Trimmi napsuu eikä toimi

Mikko.

Mikä mahtaa olla vialla, kun Yamaha 60 hp -86 koneen trimmi alkoi yhtäkkiä temppuilla. Kun yrittää nostaa konetta ylös, niin se vain napsuu. Toistaiseksi se on toiminut vielä, kun hiukan napauttaa kapulalla trimmisylinterin kylkeen. Mutta jotain vikaahan sinä on. Eli missä mahtaa olla vika ja saako kuinka helposti korjattua?

Kone on mulla käytössä ekaa kesää ja nyt kun tässä mietin, niin eipä ole esim. mitään trimmin öljyjä tullut tarkastettua. Mistä siihen öljyt laitetaan ja miten pystyy katsomaan onko sylinterissä riittävästi öljyä sisällä.

16

18386

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jussi

      Hei,

      minulla on 85hv (-93) yamahassa sama ongelma.
      Minulla vika ollut jo 2004 loppukesästä.
      Trimmi toimii "putkeen" sen verran, että koneen voi nostaa alhaalta ylös tai ylipäänsä laskea/nostaa ehkä kokonaisuudessaan noin 20 s jonka jälkeen se hiipuu. Tän jälkeen kuuluu pelkkä napsunta kuten sullakin. Kun odottelen aina hetkosen ja taas hetkosen, voin vähitellen trimmmata taas. Mikäli odottelen hiukan kauemmin, esim. minuutin tai toisen, sen jälkeen se taas toimii sen muutaman kymmenen sekuntia.

      Ongelmaan en ole sen enemmän paneutunut kun se normaalikäytössä ei aiheuta isompaa ongelmaa. Mutta pitäishän tuo korjata ennen kuin kokonaan stoppaa.

      Joku mainitsi mahdollisesta releviastakin...

      • Ya-man

        moottorissa on sellainen "ylivirtakytkin" joka laukeaa pois päältä jos se alkaa ottamaan liikaa virtaa. Viittaisi vähän sellaiseen se sinun ongelmasi. Sitten kun se kytkin taas jäähtyy niin taas se johtaa virtaa ja moottori pyörii,
        ja heti kun se lämpenee liika se lyö virrat poikki.


    • hpdi

      rele paskana?

    • Mike

      Sinulla on melkein varmasti vettä oljyssä! Silloin pumppu jämähtää ja jos jatkat "yrittää" napilla sitä korjaa niin sähkömoottorikin palaa.
      Vie huoltoon! Jussilla on sitten vaan liian vähän öljy syseemissa...jos on onnea...

    • Ya-man

      Taitaa olla trimmimoottorin hiilet loppu.
      Minkä näköinen se trimmimoottori on päältä ??

      • Mikko.

        Vene on mökillä, enkä ole nyt sielläpäin, joten kovin tarkkaan en osaa alkaa trimmimoottoria kuvailemaan. Sellainen parikytä senttiä korkea ja kymmenkunta senttiä leveä sylinteri kai se muistaakseni on. Mitä tietoa siitä ulkonäöstä tarvitsisit?


    • simo

      Trimmimoottorisi on tullut tiensä päähän. Ei muuta kuin trimmi pois rungosta, purku sylintereihin ja vedensekainen öljy ulos ja puhdistus. Uuusi moottori kiinni ja öljyt sisään. Tarkasta myös työntötankojen stefojen kunto ja vaihda tarvittaessa. On muuten operaationa aika homma ja kalliskin. Melkein suosittelen asiantuntevan huollon puoleen kääntymistä.

    • olli

      Maltapa hetki ja testaa trimmimoottorin releet ennen kuin viet koneen huoltoon - omasta -91 60 hp Yamahasta olen vaihtanut kummatkin releet peräkkäisinä kesinä. Oireena on nimenomaan releen napsahdus ja epämääräinen toiminta alkuun kunnes releen kärjet palavat lopullisesti pilalle ja toiminta loppuu kokonaan. Releet on helppo testata viemällä virta releen liitinnavasta toiseen riittävän vahvalla johtimella ruuvimeisseli käy hyvin ainakin omassani startti ja trimmireleet ovat koneen oikella puolella peräkkäin ensimmäinen on startti ja seuraavat kaksi trimmin releet.

      • Mikko.

        Ok, pitänee ekaksi tarkastaa ne releet. Osaako joku sanoa miten ne öljyt saa trimmistä tarkastettua/vaihdettua?

        Mitä jos trimmi lopettaa toimintansa kokonaan eikä viitsi vanhaan koneeseen enää ostaa uutta varaosana. Käytettynä taitaa olla Yamahan trimmiä aika mahdoton löytää ja maksaa ilmeisesti melkein koneen nykyhinnan verran jos hankkii uutena... Saako konetta kipattua käsin jos risa trimmisysteemi on paikallaan vai pitääkö se trimmi kokonaan poistaa. Vaikka kyllähän ajo kärsii aika paljon jos ei ole trimmiä enää käytössä. Ketuttaa... toivottavasti on vain releissä vika.


      • Mikko.
        Mikko. kirjoitti:

        Ok, pitänee ekaksi tarkastaa ne releet. Osaako joku sanoa miten ne öljyt saa trimmistä tarkastettua/vaihdettua?

        Mitä jos trimmi lopettaa toimintansa kokonaan eikä viitsi vanhaan koneeseen enää ostaa uutta varaosana. Käytettynä taitaa olla Yamahan trimmiä aika mahdoton löytää ja maksaa ilmeisesti melkein koneen nykyhinnan verran jos hankkii uutena... Saako konetta kipattua käsin jos risa trimmisysteemi on paikallaan vai pitääkö se trimmi kokonaan poistaa. Vaikka kyllähän ajo kärsii aika paljon jos ei ole trimmiä enää käytössä. Ketuttaa... toivottavasti on vain releissä vika.

        Osaako kukaan kertoa siis siitä trimmisysteemin/sylinterin (=moottori?) rakenteesta. miten päästään käsiksi sisustaan? Miten ne öljyt tsekataan ja vaihdetaan? Pitääkö se sylinteri irrottaa paikaltaan vai onistuuko huolto/öljynvaihto paikallaan.


      • heh
        Mikko. kirjoitti:

        Osaako kukaan kertoa siis siitä trimmisysteemin/sylinterin (=moottori?) rakenteesta. miten päästään käsiksi sisustaan? Miten ne öljyt tsekataan ja vaihdetaan? Pitääkö se sylinteri irrottaa paikaltaan vai onistuuko huolto/öljynvaihto paikallaan.

        Katso täältä räjäytyskuva. Ainakin rakenne selviää. http://www.yamaha-motor.com/outboard/parts/home.aspx


    • sgfdgg

      dfggsgf

    • nikiboy

      vika johtuu aina melkein trimmi moottorin hiilistä,minulla itselläni on yamaha 60 vm-87, se napsunta ääni kuuluu solenoidista ja sen pitääkin napsua se on merkki siitä että solenoidista virta kulkee,mutta jos ei trimmin sähkömoottori inahdakaan ja joutuu vasaralla koputtelemaan sen kylkeen ni se on merkki siitä että siellä on kollektorin ja hiilten välissä kiinni palanutta likaa,en usko että hiilet olisivat kuluneet loppuun koska niissä on ainakin sentin verran pintaa......irroitus tapatuu niin että otat perämoottorin irti veneestä että pääset sähkömoottoriin käsiksi muista avata ilmausruuvi koneen kyljestä siinä on sellanen pieni kohokuva jossa on nuoli oikealle kääntämällä ruuvia oikeelle trimmisylintereihin pääsee ilmaa ja trimmi veltostuu ,sähkömoottori on koneessa kolmella pultilla kiinni irroita ne ja alkaa öljyä valumaan,siitä ei kannata välittää,sitä saa myöhemmin lisättyä...sen jälkeen avaat trimmimoottorin päältä ne kaksi pitkää pulttia ja avaat kannen päältä ankkurimutterin josta virta piuhat kulkevat läpi,sitten vedät kanntta niin pitkälle kun se menee joudut samalla avittaa ruuvarilla että hiilipohja pysyisi paikallaan...sitten irroitat kollektorin vetämällä alimmaisesta laipasta,osa pitäisi nyt olla kädessäsi,kollektorin laakerin alapuolella on kehä mikä pyörii hiilien välissä putsaa pinta vesihiomapaperilla tai karhun kielellä,tarkista ettei hiilet ole jumissa niiden pitäisi liikkua aika herkästi jousien päällä, jos ei niin putsaa ja rasvaa,sitten osat takas nippuun ja säkömoottori kiinni...ei ole kova homma...ja jos koneesta valui öljyä paljon pois joudut lisäämään sinne uutta hydrauiliöljyä, öljyproppu sijaitsee siinä sähkömoottorin näköisen kapistuksen kyljessä avaa se ,ja ilmaruuvi jos et sitä aiemmin ole vielä avannut.sitten toinen kaveri nostaa koneen perää ylös päin ja toinen lisää vaikka tippakannulla koneeseen öljyä. kun koneeseen ei mahdu enempää suljette öljypropun ja ilmaruuvin(ilmaruuvi menee kiinni vastapäivään kierrettäessä) kokeilette trimmillä nostaa jos ei toimi vielä kunnolla teette saman niin kauan kunnes alkaa toimimaan eli lisäätte öljyä samalla periaatteella,vaikee selittää mut kyl siitä, muistaa vaan et sieltä pitää saada kaikki ilma pois ja paljon öljyä sinne.....tsemppiä..

      • __riksa

        paljon sinne trimmii tulee öljyä??


      • yamaha trimmi
        __riksa kirjoitti:

        paljon sinne trimmii tulee öljyä??

        ostin juuri yanaha 60hp -89 koneella olevan veneen, trimmissä ehkä vähän häikkää, mututuntumalla ei pysy ajossa samassa kohassa aina, ja ei aina nosta yhtä ylös. trimmin moottori kyllä pyörii aina. veikkaan että vesi öljy seis on sisäs tai liian vähän öljyä. kysymys, kuinka öljyä lisätään/ vaihdetaa, mitä öljyä laitan, kuinka paljon?? saako jostain manuaalin koneeseen?


    • Anonyymi

      Mul oli samat oireet.
      Sain itse korjattua ottamalla trimmin sähkömoottorin irti ja auki ja putsasin osat. Sen jälkeen lähti toimii hyvin. Hiilissä oli vähän jäljellä, mut en tiiä saako niitä vaihdettua, olivat jollain niitillä kiinni.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nyt se lipsahti, EU-elvytyspaketista pysyvä

      https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/7fd43a15-b005-4c03-a1cc-dc1f8ad1ff2c Nyt onkin huomisella EU-elvytyspakettiäänestyksellä ihan eri arvo. Jos hyv
      Maailman menoa
      505
      5175
    2. Wau! Seksikäs Diili-Sointu poseeraa nahkarotsi auki: "Eka työviikko purkissa ja heti..."

      Uhkea Sointu Borg poseeraa ekan työviikon kunniaksi nahkarotsissa ja revityissä farkuissa - toki tyylilleen uskollisena nahkarotsi paljastavasti auki.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      20
      3680
    3. BB-suorasuu Aleksi Valavuori napakkana mies-nais -keskustelussa: "Eihän se ole meidän syy..."

      Big Brotherissa päästiin kipakkaan keskusteluyhteyteen jo heti aamusta. Aamupalapöydässä tasa-arvoasiat pistivät porukan kommentoimaan tunteella ja to
      Big Brother
      22
      3380
    Aihe