Talbot Solara vai Morris Marina

Ana & Ano

Autoa ollaan hankkimassa ja ollaan päädytty kahteen vaihtoehtoon. Talbot Solaraan tai Morris Marinaan. Kertokaapa kokemuksia kyseisistä autoista. Miten on mennyt, onko vikoja ja mitä mieltä olette autojenne ominaisuuksista muutenkin. Talbottiin käy ilmeisesti Pösön aluvanteet. Löytyyko Marinaan aluvanteita? Tekniikan maailmaa ja tuulilaseja on tullut luettua ahkerasti. Pitäis saada lisää kuitenkin tietoa. Emme kaipaa mitään provoviestejä vaan asiallisia viestejä kyseisten autojen omistajilta.

30

6355

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aapeli F

      fso polonez on yhtä hyvä auto.

      • Heska

        Siinähän ne parhaat vaihtoehdot jo tulikin,ehkä Elite Mosse vielä niin kyllä passaa ajella tyytyväisenä.


    • Nikkelimarkka

      että englantilaiset tuotteet on tehty ikuisuutta varten, saksalaiset 20 v varten ja ranskalaiset muuten vain niin kannattaisin silti sitä solaraa. Jos jostain vielä löydätte ajokelpoisen niin saatte hyvillä ajo-ominaisuuksilla varustetun pelkistetyn tyylikkään perheauton. Ajelin itsekin aikanaan pitkään horizontilla ja tosi mukava pikkuautohan sekin oli.

      • heh

        Juu, itselläni oli Talbot 1510 ja sitä ennen Simca 1100.

        Ei noissa mitään erikoista vikaa ollut mutta paljon ajetun moottorin ääni on kuin jotakin olisi juuri hajoamassa. Kalkatus on aivan hirveä. Mutta se jatkuu ja jatkuu.


      • pitäny joskus
        heh kirjoitti:

        Juu, itselläni oli Talbot 1510 ja sitä ennen Simca 1100.

        Ei noissa mitään erikoista vikaa ollut mutta paljon ajetun moottorin ääni on kuin jotakin olisi juuri hajoamassa. Kalkatus on aivan hirveä. Mutta se jatkuu ja jatkuu.

        säätää venttiilit ne on säätöpaloilla


      • Anonyymi
        heh kirjoitti:

        Juu, itselläni oli Talbot 1510 ja sitä ennen Simca 1100.

        Ei noissa mitään erikoista vikaa ollut mutta paljon ajetun moottorin ääni on kuin jotakin olisi juuri hajoamassa. Kalkatus on aivan hirveä. Mutta se jatkuu ja jatkuu.

        Sama täällä. Olen omistanut 1510 Solaran ja Horizonin. Kieltämätta aika luotettava mutta huonot vetakselit ennen 80 luvulle tuloa 1508 ja Horizon. Vaihteisto alkoi olla sellainen vaihteen arvonta loota kun alettiin olla lähellä kahtasataa tuhatta kilometriä. Nokkaketju kalkatti jo muutamankymmenen tuhannen kilometrin jälkeen kuin vanha ompelukone kun siinä ei ollut kiristintä (sama systeemi kuin Skoda Fabia 1,4 ) yms. Muuten kyllä ei huono !!!


      • Anonyymi
        pitäny joskus kirjoitti:

        säätää venttiilit ne on säätöpaloilla

        säätää venttiilit ne on säätöpaloilla..........Ei pensamalleissa, ne olivat vain Dieselissä !!


      • Anonyymi
        pitäny joskus kirjoitti:

        säätää venttiilit ne on säätöpaloilla

        säätää venttiilit ne on säätöpaloilla.....Ei pensa mallissa ,vain Dieselissä !!


    • Pena

      Minullla oli aikoinaan 1,8 Marina, jolla tuli ajeltua useita vuosia. Autohan on englantilaisen autonrakennuksen ensiaallon viimeisiä saavutuksia. Vanhaa ja vikaherkkää tekniikkaa kuten jo 60-luvulla. Samoja osia on käytetty myös kalliimmissa autoissa, joka on huomioitu varaosien hinnassa. Onhan se vanha perinteinen takavetoinen, jota en kyllä laskisi eduksi.
      Eli valitse näistä mielummin se Talbotti.

      • Anonyymi

        Minullla oli aikoinaan 1,8 Marina, .... Muistan hyvin erään tutun joka osti sellaisen uutena ja laturi oli heikkoa tavaraa ,se piti uusia 54000km ajon jälkeen,diodipesä oli jo söko . Laturina oli Lucas ACR jossa diodien koot olivat aivan mitättömän pieniä ,oli myös öljyn kulutusta yms. Simca / Talbot oli parempi vaihtoehto


    • Arska Tehtaalta

      Vähemmän ylpeänä ja suurta häpeää tuntien tunnustan että olen asiantuntija tässä asiassa. Minulla on ollut molemmat näistä autoista, Marinoita peräti kaksi kappaletta.

      Yleisesti tunnettu tosi-asia on, että MM perustuu 40/50-lukujen tekniikkaan ja on ansainnut paikkansa TopTen-listalla maailman autovalmistajien suurissa epäonnistumisissa.
      Ei TS kehuja ansaitse, mutta se on kuitenkin tekniikaltaan sentään 70-lukua ja sieltäkin loppupuolta. Kestävyys on TS:lla MM:aa parempi, samoin ajo-ominaisuudet, tilat ja ruostesuojaus. Ulkonäkö on maku-asia, mutta siitä minun mielestäni MM on parempi.

      Kahdesta huonosta kokonaisuutena sittenkin parempi on Talbot.

      • Orava

        Morris Marina on ehdottomasti maailman huonoin länsi-auto.


      • Pate

        Marinan elinkaari oli kuitenkin 9v ja autoja valmistettiin 1,1milj. kpl. Tämän jälkeen työkalut myytiin Koreaan jossa sen valmistusta jatkettiin faceliftattuna. Aika erikoinen "epäonnistuminen"


    • Automies kaulaansa myöten.

      On merkillepantavaa, että näillekkin foorumeille osuu joskus oikeita asiantuntijoita.
      Jo merkkivalinta kertoo perehtyneisyytesi tekniikkaan ja sen huippusaavutuksiin.
      Molemmat mainitsemasi merkit edustavat aikakautensa ehdotonta huippua autosuunnittelusta ja käyvät esimerkistä vielä tänäkin päivänä.
      Molemmat ovat todella turvallisia ja luotettavia valintoja päädytitpä kumpaan hyvänsä.
      Molemmat merkit omistaneena voin taata, että kosketus autoiluun säilyy herkkänä juuri näiden merkkituotteiden parissa.
      Kuitenkin tuntien kyseisten merkkien uskomattoman kysynnän, voisin lisätä vielä muutaman lähes samanveroisen merkin hakuluetteloosi kun etsit autoilun todellisia helmiä.
      Lähes samanveroista ylivertaisuutta edustaa myös seuraavat harvinaisuudet. Wauxhall Viva 1100, Seat Malaga 1.2, Fiat Ritmo 1.3, Polski Fiat 125p ja FSO Polonez 1.5.
      Noissa kaikissa on sitä jotain jota Saksan autoteollisuus ei pysty tarjoaman vielä tänä päivänäkään japsien purkeista nyt puhumattakaan.
      Noilla kaikilla merkeillä annat selkeän singnaalin ihmisestä, jolla on vahva itsetunto ja jonka ei tarvitse matkia toisia saavuttaakseen elämässään tyydytyksen, jonka kunnollinen auto voi ajajalleen tarjota.

      • Rallimies Kujala

        Uskomatonta että Talbot laitetaan samaan kastiin ns. huonojen autojen kanssa.
        Itselläni on jokapäiväisessä käytössä Talbot Horizon 1,3 GL vm.82.
        Varmempaa ajokkia saa hakea.On lähtenyt käyntiin jopa 35 asteen pakkasella ilman moottorin lämmitystä ja mineraaliöljyillä.
        Moottorin kalkatus ei menoani häiritse.
        Viimeisin katsastuskin meni läpi ilman huomautuksia.
        Pellit autossani ovat edelleen kuin vuonna -82.
        Pohjalevy on uudenveroisessa kunnossa.Massattu muutamaan kertaan.Vaikka ajo-ominaisuudet ovat kuin vanhassa traktorissa, ei se menoa haittaa.
        Vaikka auto on jokapäiväisessä käytössä en ole tällä vuosituhannella joutunut muuta kojaustoimenpiteitä suorittamaan kuin jarrupalojen vaihdon, laturin vaihdon, sekä pakoputken vaihdon.

        Sain Delta-autosta tarjouksen,Horosta melkein kaksi tonnia jos vaihdan fiat puntoon.
        En vaihtanut.Sanoin myyjälle , että lahoaa fiatista pohja puhki ennen kuin Talbotistani.
        Eipä poikaa naurattanut.

        Erityisesti tahdonkin todeta ettei auton vaihtoni ole rahasta kiinni.Talbot on turvallinen ajoneuvo, josta kertoo jo se että siinä on saab-tyyppiset turvapuskurit.


      • jjjjjj
        Rallimies Kujala kirjoitti:

        Uskomatonta että Talbot laitetaan samaan kastiin ns. huonojen autojen kanssa.
        Itselläni on jokapäiväisessä käytössä Talbot Horizon 1,3 GL vm.82.
        Varmempaa ajokkia saa hakea.On lähtenyt käyntiin jopa 35 asteen pakkasella ilman moottorin lämmitystä ja mineraaliöljyillä.
        Moottorin kalkatus ei menoani häiritse.
        Viimeisin katsastuskin meni läpi ilman huomautuksia.
        Pellit autossani ovat edelleen kuin vuonna -82.
        Pohjalevy on uudenveroisessa kunnossa.Massattu muutamaan kertaan.Vaikka ajo-ominaisuudet ovat kuin vanhassa traktorissa, ei se menoa haittaa.
        Vaikka auto on jokapäiväisessä käytössä en ole tällä vuosituhannella joutunut muuta kojaustoimenpiteitä suorittamaan kuin jarrupalojen vaihdon, laturin vaihdon, sekä pakoputken vaihdon.

        Sain Delta-autosta tarjouksen,Horosta melkein kaksi tonnia jos vaihdan fiat puntoon.
        En vaihtanut.Sanoin myyjälle , että lahoaa fiatista pohja puhki ennen kuin Talbotistani.
        Eipä poikaa naurattanut.

        Erityisesti tahdonkin todeta ettei auton vaihtoni ole rahasta kiinni.Talbot on turvallinen ajoneuvo, josta kertoo jo se että siinä on saab-tyyppiset turvapuskurit.

        Itse ostin 4v sitten vanhan talbot 1510 raadon. Kori oli ja on edelleen kuin pakasta vedetty, maali kiiltää kuin uutena. Koneen ääni on ollut hirvittävä koko ajan mutta mitään varsinaista vikaa ei ole tullut, nyt ajettu 270 000 joista itse 70 000. en oo edes venttiileitä säätäny, voisiko säätö vähentää rallatusta? Auto on myös aika hyvä ajaa kallistelua lukuun ottamatta. Mittarin mukaan kulkee 185 km/h tasaisella mutta kone ulvoo silloin kuin munista hirtetty susi. Kulutus on jotain 7 litraa sadalla. Vääntöä ei juuri ole mutta kierroksia käyttämällä pysyy muiden tahdissa. maksoi aikoinaan 1000 mk. Aika hyvä ostos, koska velipojalla on moni uudempi tekele ehtinyt hajota täysin sinä aikana kun oon talbotin raadolla ajanut. Pariin vuoteen en oo nähnyt samanlaista vastaan tulevan. Parkkipaikoilla vanhat ukot tulee kyselemään autosta. Kannattaiskohan tää pitää vielä pari vuotta, jos sille vaikka alkais tulla keräilyarvoa? Onhan mosseillakin jo sellaista.


      • joku vaan
        Rallimies Kujala kirjoitti:

        Uskomatonta että Talbot laitetaan samaan kastiin ns. huonojen autojen kanssa.
        Itselläni on jokapäiväisessä käytössä Talbot Horizon 1,3 GL vm.82.
        Varmempaa ajokkia saa hakea.On lähtenyt käyntiin jopa 35 asteen pakkasella ilman moottorin lämmitystä ja mineraaliöljyillä.
        Moottorin kalkatus ei menoani häiritse.
        Viimeisin katsastuskin meni läpi ilman huomautuksia.
        Pellit autossani ovat edelleen kuin vuonna -82.
        Pohjalevy on uudenveroisessa kunnossa.Massattu muutamaan kertaan.Vaikka ajo-ominaisuudet ovat kuin vanhassa traktorissa, ei se menoa haittaa.
        Vaikka auto on jokapäiväisessä käytössä en ole tällä vuosituhannella joutunut muuta kojaustoimenpiteitä suorittamaan kuin jarrupalojen vaihdon, laturin vaihdon, sekä pakoputken vaihdon.

        Sain Delta-autosta tarjouksen,Horosta melkein kaksi tonnia jos vaihdan fiat puntoon.
        En vaihtanut.Sanoin myyjälle , että lahoaa fiatista pohja puhki ennen kuin Talbotistani.
        Eipä poikaa naurattanut.

        Erityisesti tahdonkin todeta ettei auton vaihtoni ole rahasta kiinni.Talbot on turvallinen ajoneuvo, josta kertoo jo se että siinä on saab-tyyppiset turvapuskurit.

        Talpoteista suurin osa oli susia ja romutettiin jo parin vuoden ikäisinä. Jotkut oli hyviä yksilöitä ja sinnittelee varmaan maailman tappiin saakka. Bensakoneet ei muuten oo niin huonoja kuin äänestä luulisi. Lähes kaikki talbotit on koneen puolesta kestäneet ainakin 300 tkm. Ihan hyvin 60- luvun tekniikalle. Sama konehan oli jo simca tonnissa lyhytiskuisena versiona.


    • silloin ennen

      löytyi meidänkin tallista ammoin. Ihan ok peli. Mukava ajaa, tilava. Viileä talvella, moottorin jakoketju piti hiljalleen kamaloituvaa kalinaa, mutta aina se kesti. 1,3 kone oli liian laiska solaraan. Taitaa löytyä korjausopas autotallin hyllystä, en ole ihan varma.

    • Jannefff

      Talbot Solara, jääkiekkohallin kokoinen auto, joka kulkee ruohonleikkurin moottorilla. Olen minä siitä pienenä ylpeä, kun isä sen käytettynä osti. Ja joskus murtauduinkin Turussa sellaiseen, onneksi puukko ei enää sopinut virtalukkoon. Humalaisen tuuria.

    • testijumbo

      Noista jokainen on parempi kuin Toyota.

      • 16+3

        Noista jokainen on parempi kuin yksikään sakslainen.


    • Talboriino

      Talbot Horizon ja Fiat Ritmo oli ainakin keinosiementäjien ahkerassa käytössä, niillä ajettiin paljon vuoden jokaisina päivinä. Talbotti ainakin lähti hyvin käymään pakkaspäivinä, ja sai kovaa kyytiä, mainettansa parempi auto.

    • Narina

      Talbot on paras valinta.Voit löytää halvalln ja hyvän yksilön.

      PS.Morris Marinassa on arvokkain osa moottori.Sen voi hyödyntää muutamissa englantilaisissa urheiuautomalleissa.

    • uho

      Mulla oli Talbot Horizon vm -81 kesti kolme kuukauttako kytkin lähti irti ei mennyt enään vaihteet päälle aj 191000 hajosi kun oli 216622km täysin romu oli mulla Morris Marina ei ollut mitään vikoja aj 113000 - 220000 km.

    • kuinkatyhmiijotkutovat

      Olen kyll perehtynyt! Ei ole muita hyvii autoi ku morris ja toi talbot! Muut paskoja. Marinaa suosittelen ehdottomasti.

      • sammoomieltä

        Olivat kyllä hyviä molemmat .
        Marinasta oli vielä parannettu etuvetoinen luksusversio Austin Allegro.


    • Anonyymi

      Mullakin oli talbot se puhuvamalli jo silloin 80 luvulla siellä oli jokin äänisyntis ja välillä höppötteli..

    • Anonyymi

      Talbot 1510 GLS 1.5 bensiini vm. 83 oli mulla vähän aikaa vuonna 2004. Ikää siis autolla tuolloin 21 v ja mittarissa yli 300 tkm. Auto oli oikeastaan ylimääräinen mulla, tuli vaan ostettua kun serkku sen halvalla myi. Tosi hyvät penkit oli siinä ja samoin pelleiltään oli hyväkuntoinen ja erittäin hyvä ajettava. Todella tilava monikäyttöauto, penkit kääntämällä fillarikin kulki helposti mukana. Näissä asioissa oli paljon parempi kuin useimmat saman kokoluokan japsit. Käyntiääni oli säksättävä mutta ei menoa haitannut. Kannentiiviste siitä meni ja päätyy lopulta purkaamolle. Hyvä auto kummiskin, kuten myös sedälläni ollut Talbot Horizon diesel. Sen seuraajamalli oli tietääkseni Peugeot 309. Olisin kyllä luullut että 309 olisi ollut Peugeot 305:n seuraaja, oliko se sitten molempien, eli myös Horizonin?
      Talbot 1510 oli tietääkseni ranskalaisista osista tehty ja Suomessa valmistettu auto. Konepellin alla laatassa luki Made in Finland.
      Ei muuten Fiat Ritmokaan huono auto ominaisuuksiltaan ollut. Ensimmäisissä malleissa oli joitakin pikkuvikoja ja hoitamattomana ehkä hieman ruosteherkkiä (kuten useimmat 80-luvun autot). Mutta koneet suht kestäviä ja hyviä ajaa. Todellisia sport -malleja olivat Ritmo 105 TC ja 130 TC Abarth. Tässä nuo numerot viittaavat hevosvoimiin. Ritmo on yksi lukuisista Fiat - malleista jotka ovat päässeet ns. "miljoonakerhoon", eli niitäkin on valmistettu yli miljoona kpl.

      • Anonyymi

        Talbotit olivat mainettaan parempia autoja. Talbot oli suunnitellut Horizonin seuraajan lähes valmiiksi, kun Peugeot osti firman ja uusi auto tuli markkinoille mallina 309.


    • Anonyymi

      Osta kumpi vaan, ja terävä puukko ranteiden avaamiseksi. Oletko vajakki?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5046
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3317
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1452
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe