Keskenmeno kun sikiö on jo todettu eläväksi?

Pinna86

Eli onko jollain kokemusta asiasta...

Lääkäreiden ja internetin mukaan keskenemnon riskin pitäisi laskea todella minimaaliseksi kun sikiön on todettu elävän, eli viikon 6 jälkeen on nähty sydämen syke. Itse kävin ultrassa 6 6, kaikki oli ok. Nyt alkoi viikko numero 9, muutaman päivän ollut vatsassa sellainen kummallinen olo. Ajattelin ensin että johtuu siitä kun kohtu kasvaa, mutta jotenkin tuntuu niin kummalliselta. Verta on tuhruttanut oikeastaan koko raskauden ajan, välillä enemmän ja välillä ei ollenkaan, neuvolan mielestä normaalia...

ELi onko moni saanut keskenmenon sne jälkeen kun on jo todettu että lapsi on ok? Luin 9 kuukautta lehdestä että km riski on suurimmillaan viikolla 9. Mistä mahtaa johtua? Tuleeko tuulimunat yleensä tuolloin ulos vai odotanko nyt että omanikin menetän..?`

Kiitoksia kovasti jos joku jaksaa vastailla...

47

70262

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mahdollista

      Itselläni kävi juuri niin, eli kävin ekassa ultrassa vko 7 3 ja siellä näkyi selvästi sydämen syke ja kaikki ok ja toisessa ultrassa vko 10 2 sykettä ei enää näkynyt ja keskenhän se raskaus oli mennyt jo viikolla 8 3. Mitään oireita keskenmenosta ei ollut. Sitä en osaa sanoa, miksi juuri 9. raskausviikko on riskialttein. Pieni vuoto ei vielä merkitse keskenmenoa ja tuntemuksesi voivat johtua kohdun kasvamisesta. Toivottavasti kohdallasi on kaikki kunnossa :)

    • vaan

      että tuulimuna tarkoittaa että raskaus on sinällään alkanut mutta sikiö puuttuu kokonaan eli tuulimunasta ei voi sykettä kuulua kun mitää vauvaa ei tuulimuna raskaudessa ole olemassa

      • asik

        Täältä tulee nyt tälläistä mutu tietoa, viisaammat korjatkoon:)
        Eli muistelisin kuulleeni/lukeneeni, että viikolla 9 kehittyy sikiölle tärkeitä elimiä, hermostoja tms/yms. Ja jos kehityksessä kaikki ei menekään niinkuin kuuluu, luontohan yleensä karsii nämä "heikommat yksilöt."


      • kun en ole sitä ihan ymmärt...

        Miten voi olla raskaus alkanut, jos ei ole sikiötä? Anteeksi, tämä ei ole mikään saivarteluviesti eikä provo, mutta miten voi olla raskaana, jos ei ole vauvaa? Mistä tuulimunassa siis oikein on kyse? Olen seurannut näitä keskustelupalstoja aika ajoin, mutta tuulimuna on jäänyt vain sanaksi, josta aina peläten puhutaan.


      • +++
        kun en ole sitä ihan ymmärt... kirjoitti:

        Miten voi olla raskaus alkanut, jos ei ole sikiötä? Anteeksi, tämä ei ole mikään saivarteluviesti eikä provo, mutta miten voi olla raskaana, jos ei ole vauvaa? Mistä tuulimunassa siis oikein on kyse? Olen seurannut näitä keskustelupalstoja aika ajoin, mutta tuulimuna on jäänyt vain sanaksi, josta aina peläten puhutaan.

        Tuulimunassa sinne kohtuun kasvaa istukka, sikiöpussi ym. tykötarpeet, mitä se sikiö tarvitsee kohdussa ollessaan, mutta itse sikiö jää kehittymättä.


      • Eli tuulimuna
        +++ kirjoitti:

        Tuulimunassa sinne kohtuun kasvaa istukka, sikiöpussi ym. tykötarpeet, mitä se sikiö tarvitsee kohdussa ollessaan, mutta itse sikiö jää kehittymättä.

        on ikään kuin keskenmeno, mutta siinä kaikki ei tule itsestään ulos, vaan joutuu kaavintaan?


      • Pinna86
        Eli tuulimuna kirjoitti:

        on ikään kuin keskenmeno, mutta siinä kaikki ei tule itsestään ulos, vaan joutuu kaavintaan?

        Kyllä tuulimunakin voi ihan itsestään tulla ulos.

        Lähinnä siis ero normaaliin raskauteen on se, että sikiö puuttuu kokonaan. Lasta ei siis ole ollenkaan, on vain uut tarpeet joita kohdussa tarvitaan. Eli raskaus alkaa ilman sikiötä.


      • emmuliini1
        asik kirjoitti:

        Täältä tulee nyt tälläistä mutu tietoa, viisaammat korjatkoon:)
        Eli muistelisin kuulleeni/lukeneeni, että viikolla 9 kehittyy sikiölle tärkeitä elimiä, hermostoja tms/yms. Ja jos kehityksessä kaikki ei menekään niinkuin kuuluu, luontohan yleensä karsii nämä "heikommat yksilöt."

        Moi mullaoli 2010 3kk asti ehtinyt tuulimuna raskaus ja ei oireita.ois kuullemmapitänyt tulla itepois rv.8 mut ei. v8kk jälkeen oli uusi yritys ja se oli päättynyt jo rv.7 4 ja todettiin siinä rv.11.4, kukaan lääkäreistä ei osannut sanoa mistä,johtuu ettei mulla tule kuolleet ite pois ja kun tyhjennyslääkkeet laitetaan niin ei meinaa sittenkään tulla ja jälkimmäises ei auttanut ja jouduin lopulta kaavintaan.


    • äitee +4

      itsellä viikolla 12 5

    • äiti kuitenkin

      Kaksi kertaa olen kokenut keskenmenon sen jälkeen kun syke oli jo nähty. Ensimmäisellä kerrala menin verisen vuodon takia ultraan rv 7 ?. Syke löytyi. Kun vuoto muuttui runsaammaksi, menin muutaman päivän päästä uudestaan ultraan, ja silloin todettiin, että kohtu on jo tyhjentynyt kokonaan.

      Toinen kerta oli sellainen, että rv 12 3 np-ultrassa todettiin, että kaikki on hyvin. Viikkoa myöhemmin ei löytynyt neuvolassa sykettä, ja sen jälkeen menin ultraan, jossa todettiin sikiö kuolleeksi.

    • viu

      Jos kaikki on kunnossa 12 raskausviikon jälkeen, laskee keskenmenon riski huimasti,muttei ikävä kyllä koskaan nollaan asti. 12 viikossa sikiön tärkeimmät elimet ovat kehittyneet. Sykkimään alkanut sydän viikolla 6 on yksi rajapyykki, mutta ei vielä kovin varma. Itselläni todettiin 12viikon ultrassa viikolla 6 3 menehtynyt sikiö.Mitään kaskenmenon oireita minulla ei ollut ollut, vaikka oli ollut kuollut vaavi masussa viikkokausia.

      • tarkkuutta!

        Ei VAAVI tuossa vaiheessa, vaan alkio!


    • Tapiiri

      Minä sain keskenmenon muutama viikko sitten ja viikkoja oli sinä päivänä tasan 15!!!! Aina ei voi voittaa. Ei me olla yksin, meitä on monia.

      • Prosenteista

        Raskauden kesto (hedelmöityksestä) Selviytymismahdollisuus
        loppuraskauteen Riski kuolla kohtuun kyseisenä aikana
        0-6 pv 25% 56%
        7-13 pv 55% 25%
        14-20 pv 73% 8%
        3-5 rvk 80% 8%
        6-9 rvk 96% 7%
        10-13 rvk 92%* 4%
        14-17 rvk 96% 1%
        18-21 rvk 97.5% 37 rvk >99% 0.7%


      • kertoisitko vielä
        Prosenteista kirjoitti:

        Raskauden kesto (hedelmöityksestä) Selviytymismahdollisuus
        loppuraskauteen Riski kuolla kohtuun kyseisenä aikana
        0-6 pv 25% 56%
        7-13 pv 55% 25%
        14-20 pv 73% 8%
        3-5 rvk 80% 8%
        6-9 rvk 96% 7%
        10-13 rvk 92%* 4%
        14-17 rvk 96% 1%
        18-21 rvk 97.5% 37 rvk >99% 0.7%

        Mistä/kenen tutkimuksesta ne on?


      • ystäväni oli oli jo raskausviikolla 18 ja kaikki oli hyvin kunnes yksi yö oli alkanut kamalat kivut ja verenvuoto, lapsi todettiin kuolleeksi. Ja ystäväni joutui vielä synnyttämään sen lapsen :S kamalaa


    • Äiskä-83

      Mulla oli viikkoja n.7 kun rupesi tiputtamaan vähän verta.Lääkäri sanoi että se on normaalia ja monilla naisilla ns. kuukautiset tulevat normaalisti ensimmäiset viikot,joillakin tiputtaa jopa viikolla 20 asti.Varmuuden vuoksi kuitenkin tehtiin ultraus ja vauvan sydän löi ja kaikki oli ok,mutta kuitenkin reilun viikon päästä vuoto oli jo normaalia runsaampaa ja raskaus meni kesken.Mutta oma tapaukseni oli varmaan vaan yksi niistä huonoista kokemuksista,yleensä varmasti kaikki menee hyvin jos on tehty ultraus ja vauvan sydän lyö normaalisti.Tiedän tapauksen jossa oli samanlainen tilanne kun mulla.Verta tiputti n.12 viikolle asti ja lääkärit olivat sitä mieltä että se on alkavaa keskenmenoa,mutta niinpä ei kuitenkaan ollut.Kaveri sai terveen tyttölapsen 3kk sitten.Tsemppiä odotus aikaan,toivottavasti kaikki menee hyvin=)

    • virmavirpa

      Sain ekan keskenmenon rv 10, ja oli jo keretty nähdä sydänsykkeet. se meni spontaanisti kesken. Nyt sain lokakuussa toisen keskenmenon. Se huomattiin niskapoimu-ultrassa raskausviikolla 12, mutta alkio oli jo kuollut kolme viikkoa aikaisemmin. Ja tälläkin kerralla oli ehditty nähdä sydänsykkeet. Molemmille kerroille oli samaa se, että ei ollut kovin paljon raskausoireita. Välissä olen saanut ihan terveen pojan. Silloin kyllä tiesin raskauden jatkuvan koska oli hirveä yökötys ja väsymys. Minä en usko enää raskauden välttämättä jatkuvan vaikka kuinka olisi nähty sydämensykkeet.

      • km2

        Ihan samanlainen tilanne; kahdessa raskaudessa on ainakin kerran ehditty ultrata (olen mennyt yksityiselle varhaisultraan) ja kaikki on ollut hyvin.

        1. kerralla rv 6 4 ultrassa syke näkyi, rv 8 4 ultrassa todettiin keskeytynyt keskenmeno, oli tapahtunut pian 1. ultran jälkeen.

        2. kerralla rv 6 5 näkyi syke, samoin rv 8 2, niskapoimu-ultra oli rv 11 5, taas keskeytynyt keskenmeno, taas ilmeisesti hyvin pian edellisen ultran jälkeen eli viikkoja olin ollut täysin tietämätön asiasta.

        Kummassakaan raskaudessa ei ollut mitään raskausoireita kukautisten poisjäämisen lisäksi, lääkäri vakuutti, että sillä ei olisi mitään tekemistä keskenmenojen kanssa... Keskeytynyt keskenmenokaan ei ollut tuntunut missään, ei kipuja, vuotoa tms.


    • -82

      moro!
      samanlainen tilanne täälläkin ,eka mennnyt kesken 6 3 joka todettiin vasta viikolla 12,toinen mennyt kesken 8 6 ,sydämen syke näkyi vielä 8 1 ja km todettiin np ultrassa vko12
      että ei se aina sydämen sykkeen näkyminen takaa raskauden jatkumista ,ikävä kyllä,itsellänikin tämä herätti kovasti toiveita kun näki että eläää siellä masussa oli ja toisin kävi.

    • Sinipii

      Valitettavasti keskenmeno on mahdollista missä vaiheessa raskautta tahansa, tosin todennäköisyys laskee raskauden edetessä. Oma ensimmäinen raskauteni keskeytyi tasan 14 0. Olimme juuri ehtineet kertoa kaikille raskaudesta ja huokaista helpotuksesta, kun maaginen 12 vkoa tuli täyteen :(
      Mutta tuhruttelu voi myös olla normaalia, joillain on kuukautiset säännöllisesti koko raskauden ajan.

