pikkukärpäset

ärsyttää

Voisiko joku viisaampi kertoa miten ne pikkuiset kärpäset, joita ainakin meidän mielestä tulee kukkaruukkujen mullasta saa hävitettyä. Sinänsä niitä kärpäsiä vastaan ei meillä mitään ole, mutta kun niitä on niin paljon, että ne tunkevat jo ruokalautasellekin kesken ruokailun. Ruokarauhasta ei siis ole tietoakaan.. (!) Hyönteissyöjäkasvia on kokeiltu, mutta ilmeisesti se on vielä niin pieni, että kasvin (nimeltään Heka) teho ei riitä..

Toinen ongelma on erään viherkasvin lehdillä viihtyvä vielä paljon pienempi ötökkä. Kasvi ei siitä tykkää, ja olen koittanut hävittää niitä ötököitä ensin pyyhkimällä lehdet ja sitten sumuttamalla tolu-vettä koko kasviin. Mutta ne epelit on jossain paikassa piilossa, ja aina jonkin ajan kuluttua ne ilmaantuvat uudestaan. Mikä olisi siis tehokkaampi tapa hävittää nuo pikkuiset ötökät?

Auttaisi varmaan jos tietäisi kasvin nimen, mutta en ole niin viherpeukalo, että kasvien nimet jäisivät mieleen.. Jospa joku kuitenkin osaisi auttaa jompaankumpaan (miel. molempiin) ötökkäongelmaan.

82

66510

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fly

      sama ongelma mulla myös, ne on jo haitaksi...kokeilin jo multien vaihtoa ja raidit sun muut myrkyt on kokeiltu...niitä vaan pörrää, tulee jo uskon puute että onko niin likaista tai jotain...huh kiva tietää että muitakin on..
      Jostain kuulin että ne voivat tulla myös viemäreistä eli keitettyä kuumaa vettä vaan kaikista aukoista ja pitäisi helpottaa mutta uskoisikohan tuota. Olisi kiva tietää mistä johtuu minullakin yhden kasvin lehdet kun nousivat ja avautuivat niin oli syöty..ehkä parempi hävittää kaikki kukat hetkeksi pois ja katsoa katoaisiko sillä keinolla kun ei uskalla enään hengittää kun niitä tunkee jo nenään=) rasittavia pikku otuksia=)Kerro ihmeessä jos keinon keksit millä niistä pääsee eroon Jookosta??

      • auttaako kuuma vesi

        noihin pikkukärpäsiin, mutta tehokkaasti olen sillä keinolla torjunut sokeritoukkia joita myös on pyörinyt meidän asunnossa, tämä kun on aika vanha. Julistin niitä vastaan sodan, sillä minä ja sokeritoukat emme mahdu samaan asuntoon! Minä olen aika hyvin päässyt niistä voitolle juuri tuolla kiehuvalla vedellä. Aika ajoin uusin sen ihan vaan varmuuden vuoksi..


      • ojasta allikkoon

        Ja kun ostat uudet kasvit saat varmasti niitä "kukkakärpäsiä" boonuksena eli puutarhoissa ne riehuvat vielä paremmin kun aina mullat kosteita. Ajattele, jos et saa kotona muutamasta kukasta niitä hävitettyä, miten puutarhat saavat ne sadoista - tuhansista?


      • Uudet Kasvit
        ojasta allikkoon kirjoitti:

        Ja kun ostat uudet kasvit saat varmasti niitä "kukkakärpäsiä" boonuksena eli puutarhoissa ne riehuvat vielä paremmin kun aina mullat kosteita. Ajattele, jos et saa kotona muutamasta kukasta niitä hävitettyä, miten puutarhat saavat ne sadoista - tuhansista?

        Aina kun osta uuden kukan tai viherkasvin siis tuodessani sen kotiin pistän tiukasti muovipussiin ja suihkutan hyönteismyrkkyä pussiin ja vien kuistille
        Toistan tämän kolmna päivänä ja sitten vasta otan kukan muiden joukkoon.
        Pussiin pistän sen sen takia että meillä on lemmikkejä enkä halua että myrkyyä suihkitaan ympäriinsä ja kolmesti siksi että aikaisenpi kertakäsittely ei kaikkiin iljetyksiin tehonnut.
        Vähiten otököitä on ollut minun kokemuksien mukaan markettien halpakasvien joukossa ja eniten kukkakauppojen erikoisuuksissa.


      • Anonyymi

        Sain hortonomilta hyvän neuvon, sumutin tolua laimennettua, ja kärpäset hävis jonkun ajan kuluttua. Laimennettu Tolu ei vahingoita kasvia.


