Kauhutarinoita

mami

Päiväkodeista kuulee kaikenlaisia kauhutarinoita.Haroittelijalle sanotaan, että "kuinka jaksat leikkiä lasten kanssa, tule vain tänne istumaan, kyllä ne lapset pärjää." Vauvalle annetaan vauhdit vauvakeinussa ja jätetään siihen istumaan pitkäksi aikaa, vaikka vauhti loppunut ajat sitten.Pieni lapsi kiipeää syöttötuoliin ja hoitajia ei näy missään...Toiset lapset lyövät yhtä ja hoitajat eivät ole huomanneet mitään, kun vanhemmat kyselevät mustelmista.

39

5485

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koti-äiti

      Joo siellä ne laittaa 5 vuotiaat päiväunille pakosta, ewt ite pääsee kahville ja rupatteleen. Vitsitlentää ja lasten asiita ja perheen asioita käsitellään kovastikin naureskellen kauhistellen ja omia lisäten.
      Onneks omiani ei ole päiväkodeissa tarvinnu pitää kuin korkeintaan puolivuotta kutakin. Olen vapaaehtoisesti halunnnut olla koti-äiti, kun en luota päiväkoteihin, ehkä uskalla heitä sinne antaa.
      Puolen vuoden aikanakinhuomasin paljon epäkohtia toiminnassa.

      • olet

        ollut kotiäiti. Siitä olen kanssasi samaa mieltä. Itse päiväkodissa työskentelevänä voisin kommentoida paljonkin, mutta jätänpä vuodatuksesi omaan arvoonsa. Pysy vaan jatkossakin kotiäitinä!


      • kotona..

        Haluaisn olla lasteni kanssa kotona, mutta raha asioiden takia en pysty.Olen vaihtanut hoitopaikkaa kerran, eikä tämä nykyinenkään hoitopaikka mikään unelma ole.On todella sressaavaa,kun ei voi luottaa, että lapset hyvissä käsissä.Perhepäivähoitajiin en luota.Tiedän kaksikin sellaista tapausta, että ikinä en veisi laspsiani perhepäivähoitoon.


      • lastenhoitajiakaan
        olet kirjoitti:

        ollut kotiäiti. Siitä olen kanssasi samaa mieltä. Itse päiväkodissa työskentelevänä voisin kommentoida paljonkin, mutta jätänpä vuodatuksesi omaan arvoonsa. Pysy vaan jatkossakin kotiäitinä!

        Ei tarvitse enää olla koti-äiti, kaikki ovat jo isoja koululaisia, ja osaavat olla kotona yksikseenkin. En tarvitse enää lastenhoitajaa.

        Mutta olin omasta tahdostani koti-äiti siihen asti kun kaikki tulevat koulu-ikään, se oli paras vaihto-ehto kun päiväkodit ovat vain säilytyslaitoksia ei päiväkotejea.


      • Sanna

        Toivottavasti opetat lapsillesi avarakatseisuutta, luottamusta ja se, ettei kannata yleistää tai pelätä tuntematonta. Toivottavasti opetat lapsillesi, että ammatti-ihmisiä tulee kunnioittaa ja että heihin voi luottaa, toivottavasti he myös pystyvät toteuttamaan itsensä aikuisina, ja tuntea olevansa yhteiskunnalle tärkeitä. Toivottavasti opetat heille, että työnteko kannattaa ja ahkera pitää olla.

        Toivottavasti lapsistasi ei kasvaa sinun kaltaisia kyynikkoja, jotka eivät osaa muuta kuin yleistää, valittaa ja pelätä.


      • Anonyymi
        Sanna kirjoitti:

        Toivottavasti opetat lapsillesi avarakatseisuutta, luottamusta ja se, ettei kannata yleistää tai pelätä tuntematonta. Toivottavasti opetat lapsillesi, että ammatti-ihmisiä tulee kunnioittaa ja että heihin voi luottaa, toivottavasti he myös pystyvät toteuttamaan itsensä aikuisina, ja tuntea olevansa yhteiskunnalle tärkeitä. Toivottavasti opetat heille, että työnteko kannattaa ja ahkera pitää olla.

        Toivottavasti lapsistasi ei kasvaa sinun kaltaisia kyynikkoja, jotka eivät osaa muuta kuin yleistää, valittaa ja pelätä.

        "Toivottavasti opetat lapsillesi, että ammatti-ihmisiä tulee kunnioittaa ja että heihin voi luottaa,"

        Opettakaa lapsille, että ammatti-ihmiset eivät ole robotteja, ja yleensä heihin voi luottaa, toisinaan ei.

