Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Miten notkeaksi?

Ennen notkea nyt kankea

Olen 30 vuotias vuosi sitten karaten aloittanut. Haluaisin tulla erittäin notkeaksi.

Olen ala-asteikäisenä harrastanut painia. Tuolloin olin todella notkea. Spagaatti meni kaikkiin suuntiin, jopa hieman yli 180 astetta. Nyt spagaatti jää noin 40 cm vajaaksi.

Miten on? Onko mahdollista päästä yhtä venyvään kuntoon tai jopa permpaan? Löytyykö aiheesta hyvää materiaalia netistä, tai kirjallisuutta?

Kiitos kaikista ohjeista etukäteen.

12

2201

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muttei mahdotonta

      Kyllähän se tosi hankalaa ja aikaavievää on jos ei pariinkymmeneen vuoteen ole notkeutta pitänyt yllä.

      Nopeita keinoja ei varmasti ole, ainoastaan tuskallisia. Amerikkalaisissa budo-lehdissä myydään jos jonkinlaisia venyttelyoppaita ja laitteita, kokemusta niistä ei ole.

      Varmaan googlella jotain löydät. Itse harrastan pilatesta pari kertaa viikossa ja se auttaa tuntuvasti. Ainakaan pelkillä karateharjoituksissa tehtävillä venytyksillä et notkeuttasi takaisin saa, vaan se vaatii karmeasti töitä.

      • hyvä tulee

        Minullakaan ei ole mitää "hyviä oppaita" nyt tyrkyllä. Itselläkin olisi sellaiselle käyttöä!

        Kokemuksen syvällä rintaäänellä väitän, että kirjoittaja tulee pääsemään nuoruutensa venyvyyteen ja ylikin, kunhan jaksaa maltilla venyttää. Itsekin treenaan karatea ja olen notkeampi nyt yli 3-kymppisenä kuin olin 12-15-vuotiaana.

        Spagaattiin mulla on vielä muutama sentti matkaa, kun se ei ole nykyisen karateharrastukseni ensimmäinen eikä ihan toinenkaan päämäärä. ;)

        Venytellään. Hyviä vinkkejä otetaan vastaan!


      • ..aikaa..

        itse punttia vuosia harrastaneena ja huonosti venytelleenä olen kohdannut saman ongelman.

        Treeneissä tehty venytys ei ole venyttävää.
        Alkuvenytys on tarkoitettu valmentamaan lihaksia treeniin ja lopussa tapahtuva venytys treenistä palautumiseen.

        Ainoa mikä auttaa on kotona tapahtuva venyttely.
        Pieni lämpö lihaksiin, verkkarit jalassa vaikka kibadatchissa teet perustorjuntojoa tai löyntejä sen verran että jalan lihakset lämpenee.

        sitten vaan varovasti pitkiä venytyksiä.

        Venyttelykoneeseen törmäsin kerran, kokeilinkin sitä ja parin viikon testiaika vakuutti sen hyödyllisyydestä. Sillä sai helposti pitkiä ja rauhallisia puhtaita venytyksiä aikaiseksi.
        Jos ei muu auta niin se, mutta malttia sen käyttöön, sillä saa lihakset irti toisistaan jos liikaa yrittää :)


    • fysiopaatti

      ja jos ei onnistu, niin anna jonkun 100 kiloisen hypätä selkäsi päälle, niin eiköhän ala taipua!

      • V.O.

        Olisko spagetin syönnistä apua?
        Sekin on semmoista notkeeta ruokaa. Eritoten keitettynä.


      • Tikkakosken toteemipaalu
        V.O. kirjoitti:

        Olisko spagetin syönnistä apua?
        Sekin on semmoista notkeeta ruokaa. Eritoten keitettynä.

        Kuules jätkä! Veä vitulla päähän ja ammu haulikolla munille. Kyllä sen jälkeen homma luistaa ja varmasti!


    • säännöllisesti

      itse harrastelen jääkiekkoa ja nyt sit tuli tää spagaatti vastaan alussa tuntui että en saisi sitä koskaan tehtyä.. mutta nyt se on jo alkanut sujua eikä enää paljoa kun olen päämäärässä... :) siihen ei auta muuta kuin venytellä niin paljon kuin sielusietää ...ja venytykset auttaa eniten kun venyttelee pitkään ja pinnistelee loppuun asti:)

    • 1 kyu

      Ei karatessa tuon notkeampi tarvitse ollakaan. Helposti ylettyy mawa ottelussa päähän ja vartaloon jopa tulisesti.
      Zukia vartaloon ja niin p3rkeleellinen tsitsaaaaa huuto perään, sieltä ne pisteet tulee.

    • -----------

      Vähän repesin, "p3rkeleellinen tsitsaaaaa huuto perään". Mut näinhän se just menee.

    • Eiks je?

      1 kyu on varmaan kova ottelija, ainakin osuvasti sanottu. Meilläkin salilla parhaat matsaajat on vanhoja "kehäkettuja". Vaikka jalka ei nouse niin kuin parikymppisillä, mutta tuhovoimaa ja taitoa löytyy senkin edestä ja mitä hemmetin hyötyä siitä on, että mawa nousee puolimetriä yli pään.

      Ottelualue on yleensä korkeudeltaan max. 180 cm. 190 cm pituiselle miehelle osuma olisi hyvinkin leuassa. Ja nyrkki nyt tavoittaa vaikka yli 2 metrisen miehen.

    • Hyvä hyvä.

      Zukia vartaloon ja niin p3rkeleellinen tsitsaaaaa huuto perään. Toi on kirjoitettu niin hyvin, että jopa piirtyy silmien eteen juuri tuo karaten yleisin ja tehokkain pisteenhaku tilanne.

    • Nauroin.

      Hyvä 1 kyu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2227
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2053
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1658
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1490
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1476
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1377
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1344
    8. 52
      1248
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe