Banner 28 LR/HR

Utelias

Hei,

Löytyykö täältä ketään, jolla olisi omakohtaisia kokemuksia Banner 28-veneestä. Sailguidessa oli listattu muutaman henkilön käyttökokemuksia, mutta olisin myös kiinnostunut mahdollisista rakenteellisista heikkouksista. Olen nimittäin etsinyt itselleni tällaista "kisapulkkaa", joka myös kelpaisi retkipurjehdukseen.

18

2768

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Express

      Omakohtaista kokemusta ei ole.
      Noin numeroita katsellessa tuntuu että sen saattaisi saada nurikin.

      Vaikuttaisi isoilla purjeilla varustetulla pulkalta jonka kanssa pitää oll tarkkana jokaisen tuulenpuuskan varalta.

      Vertailin oman Albin Expressin numeroihin
      Ihmetytti lyhyt vesilinja 6,1 metriä vaikka vene on 28 jalkainen. 6,6/26 Expressissä.

      Köliäkin vain 600 kiloa versus albin 800

      Leveyttä melkein 3 metriä /2,5
      Purjeita yli 8 neliötä enemmän kuin
      spinnu myös 9 neliötä isompi

      Olisiko ns. alkujäykkä ja sitten kun kaatuu niin kaatuu kunnolla.

      En oiken usko että perhe moiseen pulkkaan edes retkimielellä suostuu lähtemään.

      Suosittelisin harkitsemaan liittymistä Express-laivueeseen niin pääset kisaaamaan todella
      kovaan porukkaan. Ensi vuonna mahdollisesti SM-tittelistä

      http://www.expresspurjehtijat.net/

      • Utelias

        Joo, en ole voinyt välttyä katselemasta myös Expressejä. Ko. venetyypistä tiedän kuitenkin sen verran, että hyvän yksilön löytäminen on vaikeaa. RUotsissa ovat lähes poikkeuksetta joutuneet kisaveneisiin laminoimaan kölitukkeja ja uusimaan mastoja mastonjalkoja. Retkipurjehdukseen käytettyjä yksilöitä saa edullisestikin, mutta niissä on yleensä nämä remontit tekemättä:-( Expressin hintaa nostaa myös sen status suosittuna yksityyppiluokkana Ruotsissa, mutta seuraan kyllä markkinatilannetta aktiivisesti.

        Onko muuten Suomen express-luokkaliitolla traileria, jota voi vuokrata, mikäli haluaa tuoda uuden Expressinsä esim. sisävesiltä.


      • express
        Utelias kirjoitti:

        Joo, en ole voinyt välttyä katselemasta myös Expressejä. Ko. venetyypistä tiedän kuitenkin sen verran, että hyvän yksilön löytäminen on vaikeaa. RUotsissa ovat lähes poikkeuksetta joutuneet kisaveneisiin laminoimaan kölitukkeja ja uusimaan mastoja mastonjalkoja. Retkipurjehdukseen käytettyjä yksilöitä saa edullisestikin, mutta niissä on yleensä nämä remontit tekemättä:-( Expressin hintaa nostaa myös sen status suosittuna yksityyppiluokkana Ruotsissa, mutta seuraan kyllä markkinatilannetta aktiivisesti.

        Onko muuten Suomen express-luokkaliitolla traileria, jota voi vuokrata, mikäli haluaa tuoda uuden Expressinsä esim. sisävesiltä.

        Trailerin hankinnasta on tänä kesänä ollut hieman keskustelua ja toivittu että jos joku ostaisi veneen ruotsita niin samalla saisi siihen trailerin

        Suomen "liitto":han on puhtaasti express-purjehtijoiden vapaamuotoinen keskusteluseura. Ruotsin sivuilla on lista vuokrattavista trailereista joten ovat siellä hieman edellä meistä.

        Mainitsemasi Expressin lisälaminoinnit eivät ole välttämättömiä. Myös mastonjalka ja kannen taipumat ja muut mainitut asiat ovat niin marginaalisia että saavat suuremman painoarvon kuin ansaitsevatkaan. Tosin ei venettä välttämätä yli 15 metrin tuulen avomerikisoihin ole tarkoitettukaan. Kannttaa selata keskustelupalstamme läpi ja kysyä tarkemmin.

        Tosi on että vene ei lähde alle 10000 euron ja viimeksi taisi joku hakea ruotsista veneen.


      • syväys?

        Kirjoituksesi kuulostaa pelottelulta, sillä yrityksestä huolimatta Melges24:kin on vaikea saada nurin, siis ylösalaisin!
        Päijännepurjehduksen sivuilta löydät Bannerikippareiden nimiä -> kysy heiltä kokemuksia.


      • utelias
        express kirjoitti:

        Trailerin hankinnasta on tänä kesänä ollut hieman keskustelua ja toivittu että jos joku ostaisi veneen ruotsita niin samalla saisi siihen trailerin

        Suomen "liitto":han on puhtaasti express-purjehtijoiden vapaamuotoinen keskusteluseura. Ruotsin sivuilla on lista vuokrattavista trailereista joten ovat siellä hieman edellä meistä.

        Mainitsemasi Expressin lisälaminoinnit eivät ole välttämättömiä. Myös mastonjalka ja kannen taipumat ja muut mainitut asiat ovat niin marginaalisia että saavat suuremman painoarvon kuin ansaitsevatkaan. Tosin ei venettä välttämätä yli 15 metrin tuulen avomerikisoihin ole tarkoitettukaan. Kannttaa selata keskustelupalstamme läpi ja kysyä tarkemmin.

        Tosi on että vene ei lähde alle 10000 euron ja viimeksi taisi joku hakea ruotsista veneen.

        Noista modifikaatioista silti vielä kysyisin: oletko tietoinen veneistä, joissa nämä tuunaukset (kölin profilointi, uusi rikaus mastonjalka, pohjatukit, sisämoduulin laminoiminen uudelleen runkoon) olisivat epäonnistuneet siten, että vene olisi ikäänkuin korjattu piloille? Huomasin nimittäin, että myytävien veneiden hinnat eivät ihan suoraan tunnu korreloivan tehtyjen viritysten kanssa ja joissakin tapauksissa esim profiloidulla kölillä ja pohjatukeilla oleva vene on ollut myynnissä tosi halvalla. Tämä hieman askarruttaa.


      • Antti
        syväys? kirjoitti:

        Kirjoituksesi kuulostaa pelottelulta, sillä yrityksestä huolimatta Melges24:kin on vaikea saada nurin, siis ylösalaisin!
        Päijännepurjehduksen sivuilta löydät Bannerikippareiden nimiä -> kysy heiltä kokemuksia.

        Banner 28 on jäykempi vene kuin Express. Bannerin oikaiseva momentti 25 asteen kallistuksella on noin 8900 Nm kun Expressillä se on vain 7100 Nm. Edellä mainitut luvut eivät sisällä miehistön vaikutusta, mutta eihän matkapurhetijalla ole miehistö laidalla roikkumassa. Banner 28 matalalla takilalla kantaa purjeensa paremmin kuin Express. Toki on myönnettävä, että jos kilpapurjehdus on tärkeää, huomattavasti mielekkäämpää se on sellaisella venetyypillä, jossa järjestetään yksityyppikisoja.


      • Express 112
        utelias kirjoitti:

        Noista modifikaatioista silti vielä kysyisin: oletko tietoinen veneistä, joissa nämä tuunaukset (kölin profilointi, uusi rikaus mastonjalka, pohjatukit, sisämoduulin laminoiminen uudelleen runkoon) olisivat epäonnistuneet siten, että vene olisi ikäänkuin korjattu piloille? Huomasin nimittäin, että myytävien veneiden hinnat eivät ihan suoraan tunnu korreloivan tehtyjen viritysten kanssa ja joissakin tapauksissa esim profiloidulla kölillä ja pohjatukeilla oleva vene on ollut myynnissä tosi halvalla. Tämä hieman askarruttaa.

        Onhan se mahdollista. Yleensä näihin korjailuhommiin ryhtyvät tietävät, mitä ovat tekemässä, tai ainakin seuraavat asiaa osaavien ohjeita. Sitäpaitsi mainitsemasi korjaukset eivät ole kovin kalliita. Homma saattaa mennä pieleen siten, että erittäin tarkat luokkasäännöt ylitetään, eikä enää jakseta korjata luokan mittoihin. Rakenteellisesti noita mainitsemiasi korjauksia ei voi tehdä niin, että lujuus heikkenisi. Itse purjehdin veneellä, jonka sisämoduuli on edelleen irti ja edellisen omistajan karrileajon jäljiltä korjaus näyttää melko venäläiseltä. Pelkoa veneen hajoamisesta ei kuitenkaan ole (sen verran kovissa keleissä on tänäkin kesänä käyty). Vaikutus on lähinnä marginaalinen kilpailtaessa. Taistellaan muutamista solmun sadasosista,tai 1-2 asteen kryssikulmista, jotka ratkaisevat vasta sitten, kun omissa purjehdustaidoissa ei enää ole korjattavaa, ja tavoittena on mestaruus. Veikkaisinkin, että hintoja pudottaa pikemminkin purjeiden huono kunto. Express, kuten muutkin (ylirikatut) kilpaveneet muuttuu melko ikäväksi purjehdittavaksi huonoilla purjeilla. Ruotsissa luokka on suuri, joten pari kautta seilattuja kilpapurjeita saa sieltä 500-1000 euron hintaan, jolloin vene muuttuu aivan toiseksi. Myös Suomessa on kelvollisia käytettyjä purjeita myynnissä varsinkin kauden päättyessä.
        Valitettavasti Expressin huono puoli on yleisesti ottaen huono työn laatu, koska veneestä pyrittiin tekemään mahdollisimman halpa. Materiaalimäärät ovat kuitenkin riittävät, joten ei voi sanoa, että vene ei olisi turvallinen. Suunnittelussa muutaman asian olisi voinut tehdä järkevämminkin (tyypillistä ruotsalaisille. Vrt vanhojen Saabien virtalukko!) ja muottien viimeistely varsinkin sisustan ja kannen karhennusten osalta (visuaalinen haitta) on liki ala-arvoinen. Tätä venettä ei kuitenkaan hankita sijoitusmiellessä, vaan totiseen purjehtimiseeen, jossa se onkin uskomattoman upea laite ikäänsä nähden. Aktiivisten harrastajien (lähinnä pääkaupunkiseudulla) ansiosta luokka on kasvanut niin, että sille todennäköisesti myönnetään SM-status ensi vuonna (eli yli 20m venettä rankingsarjassa). Hämmästyttävä ilmiö suomalaisessa kilpapurjehduksessa! Muissa vanhoissa luokissa väki vähenee koko ajan, eikä noissa uusissakaan kovin suuria osallistujamääriä ole.
        Likimain samassa hintaluokassa myydään Avance 24, Helmsman 23 (halvempi, mutta saman kokoinen), tai Guy 22, Hallberg Rassy 23 yms "aloittelijan perheveneitä", jotka häviävät purjehdusominaisuuksissa 10-0 (LYS 1.11, sisäkoneella 1.10), ja useimmat jopa sisätiloissakin Expressille, niin ei luulisi valinnan olevan vaikeaa. Virheellisesti usein ajatellaan, että "kilpaveneellä on vaikea purjehtia". Expressillä ei ole, päinvastoin! Olen purjehtinut useimmilla noista em "perheveneistä", eivätkä ne ainakaan turvallisempia ole, tylsempiä ja hitaanpia kyllä.


      • expresspurjehtja
        Express 112 kirjoitti:

        Onhan se mahdollista. Yleensä näihin korjailuhommiin ryhtyvät tietävät, mitä ovat tekemässä, tai ainakin seuraavat asiaa osaavien ohjeita. Sitäpaitsi mainitsemasi korjaukset eivät ole kovin kalliita. Homma saattaa mennä pieleen siten, että erittäin tarkat luokkasäännöt ylitetään, eikä enää jakseta korjata luokan mittoihin. Rakenteellisesti noita mainitsemiasi korjauksia ei voi tehdä niin, että lujuus heikkenisi. Itse purjehdin veneellä, jonka sisämoduuli on edelleen irti ja edellisen omistajan karrileajon jäljiltä korjaus näyttää melko venäläiseltä. Pelkoa veneen hajoamisesta ei kuitenkaan ole (sen verran kovissa keleissä on tänäkin kesänä käyty). Vaikutus on lähinnä marginaalinen kilpailtaessa. Taistellaan muutamista solmun sadasosista,tai 1-2 asteen kryssikulmista, jotka ratkaisevat vasta sitten, kun omissa purjehdustaidoissa ei enää ole korjattavaa, ja tavoittena on mestaruus. Veikkaisinkin, että hintoja pudottaa pikemminkin purjeiden huono kunto. Express, kuten muutkin (ylirikatut) kilpaveneet muuttuu melko ikäväksi purjehdittavaksi huonoilla purjeilla. Ruotsissa luokka on suuri, joten pari kautta seilattuja kilpapurjeita saa sieltä 500-1000 euron hintaan, jolloin vene muuttuu aivan toiseksi. Myös Suomessa on kelvollisia käytettyjä purjeita myynnissä varsinkin kauden päättyessä.
        Valitettavasti Expressin huono puoli on yleisesti ottaen huono työn laatu, koska veneestä pyrittiin tekemään mahdollisimman halpa. Materiaalimäärät ovat kuitenkin riittävät, joten ei voi sanoa, että vene ei olisi turvallinen. Suunnittelussa muutaman asian olisi voinut tehdä järkevämminkin (tyypillistä ruotsalaisille. Vrt vanhojen Saabien virtalukko!) ja muottien viimeistely varsinkin sisustan ja kannen karhennusten osalta (visuaalinen haitta) on liki ala-arvoinen. Tätä venettä ei kuitenkaan hankita sijoitusmiellessä, vaan totiseen purjehtimiseeen, jossa se onkin uskomattoman upea laite ikäänsä nähden. Aktiivisten harrastajien (lähinnä pääkaupunkiseudulla) ansiosta luokka on kasvanut niin, että sille todennäköisesti myönnetään SM-status ensi vuonna (eli yli 20m venettä rankingsarjassa). Hämmästyttävä ilmiö suomalaisessa kilpapurjehduksessa! Muissa vanhoissa luokissa väki vähenee koko ajan, eikä noissa uusissakaan kovin suuria osallistujamääriä ole.
        Likimain samassa hintaluokassa myydään Avance 24, Helmsman 23 (halvempi, mutta saman kokoinen), tai Guy 22, Hallberg Rassy 23 yms "aloittelijan perheveneitä", jotka häviävät purjehdusominaisuuksissa 10-0 (LYS 1.11, sisäkoneella 1.10), ja useimmat jopa sisätiloissakin Expressille, niin ei luulisi valinnan olevan vaikeaa. Virheellisesti usein ajatellaan, että "kilpaveneellä on vaikea purjehtia". Expressillä ei ole, päinvastoin! Olen purjehtinut useimmilla noista em "perheveneistä", eivätkä ne ainakaan turvallisempia ole, tylsempiä ja hitaanpia kyllä.

        Yksi kausi takana expres-purjehdusta ja voisin kokemuksesta sanoa seuraavaa...
        Aloitteliankin käsissä on saanut kokea miten vene kulkee kevyessäkin tuulessa. 4-5 metriä ja 6-7 solmua suunta kuin suunta on nopeutta.
        Takaraivossa on että mitenhän kovaa se oikein kulkisi osaavisa käsissä..


      • numerot
        Antti kirjoitti:

        Banner 28 on jäykempi vene kuin Express. Bannerin oikaiseva momentti 25 asteen kallistuksella on noin 8900 Nm kun Expressillä se on vain 7100 Nm. Edellä mainitut luvut eivät sisällä miehistön vaikutusta, mutta eihän matkapurhetijalla ole miehistö laidalla roikkumassa. Banner 28 matalalla takilalla kantaa purjeensa paremmin kuin Express. Toki on myönnettävä, että jos kilpapurjehdus on tärkeää, huomattavasti mielekkäämpää se on sellaisella venetyypillä, jossa järjestetään yksityyppikisoja.

        Mikäli ymmärrän oikein niin numerothan todistaa alkuperäisen ajatuksen. Expresshän kallistuu hyvin herkästi ja oman kokemuksen nojalla hyvinkin keyessä tuulessa 30-35 astetta (mutta siihen se sitten jääkin kovemmallakin kelillä) on aivan tavallista, mikäli ei korjaa virheellistä purjeviritystä.

        Ilmeisesti Banner kestää tuulta kallistumatta leveytensä ansioista vaikka purjepinta-ala on suurempi.

        Olisi hauska nähdä miten veneet käyttätyvät kun ne laitetaan rinnakkain. Kenties joku Bannerin omistaja Helsingistä innostuisi asiasta ja ilmoittautuisi Express-palstalla niin varmaan joku Helsingin Express-veneistä lähtisi mukaan.


      • Antti
        numerot kirjoitti:

        Mikäli ymmärrän oikein niin numerothan todistaa alkuperäisen ajatuksen. Expresshän kallistuu hyvin herkästi ja oman kokemuksen nojalla hyvinkin keyessä tuulessa 30-35 astetta (mutta siihen se sitten jääkin kovemmallakin kelillä) on aivan tavallista, mikäli ei korjaa virheellistä purjeviritystä.

        Ilmeisesti Banner kestää tuulta kallistumatta leveytensä ansioista vaikka purjepinta-ala on suurempi.

        Olisi hauska nähdä miten veneet käyttätyvät kun ne laitetaan rinnakkain. Kenties joku Bannerin omistaja Helsingistä innostuisi asiasta ja ilmoittautuisi Express-palstalla niin varmaan joku Helsingin Express-veneistä lähtisi mukaan.

        Nuo jäykkyysluvut ovat IMS mittakirjoista. IMS mittauksen yhteydessä veneille tehdään kallistuskoe, jolla määritellään veneen painopisteen sijainti pystysuunnassa. Runkomuodon ja painopisteen avulla voidaan laskea tuo oikaiseva momentti eri kallistuksilla. Expressin painopiste on selvästi alempana kuin Banner 28:in ja kun Expressin varalaita on vielä aavistuksen korkeampi on Express jäykempi yli 50 asteen kallistuksilla. Keskimäärin köliveneet purjehtivat parhaimmillaan 15-25 asteen kallistuksella. Matalalla oleva painopiste on toki turvallisempi ääriolosuhteissa.


      • Sporty
        expresspurjehtja kirjoitti:

        Yksi kausi takana expres-purjehdusta ja voisin kokemuksesta sanoa seuraavaa...
        Aloitteliankin käsissä on saanut kokea miten vene kulkee kevyessäkin tuulessa. 4-5 metriä ja 6-7 solmua suunta kuin suunta on nopeutta.
        Takaraivossa on että mitenhän kovaa se oikein kulkisi osaavisa käsissä..

        Puolirasittavaa kun te mainostatte niitä expressejä joka paikassa. Se on varmasti mukava ja toimiva yksityyppiluokka, mutta vene sinänsä ei ole mikään kummoinen. Esim tuo 6-7 solmua...joo-o. Sehän ei kryssi yli 6 solmua sitten millään (fysiikan lait) eikä myöskään plaanaa tyylipuhtaasti. Joten. Vaikka miten osaavat kädet olisivat, eipä se vauhti siitä miksikään muutu. Ja ihan etukäteen, turha nyt on jonkun expressfanaatikon tulla selittämään miten sillä on surffattu 17 solmua...voi olla että lokin anturi on pyörähtänyt jonku aallonharjalla vähän vikkelämmin, mutta kyllä se toppaa kuin tossu paskaan kun aalto loppuu. Ja kyllä. Olen ollut Expressillä kisaamassa teidän yksityyppilähdöissänne.


      • ja huh huh
        Sporty kirjoitti:

        Puolirasittavaa kun te mainostatte niitä expressejä joka paikassa. Se on varmasti mukava ja toimiva yksityyppiluokka, mutta vene sinänsä ei ole mikään kummoinen. Esim tuo 6-7 solmua...joo-o. Sehän ei kryssi yli 6 solmua sitten millään (fysiikan lait) eikä myöskään plaanaa tyylipuhtaasti. Joten. Vaikka miten osaavat kädet olisivat, eipä se vauhti siitä miksikään muutu. Ja ihan etukäteen, turha nyt on jonkun expressfanaatikon tulla selittämään miten sillä on surffattu 17 solmua...voi olla että lokin anturi on pyörähtänyt jonku aallonharjalla vähän vikkelämmin, mutta kyllä se toppaa kuin tossu paskaan kun aalto loppuu. Ja kyllä. Olen ollut Expressillä kisaamassa teidän yksityyppilähdöissänne.

        Kylläpä on katkeraa tilitystä, äiiitii, miksei kukaan tajuu et mulla on vielä parempi vene, vaikka kuinka huudan, yhyy.


      • valossa...

        bannerilla vetää kasia expressin ympäri...


    • asiatietoa

      Enemmän tarjolla.

      • utelias

        Ihan asiallinen sivusto. Banner 23:sta siellä olikin melkoisesti juttua, mutta 28 malliin liittyvää juttua en valitettavasti löytänyt.


      • B28sta tietoa
        utelias kirjoitti:

        Ihan asiallinen sivusto. Banner 23:sta siellä olikin melkoisesti juttua, mutta 28 malliin liittyvää juttua en valitettavasti löytänyt.

        Luo palstalle aihe 28:sta, ja esitä kysymys siellä?
        Plaanaa.comissa käy päivittäin urheiluveneilijöitä, ja LYSin mukaan Banner28 on urheiluvene. Lisäksi ko . sivuilla vierailee Päijännepurjehdusaktivisteja, joilla voi hyvinkin olla tietoa Bannerista ja niillä purjehtivista.


      • Sporty
        B28sta tietoa kirjoitti:

        Luo palstalle aihe 28:sta, ja esitä kysymys siellä?
        Plaanaa.comissa käy päivittäin urheiluveneilijöitä, ja LYSin mukaan Banner28 on urheiluvene. Lisäksi ko . sivuilla vierailee Päijännepurjehdusaktivisteja, joilla voi hyvinkin olla tietoa Bannerista ja niillä purjehtivista.

        Joo, kysele siellä asiasta. Paikka on kumminkin urheiluveneyhdistyksen kotisivu! Kannattaa myös tsekata uudelta urheiluvenemarkkinapaikalta josko sinne ilmestyy myyntiin tuommoisia...saitti on nyt uusi eikä vielä ole paljon veneitä myynnissä, mutta tullee ajan myötä? www.sailracersforsale.com


    • on jotain

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

      Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      241
      6746
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

      Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      66
      4154
    3. Jos olisit täällä

      Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      131
      3165
    4. Tämän hetken

      Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2322
    5. Kesän odotuksia hyrynsalmella

      Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      18
      1860
    6. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

      Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      170
      1597
    7. Vieläkö sä toivot

      Meidän välille jotain?
      Ikävä
      82
      1484
    8. Voi Rakas siellä

      Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      30
      1461
    9. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

      Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      37
      1379
    10. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

      Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      111
      1061
    Aihe