polvikivut

tara

Osaisiko joku sanoa,onko nämä reuman tms.oireita, kun lääkäri ei viitsi edes vilkaista. Minulla on ollut kohta lähes vuoden toisessa polvessa kipua ja turvotusta, joka pahenee, kun kävelen. Röntgenkuvien mukaan ei ole nivelrikkoa, mutta liikkuminen on tuskallista. Toinenkin polvi kipuilee, mutta ei yhtä pahasti. Muissakin nivelissä on kipuja, kuten nilkoissa ja sormissa ajoittain. Kuumeiluakin on, sellaista pientä...kestää joskus kuukausia.

7

11839

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuisku

Kyllä mielestäni nuo oireet täytyisi ehdottomasti tutkia. Oletko käynyt yksityisellä reumalääkärillä? Se maksaa tietysti vähän, mutta ainakin sinut otetaan siellä todesta. Voi olla, ettei sinulla mitään reumaa ole, mutta reumalääkäri osaa kertoa senkin sinulle ja voit huokaista helpotuksesta. Kun itse sairastuin reumaan v. 97, ravasin useaan otteeseen työpaikkalääkärilläni, joka lähetti minut aina vain kotiin ja käski syödä buranaa. Kerran hänellä sitten oli sijainen, joka heti teki minulle lähetteen Heinolan reumasairaalaan tutkimuksiin ja sain siellä todela asiantuntevaa hoitoa. Minullakaan ei ole todettu varsinaista nivelreumaa, mutta jokin epäspesifinen moniniveltulehdus, joka tietenkin myös täytyy hoitaa. Reumasairaus se on sekin. Tilaa aika "paremmalle lääkärille" niin saat apua tai lopullisen mielenrauhan.

• viivi

Selkäreuma oireili mulla just noin:vain toinen polvi ensin kipeä ja turvoksissa,sitten muitakin niveliä,mm.ranne.Ei voinut hiuksia harjata. Polvi oireili jatkuvasti,mutta tauti löytyi ja sai dg vasta 15v myöhemmin,jolloin tuli kaikki kuvioon kuuluvat oireet: vatsakivut(suolisto),selkäkivut ja silmätulehdukset(iriitit) ja muiden nivelten tulehduksia.
        Toki kannattaa ajoissa pyytää HLA-B 27 koetta.
        Ja tutkituttaa muutenkin.

• xxx82
        viivi kirjoitti:

Selkäreuma oireili mulla just noin:vain toinen polvi ensin kipeä ja turvoksissa,sitten muitakin niveliä,mm.ranne.Ei voinut hiuksia harjata. Polvi oireili jatkuvasti,mutta tauti löytyi ja sai dg vasta 15v myöhemmin,jolloin tuli kaikki kuvioon kuuluvat oireet: vatsakivut(suolisto),selkäkivut ja silmätulehdukset(iriitit) ja muiden nivelten tulehduksia.

Kannattaa ottaa lasko.. eli onko tulehdusta, reumassa myös tumavasta-aineet ovat koholla. HLA-B27 ei varsinaiseti todista mitään reumaa, vaan se on antigeeni, joka on suomalaisista 14%:lla, selkäranka reuma tai reaktiivinen artriitti voi mahd. tulla tällaisille henkilöille.. nivelreumassa antigeeni on taas eri jne.. mene takaisin lääkärille!

• väsynyt
        viivi kirjoitti:

Minulla diag.vuonna 2000 selkärankareuma epäily.HLB kokeet otettu.
        Oli iriitti jo toista kertaa silmässä. Nyt polvet ovat alkaneet kipeytyä varsinkin portaita noustessa ja käy niin kipeää polviin jos yrittää kääntyä nopeasti.Hoitoalalla työskennellessä jalat kipeytyvät kovasti. Jos jollain muulla on samoja ongelmia niin olisi mukava kuulla niistä ja tietää ollaankos sitä käyty lääkärissä.

• polvi pallona

Minun ongelmani diagnoosin saamisessa oli se, että mitään ei löytynyt verikokeissa. Edes tulehdusarvot eivät olleet koholla vaikka makasin liikuntakyvyttömänä molemmat polvet palloina ja jopa leukanivelet olivat turvonneet ja kivuliaat. Kuitenkin loppujen lopuksi päädyttiin seronegativiiseen selkärankareumaan, mutta kyllä siinä kesti! Nyt ongelma on se, että mitkään lääkkeet eivät sovi (Trexania aiotaan kokeilla joulukuussa). Avun olen löytänyt akupunktiosta ja suosittelen kokeilemaan, myös ennen diagnoosin saamista. Ja lääkäriin vain takaisin, mars mars! Minulla meni reilu kymmenen vuotta ennen kuin ottivat tosissaan, ja se vaati sen täyskokoniveltulehduksen, liikuntakyvyttömyyden ja sen, että läheiseni huolestuivat ja kärräsivät minut päivystykseen. Ei se välttämättä tosiaan selkäreumaa ole, mutta pitää tutkia. Ja sanon sinulle, että sitkeästi vain sinne lääkäriin, uudestaan ja uudestaan. Niin minäkin tein, vaikka monta kertaa kävi niin, että sanottiin ettei voi tutkia kun ei ole akuuttia tulehdusta päällä. No, sitäkään ei voi tilata ja reumapolille saa aikoja muutaman kuukauden päähän. Mutta jos tuuri käy, niin lekuriajan sattuessa onkin tulehdus. Minulla kävi niin, tosin useamman vuoden sain odottaa kunnes "tärppäsi", heh.

Tsemppiä sulle ja mene sinne akupunktioon. Ja lääkäriin.

• Reuma78

Joo minulla on ollut vuosia nivelreuma jota millään ei tahdottu diagnosoida. Nyt on selässä ollut jotain loppukesästä saakka sekä polviturvotuksia ja välillä pientä lämpöä. Ainoastaan leukosyytit koholla verenkuvassa. Kipu lähti liikkeelle häntäluustä ja levis vähän joka puolelle, terveyskeskuslääkärit kirjoittavat vain sairaslomaa eivät tee muuta.

Huomenna maanantaina kuulee mikä vois olla, kirjoittelen tänne palstalle viakka ehtoolla.

• Sissi

Tuttu juttua! Itsellänikin oli sormen keskinivel tosi kipeä ja turvoksissa puoli vuotta. Omalääkäri käski laittaa vain Orudis-geeliä. Muutenkin on joka puolella nivelkipuja. Kyllästyin sitten vonkaamaan omalääkäriltä lähetettä reumalääkärille ja sain sen tuttavalääkärin kautta. Reumalääkäri laittoi sitten kortisonipiikin niveleseen ja sormi parani 4:ssä päivässä! Ja samalla reissulla todettiin nivelpsoriasis.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      93
      1438
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      184
      1400
    3. 76
      1175
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      90
      1125
    5. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      985
    6. j miehelle

Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      83
      979
    7. Me emme...

Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      39
      952
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      905
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      78
      888
    10. Korjaamo Kiesifix

Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      5
      841
    Aihe