Itse tehty takila?

jopeli

Pitäisi tehdä itse takila. Kaupan takilat maksaa aika paljon ihan rimpulatkin, itse tehtynä saisin sen varmasti halvemmalla ja tukevan.
Kaikki vinkit mistä takilan kela olisi hyvä tehdä kelpaa, aluksi vaikka joku heikompikin ratkaisu koska talvella olisi aikaa sitten parempaankin tekeleeseen.

6

12459

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mati

olen tehnyt itse 4 kpl.Kelan olen sorvannut D200 muovitangosta,muistaakseni halkaisiaan pohjasta jotain d 158 mm,elikkäs 2 kierr/metri.Kaikki on erilaisia,mutta hyvin toimivia.Erilaisuus veneen kiinnityskohdan mukaan.Yksi on vaakakelainen,kuten scottyn malli.Siinä on Veneeseen kiinnitys kiilavalla levyllä,mikä vaan tuupataan pohjalevyyn ja se pysyy siinä hyvin.Kelan lukitus on "automaattinen",eli aukeaa,kun nostetaan ja lukkiutuu,kun lasketaan.Rungot on rosteria.Varren päässä oleva kääntöpyörä on n D80 mm ulkoa ja siinä 3mm X 15 mm ura ja se roikkuu varren päässä paksun O-renkaan varassa,mikä on ihanteellinen,koska vaijeri on kaikissa tilanteissa aina optimikulmassa.Sivumennen sanoen äsken tulin järveltä ja 2,3 kg järväri mukana itsetehdyllä messinkilusikalla.Otti pinnasta iltahämärissä.Metkaa,että aina vaan iskee kupariin ja messinkiin,vaan ei vaappuihin tänä kesänä,ainakaan mulla.Mutta sehän jo menee ohi aiheen...

• jopeli

Jotain tuollaista pitäisi varmaan alkaa suunnittelemaan koska "pika" takilaa ei taida tähän hätään löytää enää mitenkään.
        Sen valmiiksi saaminen voi vaan olla sitten kun on järvet jäässä.
        Tuo automaatti lukitus ja avaaminen jäi vielä pimentoon miten sen saa toimimaan, muovi kela onkin varmaan hyvä materiaali ja sorvi pysyy käsissä niin se ei oo ongelma.
        Ja vinkistä vaari kupari lusikoita pitää alkaa suosimaan.

• 150mm viemäriputkea 5cm pätkä ja laipat läpiruuveilla kiinni molemminpuolin niin kela on valmis. Runko neliöputkesta. Rautakaupasta väkipyörä nokkaan, jarru jousiruuvi systeemillä ja lukitus hakasella. Vanhasta akusta lyijyt puntin valamiseeen . mielikuvitusta niin halvalla pääsee.

• Kesäkalastaja

Kaupasta vinssi, johon hitsaat putken varreksi. Päähän vaikka pultti hitsaamalla, johon laitat jonkin renkaan (pultti akselina). Ihan sama mitä rautaa painoksi, kunhan on tarpeeksi järeää. Vinssi kyllä jaksaa nostaa...

• viestiin

rauta nousee,hitaasti,mutta varmasti.

• arewe

Olen tekemässä automaattitakilaa, siis aktiivista takila, joka lukee syvyden ja pysyy asetetulla etäisyydellä pohjasta. Oma projekti:
      http://www.downrigger.pages.fi/

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Onko sulla

suoja työ paikka? 🤔🤷‍♂️
      Ikävä
      23
      3378
    2. Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä

Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva
      Maailman menoa
      540
      2702
    3. Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?

Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial
      Maailman menoa
      53
      2260
    4. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      212
      2241
    5. Joensuun kaupunki levittelee tonttitietoja Keskisuomalaiselle

Sähköposteja ja tonttitietoja levitellään mm. Pasi Koivumaalle
      Joensuu
      13
      1709
    6. Mies profiloin sinut

Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.
      Ikävä
      219
      1519
    7. Kiantama kartelli

Onko alhaisempaa kuin toimia ensin kartellissa ja lopuksi koittaa pelastaa nahkasa vasikoimalla muut kun jää kiinni? Eip
      Suomussalmi
      52
      1481
    8. Nostetaanko nainen kissa pöydälle?

Ja selvitetään nämä tunteet?
      Ikävä
      97
      1389
    9. Oletko nainen alkanut kammoamaan minua

Sinua ei näy eikä kuulu, ja ilmeisesti kiertelet tilanteita. Oletko huomannut, että olet vieläkin ajatuksissani luvattom
      Ikävä
      62
      1211
    10. Saako 60 v vielä töitä? Arto Nyberg puhuu suoraan elämästä ilman töitä

Arto Nyberg täyttää tänään 60 v. Onnea! Nyberg totuttiin näkemään suoran haastatteluohjelman kapteenina vuodesta toise
      Maailman menoa
      95
      1184
    Aihe