    • joku vaan

      Helpoiten kun käyt ostamassa honkkarista tai muusta alan kaupasta sellaisen ultravioletti vallolla hyönteisiä houkuttelevan lampun. Ötökän lentäessä valon luo sähkö tappaa todella tehokkaasti ne kiusankappaleet. Siinä on sähkökenttä lampun ympärillä.
      Kärpäsiä kutsutaan usein banaanikärpäsiksi.
      Kaupoissa näyttävät viihtyvän kyllä persikoiden ympärillä.
      Itsellä ongelma hävisi aika äkkiä. Ötököitä kerääntyy lamppuun kyllä koko ajan, kun valo houkuttaa niitä todella tehokkaasti. Munivat kai noin 4000 munaa kerrallaan. Ulkoa nuo omat tulevat ainakin meillä. Toinen joka houkuttaa niitä on silikoni. Yhteen saumaan tarttui varmaan 50 kpl.

      • joku vaan

        hinta tuollaiselle lampulla on 16 euroo, elikkä parin raidin verran. paljon ympäristöystävällisempikin kuin nuo otsonin ohentajat.


      • mikä on

        honkkari? Tai siis onko se lyhennetty jostain? Missä sellainen on? Tuo lamppu kyllä kuulostaa aivan ihanalta vaihtoehdolta.. :-)


      • onpi
        mikä on kirjoitti:

        honkkari? Tai siis onko se lyhennetty jostain? Missä sellainen on? Tuo lamppu kyllä kuulostaa aivan ihanalta vaihtoehdolta.. :-)

        Hong Kong- niminen liike


      • jami68077wil
        mikä on kirjoitti:

        honkkari? Tai siis onko se lyhennetty jostain? Missä sellainen on? Tuo lamppu kyllä kuulostaa aivan ihanalta vaihtoehdolta.. :-)

        tyhmä, hongkong!


    • Sara

      Meillä on tullut oman pihan omenoiden kera noita pikkukärpäsiä. Punaviinipullo oli avoimena pöydällä ja siellä oli pieni tilkka viiniä pohjalla. Aamulla kaadoin ne viemäriin ja sinne oli hukkunut parikymmentä kärpästä. Eli tuntuu olevan hyvä pyydys.

      • MVK

        Konjakki tuntui myös toimiva. Oli jäänyt illalla konjakkilasi keittiön pöydälle, ja aamulla pohjan tilkassa kellutteli läjä pikkukärpäsiä.
        Eri asia sitten haluaako konjakkia niille juottaa, aika kallis maku ötököillä.
        Toisaalta, eläinten ystävät ovat varmaan mielissään, sillä mukavampaa ja helpompaa kuolintapaa on vaikea kuvitella kuin konjakkilärveissä.


      • ötöt

        kokeilen paraikaa balsamietikalla,tosin kuulin omenaviinietikan olevan parasta -sitä seuraavaksi.


      • Anonyymi
        MVK kirjoitti:

        Konjakki tuntui myös toimiva. Oli jäänyt illalla konjakkilasi keittiön pöydälle, ja aamulla pohjan tilkassa kellutteli läjä pikkukärpäsiä.
        Eri asia sitten haluaako konjakkia niille juottaa, aika kallis maku ötököillä.
        Toisaalta, eläinten ystävät ovat varmaan mielissään, sillä mukavampaa ja helpompaa kuolintapaa on vaikea kuvitella kuin konjakkilärveissä.

        👍🌻😍


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        👍🌻😍

        Omenaviinietikkasekaan fairya jolloin pintajännitys katoaa ja kärpänen hukkuu.


    • ****

      Voisiko myös johtua liiasta kastelemisesta? myös mäntysuopaa/vettä sumutinpulloon ja kukkia suihkuttamaan...

      • kokenu

        Syy pikkukärpäsiin liika kukkien kastelu ja eroon
        kärpäsistä pääsee kun antaa kukkamullan kunnolla
        kuivahtaa. Sitte kastellaan säästeliäästi.


    • ???????

      puhutteko banaanikärpäsistä vai niistä pienistä mustista kukkakärpäsistä?eikö banaanikärpäset pure?siis ne pienet kellertävän ruskeat öttiäiset jotka tykkää likasista astioista?

    • ja halpa

      asettaa banaaninkuori tai muu vast.syötti kulhoon ja imuroida siihen ilmaantuvat pikkukärpäset pölyimurilla pois.

    • ellu

      mä pääsin niistä kerralla eroon kun suihkutin kasvit laimennetulla tolulla.ei ole sen jälkeen näkyny.

      • vinkeistä

        Kiitos erilaisista vinkeistä! Nyt pitää vaan alkaa miettimään mitä niistä kokeilee ensimmäisenä. Helpoiten onnistuisi varmaan tuo toluvesi-yhdistelmä, sitä kun on jo valmiina sumutinpullossa kun olen yrittänyt taistella sen avulla yhdessä kukassa olevia pikkuötököitä vastaan.. Mutta muitakin varmaan kokeillaan.. Kerron sitten jos jokin osoittautuu erityisen tehokkaaksi..


      • näitä tulee
        vinkeistä kirjoitti:

        Kiitos erilaisista vinkeistä! Nyt pitää vaan alkaa miettimään mitä niistä kokeilee ensimmäisenä. Helpoiten onnistuisi varmaan tuo toluvesi-yhdistelmä, sitä kun on jo valmiina sumutinpullossa kun olen yrittänyt taistella sen avulla yhdessä kukassa olevia pikkuötököitä vastaan.. Mutta muitakin varmaan kokeillaan.. Kerron sitten jos jokin osoittautuu erityisen tehokkaaksi..

        Lisäyksenä vielä; jos ei muu auta, niin kyllä ne siitä vähenee kun talvi tulee. Tämä on ainakin meillä jokasyksyinen ilmiö, kestää muutaman viikon. Vaikka ne millä hävittäis, niin aina tulee uudestaan. Jos hermot kestää niin odota pakkasia :-)


      • Anonyymi

        Täällä myös laimennettua toluvettä,itikat hävisivät kokeillaan tekin


    • timanttimies

      kanakalkkia kerros pintaan myös multaan hiekkaa mukaan

      • banaanin syöjä

        ja tulevat banaaneista. Säilytä banaanit suljetussa paikassa tai jääkaapissa.


      • banaaniton
        banaanin syöjä kirjoitti:

        ja tulevat banaaneista. Säilytä banaanit suljetussa paikassa tai jääkaapissa.

        mitenkäs jos ne tulee banaaneista, niin mulla on ongelmaa noista kärpäsistä myös mutta kun en syö banaania niitä ei täältä löydy. eli kyllä niitä tulee muualtakin kuin banaaneista


      • ellen
        banaaniton kirjoitti:

        mitenkäs jos ne tulee banaaneista, niin mulla on ongelmaa noista kärpäsistä myös mutta kun en syö banaania niitä ei täältä löydy. eli kyllä niitä tulee muualtakin kuin banaaneista

        että jos noita pikkukärpäsiä on huoneissa, ei saa pitää tuoreita hedelmiä esillä. Ne lisääntyvät jotenkin niiden kautta. Ja niiden kimpussahan ne eniten surraavatkin. Omat ötökkäni olen saanut raidilla hävitetyksi heti alkunsa.


      • Hedelmämyyjä
        banaanin syöjä kirjoitti:

        ja tulevat banaaneista. Säilytä banaanit suljetussa paikassa tai jääkaapissa.

        Banaaneja ei saa säilyttää jääkapissa ne paleltuvat siellä!


      • mitä lie
        banaaniton kirjoitti:

        mitenkäs jos ne tulee banaaneista, niin mulla on ongelmaa noista kärpäsistä myös mutta kun en syö banaania niitä ei täältä löydy. eli kyllä niitä tulee muualtakin kuin banaaneista

        pikkukärpäsiä ovat mutta banaaneista ne ei ainakaan meilläkään tule,koska meillä ei ole banaaneja.Keittiön ikkunan välit ja sisäikkunan pinnalla on jatkuvasti niitä vaikka kuin paljon.Tuppaavat menemään myös tiskikaappiin.Jonkun veran yksittäisiä on myös makuuhuoneiden ikkunassa,mutta keittiö on pahin.

        Ei sitten johdu mistään roskistakaaan koska ei meillä viljellä kauheesti noita roskiakaan.

        Maitopurkit huuhtelen ennenkuin heitän ne roskiin.Joten en usko että niistäkään.

        Ne oli täällä jo kun muutettiin tänne n.3vkoa sitten.

        Mitä ihmettä pitäisi tehdä?TÄÄ ON SOTAA!!!


      • surrurrukki
        mitä lie kirjoitti:

        pikkukärpäsiä ovat mutta banaaneista ne ei ainakaan meilläkään tule,koska meillä ei ole banaaneja.Keittiön ikkunan välit ja sisäikkunan pinnalla on jatkuvasti niitä vaikka kuin paljon.Tuppaavat menemään myös tiskikaappiin.Jonkun veran yksittäisiä on myös makuuhuoneiden ikkunassa,mutta keittiö on pahin.

        Ei sitten johdu mistään roskistakaaan koska ei meillä viljellä kauheesti noita roskiakaan.

        Maitopurkit huuhtelen ennenkuin heitän ne roskiin.Joten en usko että niistäkään.

        Ne oli täällä jo kun muutettiin tänne n.3vkoa sitten.

        Mitä ihmettä pitäisi tehdä?TÄÄ ON SOTAA!!!

        Eikä todellakaan banaanikärpäset tule ainoastaan banaaneista! Heti kun kotimaiset omput tulivat myyntiin ja ostin niitä kilon jos toisenkin, niin alkoivat nämä pikkukärpäset lisääntyä kuin vimmatut! Kun heitettiin omenankaroja bioroskikseen, niin seuraavalla kerralla oven avauduttua sieltä oikein pilvi pölähti. Minua sinänsä ne eivät haittaa, eikä niitä joka vuosi olekaan, joten en ole viitsinyt myrkyttää. Se on vähän niin kuin ampuisi hyttystä tykillä. Pyyheliinalla olen huiskinut, mutta ne peijakkaat tunkevatkin itsensä jostain minimaalisesta kolosta ikkunalasien väliin. Pakkanen hoitaa sitten loput.


      • banaanin syöjä
        Hedelmämyyjä kirjoitti:

        Banaaneja ei saa säilyttää jääkapissa ne paleltuvat siellä!

        Minä ainakin olen säilyttänyt banaanit ja muut hedelmät aina jääkaapissa, eivätkä ole paleltuneet yhtään kertaa. Riippuu varmaan jääkaapin lämpötilasta. Pakkaseen niitä ei kuitenkaan kannata laittaa säilytettäväksi.


      • Anonyymi
        Hedelmämyyjä kirjoitti:

        Banaaneja ei saa säilyttää jääkapissa ne paleltuvat siellä!

        Kyllä saa säilyttää banaaneja jääkaapissa, ei ole sellaista lakia, joka kieltää banaanien jääkaappisäilytyksen. Joku voi tykätä KYLMISTÄ banaaneista.


    • Maccone

      Mäntysuopa toimii, eikä ole mitenkään vaarallista. Kukan lehdet ja multa kastellaan mätysuopa ja vesiliuoksella muutaman päivän ajan, eikä niitä enää lisää tule olemassa oleviin se tuskin tehoaa.

    • multaan

      Olen kerran hävittänyt pikkukärpäset nimenomaan niille tarkoitetuilla vihreillä puikoilla, jotka laitettiin kukkamultaan. En muista mistä silloin ostin, aikaa on sen verran, mutta ne tehosivat. Tarkoitus olisi lähteä itsekin niitä metsästämään, kärpäset tänä syksynä riesana.

    • FAIRY

      laita astiaan vettä ja sekoita siihen reilusti tiskiainetta.kärpäset menevät tuoksun perään ja sinne jäävät.laita astiota kasvien lua sekä hedelmä astian viereen.pidä astiota niin kauan kun kärpäset ovat hävinneet,vaihda liuos tarvittaessa.ei siis tarvitse myrkyttää koko kotia.

      • onnistui

        heti 1.päivänä kymmenkunta kärpästä
        fairyliuoksessa uimassa..huva kikka


      • Ekologinen ansa
        onnistui kirjoitti:

        heti 1.päivänä kymmenkunta kärpästä
        fairyliuoksessa uimassa..huva kikka

        juomalasin pohjalle laitettu vesi-etikka-astianpesuaineliuos toimii tehokkaasti banaanikärpäsiin.

        Oletettavasti etikan tuoksu houkuttelee kärpäsiä ja astianpesuaine vähentää liuoksen pintajännitystä, jolloin ötökät hukkuvat helpommin.


    • Kerralla eroon

      Annan kukkamullan pinnan kuivahtaa oikein kunnolla eli en kastele yläkautta muutamaan viikkoon - auttaa aika hyvin.

      Olen kokeillut myös sieninyrkkyä. Nyt saa hyvin punaisia kärpässieniä ulkoa, hanskat kädessä murennat sitä lautaselle ja päälle kaadat maitoa, ja laitat kukkien lähelle ikkunalaudalle. Maito-sieniyhdistelmä lämmetessään alkaa erittää kärpäsiä (tavallisia isoja ja kukkakärpäsiä) houkuttavaa hajua ja elukat menevät juomaan nestettä tajuamatta, että juovat itsensä hengiltä. Tämä on vanha niksi, tästä kuulemma kärpässieni on saanut nimensäkin. Ole todella varovainen, jos huushollissa on lapsia!

      • äippä35

        Olen ostanu näitä raidin kärpäspyydys ikkunaan eli muovisia liuskoja missä pinnassa vahva myrkytön liima ja jäävät siihen kiinni. En ole pelkästään niitä ikkunoissa käyttäny että laittanu kaakeleihin kiinni keittiössä ja näitä saman tyyppisiä on ollu tikkuihin jotka laitetaan kukkaruukkuun pystyyn. Kantsii kokeilla.


    • kahvihammas

      ... niin kärpäsiä ei oo. Itse oon laittanut mullan pintaan sellaisen ohuen kerroksen.
      Olen myös joskus kaatanut kylmää mustaa kahvia sellaisille kukille, johon ei pääse laittamaan kahvinporoja.Jos tämä ei auta, niin ne kärpäset voi tulla jostain muualta kuin kukkapurkista.

      Itse oon kova ruukkusalaatinsyöjä ja niistä kyllä tulee myös pieniä kärpäsiä.
      Lihansyöjäkasvi hoitaa kaikki kärpäset hyvin pois silmistä. = )

      • kati

        kun laitoit poroja mullan päälle, kastelitko sitten kukkia päältä vai alta? mulla ainaki ei porut auttanu ja menivät ihan harmaiksikin, aivanku homehtunutta. Eli ei paras vaihtoehto päältä kastellulle kukalle.


    • ja vinkkejä

      Banaanikärpäset, eli ne pienet kärpäset eivät ole, kuten yleensä luullaan kotoisin jostain kaupan banaaneista. Ne elävät Suomessa ihan luonnossa. Niitä on paljon näin loppukesästä, ja lisääntyvät nopeasti.

      NÄIN PÄÄSET NIISTÄ EROON:

      Ota lasipurkki ja tee paperista ja teipistä sellainen suppilo, että se yltää melkein purkin pohjalle, ja peittää tiiviisti lasipurkin suuaukon. Suppilon pohjalla n. 1cm halkaisijaltaan oleva aukko. Suppilo menee siis purkin sisään. Lasipurkin pohjalle voi laittaa vaikka banaania/sen kuorta tai tomaattia. Kärpäset suunnistavat suppiloon ja eivät osaa enää sieltä ulos. Kun purkissa alkaa olla paljon elämää, mene ulos ja päästä ne vapaiksi. Jos haluat niiltä hengen pois, laita pohjalle jotain etikoitunutta esim. punaviiniä. Sinne hukkuvat. Auttoi meillä hyvin ja nopeasti.

    • en tykkää ötököistä

      Sain kukkakärpäset kuriin kun imuri toisessa kädessä kopistelin joka ruukun erikseen useana päivänä ja huidoin letkulla joka puolelta. heräsi oikein saalistusvietti ja hommassa vierähti aikaa...irrotat siis varren ja se pyöreä putki vetää hyvin!
      Banaanikärpäsille taas on surmanloukku kun huidot sähkömailalla (maksaa noin 2E) joka on tarkoitettu kärpäsille. Ei muuta kun huitomaan nii saa selkärangattomat kyytiä! =)

    • mistä sait

      Mistä sait hyönteissyöjä kasvin ???
      Miten sitä hoidetaan jos ei ole ötököitä.
      Oliko se hirmu kallis

      • kahvihammas

        Meijän lähikaupan kukkapisteessä oli myynnissä lihansyjäkasveja. Hinta oli hiukan alle 20€. Se oli trooppinen kannukkakasvi, Nepenthes. Se on aikas iso amppelikasvi ja todella hauskan näköinen.

        Lisää tietoa lihansyöjäkasveista saat tästä osoitteesta
        http://www.lihikset.net/lihikset.htm


    • Geelikynttilä

      Ne kamalat geelikynttilät on tässä toimessa hyviä. Muutenhan niistä ei ole mihinkään.
      Laita mahdollisimman laakea geelikyttilä kukkien joukkoon ja siihen ne pörriäiset tartuvat jostain kumman syystä, siitä ne on sitten helppo nyppiä pois.

    • Miia

      on kaks ihan eri asiaa. Molemmista pääsee eroon raidilla. Kukkakärpäsiin käytän itse kukkaraidia (vihreä raid-pullo). Raidia pitää sitten osata käyttää oikein! Sitä ei suihkita sinne tänne vaan siten, että ovet ja ikkunat suljetaan, ihmiset ja eläimet ulos ja sitten ko. huoneen tai koko asunnon huoneilma suihkutetaan täyteen raidia.... odotellaan riittävä aika ja sen jälkeen HUOLELLINEN tuuletus. Toistetaan tarvittaessa. Meillä on molemmat kärpäset lähteneet kivuttomasti tuolla konstilla.

      • kärpäsenä katossa.......

        Itelläni ollu myös tuo sama ongelma ja jouduin perehtymään asiaan...... ei nimittäin pelkkä raidaillu riittäny..... Koko asunto putipuhtaaksi, ei minkään laista ruuan murentakaan saa mistään löytyä viikkoon... ja kahtena päivänä just tollanen perusteellinen koko asunnon raidaaminen.... niin johan rupes kärpäset häviämään.... tuo laji kun on tosi nopeasti sikiävää... ja nuo munat kestää tosi hyvin lämpöö ja pakkastakin, joten jos on päässyt johonkin ruokaan munimaan minkä pistät pakkaseen, niin uus ongelma on edessä kun otat ruuat pakkasesta pois, ja on toi sen verran työlästä puuhaa, ettei samaa operaatiota viittis kovin montaa kertaa vuodessa suorittaa.......


    • hävittää

      Hei
      Huomasin joskus, että ne ovat makean perään, kun tiskipöydälle oli jäänyt vesimelonin jämä. Laitoin pitkän muovisen läpinäkyvän leipäpussin perälle sen vesimelonin palan ja asetin sen lavuaariin. Kun tulin töistä, pussissa surrasi ainakin 30 pikkukärpästä. Sitten varovasti vaan pussin suu kiinni ja ruttuun, niin siellä ovat. Yhtään ei ollut sen jälkeen.
      Antsu

    • ihmettelee

      Kun ostat uutta multaa,laita se isoon pannuun ja uuniin niin kauvan etta se kuumenee lapi,tai microuuniin.Tama konsti steriloi sen ja tappaa elukat.

      • niin...

        se kannattaa ainakin ensin kastella, sillä muutenhan se ei lämpene mihinkään.