    • Helmi1985

      Sain ekan keskenmenon rv 7, ja oli jo keretty nähdä sydänsykkeet 6 4. se meni spontaanisti kesken.
      3kk on kulunut ja en ole tullut uudestaan raskaaksi :(

    • Juuri km:n saanut

      Meillä todettiin sydänäänet ja kaikki ok rv 7 3, mutta rv 10 mennessämme ylimääräiseen ultraan yksityiselle, todettiin sikiön kuolleen taran rv 8 0 (juuri silloin, kun raskausoireet alkoivat hävitä). Minkäänlaista vuotoa ei itselläni ole edelleenkään ollut, vaikka keskenmenosta on jo 2,5 vk.

    • Meilläkin tuore keskenmeno. Kävin tiistaina 20.9 yksityisellä ultrassa km epäilyn vuoksi, silloin viikkoja 11 5. Lääkäri sanoi että kohtu on kiinni, lapsivettä normaalisti, viikkoja 11 5, sikiö liikkuu normaalisti ja sydämmen syke normaali eli kaikki hyvin. Sitten seuraavana iltapäivänä saan soiton keskussairaalasta osastosihteeriltä että poikkeavan niskaturvotuksen takia lääkäri on kohteliaasti suositellut lisätutkimuksia. En hetkeen tajunnut mitä hän sanoi, lääkärinhän tuollaiset asiat pitäisi kertoa eikä minkään sihteerin.
      No menin sitten julkisenpuolen ultraan sovitusti torstaina jossa kätilö sanoi että hiljaista on, ei sykettä. Henki salpautui ja itku tuli rajuna. Paikalle haettiin vielä erikoislääkäri varmistamaan tilanne mutta tuomio oli sama, sikiö oli kuollut kohtuun viikoilla 11 5 eli samana päivänä tai yöllä kun se oli todettu eläväksi. Perjantaina sitten jouduin heti aamusta menemään naistentautien osastolle lääkkeelliseen kohdun tyhjennykseen. Sain 3 tabletti satsia sisäisesti ennenkuin mitään tapahtui. Ei ollut helppoa "synnyttää" kuollutta lasta. :(

      • ki¤¤¤

        No huh, olipa hurja kokemus! mulla vähän samanptapainen juttu, kävin 2 pvä aikaisemmin ultrassa, kaikki hyvin, sitten tosiaan 2 päivän päästä alkoi vuoto ja kaavinnassa löytyi vain sikiöpussi ja pala istukkaa, eli sikiö oli tullut jo ulos. Aika rankkaa. Ei ollut helppoa, vaikka ei ollut synnytettävääkään.


    • triplamamiksi tuleva

      Hei.
      Ensimmäinen raskaus N. 10 vuotta sitten; aloin vuotamaan verta TODELLA KOVAA" ..viikkoja en muista. Lääkäri totesi, että kesken meni. Oireet jatkuivat silti ja tein positiivisen testin uudelleen. Lääkäri totesi, että todennäköisesti kohdussa ollut kaksoset joista toinen tuli kesken ja toinen on edelleen kohdussa, mutta koska toinen tuli pois, on hyvin todennäköistä että toinen tulee myös. Joten lääkkeellinen raskauden keskeytys..itkua ja parkua. Kaksi tervettä tyttöä ´03 ja ´05. Nyt olen rv 8 5. Huomenna poistetaan viisaudenhammas leikkaamalla..pelottaa kieltämättä :(

      • Osittainen km

        Outo juttu että kohtu päätettiin tyhjentää... Vaikka tapahtuikin kymmenen vuotta sitten... Vai tiedettiinkö että olis ollu identtiset kaksoset eli yhteinen sikiöpussi ja istukka? Silloin on todella noin että toisen kaksosen menehtyminen vie melko varmasti myös toisen.

        Erimunaisten kaksosten (siinähän on kaksi erillistä raskautta kohdussa samaan aikaan) kohdalla ei ymmärtääkseni ole ollenkaan varmaa että toisen alkion/sikiön kuolema ja mahdollinen pois vuotaminen kohdusta tarkoittaisi sitä että toinenkin sikiö väistämättä menehtyisi. Osittainen keskenmeno on mahdollinen myös.

        Minulla juuri nyt mahassa osittain kesken mennyt kaksosraskaus. Toinen alkio kuollut n. rv 6-7 ja jäänyt kohtuun, kuivunee sinne ja sulautuu pikkuhiljaa kohdun limakalvoon. Kuivunutta verta on vähän tiputellut ja saattaa vastakin tiputella, sen kummemmaksi tämä tästä tuskin enää yltyy sanoi gyne. Alkion kuolemasta on nimittäin nyt jo noin 4 viikkoa. Kaksosista toinen on elossa ja voi hyvin ja raskaus ainakin toistaiseksi jatkuu normaalisti yksisikiöisenä. Viikkoja toki vasta 11.


    • .....

      Ensimmäinen raskauteni päättyi keskenmenoon rv 18 , np-ultrassakin kaikki oli ollut hyvin.

      Toisessa raskaudessa vuosin verta koko alkuraskauden noin rv 10 asti, välillä enemmän ja välillä vähemmän, tästä terve poika 07/11

      Tässä toisessa raskaudessa lääkäri totesi näitten vuotojen yhteydessä, että hänen kokemuksensa mukaan on todella harvinaista, että sykkeen jälkeen keskenmeno tulee. Itse en uskonut, koska oli toisenlainenkin kokemus, mutta näin varmaankin useimmiten on!

    • HaluanVauvan_

      Omasta kokemuksesta voin sanoa, että eipä näköjään takaa mitään, vaikka olisi hyvät hcg arvot ja kunnon raskausoireet ja vaikka olisi sikiö todettu eläväksi ja sykekin näkynyt ultrassa, kun vaikka mulla oli eka noi kaikki hyvin ja jo luulin että nyt saadaan tää "vauva" niin sitten yhtäkkiä aloin vuotaa verta ja ultrassa todettiin, ettei sykettä löytynyt enää ja sikiön kasvu oli pysähtynyt raskausviikolle 8 3. Ennen luulin, että jos kaikki on hyvin alussa niin on jo hyvät mahdollisuudet saada lapsi, mutta nyt en usko enää mihinkään. Ja noi prosenttiluvut jne on ihan turhia ku ei niidenkään perusteella voi yhtään tietää miten käy..

      • prosenteista...

        No sinulla on ollut valitettavan huono tuuri. :( Mutta ymmärrät varmaan, että ei ne prosenttiluvut siitä mihinkää muutu, vaikka sinä kuulutkin siihen pieneen prosenttiin, jolla raskaus menee kesken sykkeen toteamisen jälkeen. Harvalle niin tapahtuu ja totta toki, ettei voi etukäteen tietää, onko itse juuri se huono-onninen. Joka tapauksessa valtaosalla kaikki menee hyvin sen jälkeen, kun syke on todettu.


    • HaluanVauvan_

      Aijaa, mut tiiän kyllä aika monta muutakin kenellä on menny kesken sykkeen toteamisen jälkeen.

      • prosenteista...

        Joo, mutta se, että tiedät monia muitakin, ei tosiaankaan muuta noita virallisia lukuja yhtään mihinkään. Ei niitä ole hatusta vetäisty.


    • ........

      ja sit se ku on se riskiaika ni silti monella menee kesken senkin jälkeen ettei sekään takaa mitään vaikka riskiaika menis hyvin ja ois ultrassa sillonki kaikki hyvin,

      • Yleistä tai ei

        Minulla meni kesken 9 2 ja 6 4 varhaisultrassa oli syke ja kaikki hyvin.


    • Itse ihmettelin viikolla yhdeksän kun raskausoireet katosivat kokonaan ja tuli pientä tiputteluvuotoa eikä sikiötä näkynyt ultrassa, sanoivat neuvolassa että se on ihan normaalia. Pari päivää myöhemmin verenvuoto lisääntyi ja uudestaan tutkimuksiin, huomattiin että sikiötä ei ollut kehittynyt ollenkaan... Eli jos se olisi tuulimuna niin ei siellä olisi sikiötä... Toivottavasti sun kohdalla kaikki menee hyvin :)

    • .

      Keskenmeno voi tulla, vaikka sikiö olisi uä:ssä todettu eläväksi. Keskenmeno riski pienenee rv. 13 jälkeen, koska ennen sitä tapahtuvat keskenmenot ovat sikiöperäisiä tai tuulimuna raskauksia. Keskenmeno on kuitenkin mahdollinen vielä rv, 13 jälkeenkin. Yleensä ns. myöhäiset keskenmenot johtuvat äidin infektiosta, kohdun rakenteesta jne. Myöskin sikiön kohtukuolemat ovat mahdollisia, mutta harvinaisia. Kohtukuolema voi tapahtua vielä ihan raskauden loppuvaiheessakin, syy kuolemaan ei aina selviä. :(
      Pientä verenvuotoa voi esiintyä raskausaikana, joillekkin naisille tulee kuukautiset raskauden aikana, tosin ne ovat huomattavasti niukemmat kuin normaalit kuukautiset.

