sokerirasitus

rv 35+1

moikka!
torstaina pitäs käydä sokerirasituksessa.pieni mielikuva siitä on,mutta kertokaahan omia kokemuksianne.kuinka paljon sitä litkua pitää juoda? tuntuu hassulta,kun neuvolassa on puhuttu kauan aikaa että ne laittaa mut siihen,mutta aina jäänyt vaan puheeks.nyt vasta kun rv 35 1 (torstaina siis 35 3) pääsen oikeasti sinne...kiitoksia vastanneille!

14

3266

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä

      Ensin täytyy olla 12 tuntia syömättä ja juomatta. Sitten aamulla heti labraan mentäessä otetaan paastoverensokeri jonka jälkeen juodaan sokerilientä kahden kertakäyttömukillisen verran.Sitten odotetaan tunti ja mitataan verensokeri ja sitten taas tunti ja vielä kolmas mittaus. Itselläni sokerirasitus tehtiin viikolla 28.Pienestä oli kiinni.Ensimmäinen ja kolmas arvo olivat ihanteellisia mutta keskimmäine arvo oli 10,1 ja se saisi olla vain 10.Nyt sitten ruokavaliolla,liikunnalla ja verensokerin seurannalla mennään loppuraskaus.Mittauksia tehdään kolmena päivänä viikossa 8 kertaa päivässä.Sitten kaksi viikoa taukoa ja taas kolme päivänä.Sokeriarvot merkitää paperiin joka viedään neuvolaan mukaan ja josta se lähetetään äitiyspolille. Viikolla 38 mennään ultaraan äitiyspolille jossa katsotaan vauvan koko ja synnytystapa.

      • aiheeesta

        Miten kotimittaukset suoritetaan? Ja otetaanko sairaalassa verikoe sormenpäästä vai kyynärtaipeesta?


      • mina taas
        aiheeesta kirjoitti:

        Miten kotimittaukset suoritetaan? Ja otetaanko sairaalassa verikoe sormenpäästä vai kyynärtaipeesta?

        Neuvolasta saa kotiin lainaksi verensokerimittarin.Pakkauksessa mittarin lisäksi tietysti liuskat ja pistämistä vasten ns.kynä.Kokeet otetaan sormenpäästä.Kävin terveyskeskuksen labrassa jossa verensokeri mitattiin samanlaisella mittarilla ja sormen päästä tietenkin.


      • laboratoriomittaus
        mina taas kirjoitti:

        Neuvolasta saa kotiin lainaksi verensokerimittarin.Pakkauksessa mittarin lisäksi tietysti liuskat ja pistämistä vasten ns.kynä.Kokeet otetaan sormenpäästä.Kävin terveyskeskuksen labrassa jossa verensokeri mitattiin samanlaisella mittarilla ja sormen päästä tietenkin.

        Äidillä on instrumentariumista sellainen kynä,jolla napataan sormenpään sivuosasta.


    • "konkari"

      Kun lähset sinne rasitukseen, ota jotain syötävää mukaan. Kun rasitus on ohi, voi olo olla sen verran heikko, että tekee hyvää vähän syödä ennen kuin lähtee kotimatkalle tai peräti töihin. Minä olen ottanut joskus ihan kunnon aamupalan mukaani. Sen olen syönyt sitten labran odotusaulassa, kun viimeinenkin verikoe on otettu. Jos olen ollut tulossa suoraan kotiin sieltä labrasta, olen ottanut jonkun hedelmän.

      • Lellu

        Juu oon samaa mieltä et kannattaa ottaa jotain syömistä mukaan...mulle ainakin sanottiin ku olin sokerirasitukseen menossa et syömättä 10-12 tuntia..no menin sitten ja olinhan ottanu rennietä yöllä tai jopa aamulla..eihän närästyksen kanssa pysty elämään..ni kuitenkin..

        Minä kun asun pienellä paikkakunnalla ja vaikka mulle oli varattu aika puol 8 niin istuin edelleen klo 8 ja odotin vuoroani..voitte kuvitella oliko jo siinä vaiheessa nälkä..vähän jälkeen 8 sitten pääsin..mä jouduin juomaan vain 1 kertakäyttömukillisen sitä kamalaa litkua..ihme ku ei noussu ylös ja toisen mukillisen vettä..en sitten muuta..

        Paasto arvo oli korkee sen saakelin rennien takia joten kävin sitten sielä uusiksi..muistaakseni kävin kun olin viikolla 28 ja risat ja nyt on viikkoja 32 2..vauvan suuren koon takia ne mut sinne passitti..

        Onneks kaikki oli silti hyvin ettei ollut sitten mitään..

        Hyvää loppu odotusta kaikille..


      • loppupäivän

        Tosin oli huonosti nukuttu yö takana ja niskat jumissa, mutta ruoka alkoi vain oksettamaan ja pää oli kipeä koko päivän.


    • hoitaja-äityli

      Sitä väljähtyneen coca colan makuista juomaa joudut juomaan pienen limpparipullon verran,eli 0.33l ja mahd.nopeasti. Aikaa sulla menee labrassa pari tuntia ja liikuskella et pahemmin saa..ettet "polta" sokeria,näin oli ainakin mulla.Joten varaa lukemista tai jotain sinne mukaan.
      Eli alkuunhan ne ottaa sen paasto verensokerin (sun täytyy olla 10 tuntia sitä ennen juomatta ja syömättä. Vesilasin voit sinä aikana juoda),sen jälkeen juot litkun,sitten odotat tunnin,otetaan verensokeri ja taas tunti ja verensokeri.
      Mulla meinas aika tulla sillo pitkäksi,kun ei odotushuoneessa ollut kuin pari hassua kuvalehteä.

      • ***

        Riippuu paikkakunnasta varmaankin onko juotava kolan makuista vai ihan vaan sokerilientä.Meidän paikkakunnalla terveyskeskuksessa sai sokerilientä mutta kun äitini on käynyt sairaalalla testeissä siellä oli kolan makuista.


      • sokerirasitus
        *** kirjoitti:

        Riippuu paikkakunnasta varmaankin onko juotava kolan makuista vai ihan vaan sokerilientä.Meidän paikkakunnalla terveyskeskuksessa sai sokerilientä mutta kun äitini on käynyt sairaalalla testeissä siellä oli kolan makuista.

        ja kysynkin tyhmän kysymyksen siihen liittyen. saako siinä välissä käydä vessassa jos hätä yllättää? vai pitääkö tuskailla kokeen loppumiseen asti? jos joku jaksaa vastata ni kiva mut ei oo pakko näin hölmöön kysymykseen vastailla. tuli vaan mieleen semmoinen tässä ohimennen......


      • piima78
        sokerirasitus kirjoitti:

        ja kysynkin tyhmän kysymyksen siihen liittyen. saako siinä välissä käydä vessassa jos hätä yllättää? vai pitääkö tuskailla kokeen loppumiseen asti? jos joku jaksaa vastata ni kiva mut ei oo pakko näin hölmöön kysymykseen vastailla. tuli vaan mieleen semmoinen tässä ohimennen......

        vessassa saa kyllä käydä


    • litkua

      joka maistuu colalta. Arvot sai olla aika korkeat. Mulla oli 4.3, 4,8 ja 4.7 ja lekuri sanoi, että ei parempia voi olla. Saisi kuulemma huidella jossain 6-7 paikkeillakin ja 4.8 luokitellaan normaaliksi paastoarvonakin. No, onpa tullut tuota insuliinipuolta ikänsä harjoitettua, kun pieniä sokerishokkeja antanut niin usein..

    • TULOKSISTA

      Tällaista tietoa sain NovoDiabetespalvelun asiantuntijoilta:

      Vastauksen lähettäjä Paula Nikkanen:
      Hei,
      raskaudenaikaisen sokerirasituksen normaaliarvot ovat:
      Paastoarvo eli 0-näyte alle 4.8 mmol/l
      1 tunnin arvo alle 10.0
      2 tunnin arvo alle 8.7.

      Arvosi ovat siis täysin normaalit.
      Raskausdiabetes lisää riskiä sairastua myöhemmin tyypin 2 diabetekseen, mutta sitähän sinulla ei ole.

      Kertomasi perusteella sinulla ei ole suurentunutta riskiä sairastua diabetekseen.

      Onnellista odotusta!
      Terveisin Paula Nikkanen

    • Pelottaa

      Otetaanko tämä verikoe sormesta vai laskimosta?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6599
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4253
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2670
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2050
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1578
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1407
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1121
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1117
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1074
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1041
    Aihe