      • ihmettelee
        niin... kirjoitti:

        se kannattaa ainakin ensin kastella, sillä muutenhan se ei lämpene mihinkään.

        Voi mullan kastella ensin,usein se on kosteaa ilmankin.Uunissa multa kuivaa jonka jalkeen se taytyy kastella.


      • jj
        niin... kirjoitti:

        se kannattaa ainakin ensin kastella, sillä muutenhan se ei lämpene mihinkään.

        ei mullan tarvitse kuumentuakaan, vaan siinä olevien kärpäsen munien.


    • keino

      Itselläni ollut sama ongelma ja tämä mummon keino auttoi:

      Lasiin vettä ja etikkaa puolet ja puolet, sitten liraus tiskiainetta.
      Etikan haju vetää noita pikkukärpäsiä puoleensa ja tiskiaine kun rikkoo pintajännityksen niin jäävät sitten sinne veteen.

      • Anonyymi

        Juuri noin kyllä mummot tietävät.


    • tuli mieleen

      Luin noita vinkkejä kaikenlaisista nestemäisistä eko-kärpäsloukuista ja tuli mieleen, että ajaiskohan olut saman asian? Ymmärrän, että etikka niitä houkuttelee, ilmankos ne ovat myös omenan perään.
      Mutta onko kukaan kokeillut kaljaa?

      • vahvempaa

        Kaljasta tiedä, mutta jos laittais pari astiaa, toiseen koskenkorvaa ja toiseen oikein hienorakeista hiekkaa. Ne käyvät ensin pörräämässä aikansa koskenkorvassa, sitten ne tulevat känniin ja riitaisiksi, pörisevät toiselle astialle tappelemaan ja lopulta kivittävät kännissä toinen toisensa hengiltä...


      • tyhjät pullot
        vahvempaa kirjoitti:

        Kaljasta tiedä, mutta jos laittais pari astiaa, toiseen koskenkorvaa ja toiseen oikein hienorakeista hiekkaa. Ne käyvät ensin pörräämässä aikansa koskenkorvassa, sitten ne tulevat känniin ja riitaisiksi, pörisevät toiselle astialle tappelemaan ja lopulta kivittävät kännissä toinen toisensa hengiltä...

        hyvin viihtyyvät tyhjissä pulloissa jossa tippa pohjalla..... taitaavat lisääntyä niissä


      • arvo

        Samalla tölkille pyrkivät meikäläisen kanssa heti, kun tölkin avaa...


      • omppu

        kaikki alkoholit hapettuvat aikanaan etikaksi, joten olutkin käy hyvin. meillä käytetty sitä ja toimii!


    • kiljuaaa!

      Ainakin minulla katosivat, kun lopetin kiljunkeittelyn. Lopeta sinäkin!

    • GothicWhite

      Oli myös ongelma että pikkukäpäsiä kämppä piukassa. Menin sitten ostamaan näitä RAIDIN kärpäspapereita ja läiskäsin siihen kukkasten viereen katton kiinni parit ja yksi kaunispäivä siten kukkia kastellessa kumarruin kukkasten taakse jotta näksisi mihin vettä kaadoin ja *Släp* kärpäspaperit olivat letissä kiinni...

      Oli muuten kiva irroittaa.. ja vielä kivempaa saada se loppu liima pois hiuksista.....

      • kin

        Olen myös töissä kokenut tuon kiinnijäämisen, hiuksista, hihastakaan ei ole helppo saada itseään irti.


    • byssymies

      Haulikko on paras ase näitä pikkuhomoja vastaan, täräytäpä susihauleilla kukkapurkkiin niin saa banaani- yms. perskärpäset kyytiä!

    • Forsbacka

      Kärpäsistä eli ansarijauhiaisistahan pääsee raidilla hyvin eroon. Ongelma on siinä, että kun kerran myrkytät tapat vain yhden sukupolven. Seuraava on jo toukkina mullassa kehittymässä, eli raidin suihkuttelu pitää toistaa vaikka viikon välein, kunnes käpäsiä ei enää ole. Itse suihkuttelin raidia viikon välein, kunnes pullo oli tyhjä.

      • Anonyymi

        Kirjoitit itsesti niin sanotusti pussiin. Ne hyönteiset ovat pienempi "paha", kuin ne myrkyt joilla tuhoat lähinnä itsesi.


    • stunman mike

      Heitin kaikki kasvit huitsinnevadaan! nyt kattellaan toimiiko? jós ei niin mä myrkytän ne kaikki kun kerran tulevat tänne mun kotiin reuhomaan!

      • turhaan . .

        Hedelmien mukana niitä tulee ja lisääntyvät jos kuoret, kahvinporot tms pitkään sisällä. Sain loppumaan käytännössä kokonaan kun aloin laittaa ruuan jätteet parvekkella olevaan tiiviin kannen olevaan roskapussiin ja sisällä vain kuivaa roskaa. Kun parvekepussi täyttyy, laitan tilalle kuivaroskapussin, imee kosteuden ja tulee nopeammin täyteen. Astiana toimii hyvin neliskanttinen istuinrahi. Kesällä suihkautin rahin sisään pari kertaa Raidia, eivät lisääntyneet enää.


      • Anonyymi

        Ihan naurettavaa joukkohysterian lietsontaa, pienten miniminikärpästen takia. Eivät ne sentään ketään pure ja syö. Parempi elää ilman kasveja, jos on noin kertakäyttö-suhtautuminen kasveihin, että heti roskiin, jos vähän hento hyönteinen vilahtaa.

        Myrkyillä myrkytätte vain itsenne, se on varma. Jos on itsetuhoinen, on fiksumpiakin keinoja, kuin tuhota otsonit, ympäristöt ja muut ihmiset, oman turhamaisuuden takia.


      • Anonyymi
        turhaan . . kirjoitti:

        Hedelmien mukana niitä tulee ja lisääntyvät jos kuoret, kahvinporot tms pitkään sisällä. Sain loppumaan käytännössä kokonaan kun aloin laittaa ruuan jätteet parvekkella olevaan tiiviin kannen olevaan roskapussiin ja sisällä vain kuivaa roskaa. Kun parvekepussi täyttyy, laitan tilalle kuivaroskapussin, imee kosteuden ja tulee nopeammin täyteen. Astiana toimii hyvin neliskanttinen istuinrahi. Kesällä suihkautin rahin sisään pari kertaa Raidia, eivät lisääntyneet enää.

        Et lisäänny kohta sinäkään enää, nimittäin tuollaisten myrkkyjen käyttö, on ihan oikeasti sitä mitä nimikin sanoo: myrkyllistä. Eikö ihmiset tajua, että on olemassa, helppoja, kivoja, luonto- ja ihmisystävällisiä keinoja elää sovussa luonnon kanssa.


    • kärpäset
      • voisi kokeilla

        Monilla vaan kuolevat talvella ilmeisesti kosteuden ja tai valon puutteeseen. Tuon sivun mukaan pitäisi kyllä onnistua. Banaanikärpäset lisääntyy älyttömän nopeasti roska-astiassa jos hedelmänkuoria, eivät taitaisi saada pidettyä kaikkia kurissa kun aika vähän syövät.

        On varmaan parempi ostaa kesällä noita kasveja, ettei tule niin iso muutos kasvihuoneesta.

        http://petokasvit.webs.com/

        Osa ihan kauniitakin.


      • Anonyymi

        Eikös ne ole herkkiä hoidettavia, työläitä nuo kannukasvit ? Vaativat erikoishoitoa ?


    • Anonyymi

      Kotitekoinen valkoviini tuntuu houkuttelevan parhaiten. Kuppiin pari senttia viiniä pohjalle, pikku loraus etikkaa ja muutama tippa astianpesuainetta. Vuorokaudessa meni 18 ötökkää, nyt ei lentele yhtään.

      Aikaisemmin olen kokeillut punaviinillä ja oluella, kumpikaan ei ole houkutellut. Valkoviinin aineissa oli tuplasti enemmän hiivaa ja haiskahtaakin tuoreeltaan enemmän, jätin myös makeaksi. Jostain syystä myös tavallinen etikka seassa tehostaa lisää, ilmeisesti voimakkaan hajun takia, vaikka neuvotaan käyttämään viinietikkaa.

      • Anonyymi

        Onkohan noista enemmän haittaa kuin hyötyä, viimeksi kun laskin niin oli jo 40, käyvät varmaan syömässä siinä ja vain osa kuolee, hässivät kupin reunalla. Pitäisi varmaan laittaa kelmu päälle ja pieni reikä siihen etteivät osaisi pois mukista tai muovipussi kun ei kelmua satu olemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onkohan noista enemmän haittaa kuin hyötyä, viimeksi kun laskin niin oli jo 40, käyvät varmaan syömässä siinä ja vain osa kuolee, hässivät kupin reunalla. Pitäisi varmaan laittaa kelmu päälle ja pieni reikä siihen etteivät osaisi pois mukista tai muovipussi kun ei kelmua satu olemaan.

        Juu, muovi kannattaa olla päällä ja siinä pieni reikä, eivät pääse syömään ja karkuun. Nyt jäänyt jo 56 ja käsin tapettu parikymmentä, toivottavsti alkavat vähentyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onkohan noista enemmän haittaa kuin hyötyä, viimeksi kun laskin niin oli jo 40, käyvät varmaan syömässä siinä ja vain osa kuolee, hässivät kupin reunalla. Pitäisi varmaan laittaa kelmu päälle ja pieni reikä siihen etteivät osaisi pois mukista tai muovipussi kun ei kelmua satu olemaan.

        Kesällä jos lentävät kesäkasveihin, voivat toimia jopa pölyttäjinä, joten eivät ne nyt ihan hyödyttömiä ole, vaan eläviä olentoja, joilla lienee jokin virka ekosysteemissä, joku biologi tms voisi kertoa aiheesta enemmän ?


      • Anonyymi

        Oisko se tosiaan hiivan perään harsokärpänen- vai sääski, mitä-ne-nyt-ovat. Koti"polttonen" valkkari siis ja siihen etikkaa, ihan kirkasta.

        Olisi tosiaan mielenkiintoista, jos yhtäkkiä löytyisikin jokin funktio harsokärpäsille, syy niiden elämälle, voisiko se tosiaan olla pölyttäminen, ehkä siksi niitä ei nitistetä kasvihuoneista, että ne ovatkin tavallaan hyödyllisiä, entäs jos ne hoitavat kasveja samalla, kun asustavat niissä, jos ne ovatkin kasvien hierojia ?

        Aukeamassa olevien kasvien lehdiltä, jos löytyy niiden munia, niin ne voi pyyhkäistä siitä pois, problem solved. Siten ei kasvin lehdykkä vahingoitu, vaan kasvaa "normaalisti".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oisko se tosiaan hiivan perään harsokärpänen- vai sääski, mitä-ne-nyt-ovat. Koti"polttonen" valkkari siis ja siihen etikkaa, ihan kirkasta.

        Olisi tosiaan mielenkiintoista, jos yhtäkkiä löytyisikin jokin funktio harsokärpäsille, syy niiden elämälle, voisiko se tosiaan olla pölyttäminen, ehkä siksi niitä ei nitistetä kasvihuoneista, että ne ovatkin tavallaan hyödyllisiä, entäs jos ne hoitavat kasveja samalla, kun asustavat niissä, jos ne ovatkin kasvien hierojia ?

        Aukeamassa olevien kasvien lehdiltä, jos löytyy niiden munia, niin ne voi pyyhkäistä siitä pois, problem solved. Siten ei kasvin lehdykkä vahingoitu, vaan kasvaa "normaalisti".

        Ei niistä mitään hyötyä sisätiloissa ole, luonnossa voivat olla ravintoa joillekin muille, eikä kaikkia ulkomailta hedelmien ja kasvien mukana tulleita tarvitse sääliä.

        Nyt näyttävät hävinneen lähes kokonaan kun parvekkeella alkaa olla kylmä, pääsivät lisääntymään kasvijäteastiassa kun oli kansi jäänyt raolleen, noin 80 oli jäänyt kuppiin.

        Lisääntyvät jätekatoksessakin biojäteastiassa ja muissakin jos syötävää, kaikenlaista ötökkää kun kannen avaa.


    • Anonyymi

      Mitään "raideja" ei täysjärkiset ihmiset enää käytä.

      Yhdistelmä tämä toimii:

      Ansoitusliemiä kupeissa kasvien lähettyville, ruukkujen väliin tms, alkoholit, etikat, ym tiskiaineviritelmät, erilaisia voi kokeilla. Persoja ovat monien alkoholityyppisten nautintoaineiden perään, likööri voisi olla kova sana, mut turhan tyyristä. Mitään hedelmiä en lähtisi kokeilemaan, niissähän ne muhivat ja munivat, eli tulee vain lisää höttiäisiä. Liemiä voi välillä tyhjätä raatoineen, ja vaihtaa uusia. Ansoitus on ihan ykköskeino.

      Samaan aikaan, siis noin rennolla käsitteellä, perunoitten ym keitinvedet kiehuvina viemäreihin, joissa munii ja kenties asustaa, nykyisin melkoinen lajikirjo erilaisia hyönteisiä.

      Ja vähäksi aikaa kastelua vähemmälle, ei sitä lopettaa tarvitse, mutta liika kosteus tosiaan muhittaa harsosääskiä ym banaanikärpäsiä.

      Jos jää ylimääräistä kahvia pannunpohjalle, sen voi hulauttaa myös kukkamullan päälle. Nokkosten keitinvesi, pakurin keitinvesi ym vahvistavat kasveja, toimivat myös luonnonlannoitteina. Eikä mitään kiehuvaa kasveille, vaan viileää, tai huoneenlämpöistä.

      Tällaisia käyttänyt ja ongelma, joka tulee jos ostaa kaupasta kasvin, on väliaikainen. Onhan ne vähän kummia, kun nenään lentävät, kun kirjaa lukee, mutta niin ne meitä huonekasvidiggareita yhdistävät. Viherpiiperretään ! ! !

    • Anonyymi

      Hyttysmyrkyllä lähti meidän huushollissa pikkuötökät.Tee näin jos pystyt ota multa pois ruukusta,suihkuta multaan hyttysmyrkkyä,ja a sekoita lisää hyttysmyrkkyä,sitten odotat vuorokauden,nyt ötökät ovat poissa,jos et saa kasvia pois ruukusta,niin suihkuta hyttysmyrkkyä siihen mullan pintaan,sekin auttaa ja sitten veitsellä viiltely pinnasta ja hyttysmyrkkyä lisää

    • Anonyymi

      Hedelmät jääkaappiin on paras ja helpoin keino.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      967
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      714
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe