674 tuntijoita?

nuhatonnatikka

mitä eroa 674 ja 574 natikoilla?

vaihdoin päittäin vanhan mersun natikka 674 -75 ja aika pommin sain, vaik ei se mersukaan helmi.

natikan hydrauliikka aivan sekaisin, mut urheasti ajelin silti talven ja tehoa kyl löytyy. vetää saman linkoa 1000 perällä ku case 1394 540 perällä. ja taavetti ihan kunnossa.
ottaa natikka kierroksiakin melkein 3000 sen oman mitarin mukaan, joten vähän ruuvailin välystä vipuihin ni ei enää niin huuda

hitaasti kulkee maantieajossa, pitäs 60km/h vaihteisto saada!!!!! mistä sais?

no keväällä nostin kopin pois ja nostolaitekannen.
käsijarru paskana jonka seurauksena ilmeisesti hydraulipumppu halki. Ostin käytetyn pumpun puhdistin kaiken ja otin pois koko käsijarrun.

olis tarkotus hiekkapuhaltaa ja maalata koko kone, mut ajanpuutteet vuoksi työmaa seisoi koko kesän, nyt se seisoo siksi että etsin nopeampaa vaihteistoa. Mut jos ei sopuhintaan löydy ni paras kasata noin.

millanen natikka tuo on kestämään. toiset kehuu, toiset vihaa.
moottori on suht kunnossa. (sellanen höyrykoneen maine) vaihteistossa olis paras kun löytyis kaikki kytkimestä taaksepäin jostain. vaihteiston purku varmaan älytöntä sentakia että sais vauhtia lisää. eli koko loota toisesta traktorista?
nyt asiantuntijat kaikki tieto peliin!!!
omistanko paskaa vai kultaa???

24

16001

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuski$$$

      Hmm.... ei se ole vaihteiston vika ettei se kulje. Noissa nopeammin kulkevissa on erilainen perävälitys. Etsi siihen jostain 574 perä niin alkaa kulkemaan renkaista riippuen jopa lähes kuuttakymppiä.
      Moottori on 60-luvun mallia joten siltä ei voi mahdottomia vaatia. Kierroksia siihen ei kannata lisätä sillä tasapainotusakselin ja öljypumpun välitys laakerit hajoaa.
      Bossilaiset uudet suuttimet ja venttiilit kuntoon niin ihan näppärä lumikone se on.

      Hydrauliikkaan kelpaa 10w-30 yleisöljy. Hyd.suodatinta kannatta vaihtaa usein ja lukitse työntövarren tunnestelu pois sillä sen kautta tulevat paineiskut saattavat sekoittaa hydrauliikkaa.

      • kuski$$$

        Höpsistä poijaat ku kerrotta noista öljyistä. Natikoista ei lopu perä väärien öljyjen takia.
        Natikkaan kelpaa vallanmainiosti 10w-30 yleisöljy jota voi laitta tarktorissa miltei joka reikään!!

        Ainoo haitta on et jarrut saattaa huutaa hieman mutta sekään ei vaikuta jarrutustehoon taikka niiden kulumiseen.
        Hyd.suodatin kannattaa vaihtaa kahdestivuodessa.
        Itsellä on ollut käytössä kaksi TA-vaihtestolla olevaan Natikkaan eikä niissä ole ollut mitään ongelmia jarrujen tai hydraulikan suhteen.Tunteja niihin on kertynyt yhteensä 9000h
        Öljyt on vaihdettu normaalin huoltoohjelman mukaan.


      • nuhatonnatikka

        venttiilit hieman vaikeet säätään kun moottoria ei saa mistään pyöritettyä kotikonstein. moottori ei juuri savuta ni kait suuttimet ihan ok. laitoin vähän 2T-öljyä ni saivat vähän voitelua.


    • I-H

      Valtaosa Natikoista on pilattu säästämällä peräöljyissä. Ensitöiksesi varmistat, että siellä on punaiset öljyt sisällä ja sitten ruvetaan katsomaan, onko hydrauliikassa vikaa.

      • väärät

        Natikan perässä on EHDOTTOMASTI oltava sen oma öljy väriltään punainen. Muutoin muut öljyt syövät mm. jarrujen kitkapinnat ja se sakka kiertää hydrauliikassa tuhoten matkallaan mm. hydraulipumpun ja tukkeuttaa suodattimen. Hydrauliikkan on todella sakisin kuten kerroit. Muista että natikan oma alkuperäinen öljy maksaa saman kuin painossaan kultaa.
        Äläkä sitten käytä naapureiden kippikärryjä ja muita hydrauliikalla toimivia laitteita, joiden sisässä on on aivan toinen öljy kuin natikan perä-vaihtisto-hydrauliikassa on. Koneesi on jälleen täysin sekaisin jos lirauskin muuta öljyä sekaan menee.
        Moottori on Cummins- kuis Sisu-kuorma-autossa, mutta pienempi. Saman moottorins saat CMC-pakettiautosta eli kempsusta.
        Natikan vaihteen valitsin ei ole rakennettu tällä planeetalla, mutta välityssuhteet kylläkin. Muutoin et saa ajamalla konetta rikki, on se niin luja ja hyvä käynnistymään aina.


      • jtta
        väärät kirjoitti:

        Natikan perässä on EHDOTTOMASTI oltava sen oma öljy väriltään punainen. Muutoin muut öljyt syövät mm. jarrujen kitkapinnat ja se sakka kiertää hydrauliikassa tuhoten matkallaan mm. hydraulipumpun ja tukkeuttaa suodattimen. Hydrauliikkan on todella sakisin kuten kerroit. Muista että natikan oma alkuperäinen öljy maksaa saman kuin painossaan kultaa.
        Äläkä sitten käytä naapureiden kippikärryjä ja muita hydrauliikalla toimivia laitteita, joiden sisässä on on aivan toinen öljy kuin natikan perä-vaihtisto-hydrauliikassa on. Koneesi on jälleen täysin sekaisin jos lirauskin muuta öljyä sekaan menee.
        Moottori on Cummins- kuis Sisu-kuorma-autossa, mutta pienempi. Saman moottorins saat CMC-pakettiautosta eli kempsusta.
        Natikan vaihteen valitsin ei ole rakennettu tällä planeetalla, mutta välityssuhteet kylläkin. Muutoin et saa ajamalla konetta rikki, on se niin luja ja hyvä käynnistymään aina.

        Täytyy nyt vielä lisätä, että sama perä, hydrauliikka ym. öljy kiertää vielä siellä hydrostaattisessa ohjauksessakin. Sinne ei tosiaankaan mitä tahansa moottoriöljyä saa pistää. Edellisen kirjoittajan väitettä, että 674:n moottori (3,9 l) olisi muun kuin IH:n tekemä en kyllä usko. Silloin -70 luvulla kun IH 674:a valmistettiin (ennen Case) liittoa, niin IH valmisti ITSE eurooppalaisten mallien moottorinsa mallista riippuen joko Englannissa, Ranskassa tai Saksassa. Nämä 574 ja 674 mallit olivat näitä Englannissa valmistettuja, joten vaihdevipujen sijoittaminen kuskin vasemmalle puolelle ei liene mikään ihme.


      • Lapinmies1
        jtta kirjoitti:

        Täytyy nyt vielä lisätä, että sama perä, hydrauliikka ym. öljy kiertää vielä siellä hydrostaattisessa ohjauksessakin. Sinne ei tosiaankaan mitä tahansa moottoriöljyä saa pistää. Edellisen kirjoittajan väitettä, että 674:n moottori (3,9 l) olisi muun kuin IH:n tekemä en kyllä usko. Silloin -70 luvulla kun IH 674:a valmistettiin (ennen Case) liittoa, niin IH valmisti ITSE eurooppalaisten mallien moottorinsa mallista riippuen joko Englannissa, Ranskassa tai Saksassa. Nämä 574 ja 674 mallit olivat näitä Englannissa valmistettuja, joten vaihdevipujen sijoittaminen kuskin vasemmalle puolelle ei liene mikään ihme.

        Varmaan moottoriasia on kuin kerroitte. Itse olen ajanut sillä 500-sarjalla ja sen moottori oli Cummins


      • IH 684 -81
        Lapinmies1 kirjoitti:

        Varmaan moottoriasia on kuin kerroitte. Itse olen ajanut sillä 500-sarjalla ja sen moottori oli Cummins

        Ittelläni flajahti ö-lauhduttimen letku keväällä, ja öljyä oli koko kylänraitti valtoimenaan. Siinä sitten mietin, että mitä tehdä, ja soitin ammattikorjaajalle. Häneltä sain tiedon, että uneversaali öljy käy vallan mainiosti. Ja sitähän laitoin joka paikkaan, eikä ole kone nikotellut. Ajettu huollon jälkeen n. 600 tuntia heinätöitä(käärintää) ja paalien ajoa pitkin tannerta tuollaisella 2300 kierroksen voimin. Joten NATIKKA KESTÄÄ.


      • nuhatonnatikka
        jtta kirjoitti:

        Täytyy nyt vielä lisätä, että sama perä, hydrauliikka ym. öljy kiertää vielä siellä hydrostaattisessa ohjauksessakin. Sinne ei tosiaankaan mitä tahansa moottoriöljyä saa pistää. Edellisen kirjoittajan väitettä, että 674:n moottori (3,9 l) olisi muun kuin IH:n tekemä en kyllä usko. Silloin -70 luvulla kun IH 674:a valmistettiin (ennen Case) liittoa, niin IH valmisti ITSE eurooppalaisten mallien moottorinsa mallista riippuen joko Englannissa, Ranskassa tai Saksassa. Nämä 574 ja 674 mallit olivat näitä Englannissa valmistettuja, joten vaihdevipujen sijoittaminen kuskin vasemmalle puolelle ei liene mikään ihme.

        löysin netistä luotettavan tuntuista tietoa.

        moottori on sama kuin saksalaisissa natikoissakin, eli D 239

        itseasiassa se tämä moottorityyppi on ollut käytössä vuoteen -98 asti. viimeisen koneen ollessa CASE 4210

        674jässä on tehoa 72/2400
        574jässä on tehoa 67/2200

        eli tehoeroa on vaikka siitä ei mainita käyttäjän käsikirjassa.

        ensimmäisten 674 mallien nopeus on ollut 25km/h
        ja jostain -73 vuodest 33km/h

        574 mallit ovat kaikki nopealla perällä, ymmärtääkseni


      • kuski$$$
        nuhatonnatikka kirjoitti:

        löysin netistä luotettavan tuntuista tietoa.

        moottori on sama kuin saksalaisissa natikoissakin, eli D 239

        itseasiassa se tämä moottorityyppi on ollut käytössä vuoteen -98 asti. viimeisen koneen ollessa CASE 4210

        674jässä on tehoa 72/2400
        574jässä on tehoa 67/2200

        eli tehoeroa on vaikka siitä ei mainita käyttäjän käsikirjassa.

        ensimmäisten 674 mallien nopeus on ollut 25km/h
        ja jostain -73 vuodest 33km/h

        574 mallit ovat kaikki nopealla perällä, ymmärtääkseni

        674:n on saanut nopeaman perän uutena kun sen on tilannut erikseen ja niitä on vaihdettu urakoitsijoille usein. Aikoinaan kun traktoria käytettiin maidonkeräilyssä tarvittii nopeutta maantieajossa.

        Onkohan kukaan turbottanut vetokisoja varten ko. moottoria oikeen kunnolla. Olisi kiva tietää mitenpaljon tosta moottorista on saatu tehoa irti.

        Normaaliin maataloustyöhön hieman "turbo cuuleri" tosta moottorista on otettu ulosottoakselilta mitattuna 135hv


      • Rene-rane_pave-peetu
        kuski$$$ kirjoitti:

        674:n on saanut nopeaman perän uutena kun sen on tilannut erikseen ja niitä on vaihdettu urakoitsijoille usein. Aikoinaan kun traktoria käytettiin maidonkeräilyssä tarvittii nopeutta maantieajossa.

        Onkohan kukaan turbottanut vetokisoja varten ko. moottoria oikeen kunnolla. Olisi kiva tietää mitenpaljon tosta moottorista on saatu tehoa irti.

        Normaaliin maataloustyöhön hieman "turbo cuuleri" tosta moottorista on otettu ulosottoakselilta mitattuna 135hv

        Itellä on kaksi 434. toinen on ollut 40 vuotta ja toinen puolenvuotta ihan olen yleisöljyä käyttänyt.
        isompi vaivoja oli varmaan viimetalven hydr. rikko sihdit olivat paskaiset ja jäätyivat umpeen ja hydr. kuoli keskelle mettää tukkikuorman alle. eikä koukkukaan ollut lukittuna ylös kun aisa vaan makasi auki olevan koukun päällä. noh sitä tultiin sitten niin ja toivottiinn että vinssinpaino asianpäällä riittää pitämään sen paikallaan ja pitikin. se tarinoinneista. hyvin on toiminut öljy pumppu on itsellä ollut vika kohde. tosin kone on vanhempi ja erimallia joten ... Mutta hyvn on kestänyt tukit, auraukset kuin perunan viljelynkin


      • 434 natikka
        Rene-rane_pave-peetu kirjoitti:

        Itellä on kaksi 434. toinen on ollut 40 vuotta ja toinen puolenvuotta ihan olen yleisöljyä käyttänyt.
        isompi vaivoja oli varmaan viimetalven hydr. rikko sihdit olivat paskaiset ja jäätyivat umpeen ja hydr. kuoli keskelle mettää tukkikuorman alle. eikä koukkukaan ollut lukittuna ylös kun aisa vaan makasi auki olevan koukun päällä. noh sitä tultiin sitten niin ja toivottiinn että vinssinpaino asianpäällä riittää pitämään sen paikallaan ja pitikin. se tarinoinneista. hyvin on toiminut öljy pumppu on itsellä ollut vika kohde. tosin kone on vanhempi ja erimallia joten ... Mutta hyvn on kestänyt tukit, auraukset kuin perunan viljelynkin

        Mulla on samanmoinen peli ja hyvin on toiminut,viime talvena tosin katkes vetoakseli mutta katkee niitä joka traktoorista.Ei mikään ylivoimainen työ ollut vaihtaa toista tilalle.Esikammioissa kuulemma ton mallin heikko kohta mene ja tiedä.


      • i674h
        nuhatonnatikka kirjoitti:

        löysin netistä luotettavan tuntuista tietoa.

        moottori on sama kuin saksalaisissa natikoissakin, eli D 239

        itseasiassa se tämä moottorityyppi on ollut käytössä vuoteen -98 asti. viimeisen koneen ollessa CASE 4210

        674jässä on tehoa 72/2400
        574jässä on tehoa 67/2200

        eli tehoeroa on vaikka siitä ei mainita käyttäjän käsikirjassa.

        ensimmäisten 674 mallien nopeus on ollut 25km/h
        ja jostain -73 vuodest 33km/h

        574 mallit ovat kaikki nopealla perällä, ymmärtääkseni

        meidän 674 kulki 67 km/h eli nopealla perällä koska se oli saksalainen malli 574:een sai tilaamalla nopean perän


      • Anonyymi
        434 natikka kirjoitti:

        Mulla on samanmoinen peli ja hyvin on toiminut,viime talvena tosin katkes vetoakseli mutta katkee niitä joka traktoorista.Ei mikään ylivoimainen työ ollut vaihtaa toista tilalle.Esikammioissa kuulemma ton mallin heikko kohta mene ja tiedä.

        Katkeeko fordista akseli


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katkeeko fordista akseli

        Ei. voortti on ikuinen. Kuten ikuinen kaupunki rooma.


    • eräät

      ensinmäisenä kannatais vaihtaa peräöljysuodatin ja puhristaa kaiki hytraalisiin toimintoihin vaikuttavat venttiilit

    • eerikka

      Mihin kytketään natikan 674 paluu öljy.

      • 674-78

        Omassani on tehty peräöljyn korkkiin kierteet ja siihen pikaliitin josta öljy palaa takaisin järjestelmään.


      • eerikka
        674-78 kirjoitti:

        Omassani on tehty peräöljyn korkkiin kierteet ja siihen pikaliitin josta öljy palaa takaisin järjestelmään.

        Kiitos.


      • eerikka
        eerikka kirjoitti:

        Kiitos.

        Missä vika öljynpainetta eisaa nostettua kuin 110kp.On uusi pumppu eikä kummennu.


    • ihtuntija

      lähi naapuris on 574 ja kulkee 28km/h

    • On_teillä_ongelmat

      Mikä hemmetti siinä on, kun kaikissa traktoreissa on hevosvoimia ja kulkuja aivan liian vähän? Ostaisi joku joskus riittävän ison liikennetraktorin ja heti kerralla, niin ei tarvitsisi joutavia värkätä, vaan voisi keskittyä oikeisiin töihin.

    • Anonyymi

      Onko kukaan laittanut jonovaihteen tilalle H vaihteiston kantta.
      Mikä älynväläys on tehdä jonovaihteisto traktoriin. Vain moottoripyörissä sellasta käytetään. Muuten kohtalainen vekotin mutta sopivia vaihteita ei ole kuin yksi ja pakki ja silloin joutuu käyttämään kahta vipua. Kaiken lisäksi mitä tekee synkronointi pakki vaihteessa.

      • Anonyymi

        No kyllä tuo vasenkätisyyskin aika häiritsevä on. Vähän kuin runkkaisi vasurilla. Kyllä se ajaa asiansa mutta olo on kuin ois vieraissa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      117
      5935
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3863
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3285
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      468
      2719
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      268
      1730
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1403
    7. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      87
      1396
    8. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1346
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      156
      1272
    10. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      77
      1268
    Aihe