Mummoni, joka oli syntyisin päijäthämäläiseltä (Asikkala) murrealueelta käytti näitä "meilän-teilän-öilön ehtoo" -muotoja kuolemaansa saakka (90-luvun alku) -
vaikka minulle oli koulussa opetettu jo 80-luvulla, että tämä murre oli jo aikaa sitten kuollut sukupuuttoon.
Mutta se mitä ihmettelen todella - ovat hänen eräät sanontansa: "Onhaa konuu!" (joka mielestäni kuuluu jonnekin Askola-Myrskylä-Pukkila -alueelle), sekä muutamat yksittäiset sanat kuten "komfoijata/komfoijari" eli ketkutellen petkuttaa/petkuttaja, "besorkata" eli ottaa luvattomasti haltuun (ei varastaa!) ja "tuslaaki"
(lävikkö - ei siivilä!).
Sitä vain kummastelen, että entisenä turkulaisena ja nykyisenä helsinkiläisenä minua ei ymmärretä jos ja kun käytän näitä termejä - Turussa tai Helsingissä...tai yleensäkään muualla kuin perhepiirissä.
Muutamia sanoja
Tyttärentytär
2
1920
Vastaukset 2
- jos muuttaisit
Vaikka Kymenlaaksoon. Täällä päin kuulostaisit lähestulkoon selväjärkiseltä. Ja Valkealassa puhutaan vielä tuota teilän-meilän-murrettakin.
- Dialekt
Törmäsin besorkkaamiseen nyt Pako Lapin sodasta -kirjassa. Oli outo termi entuudestaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1761632
Muistakaa pojat tämä.
Mies joka haluaa naisen, löytää keinon. Ei epäröi eikä hämmennä. Tekee kaiken eteenne.106842En ehkä onnistu siinä
Kovasti minä yritän näyttää kauniilta, vain sinua varten, mutta en taida onnistua siinä.58735Muhun rakastuu kaikki naiset, mut mä en rakastu niihin
Mun vaatimustaso on 10+ Mut mua tavottelee 7+ naiset203618- 131594
- 48556
Pahoin pelkään nainen
että pidät minua epäempaattisena, itsekeskeisenä, narsistisena ja kylmänä ihmisenä. Oletko koskaan ajatellut, että minus50538Mitä mieltä olet?
Miehestä jolla ei ole yhtään kaveria, ei facebookissa eikä livenä ja hän harrasta ja tekee kaiken yksin. Onko vähän outo68536- 37526
Viesti jonka haluaisit lähettää...
hänelle. Onko jokin pieni tunniste jonka vain te tiedätte. Onko naiselta miehelle tai toisinpäin, joku joku päivämäärä15510