MIKSI NÄIN

aUTOILIJA DYYLINENKÖ+

ilen sattui todella ikävä onnettomuus kun lähdin töistä. 50km/h alueella
nelikaistaisella tiellä jossa keskellä liikenteenjakaja, pyöräilijä ajaa
suoraan eteen vasemmalta. Ennen suojatietä on risteys. Päätien oikealta
suunnalta tulee kärkikolmiolla varustettu tie josta autoja yleensä tulee suoraa
eteesi, kolmiontakaa. 45km/h lasissa lähestyin risteystä.Katsoin ettei
suojatien eteen ollut yhtäkään jalankulkijaa odottamassa. Kolmiontakaa tuli
auto aika suraan eteen ja katsoin tuleeko muuta. Ei tullut joten siirsin
katseeni taas eteen jolloin huomaan vasemmassa silmäkulmassa pyöräilijää joka
tulee kovaa vauhtia eteeni. Olin silloin 10m suojatieestä joten kerkesin painaa
jarrua. Vauhtia oli sen verran että se osui takapyörään. Mies lensi kaaressa
eteenpäin mutta fillari osui autoon. Lommoja tuli peili meni rikki. Mies
käveli itse mutta oli hieman verinen. Polisi tutkinta tulossa. Kaksi
todostaajaa löytyi mutta poliisin mukaan olen syylinen. Poliisi ei tiennyt
vuonna 1997 tullutta lakimuutoksesta mitään????

No katsotaan miten käy. Olen henkisesti ihan repaleena koska minä en voinut
/kerinnyt tehdä mitään. Minusta pyöräilijän olisi pitänyt huomata minut ja
väistää niin kun hänen kuuluisi. Jos ei laki ole niin yksiselitteinen niin
muuteta se niin että autoilija väistää aina kun meillä muutenkin on murhaajan
leima otsassa???

20

2859

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suppo seppo

on aina ehdottomasti oikeassa, tapahtui mitä hyvänsä, kyllä näin on.

• taas?

Ihan selvästi olet syyllinen, suorastaan luihu. Totta kai se tilannenopeus olisi pitänyt sovittaa sellaiseksi, että ehdit pysäyttää ennen suojatietä. Viaton pyröräilijä parka, oletti teikäläisen varmaankin ymmärtävän tämän asian.

Ei vaineskaan, todella huono homma ja toivon että et hirveitä sanktioita saa varsinkaan jos se pyöräilijä ei saanu mitään ihmeempiä vammoja. Ja tilannenopeutta palvovat pässit voi painua yleisesti ottaen vi**uun.

• Seppo.Susi

"tilannenopeutta palvovat pässit voi painua yleisesti ottaen vi**uun"

Ja sinne he sankoin joukoin työpäivänsä jälkeen painuvatkin. Sitten meille katkeroituneille runkkareille jää tämän auto- ja liikennefoorumissa parkuminen. Purraan hammasta ja itketään yhdessä surkeaa kohtaloamme. Kaikki yhdessä.

• jake

joo, tosiaankin ihmiset eivät tunnu tuntevan uusia pyöräilysääntöjä!
      Pyörätieltä ajoradalle tulevan pyöräilijän on nykyään väistettävä muita, siis vaikka olisi suojatie joka jatkuu pyörätienä.
      Tietenkään kääntyvää autoa ei tarvitse väistää. Päälleajo-oikeutta ei tietysti ole kenelläkään.
      Kuvaamassasi tilanteessa pyöräilijän olisi ilmeisesti pitänyt väistää sinua, en tiedä että vaikuttaako keskellä oleva liikenteenjakaja miten asiaan.
      Raivostuttaa, kun lakeja muutetaan ja kukaan ei enää tunnu tietävän mikä on oikea tapa ajaa.
      tuosta linkistä löytyy selkokielellä uudet pyöräilysäännöt.
      http://www.liikenneturva.fi/fi/liitetiedostot/turvatieto/Pyorailyesite_suomi.pdf

• hmh..

Eikä tarvitse väistää autoja jos autolla on kolmio ENNEN pyörätietä. Jos se on sen jälkeen niin siinä tapauksessa pyöräilijä odottaa.

• Turbovaanari

Jos näin on käynyt, saattaa se olla kannaltasi hyvä asia.
      Jossain vaiheessa ainakin oli laissa, että jos pyörätie jatkuu kadun yli, niin siitä saa ajaa.
      Nyt tietääkseni mikäli suojatie on viivoitettu kokonaan, niin siitä ei saa ajaa pyörällä.

Vain mikäli viivoittamaton osa ylittää kadun tai tien, niin siitä saa ajaa, mutta pyöräilijä on pääsääntöisesti vaistämisvelvollinen.
      Vain auton kääntyessä tai liikennemerkein osoitettu väistämisjärjestys velvoittaa auton väistämään.

Tämä koskee kevyenliikenteen väylältä tulevia pyöräilijöitä, sekaisin tiellä ajettaessa molemmat ovat tasavertaisia ajoneuvoja.

Kannattaisi ehkä otta lakimies avuksi, ainakin mikäli on oikeusturvavakuutus.
      Ei sen poliisin sana ole laki, vaikka se että osuit pyörän takaosaan ei olekkaan sinulle eduksi.

Joskus kannattaisi painaa kaasua jarrun sijasta. Ei ehkä tässä tapauksessa, mutta kahden samaa kokoluokkaa olevan törmätessä nopeampi vaurioituu yleensä vähemmän. Ja ehkä tilanne oikeudessa näyttää paremmalta, kun ei tärmää takaosaan.

• ei tule loppua

Kuinka helvetin paljon tuolla liikenteessä mennään luulojen varassa? Pitäisikö sinunkin opetella liikennesäännöt ja lähteä vasta sitten?

• jos pyörätie

jatkuu suojatien jälkeen jalkakäytävänä, jos taasen pyörätienä silloin saa suojatien ylittää ajamalla, mutta hiljentää kuulu eikä ajaa kuin päätönkana

• Turbovaanari
        ei tule loppua kirjoitti:

Kuinka helvetin paljon tuolla liikenteessä mennään luulojen varassa? Pitäisikö sinunkin opetella liikennesäännöt ja lähteä vasta sitten?

Ja liikun yleensä sen verran isolla kalustolla, etteivät "pikkujutut" minua haittaa ainakaan mikäli ovat väärässä.

• Turbovaanari.
        ei tule loppua kirjoitti:

Ja liikun yleensä sen verran isolla kalustolla, etteivät "pikkujutut" minua haittaa ainakaan mikäli ovat väärässä.

• olet
        Turbovaanari. kirjoitti:

MATKIMAAN.

• voi itku

Tuolla tietämykselläkö autoilijat väistävät/jättävät väistämättä pyörätien jatketta ajavaa pyöräilijää. Vai että suojatiemerkintöjen leveyden ja maalaamattomuuksien tila vaikuttaa ajo-oikeuksiin. Pyörätien jatke VOIDAAN merkitä vaikkapa yhtenäisellä viivalla, myös tavallinen suojetieraidoitus toimii pyörätien jatkeena. Äkkiä autokouluun takaisin, turboilija!!! Ja vielä uhoat vähät välittäväsi pienemmistä liikenteessä liikkujista. Tutkintapyyntö pitäisi tehdä poliisille...

• Nishikikö

... kaikenlaiset tiehen maalatut suojatieviivat ovat lumen ja jään alla.
        Mitenkäs pyöräilijä silloin tietää, millaiset viivat siellä lumen alla on?

Onko jonkinlainen liikennemerkki olemassa, jolla ilmoitetaan pyöräilijälle, että kyseinen suojatie on kevyenliikenteenväylän jatke tai sitten ei ole jatke ja missä sen liikennemerkin pitää olla (ennen vai jälkeen suojatien)?

• on kyllä

syyllistynyt törkeään liikenteen vaarantamiseen ajamalla eteesi vauhdilla ja se ainakin on vähintään raskauttava tekijä. Hänen olis pitänyt hiljentää risteykseen tultaessa ja näin hän ei ole tehnyt ja jos sinulla ei ollut kolmiota niin olet oikeassa pyöräilijä olisi ollut väistämisvelvollinen. Paitsi jos alle 12v niin sitten en tiedä, koska nehän ei ole pyöräilijöitä vaan rinnastetaan jalankulkijoihin

• Valvoja.

Henkkareita siinä tilanteessa kysellä, ja päättää sen perusteella väistämisvelvollisuuden.
        Siinä taas on yksi lainlaatijan älynväläys.

• c-korttia
        Valvoja. kirjoitti:

Henkkareita siinä tilanteessa kysellä, ja päättää sen perusteella väistämisvelvollisuuden.
        Siinä taas on yksi lainlaatijan älynväläys.

ja ainakin tuossa ajokortti cd:llä olisi pyöräilijä syyllinen. Kyllä joutuu muutenkin asenteitaan muokkaamaan, jotta saa nyt 20 vuotta ajokortin saamisen jälkeen edes kirjalliset läpi. Aika yllättäviä juttuja on tullut eteen näistä oikeuksista ja velvollisuuksista.

Pyöräilijän tullessa päätien yli on hänen väistettävä autoja. Pyörä on kulkuneuvo. Jos pyöräilijä ajaa autotiellä on hänen noudatettava samoja liikennesääntöjä kuin autoilijat.

Jos auto kääntyy oikealle tai vasemmalle niin silloin on väistettävä pyöräilijää, samoin jos autoilijalla on kolmio risteyksessä tai kolmio ennen suojatietä.

Jalankulkijoita on aina väistettävä. Vaikka jalankulkija menisi punaisia päin ei autoilijalla ole oikeutta ajaa jalankulkijan päälle.
        Kyllähän sen toki järkikin sanoo. Kuka nyt niin tosissaan ottaa oikeutensa, että olisi valmis tappamaan?

Pyöräilijöiden täytyisi myös pyörätiellä ajaa liikennesääntöjen mukaan eli päästetään aina oikealta tuleva ajamaan ensin vaikka olisi miten hyvä alamäki edessä. Tämähän ei koskaan toteudu.

• autoilija ja fillaristi

"...syyllistynyt törkeään liikenteen vaarantamiseen ajamalla eteesi vauhdilla ja se ainakin on vähintään raskauttava tekijä. Hänen olis pitänyt hiljentää risteykseen tultaessa ja näin hän ei ole tehnyt ja jos sinulla ei ollut kolmiota niin olet oikeassa pyöräilijä olisi ollut väistämisvelvollinen."

JOS kolmio ei ollut ennen pyörätietä, on pyöräilijä syyllinen. Muussa tapauksessa pyöräilijä ei ole tehnyt mitään väärää. Tuo liikenteen vaarantaminen on täyttä puppua!

Hidastatko itse autolla ajaessasi jokaisen risteyksen kohdalla, vaikka olisit etuajo-oikeutettu? Minä en, eikä lakikaan siihen määrää. Miksi siis pyöräilijän olisi etuajo-oikeutettuna pitänyt hidastaa lähestyessään risteystä? Ei pyöräilijöille ole mitään erityistä hidasta-etuajo-oikeutettunakin-sääntöä!!

• tällä mennään

Ehkä se suurin trauma kuitenki jäi sille pyöräilijälle eikä sulle?sulle ei kuitenkaan sattunu mitenkään vai sattuko?

on se hyvä että sanotaan että auto ja pyörä on tasavertasia jossain parkkipaikallaki. pyörällä pääseeki samaa vauhtia ku autolla ja se onki yhtä kestävä ku auto. pyöräilijähän on yhtä turvassa kuin autoilija joka on metallikorin sisällä. ootteko koskaan miettiny sitä että jos turma ois sattunu suuremmassa nopeudessa ja pyöräilijä ois loukkaantunu vakavasti?
      sillee et toinen makaa halvaantuneena ja sit vielä toiset kehtaa ilmottaa poliisille että mulla on autossa naarmu ku tuo tuli tuolta ja se oli sen vika ja yhyy.

miettikääpä nyt saatana vähä aivoillanne kummalle käy pahemmin.

• missä mennään?

Ihan samat säännöt koskevat jokaista AJONEUVONKULJETTAJAA, ajoi hän polkupyörää tai rekkaa.
        Koska pyöräilija on moottoriajoneuvoon nähden aina heikommälla, luulisi sen innostavan pyöräilijöitä tarkempaan sääntöjen noudattamiseen.
        Jos joku tahallaan ajaa alleni kun kuljetan autoa, kehtaan ihan varmasti ilmoittaa syyllisen tekoset poliisille.
        Kun taas olen liikenteessä pyöräilijänä tai jalankulkijana, osaan pitää huolen itsestäni etten syöksy kenenkään alle, edes siinä tapauksessa että olisin oikeassa.
        Tiedän ihan varmasti kummalle käy pahemmin, se ei alleajan (allejuoksijan) tilannetta yhtään paranna, vaikka autoilijaa syyllistettäisiinkin toisen tekemästä virheestä.
        Mieti nyt aivoillasi, jos Sinulle on sellaisia edes on olemassa. (Kiroilusta päätellen ei ole)

• Nishikikö

Alkuperäinen viesti on kirjoitettu jo 29.9.2005, joten asia on kait jo käsitelty raastuvassa, mikä oli tuomio?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      140
      6653
    2. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      149
      5739
    3. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      123
      4891
    4. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      43
      4490
    5. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      52
      3892
    6. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      62
      3061
    7. Itkin oikeasti aamulla taas

Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.
      Ikävä
      52
      2966
    8. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      24
      2402
    9. Where are you

Now 🫂☕️🩷
      Ikävä
      42
      2270
    10. Naiselle hyvää viikkoa

olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢
      Ikävä
      15
      2197
    Aihe