Yksi rengas kuluu muita nopeammin

naisihminen.

Vaihtaessani keväällä ostetut uudet kesärenkaat nyt takaisin talvirenkaisiin, tein merkillisen havainnon.

Takavetoisen auton toinen eturengas oli kulunut 2 milliä enemmän kuin muut kolme rengasta.

Ilmanpaine on ollut oikea, niin mistä kummasta moinen erilainen kuluminen voisi johtua.

Renkaat olivat pirelli merkkiset

Vosiko se olla aurauskulmissa ja mitä muita selityksiä vois olla ?

8

9854

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Niinpä. Kyllä ne ohjauskulmat olis hyvä käydä tarkistuttamassa.

    • Rengasmies

      Oliko rengas kuitenkin kulunut tasaisesti ?

      • naisihminen.

        Keskeltä se oli kulunut tasaisesti laitoja enemmän. Todellakin, tarkistin uudelleen työntömitalla ja se keskikohta oli kulunut normaalia enemmän.


      • hehehe
        naisihminen. kirjoitti:

        Keskeltä se oli kulunut tasaisesti laitoja enemmän. Todellakin, tarkistin uudelleen työntömitalla ja se keskikohta oli kulunut normaalia enemmän.

        epäilyni heräsi jo siinä vaiheessa kun naisihminen väittää vaihtaneensa talvirenkaita JA tehneensä siinä samassa havaintoja kesärenkaiden kulumisesta!

        Lopullisesti epäilykset vahvistuivat kun kerroit mitanneesi *työntömitalla* urasyvyyden :))))

        No nii, sitten asiaan: jos yhdessä renkaassa on ollut aivan helkkaristi liikaa painetta, kuluu se tyypillisesti juuri keskeltä. Kulutuspintahan ei ole suora vaan pullistuu kuperaksi liian kovilla paineilla ja kuluu keskeltä.

        Toinen mahdollinen syy voisi olla melkoisen raskas kaasujalka ja sudittaminen lähdöissä. Etuvetoisissa autoissa kun tahtoo olla kalleimpia malleja lukuunottamatta huomattavan eripituiset vetoakselit mikä aiheuttaa jossain malleissa eturipustuksen toiselle puolelle vääntöä jolloin tyypillisesti toisen puolen pyörä sutii helpommin (takavetoisissa joissa on jäykkä taka-akseli noin tapahtuu aina)

        Todennäköisin selitys epätasaiselle kulumiselle löytyy yleensä kyllä pyöränkulmista joiden tarkastaminen ei paljon maksa ainakaan suhteessa uuden rengaskerran hintaan joten siitä voi aloittaa.


      • naisihminen.
        hehehe kirjoitti:

        epäilyni heräsi jo siinä vaiheessa kun naisihminen väittää vaihtaneensa talvirenkaita JA tehneensä siinä samassa havaintoja kesärenkaiden kulumisesta!

        Lopullisesti epäilykset vahvistuivat kun kerroit mitanneesi *työntömitalla* urasyvyyden :))))

        No nii, sitten asiaan: jos yhdessä renkaassa on ollut aivan helkkaristi liikaa painetta, kuluu se tyypillisesti juuri keskeltä. Kulutuspintahan ei ole suora vaan pullistuu kuperaksi liian kovilla paineilla ja kuluu keskeltä.

        Toinen mahdollinen syy voisi olla melkoisen raskas kaasujalka ja sudittaminen lähdöissä. Etuvetoisissa autoissa kun tahtoo olla kalleimpia malleja lukuunottamatta huomattavan eripituiset vetoakselit mikä aiheuttaa jossain malleissa eturipustuksen toiselle puolelle vääntöä jolloin tyypillisesti toisen puolen pyörä sutii helpommin (takavetoisissa joissa on jäykkä taka-akseli noin tapahtuu aina)

        Todennäköisin selitys epätasaiselle kulumiselle löytyy yleensä kyllä pyöränkulmista joiden tarkastaminen ei paljon maksa ainakaan suhteessa uuden rengaskerran hintaan joten siitä voi aloittaa.

        No kun minulla ei ole miestä, niin pitää selviytyä itse autonsa pulmista.
        Tarkoitus on kyllä mennä tarkistuttamaan ohjauskulmia, mutta kun täälläpäin ei ole aivan lähellä sellasta paikkaa.

        Ja mitä sitten tehdään, jos eivät ole kohdallaan ?
        Eikö itse voi säätää ja mistä ruuveista se säätö tapahtuu.
        Olen oppinut säätämään itse venttiilejä ja haluaisin säätää itse myös nämä kulmatkin.


      • Jamppa1
        hehehe kirjoitti:

        epäilyni heräsi jo siinä vaiheessa kun naisihminen väittää vaihtaneensa talvirenkaita JA tehneensä siinä samassa havaintoja kesärenkaiden kulumisesta!

        Lopullisesti epäilykset vahvistuivat kun kerroit mitanneesi *työntömitalla* urasyvyyden :))))

        No nii, sitten asiaan: jos yhdessä renkaassa on ollut aivan helkkaristi liikaa painetta, kuluu se tyypillisesti juuri keskeltä. Kulutuspintahan ei ole suora vaan pullistuu kuperaksi liian kovilla paineilla ja kuluu keskeltä.

        Toinen mahdollinen syy voisi olla melkoisen raskas kaasujalka ja sudittaminen lähdöissä. Etuvetoisissa autoissa kun tahtoo olla kalleimpia malleja lukuunottamatta huomattavan eripituiset vetoakselit mikä aiheuttaa jossain malleissa eturipustuksen toiselle puolelle vääntöä jolloin tyypillisesti toisen puolen pyörä sutii helpommin (takavetoisissa joissa on jäykkä taka-akseli noin tapahtuu aina)

        Todennäköisin selitys epätasaiselle kulumiselle löytyy yleensä kyllä pyöränkulmista joiden tarkastaminen ei paljon maksa ainakaan suhteessa uuden rengaskerran hintaan joten siitä voi aloittaa.

        ettet lukenut viestiä ajatuksella. Ensinnäkin se auto on takavetoinen joten mikään ajotapa ei saa eturengasta kulumaan keskeltä enempää. Paineet ei vaikuta hevon höröä, emme elä 70- lukua.

        Normaalisti sen eturenkaan pitäisi kulua enemmän reunoilta. Todennäköisesti kyseessä on huonolaatuinen rengasyksilö koska väärät kulmat ei yleensä kuluta tuolla tavalla renkaita.


      • Jamppa1
        Jamppa1 kirjoitti:

        ettet lukenut viestiä ajatuksella. Ensinnäkin se auto on takavetoinen joten mikään ajotapa ei saa eturengasta kulumaan keskeltä enempää. Paineet ei vaikuta hevon höröä, emme elä 70- lukua.

        Normaalisti sen eturenkaan pitäisi kulua enemmän reunoilta. Todennäköisesti kyseessä on huonolaatuinen rengasyksilö koska väärät kulmat ei yleensä kuluta tuolla tavalla renkaita.

        vielä sanoa että kannattaa neuvotella rengasmyyjän kanssa asiasta jos mahdollista.

        Mitä niihin kulmiin tulee, niiden säätö on viisainta ja yleensä käytännössä välttämätöntä jättää ammatilaisille.


    • ilmiö

      Jos kyseessä oli oikean = ojan puoleisen renkaan suurempi kuluminen, on se normaalia - tosin aika iso ero Sinulla on ollut. Vuosikymmenten kokemuksella olen havainnut, että oikeanpuoleiset kuluu aina selvästi enempi. Syynä on se, että täällä Pohjois- ja Itä-Suomessa on paljon kapeita kestopäällystettyjä teitä, jotka on tehty melkoisen kuperaksi, jotta vedet valuisi ojaan. Tällöin auto on aina kallellaan ja oikeanpuoleisille renkaille tulee enempi painoa ja saattaa mennä ohjausgeometriakin hieman erilaiseksi kuin on tarkoitettu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia

      Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell
      Maailman menoa
      207
      4416
    2. Sinä eräs, pyydän......

      AUTA mua ole kiltti. Ei mun takia vaan.... Miten saan sut kiinni?
      Ikävä
      186
      2451
    3. Nimikirjaimet

      Kuka kaipaa ketä 🥰
      Ikävä
      64
      1452
    4. Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?

      Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?
      Ikävä
      96
      1171
    5. VOI TÄTÄ ILON

      JA ONNEN PÄIVÄÄ 😂
      Tuusniemi
      123
      1089
    6. Mies, ajattelemmekohan toisiamme juuri nyt?

      Olet mielessäni, vanhempi mies
      Ikävä
      71
      1036
    7. Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi

      jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?
      Ikävä
      95
      1006
    8. Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan

      Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a
      Maailman menoa
      131
      967
    9. Bim bom ovikello soi!!

      Mitä tekisit jos kaivattusi ilmestyisi ovesi taakse?
      Ikävä
      105
      943
    10. Kuvaile kaivattuasi

      kolmella adjektiivilla ja kolmella emojilla. Pidetään ketju asiallisena kiitos. 😁
      Ikävä
      54
      865
    Aihe