, että koko hoidon joutuu viskaamaan pois. Onneksi muut kasvit vaikuttavat terveiltä, vaikka ovat olleet koko ajan melko lähellä tuota traakkipuuta.
Kiitoksia vastauksista, näistä oli todella paljon apua!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Häiriköinti
Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as593166Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna232964- 512862
- 562668
Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.582548Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)482530On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle532301Pohdinttavaksi
No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä782188- 452082
- 692078