kaikki kohdat joissa ennen luki Jahve,näitä kohtia löytyy raamatusta yli 2000, raamatussa silti painotetaan miten tärkeä on jumalan nimi.esim:1 pyhitetty olkoon sinun nimesi 2..moseksen kirjasta maininta siihen aikaan alettiin huutamaan avuksi jumalan nimeä 3 älä turhaan lausu jumalasi nimeä.. tässä näitä on vain kolme mutta raamattu on täynnä kohtia jotka painottavat jumalan nimen tärkeyttä. Saatanakin pelkää jumalan nimeä, mutta jos esim.rukouksessa ei sitä käytetä rukouksen voi napata mikä tahansa demoni eikä se mene jumalalle, muutenhan olisi sama vaikka käyttäisit rukouksessa nimiä Lusifer,Baal,jupiter,Herr tai mitä vaan muita nimiä mutta ne eivät mene oikeaan osoitteeseen. ja raamatussa kielletään muuttamasta sanaakaan tai jumala rankaisee mutta joku on tehnyt pahan virheen joka on avannut saatanalle portin raamatun sisältöön koska siitä jumalan nimi on pois pyyhitty.
kuka poistanut raamatusta
13
846
Vastaukset
- admata.
...On Jehovan todistajien Raamattu, jota olet todennäköisesti aiemmin lukenut. Siinä on Jumala korvattu nimellä Jehova, mikä HEIDÄN MIELESTÄÄN on Jumalan nimi. Aihe liittyy enemmän Jehovan todistajiin, kuin lestadiolaisiin;)
Tässäpä aiheesta lisää:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Uuden_maailman_käännös- suupaltti
jumalan nimen oikeaa lausumis tapaahan ei kukaan varmaks tiiä mutta kyllä tämä liittyy kaikkiin uskontoihin jotka raamattuun perustuu. oikea lausumistapa lienee jahve
- Ihmettelijä??
Moikka ihmettelen et jos kerta raamattu on jumalan sana niin miksi sitä pitää muuttaa koko ajan??
Siis eikös se jumala oisi laittanut sen siihen muotoon että se käntyy kielelle kuin kielelle?
ilman lisäilyjä tai ilman poistamisia??
Eikös se jumala/jumalat olisi nähnyt tulevaisuuten
minkälaisia ihmisistä tulee??
Ja eikös se jumala suuttuisi moisesta kun hänen/heidän testamentteja ruvetaan lisäilee tai ottamaan pois??
Enpä sitten tiedä.- Kopuli
että ihmisten kieli ja lausuminen on muuttunut ajan myötä. Nykyaikana puhutaan eri tavalla, kuin esim 1800-luvulla.
Kyllä varmaan Jumala on nähnyt tulevaisuuteen mitä meistä ihmisistä tulee, ja luulen, että raamatun "nykysuomentaminen" on ollut jo aina Jumalan tiedossa ja on varmasti ollut mukana siinä. Sisältö ei ole Raamatussa muuttunut miksikään aikojen saatossa, vaikka sanamuotoja on muokattu ja tehty paremmin ymmärrettävään muotoon...
Toivottavasti saat tähän paremman vastauksen, kuin tämän :-) - Pieni Piiperö
Kopuli kirjoitti:
että ihmisten kieli ja lausuminen on muuttunut ajan myötä. Nykyaikana puhutaan eri tavalla, kuin esim 1800-luvulla.
Kyllä varmaan Jumala on nähnyt tulevaisuuteen mitä meistä ihmisistä tulee, ja luulen, että raamatun "nykysuomentaminen" on ollut jo aina Jumalan tiedossa ja on varmasti ollut mukana siinä. Sisältö ei ole Raamatussa muuttunut miksikään aikojen saatossa, vaikka sanamuotoja on muokattu ja tehty paremmin ymmärrettävään muotoon...
Toivottavasti saat tähän paremman vastauksen, kuin tämän :-)Sisältö on muuttunut.
Yliopiston eksegetiikan laitos
http://www.helsinki.fi/teol/hyel/VTesittely.htm
"3. Käännöksen ja tekstin ongelmia"
Tarkkaavainen suomenkielisen Raamatun lukija ei voi välttyä huomaamasta eroja, joita on nykyisen vuonna 1992 käyttöön otetun ja edellisen, vuosina 1933 ja 1938 hyväksytyn Kirkkoraamatun välillä. Useimmat erot ovat pelkästään tyylillisiä, suomen kieltä koskevia, mutta toisinaan ne ulottuvat myös itse asiaan. Asiallisten muutosten taustalla on VT:ssa useimmiten eksegeettisessä tutkimuksessa tapahtunut edistyminen, mutta toisinaan myös uudet tekstilöydöt ja vanhojen raamatunkäännösten parempi tuntemus.
- J???
Ei kukaan ole varmaan jättänyt Jumalan nimeä pois Raamatusta. Siellä Jumala ilmoittaa omaksi nimekseen Jahve. Jumala ilmoittaa nimekseen myös Jaakobin Pyhä, Herra sinun Paratajasi, Minä olen, Herra Sebaot jne.. Vaikka Jumala on Herra Sebaot, niin ei minun mielestäni voi lisätä 2000 eri kohtaan "korjausta" johon kirjoitetaan Herra-sanan tilalle Herra Sebaot tai Minä Olen.. jne.. Kuka on oikeutettu korjaamaan Jumalan inspiroimaa kirjoituksia ja päättämään Jumalalle sen oikean nimen? On aika selvä juttu, kun Raamatussa sanotaan, että Herra, niin sillä tarkoitetaan Israelin Jumalaa, Jaakobin Pyhää, Jahvea jne.. ilman, että mainitaan ja aletaan jakamaan Jumala eri nimiin..
- ...
eikö tämä jehova nimi esiinny joka paikassa raamatun teksteissä. Se vain on virheellisesti käännetty herraksi tai jumalaksi,vaikka pitäisi olla jehova. Käsittääkseni tämä ei ole mielipidekysymys.
- Lola
... kirjoitti:
eikö tämä jehova nimi esiinny joka paikassa raamatun teksteissä. Se vain on virheellisesti käännetty herraksi tai jumalaksi,vaikka pitäisi olla jehova. Käsittääkseni tämä ei ole mielipidekysymys.
Herra ei ole käännösvirhe. Jumalan nimen turhaa lausumista pelätään ja siksi hepreankieltä ymmärtävä lukija lausuu sanan adnonai (herra tai herrani) tullessaan sanan YHWH kohdalle. Useimmissa kielissä sana on käännetty herraksi niin että luettu ja puhuttu vastaisivat toisiaan.
- kaalo
13. Mooses sanoi Jumalalle: "Katso, kun minä menen israelilaisten luo ja sanon heille: 'Teidän isienne Jumala on lähettänyt minut teidän luoksenne', ja kun he kysyvät minulta: 'Mikä hänen nimensä on?' niin mitä minä heille vastaan?"
14. Jumala vastasi Moosekselle: "Minä olen se, joka minä olen". Ja hän sanoi vielä: "Sano israelilaisille näin: 'Minä olen' lähetti minut teidän luoksenne".- kaalo
35. Jeesus sanoi heille: "Minä olen elämän leipä; joka tulee minun tyköni, se ei koskaan isoa, ja joka uskoo minuun, se ei koskaan janoa.
- KAALO
24. Sentähden minä sanoin teille, että te kuolette synteihinne; sillä ellette usko minua siksi, joka minä olen, niin te kuolette synteihinne
- sama
25. Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut.
- KAALO
"Minä Olen" se joka "Minä Olen" on hepreaksi=Ehje aser Ehje= Ehje= Minä Olen,aser . Ehje Aser Ehje joka viittaa Jumalan nimeen YHWH ( hän on) ja taas Ehje (Minä Olen).
Jeesuksen nimi on oikeasti yshua, niin siinä on yhyhteistä Jumalan nimeen.
YHWH= Hän On
EHJE= Minä Olen
YESHUA=Hän On Pelastus tai YHWH on Pelastus
Jos laitaa kaikki yhteen, niin se YHWH---Ehje---Yeshua. "Hän on " Minä Olen" , "Hän On Pelastus"
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️662288Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381883Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣241578Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1711550Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.881296Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost1841204Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1111125Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬241120- 77949
En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.9942