Vaihtaessani keväällä ostetut uudet kesärenkaat nyt takaisin talvirenkaisiin, tein merkillisen havainnon.
Takavetoisen auton toinen eturengas oli kulunut 2 milliä enemmän kuin muut kolme rengasta.
Ilmanpaine on ollut oikea, niin mistä kummasta moinen erilainen kuluminen voisi johtua.
Renkaat olivat pirelli merkkiset
Vosiko se olla aurauskulmissa ja mitä muita selityksiä vois olla ?
Yksi rengas kuluu muita nopeammin
8
10187
Vastaukset
Niinpä. Kyllä ne ohjauskulmat olis hyvä käydä tarkistuttamassa.
- Rengasmies
Oliko rengas kuitenkin kulunut tasaisesti ?
- naisihminen.
Keskeltä se oli kulunut tasaisesti laitoja enemmän. Todellakin, tarkistin uudelleen työntömitalla ja se keskikohta oli kulunut normaalia enemmän.
- hehehe
naisihminen. kirjoitti:
Keskeltä se oli kulunut tasaisesti laitoja enemmän. Todellakin, tarkistin uudelleen työntömitalla ja se keskikohta oli kulunut normaalia enemmän.
epäilyni heräsi jo siinä vaiheessa kun naisihminen väittää vaihtaneensa talvirenkaita JA tehneensä siinä samassa havaintoja kesärenkaiden kulumisesta!
Lopullisesti epäilykset vahvistuivat kun kerroit mitanneesi *työntömitalla* urasyvyyden :))))
No nii, sitten asiaan: jos yhdessä renkaassa on ollut aivan helkkaristi liikaa painetta, kuluu se tyypillisesti juuri keskeltä. Kulutuspintahan ei ole suora vaan pullistuu kuperaksi liian kovilla paineilla ja kuluu keskeltä.
Toinen mahdollinen syy voisi olla melkoisen raskas kaasujalka ja sudittaminen lähdöissä. Etuvetoisissa autoissa kun tahtoo olla kalleimpia malleja lukuunottamatta huomattavan eripituiset vetoakselit mikä aiheuttaa jossain malleissa eturipustuksen toiselle puolelle vääntöä jolloin tyypillisesti toisen puolen pyörä sutii helpommin (takavetoisissa joissa on jäykkä taka-akseli noin tapahtuu aina)
Todennäköisin selitys epätasaiselle kulumiselle löytyy yleensä kyllä pyöränkulmista joiden tarkastaminen ei paljon maksa ainakaan suhteessa uuden rengaskerran hintaan joten siitä voi aloittaa. - naisihminen.
hehehe kirjoitti:
epäilyni heräsi jo siinä vaiheessa kun naisihminen väittää vaihtaneensa talvirenkaita JA tehneensä siinä samassa havaintoja kesärenkaiden kulumisesta!
Lopullisesti epäilykset vahvistuivat kun kerroit mitanneesi *työntömitalla* urasyvyyden :))))
No nii, sitten asiaan: jos yhdessä renkaassa on ollut aivan helkkaristi liikaa painetta, kuluu se tyypillisesti juuri keskeltä. Kulutuspintahan ei ole suora vaan pullistuu kuperaksi liian kovilla paineilla ja kuluu keskeltä.
Toinen mahdollinen syy voisi olla melkoisen raskas kaasujalka ja sudittaminen lähdöissä. Etuvetoisissa autoissa kun tahtoo olla kalleimpia malleja lukuunottamatta huomattavan eripituiset vetoakselit mikä aiheuttaa jossain malleissa eturipustuksen toiselle puolelle vääntöä jolloin tyypillisesti toisen puolen pyörä sutii helpommin (takavetoisissa joissa on jäykkä taka-akseli noin tapahtuu aina)
Todennäköisin selitys epätasaiselle kulumiselle löytyy yleensä kyllä pyöränkulmista joiden tarkastaminen ei paljon maksa ainakaan suhteessa uuden rengaskerran hintaan joten siitä voi aloittaa.No kun minulla ei ole miestä, niin pitää selviytyä itse autonsa pulmista.
Tarkoitus on kyllä mennä tarkistuttamaan ohjauskulmia, mutta kun täälläpäin ei ole aivan lähellä sellasta paikkaa.
Ja mitä sitten tehdään, jos eivät ole kohdallaan ?
Eikö itse voi säätää ja mistä ruuveista se säätö tapahtuu.
Olen oppinut säätämään itse venttiilejä ja haluaisin säätää itse myös nämä kulmatkin. - Jamppa1
hehehe kirjoitti:
epäilyni heräsi jo siinä vaiheessa kun naisihminen väittää vaihtaneensa talvirenkaita JA tehneensä siinä samassa havaintoja kesärenkaiden kulumisesta!
Lopullisesti epäilykset vahvistuivat kun kerroit mitanneesi *työntömitalla* urasyvyyden :))))
No nii, sitten asiaan: jos yhdessä renkaassa on ollut aivan helkkaristi liikaa painetta, kuluu se tyypillisesti juuri keskeltä. Kulutuspintahan ei ole suora vaan pullistuu kuperaksi liian kovilla paineilla ja kuluu keskeltä.
Toinen mahdollinen syy voisi olla melkoisen raskas kaasujalka ja sudittaminen lähdöissä. Etuvetoisissa autoissa kun tahtoo olla kalleimpia malleja lukuunottamatta huomattavan eripituiset vetoakselit mikä aiheuttaa jossain malleissa eturipustuksen toiselle puolelle vääntöä jolloin tyypillisesti toisen puolen pyörä sutii helpommin (takavetoisissa joissa on jäykkä taka-akseli noin tapahtuu aina)
Todennäköisin selitys epätasaiselle kulumiselle löytyy yleensä kyllä pyöränkulmista joiden tarkastaminen ei paljon maksa ainakaan suhteessa uuden rengaskerran hintaan joten siitä voi aloittaa.ettet lukenut viestiä ajatuksella. Ensinnäkin se auto on takavetoinen joten mikään ajotapa ei saa eturengasta kulumaan keskeltä enempää. Paineet ei vaikuta hevon höröä, emme elä 70- lukua.
Normaalisti sen eturenkaan pitäisi kulua enemmän reunoilta. Todennäköisesti kyseessä on huonolaatuinen rengasyksilö koska väärät kulmat ei yleensä kuluta tuolla tavalla renkaita. - Jamppa1
Jamppa1 kirjoitti:
ettet lukenut viestiä ajatuksella. Ensinnäkin se auto on takavetoinen joten mikään ajotapa ei saa eturengasta kulumaan keskeltä enempää. Paineet ei vaikuta hevon höröä, emme elä 70- lukua.
Normaalisti sen eturenkaan pitäisi kulua enemmän reunoilta. Todennäköisesti kyseessä on huonolaatuinen rengasyksilö koska väärät kulmat ei yleensä kuluta tuolla tavalla renkaita.vielä sanoa että kannattaa neuvotella rengasmyyjän kanssa asiasta jos mahdollista.
Mitä niihin kulmiin tulee, niiden säätö on viisainta ja yleensä käytännössä välttämätöntä jättää ammatilaisille.
- ilmiö
Jos kyseessä oli oikean = ojan puoleisen renkaan suurempi kuluminen, on se normaalia - tosin aika iso ero Sinulla on ollut. Vuosikymmenten kokemuksella olen havainnut, että oikeanpuoleiset kuluu aina selvästi enempi. Syynä on se, että täällä Pohjois- ja Itä-Suomessa on paljon kapeita kestopäällystettyjä teitä, jotka on tehty melkoisen kuperaksi, jotta vedet valuisi ojaan. Tällöin auto on aina kallellaan ja oikeanpuoleisille renkaille tulee enempi painoa ja saattaa mennä ohjausgeometriakin hieman erilaiseksi kuin on tarkoitettu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nyt se on selvitetty: Sanna Marinin hallitus lisäsi menoja 41 miljardilla
”vasemmistohallitus oli katastrofaalisen huono”, sanoo kokoomus. Sanna Marinin (sd.) hallituksen tekemät menolisäykset21917106Purra sössi kaiken 2 vuodessa, itkee nyt Marinin perään
Nyt on taas sama vanha itkuvirsi, kun ei omat taidot riittänee. Kaikki on taas muiden syytä. No miten sen "Tunnin juna"16912174Eli persujen rääkyminen Marinin hallituksen velanotosta oli sitä itseään
"Valtiovarainministeriön mukaan Marinin hallitus lisäsi valtion pysyviä menoja 3 miljardia eikä 11 miljardia euroa." El415960Orpon hallitus runnoi Tunnin junan ilman tarvetta
Näinkö valtiontaloutta hoidetaan? Siis asiantuntijoidenkin aikoja sitten kannattamattomaksi laskema Tunnin juna tehdään644842MTV3 - Auerin poika todistaa videolla, miten Anneli pahoinpiteli lapsia!
Kello 10.04 – Ainakin kerran viikossa se löi. Löi muitakin sisaruksia, mutta ei isosiskoa. Nuorinta siskoa en ole nähny134746Orpon hallitus paskoi kaikki hommat
ja "yllätäen" ilmestyi raportti Marinin hallituksen tuhlailusta, raportti tuli kuin TILAUKSESTA.193937Lindtman ylivoimainen suosikki pääministeriksi
Lindtmania kannattaa pääministeriksi peräti 50 prosenttia useampi kuin toiseksi suosituinta Kaikkosta. https://www.ilta843565Sanna Marin - Maailman paras talousasiantuntija?
PersKeKoa pukkaa? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011636623.html1332987S- ryhmän Israel boikotti sai Päivi Räsäsen repimään pelihousunsa?
Räsänen vertaa S- ryhmää natseihin.2391367- 851011