Ostin hiljattain Helmsman 26 merkkisen purjeveneen. Olisi kiva kuulla muiden "Helmsmannilaisten" kokemuksia ja mielipiteitä ko. veneestä. Itseäni hieman askarruttaa moottorin edessä oleva käyttöikä, koska moottori on vm. -78 ja merivesijäähdyteinen eli kauankohan sillä vielä voi ajella ennen mahd. ongelmia? Vielä en ole havainnut minkäänlaisia ongelmia. Vene tuntuu kaikinpuolin OK:lta. Tottakai joitakin nykyaikaisia "päivityksiä" kuten septitankki pitää siihen rakentaa ym. pientä fiksausta.
Aloittelevana purjehtijana olen mielestäni pärjännyt tällä veneellä hyvin. Sisätilat ovat kohtuullisen hyvät. Ainoa miinus, jonka olen löytänyt on perätilan ahtaus.
Helmsman 26
3
5369
Vastaukset
- -DS-
Helmsman 26:lla on tullut monta kesää seilattua ja ihan tyytyväinen olen ollut. Hyvin purjehtii ja kestänyt on kovaakin keliä.
Suurimmat harmit ovat liittyneet juuri ikääntyneeseen moottoriin; huono käynnistyminen, sammuilee. Vikä lienee polttoaineen syötössä. Mikä moottori sinun paatissa on? Todennäköisesti edessä on ainakin jonkin asteinen koneremontti lähivuosina. Onko moottori ja polttoainetankki keulassa? Kannattaa siinä tapauksessa kiinnittää huomiota tankin ilmaletkuun. Meillä letkun ilmanottoreikä oli alunperin keulassa kannella ja ongelmana oli tankkiin menevä merivesi kovassa merenkäynnissä.
Meidän Hemlmsmannissa septitankki on asennettu tuohon mainitsemaasi perätilaan. Mihin aiot itse septitankin laittaa? Tankki vie tilasta suuren osan, joten jäljelle jää lähinnä jonkinlainen säilytystila.
Noita Helmsmanneja on ilmeisesti myyty aikoinaan aika paljon puolivalmiina, joten sisustusratkaisut ovat aika vaihtelevia riippuen tee-se-itse-miehen taidoista.
Kysele ihmeessä lisää jos on joku askarruttaa. Voin yrittää kertoa ainakin omia kokemuksia.- Purjehtija
Tarkoitus olisi yrittää sijoittaa septitankki keulassa olevan pistopunkan alle. Silloin se ei veisi tilaa pois oleskelutilasta. Näin oli jo veneen aikaisempikin omistaja suunnitellut.
Kone on tosiaan edessä ja on ainakin toistaiseksi lähtenyt kohtuullisen hyvin käyntiin. Kylmänä se tosin aluksi hieman savuttaa ja veteen tulee jonkinlaista nokea tai mustaa ainetta, öljyä se ei mielestäni ole. Ajossa ei ole ollut minkäänlaista käyntiongelmaa. Jonkin verran runkoon tulee tärinää eli olisiko potkuriakselin laakeroinnissa tai potkurissa jotain pielessä.
Missä muuten moottorin sinkki sijaitsee? Oletko vaihtanut sen joka vuosi?
Makeavesitankin olen ajatellut asentaa joko jonkin perätilan luukun sisään tai sitten sisälle lavuaarin alla, lattialla olevaan tilaan.
Yksi, vasta ajatusasteella oleva asia on, että jos aikaa ja vähän rahaa löytyisi niin tekisin perätilan kaiteet uusiksi. Tämä siksi, että perätila on melko ahdas ja saisin lisää tilaa aikaiseksi sillä, että tämä uusi kaide olisi rakennettu siten, että sen päällä voisi istua ja pitää jalkoja nykyisten istuimien päällä. Tämä on tosiaan vasta visio ja en tiedä toteutuuko koskaan.
Wallaksen lämmitin on rikki eli puhaltaa kyllä, mutta vain kylmää ilmaa. Oletko törmännyt vastaavaan ongelmaan? Epäilen hehkulangassa olevan jotain vikaa. En ole vaan ehtinyt asiaan vielä perehtyä.
Jos haluat vaihtaa enemmän ajatuksia asian tiimoilta niin eMail on [email protected] - -DS-
Purjehtija kirjoitti:
Tarkoitus olisi yrittää sijoittaa septitankki keulassa olevan pistopunkan alle. Silloin se ei veisi tilaa pois oleskelutilasta. Näin oli jo veneen aikaisempikin omistaja suunnitellut.
Kone on tosiaan edessä ja on ainakin toistaiseksi lähtenyt kohtuullisen hyvin käyntiin. Kylmänä se tosin aluksi hieman savuttaa ja veteen tulee jonkinlaista nokea tai mustaa ainetta, öljyä se ei mielestäni ole. Ajossa ei ole ollut minkäänlaista käyntiongelmaa. Jonkin verran runkoon tulee tärinää eli olisiko potkuriakselin laakeroinnissa tai potkurissa jotain pielessä.
Missä muuten moottorin sinkki sijaitsee? Oletko vaihtanut sen joka vuosi?
Makeavesitankin olen ajatellut asentaa joko jonkin perätilan luukun sisään tai sitten sisälle lavuaarin alla, lattialla olevaan tilaan.
Yksi, vasta ajatusasteella oleva asia on, että jos aikaa ja vähän rahaa löytyisi niin tekisin perätilan kaiteet uusiksi. Tämä siksi, että perätila on melko ahdas ja saisin lisää tilaa aikaiseksi sillä, että tämä uusi kaide olisi rakennettu siten, että sen päällä voisi istua ja pitää jalkoja nykyisten istuimien päällä. Tämä on tosiaan vasta visio ja en tiedä toteutuuko koskaan.
Wallaksen lämmitin on rikki eli puhaltaa kyllä, mutta vain kylmää ilmaa. Oletko törmännyt vastaavaan ongelmaan? Epäilen hehkulangassa olevan jotain vikaa. En ole vaan ehtinyt asiaan vielä perehtyä.
Jos haluat vaihtaa enemmän ajatuksia asian tiimoilta niin eMail on [email protected]Ymmärsin väärin eli tarkoitat perätilalla sitlådaa eli istumalaatikkoa. Meillä septitankki on siis perän pistopunkan perällä. Itse pidän istumalaatikkoa kohtuullisen isona tuon kokoluokan paattiin.
Kuten mainitsin, meillä keulassa on löpötankki ja moottori, joten sinne ei mahtuisi enää mitään.
Meidän Yanmarissa sinkki sijaitsee muistaakseni koneen päällä. Ei sitä joka vuosi ole tullut vaihdettua.
Makeavesipussi on istumalaatikon alla siinä tilassa, johon pääsee tiskipöydän alta.
Meillä on wallaksen liesi/lämmitin, mutta se ei ole toiminut vuosiin. Syytä en ole selvittänyt.
Voin laittaa emailiakin, jos tulee myöhemmin jotain mieleen..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1492852Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3652030- 401757
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii351698Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321401Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em941213- 541173
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul327949Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles110938Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53782