Lhasa apso kokemuksia?

Lhasa apso

Olen harkinnut kyseistä rotua.Kertokaa kokemuksia?Miten hyvin käy tokoon ja muihin harrastus puuhiin?Sopiiko kerrostaloon?Helppo kouluttaa?Hinta haarukka?

13

9874

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lovskars

      Itselläni ei ole apsoa, mutta siskolla on kaksi. Apsot on ihastuttavia, ne on todella omapäisiä, reippaita pikkukoiria. Ne ei kauheasti sovellu tokoon tai muuhun harrastukseen - toki löytyy niitäkin yksilöitä, kaikki riippuu siitä haluaako apso miellyttää.
      Apso sopii mielestäni hyvin kerrostaloon.
      Hinnoista en tiedä, luulisin että 850 eurosta ylöspäin. Mutta pentua on vaikea saada koska pentuja tulee vähän, siskokin haki apsonsa Saksasta.

      • Lhasa apso

        No itse olen ainakin löytänyt monia kasvattajia joilla pentuja on tällä hetkellä.Ja yksikin asuu ihan lähimaastossa että ei tarvitse kovin kaukaa hakea edes.Nii jokainen koira on yksilö.Mutta myös näyttelyt kiinnostaa.


      • Lhasa apso kirjoitti:

        No itse olen ainakin löytänyt monia kasvattajia joilla pentuja on tällä hetkellä.Ja yksikin asuu ihan lähimaastossa että ei tarvitse kovin kaukaa hakea edes.Nii jokainen koira on yksilö.Mutta myös näyttelyt kiinnostaa.

        vaatii todella paljon. Varsinkin näyttelykoiran turkki. Ihana rotu jos siihen päädyt, mutta muista turkiltaan todella suuritöinen.


      • Lovskars
        umalehtinen kirjoitti:

        vaatii todella paljon. Varsinkin näyttelykoiran turkki. Ihana rotu jos siihen päädyt, mutta muista turkiltaan todella suuritöinen.

        Turkinhoito on suhteellista ;)
        Toisille pk. collie on liian suuritöinen, ja toisten mielestä apsossa ei ole "mitään" verrattuna villakoiriin. Ei muuta kun harjaus kerran pari viikossa ja pesu 1-2 viikon välein ja aikuisena vieläkin harvemmin. Jos sen jaksaa tehdä, niin pärjää varmasti - myös näyttelyturkin kanssa.


      • apso

        elikun asuin vielä kotona oli vanhemmillani apso narttu. luonteesta sanon että oli aina jokaisen vieraan nilkassa kiinni ku he lähtivät ja aina sohvan alla ärisi ja haukkui vieraille.
        turkki vaati paljon ja vanhemmat ei aina jaksaneet sitä kunnolla hooitaa joten takkuja löytyi.
        apsot ovat kuulemma useasti äkäisiä luonteeltaan...


      • ......
        apso kirjoitti:

        elikun asuin vielä kotona oli vanhemmillani apso narttu. luonteesta sanon että oli aina jokaisen vieraan nilkassa kiinni ku he lähtivät ja aina sohvan alla ärisi ja haukkui vieraille.
        turkki vaati paljon ja vanhemmat ei aina jaksaneet sitä kunnolla hooitaa joten takkuja löytyi.
        apsot ovat kuulemma useasti äkäisiä luonteeltaan...

        Ja koulutustahan tarvii myös pieni koira. Ei sen tarvitse antaa äristä vieraille. Meillä oli sama juttu, nyt saatu kitkettyä pois. Koira tekee sen, mitä sen sallitaan tekevän.


      • Anonyymi
        apso kirjoitti:

        elikun asuin vielä kotona oli vanhemmillani apso narttu. luonteesta sanon että oli aina jokaisen vieraan nilkassa kiinni ku he lähtivät ja aina sohvan alla ärisi ja haukkui vieraille.
        turkki vaati paljon ja vanhemmat ei aina jaksaneet sitä kunnolla hooitaa joten takkuja löytyi.
        apsot ovat kuulemma useasti äkäisiä luonteeltaan...

        mää oon lukenu ja omasta kokemuksesta voin sanoa ainakin että oma apso on tosi lunkki luonteeltaan mutta vieraille voi olla arvaamaton.


    • rotu

      Minulla on lhasa apso narttu ja se on todella ihastuttava! Vieraista apsoni ei tykkää (ei anna vieraiden aina silittää, joskus antaa, mutta suhtautuu varauksella vieraisiin) eikä myöskään ihan pienistä lapsista. Joskus jopa kuullut väitteen, että kaikki kasvattajat eivät möisi apsoa lapsiperheeseen(?).

      Turkinhoito ei ole niin vaativaa kuin luulisi, mutta jos haluaa kulkea näyttelyissä niin toki vaatii sitten enemmän. Kura-aikana kura ei jää lujasti turkkiin kuten esim. bichoneilla, joten tassut on helppo pestä vedellä ilman suurempaa työtä.

      Apso kiintyy omistajaansa kuten jokainen muukin koira, mutta se ei ole aina miellyttämisen haluinen. Varsinkin urokset ovat jääräpäisempiä kuin nartut. Koulutuksin voi olla sen takia joskus haastavaa. Rotu sopii kerrostaloon, koska se ei juurikaan hauku ja jos haukkuu, niin ei lujaäänisesti. Ainakaan tuo minun apsoni, mutta voihan yksilöissä olla eroja :). Myöskään eroahdistusta ei ole meillä tullut esille. Oma apsoni ei voi sietää vieraita koiria (trauma pentuajalta..) mutta tuttujen koirien kanssa se leikkii oikein mielellään.

      Kiteytettynä voisin sanoa, että apso on rauhallinen koira, mutta tarpeen vaatiessa siinä on energiaa yhtä paljon kuin pienessä kylässä :). Toivottavasti vastauksestani oli jotakin hyötyä :).

      • Lhasa apso

        Mulle kai tulee uros sijoutukseen..Onko muilla kokemuksia sijoituskoirista?No koiralla pitää olla luonnetta;)Kaikkia ei voi miellyttää..


      • Lovskars
        Lhasa apso kirjoitti:

        Mulle kai tulee uros sijoutukseen..Onko muilla kokemuksia sijoituskoirista?No koiralla pitää olla luonnetta;)Kaikkia ei voi miellyttää..

        pentueesta joka luovutuksessa 5.11?


    • IrisNobile

      Hei, mulla oli ihana Apso poika, Hän on ollut koirien taivaassa jo useamman vuoden.
      Emppu teki kaiken hulluuden mitä vain ikinä kykeni, jos hänet jätti yksin kotiin. Hän oli varmasti itsepäisin koira jonka olen koskaan kohdannut.
      Ja silti niin valloittava... Oli herralla ainakin tiedossa mitä hän halusi ja mitä ei.
      Eli haastetta elämään jos apson otat.
      Ne ovat älykkäitä, joskus mietin että onko toi koira noin tyhmä ettei se tee jotain mitä yritin opettaa,,, kyse olikin siitä että herra teki vain jos siitä oli erityisesti jotakin hyötyä...

    • Mimmi-tyttö

      Lhasa Apso ei todellakaan ole vihainen kuten edellä mainittiin ja turkki vaatii kyllä ihan päivittäistä harjausta , eikä vaan pari kertaa viikossa kuten sekin oli väärin todettu tuolla aikaisemmissa kommenteissa . Lhasa Apso on todella helppo koira kouluttaa ja hoitaa , minulla on toinen Lhasa Apso nyt tyttö nimeltään Mimmi 8 kk iläinen , aikaisempikin oli narttu koira ja koirani kanssa on hyvä matkustaa junalla kun on niin rauhallinen ja kiltti eikä suotta hötkyile ja matkustammekin kaksi kertaa kuukaudessa pitkä matka toiselle paikkakunnalle

      • Anonyymi

        Meillä 12v Sulo Petteri Apso ja on kyllä hieno mies ja tykkää lähes kaikista pois lukien isot koirat ja ilkeää ääntä päästävät moottoripyörät/ myös paukkuarka jolloin viime vuodenvaihteen jälkeen pelkäsi kokonaisen viikon 🤔😭
        Emäntä pessyt ja leikannut n.4:n viikon välein ja pysynyt komeana ja ollut oikein terve poika 👍
        Sulo asustaa rivitalossa joten on mukava kun ei ole mikään haukkuva yksilö,lieneekö syynä että kotiasiat kunnossa !?🤔😊😁👍


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1252
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe