Yksi rengas kuluu muita nopeammin

naisihminen.

Vaihtaessani keväällä ostetut uudet kesärenkaat nyt takaisin talvirenkaisiin, tein merkillisen havainnon.

Takavetoisen auton toinen eturengas oli kulunut 2 milliä enemmän kuin muut kolme rengasta.

Ilmanpaine on ollut oikea, niin mistä kummasta moinen erilainen kuluminen voisi johtua.

Renkaat olivat pirelli merkkiset

Vosiko se olla aurauskulmissa ja mitä muita selityksiä vois olla ?

8

9288

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Niinpä. Kyllä ne ohjauskulmat olis hyvä käydä tarkistuttamassa.

    • Rengasmies

      Oliko rengas kuitenkin kulunut tasaisesti ?

      • naisihminen.

        Keskeltä se oli kulunut tasaisesti laitoja enemmän. Todellakin, tarkistin uudelleen työntömitalla ja se keskikohta oli kulunut normaalia enemmän.


      • hehehe
        naisihminen. kirjoitti:

        Keskeltä se oli kulunut tasaisesti laitoja enemmän. Todellakin, tarkistin uudelleen työntömitalla ja se keskikohta oli kulunut normaalia enemmän.

        epäilyni heräsi jo siinä vaiheessa kun naisihminen väittää vaihtaneensa talvirenkaita JA tehneensä siinä samassa havaintoja kesärenkaiden kulumisesta!

        Lopullisesti epäilykset vahvistuivat kun kerroit mitanneesi *työntömitalla* urasyvyyden :))))

        No nii, sitten asiaan: jos yhdessä renkaassa on ollut aivan helkkaristi liikaa painetta, kuluu se tyypillisesti juuri keskeltä. Kulutuspintahan ei ole suora vaan pullistuu kuperaksi liian kovilla paineilla ja kuluu keskeltä.

        Toinen mahdollinen syy voisi olla melkoisen raskas kaasujalka ja sudittaminen lähdöissä. Etuvetoisissa autoissa kun tahtoo olla kalleimpia malleja lukuunottamatta huomattavan eripituiset vetoakselit mikä aiheuttaa jossain malleissa eturipustuksen toiselle puolelle vääntöä jolloin tyypillisesti toisen puolen pyörä sutii helpommin (takavetoisissa joissa on jäykkä taka-akseli noin tapahtuu aina)

        Todennäköisin selitys epätasaiselle kulumiselle löytyy yleensä kyllä pyöränkulmista joiden tarkastaminen ei paljon maksa ainakaan suhteessa uuden rengaskerran hintaan joten siitä voi aloittaa.


      • naisihminen.
        hehehe kirjoitti:

        epäilyni heräsi jo siinä vaiheessa kun naisihminen väittää vaihtaneensa talvirenkaita JA tehneensä siinä samassa havaintoja kesärenkaiden kulumisesta!

        Lopullisesti epäilykset vahvistuivat kun kerroit mitanneesi *työntömitalla* urasyvyyden :))))

        No nii, sitten asiaan: jos yhdessä renkaassa on ollut aivan helkkaristi liikaa painetta, kuluu se tyypillisesti juuri keskeltä. Kulutuspintahan ei ole suora vaan pullistuu kuperaksi liian kovilla paineilla ja kuluu keskeltä.

        Toinen mahdollinen syy voisi olla melkoisen raskas kaasujalka ja sudittaminen lähdöissä. Etuvetoisissa autoissa kun tahtoo olla kalleimpia malleja lukuunottamatta huomattavan eripituiset vetoakselit mikä aiheuttaa jossain malleissa eturipustuksen toiselle puolelle vääntöä jolloin tyypillisesti toisen puolen pyörä sutii helpommin (takavetoisissa joissa on jäykkä taka-akseli noin tapahtuu aina)

        Todennäköisin selitys epätasaiselle kulumiselle löytyy yleensä kyllä pyöränkulmista joiden tarkastaminen ei paljon maksa ainakaan suhteessa uuden rengaskerran hintaan joten siitä voi aloittaa.

        No kun minulla ei ole miestä, niin pitää selviytyä itse autonsa pulmista.
        Tarkoitus on kyllä mennä tarkistuttamaan ohjauskulmia, mutta kun täälläpäin ei ole aivan lähellä sellasta paikkaa.

        Ja mitä sitten tehdään, jos eivät ole kohdallaan ?
        Eikö itse voi säätää ja mistä ruuveista se säätö tapahtuu.
        Olen oppinut säätämään itse venttiilejä ja haluaisin säätää itse myös nämä kulmatkin.


      • Jamppa1
        hehehe kirjoitti:

        epäilyni heräsi jo siinä vaiheessa kun naisihminen väittää vaihtaneensa talvirenkaita JA tehneensä siinä samassa havaintoja kesärenkaiden kulumisesta!

        Lopullisesti epäilykset vahvistuivat kun kerroit mitanneesi *työntömitalla* urasyvyyden :))))

        No nii, sitten asiaan: jos yhdessä renkaassa on ollut aivan helkkaristi liikaa painetta, kuluu se tyypillisesti juuri keskeltä. Kulutuspintahan ei ole suora vaan pullistuu kuperaksi liian kovilla paineilla ja kuluu keskeltä.

        Toinen mahdollinen syy voisi olla melkoisen raskas kaasujalka ja sudittaminen lähdöissä. Etuvetoisissa autoissa kun tahtoo olla kalleimpia malleja lukuunottamatta huomattavan eripituiset vetoakselit mikä aiheuttaa jossain malleissa eturipustuksen toiselle puolelle vääntöä jolloin tyypillisesti toisen puolen pyörä sutii helpommin (takavetoisissa joissa on jäykkä taka-akseli noin tapahtuu aina)

        Todennäköisin selitys epätasaiselle kulumiselle löytyy yleensä kyllä pyöränkulmista joiden tarkastaminen ei paljon maksa ainakaan suhteessa uuden rengaskerran hintaan joten siitä voi aloittaa.

        ettet lukenut viestiä ajatuksella. Ensinnäkin se auto on takavetoinen joten mikään ajotapa ei saa eturengasta kulumaan keskeltä enempää. Paineet ei vaikuta hevon höröä, emme elä 70- lukua.

        Normaalisti sen eturenkaan pitäisi kulua enemmän reunoilta. Todennäköisesti kyseessä on huonolaatuinen rengasyksilö koska väärät kulmat ei yleensä kuluta tuolla tavalla renkaita.


      • Jamppa1
        Jamppa1 kirjoitti:

        ettet lukenut viestiä ajatuksella. Ensinnäkin se auto on takavetoinen joten mikään ajotapa ei saa eturengasta kulumaan keskeltä enempää. Paineet ei vaikuta hevon höröä, emme elä 70- lukua.

        Normaalisti sen eturenkaan pitäisi kulua enemmän reunoilta. Todennäköisesti kyseessä on huonolaatuinen rengasyksilö koska väärät kulmat ei yleensä kuluta tuolla tavalla renkaita.

        vielä sanoa että kannattaa neuvotella rengasmyyjän kanssa asiasta jos mahdollista.

        Mitä niihin kulmiin tulee, niiden säätö on viisainta ja yleensä käytännössä välttämätöntä jättää ammatilaisille.


    • ilmiö

      Jos kyseessä oli oikean = ojan puoleisen renkaan suurempi kuluminen, on se normaalia - tosin aika iso ero Sinulla on ollut. Vuosikymmenten kokemuksella olen havainnut, että oikeanpuoleiset kuluu aina selvästi enempi. Syynä on se, että täällä Pohjois- ja Itä-Suomessa on paljon kapeita kestopäällystettyjä teitä, jotka on tehty melkoisen kuperaksi, jotta vedet valuisi ojaan. Tällöin auto on aina kallellaan ja oikeanpuoleisille renkaille tulee enempi painoa ja saattaa mennä ohjausgeometriakin hieman erilaiseksi kuin on tarkoitettu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

      Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      242
      2621
    2. Miehille kysymys

      Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      79
      1985
    3. Kuhmo tekisi perässä

      Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1898
    4. Onko telepatia totta

      Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      83
      1357
    5. Miksi kaivattusi on

      erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      67
      1315
    6. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

      Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      17
      1238
    7. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

      Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      16
      1098
    8. Nainen, olen niin pettynyt

      Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      90
      1090
    9. Ootko nainen jo rauhoittunut

      Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      71
      943
    10. Haluaisin jo

      Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      42
      934
    Aihe