        "toivottavasti he myös pystyvät toteuttamaan itsensä aikuisina, ja tuntea olevansa yhteiskunnalle tärkeitä."

        Siinä tapauksessa:
        https://horoscopes.astro-seek.com/calculate-birth-chart-horoscope-online/

        Jos jollain on vastaansanomista, niin totean: olen ottanut askeleita pois kivikaudelta. Olen nähnyt miten rautaa muokataan rautakauden menetelmin, ja olen opiskellut rautakaudella oivallettua astrologiaa havaitakseni koko maailman elävän kivikautta periaatteella "5 tyyppiä tietää miten tehdä raudasta kaikkea, ja loput 1000 elää kivikautta käyttäen hyväkseen näitä rautaesineitä."


    • tarja

      ehdottomasti,ja ensin mainitsemasi esimerkit tulisi pystyä huomioimaan,mutta sen verran takerrun tuohon mustelma juttuun,että joissain tapauksissa,korostan että joissain tapauksissa niitä ei kyllä voi tietää eikä hoitaja huomata.
      Lapsihan pitäisi aamulla riisua vanhemman läsnäollessa ja kirjata ylös kaikki kuhmut ja mustelmat mitä llapsella on ja yleensä niitä on normaalisti paljon,ainakin meidän lapsilla.Ja sama illalla kun tullaan hakemaan.
      Koska kaikissa tilanteissa ja leikeissä edes lapsi ei reagoi kun törmää johonlin ja mustelma tulee,mutta kun sitä ei kukaan ole tosiaankaan nähnyt.
      Jotkut vanhemmat eivät tunnu tajuavan kun lapsi kasvaa ja vauhti kiihtyy niin niitä mustelmia rupeaa tulemaan kuin itsestään.
      Vaahtoan tästä siksi että ollessani itse ryhmiksessä töissä eräs äiti syytteli useaan kertaa,että hoidossa hänen lapselleen tehdään jotain kun on ruvennut olemaan niin paljon mustelmia,lähinnä jaloissa.
      Ja lapsi ei kysyttäessä osannut sanoa mistä ne oli tulleet.
      Kunnes sitten myöhemmin kävi ilmi että ne tulivat kotona jossain tietyssä leikkipaikassa ja asia paljastui kun tämä lapsi kertoi itse kummitädilleen äidin kuullen näyttäessään sitä leikkipaikkaa että tohon mä aina kopsautan jalkani kun mä meen sinne näin.
      No,äiti kyllä pyysi anteeksi hoitopaikassa,mutta jäi sellainen tunne että voi kauheeta jos tolle lapselle jotain sattuu niin milläs sen sitten selität.Oli vähän koko ajan että älä mee sinne,älä tee noin jne.

      • lapset on

        ainakin aina mustelmilla. Osa tulee kotona ja osa hoidossa. Osasta tiedetään, mistä on tullut, osasta ei kukaan tiedä (edes lapsi itse). Mutta usein jää minultakin huomaamatta, mistä on tullut mustelma silloin kun se on varmasti tullut esimerkiksi viikonloppuna, jolloin itse olen yrittänyt vahtia.

        Ja jos viereinen lapsi lyö toista, niin eipä siihen väliin ehdi millään, joten mustelma tulee, jos on tullakseen. Mutta niin kauan kuin lapset edes suunnilleen viihtyvät hoidossa, on asiat siellä lienee suunnillee ok.


      • Tosissaan työssä

        Itse työskentelen päiväkodissa ja yhtään ainoata kahvitaukoa en ole siellä työskentelyni aikana pitänyt.

        Samoin myös siitä meillä on ihan kirjoittamaton sääntö, että ulkona ollaan lasten kanssa, ei keskustella työkavereiden kanssa.


      • edellinen
        Tosissaan työssä kirjoitti:

        Itse työskentelen päiväkodissa ja yhtään ainoata kahvitaukoa en ole siellä työskentelyni aikana pitänyt.

        Samoin myös siitä meillä on ihan kirjoittamaton sääntö, että ulkona ollaan lasten kanssa, ei keskustella työkavereiden kanssa.

        Siis alkuperäiseen piti vastata:)


      • Päästetään valheita
        Tosissaan työssä kirjoitti:

        Itse työskentelen päiväkodissa ja yhtään ainoata kahvitaukoa en ole siellä työskentelyni aikana pitänyt.

        Samoin myös siitä meillä on ihan kirjoittamaton sääntö, että ulkona ollaan lasten kanssa, ei keskustella työkavereiden kanssa.

        Älä puhu sopaa, varmasti olet taukosi pitänyt. Nehän kuuluu lakiin. Olet siis tehnyt 8 h putkeen töitä? No lehmätkin lentää....


    • tarja

      lähtee nyt ensimmäinen lapsi perhepäivähoitoon,ensi viikolla 3 täyttävä "vauvani".Kaksi ensimmäistä 13v ja 8v olen myös itse hoitanut kotona.Töissä olen ollut kun vanhimmat olivat jo molemmat koulussa ja ennen tämän nuorimmaisen syntymää.
      Olen kuitenkin miltei päivittäin seurannut hoitajien touhua aamupäivisin puistossa ja täytyy sanoa että mieluummin hoitaisin tämänkin kotona,mutta työvoimatoimistoon kun joutuu ilmoittautumaan niin silloinhan se työ on otettava vastaan.
      Luulen kyllä myös hoitajana olleena että pystyn aika hyvin pysymään kärryillä missä mennään.
      Hoitajaksi kyllä sattui se viimeinen kelle olisin tahtonut,mutta kun ei ole vara valita...

    • ....

      on tää tosi rankkaa. Mä olen todella tyrmistynyt siitä mitä paikkoja päiväkodit on. Mä olen masentunut, koska joudun viemään lapseni sellaseen paikkaan. Mä yritän vaikuttaa asioihin, mutta se on kuin päätä löis seinään. Välillä käy mielessä että myyn asunnon ja elän työttömyyskorvauksilla et voin elää lasteni kanssa mielekästä elämää. Aineellisesti niukkaa, mutta ehkä henkisesti vähemmän stressaavaa.

      • yleistää

        Meidän poju on 2,7v. ja ollut jo yli vuoden päiväkodissa.Tosi kiva paikka, johon hän menee mielellään n. 12 pv./kk.Aluksi tietenkin me vanhemmat jännitimme, mutta suotta. Ihanat tädit ja kaverit ovat osuneet poikamme kohdalle!! Nykyään viemme mielellämme hänet sinne, kun tiedämme, että saa hyvää hoitoa ja huolenpitoa, leikitetään ja laulatetaan, oppii olemaan toisten kanssa jne. Haemme hyväntuulisen ja touhukkaan pojan illalla kotiin.Kai meitä on sitten onnistanut, kuten myös sisareni lapsia aikoinaan, jotka viihtyivät tarhassa. Ei pahaa sanottavaa heilläkään!


      • hoito...
        yleistää kirjoitti:

        Meidän poju on 2,7v. ja ollut jo yli vuoden päiväkodissa.Tosi kiva paikka, johon hän menee mielellään n. 12 pv./kk.Aluksi tietenkin me vanhemmat jännitimme, mutta suotta. Ihanat tädit ja kaverit ovat osuneet poikamme kohdalle!! Nykyään viemme mielellämme hänet sinne, kun tiedämme, että saa hyvää hoitoa ja huolenpitoa, leikitetään ja laulatetaan, oppii olemaan toisten kanssa jne. Haemme hyväntuulisen ja touhukkaan pojan illalla kotiin.Kai meitä on sitten onnistanut, kuten myös sisareni lapsia aikoinaan, jotka viihtyivät tarhassa. Ei pahaa sanottavaa heilläkään!

        Olkaa onnellisia te joiden lapsella on hyvä hoitopaikka.Meillä ei asiat ole näin hyvin.Enempää en tässä voi kirjoittaa......:(


      • vallan kamalaa
        hoito... kirjoitti:

        Olkaa onnellisia te joiden lapsella on hyvä hoitopaikka.Meillä ei asiat ole näin hyvin.Enempää en tässä voi kirjoittaa......:(

        Pidän lapset nyt kotona, sillä viime talvena he olivat päiväkodissa itäisessä helsingissä, jossa oppivat täysin viidakon tavoille.
        Koko kesän kitkin lapsista pois "pureeko toi s***li", aina kun näkivät tv:stä sen näköisiä, oli kova työ saada unohtamaan ,
        päiväkodissa hoitajat huusivat, lapset olivat yksin, ym ym ym ym ym ym,
        johtaja haisi kaljalle aamuisin, jne jne jne jne jne. Itäiset päiväkodithan ovat lasten säilytyspaikkoja, ei siellä aamuisin diplomaattien autot vie lapsia hoitoon, kyllä heidän lapset viedään muualle.
        Todella helvetillinen paikka lapsille itähelsinki.


      • yleistäjä?
        vallan kamalaa kirjoitti:

        Pidän lapset nyt kotona, sillä viime talvena he olivat päiväkodissa itäisessä helsingissä, jossa oppivat täysin viidakon tavoille.
        Koko kesän kitkin lapsista pois "pureeko toi s***li", aina kun näkivät tv:stä sen näköisiä, oli kova työ saada unohtamaan ,
        päiväkodissa hoitajat huusivat, lapset olivat yksin, ym ym ym ym ym ym,
        johtaja haisi kaljalle aamuisin, jne jne jne jne jne. Itäiset päiväkodithan ovat lasten säilytyspaikkoja, ei siellä aamuisin diplomaattien autot vie lapsia hoitoon, kyllä heidän lapset viedään muualle.
        Todella helvetillinen paikka lapsille itähelsinki.

        Jospa laskisit mmonta päiväkotia on itä- Helsingissä ja miettisit kannattaiskohan ihan noin yhden päiväkodin perusteella yleistää. Vai onkohan kyseessä provo?


      • Äiti -72
        yleistää kirjoitti:

        Meidän poju on 2,7v. ja ollut jo yli vuoden päiväkodissa.Tosi kiva paikka, johon hän menee mielellään n. 12 pv./kk.Aluksi tietenkin me vanhemmat jännitimme, mutta suotta. Ihanat tädit ja kaverit ovat osuneet poikamme kohdalle!! Nykyään viemme mielellämme hänet sinne, kun tiedämme, että saa hyvää hoitoa ja huolenpitoa, leikitetään ja laulatetaan, oppii olemaan toisten kanssa jne. Haemme hyväntuulisen ja touhukkaan pojan illalla kotiin.Kai meitä on sitten onnistanut, kuten myös sisareni lapsia aikoinaan, jotka viihtyivät tarhassa. Ei pahaa sanottavaa heilläkään!

        Myös meidän poika oli päiväkodissa kaksivuotiaasta kouluikään asti, eikä mitään ongelmia. Joskus oli sattunut leikkiessä jotain pikku haaveria (mustelmaa, naarmua), mutta niistäkin saimme yleensä kuulla tuoreeltaan päiväkodin henkilökunnalta (missä tilanteessa ne olivat tulleet). Tai jotain kaverien välistä nahinaa, mutta ne olivat todellakin pikkkujuttuja. Ainahan lapsi ei itsekään muista, missä on kolhinut itseään - ja väitänpä, että näitä salakavalia pikku kolhuja tulee myös kotihoidossa oleville lapsille äidin huomaamatta! Eihän kenelläkään voi olla silmät selässä... minusta ne jopa kuuluvat lapsuuteen. Turhalla varjelulla ei saada muuta kuin pahaa aikaan.

        Suoraan sanottuna en ymmärrä ihmisiä, jotka pelkäävät kaikkea mahdollista etukäteen, lapsensa puolesta. Miten tuommoinen lapsi oppii selviytymään elämässä itse, tai pitämään puolensa? Paremmin kai siihen toisten kanssa olemiseen ja elämiseen (johon kuuluvat myös nämä negatiiviset puolet, riidat ja muut) kasvaa päiväkodissa kuin kotona oman äidin helmoissa.. varsinkin jos äiti on kaikessa rakkaudessaan ylisuojeleva.

        Minusta tärkein päivähoidon "hyvyyden" mittari on lapsi itse - kun lapsi selvästi haluaa mielellään päiväkotiin ja viihtyy siellä, ovat asiat mielestäni hyvin. Meidän poika jopa odotti monesti kesä- ym. lomalla, että loma päättyy ja pääsee takaisin päiväkotiin. Kun siellä oli niin kivaa!

        Mielestäni kaikissa vaihtoehdoissa on puolensa, hyvät ja huonot. Myös kotihoidossa. Valitettavasti niitäkin perheitä on, joissa äiti esittää tehneensä muka tärkeän valinnan, lasten parasta ajatellen (kotihoito), mutta tosiasiassa on kotona vain omaa laiskuuttaan, kun työnteko ei maistu. Eikä sitten edes viitsi hoitaa omaa duuniaan (=lasten kasvatus ja hoito) kunnolla... vaan keskittyy päivisin itseensä. Lähin esimerkki löytyy yläpuoleltani.


    • tuo

      ole aika yleistämistä tuollainen..
      meillä kokemusta perhepäivähoidosta ja päiväkodeista yhteensä 7 vuodelta,ja ainoastaan yhdestä hoitajasta en sinä aikana pitänyt..
      mutta enpä pidä kaikista naapureistakaan ym joten ehkä vaan omasta mielestäni outo ihminen.

      • mielipide

        Kyllä jos lastenhoitoalalle mennään, niin silloin lapsista myöskin pitäisi jaksaa pitää hyvää huolta!Olenpa nähnyt, kun hoitaja ravisteli 3v poikaa hartioista, kun suuttui tälle pojalle.Oma lapseni ei jatkanut tässä päiväkodissa.


      • Anonyymi
        mielipide kirjoitti:

        Kyllä jos lastenhoitoalalle mennään, niin silloin lapsista myöskin pitäisi jaksaa pitää hyvää huolta!Olenpa nähnyt, kun hoitaja ravisteli 3v poikaa hartioista, kun suuttui tälle pojalle.Oma lapseni ei jatkanut tässä päiväkodissa.

        Mikä tämä hoitaja oli luonteeltaan?


    • santtu

      meillä lapsi oli vain puolisen vuotta päiväkodissa, ennen kouluunlähtöä. Aiemmin oli ollut yksityisessä hoidossa ja kotona. Koko sen ajan hän kyseli, eikö saisi jäädä kotiin kun päiväkodissa ei tehdä mitään. Eli lapsi oli tottunut yksityisellä askartelemaan, leikkimään ryhmäleikkejä, piirtämään. Päiväkodissa ei tehty puolenvuoden aikana ainuttakaan askarrusta. Ihmettelin sitä.

      • toisin

        Nykyään ei päivähoidossa ole tärkeintä että joka päivä on kotiinviemisinä suurimmaksi osaksi tätien tekemä askartelu, vaikka joillekin vanhemmille se tuntuu sitä olevankin. Ihan varmasti lapsi saa piirtää ja tehdä omia askartelujaan jos niin haluaa ja lasten ikätasosta riippuen tehdään välillä ohjattuja askarteluja.
        Ja ihmettelempä jos ei jokaisesssa päiväkodissa lapset leiki, ulkoile, laula, liiku, taiteile ja opettele tätä elämää varten tarpeellisia taitoja.


      • didi74
        toisin kirjoitti:

        Nykyään ei päivähoidossa ole tärkeintä että joka päivä on kotiinviemisinä suurimmaksi osaksi tätien tekemä askartelu, vaikka joillekin vanhemmille se tuntuu sitä olevankin. Ihan varmasti lapsi saa piirtää ja tehdä omia askartelujaan jos niin haluaa ja lasten ikätasosta riippuen tehdään välillä ohjattuja askarteluja.
        Ja ihmettelempä jos ei jokaisesssa päiväkodissa lapset leiki, ulkoile, laula, liiku, taiteile ja opettele tätä elämää varten tarpeellisia taitoja.

        Poikani, melkein 4 vuotta, on ollut vuoropäivähoidossa 1-2 vuotiaana, sitten lähes vuoden kotona ja nyt taas 3 vuotiaasta eteenpäin hoidossa.
        Olen ainut vanhempi ja 3-vuorotöissä, joten hoitopäiville tulee väkisinkin välillä pituutta.
        Onneksi!!!! meidän pk. on ollut loistava!
        Poika menee sinne mielellään, tietenkin joskus itkettääkin, kun öitäkin siellä viettää, mutta pääsääntöisesti viihtyy tätien, setien ja kavereiden kanssa.
        Kiitos henkilökunnalle:) Puitteet eivät ole loistokkaat, mutta se onkin se henki joka sen eron tekee.


    • ja hoitajat haukku perheet ...

      kahvitunnilla mut kasvokkain imarteli ja nuoli.

    • ...

      Onhan se ihanteellista, jos pystyy hoitamaan lapsia kotona. Hoito on varmasti ainakin yksilöllisempää kun päiväkodissa, missä paljon lapsia ja vähän aikuisia. Ainakin pienille lapsille koti on mielestäni paras vaihtoehto.

      Mutta kun lapsi vähän kasvaa niin eikö siinä vaiheessa olisi ennen koulua hyvä tottua vähän olemaan ryhmissä, odottamaan vuoroa ym.juttuja mitä päiväkodissa opitaan. Voi olla helpompi mennä kouluun vilkkaaseen luokkaan kun ei ole ihan "pumpulissa" pidetty?? Itsellä tuli tällaisia mietteitä.

      Itse olen päiväkodissa töissä olleena nukkumisesta sitä mieltä, että päiväkodissa täytyykin olla edes pieni "lepo hetki". Se tekee hyvää niin lapsille kun aikuisille.

      En tarkoita, että se aika kun lapset nukkuvat käytettäisiin kahvitteluun ja "laiskotteluun" ja perheiden mollaamiseen. Vaan se, että on edes pieni hengähdystauko koko päivän kestävän melun ja huiskeen keskellä. Tottakai kahvitaukojenkin täytyy kuulua työhön, vaikka kokemuksesta tiedän ettei niitä aina ehdi pitää.

      Tuntuu ettei ihmisillä aina ole oikeen käsityksiä mitä päiväkodissa työskentely ihan oikeasti on. Ei ainakaan sielä missä olen töissä ole vapaa-ajan ongelmia.

      Lastenhoidon ohella työnkuvaan kuuluu paljon muutakin. Johtajia ei enään ole talossa, joten esim. työlistojen teko kuuluu henkilökunnalle. Samaten ohjatuiden tuokioiden suunnittelut ja valmistelut vie oman ajan. Talonmiehille informointi ja soittelu jos jotain korjattavaa ilmenee. Monta kertaa samasta asiasta joutuu soitella. Lapsien merkkaukset tietokoneelle, kuukausi tiedotteiden tekemiset, palaverit ym.ym. Ja kaikki se aika on lapsilta pois.

      Joskus vaikka olisi samassa huoneessa tai vieressäkin kerkeää joku lapsi motata toista. Kyllä niihin aina puututaan, kun huomataan, mutta aina ei kaikkia edes ehdi huomaamaan.

    • äidin tyttö

      Oma lapsi kertoo mitä päiväkodissa tehtiin lapsinsanoi 4.v että kun hä pyysi aikuiselta vauhtia hän antoi pari kertaa mutta meni muaale sitte6.v valitti ruuasta : siel on pahaa ruokaaa nyt koulu ikäinen 3 luokalka ja koulussa ei ongelmia

      • älyhoiäläjätä!

        No ei siellä voi pitkäksi aikaa jäädä yhdelle antamaan vauhtia, vaan välillä pitää mennä vahtimaan muitakin lapsia tai tekemään muidenkin kanssa jotakin. Ja ruoasta sen verran, että useimmissa kunnissa päiväkodeissa ja kouluissa on ihan sama ruoka, joka valmistetaan kouluilla.


    • Tyytyväinen hoitoon

      Jotkut ovat vain tarinoita, toiset valitettavasti totta. Ja perhepäivähoidostakin kuulee kauhutarinoita.

      Mutta eiköhän sen aikalailla vanhemmat itsekin huomaa, jos päiväkodissa olisi noin "hulvaton" meininki. Että ihan nuo kaikki tapahtumat osuisi yhteen päiväkotiin. Hoitajat ei varmasti ihan joka tapahtumaa näe, jos lapsia on pihassa kymmeniä. Vaikka olisivat silmä tarkkana. Ikävämpää mielestäni on se, että jos näkevät eivätkä millään tavalla puutu esim. lyömiseen. Toisisissa päiväkodeissa on näitä keskenään juttelevia hoitajia, mutta toisissa hoitajat liikkuvat ympäri pihaa. Päiväkodissa kai on ajatus, että ulkona on ns.vapaan leikkimisen aika. Harvemmin olen nähnyt hoitajia leikkivän lasten kanssa ulkona. Keinutetaan tietysti ja autetaan liukumäessä ym. Mutta kyllä joku leikkiikin. Sisällä taas on monenlaisia ohjattuja leikkejä, lauletaan, askarrellaan, jumpataan/temppuillaan salissa. Ja tietysti lapset voi myös leikkiä keskenään, ei siinä hoitajia kokoajan tarvita? (tietysti ovat läsnä)

      Meillä ainakin lapsi kertoo positiiivisia juttuja enimmäkseen. Joskus kyllä joku on töninyt tms. mutta saitä nyt sattuu 3-vuotiaitten kesken. Iloisella mielellä lapsi on kun päiväkodista haen. Jos siellä olisi tosi kurjaa, niin uskoisin, että sen huomaisi lapsesta.

      Harva lapsi tykkää kaikesta ruoasta. Eikä meillä lapsi tykkää aina siitäkään mitä kotona tarjotaan...

      • Täti +Pihaleikki

        Ulkona leikkiminen muutaman lasten kanssa on vaikea kun myöskin pitäisi samalla nähdä mitä ne muut lapset tekevät pihalla. Siis hyvin yksinkertainen syy siihen miksi tädit usein seisovat samoilla paikoilla joka päivä - sieltä näkee parhaiten koko piha..


    • Varahoitaja

      Itse olen ollut "varahoitajana" 5 eri päiväkodissa ja mielestäni vain yksi näistä oli oikeasti mukava paikka viedä lapset hoitoon.

      Näissä muissa paikoissa oli kyllä useinkin aika hirvittävä meno ja meininki.
      Juurikin niin että pihalla tädit keskustelee keskenään ja lapsista viis, jos joku alkaa kitisemään niin eikun keinuun ja yhdet vauhdit vain, lapsi saattoi istua keinussa esim puolikin tuntia. Onneksi oli harjoittelijoita jotka jaksoivat oikeasti olla ja tehdä lasten kanssa. Harjoittelijoita myös kohdeltiin todella ikävästi, puhuttiin ja haukuttiin selän takana. Sanottiin ettei ole mitään "valtuuksia lapsiin" , mutta silti kaikki hommat sysättiin heidän niskaansa.

      Ja silloin kun lapset ovat päiväunilla niin tätien kahvitauko oli sen 2 tuntia. Siihen kuului aika lailla se paskan jauhaminen myös vanhemmista ja heidän asioista juoruamiseen!

      Joitain lapsia myös kohdeltiin selkeästi huonommin kuin toisia, tämä oli ehkä ärsyttävintä huomata. Sitten jos lapsella oli ollut todella huono päivä niin tästä ei vanhemmille tasan kerrottu mitään. Siis alle 3 v lapset jotka eivät välttämättä osaa itse kertoa päivästään....

      • Anonyymi

        Tiesitkö, että kivikausi ei ole ohi? Ne hoitajat elävät sitä aikaa. Ai miten niin? Se, ettet ymmärrä, kertoo siitä, että elät itsekin sitä aikaa.
        Osaatko etsiä rautaa ja muokata siitä työkaluja? Et?
        Mitä tiedät rautakaudella oivalletuista henkisistä tieteistä esim. astrologiasta? Vihje: siihen kuuluu 13 osatekijää.

        Sefaria.org:
        (Juutalainen ajatus, rauhan ja totuuden. sanat 1:1) ”Viisas sanoi: Opeta lasta hänen (lapsen) tavallaan, ja kun hän on vanha, hän ei poikkea siitä." (Sananl. 22:6). Tämä opettaa 2 asiaa: Ensinnäkin "opeta lasta" tarkoittaa ihmisen kouluttamista hänen nuoruudessaan, samalla kun hänen sydämensä pysyy vapaana maailman turhista ajatuksista ja kieroutuneista vieraista ideoista. Kun taas hänen sydämensä on puhdas, sille on helppo kirjoittaa totuuden sanoja. jota seurataan.
        Toiseksi, "omalla tavallaan" tarkoittaa hänen omien kykyjensä ja luonteensa mukaan, koska kaikkien luonne ja henkilökohtaiset vahvuudet eivät ole samat. Se, mikä yhden ihmisen on helppo omaksua ja säilyttää, on vaikeaa toiselle. Jos siis koulutamme lasta hänen nuoruudessaan hänen omien kykyjensä mukaisesti, hän ei poikkea siitä.”

        Ymmärrättekö edes automerkkien periaatteen? Minkä merkkinen lapsesi on? Onko hän maastoauto vai ferrari? Eikö kaltaisistaan ihminen saa ilonsa? Mikä on siis lapselle yksi suurista uhista, elleivät häntä tuntemattomat vanhemmat, joille osalle lapsi on ikäänkuin heidän inkarnaationsa?


    • rthysh

      Minusta on jotenkin nurinkurista, että monesti vanhemmat (erityisesti korkeasti koulutetut) pitävät päiväkotia ihanana paikkana, jonne ehdottomasti lapsi pitää viedä jo 1-vuotiaana ja vielä virikehoitoon, vaikka olisi itse kotona. Jotenkin tuntuu, että vanhemmat eivät oikeasti ymmärrä, minkälaista se hoito on ja kuinka rankkaa se on lapsen kannalta. Itselläni avautui silmät kotiäitinä ollessani kun näin päivittäin puistossa ja pulkkamäessä alueen pphoitajien hoidon tason ja sen, kuinka hyvin (siis huonosti) erityisesti ne alle 3-vuotiaat viihtyivät siellä. Hoitajat lähinnä keskenään juoruilevat, eivät pidä sylissä taaperoita juuri, pukevat lapset huonosti, eivät niistä nenää, antavat olla ulkona kakat housuissa pakkasellakin jopa tunnin! En oikeasti nähnyt koko 3 vuoden aikana yhtään alle 3v lasta (tai ehkä 1-2) jotka olisivat näyttäneet viihtyvän siellä, vaan ne alle 3-v näyttivät pelokkailta, surullisilta ja apaattisilta. Pienen eron huomasin yli 3v lapsissa, jotka nauttivat muiden lasten seurasta. En usko, että päiväkodissa on yhtään sen parempaa hoitoa, varsinkin kun tuntemani päiväkodin johtaja itse kehotti hoitamaan lapset mahd. pitkään itse kotona.

      • huono hoitaja?

        Pakko näin perhepäivähoitajana sanoa, että kiitos arvostuksesta.

        Päivät pitkät hoidan muiden ihmisten lapsia. Syötän ja juotan, vien leikkikentälle päivittäin, puen, riisun, niistän nenät, pyyhin pyllyt, lohdutan, pidän sylissä, luen, laulan, loruttelen, silitän uneen... Ja vaikka mitä muuta.

        Sitten tulet sinä ihan sivullinen ja kerrot miten huono ja piittaamaton hoitaja olen.
        Mitä minä voisin tehdä paremmin kun jo nyt hoidan lapsia kuin omiani?


    • ,-.,-.,-.,-.,-.

      en yhtään ihmettele vaikka kyseltäisiin kuinka jaksat leikkiä lasten kanssa, työ on erittäin raskasta pidemmän päälle ja erittäin suuri osa henkilökunnasta on äärimmäisen uupuneita valtavasta lapsimäärästä, melusta, erityistukea tarvitsevista lapsista jne.

      itse teen keikkatöitä koulun ohella eri päiväkodeissa ja pihalla ollessa kyllä tasaisin väliajoin hieman leikin lasten kanssa, mutta pyrin samalla pitämään muitakin lapsia silmällä, koska tärkeintä on lasten turvallisuus. hoitajien kanssa "juoruilen" ulkona vahtimisen ohella paljon ihan käytännön asioita, kun päiväkoti on minulle uusi ja lapsia on paljon.

      nykyään muuten pyritään siihen, ettei järjestetä niin paljon ohjattua toimintaa vaan lapsille annetaan vapaata leikkitilaa.

      lapset välillä huitovat toisiaan pienimmistäkin syystä eikä joka lyöntiä välttämättä huomaa. mustelmia tulee milloin mistäkin, se on ihan normaali osa lapsuutta.

      • Anonyymi

        "lapset välillä huitovat toisiaan pienimmistäkin syystä eikä joka lyöntiä välttämättä huomaa. mustelmia tulee milloin mistäkin, se on ihan normaali osa lapsuutta."

        Mitään parempaa selitystä et keksinyt? Minä tutkisin lasten luonneidentiteetin, ja päättelisin siitä mitä on odotettavissa. Vai eikö ihmisen huomio kiinnity sinne, missä on vaarallisin elementti?
        Kerro oma luonneidentiteettisi käyttöjärjestelmäsarjan osatekijät, jos edes olet koskaan kyennyt ajattelemaankaan sitä, sillä eikö ihmisen tehtävä ole kehittyä, eikä jäädä kivikaudelle?


    • Anonyymi

      Ei kannata kuunnella juuri ennen nukkumaan menoa. Voi ehkä muuten löytää sänkynsä vierestä pälvikaljuisen silmälasi miehen seisomasta. :D

      v=p7lGJTOm42M&pp=ygUOa2F1aHVuIG5hYXB1cmk=

    • Anonyymi

      Voi yhdeksi kauhutarinaksi sanoa jo lasten vanhempia itseään. Heille lapsi on pahimmillaan pelkkää biologista lihaa ja luuta, henkisyydestä eivät mitään ymmärrä.

      Vabhemmat puhuvat kuin lapset:
      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/cbae600a-80d3-42e1-8ecb-1d19bd06a895
      Luca, 5, pääsi karkaamaan päiväkodista Lahdessa – Nyt puhuu Elina-äiti: ”Luca ei mene sinne enää ikinä”.

      Pitäisikö sanoa "juu ei ikinä, koska 30 vuotiaanakin hän saattaa päästä karkaamaan sieltä"?
      "Ikinä, aina, koskaan, milloinkaan" tarkoittaa ikuisuutta. Älkää opettako tällaista sanaa lapsillenne paitsi Jumalasta puhuttaessa, ja mitä te siitä voimastakaan tiedätte, kun olette kuin lapset, jotka luulee, että vain yhtä kirjaa pitää lukea?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      6
      1762
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      28
      1758
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      15
      1241
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      7
      1164
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      20
      1142
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      9
      1067
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1021
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      995
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      994
    10. 10
      980
    Aihe