On tässä muisteltu ja pähkäilty nuoruutemme TV-n säämiehen nimeä. Hän käytti piippua karttakeppinä esitellessään sääkartaa. Olisi kiva, jos joku muistaisi hänen nimen.
Sää
31
4900
Vastaukset
- Kauko
Saarentaus?
- Hintriika
Olit aavistuksen nopeammin bittitaivaalla!
- Hintriika
Kelpaisiko Kauko Saarentaus?
- Klara*
Kauko Saarentaus oli uutistenlukija.
Säämies piippuineen oli Paavo Salmensuu. - Hintriika
Klara* kirjoitti:
Kauko Saarentaus oli uutistenlukija.
Säämies piippuineen oli Paavo Salmensuu.Klara* on oikeassa. Näin muisti tekee tepposiaan.
- Iili
Kauko Saarentaus poltti piippua suorassa TV-lähetyksessä.
Nykyaikana hänet olisi manattu alimpaan kattilaan, ja yleisönosastot olisivat pursuneet paheksuvia ja närkästyneitä kirjoituksia.
Kuka lienee sanonut, että ihmiset ovat nykyisin paljon suvaitsevampia kuin aikaisemmat polvet.
PS: Kauko Saarentauksen ohjelmat 60-luvulla olivat Mainostelevision tuotantoa. Parikymmentä vuotta myöhemmin Ilmatieteen laitos ilmoitti, ettei se suostu antamaan säätietoja kaupallisille kanaville. Se otti lusikan kauniiseen käteensä, kun sille ilmestyi menestyksellinen yksityinen kilpailija.- Klara*
Luepa minun viestini tuosta ylempää.
Kauko Saarentaus oli tv 1:n uutistenlukija, siihen aikaan ei Mainostv:llä vielä ollut edes omia uutisia.
Eikä Salmensuu, siis tämä säämies polttanut piippuaan lähetyksessä, se oli vain rekvisiittaa. - Iili
Klara* kirjoitti:
Luepa minun viestini tuosta ylempää.
Kauko Saarentaus oli tv 1:n uutistenlukija, siihen aikaan ei Mainostv:llä vielä ollut edes omia uutisia.
Eikä Salmensuu, siis tämä säämies polttanut piippuaan lähetyksessä, se oli vain rekvisiittaa.Hänellä oli oma tv-ohjelma, jossa ei ollut uutisia, pelkkiä säätietoja vain. Hän poltti piippua. Muistaakseni ohjelma oli vain kerran viikossa. Ainakin se oli Mainostelevision ohjelma.
- Klara*
Iili kirjoitti:
Hänellä oli oma tv-ohjelma, jossa ei ollut uutisia, pelkkiä säätietoja vain. Hän poltti piippua. Muistaakseni ohjelma oli vain kerran viikossa. Ainakin se oli Mainostelevision ohjelma.
Kyllä Salmensuu oli Ykkösen "säämies". TV-uutiset alkoivat 60-luvulla ja Salmensuu oli ensimmäinen meteorologi.
En minä mikään muistihirviö ole, Googlea käytin apunani ja siksi voinkin olla varma tästä asiasta.
Hilppaskaahan itse googlettamaan, jos ette usko;) - Iili
Klara* kirjoitti:
Kyllä Salmensuu oli Ykkösen "säämies". TV-uutiset alkoivat 60-luvulla ja Salmensuu oli ensimmäinen meteorologi.
En minä mikään muistihirviö ole, Googlea käytin apunani ja siksi voinkin olla varma tästä asiasta.
Hilppaskaahan itse googlettamaan, jos ette usko;)Paavo Salmensuu oli sekä Suomen Televisiossa että Mainostelevisiossa tosin eri aikaan. Minä muistan hänet vain Mainostelevisiosta
Hänen ohjelmansa oli varsin suosittu. Siihen aikaan Mainostelevisiolla oli kustannettuja ohjelmia, ja tämä oli yksi niistä. Paavo Salmensuu sanoo itse näin:
"Säätiedotukset olivat Medican kustantamia. Kun ohjelmia suunniteltiin, poltettiin tupakkaa. Siihen aikaan poltettiin sisälläkin. Medicaa edusti Dumell-niminen nainen, olikohan hän Matts Dumellin äiti. Hän totesi, että voitte näyttää sääkarttaa piipullakin. Näin triviaali alku sillä piippujutulla oli." - historiaa
Iili kirjoitti:
Paavo Salmensuu oli sekä Suomen Televisiossa että Mainostelevisiossa tosin eri aikaan. Minä muistan hänet vain Mainostelevisiosta
Hänen ohjelmansa oli varsin suosittu. Siihen aikaan Mainostelevisiolla oli kustannettuja ohjelmia, ja tämä oli yksi niistä. Paavo Salmensuu sanoo itse näin:
"Säätiedotukset olivat Medican kustantamia. Kun ohjelmia suunniteltiin, poltettiin tupakkaa. Siihen aikaan poltettiin sisälläkin. Medicaa edusti Dumell-niminen nainen, olikohan hän Matts Dumellin äiti. Hän totesi, että voitte näyttää sääkarttaa piipullakin. Näin triviaali alku sillä piippujutulla oli."Kiitoksia muisteloista. Tässä mukavaa tarinaa ko. aiheesta.
http://www.yle.fi/yle24/historia.php Iili kirjoitti:
Paavo Salmensuu oli sekä Suomen Televisiossa että Mainostelevisiossa tosin eri aikaan. Minä muistan hänet vain Mainostelevisiosta
"Säätiedotukset olivat Medican kustantamia. Kun ohjelmia suunniteltiin, poltettiin tupakkaa. Siihen aikaan poltettiin sisälläkin. Medicaa edusti Dumell-niminen nainen, olikohan hän Matts Dumellin äiti. Hän totesi, että voitte näyttää sääkarttaa piipullakin. Näin triviaali alku sillä piippujutulla oli."Salmensuu oli humoristinen säätiedotuksia esitellessään.
Veteli vähän summamutikassa sääkarttaa piipunvarrella ja kertoi mistä tuulet puhaltavat tai sateet tulevat.
Muistan kerran kun hän ennusti sateista viikonloppua ja toivotti "Surullista sunnuntaita" TV-katsojille!
Mutta osataan sitä täällä naapurimaassakin!
Meillä oli John Pohlman, joka oli aika veijari ja hänen sääuutistensa valmisteluihin meni varmasti aikaa!
Kerrankin hän makasi lumihankeen peitettynä ja ilmoitti kuinka syvä lumipeite juuri nyt on, mittasi viivottimella siellä hangen alla maatessaan...
Joku kerta hän hyppäsi laskuvarjolla lentokoneesta, nuolaisi etusormeaan ilmassa ja ilmoitti mistä päin tuulee.
Vesisateella hän tanssi lätäköissä ja lauloi "Sing´in in the rain".
Oli tyhjän tuntoista kun hän jäi eläkkeelle, tuntui että sateet ja lumimyrskytkin kesti paremmin kun John niistä ilmoitteli omalla tavallaan.- Muija
MdK-MdK kirjoitti:
Salmensuu oli humoristinen säätiedotuksia esitellessään.
Veteli vähän summamutikassa sääkarttaa piipunvarrella ja kertoi mistä tuulet puhaltavat tai sateet tulevat.
Muistan kerran kun hän ennusti sateista viikonloppua ja toivotti "Surullista sunnuntaita" TV-katsojille!
Meillä oli John Pohlman, joka oli aika veijari ja hänen sääuutistensa valmisteluihin meni varmasti aikaa!
Kerrankin hän makasi lumihankeen peitettynä ja ilmoitti kuinka syvä lumipeite juuri nyt on, mittasi viivottimella siellä hangen alla maatessaan...
Joku kerta hän hyppäsi laskuvarjolla lentokoneesta, nuolaisi etusormeaan ilmassa ja ilmoitti mistä päin tuulee.
Oli tyhjän tuntoista kun hän jäi eläkkeelle, tuntui että sateet ja lumimyrskytkin kesti paremmin kun John niistä ilmoitteli omalla tavallaan.muistelmissaan myöskin hupaisan tositapahtuman "säätieteilijä" ajoiltaan.
Hän odotti bussia helsinkiläisellä bussipysäkillä vesisateessa ja eräs vanhahko rouva heristi hänelle kiukkuisena sateenvarjoaan :"Sinun syytäsi kun taas sataa." - Satu
Muija kirjoitti:
muistelmissaan myöskin hupaisan tositapahtuman "säätieteilijä" ajoiltaan.
Hän odotti bussia helsinkiläisellä bussipysäkillä vesisateessa ja eräs vanhahko rouva heristi hänelle kiukkuisena sateenvarjoaan :"Sinun syytäsi kun taas sataa."miten noloa oli kulkea sateensuoja kainalossa oikein aurinkoisena poutapäivänä.
- Iili
historiaa kirjoitti:
Kiitoksia muisteloista. Tässä mukavaa tarinaa ko. aiheesta.
http://www.yle.fi/yle24/historia.phpKatsoin samaa sivua, ja vasta siitä kävi selville, että se sama sääprofeetta oli ollut myös YLE:llä.
Silloin aikoinaan, kun Mainostelevisiolla oli niitä kustannettuja ohjelmia, niin mieleeni jäi erityisesti Idstömin ohjelma Felix-Kissa. (Se oli varsin heikkotasoinen animaatiosarja.) Juttelin äskettäin erään Idsrömin pampun kanssa, joka oli paljon minua nuorempi. (Firma on vaihtanut omistajaa, mutta markkinointinimi Idström on yhä olemassa.) Hän ei ikinä ollut kuullutkaan mistään Idströmin kustantamista ohjelmista.
Opiskelin aikanani tiedotusoppia. Silloin professori kertoi Mälikkälän Herkkukurkku -mainoksista. Muistan hyvin ne mainokset. Niissä hoettiin sitä Mälikkälää niin paljon, että siitä tuli yleinen vitsi. Siihen aikaan Mainostelevisiolla oli lyhin mahdollinen mainostusaika yksi kuukausi. Mälikkälän Herkkukurkkujen valmistaja oli pieni yritys. Kurkkuja myytiin irtonaisina suurista astioista. Kaikki varastot myytiin TV-mainosten takia loppuun kahdessa viikossa, mutta mainos vain pyöri televisiossa. Kaupoissa jouduttiin turvautumaan kaikkiin muihin suolakurkkuihin, jotka vain siirrettiin Mälikkälän astioihin. - Iili
Satu kirjoitti:
miten noloa oli kulkea sateensuoja kainalossa oikein aurinkoisena poutapäivänä.
...että ohjelmat olivat enemmän viihdettä kuin faktaa. Tiedä sitten häntä.
Seija Paasonen oli myös yksi kuuluisa metereologi. Häntähän kosittiin Amerikkaan asti lehtitietojen mukaan. Hän joutui lopettamaan joidenkin tekijänoikeus- tai muiden sopimusten perusteella.
No, nyt joka tapauksessa nyt on tämä Matti Huutonen YLE:n puolella. Hän on minusta varsin miellyttävä sääprofeetta.
Minulla on tuttava, jonka täytyy mennä toiseen huoneeseen aina silloin, kun kolmosen poninhäntäinen miesmeterologi ilmestyy kuvaan. Tuttavani sanoo, ettei kestä kuunnella sen tyypin virheellisiä äänenpainoja, ääntämystä ja katkonaista puhetta. (Tämä tuttavani on suomen kielen maisteri.) Itse en ole niin kranttu.
Sen sijaan Nelosen säätiedotus on - en sano mistä. Aikoinaan Nelonen ylpeili sillä, että se on ensimmäinen kanava, jolla on kolmiuloitteinen sääkartta. Minusta se sääkartta on huonosti toteutettu ja epähavainnollinen. Jos säätiedotus kestää pahimmillaan vain 10 sekuntia, niin mitä todellista tietoa se pystyy kertomaan. Paraiten Nelosen säätiedotuksesta jää mieleen Myllyn Paras. - Iili
MdK-MdK kirjoitti:
Salmensuu oli humoristinen säätiedotuksia esitellessään.
Oli tyhjän tuntoista kun hän jäi eläkkeelle, tuntui että sateet ja lumimyrskytkin kesti paremmin kun John niistä ilmoitteli omalla tavallaan....täällä ei ole ollut. Kuulostaa mukavalta.
- Muija
Iili kirjoitti:
Seija Paasonen oli myös yksi kuuluisa metereologi. Häntähän kosittiin Amerikkaan asti lehtitietojen mukaan. Hän joutui lopettamaan joidenkin tekijänoikeus- tai muiden sopimusten perusteella.
No, nyt joka tapauksessa nyt on tämä Matti Huutonen YLE:n puolella. Hän on minusta varsin miellyttävä sääprofeetta.
Minulla on tuttava, jonka täytyy mennä toiseen huoneeseen aina silloin, kun kolmosen poninhäntäinen miesmeterologi ilmestyy kuvaan. Tuttavani sanoo, ettei kestä kuunnella sen tyypin virheellisiä äänenpainoja, ääntämystä ja katkonaista puhetta. (Tämä tuttavani on suomen kielen maisteri.) Itse en ole niin kranttu.
Sen sijaan Nelosen säätiedotus on - en sano mistä. Aikoinaan Nelonen ylpeili sillä, että se on ensimmäinen kanava, jolla on kolmiuloitteinen sääkartta. Minusta se sääkartta on huonosti toteutettu ja epähavainnollinen. Jos säätiedotus kestää pahimmillaan vain 10 sekuntia, niin mitä todellista tietoa se pystyy kertomaan. Paraiten Nelosen säätiedotuksesta jää mieleen Myllyn Paras.Seija Paasonen, jota pyydettiin Amerikkaan , vaan toinen vaalea metereologityttö.
Nyt en kyllä saa nimeä mieleeni.
Hetkinen...oliko sukunimi Saukkonen?
Olemme varmaan mielestäsi kauheita muijia....aina oikomassa;) - Iili
Muija kirjoitti:
Seija Paasonen, jota pyydettiin Amerikkaan , vaan toinen vaalea metereologityttö.
Olemme varmaan mielestäsi kauheita muijia....aina oikomassa;)Minä näytän sotkevan kaikki nimet. Ei se ollut Paasonen. - Nimien muistaminen on ollut minulle vaikeaa ihan lapsesta lähtien. Se on sukuvika.
Kadehdin esim. saksalaisia, kun heidän kulttuuriinsa kuuluu, että kaikki nimet pitää muistaa. Sen vuoksi he esittäytessä ovat niin mahdottoman tarkkoja siitä, että osaavat ääntää ja kirjoittaa nimen. Minä sivuutan koko asian esittäytyessä. Jos en kuule nimeä, niin annan olla. Siitä sitten taas on seurauksena pelkkiä hankaluuksia. - ehkäpä
Iili kirjoitti:
Minä näytän sotkevan kaikki nimet. Ei se ollut Paasonen. - Nimien muistaminen on ollut minulle vaikeaa ihan lapsesta lähtien. Se on sukuvika.
Kadehdin esim. saksalaisia, kun heidän kulttuuriinsa kuuluu, että kaikki nimet pitää muistaa. Sen vuoksi he esittäytessä ovat niin mahdottoman tarkkoja siitä, että osaavat ääntää ja kirjoittaa nimen. Minä sivuutan koko asian esittäytyessä. Jos en kuule nimeä, niin annan olla. Siitä sitten taas on seurauksena pelkkiä hankaluuksia.siinä iässä,että nimet alkaa unohtua, siitähän tämä aloituskin lähti ;))
- Muija
ehkäpä kirjoitti:
siinä iässä,että nimet alkaa unohtua, siitähän tämä aloituskin lähti ;))
aivovoimistelua.
Yritän vielä palautaa mieleeni sen säätiedottajatytön etunimeäkin jota pyydettiin Amerikkaan. Kysyin mieheltänikin, joka ei ainakaan muista ja sanoipa vielä minulle,että eikö nyt ole tärkeämpääkin pohdittavaa.
Kuitenkin - oliko Lea Saukkonen, vai Marita Saukkonen? - Satu
Iili kirjoitti:
Sen sijaan Nelosen säätiedotus on - en sano mistä. Aikoinaan Nelonen ylpeili sillä, että se on ensimmäinen kanava, jolla on kolmiuloitteinen sääkartta. Minusta se sääkartta on huonosti toteutettu ja epähavainnollinen. Jos säätiedotus kestää pahimmillaan vain 10 sekuntia, niin mitä todellista tietoa se pystyy kertomaan. Paraiten Nelosen säätiedotuksesta jää mieleen Myllyn Paras.sääprofeetastakin, siitä poninhäntäisestä. Joskus jopa murehdin, hoitaako hän riittävästi liikunnallisia juttujaan, kun paino näyttää vähän nousevan. Hän on miellyttävä, tulee lähelle ja on aina rauhallinen ja asiallinen.
Pidän miesten pitkästä tukasta, vaikka omassa perheessäni ei sellaista ole ikinä ollut. Yritin saada miehenikin kasvattamaan tumman, paksun tukkansa pitkäksi, mutta hänhän vain nauroi ajatukselle, ja kävi edelleeen säännöllisesti parturissa. Kyllä lyhyt ja siistiksi leikattu tukka hänelle hyvin sopikin. Samoin muille perheeni poikapuolisille. - Mummeliini
Muija kirjoitti:
Seija Paasonen, jota pyydettiin Amerikkaan , vaan toinen vaalea metereologityttö.
Olemme varmaan mielestäsi kauheita muijia....aina oikomassa;)Lea Saukkonenhan hän oli, jota kosittiin Amerikoihin.
Hän taisi yrittää eduskuntaan viime vaaleissa kokoomuksen listoilla, mutta ei saanut tarpeeksi ääniä.
Seija Paasonen on edelleenkin TV:ssä raportoimassa säästä.
P.S.
Hyvää iltaa kaikille! - oudohkoa.
-Ajatella-
Samoin vanhoissa Jenkkifilmeissä on
miehillä jatkuvasti rööki suussa. Ou-
dolta se vaikuttaa. Ei se sattumaa ol-
lut, vaan ihan maksettua mainontaa.
- Iili
Nimien muistaminen on pahin heikkouteni, ja se on alkanut jo lapsena. Koko sukuni on samanlainen.
Työssä on kauheita tilanteita, kun en muista asiakkaitteni nimiä. Joudun aina tarkistelemaan niitä nimikorteista tai sähköposteista. Onneksi vanhana kettuna olen oppinut, miten voin olla paljastamatta muistamattomuuttani. Kyllä sitä osaa keksiä vaikka minkälaista, kun tietää, että asiakassuhde on vaarassa. Minulla on asiakas, joka on jo yli kymmenen vuoden takaa. Tähän päivään mennessä en ole oppinut muistamaan onko hän Söderman vai Söderström. Nyt kun kirjouan sen tähän, niin muistan ihan hyvin, että se on Söderman. - Kaukon tuntia
Tunnen Kauko Saarentauksen erittäin hyvin:)
- paskaaskos tulit?
ja siksikö nostit 6v vanhan ketjun? Oletatko meitä kiinnostavan 6v vanhat ketjut tai tuntemisesi`?
Painu 70v sivuille ja heti.
- wikiwiki
Salmensuu, Paavo muistaakseni...
http://fi.wikipedia.org/wiki/Paavo_Salmensuu - :)
Mukava haastatteluhetki Aamu-TV:stä, vuodelta 2009.
Tv-säämies Paavo Salmensuu
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/tv-saamies_paavo_salmensuu_41668.html#media=41670 - hende82
No, Paavohan se eikä Kauko!
- Anonyymi
Kauko näytti piipunvarrella mitä säätä on tulossa, ja vetäisi savut jottei sammu, ja näytti mitä on tulossa... Kylä on oikiaa meininkiä.. Ikävä noita aikoja
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053101Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391590Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus921442- 891349
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461304Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1521219Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121168Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze123999Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89912Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44793