Yksi rengas kuluu muita nopeammin

naisihminen.

Vaihtaessani keväällä ostetut uudet kesärenkaat nyt takaisin talvirenkaisiin, tein merkillisen havainnon.

Takavetoisen auton toinen eturengas oli kulunut 2 milliä enemmän kuin muut kolme rengasta.

Ilmanpaine on ollut oikea, niin mistä kummasta moinen erilainen kuluminen voisi johtua.

Renkaat olivat pirelli merkkiset

Vosiko se olla aurauskulmissa ja mitä muita selityksiä vois olla ?

8

10187

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Niinpä. Kyllä ne ohjauskulmat olis hyvä käydä tarkistuttamassa.

    • Rengasmies

      Oliko rengas kuitenkin kulunut tasaisesti ?

      • naisihminen.

        Keskeltä se oli kulunut tasaisesti laitoja enemmän. Todellakin, tarkistin uudelleen työntömitalla ja se keskikohta oli kulunut normaalia enemmän.


      • hehehe
        naisihminen. kirjoitti:

        Keskeltä se oli kulunut tasaisesti laitoja enemmän. Todellakin, tarkistin uudelleen työntömitalla ja se keskikohta oli kulunut normaalia enemmän.

        epäilyni heräsi jo siinä vaiheessa kun naisihminen väittää vaihtaneensa talvirenkaita JA tehneensä siinä samassa havaintoja kesärenkaiden kulumisesta!

        Lopullisesti epäilykset vahvistuivat kun kerroit mitanneesi *työntömitalla* urasyvyyden :))))

        No nii, sitten asiaan: jos yhdessä renkaassa on ollut aivan helkkaristi liikaa painetta, kuluu se tyypillisesti juuri keskeltä. Kulutuspintahan ei ole suora vaan pullistuu kuperaksi liian kovilla paineilla ja kuluu keskeltä.

        Toinen mahdollinen syy voisi olla melkoisen raskas kaasujalka ja sudittaminen lähdöissä. Etuvetoisissa autoissa kun tahtoo olla kalleimpia malleja lukuunottamatta huomattavan eripituiset vetoakselit mikä aiheuttaa jossain malleissa eturipustuksen toiselle puolelle vääntöä jolloin tyypillisesti toisen puolen pyörä sutii helpommin (takavetoisissa joissa on jäykkä taka-akseli noin tapahtuu aina)

        Todennäköisin selitys epätasaiselle kulumiselle löytyy yleensä kyllä pyöränkulmista joiden tarkastaminen ei paljon maksa ainakaan suhteessa uuden rengaskerran hintaan joten siitä voi aloittaa.


      • naisihminen.
        hehehe kirjoitti:

        epäilyni heräsi jo siinä vaiheessa kun naisihminen väittää vaihtaneensa talvirenkaita JA tehneensä siinä samassa havaintoja kesärenkaiden kulumisesta!

        Lopullisesti epäilykset vahvistuivat kun kerroit mitanneesi *työntömitalla* urasyvyyden :))))

        No nii, sitten asiaan: jos yhdessä renkaassa on ollut aivan helkkaristi liikaa painetta, kuluu se tyypillisesti juuri keskeltä. Kulutuspintahan ei ole suora vaan pullistuu kuperaksi liian kovilla paineilla ja kuluu keskeltä.

        Toinen mahdollinen syy voisi olla melkoisen raskas kaasujalka ja sudittaminen lähdöissä. Etuvetoisissa autoissa kun tahtoo olla kalleimpia malleja lukuunottamatta huomattavan eripituiset vetoakselit mikä aiheuttaa jossain malleissa eturipustuksen toiselle puolelle vääntöä jolloin tyypillisesti toisen puolen pyörä sutii helpommin (takavetoisissa joissa on jäykkä taka-akseli noin tapahtuu aina)

        Todennäköisin selitys epätasaiselle kulumiselle löytyy yleensä kyllä pyöränkulmista joiden tarkastaminen ei paljon maksa ainakaan suhteessa uuden rengaskerran hintaan joten siitä voi aloittaa.

        No kun minulla ei ole miestä, niin pitää selviytyä itse autonsa pulmista.
        Tarkoitus on kyllä mennä tarkistuttamaan ohjauskulmia, mutta kun täälläpäin ei ole aivan lähellä sellasta paikkaa.

        Ja mitä sitten tehdään, jos eivät ole kohdallaan ?
        Eikö itse voi säätää ja mistä ruuveista se säätö tapahtuu.
        Olen oppinut säätämään itse venttiilejä ja haluaisin säätää itse myös nämä kulmatkin.


      • Jamppa1
        hehehe kirjoitti:

        epäilyni heräsi jo siinä vaiheessa kun naisihminen väittää vaihtaneensa talvirenkaita JA tehneensä siinä samassa havaintoja kesärenkaiden kulumisesta!

        Lopullisesti epäilykset vahvistuivat kun kerroit mitanneesi *työntömitalla* urasyvyyden :))))

        No nii, sitten asiaan: jos yhdessä renkaassa on ollut aivan helkkaristi liikaa painetta, kuluu se tyypillisesti juuri keskeltä. Kulutuspintahan ei ole suora vaan pullistuu kuperaksi liian kovilla paineilla ja kuluu keskeltä.

        Toinen mahdollinen syy voisi olla melkoisen raskas kaasujalka ja sudittaminen lähdöissä. Etuvetoisissa autoissa kun tahtoo olla kalleimpia malleja lukuunottamatta huomattavan eripituiset vetoakselit mikä aiheuttaa jossain malleissa eturipustuksen toiselle puolelle vääntöä jolloin tyypillisesti toisen puolen pyörä sutii helpommin (takavetoisissa joissa on jäykkä taka-akseli noin tapahtuu aina)

        Todennäköisin selitys epätasaiselle kulumiselle löytyy yleensä kyllä pyöränkulmista joiden tarkastaminen ei paljon maksa ainakaan suhteessa uuden rengaskerran hintaan joten siitä voi aloittaa.

        ettet lukenut viestiä ajatuksella. Ensinnäkin se auto on takavetoinen joten mikään ajotapa ei saa eturengasta kulumaan keskeltä enempää. Paineet ei vaikuta hevon höröä, emme elä 70- lukua.

        Normaalisti sen eturenkaan pitäisi kulua enemmän reunoilta. Todennäköisesti kyseessä on huonolaatuinen rengasyksilö koska väärät kulmat ei yleensä kuluta tuolla tavalla renkaita.


      • Jamppa1
        Jamppa1 kirjoitti:

        ettet lukenut viestiä ajatuksella. Ensinnäkin se auto on takavetoinen joten mikään ajotapa ei saa eturengasta kulumaan keskeltä enempää. Paineet ei vaikuta hevon höröä, emme elä 70- lukua.

        Normaalisti sen eturenkaan pitäisi kulua enemmän reunoilta. Todennäköisesti kyseessä on huonolaatuinen rengasyksilö koska väärät kulmat ei yleensä kuluta tuolla tavalla renkaita.

        vielä sanoa että kannattaa neuvotella rengasmyyjän kanssa asiasta jos mahdollista.

        Mitä niihin kulmiin tulee, niiden säätö on viisainta ja yleensä käytännössä välttämätöntä jättää ammatilaisille.


    • ilmiö

      Jos kyseessä oli oikean = ojan puoleisen renkaan suurempi kuluminen, on se normaalia - tosin aika iso ero Sinulla on ollut. Vuosikymmenten kokemuksella olen havainnut, että oikeanpuoleiset kuluu aina selvästi enempi. Syynä on se, että täällä Pohjois- ja Itä-Suomessa on paljon kapeita kestopäällystettyjä teitä, jotka on tehty melkoisen kuperaksi, jotta vedet valuisi ojaan. Tällöin auto on aina kallellaan ja oikeanpuoleisille renkaille tulee enempi painoa ja saattaa mennä ohjausgeometriakin hieman erilaiseksi kuin on tarkoitettu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nyt se on selvitetty: Sanna Marinin hallitus lisäsi menoja 41 miljardilla

      ”vasemmistohallitus oli katastrofaalisen huono”, sanoo kokoomus. Sanna Marinin (sd.) hallituksen tekemät menolisäykset
      Maailman menoa
      208
      17055
    2. Purra sössi kaiken 2 vuodessa, itkee nyt Marinin perään

      Nyt on taas sama vanha itkuvirsi, kun ei omat taidot riittänee. Kaikki on taas muiden syytä. No miten sen "Tunnin juna"
      Maailman menoa
      165
      12133
    3. Ikuiset kaipaajat

      Miksette vaan mene sen kaipauksen kohteen luokse ja puhu sille suoraan? Mitä järkeä on kaipailla jotain puolituttua vuo
      Ikävä
      176
      6676
    4. Eli persujen rääkyminen Marinin hallituksen velanotosta oli sitä itseään

      "Valtiovarainministeriön mukaan Marinin hallitus lisäsi valtion pysyviä menoja 3 miljardia eikä 11 miljardia euroa." El
      Maailman menoa
      41
      5940
    5. Orpon hallitus runnoi Tunnin junan ilman tarvetta

      Näinkö valtiontaloutta hoidetaan? Siis asiantuntijoidenkin aikoja sitten kannattamattomaksi laskema Tunnin juna tehdään
      Maailman menoa
      64
      4832
    6. MTV3 - Auerin poika todistaa videolla, miten Anneli pahoinpiteli lapsia!

      Kello 10.04 – Ainakin kerran viikossa se löi. Löi muitakin sisaruksia, mutta ei isosiskoa. Nuorinta siskoa en ole nähny
      Henkirikokset
      11
      4701
    7. Orpon hallitus paskoi kaikki hommat

      ja "yllätäen" ilmestyi raportti Marinin hallituksen tuhlailusta, raportti tuli kuin TILAUKSESTA.
      Maailman menoa
      18
      3914
    8. Riikka ottaa miljardi euroa EU:n yhteisvelkaa Suomelle

      Niin kääntyi irvipersun takki taas, vaikka vaalilupauksissa oli ettei yhteisvelkaa Suomi enää koskaan ota. No nyt otti m
      Maailman menoa
      97
      3606
    9. Lindtman ylivoimainen suosikki pääministeriksi

      Lindtmania kannattaa pääministeriksi peräti 50 prosenttia useampi kuin toiseksi suosituinta Kaikkosta. https://www.ilta
      Maailman menoa
      81
      3555
    10. En tiedä ymmärrätkö

      Kuinka paljon merkitset mulle. Näet minut minuna etkä silti käännä selkääsi. Tökit jatkuvasti kepillä jäätä ja menit ehk
      Ikävä
      10
      3301
    Aihe