    • lumiukko81

      Hei,

      halusin kirjoitella oman kokemukseni, vaikka viesti on todella vanha. Itelläni on yksi terve 2,5v. tyttö, joka varhaisultrassakin todettiin 7 4 olevan ok eli sydämen lyövän. No sit tulin uudelleen raskaaksi ja menin taas 7 4 varhaisultraan, jossa taas sydän löi ja koko vastasi hyvin viikkoja. Sepä menikin sitten kesken, eli rv 10 loppuivat kaikki raskausoireet mitä oli ja ekassa virallisessa np-ultrassa todettiin kuolleen juurikin 9 3 (rv10). Nyt olen taas raskaana, nyt meneillään 5 4 ja mietin kiivaasti onko järkeä mennä varhaisultraan? Tietysti jonkinlaisen varmuuden voisi saada, että edes oikeassa paikassa... mutta näin mulla.

      • pitää miettiä

        No, eihän mistään tutkimuksista saa sataprosenttista varmuutta siitä, että kaikki menisi hyvin loppuun asti. Varhaisultrassa kuitenkin on se hyvä puoli, että se sulkee pois mahdollisen tuulimunaraskauden (joita on arvioiden mukaan ainakin puolet kaikista alkuraskauden keskenmenoista), sekä tietysti ennen ultraa tapahtuneet mahdolliset keskeytyneet keskenmenot. Jos käy kahdeksannella raskausviikolla varhaisultrassa, niin elävän sikiön ja sykkeen löytyessä keskenmenoriski sen jälkeen on enää parista prosentista viiteen prosenttiin. Ylipäätään keskenmenoriski alkuraskaudessa on 10-15 prosenttia. Eli voi miettiä, haluaako sulkea nuo mahdolliset jutut pois varhaisultrassa, vai odotella sinne nt-ultraan, jossa selviää, onko siellä ketään. Itselläni ensimmäinen raskaus osoittautui tuulimunaksi rv 10, kun pääsin ultraan tuhruvuotelun takia. Tässä toisessa raskaudessa halusin ehdottomasti varhaisultraan, jotta saan mahdollisimman aikaisin tietää, onko uudessa raskaudessa edes mitään mahdollisuuksia, vai onko taas tuulimuna.


    • Enkelin äiti

      Meidän enkelivauva kuoli lauantaiyönä :'(

      Alkoi pientä vuotoa to, rv 8 4, lääkäriin, sitten sairaalaan päivystykseen mentiin illalla, lääkäri katsoi kohdunsuun, oli kiinni, ei paljoa vuotoa, kaikki suht ok, välillä voi raskauksissa kuulemma vuotaa. Pe oli ultra, ei vuotoa kohdusta, sydän löi, kaikki ok, kunhan ei tule isoja möykkyjä. La verenvuoto yltyi, tuli ihan kaatamalla, makasin koko päivän, illalla kauheat kivut, niinkuin minisupistukset, yöllä tuli iso möykky ulos vessassa, vauva :( Sunnuntaina taas sairaalassa, kohdunsuu vähän auki, on mennyt kesken, lääkäri vahvisti. :'(

      Todella rankkaa, varsinkin kun syke löytyi ja kaiken piti olla hyvin sittenkin. Mutta mä vaan tiesin, ettei ollut. Tiesin, että jotain oli vialla. Sitä tuntee kroppansa niin hyvin, ikävä kyllä, vaikka halusikin uskoa ultraa. En ikinä uskonut, että tämä voisi oikeasti tapahtua meille, mutta niin se vain voi tapahtua kelle vain, vaikka kuinka terve olisi itse ja kaksi normaalia raskautta takana. :(

      Näyttää olevan yleisempää kuin luulin, että kaikki ei välttämättä olekaan hyvin, vaikka sydämensyke on jo havaittu. Meilläkin silloin rv 8 5, ja syke havaittu. Oli todella huono tuuri siis meillä. Toivotaan, että se oli yksittäinen keskenmeno ja pian uudestaan raskaana, ja pikkuinen pysyy mukana loppuun asti.

      Tässä raskaudessa erikoista oli myös se, että en oksentanut kertaakaan, vaikka kuvottikin välillä. Aiemmissa raskauksissa oksensin ensimmäisessä 8 kk ja toisessa pari - kolme kuukautta. Jokainen raskaus on erilainen, ja oksentamattomuss ei välttämättä kerro mitään siitä, että kiinnittymisessä, istukassa tai sikiössä olisi jotain vialla, mutta minulla tässä raskaudessa se oli merkki selvästikin. Jos ja kun tulen uudestaan raskaaksi odotan varmasti pelolla oksentamista, että alkaisipa se jo. Tässä raskaudessa oli myös välillä sellainen olo, niin hyvä, ettei olisi raskaana ollutkaan.

    • odotettu&menetetty

      Meillä päättyi myös raskaus keskenmenoon. Utrassa yksityisellä vkolla 6 5, kaikki hyvin. Yksi elävä sikiö kohdussa. Raskaus jatkui normaalisti, oli pahaa oloa ja armoton väsymys. Eilen olisi tullut 12 viikkoa ja toissapäivänä olimme naistenklinikalla varhaisultrassa, sikiö oli kuollut jo pari viikkoa sitten. Maailman kamalin uutinen, miksi just meille kävi näin kun vihdoinkin tärppäs! Ei sitä oikein voinut uskoa todeksi.

      Pähkäilin, että sikiö on kuollut samoihin aikoihin kun pahoinvointi ja väsymys helpotti. Eikä luonto hoitanut hommaa edes loppuun, vaan jouduimme tekemään lääkkeellisen keskenmenon eilen kotona. Kivut oli kamalat, eikä mikään lääkemäärä auttanut. Menimme lopulta naistenklinikalle ja siellä sikiöpussi tuli ulos. Olo helpottui välittömästi sen jälkeen.

      Meillä oli todella pieni mahdollisuus ylipäätään tulla raskaaksi ja nyt pelottaa saammeko uutta tilaisuutta. Mutta periksi ei anneta! Huolettaa sekin, että jos se tilaisuus tulee, niin missä vaiheessa siitä uskaltaa iloita. Mutta siitäkin huolimatta, periksi ei anneta ja toivottavasti linjat on nyt auki, ettei tarvitse taas odottaa vuosikausia seuraavaa tärppiä. Iän puolesta ei ole mahdollistakaan jäädä aikailemaan.

      • toka____

        Moikka

        Minulla samanlainen kokemus alkuvuodesta 2012, vkolla 13 todettiin ultrassa kuollut alkio, oli kuollut jo ilmeisesti vkolla 8 :( Raskausoireet helpottivat ja oikeastaan loppuivat pari-kolme viikkoa ennen ultraa.

        Nyt olen uudelleen raskaana ja viikkoja 9. Pelkään jatkuvasti oireiden loppumista enkä osaa iloita oikeastaan muusta kuin että nopeasti tärppäsi uudelleen.

        Pahoinvointia ollu pari viikkoa oikein kunnolla, kuitenkin pari pv ollut helpompaa ja tietenkin pelkään että oireet loppuvat nyt sitten taas kokonaan. Ultraäänessä todettu vkolla 6 5 yksi alkio, sydänäänet näkyivät ja kaikki näytti olevan kunnossa. Nyt odottelen kutsua NT-ultraan ja pelkään samoja huonoja uutisia kuin viime kerralla :(


    • heppatyttö

      sain terveen poika lapsen heinäkuussa 2011 ja nyt 3vkoa sit sain keskenmenon vkolla 11 5, 3 päivää aikasemmin alkoi tulla vuotoa ja menkka kivut joten menin lääkäriin ja todettiin pissatulehdus, päivää ennen km kävin uudestaan lääkärissä ja vauvalla oli kaikki ok .. seuraavana aamuna ku heräsin niin se vuoto kertoi kaiken.. kipuja ei ollut vaan vuoto..
      Elämä on välillä epäoikeuden mukaista !!

    • mietiskelijä249

      Kävin varhaisultrassa viikolla 6 jotain ja siellä näkyi sydämen syke. Heti seuraavana päivänä alkoi vuoto ja kaikki tuli ulos.
      Kyllähän sitä mietti miksi..

      • Tarutao

        Meillä on kohta 2v. tyttö, saatu 2010. 2011 Tytön ollessa 8kk huomasin olevani uudelleen raskaana. Viikoista ei ollut tietoa kun menkat ei olleet vielä palanneet. Viikko positiivisesta testistä alkoi vuoto ja naistentautien polilla alkio olikin jo aivan "hollilla", oli siis juuri kohdunsuulla tulossa ulos, joten poistettiin aborttipihdeillä. Lääkärin arvio oli että viikkoja olisi ollut n.7.

        Puoli vuotta myöhemmin saatiin taas positiivinen testi, rv 9 alkoi verinen vuoto joka runsastui rv :lla10. Polilla ultrassa näkyi yksi elävä alkio, sykeet ja muut ok, mutta kokonsa puolesta alkio näyttikin olevan rv 6 3 (kalenterin mukaan siis silloin rv 10). Kahta päivää myöhemmin alkoi kuitenkin tuli kotona ulos ja polilla asia varmistui. Sain kotiin mukaan Sytotecit ja niiden avulla myös istukka tuli parissa päivässä ulos.

        4kk tästä myöhemmin jälleen raskaana, verinen vuoto alkoi rv 7. Ultrassa ei kuitenkaan näkynyt kuin muutaman millin sikiöpussi, ei alkiota, eli se kerta oli tuulimuna ja kohtu tyhjeni spontaanisti viikossa.

        Tämän jälkeen päätin etten jaksa taas aloittaa pilleleitä ja lopettaa niitä (polilta aina neuvottu odottamaan yksi kierto ennen uutta yritystä), ja kappas vaan, raskauduinkin samantein. Nyt viikoista ei ole tarkkaa tietoa, tod näk noin rv 7. Ultra-aika on parin viikon päässä ja voin sanoa että jokainen vessareissu on yhtä jännitysnäytelmää. Aivan hullua kytätä jokainen vessapaperinpala mahdollisten verijälkien pelossa. Vaikeinta tässä on se, kun minulla ei ole koskaan ollut juuri minkäänlaisia raskausoireita, ei myöskään tuota tervettä tyttöä odottaessani. Nyt tuntuu kuin välillä olisi kuvottava olo ja väsyttäisi, mutta se voi hyvin olla että omat toiveet raskaudesta ja vauvasta saavat kuvittelemaan oireita...

        Joka tapauksessa, jaksamista kaikille keskenmenon kokeneille ja tsemppiä uuteen yritykseen. Yrittäkää jaksaa heilutella peittoja pieni pilke silmässä vaikka se pilke välillä muuttuisikin kyyneleeksi.


      • 6+2

        Meille kävi ihan sama juttu tällä viikolla :( Viikkoja 6 2 ja aamun varhaisultrassa kaikki hyvin. Seitsemän tuntia siitä alkoi vatsakivut ja verenvuoto, menimme päivystykseen ja alkoo tuli saman tien ulos :( Ei voi käsittää, miten tilanne voi muuttua muutamassa tunnissa näin, todennäköisyyksienkin piti olla jo meidän puolella. No, ei auta muuta kuin toivoa että tärppää pian uudestaan ja kaikki menee hyvin. Voimia sinne!


    • 8+5

      Hei! Meille tuli keskenmeno pari päivää sitten. RV8 5 (luulin itse että oli viikkoja 13). Alkio oli ollut kuolleena sisälläni yli kuukausi :/ ... Ei yhtään kiva. Mutta onneksi varoitti päivää ennen niskapoimu-ultraa (tiputteli vähän ruskeeta verta) niin meni ultraan vähän pelko päällä että löytyykö elävää. Niin silleen hyvä että ei mennyt vaan ultraan ilman minkäänlaista pelkoa. Koska meillä on 8kk tyttövauva vielä kotona , ja ei ollut minkäänlaista pelkoa eikä mitään vikaa missään kaikki meni niin hyvin hänen kanssa. Mutta todettiin myös että oli paljon turvotusta alkiolla (että varmaan ihan hyvä että meni kesken, muuten olisi tullut aika sataprosenttisesti kehitysvammaista tai jotain muuta vikaa).. Se vähän lohduttaa.. Nyt ainakin tiedän seuraavaksi että jos raskausoireet häviää yhtäkkiä niin kannattaa mennä ultraan tarkistamaan, ettei tarvi kantaa kuollutta niin kauan kun nyt.

    • 4vpojanäiti

      Mulla vuoti ruskehtavaa oikeestaan koko ajan...8 3 todettiin tuulimuna. Silloin loppui kaikki oireetkin niin "tiesin" ultraan mennessä ettei siellä mitään oo...:(

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2612
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1988
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1986
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1786
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1540
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1306
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1198
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe