työn kannattavuus

luzeriko

Sain tosi "kannustavan" sijoitusmahdollisuuden työkkäriltä. Ensinnäkin olen tehnyt töitä vuosia tekniikan alalla ennenkuin jäin työttömäksi ja uutta paikkaa en ole saanut vaikka olen kahlannut lukuisia koulutuksia/työharjoittelupaikkoja, eli vajosin luuserikastiin.


No sitten tuli työpaikka ehdotus aivan väärälle alalle, josta ei ikinä mitään työkokemusta, palkka olisi olut huikeat 700 euroa miinus verot ja eläkemaksut eli käteen olisi jäänyt noin 580 e, tämän lisäksi asumistuki olis tippunut niin että omavastuuksi olisi jäänyt noin 320euroa, eli nettona 240euroa, eli mikä ironia vaikka olsin ollut töissä olisin joutunut hakemaan toimeentulotukea ja lisäksi olisin itse joutunut maksamaan 35euron sarjalipun, koska työmatkoja ei oteta huomioon toimeentulotuessa, kun laskin että jos olisinjoutunut mahdollisen karenssin vuoksi alennetulle toimeentulotuelle, niin olisin tällä alennetulla tuella saanut 10 euroa vähemmän kuin mitä työn jälkeen olisi jäänyt!

No työnantaja ei huolinut töihin, koska en ollut sovelias alalle. Lisäksi työhön olisi pitänyt olla hyvä motivaatio, no sitä ei todellakaan ymmärrettäövistä syistä ollut.


Eli voiko enää hullummaksi mennä. Mitä hyötyä on työstä jos jouttu kuitenkin roikkumaan sossun luukulla, eli köyhyys jatkuu samanlaisena ja työllistyy kauemmaksi niin joutuu elämään entistä köyhempänä koska joutuu toimeentulotuestaan vielä maksamaan matkatkin. Eli tällä konstilla yritetään nyt tilastoja kaunistaa. Ja mitä hyötyä työkokemuksen kannalta on tehdä jotain aivan toisella alalla olevaa työtä, eihän siinä saa edes alakohtaista työkokemusta.
Olis kiva kuulla kommentteja ja muiden kokemuksia asiasta.

86

8239

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • !!!!

      Ja sitten vieöä kehdataan valittaa kun muka ei ole töitä, vaikka työt eivät vain kelpaa. Siinä on aika suuri ero, että löytyykö töitä vai eikö työt kelpaa. Juuri tämän vuoksi olen sitä mieltä, että työttömien tukia pitäisi todellakin alentaa, koska ei muuten ole enää kannattavaa mennä töihin. Samalla voisi nostaa opiskelijoiden tukia, jotta olisi kannattavaa opiskella, eikä opiskelijoiden tarvitsisi keskeyttää opiskeluja rahapulan vuoksi ja ryhtyä työttömäksi, jotta saa ruokaa.

      • Voi hemmetti

        On kaksi mahdollista suuntaa, joilla työnteko tehdään kannattavaksi työttömyyteen nähden.

        1)Työstä maksetaan inhimillinen korvaus. Tähän on varaa, koska kaikilla mittareilla mitattuna nykyteknologian vuoksi tuottavuus - ja siis siitä saatavat tulot - ovat ennennäkemättömän suuret. BKT:mme on yli puolet suurempi, teollisuustuotanto kaksinkertainen ja vienti kolminkertainen rikkaaseen 1980-lukuun nähden.

        2) Kurjistetaan tuottavuuden kasvun aiheuttaman rakennemuutoksen vuoksi työttömiksi joutuneet tilaan, jossa mitä tahansa työtä joutuu ottaman millä ehdoin tahansa. Tämä on paluuta industrialismin alkuaikoihin, jolloin vallitsi käytännössä orjuus, ja joka aiheutti maailmanlaajuiset mittasuhteet saavuttaneet vallankumoukset.

        Ensimmäisessä vaihtoehdossa siirretään tuottavuuden kasvun aiheuttamaa lisäarvoa takaisin ihmisille. Nyt teollisuusyritysten voitot ovat kuusinkertaistuneet. Lue uudelleen: kuusinkertaistuneet! Tämä tarkoittaa sitä, että omistajat keräävät itselleen viisi kertaa sen summan minkä parikymmentä vuotta sitten. Silti heillä on otsaa pyrkiä työllistämään ihmisiä alle kaiken arvostelun olevilla palkoilla.

        Jälkimmäisessä vaihtoehdossa jatketaan tulonsiirtopolitiikkaa kansalaisilta rikkaille. Kun ihmiset pakotetaan työskentelemään osakkeenomistajien pöydältä tipahtavilla murusilla, poistaa se neuvotteluvaran palkankorotuksista ja etuuksista myös työssäolevilta. Tämä tulee aiheuttamaan työmarkkinoilla olevalle kansanosalle kurjistumista.

        Jauhamalla työnteon gloriasta vailla mitään suhteutusta vallitseviin taloudellisiin olosuhteisiin ajat suurteollisuuden ja rikkaiden asiaa. Olet siis joko itse suuri ponssari, tai sinulla ei ole hajuakaan syy-seurauslogiikasta ja siitä, miten nykyinen työllisyys- ja talouspolitiikan hoito kalvaa omia etujasi ja tulojasi. Ala nopeasti ajatella!!!!


      • !!!!
        Voi hemmetti kirjoitti:

        On kaksi mahdollista suuntaa, joilla työnteko tehdään kannattavaksi työttömyyteen nähden.

        1)Työstä maksetaan inhimillinen korvaus. Tähän on varaa, koska kaikilla mittareilla mitattuna nykyteknologian vuoksi tuottavuus - ja siis siitä saatavat tulot - ovat ennennäkemättömän suuret. BKT:mme on yli puolet suurempi, teollisuustuotanto kaksinkertainen ja vienti kolminkertainen rikkaaseen 1980-lukuun nähden.

        2) Kurjistetaan tuottavuuden kasvun aiheuttaman rakennemuutoksen vuoksi työttömiksi joutuneet tilaan, jossa mitä tahansa työtä joutuu ottaman millä ehdoin tahansa. Tämä on paluuta industrialismin alkuaikoihin, jolloin vallitsi käytännössä orjuus, ja joka aiheutti maailmanlaajuiset mittasuhteet saavuttaneet vallankumoukset.

        Ensimmäisessä vaihtoehdossa siirretään tuottavuuden kasvun aiheuttamaa lisäarvoa takaisin ihmisille. Nyt teollisuusyritysten voitot ovat kuusinkertaistuneet. Lue uudelleen: kuusinkertaistuneet! Tämä tarkoittaa sitä, että omistajat keräävät itselleen viisi kertaa sen summan minkä parikymmentä vuotta sitten. Silti heillä on otsaa pyrkiä työllistämään ihmisiä alle kaiken arvostelun olevilla palkoilla.

        Jälkimmäisessä vaihtoehdossa jatketaan tulonsiirtopolitiikkaa kansalaisilta rikkaille. Kun ihmiset pakotetaan työskentelemään osakkeenomistajien pöydältä tipahtavilla murusilla, poistaa se neuvotteluvaran palkankorotuksista ja etuuksista myös työssäolevilta. Tämä tulee aiheuttamaan työmarkkinoilla olevalle kansanosalle kurjistumista.

        Jauhamalla työnteon gloriasta vailla mitään suhteutusta vallitseviin taloudellisiin olosuhteisiin ajat suurteollisuuden ja rikkaiden asiaa. Olet siis joko itse suuri ponssari, tai sinulla ei ole hajuakaan syy-seurauslogiikasta ja siitä, miten nykyinen työllisyys- ja talouspolitiikan hoito kalvaa omia etujasi ja tulojasi. Ala nopeasti ajatella!!!!

        Vaihtoehto kaksi kuulostaisi mielestäni erittäin houkuttelevalta. Huomaisivat työttömätkin kuinka paljon he oikeasti saavat rahaa ja millaista luxus-elämää he elävät. Palkat ovat minusta juuri oikeilla kohdillaan, ei niitä enempää tarvitse nostaa. Itse ainakin olin erittäin tyytyväinen siihen, että sain tehdä 18tuntia viikossa töitä opiskelujen ohella ja vieläpä ruhtinaallisella 5-20e tuntipalkalla. Valitettavasti vain ihminen ei jaksa koko elämäänsä tehdä yhteensä 6-12tuntia päivässä viikon jokaisena päivänä. Tätä opiskelijoilta vaaditaan, samoin kuin lainan ottamista, mutta mitä työttömiltä vaaditaan, jotta he eivät kuole nälkään? Sohvalla makaamista ja parin lappusen täyttelemistä kuukaudessa.

        Töitä kyllä riittää, mutta tekijöitä ei tunnu riittävän. Nämä pullamössöaikuiset eivät suostu käsiään likaamaan, saati tekemään jotain muuta vähänkään vähemmän arvostettua työtä. No opiskelijoille kyllä kelpaa.

        Kuten olen itse aiemmin sanonut niin kunhan opiskeluni saan päätökseen niin pidän kunnon loman, kerään työmarkkinatuet ja säästelen niistä sen verran, että pääsisi kerran tai jopa kaksi kertaa etelään, saisi opintolainat maksettua pois ja jäisi vielä kunnolla rahaa juhlimiseenkin. Olen sen ansainnut näiden monen nälkävuoden jälkeen.


      • Kokenut

        kun itse pääset tuon edellisen kertomaan loukkuun. Mitähän mahdat sitten ajatella työn teosta. Itse kuulun vähän vanhempaan ikäluokkaan ja sinä olet aika nuori näköjään ja ajattelutapasi ikäluokallesi tavanomaista. Työn tekeminen on toki kannattavaa ja ko. työhön kouluttautuneille vielä enemmän. Mitä järkeä on mennä tekemään työtä jonnekin huitsin nevadaan, jota ei osaa? Itse olen ottanut opintolainaa, jotka on tullut maksetuksi ihan itse, tukia ei silloin ollut. Me nykypäivän vanhat työssäkävijät maksamme sinunkin koulutuksesi ja tukesi,kele. Auo sitten vasta päätäsi, kun sinulla on työpaikka ja vakituinen palkkatulo (kunhan joskus valmistut joksikin), että voit maksaa takaisin veroina sen mitä nyt kulutat. Tässä pieni esimerkki tarjolla olevasta työstä: Pellon kyntöä työ kestää n. viikon syksyllä, veneiden nostoa talviteloille 1 viikko, jne. Oletko valmis ja osaatko? Työmatkaa saattaa kertyä molempiin kohteisiin n. 100km, riipuen missä asuu.


      • luzeriko
        !!!! kirjoitti:

        Vaihtoehto kaksi kuulostaisi mielestäni erittäin houkuttelevalta. Huomaisivat työttömätkin kuinka paljon he oikeasti saavat rahaa ja millaista luxus-elämää he elävät. Palkat ovat minusta juuri oikeilla kohdillaan, ei niitä enempää tarvitse nostaa. Itse ainakin olin erittäin tyytyväinen siihen, että sain tehdä 18tuntia viikossa töitä opiskelujen ohella ja vieläpä ruhtinaallisella 5-20e tuntipalkalla. Valitettavasti vain ihminen ei jaksa koko elämäänsä tehdä yhteensä 6-12tuntia päivässä viikon jokaisena päivänä. Tätä opiskelijoilta vaaditaan, samoin kuin lainan ottamista, mutta mitä työttömiltä vaaditaan, jotta he eivät kuole nälkään? Sohvalla makaamista ja parin lappusen täyttelemistä kuukaudessa.

        Töitä kyllä riittää, mutta tekijöitä ei tunnu riittävän. Nämä pullamössöaikuiset eivät suostu käsiään likaamaan, saati tekemään jotain muuta vähänkään vähemmän arvostettua työtä. No opiskelijoille kyllä kelpaa.

        Kuten olen itse aiemmin sanonut niin kunhan opiskeluni saan päätökseen niin pidän kunnon loman, kerään työmarkkinatuet ja säästelen niistä sen verran, että pääsisi kerran tai jopa kaksi kertaa etelään, saisi opintolainat maksettua pois ja jäisi vielä kunnolla rahaa juhlimiseenkin. Olen sen ansainnut näiden monen nälkävuoden jälkeen.

        Eipä tuolla työmarkkinatuella luxuselämää eletä. Enemmän luxusta on opiskelijaelämä jos kerran peräti 400 euroa jää kuukaudessa käteen, jäispä itelläkin.

        Opiskelijoilla sentään on edullinen kouluruokailu ja opintotuet, ja monilla vielä vanhemmat sponssaa, niin luxuselämää on tuo opiskelu että senvuoksi valtiovallan taholta pyritään opintoaikaakin rajaamaan, kun opiskelijat pyrkivät jämähtämään tuohon opiskelijoiden lixuselämään, jotkut jopa 10:neksi vuodeksikin.


      • !!!!
        luzeriko kirjoitti:

        Eipä tuolla työmarkkinatuella luxuselämää eletä. Enemmän luxusta on opiskelijaelämä jos kerran peräti 400 euroa jää kuukaudessa käteen, jäispä itelläkin.

        Opiskelijoilla sentään on edullinen kouluruokailu ja opintotuet, ja monilla vielä vanhemmat sponssaa, niin luxuselämää on tuo opiskelu että senvuoksi valtiovallan taholta pyritään opintoaikaakin rajaamaan, kun opiskelijat pyrkivät jämähtämään tuohon opiskelijoiden lixuselämään, jotkut jopa 10:neksi vuodeksikin.

        Kenellä opiskelijalla jää käteen kuukaudessa 400e? Siitä pitäisi vielä maksaa vuokrat, laskut, opiskelumaksut (koulukirjoihinkin menee jo muutama kymmenen euroa vähintään kuukaudessa!)
        Opintoaikaa pyritään rajaamaan sen vuoksi, että opiskelijat eivät valmistu ajoissa, koska heidän pitää opiskeluiden ohella käydä töissäkin, jotta pysyvät hengissä. Ja kun käy koulussa sen 6-8tuntia päivässä ja siihen lisäksi muutama tunti töitä joka päivä niin tottakai opiskelut kärsivät ja valmistuminen myöhästyy.

        Työttömät saavat puolet enemmän rahaa kuukaudessa, heille ei tule mitään kuluja työttömyydestään kuten opiskelijoilla tulee opiskelusta. Kumpaan siis kannustetaan? Kummassa jää rahaa enemmän käteen? Työttömillä.


      • luzeriko
        !!!! kirjoitti:

        Kenellä opiskelijalla jää käteen kuukaudessa 400e? Siitä pitäisi vielä maksaa vuokrat, laskut, opiskelumaksut (koulukirjoihinkin menee jo muutama kymmenen euroa vähintään kuukaudessa!)
        Opintoaikaa pyritään rajaamaan sen vuoksi, että opiskelijat eivät valmistu ajoissa, koska heidän pitää opiskeluiden ohella käydä töissäkin, jotta pysyvät hengissä. Ja kun käy koulussa sen 6-8tuntia päivässä ja siihen lisäksi muutama tunti töitä joka päivä niin tottakai opiskelut kärsivät ja valmistuminen myöhästyy.

        Työttömät saavat puolet enemmän rahaa kuukaudessa, heille ei tule mitään kuluja työttömyydestään kuten opiskelijoilla tulee opiskelusta. Kumpaan siis kannustetaan? Kummassa jää rahaa enemmän käteen? Työttömillä.

        Toimeentulotuen varassa olevalle työttömälle ei jää 400euroa käteen, peruspäiväraha nettona on 370 euroa.

        Opiskelija saa 80 prossaa asumislisää, esim kaverini joka opiskeli tarvi maksaa vuokraa vain 40 euroa, lisäksi ruoat koulussa olivat ilmaiset, joten kaveri sanoikin että ruokaa tarvii ostaaa lähinnä viikonloppuna, lisäksi kotipaikkakunnallaan olevat opiskelijat käyvät kotona syömässä. Minulla eräs sukulaistyttö opiskelee, asuu yksiössä, osti juuri uuden tietokoneen, laittoi nettiliitttymän, osti tv:n.

        Niin ja opiskelijat saavat matkustukseenkin opiskelija-alennuksen ja ilmaset bussikortit.

        Työttömälle kaikki maksaa samoin kuin muillekin, ei ole alennuksia mihinkään. Ja asumisestakin menee omavastuu 7 prossaa, ja jos asumiskulut yksinasuvalla ylittävät sosiaaliviraston määrittämät normit, niin vuokran ylimenevä osa menee sekin omaan piikkiin, plus vielä tuo 7 prossan vähennys.

        Ja toisekseen, jos jo opiskelleen, omaan ammattiin valmistuneen pitäisi ottaa vastaan alipalkattua osa-aikaista toisen alan työtä, ja jos opiskelija on onnistunut tällaisen muutaman tunin työn saamaan, niin miksei keskeytä opiskeluja ja jää tähän työhön, sittenhän olisit samassa pisteessä kun tämä työllistetty työtön, jonka oloja kuvailit luxukseksi. Ei muuta kun opiskelut loppu ja jää tuohon osa-aikatyöhön mitä tunnut pitävät maanpäällisenä paratiisina.


      • !!!
        luzeriko kirjoitti:

        Toimeentulotuen varassa olevalle työttömälle ei jää 400euroa käteen, peruspäiväraha nettona on 370 euroa.

        Opiskelija saa 80 prossaa asumislisää, esim kaverini joka opiskeli tarvi maksaa vuokraa vain 40 euroa, lisäksi ruoat koulussa olivat ilmaiset, joten kaveri sanoikin että ruokaa tarvii ostaaa lähinnä viikonloppuna, lisäksi kotipaikkakunnallaan olevat opiskelijat käyvät kotona syömässä. Minulla eräs sukulaistyttö opiskelee, asuu yksiössä, osti juuri uuden tietokoneen, laittoi nettiliitttymän, osti tv:n.

        Niin ja opiskelijat saavat matkustukseenkin opiskelija-alennuksen ja ilmaset bussikortit.

        Työttömälle kaikki maksaa samoin kuin muillekin, ei ole alennuksia mihinkään. Ja asumisestakin menee omavastuu 7 prossaa, ja jos asumiskulut yksinasuvalla ylittävät sosiaaliviraston määrittämät normit, niin vuokran ylimenevä osa menee sekin omaan piikkiin, plus vielä tuo 7 prossan vähennys.

        Ja toisekseen, jos jo opiskelleen, omaan ammattiin valmistuneen pitäisi ottaa vastaan alipalkattua osa-aikaista toisen alan työtä, ja jos opiskelija on onnistunut tällaisen muutaman tunin työn saamaan, niin miksei keskeytä opiskeluja ja jää tähän työhön, sittenhän olisit samassa pisteessä kun tämä työllistetty työtön, jonka oloja kuvailit luxukseksi. Ei muuta kun opiskelut loppu ja jää tuohon osa-aikatyöhön mitä tunnut pitävät maanpäällisenä paratiisina.

        "Opiskelija saa 80 prossaa asumislisää, esim kaverini joka opiskeli tarvi maksaa vuokraa vain 40 euroa, lisäksi ruoat koulussa olivat ilmaiset, joten kaveri sanoikin että ruokaa tarvii ostaaa lähinnä viikonloppuna, lisäksi kotipaikkakunnallaan olevat opiskelijat käyvät kotona syömässä. "
        Tuohon en usko ollenkaan. Itseasiassa asia ei edes voi olla noin. Asumislisää maksetaan maksimissaan 171,55e.

        "lisäksi kotipaikkakunnallaan olevat opiskelijat käyvät kotona syömässä. "
        Harva kotoaan pois muuttanut opiskelija on muuttanut samalle paikkakunnalle jossa ennen asui. ja muutenkin ei todellakaan ole kovin yleistä, että käydään vanhempien jääkaapilla. Varmasti monet työttömätkin tätä tekevät joten tätä asiaa lienee turha edes ottaa esille.

        "Niin ja opiskelijat saavat matkustukseenkin opiskelija-alennuksen ja ilmaset bussikortit. "
        Mistä niitä ilmaisia bussikortteja saa? Kyllä minullekin sellainen kelpaisi. En ole koskaan moista kuullutkaan, että ilmaiseksi saisi bussikortteja. Kerropas hieman tarkemmin tuosta, kun sinulla tuntuu muutenkin olevan niin paljon tätä väärää tietoa.

        "Työttömälle kaikki maksaa samoin kuin muillekin, ei ole alennuksia mihinkään. Ja asumisestakin menee omavastuu 7 prossaa, ja jos asumiskulut yksinasuvalla ylittävät sosiaaliviraston määrittämät normit, niin vuokran ylimenevä osa menee sekin omaan piikkiin, plus vielä tuo 7 prossan vähennys. "
        Aivan. Työttömät joutuvat maksamaan vain 7% omasta vuokrastaan. Opiskelijoilla tämä summa on vähintään 20% mikäli heidän vuokransa on alle n.214e/kk. Ja harvoissa paikoissa noin pieniä vuokria on. Joten opiskelijalle jää paljon enemmän maksettavaksi vuokrastaan, jopa satoja euroja enemmän.

        "Ei muuta kun opiskelut loppu ja jää tuohon osa-aikatyöhön mitä tunnut pitävät maanpäällisenä paratiisina."
        Kuka on puhunut, että osa-aikatyöt olisivat maanpäällinen paratiisi? Siinähän pitäisi tehdäkin jotain rahojensa eteen. Työttömänä oleminen on sitä paratiisissa oloa, rahaa virtaa eikä sen eteen edes tarvitse tehdä mitään.

        "Toimeentulotuen varassa olevalle työttömälle ei jää 400euroa käteen, peruspäiväraha nettona on 370 euroa. "
        Itseasiassa melko varmasti jää. Työmarkkinatukihan on jo pelkästään n.400e/kk siihen lisäksi sossusta saatavat (riippuu hyvin paljon henkilöstä) 100-600e/kk. Joten mistäköhän repäisit tuon summan, että työttömälle tulisi nettona 370e/kk?

        Koko viestisi on niin puppua, että toista ei ole varmaan tällä palstalla nähtykään.


      • Optioita mullekin
        Voi hemmetti kirjoitti:

        On kaksi mahdollista suuntaa, joilla työnteko tehdään kannattavaksi työttömyyteen nähden.

        1)Työstä maksetaan inhimillinen korvaus. Tähän on varaa, koska kaikilla mittareilla mitattuna nykyteknologian vuoksi tuottavuus - ja siis siitä saatavat tulot - ovat ennennäkemättömän suuret. BKT:mme on yli puolet suurempi, teollisuustuotanto kaksinkertainen ja vienti kolminkertainen rikkaaseen 1980-lukuun nähden.

        2) Kurjistetaan tuottavuuden kasvun aiheuttaman rakennemuutoksen vuoksi työttömiksi joutuneet tilaan, jossa mitä tahansa työtä joutuu ottaman millä ehdoin tahansa. Tämä on paluuta industrialismin alkuaikoihin, jolloin vallitsi käytännössä orjuus, ja joka aiheutti maailmanlaajuiset mittasuhteet saavuttaneet vallankumoukset.

        Ensimmäisessä vaihtoehdossa siirretään tuottavuuden kasvun aiheuttamaa lisäarvoa takaisin ihmisille. Nyt teollisuusyritysten voitot ovat kuusinkertaistuneet. Lue uudelleen: kuusinkertaistuneet! Tämä tarkoittaa sitä, että omistajat keräävät itselleen viisi kertaa sen summan minkä parikymmentä vuotta sitten. Silti heillä on otsaa pyrkiä työllistämään ihmisiä alle kaiken arvostelun olevilla palkoilla.

        Jälkimmäisessä vaihtoehdossa jatketaan tulonsiirtopolitiikkaa kansalaisilta rikkaille. Kun ihmiset pakotetaan työskentelemään osakkeenomistajien pöydältä tipahtavilla murusilla, poistaa se neuvotteluvaran palkankorotuksista ja etuuksista myös työssäolevilta. Tämä tulee aiheuttamaan työmarkkinoilla olevalle kansanosalle kurjistumista.

        Jauhamalla työnteon gloriasta vailla mitään suhteutusta vallitseviin taloudellisiin olosuhteisiin ajat suurteollisuuden ja rikkaiden asiaa. Olet siis joko itse suuri ponssari, tai sinulla ei ole hajuakaan syy-seurauslogiikasta ja siitä, miten nykyinen työllisyys- ja talouspolitiikan hoito kalvaa omia etujasi ja tulojasi. Ala nopeasti ajatella!!!!

        on ihan ok. Ajattelen asiasta samalla tavalla, mutta kun se ei toimi käytännössä. Jos työn tekemiseen ja siitä aiheutuviin kuluihin kuluu enemmän, kuin saat edes nettopalkkaa, missä se järki sitten lymyää?- Sillä jokainenhan ajattelee vain omaa itseään, mun täytyy saada niin ja niin paljon, välittämättä siitä miten se mun saamiseni muille kostautuu (kohta 1). Kiinassahan tämä on sallittua suomal.yrityksien taholta ja ihan jokapäiväistä. Tänä päivänä mikään ei ole niin varma kuin epävarma.
        Olisitko valmis puhtain paperein kohtaan 2? Entäs sitten kun kiinalaiset jonain päivänä liittyvät ammattiliittoihin ja alkavat vaatia asianmukaista palkkaa? Se on vain ajan kysymys. Tästä sun jutusta tulee mieleen sen yhden diilimiehen puheet. Ei tullut sitä palkkiota, mitä kisan alussa luvattiin.


      • luzeriko
        !!! kirjoitti:

        "Opiskelija saa 80 prossaa asumislisää, esim kaverini joka opiskeli tarvi maksaa vuokraa vain 40 euroa, lisäksi ruoat koulussa olivat ilmaiset, joten kaveri sanoikin että ruokaa tarvii ostaaa lähinnä viikonloppuna, lisäksi kotipaikkakunnallaan olevat opiskelijat käyvät kotona syömässä. "
        Tuohon en usko ollenkaan. Itseasiassa asia ei edes voi olla noin. Asumislisää maksetaan maksimissaan 171,55e.

        "lisäksi kotipaikkakunnallaan olevat opiskelijat käyvät kotona syömässä. "
        Harva kotoaan pois muuttanut opiskelija on muuttanut samalle paikkakunnalle jossa ennen asui. ja muutenkin ei todellakaan ole kovin yleistä, että käydään vanhempien jääkaapilla. Varmasti monet työttömätkin tätä tekevät joten tätä asiaa lienee turha edes ottaa esille.

        "Niin ja opiskelijat saavat matkustukseenkin opiskelija-alennuksen ja ilmaset bussikortit. "
        Mistä niitä ilmaisia bussikortteja saa? Kyllä minullekin sellainen kelpaisi. En ole koskaan moista kuullutkaan, että ilmaiseksi saisi bussikortteja. Kerropas hieman tarkemmin tuosta, kun sinulla tuntuu muutenkin olevan niin paljon tätä väärää tietoa.

        "Työttömälle kaikki maksaa samoin kuin muillekin, ei ole alennuksia mihinkään. Ja asumisestakin menee omavastuu 7 prossaa, ja jos asumiskulut yksinasuvalla ylittävät sosiaaliviraston määrittämät normit, niin vuokran ylimenevä osa menee sekin omaan piikkiin, plus vielä tuo 7 prossan vähennys. "
        Aivan. Työttömät joutuvat maksamaan vain 7% omasta vuokrastaan. Opiskelijoilla tämä summa on vähintään 20% mikäli heidän vuokransa on alle n.214e/kk. Ja harvoissa paikoissa noin pieniä vuokria on. Joten opiskelijalle jää paljon enemmän maksettavaksi vuokrastaan, jopa satoja euroja enemmän.

        "Ei muuta kun opiskelut loppu ja jää tuohon osa-aikatyöhön mitä tunnut pitävät maanpäällisenä paratiisina."
        Kuka on puhunut, että osa-aikatyöt olisivat maanpäällinen paratiisi? Siinähän pitäisi tehdäkin jotain rahojensa eteen. Työttömänä oleminen on sitä paratiisissa oloa, rahaa virtaa eikä sen eteen edes tarvitse tehdä mitään.

        "Toimeentulotuen varassa olevalle työttömälle ei jää 400euroa käteen, peruspäiväraha nettona on 370 euroa. "
        Itseasiassa melko varmasti jää. Työmarkkinatukihan on jo pelkästään n.400e/kk siihen lisäksi sossusta saatavat (riippuu hyvin paljon henkilöstä) 100-600e/kk. Joten mistäköhän repäisit tuon summan, että työttömälle tulisi nettona 370e/kk?

        Koko viestisi on niin puppua, että toista ei ole varmaan tällä palstalla nähtykään.

        "Toimeentulotuen varassa olevalle työttömälle ei jää 400euroa käteen, peruspäiväraha nettona on 370 euroa. "
        Itseasiassa melko varmasti jää. Työmarkkinatukihan on jo pelkästään n.400e/kk siihen lisäksi sossusta saatavat (riippuu hyvin paljon henkilöstä) 100-600e/kk. Joten mistäköhän repäisit tuon summan, että työttömälle tulisi nettona 370e/kk? "

        Työmarkkinatuki on 23 euroa päivä miinus 20 prossaa veroja, joten nettosumma on 370 euroa, tarkista kelalta jos et usko!

        Toimeentulotukea ei makseta summittaisesti vaan normien mukaan. Eli kelan maksama asumistuki lasketaan myös tuloksi tuon 370 euron päälle. Kelan päiväraha lasketaan soskun laskelmien mukaan 21.5 päivältä ja omavastuu vuokrasta lasketaan täydestä vuokrasta esim. 450 eurosta. eli siitä vähenee noin31 euroa jo suoraan, tämän jälkeen vähennetään kelan asumistuki esim. 200 euroa, joten nettosummaksi jää noin 320 euroa, josta sitten laskut, eli tällä summalla ei juhlita. Lisäksi jos vuokra sattuu ylittämään hyväksytyt normit eli esim. 370 euroa ja jos vuokra sattuu olemaan 420 euroa, niin siitä häviää vielä 50 euroa, eli nettosummaksi jää silloin 270 euroa. Hyväksyt asumismenot voivat vaihdella kunnittain kunnassa vallitsevan vuokratason mukaan.

        Eli tarkista tietosi, mene kelalle kysynään työmarkkinatuen määrästä ja sen jälken painele sossuun kysymään toimeentulotukinormit, näistä em virastoista saat faktatietoa niin ei tarvitse omasta päästä kehitellä päivärahojen ja tt-tuen summia.

        Ja mitä tulee ilmaisiin bussilippuihin, kaverini kävi ammattikoulua naapurikunassa ja sai ilmaisen bussikortin.

        Juteltiin eilen muuten parin kaverin kanssa, joista toinen valmistui noin vuosi sitten, sanoi että eipä ollut valittamista opiskelun suhteen, amitsussa ilmaset ruoat, ilmanen bussikortti, 80 prossan asumislisä, plus opintotuki. Lisäksi iskä maksoi kännykkälaskut ja kävi äiskän luna syömässä. Kun ei saanut kesätöitä sai kesän ajan toimeentulotukea soskusta. Eli jos opiskelijallakin jää normivaje opintotukien , asumislisän ja lainan jälkeen, niin on oikeus hakea toimeentulotukea. Eli jos sinulla on tällainen tilanne, niin ei muuta kun varaa heti aika soskuun.


      • luzeriko
        !!! kirjoitti:

        "Opiskelija saa 80 prossaa asumislisää, esim kaverini joka opiskeli tarvi maksaa vuokraa vain 40 euroa, lisäksi ruoat koulussa olivat ilmaiset, joten kaveri sanoikin että ruokaa tarvii ostaaa lähinnä viikonloppuna, lisäksi kotipaikkakunnallaan olevat opiskelijat käyvät kotona syömässä. "
        Tuohon en usko ollenkaan. Itseasiassa asia ei edes voi olla noin. Asumislisää maksetaan maksimissaan 171,55e.

        "lisäksi kotipaikkakunnallaan olevat opiskelijat käyvät kotona syömässä. "
        Harva kotoaan pois muuttanut opiskelija on muuttanut samalle paikkakunnalle jossa ennen asui. ja muutenkin ei todellakaan ole kovin yleistä, että käydään vanhempien jääkaapilla. Varmasti monet työttömätkin tätä tekevät joten tätä asiaa lienee turha edes ottaa esille.

        "Niin ja opiskelijat saavat matkustukseenkin opiskelija-alennuksen ja ilmaset bussikortit. "
        Mistä niitä ilmaisia bussikortteja saa? Kyllä minullekin sellainen kelpaisi. En ole koskaan moista kuullutkaan, että ilmaiseksi saisi bussikortteja. Kerropas hieman tarkemmin tuosta, kun sinulla tuntuu muutenkin olevan niin paljon tätä väärää tietoa.

        "Työttömälle kaikki maksaa samoin kuin muillekin, ei ole alennuksia mihinkään. Ja asumisestakin menee omavastuu 7 prossaa, ja jos asumiskulut yksinasuvalla ylittävät sosiaaliviraston määrittämät normit, niin vuokran ylimenevä osa menee sekin omaan piikkiin, plus vielä tuo 7 prossan vähennys. "
        Aivan. Työttömät joutuvat maksamaan vain 7% omasta vuokrastaan. Opiskelijoilla tämä summa on vähintään 20% mikäli heidän vuokransa on alle n.214e/kk. Ja harvoissa paikoissa noin pieniä vuokria on. Joten opiskelijalle jää paljon enemmän maksettavaksi vuokrastaan, jopa satoja euroja enemmän.

        "Ei muuta kun opiskelut loppu ja jää tuohon osa-aikatyöhön mitä tunnut pitävät maanpäällisenä paratiisina."
        Kuka on puhunut, että osa-aikatyöt olisivat maanpäällinen paratiisi? Siinähän pitäisi tehdäkin jotain rahojensa eteen. Työttömänä oleminen on sitä paratiisissa oloa, rahaa virtaa eikä sen eteen edes tarvitse tehdä mitään.

        "Toimeentulotuen varassa olevalle työttömälle ei jää 400euroa käteen, peruspäiväraha nettona on 370 euroa. "
        Itseasiassa melko varmasti jää. Työmarkkinatukihan on jo pelkästään n.400e/kk siihen lisäksi sossusta saatavat (riippuu hyvin paljon henkilöstä) 100-600e/kk. Joten mistäköhän repäisit tuon summan, että työttömälle tulisi nettona 370e/kk?

        Koko viestisi on niin puppua, että toista ei ole varmaan tällä palstalla nähtykään.

        Tässä on sinulle faktaa kelan päivärahasta:

        http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/200701132559EH?openDocument


        Täysi työmarkkinatuki on 23,24 euroa päivässä.

        Työmarkkinatuki on tarveharkintainen. Tämä tarkoittaa, että hakijan ja hänen puolisonsa/avopuolisonsa tulot vähentävät työmarkkinatukea. Vain hakijan työtulot vähentävät tuen määrää 180 ensimmäisen työttömyyspäivän aikana, jos hakija saa työmarkkinatukea perus- tai ansiopäivärahan enimmäisajan jatkoksi.

        Toimeentulotukinormit:

        http://193.209.217.5/in/internet/liite.nsf/(WWWAllDocsById)/AFC9EB6975EE7903C225700A00385084/$file/sos3-8.pdf

        yksinasuva 346,29 euroa

        Eli tästä pois toimeentulotukinormissa hyväksytyn vuokramäärän ylittämä osuus, voi olla vuokrasta riippuen jopa 100 euroa
        tästä pois 7 prosentin omavastuu

        tästä pois 1.5 päivää kertaa 23,27

        tästä pois laskut, joita tt-tuessa ei huomioida

        _tv-luvat,sanomalehdet, reseptittömät lääkkeet, puhelinlasku jne jne

        eli tässä näin alustavasti faktaa


      • !!!!!
        luzeriko kirjoitti:

        "Toimeentulotuen varassa olevalle työttömälle ei jää 400euroa käteen, peruspäiväraha nettona on 370 euroa. "
        Itseasiassa melko varmasti jää. Työmarkkinatukihan on jo pelkästään n.400e/kk siihen lisäksi sossusta saatavat (riippuu hyvin paljon henkilöstä) 100-600e/kk. Joten mistäköhän repäisit tuon summan, että työttömälle tulisi nettona 370e/kk? "

        Työmarkkinatuki on 23 euroa päivä miinus 20 prossaa veroja, joten nettosumma on 370 euroa, tarkista kelalta jos et usko!

        Toimeentulotukea ei makseta summittaisesti vaan normien mukaan. Eli kelan maksama asumistuki lasketaan myös tuloksi tuon 370 euron päälle. Kelan päiväraha lasketaan soskun laskelmien mukaan 21.5 päivältä ja omavastuu vuokrasta lasketaan täydestä vuokrasta esim. 450 eurosta. eli siitä vähenee noin31 euroa jo suoraan, tämän jälkeen vähennetään kelan asumistuki esim. 200 euroa, joten nettosummaksi jää noin 320 euroa, josta sitten laskut, eli tällä summalla ei juhlita. Lisäksi jos vuokra sattuu ylittämään hyväksytyt normit eli esim. 370 euroa ja jos vuokra sattuu olemaan 420 euroa, niin siitä häviää vielä 50 euroa, eli nettosummaksi jää silloin 270 euroa. Hyväksyt asumismenot voivat vaihdella kunnittain kunnassa vallitsevan vuokratason mukaan.

        Eli tarkista tietosi, mene kelalle kysynään työmarkkinatuen määrästä ja sen jälken painele sossuun kysymään toimeentulotukinormit, näistä em virastoista saat faktatietoa niin ei tarvitse omasta päästä kehitellä päivärahojen ja tt-tuen summia.

        Ja mitä tulee ilmaisiin bussilippuihin, kaverini kävi ammattikoulua naapurikunassa ja sai ilmaisen bussikortin.

        Juteltiin eilen muuten parin kaverin kanssa, joista toinen valmistui noin vuosi sitten, sanoi että eipä ollut valittamista opiskelun suhteen, amitsussa ilmaset ruoat, ilmanen bussikortti, 80 prossan asumislisä, plus opintotuki. Lisäksi iskä maksoi kännykkälaskut ja kävi äiskän luna syömässä. Kun ei saanut kesätöitä sai kesän ajan toimeentulotukea soskusta. Eli jos opiskelijallakin jää normivaje opintotukien , asumislisän ja lainan jälkeen, niin on oikeus hakea toimeentulotukea. Eli jos sinulla on tällainen tilanne, niin ei muuta kun varaa heti aika soskuun.

        Kehottaisin sinua itseäsi tutustumaan paremmin niihin kelan nettisivuihin kun on käsitteetkin jo aivan hukassa.
        "Juteltiin eilen muuten parin kaverin kanssa, joista toinen valmistui noin vuosi sitten, sanoi että eipä ollut valittamista opiskelun suhteen, amitsussa ilmaset ruoat, ilmanen bussikortti, 80 prossan asumislisä, plus opintotuki."
        Asumislisä kuuluu opintotukeen, ja sitä hyvin harvat opiskelijat saavat 80%:a, oikeastaan siihen on mahdollisuus vain niillä jotka asuvat todella pellon keskellä jossa vuokra on hieman reilu 200e/kk. Mutta entä jos vuokra onkin 400-500e/kk ja saat siihen asumislisää 171,55e/kk? Kaverisi siis eli velaksi. Mielestäni on todella surullista kuulla, miten joku joutuu jo opiskeluidensa vuoksi ottamaan pankista lainaa.

        Sossusta ei opiskelijalle heru mitään muuta kuin hyvällä tuurilla kesäkuukausien aikana, koska silloin opiskelija ei saa MITÄÄN tukia kelalta. Työttömät tietääkseni saavat kesäaikanakin työttömyystuet ja asumistuet eikös?

        Lasketaanpas tämän kuukauden työttömän tuet. Tässä kuussa on 21arkipäivää. 21*23,24e=488,04e. Siitä pois 20% verot niin jäljelle jää 390,432e/kk. Nettosumma tässä kuussa siis olisi ~390e. Siihen tuo asumistuki jonka mainitsit eli n.200e joka on jo kuitenkin melko halvan asunnon vuokra sinänsä. (Huomaa että tuossakin työttömän asumistuki on jo 28,45e/kk opiskelijan asumislisää suurempi)
        Tulokseksi saadaan siis n.590e/kk. Siinäpä sitä rahaa, ja vieläpä tekemättä mitään.

        Jos lasketaan sitten pelkästään opiskelijan opintoraha ja asumislisä niin tulokseksi saadaan (otamme esimerkiksi yli 20-vuotiaan itsenäisesti asuvan, alle 20-vuotiailla kun vaikuttavat vielä vanhempien tulotkin opintotukeen, miten työttömillä?) eli opintoraha 213,60e-259,01e/kk, josta menee vielä myöskin verot, joka on 10% eli käteen jää 192,24-233,11e/kk. Joka on jo itsessään paljon pienempi kuin tuo työttömän lähes 400e/kk. Sen lisäksi asumislisäkin saattaa olla jopa satoja euroja pienempi opiskelijalla kuin työttömällä, koska asumislisää opiskelija voi saada maksimissaan 171,55e/kk. Opiskelija siis saa opintorahaa ja asumislisää maksimissaan 363,79-404,66e/kk. Lähes kaksisataa euroa vähemmän kuin työttömille. Opiskelijathan eivät tunnetusti saa sossusta juurikaan koskaan mitään, koska heillä otetaan opintolaina huomioon, jota mielestäni tähän ei voi ottaa huomioon, koska työttömille ei ole vastaavaa lainaa, ja voidaanko velvoittaa, että kun työtön mässäilee suurilla tuillaan niin opiskelija elää velaksi? Ja tämä tilanne on otettu vain siten, että kumpikaan ei ole käynyt sossussa. Tuohon vielä työttömän hyvällä tuurilla sossusta saadut 200e niin huh huh. Ja kun otetaan vielä huomioon, että opiskelijalla on opiskelemisesta kuluja, toisin kuin työttömällä, joka periaatteessa pitäisi laskelmassa ottaa myöskin huomioon.

        Täten totean, että opiskelija saa vähintäänkin parisataa vähemmän tukea kuin työtön.

        Faktatiedot voit tarkistaa itse kelan nettisivuilta.

        Itse voisin heittää loppuun esimerkin kuten sinäkin teit. Eräs tuttuni lopetti ammattikoulun kesken, koska ei ollut varaa opiskella. Nyt asuu 300e kaksiossa, syö lähes päivittäin vanhempiensa luona ja elelee oikein leveää elämää työttömän suurilla tuilla. On tilannut etelänmatkan ensi vuoden aluksi, ostanut uudet telkkarit ym. Että kyllä ne työttömät vanhempien rahoilla eläjät voidaan tähänkin vetää mukaan. Kaverisi on poikkeustapaus, kuten varmasti minunkin kaverini, joten mielestäni on naurettavaa niitä edes vetää tähän mukaan.


      • liisi
        !!!!! kirjoitti:

        Kehottaisin sinua itseäsi tutustumaan paremmin niihin kelan nettisivuihin kun on käsitteetkin jo aivan hukassa.
        "Juteltiin eilen muuten parin kaverin kanssa, joista toinen valmistui noin vuosi sitten, sanoi että eipä ollut valittamista opiskelun suhteen, amitsussa ilmaset ruoat, ilmanen bussikortti, 80 prossan asumislisä, plus opintotuki."
        Asumislisä kuuluu opintotukeen, ja sitä hyvin harvat opiskelijat saavat 80%:a, oikeastaan siihen on mahdollisuus vain niillä jotka asuvat todella pellon keskellä jossa vuokra on hieman reilu 200e/kk. Mutta entä jos vuokra onkin 400-500e/kk ja saat siihen asumislisää 171,55e/kk? Kaverisi siis eli velaksi. Mielestäni on todella surullista kuulla, miten joku joutuu jo opiskeluidensa vuoksi ottamaan pankista lainaa.

        Sossusta ei opiskelijalle heru mitään muuta kuin hyvällä tuurilla kesäkuukausien aikana, koska silloin opiskelija ei saa MITÄÄN tukia kelalta. Työttömät tietääkseni saavat kesäaikanakin työttömyystuet ja asumistuet eikös?

        Lasketaanpas tämän kuukauden työttömän tuet. Tässä kuussa on 21arkipäivää. 21*23,24e=488,04e. Siitä pois 20% verot niin jäljelle jää 390,432e/kk. Nettosumma tässä kuussa siis olisi ~390e. Siihen tuo asumistuki jonka mainitsit eli n.200e joka on jo kuitenkin melko halvan asunnon vuokra sinänsä. (Huomaa että tuossakin työttömän asumistuki on jo 28,45e/kk opiskelijan asumislisää suurempi)
        Tulokseksi saadaan siis n.590e/kk. Siinäpä sitä rahaa, ja vieläpä tekemättä mitään.

        Jos lasketaan sitten pelkästään opiskelijan opintoraha ja asumislisä niin tulokseksi saadaan (otamme esimerkiksi yli 20-vuotiaan itsenäisesti asuvan, alle 20-vuotiailla kun vaikuttavat vielä vanhempien tulotkin opintotukeen, miten työttömillä?) eli opintoraha 213,60e-259,01e/kk, josta menee vielä myöskin verot, joka on 10% eli käteen jää 192,24-233,11e/kk. Joka on jo itsessään paljon pienempi kuin tuo työttömän lähes 400e/kk. Sen lisäksi asumislisäkin saattaa olla jopa satoja euroja pienempi opiskelijalla kuin työttömällä, koska asumislisää opiskelija voi saada maksimissaan 171,55e/kk. Opiskelija siis saa opintorahaa ja asumislisää maksimissaan 363,79-404,66e/kk. Lähes kaksisataa euroa vähemmän kuin työttömille. Opiskelijathan eivät tunnetusti saa sossusta juurikaan koskaan mitään, koska heillä otetaan opintolaina huomioon, jota mielestäni tähän ei voi ottaa huomioon, koska työttömille ei ole vastaavaa lainaa, ja voidaanko velvoittaa, että kun työtön mässäilee suurilla tuillaan niin opiskelija elää velaksi? Ja tämä tilanne on otettu vain siten, että kumpikaan ei ole käynyt sossussa. Tuohon vielä työttömän hyvällä tuurilla sossusta saadut 200e niin huh huh. Ja kun otetaan vielä huomioon, että opiskelijalla on opiskelemisesta kuluja, toisin kuin työttömällä, joka periaatteessa pitäisi laskelmassa ottaa myöskin huomioon.

        Täten totean, että opiskelija saa vähintäänkin parisataa vähemmän tukea kuin työtön.

        Faktatiedot voit tarkistaa itse kelan nettisivuilta.

        Itse voisin heittää loppuun esimerkin kuten sinäkin teit. Eräs tuttuni lopetti ammattikoulun kesken, koska ei ollut varaa opiskella. Nyt asuu 300e kaksiossa, syö lähes päivittäin vanhempiensa luona ja elelee oikein leveää elämää työttömän suurilla tuilla. On tilannut etelänmatkan ensi vuoden aluksi, ostanut uudet telkkarit ym. Että kyllä ne työttömät vanhempien rahoilla eläjät voidaan tähänkin vetää mukaan. Kaverisi on poikkeustapaus, kuten varmasti minunkin kaverini, joten mielestäni on naurettavaa niitä edes vetää tähän mukaan.

        Tottakai opiskelija ottaa lainaa jos kerran haluaa opiskella!!! Pitäskö yhteiskunnan elättää kaikki opiskelijat ihan täysin vai!! Hei HALOO! Ottakaa vastuu elämästänne opiskelijatkin! Laina avuksi ja sossusta sitten vaan loput! Lainanhan saa sitten hyvin maksettua takas niistä valtavista työttömyyskorvauksista opintojen jälkeen ;););)


      • hiirenkolossa asuva
        !!!!! kirjoitti:

        Kehottaisin sinua itseäsi tutustumaan paremmin niihin kelan nettisivuihin kun on käsitteetkin jo aivan hukassa.
        "Juteltiin eilen muuten parin kaverin kanssa, joista toinen valmistui noin vuosi sitten, sanoi että eipä ollut valittamista opiskelun suhteen, amitsussa ilmaset ruoat, ilmanen bussikortti, 80 prossan asumislisä, plus opintotuki."
        Asumislisä kuuluu opintotukeen, ja sitä hyvin harvat opiskelijat saavat 80%:a, oikeastaan siihen on mahdollisuus vain niillä jotka asuvat todella pellon keskellä jossa vuokra on hieman reilu 200e/kk. Mutta entä jos vuokra onkin 400-500e/kk ja saat siihen asumislisää 171,55e/kk? Kaverisi siis eli velaksi. Mielestäni on todella surullista kuulla, miten joku joutuu jo opiskeluidensa vuoksi ottamaan pankista lainaa.

        Sossusta ei opiskelijalle heru mitään muuta kuin hyvällä tuurilla kesäkuukausien aikana, koska silloin opiskelija ei saa MITÄÄN tukia kelalta. Työttömät tietääkseni saavat kesäaikanakin työttömyystuet ja asumistuet eikös?

        Lasketaanpas tämän kuukauden työttömän tuet. Tässä kuussa on 21arkipäivää. 21*23,24e=488,04e. Siitä pois 20% verot niin jäljelle jää 390,432e/kk. Nettosumma tässä kuussa siis olisi ~390e. Siihen tuo asumistuki jonka mainitsit eli n.200e joka on jo kuitenkin melko halvan asunnon vuokra sinänsä. (Huomaa että tuossakin työttömän asumistuki on jo 28,45e/kk opiskelijan asumislisää suurempi)
        Tulokseksi saadaan siis n.590e/kk. Siinäpä sitä rahaa, ja vieläpä tekemättä mitään.

        Jos lasketaan sitten pelkästään opiskelijan opintoraha ja asumislisä niin tulokseksi saadaan (otamme esimerkiksi yli 20-vuotiaan itsenäisesti asuvan, alle 20-vuotiailla kun vaikuttavat vielä vanhempien tulotkin opintotukeen, miten työttömillä?) eli opintoraha 213,60e-259,01e/kk, josta menee vielä myöskin verot, joka on 10% eli käteen jää 192,24-233,11e/kk. Joka on jo itsessään paljon pienempi kuin tuo työttömän lähes 400e/kk. Sen lisäksi asumislisäkin saattaa olla jopa satoja euroja pienempi opiskelijalla kuin työttömällä, koska asumislisää opiskelija voi saada maksimissaan 171,55e/kk. Opiskelija siis saa opintorahaa ja asumislisää maksimissaan 363,79-404,66e/kk. Lähes kaksisataa euroa vähemmän kuin työttömille. Opiskelijathan eivät tunnetusti saa sossusta juurikaan koskaan mitään, koska heillä otetaan opintolaina huomioon, jota mielestäni tähän ei voi ottaa huomioon, koska työttömille ei ole vastaavaa lainaa, ja voidaanko velvoittaa, että kun työtön mässäilee suurilla tuillaan niin opiskelija elää velaksi? Ja tämä tilanne on otettu vain siten, että kumpikaan ei ole käynyt sossussa. Tuohon vielä työttömän hyvällä tuurilla sossusta saadut 200e niin huh huh. Ja kun otetaan vielä huomioon, että opiskelijalla on opiskelemisesta kuluja, toisin kuin työttömällä, joka periaatteessa pitäisi laskelmassa ottaa myöskin huomioon.

        Täten totean, että opiskelija saa vähintäänkin parisataa vähemmän tukea kuin työtön.

        Faktatiedot voit tarkistaa itse kelan nettisivuilta.

        Itse voisin heittää loppuun esimerkin kuten sinäkin teit. Eräs tuttuni lopetti ammattikoulun kesken, koska ei ollut varaa opiskella. Nyt asuu 300e kaksiossa, syö lähes päivittäin vanhempiensa luona ja elelee oikein leveää elämää työttömän suurilla tuilla. On tilannut etelänmatkan ensi vuoden aluksi, ostanut uudet telkkarit ym. Että kyllä ne työttömät vanhempien rahoilla eläjät voidaan tähänkin vetää mukaan. Kaverisi on poikkeustapaus, kuten varmasti minunkin kaverini, joten mielestäni on naurettavaa niitä edes vetää tähän mukaan.

        mistä ihmeestä te vedätte tuollaisia summia. Olen peruspäivärahalla, vuokra 231 euroa, asumistukea 67 euro. Hei haloo, kellä mättää?


      • !!!
        hiirenkolossa asuva kirjoitti:

        mistä ihmeestä te vedätte tuollaisia summia. Olen peruspäivärahalla, vuokra 231 euroa, asumistukea 67 euro. Hei haloo, kellä mättää?

        Miksi sinulla on noin pieni asumistuki? Siihen on jokin syy, että asumistukesi on noin pieni, koska normaalisti se on n.80% vuokrasta. Sinun pitäisi normaaleissa olosuhteissa saada n.185e/kk asumistukea. Eli joko sinulla on liian suuret tulot, asut esimerkiksi avopuolisosi kanssa yhdessä ja hänellä on liian suuret tulot tai vastaavaa?


      • !!!
        liisi kirjoitti:

        Tottakai opiskelija ottaa lainaa jos kerran haluaa opiskella!!! Pitäskö yhteiskunnan elättää kaikki opiskelijat ihan täysin vai!! Hei HALOO! Ottakaa vastuu elämästänne opiskelijatkin! Laina avuksi ja sossusta sitten vaan loput! Lainanhan saa sitten hyvin maksettua takas niistä valtavista työttömyyskorvauksista opintojen jälkeen ;););)

        "Pitäskö yhteiskunnan elättää kaikki opiskelijat ihan täysin vai!! Hei HALOO!"
        Miksi ei pitäisi elättää? Elättäähän tämä yhteiskunta työttömätkin? Eivät työttömätkään elä velaksi? Ja vaikka lainan tuohon mukaan ottaisikin niin silti tuet jäävät yleensä pienemmiksi kuin työttömillä. Miksi opiskelijoiden pitäisi elää velaksi jos kerran työttömät elävät täysin verorahoilla yhteiskunnan loisina? Miksi valtio pakottaa hankkimaan ruuan pöytään lainarahoilla? Valtio ei pakota tähän ketään muita kuin opiskelijoita.


      • hiirenkolossa asuva
        !!! kirjoitti:

        Miksi sinulla on noin pieni asumistuki? Siihen on jokin syy, että asumistukesi on noin pieni, koska normaalisti se on n.80% vuokrasta. Sinun pitäisi normaaleissa olosuhteissa saada n.185e/kk asumistukea. Eli joko sinulla on liian suuret tulot, asut esimerkiksi avopuolisosi kanssa yhdessä ja hänellä on liian suuret tulot tai vastaavaa?

        asun,en ymmärrä itsekään miksi se on noin pieni. Ei meillä ole koskaan lasten kotona asuessa ollut mitään suuria tukia. Ei 80% koskaan.
        Lasten muuttaessa pois, muutin pienempään asuntoonkin juuri siksi, että pystyn paremmin selviämään vuokrasta. Eipä kannattanut.


      • !!!
        hiirenkolossa asuva kirjoitti:

        asun,en ymmärrä itsekään miksi se on noin pieni. Ei meillä ole koskaan lasten kotona asuessa ollut mitään suuria tukia. Ei 80% koskaan.
        Lasten muuttaessa pois, muutin pienempään asuntoonkin juuri siksi, että pystyn paremmin selviämään vuokrasta. Eipä kannattanut.

        Onko sinulla ollut tuloja tämän vuoden aikana? Asumistukihan myönnetään aina vuodeksi kerrallaan ja esimerkiksi yhdellä tutullani oli kuukauden mittainen pätkätyö ja se vaikuttaa hänen asumistukeensa viedä vuodenkin kuluttua alentavasti, mikä mielestäni on naurettavaa. Tuskinpa niistä kuukauden palkkatuloista on vuoden päästä enää mitään hyötyä.


      • hiirenkolossa..
        !!! kirjoitti:

        Onko sinulla ollut tuloja tämän vuoden aikana? Asumistukihan myönnetään aina vuodeksi kerrallaan ja esimerkiksi yhdellä tutullani oli kuukauden mittainen pätkätyö ja se vaikuttaa hänen asumistukeensa viedä vuodenkin kuluttua alentavasti, mikä mielestäni on naurettavaa. Tuskinpa niistä kuukauden palkkatuloista on vuoden päästä enää mitään hyötyä.

        keväällä parilta kuukaudelta n.700 e/kk ja siltä ajalta peritään asumistukea takaisin, eli pienimmillään asumistuki oli 19 euroa, josta vielä 10 euroa takaisin perittävää. Ei työnteko kannattanut, kun matkaan meni rahaa ja tulot olivat 8,23/t ja 5 t/pv. Mutta ei minulla todellakaan koskaan ole ollut niin isoja asumistukia kuin täällä kerrotaan.


      • luzeriko
        hiirenkolossa asuva kirjoitti:

        mistä ihmeestä te vedätte tuollaisia summia. Olen peruspäivärahalla, vuokra 231 euroa, asumistukea 67 euro. Hei haloo, kellä mättää?

        Yleinen asumistuki ei ole 80 prosenttia vuokrasta. 80 prosentin tuki koskee opiskelijoita.

        Yleinen asumistuki riippuu hakijan tuloista, esim jos on kelan peruspäivärahalla ja vuokra 450 euroa, niin asumistuki on noin 200 euroa, eli itse maksettavaksi jää 250 euroa.

        Kun kelan tuki käteen on 370 euroa, niin vuokran jälkeen jää tuo 120 euroa, juuri senvuoksi joutuu toimeentulotukiluukulle.


      • Tiet'ämätön
        luzeriko kirjoitti:

        Yleinen asumistuki ei ole 80 prosenttia vuokrasta. 80 prosentin tuki koskee opiskelijoita.

        Yleinen asumistuki riippuu hakijan tuloista, esim jos on kelan peruspäivärahalla ja vuokra 450 euroa, niin asumistuki on noin 200 euroa, eli itse maksettavaksi jää 250 euroa.

        Kun kelan tuki käteen on 370 euroa, niin vuokran jälkeen jää tuo 120 euroa, juuri senvuoksi joutuu toimeentulotukiluukulle.

        En itse tiedä yhtäkään opiskelijaa joka tosiaan saisi 80% vuokrastaan kelalta eli todennäköisesti Suomessa vain muutamalla prosentilla asumislisä on tuon 80% ja hekin sitten asuvat soluissa tai maalla.


      • hiirenkolossa...
        luzeriko kirjoitti:

        Yleinen asumistuki ei ole 80 prosenttia vuokrasta. 80 prosentin tuki koskee opiskelijoita.

        Yleinen asumistuki riippuu hakijan tuloista, esim jos on kelan peruspäivärahalla ja vuokra 450 euroa, niin asumistuki on noin 200 euroa, eli itse maksettavaksi jää 250 euroa.

        Kun kelan tuki käteen on 370 euroa, niin vuokran jälkeen jää tuo 120 euroa, juuri senvuoksi joutuu toimeentulotukiluukulle.

        ettei yleinen asumistuki voi olla niin paljoa. No joka tapauksessa olen muuttamassa kaksioon ja laskeskelin, että asumistukeni olisi noin 120 euroa, vuokra 330/kk. Nelioitä kun on liikaa, 47 olisi yhdelle sopiva ja tässä on 57. Mutta kaikkea ei voi ymmärtää. ;)


      • huh,huh
        !!!!! kirjoitti:

        Kehottaisin sinua itseäsi tutustumaan paremmin niihin kelan nettisivuihin kun on käsitteetkin jo aivan hukassa.
        "Juteltiin eilen muuten parin kaverin kanssa, joista toinen valmistui noin vuosi sitten, sanoi että eipä ollut valittamista opiskelun suhteen, amitsussa ilmaset ruoat, ilmanen bussikortti, 80 prossan asumislisä, plus opintotuki."
        Asumislisä kuuluu opintotukeen, ja sitä hyvin harvat opiskelijat saavat 80%:a, oikeastaan siihen on mahdollisuus vain niillä jotka asuvat todella pellon keskellä jossa vuokra on hieman reilu 200e/kk. Mutta entä jos vuokra onkin 400-500e/kk ja saat siihen asumislisää 171,55e/kk? Kaverisi siis eli velaksi. Mielestäni on todella surullista kuulla, miten joku joutuu jo opiskeluidensa vuoksi ottamaan pankista lainaa.

        Sossusta ei opiskelijalle heru mitään muuta kuin hyvällä tuurilla kesäkuukausien aikana, koska silloin opiskelija ei saa MITÄÄN tukia kelalta. Työttömät tietääkseni saavat kesäaikanakin työttömyystuet ja asumistuet eikös?

        Lasketaanpas tämän kuukauden työttömän tuet. Tässä kuussa on 21arkipäivää. 21*23,24e=488,04e. Siitä pois 20% verot niin jäljelle jää 390,432e/kk. Nettosumma tässä kuussa siis olisi ~390e. Siihen tuo asumistuki jonka mainitsit eli n.200e joka on jo kuitenkin melko halvan asunnon vuokra sinänsä. (Huomaa että tuossakin työttömän asumistuki on jo 28,45e/kk opiskelijan asumislisää suurempi)
        Tulokseksi saadaan siis n.590e/kk. Siinäpä sitä rahaa, ja vieläpä tekemättä mitään.

        Jos lasketaan sitten pelkästään opiskelijan opintoraha ja asumislisä niin tulokseksi saadaan (otamme esimerkiksi yli 20-vuotiaan itsenäisesti asuvan, alle 20-vuotiailla kun vaikuttavat vielä vanhempien tulotkin opintotukeen, miten työttömillä?) eli opintoraha 213,60e-259,01e/kk, josta menee vielä myöskin verot, joka on 10% eli käteen jää 192,24-233,11e/kk. Joka on jo itsessään paljon pienempi kuin tuo työttömän lähes 400e/kk. Sen lisäksi asumislisäkin saattaa olla jopa satoja euroja pienempi opiskelijalla kuin työttömällä, koska asumislisää opiskelija voi saada maksimissaan 171,55e/kk. Opiskelija siis saa opintorahaa ja asumislisää maksimissaan 363,79-404,66e/kk. Lähes kaksisataa euroa vähemmän kuin työttömille. Opiskelijathan eivät tunnetusti saa sossusta juurikaan koskaan mitään, koska heillä otetaan opintolaina huomioon, jota mielestäni tähän ei voi ottaa huomioon, koska työttömille ei ole vastaavaa lainaa, ja voidaanko velvoittaa, että kun työtön mässäilee suurilla tuillaan niin opiskelija elää velaksi? Ja tämä tilanne on otettu vain siten, että kumpikaan ei ole käynyt sossussa. Tuohon vielä työttömän hyvällä tuurilla sossusta saadut 200e niin huh huh. Ja kun otetaan vielä huomioon, että opiskelijalla on opiskelemisesta kuluja, toisin kuin työttömällä, joka periaatteessa pitäisi laskelmassa ottaa myöskin huomioon.

        Täten totean, että opiskelija saa vähintäänkin parisataa vähemmän tukea kuin työtön.

        Faktatiedot voit tarkistaa itse kelan nettisivuilta.

        Itse voisin heittää loppuun esimerkin kuten sinäkin teit. Eräs tuttuni lopetti ammattikoulun kesken, koska ei ollut varaa opiskella. Nyt asuu 300e kaksiossa, syö lähes päivittäin vanhempiensa luona ja elelee oikein leveää elämää työttömän suurilla tuilla. On tilannut etelänmatkan ensi vuoden aluksi, ostanut uudet telkkarit ym. Että kyllä ne työttömät vanhempien rahoilla eläjät voidaan tähänkin vetää mukaan. Kaverisi on poikkeustapaus, kuten varmasti minunkin kaverini, joten mielestäni on naurettavaa niitä edes vetää tähän mukaan.

        Kylläpäs te saatte paljon sitä rahaa
        olen nimittäin työtön ja saan nettona käteen 530€ josta maksan vuokran 198€ ja elätän opiskelija poikanikin viellä joten eipä ainakaan eletä paratiisissa vaan helvetissä.Poika saa opintotukea 63€ josta ostaa bussikortin 43€ kuukausi joten sillekkin jää huippu summa joten näyttää siltä että olitpa opiskelija tai työtön ei se niin ruusuilla tanssimista ole kummallekkaan. Tietty ne opiskelijat hyötyvät joiden vanhemmat ovat rikkampia, joten tässä mennään siihen että köyhät hautaan ja rikkaat jyllää.


      • luzeriko
        hiirenkolossa... kirjoitti:

        ettei yleinen asumistuki voi olla niin paljoa. No joka tapauksessa olen muuttamassa kaksioon ja laskeskelin, että asumistukeni olisi noin 120 euroa, vuokra 330/kk. Nelioitä kun on liikaa, 47 olisi yhdelle sopiva ja tässä on 57. Mutta kaikkea ei voi ymmärtää. ;)

        Niin se yleinen asumistuki lasketaan yksinasuvalle 37.5 neliöön asti. Siinä on myös aina tuo tietty omavastuuosa, joka on olemassa vaikka ei olisi tuloja ollenkaan, esim. laskuriohjelmalla tein esimerkin: yksiö 30 neliöä, rakennusvuosi 1975, vuokra 250 euroa plus vesimaksu 13 euroa, tulot 100 euroa, asumistuen määräksi tuli 181 euroa, eli vuokraa jäi 100 euron tuloilla maksettavksi 90 euroa!! Sama tulos tuli 10 euron tuloilla.

        Asumistukeen vaikuttaa myös vuokra-asunnon valmistumisvuosi, mitä uudempi asunto sen enemmän asumistukea.


      • !!!
        luzeriko kirjoitti:

        Niin se yleinen asumistuki lasketaan yksinasuvalle 37.5 neliöön asti. Siinä on myös aina tuo tietty omavastuuosa, joka on olemassa vaikka ei olisi tuloja ollenkaan, esim. laskuriohjelmalla tein esimerkin: yksiö 30 neliöä, rakennusvuosi 1975, vuokra 250 euroa plus vesimaksu 13 euroa, tulot 100 euroa, asumistuen määräksi tuli 181 euroa, eli vuokraa jäi 100 euron tuloilla maksettavksi 90 euroa!! Sama tulos tuli 10 euron tuloilla.

        Asumistukeen vaikuttaa myös vuokra-asunnon valmistumisvuosi, mitä uudempi asunto sen enemmän asumistukea.

        "eli vuokraa jäi 100 euron tuloilla maksettavksi 90 euroa!!"
        Opiskelijalla olisi maksettavaksi jäänyt vielä enemmän, työttömät kun saavat tukea asumiseensakin enemmän.


      • luzeriko
        Tiet'ämätön kirjoitti:

        En itse tiedä yhtäkään opiskelijaa joka tosiaan saisi 80% vuokrastaan kelalta eli todennäköisesti Suomessa vain muutamalla prosentilla asumislisä on tuon 80% ja hekin sitten asuvat soluissa tai maalla.

        Kyllä saa, kaverini oli ammattikoulussa, asui vuokrayksiössä, jossa vuokra 210 euroa, sai siihen 80 prossaa asumislisää. Eli tarvi semmonen 40 euroo maksaa itse ja kun ammattikoulussa oli ilmaset ruoat niin pärjäsi hyvin opintotuella, kesäaikana sai soskusta toimeentulotukea, kun asumislisä ja opintotuet olivat katkolla.



        Siitä asumilisästä, Helsingin alueella tilanne on varmaan eri, koska siellä yksiöiden vuokrast on paljon korkeammalla tasolla kun kehä kolmosen ulkopuolella. Eli vuokrakatto pitäs panna siellä korkeammalle.


        Pitää muuten huomioida tuo ilmanen ruokailu eli kun opiskelija saa ilmasen ruoan 21 päivänä kuussa, niin työttömän täytyy ostaa ruoat tuolle samalle ajalle eli kyllä tuo on turhaa tuo vertailu. Olen itsekkin opiskellut ja en kyllä elä yhtään sen enempää luxuselämää työttömämä kun mitä elin opiskellessani. Niin ja silloin kun olin työssä, maksoin kyllä veroja eli omia maksuja tässä nyt takas saadaan! Verorahoilla ne opintoeduudetkin rahoitetaan.

        Siitä tt-tuesta vielä, kyllä opiskelijoillakin on oikeus toimeentulotukeen, lainan ja opintotuen ja asumistuen jälkeen,jos tulot jää alle normien; se on lainmukainen etuus ja kuuluu jokaiselle, jonka tulot alittavat tt-tuen normit, Ainakin minun paikkakunnalla on näin, jos tulee ongelmia voi ottaa yhteyttä sosiaaliasiamieheen, joka huolehtii toimeentulotukeen oikeutettujen oikeusturvasta.


      • !!!
        luzeriko kirjoitti:

        Kyllä saa, kaverini oli ammattikoulussa, asui vuokrayksiössä, jossa vuokra 210 euroa, sai siihen 80 prossaa asumislisää. Eli tarvi semmonen 40 euroo maksaa itse ja kun ammattikoulussa oli ilmaset ruoat niin pärjäsi hyvin opintotuella, kesäaikana sai soskusta toimeentulotukea, kun asumislisä ja opintotuet olivat katkolla.



        Siitä asumilisästä, Helsingin alueella tilanne on varmaan eri, koska siellä yksiöiden vuokrast on paljon korkeammalla tasolla kun kehä kolmosen ulkopuolella. Eli vuokrakatto pitäs panna siellä korkeammalle.


        Pitää muuten huomioida tuo ilmanen ruokailu eli kun opiskelija saa ilmasen ruoan 21 päivänä kuussa, niin työttömän täytyy ostaa ruoat tuolle samalle ajalle eli kyllä tuo on turhaa tuo vertailu. Olen itsekkin opiskellut ja en kyllä elä yhtään sen enempää luxuselämää työttömämä kun mitä elin opiskellessani. Niin ja silloin kun olin työssä, maksoin kyllä veroja eli omia maksuja tässä nyt takas saadaan! Verorahoilla ne opintoeduudetkin rahoitetaan.

        Siitä tt-tuesta vielä, kyllä opiskelijoillakin on oikeus toimeentulotukeen, lainan ja opintotuen ja asumistuen jälkeen,jos tulot jää alle normien; se on lainmukainen etuus ja kuuluu jokaiselle, jonka tulot alittavat tt-tuen normit, Ainakin minun paikkakunnalla on näin, jos tulee ongelmia voi ottaa yhteyttä sosiaaliasiamieheen, joka huolehtii toimeentulotukeen oikeutettujen oikeusturvasta.

        Sitten kaverisi kuuluu siihen hyvin hyvin pieneen joukkoon joka tosiaan saa sen 80%. Nimittäin hyvin harvoilla paikkakunnilla saa opiskelijakaan asuntoa alle 215e/kk. Ei tarvitse olla lähelläkään Helsinkiä, riittää että asuu edes kapungissa. Toki soluasuminen on eri juttu, niissä ne vuokrat ovatkin hieman halvempia. Edes itse en 5000asukkaan kylästä löytänyt vuokra-asuntoa alle 225e/kk ja silloinkin jouduin sitten maksamaan jo yli 20% vuokrasta (jos olisin ollut työtön niin olisi itse tarvinnut maksaa vähemmän.) Ja sekin asunto oli tosiaan sellaisella paikalla, että henkensä edestä sai pelätä ettei ketään tule kirveen kanssa läpi oven huvikseen.


      • Oku
        luzeriko kirjoitti:

        Yleinen asumistuki ei ole 80 prosenttia vuokrasta. 80 prosentin tuki koskee opiskelijoita.

        Yleinen asumistuki riippuu hakijan tuloista, esim jos on kelan peruspäivärahalla ja vuokra 450 euroa, niin asumistuki on noin 200 euroa, eli itse maksettavaksi jää 250 euroa.

        Kun kelan tuki käteen on 370 euroa, niin vuokran jälkeen jää tuo 120 euroa, juuri senvuoksi joutuu toimeentulotukiluukulle.

        Minulla on vuokra 308€/kk ja opintotuen asumislisää saan 171,55e. Äkkiä laskettuna tämä on noin 55,7%. Minusta 55,7% < 80%, eikö muistakin


      • luzeriko kirjoitti:

        Kyllä saa, kaverini oli ammattikoulussa, asui vuokrayksiössä, jossa vuokra 210 euroa, sai siihen 80 prossaa asumislisää. Eli tarvi semmonen 40 euroo maksaa itse ja kun ammattikoulussa oli ilmaset ruoat niin pärjäsi hyvin opintotuella, kesäaikana sai soskusta toimeentulotukea, kun asumislisä ja opintotuet olivat katkolla.



        Siitä asumilisästä, Helsingin alueella tilanne on varmaan eri, koska siellä yksiöiden vuokrast on paljon korkeammalla tasolla kun kehä kolmosen ulkopuolella. Eli vuokrakatto pitäs panna siellä korkeammalle.


        Pitää muuten huomioida tuo ilmanen ruokailu eli kun opiskelija saa ilmasen ruoan 21 päivänä kuussa, niin työttömän täytyy ostaa ruoat tuolle samalle ajalle eli kyllä tuo on turhaa tuo vertailu. Olen itsekkin opiskellut ja en kyllä elä yhtään sen enempää luxuselämää työttömämä kun mitä elin opiskellessani. Niin ja silloin kun olin työssä, maksoin kyllä veroja eli omia maksuja tässä nyt takas saadaan! Verorahoilla ne opintoeduudetkin rahoitetaan.

        Siitä tt-tuesta vielä, kyllä opiskelijoillakin on oikeus toimeentulotukeen, lainan ja opintotuen ja asumistuen jälkeen,jos tulot jää alle normien; se on lainmukainen etuus ja kuuluu jokaiselle, jonka tulot alittavat tt-tuen normit, Ainakin minun paikkakunnalla on näin, jos tulee ongelmia voi ottaa yhteyttä sosiaaliasiamieheen, joka huolehtii toimeentulotukeen oikeutettujen oikeusturvasta.

        "Pitää muuten huomioida tuo ilmanen ruokailu eli kun opiskelija saa ilmasen ruoan 21 päivänä kuussa."

        Voi kun kaikki saisivatkin! Esim. ammattikorkeissa ja yliopistoissa on maksullinen ruokala. Ruoan hinta on kelan ateriatuen jälkeen 2,35, joten kuukaudessa hintaa tulee n. 49€, ei ihan pikkusumma, kun ottaa huomioon, että aamuisin, iltaisin ja viikonloppuisinkin voisi jotain haukata... Työttömänä ollessani tein itse ruokani halvemmalla, kun aikaa oli ja katsoin mitä söin. Äitini luona en aterioi koskaan, sillä hän on yksinhuoltaja, eivätkä hänen tulonsa riitä minun ruokkimiseeni. Isäni taas asuu sen verran kaukana, että autolla ei ole varaa sinne ajella.

        "Kesäaikana sai soskusta toimeentulotukea, kun asumislisä ja opintotuet olivat katkolla."

        Kysyin itse viime kesänä soskusta samaa, kun en löytänyt kesätyöpaikkaa. Vastaus oli: nosta opintolaina ensin, katsotaan sitten. Toinen vaihtoehto on erota koulusta, jolloin sinne joutuu hakemaan uudelleen. Kouluun pääsin vasta toisella yrittämällä, joten opiskelupaikkaani en sosiaalitukien takia vaaranna. Näin täällä! Miksei muuten työttömiä käsketä ottamaan ensin laina, ennekuin soskusta saa mitään...? Jännä homma. Ei muuta kuin työttömyyslainaa :)

        Opiskelen siis ammattikorkeassa ja saan sen maksimituen, eli opintotuki asumislisä: 404€. Tuosta summasta pois vuokra ja kouluruokailu, jää 100,50. Vielä pois sähkö ja puhelinlasku, jotka molemmat pidän suht pieninä, jää 69,50. Tuolla summalla pitäisi saada oppikirjat, vaatteet, ilta/viikonloppuruoat, lääkärikäynnit, lääkkeet, pesuaineet, pesutupamaksut ym. ylläpitojutut. Ymmärrät siis varmaan, että rahaa ei TODELLAKAAN jää! Itse en edes käy ulkona tms. turhaa, sillä rahaa ei yksinkertaisesti jää. Ennen kävin töissä, mutta se tahti oli liikaa minulle, joten olen joka kuukausi joutunut lainaamaan isältäni, sillä korollisia lainoja en halua tässä vaiheessa.

        Itse olin työttömänä vuoden päivät ja olisin rahallisesti ihan mielelläni jatkanut samaa rataa (oli varaa ostaa vaatteita yms.), mutta kun töihinkin haluaisin vielä joskus päästä. Kyllä se alussa masensi kun tulot tippuivat yli 200€:lla. Lisäksi jouduin muuttamaan pienempään asuntoon. Ihmettelenkin edelleen, miksi opiskelijoiden tulot ovat työttömien tukia pienemmät... En ymmärrä... Toisaalta olen onnellinen, että saan ylipäätään tukea, jotta voin opiskella ja maksaa aikanaan tulevien sukupolvien opinnot.

        Hyvää syksyä kaikille :)


      • jiwe

        mutta kuinka paljon soisit opiskelijoille sitä opiskelurahaa?

        taisit muuten ratkaista suomen koko työttömyyden ihan kerralla ;)

        kaikki waan opiskelee ;)


      • jiwe
        !!!! kirjoitti:

        Vaihtoehto kaksi kuulostaisi mielestäni erittäin houkuttelevalta. Huomaisivat työttömätkin kuinka paljon he oikeasti saavat rahaa ja millaista luxus-elämää he elävät. Palkat ovat minusta juuri oikeilla kohdillaan, ei niitä enempää tarvitse nostaa. Itse ainakin olin erittäin tyytyväinen siihen, että sain tehdä 18tuntia viikossa töitä opiskelujen ohella ja vieläpä ruhtinaallisella 5-20e tuntipalkalla. Valitettavasti vain ihminen ei jaksa koko elämäänsä tehdä yhteensä 6-12tuntia päivässä viikon jokaisena päivänä. Tätä opiskelijoilta vaaditaan, samoin kuin lainan ottamista, mutta mitä työttömiltä vaaditaan, jotta he eivät kuole nälkään? Sohvalla makaamista ja parin lappusen täyttelemistä kuukaudessa.

        Töitä kyllä riittää, mutta tekijöitä ei tunnu riittävän. Nämä pullamössöaikuiset eivät suostu käsiään likaamaan, saati tekemään jotain muuta vähänkään vähemmän arvostettua työtä. No opiskelijoille kyllä kelpaa.

        Kuten olen itse aiemmin sanonut niin kunhan opiskeluni saan päätökseen niin pidän kunnon loman, kerään työmarkkinatuet ja säästelen niistä sen verran, että pääsisi kerran tai jopa kaksi kertaa etelään, saisi opintolainat maksettua pois ja jäisi vielä kunnolla rahaa juhlimiseenkin. Olen sen ansainnut näiden monen nälkävuoden jälkeen.

        opiskelijan ihan oma walinta syökö kynsii tai multaa ;)

        mutta on tosi henkisesti raskasta täyttää ne pari lappua kuukaudes mitkä mainitsit ;)

        milläs sinä säästät niistä työmarkkinatuista kun kaikki muut tuet loppuu mitkä opiskelijoille tyrkytetään?


      • !!!
        jiwe kirjoitti:

        mutta kuinka paljon soisit opiskelijoille sitä opiskelurahaa?

        taisit muuten ratkaista suomen koko työttömyyden ihan kerralla ;)

        kaikki waan opiskelee ;)

        Jos työttömät pistettäisiin opiskelemaan niin he kuolisivat nälkään alta aikayksikön jos muka työttömyystuetkaan eivät tahdo riittää. Olisi järkytys jos työtön ei saisikaan sitä paksumpaa makkaransiivua leipänsä päälle tai makaroonia joutuisi syömään useammin kuin viikon kuukaudessa, kuten työttömät ovat tällä palstalla maininneet. Soisin opiskelijoille tukea sen verran, että he pystyisivät elämään edes kohtuullista elämää kuten työttömät, soisin heille myös kesällä jotain tukea, että opiskelijatkin voisivat pitää lomaa edes kerran vuodessa.


      • saatanan lainaa
        !!! kirjoitti:

        Jos työttömät pistettäisiin opiskelemaan niin he kuolisivat nälkään alta aikayksikön jos muka työttömyystuetkaan eivät tahdo riittää. Olisi järkytys jos työtön ei saisikaan sitä paksumpaa makkaransiivua leipänsä päälle tai makaroonia joutuisi syömään useammin kuin viikon kuukaudessa, kuten työttömät ovat tällä palstalla maininneet. Soisin opiskelijoille tukea sen verran, että he pystyisivät elämään edes kohtuullista elämää kuten työttömät, soisin heille myös kesällä jotain tukea, että opiskelijatkin voisivat pitää lomaa edes kerran vuodessa.

        niinku muutkin opiskelijat ja lakkaa kitisemästä.


      • !!!
        saatanan lainaa kirjoitti:

        niinku muutkin opiskelijat ja lakkaa kitisemästä.

        En edes viitsi kommentoida sen enempää noin ala-arvoiseen tekstiin.


      • liisi
        !!! kirjoitti:

        "Pitäskö yhteiskunnan elättää kaikki opiskelijat ihan täysin vai!! Hei HALOO!"
        Miksi ei pitäisi elättää? Elättäähän tämä yhteiskunta työttömätkin? Eivät työttömätkään elä velaksi? Ja vaikka lainan tuohon mukaan ottaisikin niin silti tuet jäävät yleensä pienemmiksi kuin työttömillä. Miksi opiskelijoiden pitäisi elää velaksi jos kerran työttömät elävät täysin verorahoilla yhteiskunnan loisina? Miksi valtio pakottaa hankkimaan ruuan pöytään lainarahoilla? Valtio ei pakota tähän ketään muita kuin opiskelijoita.

        Ehkä opiskelemalla pystyy edesauttamaan sitä että jonain päivänä saa hyväpalkkaisen työn joka sit vähän kompensoi tota nykytilaas...mutta kuka sun pakottaa opiskeleen? Mee hommiin sit jos ilman koulutusta jotai hyvää löydät tai voithan vaikka heti "ryhtyä" kaikkien kadehtimaksi hyvin toimeentulevaksi työttömäksi!!! Opiskelua ja työttömyyttä ei mielestäni tässä asiassa voi noin rinnastaa toisiinsa, koska opiskelemaan yleensä PÄÄSTÄÄN, työttömäksi taas JOUDUTAAN!


      • Anonyymi
        !!!! kirjoitti:

        Vaihtoehto kaksi kuulostaisi mielestäni erittäin houkuttelevalta. Huomaisivat työttömätkin kuinka paljon he oikeasti saavat rahaa ja millaista luxus-elämää he elävät. Palkat ovat minusta juuri oikeilla kohdillaan, ei niitä enempää tarvitse nostaa. Itse ainakin olin erittäin tyytyväinen siihen, että sain tehdä 18tuntia viikossa töitä opiskelujen ohella ja vieläpä ruhtinaallisella 5-20e tuntipalkalla. Valitettavasti vain ihminen ei jaksa koko elämäänsä tehdä yhteensä 6-12tuntia päivässä viikon jokaisena päivänä. Tätä opiskelijoilta vaaditaan, samoin kuin lainan ottamista, mutta mitä työttömiltä vaaditaan, jotta he eivät kuole nälkään? Sohvalla makaamista ja parin lappusen täyttelemistä kuukaudessa.

        Töitä kyllä riittää, mutta tekijöitä ei tunnu riittävän. Nämä pullamössöaikuiset eivät suostu käsiään likaamaan, saati tekemään jotain muuta vähänkään vähemmän arvostettua työtä. No opiskelijoille kyllä kelpaa.

        Kuten olen itse aiemmin sanonut niin kunhan opiskeluni saan päätökseen niin pidän kunnon loman, kerään työmarkkinatuet ja säästelen niistä sen verran, että pääsisi kerran tai jopa kaksi kertaa etelään, saisi opintolainat maksettua pois ja jäisi vielä kunnolla rahaa juhlimiseenkin. Olen sen ansainnut näiden monen nälkävuoden jälkeen.

        Hahhah. Kyllä huomaa että pentu on kirjoittanut tämän tekstin!!


    • kouluttaja

      Olen kouluttanut satoja työttömiä eri kursseilla ja suoraan sanottuna aivan turhaan. He sanovat suoraan, etteivät halua mennä töihin, koska 1. asumistuki menee/pienenee, 2. lasten päivähoito rupeaa maksaan. Eli yhteiskunta paapoo aivan liikaa työttömiä, elelevät noin mukavasti ettei tarvi töitä ottaa vastaan, vaik niitä olis. Eivät ymmärrä, että työ on sijoitus tulevaisuuteen, jos tekee ensin huonopalkkaisia töitä, on paljon paremmat mahdollisuudet työllistyä hyvä palkkaisimmille aloille kun että on notkunut työttömänä. Ei kukaan halua ja uskalla palkata henkiköä, joka ollut kuukausia työttömänä. Epäillään motivaatiota, taitoja, luonnetta ym. Eli miettikää nyt vähän, josko sinne töihin menisitte huonommallakin palkalla.
      (tiedän mistä puhun, aikoinaan itse menin huonopaolkkaiseen harjoitteluun ja menetin asumistuet ja käteen jäi ehkä sama summa kun että olisin ollu työttömänä, mutta tästä sain arvokasta työkokemusta ja työllistyin sen jälkeen heti.)

      • !!!!

        Olet niin oikeassa! Mutta mitäpä nuo työttömät ymmärtäisivät, mielummin makaavat kotona tekemättä mitään, kun mieti nyt jos joutuisi tekemään jotain rahojensa eteen, sehän vasta kamalaa olisikin.


      • edelleenkin kokenut

        olet varmaan kouluttanut sellaiselle alalle, jolla ei ole ollut tarvettakaan uusista työntekijöistä. Valtio rahoittanut sinun työntekemisesi ihan ohjelman mukaan, joten sinulla säännöllinen palkkatulo. Usein on enemmänkin haitaksi kuin hyödyksi erilaisten työvoimapoliittisten kurssien käyminen, mitä useampi kurssi sitä vähemmän työnantaja on kiinnostunut työntekijästä. Näin se on.


      • luzeriko

        Työnteon tarkoituksena on elättää itsensä ja kyetä maksamaan asumiskulut työstä saatavalla palkalla. Ja pitäisihän siitä jäädä myös jotain erilaisiin hankintoihinkin. Jos nettopalkka on 580 euroa ja vuokran ja työmatkakulujen jälkeen elämiseen ja laskuihin jää 245 euroa niin tosiasia on että tällä summalla ei elä.

        Myös sen voi sanoa että jos työkkäristä saa jonkin tukipaikan ja vielä aivan väärältä alalta niin se ei tuo töitä jatkossa, kun on sen aikansa kitunut tuossa paikassa, niin seuraava työllistetty astuu kehiin.

        Esim. erilaisten säätiöiden kautta työllistettyjen palkat ovat useita euroja pienemmät kuin saman työn palkat normaaleissa työpaikoissa. Tiedän esimerkin, jossa kunnan työntekijän palkka on 12 euroa/tunti ja samaa työtä tekevän työllistetyn palkka on 7 euroa/tunti. Eli jos palkat olisivat inhimilliset, niin silloinpa tällaisia tukiloukkoja ei syntyisikään, kun pystyisi palkallaan maksamaan vuokrat ja työmatkat.


      • !!!!
        luzeriko kirjoitti:

        Työnteon tarkoituksena on elättää itsensä ja kyetä maksamaan asumiskulut työstä saatavalla palkalla. Ja pitäisihän siitä jäädä myös jotain erilaisiin hankintoihinkin. Jos nettopalkka on 580 euroa ja vuokran ja työmatkakulujen jälkeen elämiseen ja laskuihin jää 245 euroa niin tosiasia on että tällä summalla ei elä.

        Myös sen voi sanoa että jos työkkäristä saa jonkin tukipaikan ja vielä aivan väärältä alalta niin se ei tuo töitä jatkossa, kun on sen aikansa kitunut tuossa paikassa, niin seuraava työllistetty astuu kehiin.

        Esim. erilaisten säätiöiden kautta työllistettyjen palkat ovat useita euroja pienemmät kuin saman työn palkat normaaleissa työpaikoissa. Tiedän esimerkin, jossa kunnan työntekijän palkka on 12 euroa/tunti ja samaa työtä tekevän työllistetyn palkka on 7 euroa/tunti. Eli jos palkat olisivat inhimilliset, niin silloinpa tällaisia tukiloukkoja ei syntyisikään, kun pystyisi palkallaan maksamaan vuokrat ja työmatkat.

        "Ja pitäisihän siitä jäädä myös jotain erilaisiin hankintoihinkin. Jos nettopalkka on 580 euroa ja vuokran ja työmatkakulujen jälkeen elämiseen ja laskuihin jää 245 euroa niin tosiasia on että tällä summalla ei elä. "
        Jaa ei elä vai? Miksi muka työttömät eivät eläisi, mutta opiskelijat elävät reilusti alle puolella tuostakin summasta? Mihin edes saa kulutettua yli 200e/kk jos siitä on jo vuokrakin maksettu? Tuostahan jää helposti jo satanen säästöönkin joka kuukausi!


      • D-D
        !!!! kirjoitti:

        "Ja pitäisihän siitä jäädä myös jotain erilaisiin hankintoihinkin. Jos nettopalkka on 580 euroa ja vuokran ja työmatkakulujen jälkeen elämiseen ja laskuihin jää 245 euroa niin tosiasia on että tällä summalla ei elä. "
        Jaa ei elä vai? Miksi muka työttömät eivät eläisi, mutta opiskelijat elävät reilusti alle puolella tuostakin summasta? Mihin edes saa kulutettua yli 200e/kk jos siitä on jo vuokrakin maksettu? Tuostahan jää helposti jo satanen säästöönkin joka kuukausi!

        kuka tai mikä taho tässä tilanteessa korjaa suurimman potin yhteiskunnan verovaroista.
        Tutki historiaa ja yritä ymmärtää millä vaurautta on luotu.


      • !!!
        D-D kirjoitti:

        kuka tai mikä taho tässä tilanteessa korjaa suurimman potin yhteiskunnan verovaroista.
        Tutki historiaa ja yritä ymmärtää millä vaurautta on luotu.

        Kyllä ymmärrän, mutta en ymmärrä miten se saati sitten historia liittyy siihen, että työttömät elelevät luksuselämää meidän verorahoillamme, kun taas ne potentiaalisimmat tulevat työntekijät eli opiskelijat joutuvat kituuttamaan pelkällä makaroonilla tai pahimmassa tapauksessa he joutuvat jättämään opiskelunsa kesken koska ei ole varaa ja he ryhtyvät työttömiksi, jolloin saavat hekin maistaa hieman miltä tuntuu kun rahan eteen ei tarvitse tehdä mitään.


      • luzeriko
        !!!! kirjoitti:

        "Ja pitäisihän siitä jäädä myös jotain erilaisiin hankintoihinkin. Jos nettopalkka on 580 euroa ja vuokran ja työmatkakulujen jälkeen elämiseen ja laskuihin jää 245 euroa niin tosiasia on että tällä summalla ei elä. "
        Jaa ei elä vai? Miksi muka työttömät eivät eläisi, mutta opiskelijat elävät reilusti alle puolella tuostakin summasta? Mihin edes saa kulutettua yli 200e/kk jos siitä on jo vuokrakin maksettu? Tuostahan jää helposti jo satanen säästöönkin joka kuukausi!

        Jaa että muka 200 eurosta jäisi 100euroa säästöön.

        Vuokra ei kyllä ole työttömän ainut menoerä, on olemassa niinkutsuttuja laskujakin. Ja jos satut olemaan vielä allergikko, niin tuo 200 euroa ei edes riitä ruokiin.

        No eipä muuta kun sitten valmistut niin otat osa-aikatyön, joka ei vastaa ammattiasi, johon opiskelet ja alat nauttimaan tuosta ruhtinaallisesta käteen jäävästä 245 euron palkasta. Hyvä että olet tyytyväinen tuohon, lisää sinun kaltaisijasi "vähään tyytyviä" niin tässähän voitaisiin tehdä palkkareformi, eli kokoaikatyötä tekevälle jäisi 500e kuussa, olipa ammattiala mikä tahansa, eli insseille, it-nörteille, saiaanhoitajlle jne jne nettona 500 e kuussa, eli palkanalennukset koko Suomeen, voisivat sitten pistää säästöön 400 e kuussa.

        Mistä johtuu sitten nuo lakot yms. jos jo 200 euroa nettona on maanpäällinen paratiisi? Mistä tuo tyytymätömyys, miksi ammattiliitot sitten hinkuun ulkomaisen harmaan alipalkatun työvoiman johdosta, kun jo työmarkkinatuki kadehtimisen aiheena?

        Eli tällaista viestiä nämä kannanotot kuvastavat


      • Itsekin ollut
        luzeriko kirjoitti:

        Työnteon tarkoituksena on elättää itsensä ja kyetä maksamaan asumiskulut työstä saatavalla palkalla. Ja pitäisihän siitä jäädä myös jotain erilaisiin hankintoihinkin. Jos nettopalkka on 580 euroa ja vuokran ja työmatkakulujen jälkeen elämiseen ja laskuihin jää 245 euroa niin tosiasia on että tällä summalla ei elä.

        Myös sen voi sanoa että jos työkkäristä saa jonkin tukipaikan ja vielä aivan väärältä alalta niin se ei tuo töitä jatkossa, kun on sen aikansa kitunut tuossa paikassa, niin seuraava työllistetty astuu kehiin.

        Esim. erilaisten säätiöiden kautta työllistettyjen palkat ovat useita euroja pienemmät kuin saman työn palkat normaaleissa työpaikoissa. Tiedän esimerkin, jossa kunnan työntekijän palkka on 12 euroa/tunti ja samaa työtä tekevän työllistetyn palkka on 7 euroa/tunti. Eli jos palkat olisivat inhimilliset, niin silloinpa tällaisia tukiloukkoja ei syntyisikään, kun pystyisi palkallaan maksamaan vuokrat ja työmatkat.

        saivat alkunsa joskus ns. Rinteen mallin mukaan, elikkä työnantajalle valtio maksoi tukea, kun tämä työllisti työttömän. Tarkoitus oli ihan hyvä, elikkä työnhakija jäisi työhön jos hän olisi tämän puolen vuoden aikana osoittautunut soveliaaksi työntekijäksi. Näinhän ei tietenkään käynyt, vaan työnantaja otti seuraavan työttömän ja sama rumba jatkui. Valtio itse on aloittanut tämän typerän systeemin ja saisi sen myös lopettaa, mutta sitten jäisivät työttömiksi nämä sadat eri kurssittajat, jotka kurssittavat ties mitä hömppäkursseja (tie uuteen, kyvyt esiin, oppia ikä kaikki jne) EU:n ja valtion tuella. Kouluttajilla on ihan kivat liksat, siihen ammattiin kannattaa pyrkiä.


      • D-D
        !!! kirjoitti:

        Kyllä ymmärrän, mutta en ymmärrä miten se saati sitten historia liittyy siihen, että työttömät elelevät luksuselämää meidän verorahoillamme, kun taas ne potentiaalisimmat tulevat työntekijät eli opiskelijat joutuvat kituuttamaan pelkällä makaroonilla tai pahimmassa tapauksessa he joutuvat jättämään opiskelunsa kesken koska ei ole varaa ja he ryhtyvät työttömiksi, jolloin saavat hekin maistaa hieman miltä tuntuu kun rahan eteen ei tarvitse tehdä mitään.

        on toki mahdollista monilla aloilla,mutta siihen päästäkseen on tehtävä jotain kausiluontoista tai muuten pätkittyä HYVÄPALKKAISTA työtä ja oltava lisäksi omistamatta mitään.
        Luksuselämää ei pääse viettämään pienillä ansioilla.

        Mitä historiaan tulee niin kautta aikojen kansakunnat ovat vaurastuneet ja hoitaneet nämä vähempiarvoiset työt orjatyövoimalla tai riistämällä alusmaitaan ja pitämällä suuria ihmismassoja minimitoimeentulon rajoilla.Näillä menetelmillä on saatu muuten kannattamaton työ kannattavaksi.

        Joten kysymys kuuluu:
        Ketkä saavat suurimman hyödyn näistä nykyajan matalapalkkaisista ja alityöllistetyistä työikäisistä saatikka muutaman verottoman tonnin tienaavista opiskelijoista ?

        Orjalla ei ole ihmisarvoa.
        Onko työttömällä jonka työttömyysturva ei riitä toimeentuloon ?
        Onko opiskelijalla ?

        Jos sosiaaliturva poistettaisiin niin kuinka luulisit käyvän niille yrityksille ja palveluille joiden TOIMINNAN ELINEHTONA ON RIITÄVÄ PIENIPALKKAISTEN TYÖNTEKIJÖIDEN SAATAVUUS.


      • Pol Pot
        luzeriko kirjoitti:

        Jaa että muka 200 eurosta jäisi 100euroa säästöön.

        Vuokra ei kyllä ole työttömän ainut menoerä, on olemassa niinkutsuttuja laskujakin. Ja jos satut olemaan vielä allergikko, niin tuo 200 euroa ei edes riitä ruokiin.

        No eipä muuta kun sitten valmistut niin otat osa-aikatyön, joka ei vastaa ammattiasi, johon opiskelet ja alat nauttimaan tuosta ruhtinaallisesta käteen jäävästä 245 euron palkasta. Hyvä että olet tyytyväinen tuohon, lisää sinun kaltaisijasi "vähään tyytyviä" niin tässähän voitaisiin tehdä palkkareformi, eli kokoaikatyötä tekevälle jäisi 500e kuussa, olipa ammattiala mikä tahansa, eli insseille, it-nörteille, saiaanhoitajlle jne jne nettona 500 e kuussa, eli palkanalennukset koko Suomeen, voisivat sitten pistää säästöön 400 e kuussa.

        Mistä johtuu sitten nuo lakot yms. jos jo 200 euroa nettona on maanpäällinen paratiisi? Mistä tuo tyytymätömyys, miksi ammattiliitot sitten hinkuun ulkomaisen harmaan alipalkatun työvoiman johdosta, kun jo työmarkkinatuki kadehtimisen aiheena?

        Eli tällaista viestiä nämä kannanotot kuvastavat

        Minä olen myös sitä mieltä, että opiskelijat, opettajisto ja muu älymystö tulee tappaa, ja maamme siirtyä yksinkertaiseen agraariaikaan.


      • Pol Pot
        luzeriko kirjoitti:

        Jaa että muka 200 eurosta jäisi 100euroa säästöön.

        Vuokra ei kyllä ole työttömän ainut menoerä, on olemassa niinkutsuttuja laskujakin. Ja jos satut olemaan vielä allergikko, niin tuo 200 euroa ei edes riitä ruokiin.

        No eipä muuta kun sitten valmistut niin otat osa-aikatyön, joka ei vastaa ammattiasi, johon opiskelet ja alat nauttimaan tuosta ruhtinaallisesta käteen jäävästä 245 euron palkasta. Hyvä että olet tyytyväinen tuohon, lisää sinun kaltaisijasi "vähään tyytyviä" niin tässähän voitaisiin tehdä palkkareformi, eli kokoaikatyötä tekevälle jäisi 500e kuussa, olipa ammattiala mikä tahansa, eli insseille, it-nörteille, saiaanhoitajlle jne jne nettona 500 e kuussa, eli palkanalennukset koko Suomeen, voisivat sitten pistää säästöön 400 e kuussa.

        Mistä johtuu sitten nuo lakot yms. jos jo 200 euroa nettona on maanpäällinen paratiisi? Mistä tuo tyytymätömyys, miksi ammattiliitot sitten hinkuun ulkomaisen harmaan alipalkatun työvoiman johdosta, kun jo työmarkkinatuki kadehtimisen aiheena?

        Eli tällaista viestiä nämä kannanotot kuvastavat

        Minä olen myös sitä mieltä, että opiskelijat, opettajisto ja muu älymystö tulee tappaa, ja maamme siirtyä yksinkertaiseen agraariaikaan.


      • kurssilainen

        on monenlaisia. Olin muutama vuosi sitten pitkäaikaistyöttömille tarkoitetussa kuntokoulutuksessa. Kouluttajaa näki hyvin harvoin, tehtävät antoi joku muu. Yleensä käveltiin ulkona, juteltiin ja juotiin kahvia sisällä. Muutama tunti päivässä tällaista kahden kuukauden ajan. Kouluttaja tienasi, työttömyystilanne korjautui hetkeksi mutta työtön ei saanut yhtään mitään.


      • Järjen valoa kaikille

        ruveta kouluttamaan niitä työnantajia vaihteeksi ja niiden asenteita työttömiä kohtaan. Heillä saatta olla ns. asennevamma kursseja käyneen työnhakijan suhteen. Mitä useampi kurssi peräkanaa, sen huonompi on työllistymistilanne, elikä ei siinä pätevöidy yhtään miksikään. Pieniä tietorippuja vähän joka alalta ja se kun ei sitten riitä. Työvoimahallinnon resepti on todettu huonoksi, ei nämä kurssit (=joilla sinua työllistetään) mitään takeita anna vakituisesta työpaikasta. Korkeintaan yksi kymmenestä työllistyy sitä kautta ja se on ihan sattuman varassa.


      • Kans kurssilla ollut
        kurssilainen kirjoitti:

        on monenlaisia. Olin muutama vuosi sitten pitkäaikaistyöttömille tarkoitetussa kuntokoulutuksessa. Kouluttajaa näki hyvin harvoin, tehtävät antoi joku muu. Yleensä käveltiin ulkona, juteltiin ja juotiin kahvia sisällä. Muutama tunti päivässä tällaista kahden kuukauden ajan. Kouluttaja tienasi, työttömyystilanne korjautui hetkeksi mutta työtön ei saanut yhtään mitään.

        ovat just samanlaisia, kuten kerroit. Nämä ovat näitä tilastojen kaunistamiskursseja. Kouluttaja saa hyvän palkan, mutta koulutettavat eivät saa mitään. Oliko siinä joku pieni ruokaraha per päivä lisänä verottomanan tulona. Täysiä huuhaa-kursseja kaikki.


      • ei vaivaa yhtään
        D-D kirjoitti:

        kuka tai mikä taho tässä tilanteessa korjaa suurimman potin yhteiskunnan verovaroista.
        Tutki historiaa ja yritä ymmärtää millä vaurautta on luotu.

        voi ihan hyvin olla välillä työtönki koska veroja on jo maksanut yli oman tarpeen.


      • jokke
        edelleenkin kokenut kirjoitti:

        olet varmaan kouluttanut sellaiselle alalle, jolla ei ole ollut tarvettakaan uusista työntekijöistä. Valtio rahoittanut sinun työntekemisesi ihan ohjelman mukaan, joten sinulla säännöllinen palkkatulo. Usein on enemmänkin haitaksi kuin hyödyksi erilaisten työvoimapoliittisten kurssien käyminen, mitä useampi kurssi sitä vähemmän työnantaja on kiinnostunut työntekijästä. Näin se on.

        Hei hei olen törmännyt tuohon asia seikkaa useinkin.mitä enemmän luet tai opiskelet ei työnantaja ole kiinnostunut ne pelkää sen että viet siltä duunin.sanovat päin naamaan että oma yritys heh.mistä rahat tuohon ei onnistu nykyään.valitan nyt kun tuli aihe esille.eli systeemissä on parantamisen varaa.ei ihme kun kaikki opiskelleet menevät ulkomaille eli huippuosaajat.eli työnantajat ottaa nuoria vain jolla on kokemusta?miten nuori voi hankkia kokemusta kun on nuori kyseessä eli työkokemus?aika vaikea vaatimus sellaselle joka on juuri koulusta valmistunut.


      • Eikö mene jakeluun?
        !!!! kirjoitti:

        "Ja pitäisihän siitä jäädä myös jotain erilaisiin hankintoihinkin. Jos nettopalkka on 580 euroa ja vuokran ja työmatkakulujen jälkeen elämiseen ja laskuihin jää 245 euroa niin tosiasia on että tällä summalla ei elä. "
        Jaa ei elä vai? Miksi muka työttömät eivät eläisi, mutta opiskelijat elävät reilusti alle puolella tuostakin summasta? Mihin edes saa kulutettua yli 200e/kk jos siitä on jo vuokrakin maksettu? Tuostahan jää helposti jo satanen säästöönkin joka kuukausi!

        Milloin sinulla keskenkasvuisella menee jakeluun, että ihmisillä on muitakin laskuja kuin pelkkä vuokra? Aivan uskomatonta paskaa kirjoitat täällä joka palstan täyteen. Toivon todellakin, että valmistut sieltä apukoulustasi pian ja TYÖTTÖMÄKSI.


      • !!!
        Eikö mene jakeluun? kirjoitti:

        Milloin sinulla keskenkasvuisella menee jakeluun, että ihmisillä on muitakin laskuja kuin pelkkä vuokra? Aivan uskomatonta paskaa kirjoitat täällä joka palstan täyteen. Toivon todellakin, että valmistut sieltä apukoulustasi pian ja TYÖTTÖMÄKSI.

        Opiskelijoillakin on paljon muita laskuja kuin vain vuokra ja silti he saavat tukia huomattavasti vähemmän kuin työttömät? Eli miksi ottaa tähän niitä muita laskuja huomioon, koska niitä nyt on molemmilla varmaan lähes samat laskut ym. Eikä niitä laskuja kauheasti edes ole muita ellei sitten tietysti ole tilannut lehtiä (opiskelijoilla tähän tosin ei ole varaa tuilla) tai pitää montaa kännykkää joissa laskut ovat suuria ym. Tällaisia kuluja ei opiskelijalla ole, koska niihin ei ole varaa, mutta työttömillä sitä varaa tuntuu riittävän.


      • Eki the duunari, ent.työtön
        !!! kirjoitti:

        Opiskelijoillakin on paljon muita laskuja kuin vain vuokra ja silti he saavat tukia huomattavasti vähemmän kuin työttömät? Eli miksi ottaa tähän niitä muita laskuja huomioon, koska niitä nyt on molemmilla varmaan lähes samat laskut ym. Eikä niitä laskuja kauheasti edes ole muita ellei sitten tietysti ole tilannut lehtiä (opiskelijoilla tähän tosin ei ole varaa tuilla) tai pitää montaa kännykkää joissa laskut ovat suuria ym. Tällaisia kuluja ei opiskelijalla ole, koska niihin ei ole varaa, mutta työttömillä sitä varaa tuntuu riittävän.

        Ei oo todellista. Sama spedehän se täällä taitaa ihmetellä. Montako työtöntä tunnet? Veikkaan, ettet yhtäkään. Kuinka moni pitää useaa kännykkää?! Eihän sun jutuissa oo mitää järkee,mut onhan se täällä jo huomattu ;)

        Tsemppiä, yritähän parantua!


    • justinna

      Minulle ei ammattinimikettä koskaan tullu,ensin sekosi pää kun vanhemmat erosi ja äiti jätti isälle kaikki lapset ja minä vanhimpana 15vuotiaana olin äidinkorvike ja isä lähti helsinkiin töihin,siinä sitä oltiin,nuorin meistä oli 11vuotias..Sosiaalitoimistolle ei kerrottu muuta kuin että isä on yksinhuoltaja ja töissä.Muistan kauhulla niitä aikoja :( Onneksi osasin jotenkin kasvattaa siskoista ja veljestä kunnollisia ja ammatti-ihmisiä,siitä olen ylpeä!Oma koulutus jäi,ei ollut aikaa kun sisaruksista oli suurin huoli.Nyt jokainen sisko ja veli on koulutettu ja töissä.
      Tuossa vaan historiaa miten voi käydä ja jäädä ulkopuolelle jotenkin kaikesta.
      Aika kului ja kasvoin aikuiseksi,tein tehdastöitä 6kk:den työkkärin tuilla,kaupan kassana,lastenhoitaja,olin missä sattui,työttömänä ym,sitten löytyi mies ja mentiin naimisiin ja olin 12vuotta kotiäitinä.Nyt olen ollut 2vuotta töissä,kuukausi tulot nettona 680€,miehellä alle 900€ tulot nettona,joskus ei noinkaan paljon.Luuseriksi en koskaan ole itseäni tuntenut ja yhtäkään kertaa en ole sossussa käynyt.Kovan elämän tiedän ja tiedän miltä tuntuu kun on nälkä,mutta lapset on aina saanut ruuan ja heidän ei ole nälkää tarvinnut nähdä.Asumistukea ei olla koskaan saatu,siksi asutaan aina vanhoissa vuokramökeissä,luksusta se olis meille jos saataisiin joskus kunnon asunto,mutta luusereita me emme ole.En tiedä miten käy kun minun työ joskus loppuu,mutta kun ollaan vähällä aina pärjätty,niin pärjätään edelleen.Ymmärrän heitä jotka on korkealle ja hyvin koulutettuja että heillä on vaikeaa jos putoaa pienille tuloille ja on asuntolainat ja kaikki.Ei se ole helppoa aina meilläkään,mutta meillä näin ja toisilla toisenlailla.Jaksakaa kuitenkin,meillä on vain tämä yksi pieni elämä,köyhänä tai rikkaana,jokainen löytää jonkun hyvän asian tästä elämästä :)

    • kaikkien työntekoon!!!

      Yhteiskunta perustuu siihen, että kaikki kynnelle kykenevät kantavat kortensa kekoon sen pyörimiseksi. Tarkoitus on, että jokainen omalla työllään saa leivät ja leivän päälliset. Ei kotona makoilemalla. Ihmisillä on vääristyneet kuvat siitä, että yhteiskunnan (eli työssäkäyvien ihmisten) pitäisi heidän löhöily maksaa ja heidän ei tarvitse laittaa tikkua ristiin.

      • Kirjoitus

      • Pol Pot

        Minä olen myös sitä mieltä, että opiskelijat, opettajisto ja muu älymystö tulee tappaa, ja maamme siirtyä yksinkertaiseen agraariaikaan.


      • luzeriko

        Mistä päättelet että työttömät löhöilis. Itse olen työttömänä ollessani tehnyt töitä 8 euron ylläpitokorvauksella ns, harjoittelupaikoissa ylläpitääkseni ammattitaitoa.
        Eipä hyötyä ole ollut, tässäkin asiassa työnantajat käyttävät vain hyväkseen, eivät työllistä, koska tietävät että uusi henkilö tulee tilalle. Tällä harjoittelulla työnantajien on helppo teettää sellaiset lyhyempiaikaiset hommat, ei tarvi palkata pätkätyöntekijää, samassa paikassa saa olla 3 kk. Esim. kirjastoissa tämä on yleistä, saavat ilmaisia työntekijöitä, jotka tekee iltavuoroakin tuolla työmarkkinatuella plus 8 euron ylläpitokorvauksella. Jos tätä hatjoittelusysteemiä ei olisi, niin työnantajien olis pakko palkata oikeita työntekijöitä, eli tässsäkin on menty metsään.

        Ja niitä tyhjänpäiväsiä hömpäkursseja, joista kouluttajat vetävät isoa liksaa. Lisäksi opetuksen taso on surkea, usein on niin että oppilaat osaa asiat paremmin kuin opettaja. Pelkkää kalvojen tuijotusta koko hömppä!

        Niin teeppä semmonen juttu että lopputili ja jää työttömäksi, paikallesi pääsee sitten joku työtön löhöilemästä, saat sitten nauttia tuosta työttömyyden autuudesta.


      • työtatekevän äiti
        luzeriko kirjoitti:

        Mistä päättelet että työttömät löhöilis. Itse olen työttömänä ollessani tehnyt töitä 8 euron ylläpitokorvauksella ns, harjoittelupaikoissa ylläpitääkseni ammattitaitoa.
        Eipä hyötyä ole ollut, tässäkin asiassa työnantajat käyttävät vain hyväkseen, eivät työllistä, koska tietävät että uusi henkilö tulee tilalle. Tällä harjoittelulla työnantajien on helppo teettää sellaiset lyhyempiaikaiset hommat, ei tarvi palkata pätkätyöntekijää, samassa paikassa saa olla 3 kk. Esim. kirjastoissa tämä on yleistä, saavat ilmaisia työntekijöitä, jotka tekee iltavuoroakin tuolla työmarkkinatuella plus 8 euron ylläpitokorvauksella. Jos tätä hatjoittelusysteemiä ei olisi, niin työnantajien olis pakko palkata oikeita työntekijöitä, eli tässsäkin on menty metsään.

        Ja niitä tyhjänpäiväsiä hömpäkursseja, joista kouluttajat vetävät isoa liksaa. Lisäksi opetuksen taso on surkea, usein on niin että oppilaat osaa asiat paremmin kuin opettaja. Pelkkää kalvojen tuijotusta koko hömppä!

        Niin teeppä semmonen juttu että lopputili ja jää työttömäksi, paikallesi pääsee sitten joku työtön löhöilemästä, saat sitten nauttia tuosta työttömyyden autuudesta.

        millä keinolla sait sitä ylläpitokorvausta? Tyttäreni tekee 6-tuntisia päiviä ja on töissä viikonloppuisinkin ja palkkana on pelkkä työmarkkinatuki. Sopimus on tehty 8 kuukaudeksi. Olemme yrittäneet ottaa selvää, kuuluuko hänelle myös ylläpitokorvaus.


      • Ram.
        luzeriko kirjoitti:

        Mistä päättelet että työttömät löhöilis. Itse olen työttömänä ollessani tehnyt töitä 8 euron ylläpitokorvauksella ns, harjoittelupaikoissa ylläpitääkseni ammattitaitoa.
        Eipä hyötyä ole ollut, tässäkin asiassa työnantajat käyttävät vain hyväkseen, eivät työllistä, koska tietävät että uusi henkilö tulee tilalle. Tällä harjoittelulla työnantajien on helppo teettää sellaiset lyhyempiaikaiset hommat, ei tarvi palkata pätkätyöntekijää, samassa paikassa saa olla 3 kk. Esim. kirjastoissa tämä on yleistä, saavat ilmaisia työntekijöitä, jotka tekee iltavuoroakin tuolla työmarkkinatuella plus 8 euron ylläpitokorvauksella. Jos tätä hatjoittelusysteemiä ei olisi, niin työnantajien olis pakko palkata oikeita työntekijöitä, eli tässsäkin on menty metsään.

        Ja niitä tyhjänpäiväsiä hömpäkursseja, joista kouluttajat vetävät isoa liksaa. Lisäksi opetuksen taso on surkea, usein on niin että oppilaat osaa asiat paremmin kuin opettaja. Pelkkää kalvojen tuijotusta koko hömppä!

        Niin teeppä semmonen juttu että lopputili ja jää työttömäksi, paikallesi pääsee sitten joku työtön löhöilemästä, saat sitten nauttia tuosta työttömyyden autuudesta.

        Jos jonkinmoiselta höpöhöpö kursseilta työmaille sioitetut harjoitteliat.
        On ihan hyvä, että työharjoitteluun on mahdollisuus, ja onhan hyvä nuoren tutustua yleensä työympäristön "pelisääntöihin".
        Mutta ei hitoilla ilman palkkaa!!

        Ennen sentään maksettiin edes harjottelian palkka, nyt se on 8€
        jotain ylläpitokorvausta, päivässä.

        Tämä pitäisi laissa kieltää. Esimerkiksi ammattiliitoilla olisi tässä yksi työsarka. Taitavat tosin olla niin munattomia järjestöjä, etteivät pysty hoitamaan ku omat saatavansa.

        Siis alas orjatyövoima....Vai pitäisikö perustaa uusi liitto...Suomen Orjaliitto ?


    • luuseri

      Olin just vuoden ihan kuvaamassas tilanteessa! Sossusta toimeentulotukea noin 100e/kk palkan päälle, niin silloin mättää jossain! Motivaatio välillä kateissa, välillä hirvee hämmennys siitä et mihin mä olen oikeen alistunut: käyn työssä päivittäin mutta en pysty elättämään itseäni!!

      • kukkuu!

        Opikellessani asuin viimeisen opiskeluvuoden yksin, muutin siis kotoa yksiöön. Opintotuen ja asumislisän suuruus olis sitä luokkaa, että kun siitä maksoi vuokran (normaalia keskitasoa) ja osti ruokaa (ei mitään herkkuja, makaronia jne) jäi käteen 20e/kk. Oli siis pakko ottaa opintolaina, että pääsi kouluun ja sai maksettua laskuja.
        Opiskelun päätyttyä olin hetken aikaa työttömänä, asuin edelleen samassa yksiössä. Sain työttömyyskorvauksen, asumistuen sekä vielä sossusta rahaa sossu maksoi vielä sähkölaskun. Jatkoin elämäntyyliäni samalla tavalla kuin opiskellessa, eli ei mitään rahan tuhlausta jne, ja kuinka ollakkaan, vuokran & laskujen jälkeen tilille jäi vielä noin 300-400e/kk. Siitä pystyi ihan jopa säästämään.
        Muutin isompaan & uudenpaan yksiöön, asumistuki nousi ja rahaa jäi enemmän.
        Mielestäni opiskelijoiden asemaa pitäisi parantaa aika lailla enemmän, samat etuudet kuin työttömille. Ei koulua jaksa jos iltaisin koulun jälkeen pitää istua kaupankassalla töissä, eikä sekään tunnu reilulta, että elämistä varten pitää nostaa lainaa!! Eihän työttömätkään niin tee. Opiskelijoille helpotusta! Ei nyt tuntuisi kovinkaan houkuttelevalta lähteä opiskelemaan, koska se tietäisi todella tiukkoja aikoja, ei olisi vain varaa. Varaa olisi kyllä olla työttömänä, joka sekin taas kohta koittaa.


      • !!!!
        kukkuu! kirjoitti:

        Opikellessani asuin viimeisen opiskeluvuoden yksin, muutin siis kotoa yksiöön. Opintotuen ja asumislisän suuruus olis sitä luokkaa, että kun siitä maksoi vuokran (normaalia keskitasoa) ja osti ruokaa (ei mitään herkkuja, makaronia jne) jäi käteen 20e/kk. Oli siis pakko ottaa opintolaina, että pääsi kouluun ja sai maksettua laskuja.
        Opiskelun päätyttyä olin hetken aikaa työttömänä, asuin edelleen samassa yksiössä. Sain työttömyyskorvauksen, asumistuen sekä vielä sossusta rahaa sossu maksoi vielä sähkölaskun. Jatkoin elämäntyyliäni samalla tavalla kuin opiskellessa, eli ei mitään rahan tuhlausta jne, ja kuinka ollakkaan, vuokran & laskujen jälkeen tilille jäi vielä noin 300-400e/kk. Siitä pystyi ihan jopa säästämään.
        Muutin isompaan & uudenpaan yksiöön, asumistuki nousi ja rahaa jäi enemmän.
        Mielestäni opiskelijoiden asemaa pitäisi parantaa aika lailla enemmän, samat etuudet kuin työttömille. Ei koulua jaksa jos iltaisin koulun jälkeen pitää istua kaupankassalla töissä, eikä sekään tunnu reilulta, että elämistä varten pitää nostaa lainaa!! Eihän työttömätkään niin tee. Opiskelijoille helpotusta! Ei nyt tuntuisi kovinkaan houkuttelevalta lähteä opiskelemaan, koska se tietäisi todella tiukkoja aikoja, ei olisi vain varaa. Varaa olisi kyllä olla työttömänä, joka sekin taas kohta koittaa.

        Tuohan oli kuin minun kirjoittamani teksti! Juuri sitä samaa asiaa mitä minäkin olen ainakin yrittänyt selvittää.


      • ovat ex-opiskelijoita
        kukkuu! kirjoitti:

        Opikellessani asuin viimeisen opiskeluvuoden yksin, muutin siis kotoa yksiöön. Opintotuen ja asumislisän suuruus olis sitä luokkaa, että kun siitä maksoi vuokran (normaalia keskitasoa) ja osti ruokaa (ei mitään herkkuja, makaronia jne) jäi käteen 20e/kk. Oli siis pakko ottaa opintolaina, että pääsi kouluun ja sai maksettua laskuja.
        Opiskelun päätyttyä olin hetken aikaa työttömänä, asuin edelleen samassa yksiössä. Sain työttömyyskorvauksen, asumistuen sekä vielä sossusta rahaa sossu maksoi vielä sähkölaskun. Jatkoin elämäntyyliäni samalla tavalla kuin opiskellessa, eli ei mitään rahan tuhlausta jne, ja kuinka ollakkaan, vuokran & laskujen jälkeen tilille jäi vielä noin 300-400e/kk. Siitä pystyi ihan jopa säästämään.
        Muutin isompaan & uudenpaan yksiöön, asumistuki nousi ja rahaa jäi enemmän.
        Mielestäni opiskelijoiden asemaa pitäisi parantaa aika lailla enemmän, samat etuudet kuin työttömille. Ei koulua jaksa jos iltaisin koulun jälkeen pitää istua kaupankassalla töissä, eikä sekään tunnu reilulta, että elämistä varten pitää nostaa lainaa!! Eihän työttömätkään niin tee. Opiskelijoille helpotusta! Ei nyt tuntuisi kovinkaan houkuttelevalta lähteä opiskelemaan, koska se tietäisi todella tiukkoja aikoja, ei olisi vain varaa. Varaa olisi kyllä olla työttömänä, joka sekin taas kohta koittaa.

        Moni työtön on opiskellut ja opiskeluaikanaa todellakin nostanut lainaa ja ollut töissä. Itse olen tehnyt kumpaakin. Ja kyllä opiskelijana oli silloin huomattavasti enemmän rahaa käytössä, kuin nyt työttömänä. En ymmärrä, miksi opiskelija on työttömälle kateellinen, ei teillä joka huoneessa pala valo.


      • !!!
        ovat ex-opiskelijoita kirjoitti:

        Moni työtön on opiskellut ja opiskeluaikanaa todellakin nostanut lainaa ja ollut töissä. Itse olen tehnyt kumpaakin. Ja kyllä opiskelijana oli silloin huomattavasti enemmän rahaa käytössä, kuin nyt työttömänä. En ymmärrä, miksi opiskelija on työttömälle kateellinen, ei teillä joka huoneessa pala valo.

        Miksei työttömät ota lainaa? Mikseivät he lainaile kavereiltaan rahaa ruokaansa, vaatteisiin ym. jos kerran elävät niin tiukilla? Mikseivät he mene töihin? Opiskelija on kateellinen siksi työttömille, että he eivät mene töihin, he eivät tee mitään muuta kuin makaavat sohvalla löhöillen ja saavat silti useita satoja euroja enemmän kuukaudessa tukia. Opiskelija pakotetaan joko ottamaan lainaa, jotta ei kuolisi nälkään tai sitten menemään töihin ja tekemään 13-tuntisia päiviä, joka päivä ilman mitään lomia kertaakaan vuodessa. Ja miksi opiskelijalle riittäisi töitä kun ei työttömillekään mukamas työt riitä? Opiskelija sentään on monesti ilman ammattia, työkokemusta, ei voi tehdä täysiä päiviä ym. jos heille riittää töitä kuten oletat niin työttömiä ei Suomessa olisi ollenkaan, ai niin, mutta kun työttömät eivät edes tahdo töihin, sittenhän he joutuisivat tekemäänkin jotain ja se olisikin jo lähellä maailmanloppua.


      • lainaavat
        !!! kirjoitti:

        Miksei työttömät ota lainaa? Mikseivät he lainaile kavereiltaan rahaa ruokaansa, vaatteisiin ym. jos kerran elävät niin tiukilla? Mikseivät he mene töihin? Opiskelija on kateellinen siksi työttömille, että he eivät mene töihin, he eivät tee mitään muuta kuin makaavat sohvalla löhöillen ja saavat silti useita satoja euroja enemmän kuukaudessa tukia. Opiskelija pakotetaan joko ottamaan lainaa, jotta ei kuolisi nälkään tai sitten menemään töihin ja tekemään 13-tuntisia päiviä, joka päivä ilman mitään lomia kertaakaan vuodessa. Ja miksi opiskelijalle riittäisi töitä kun ei työttömillekään mukamas työt riitä? Opiskelija sentään on monesti ilman ammattia, työkokemusta, ei voi tehdä täysiä päiviä ym. jos heille riittää töitä kuten oletat niin työttömiä ei Suomessa olisi ollenkaan, ai niin, mutta kun työttömät eivät edes tahdo töihin, sittenhän he joutuisivat tekemäänkin jotain ja se olisikin jo lähellä maailmanloppua.

        Kyllä minä ainakin työttömänä joudun lainailemaan milloin mistäkin, pikavippejä ym. Ja olen ottanut OPINTOLAINAAKIN. Vaikka työtön olisikin,niin harva pelkästään sohvalla makoilee.

        Kasva aikuiseksi.

        ps. En suosittele laukomaan noita ajatuksiasi ihan livenä, sua nimittäin katsotaan silloin ja pitkään;)


      • grow up
        !!! kirjoitti:

        Miksei työttömät ota lainaa? Mikseivät he lainaile kavereiltaan rahaa ruokaansa, vaatteisiin ym. jos kerran elävät niin tiukilla? Mikseivät he mene töihin? Opiskelija on kateellinen siksi työttömille, että he eivät mene töihin, he eivät tee mitään muuta kuin makaavat sohvalla löhöillen ja saavat silti useita satoja euroja enemmän kuukaudessa tukia. Opiskelija pakotetaan joko ottamaan lainaa, jotta ei kuolisi nälkään tai sitten menemään töihin ja tekemään 13-tuntisia päiviä, joka päivä ilman mitään lomia kertaakaan vuodessa. Ja miksi opiskelijalle riittäisi töitä kun ei työttömillekään mukamas työt riitä? Opiskelija sentään on monesti ilman ammattia, työkokemusta, ei voi tehdä täysiä päiviä ym. jos heille riittää töitä kuten oletat niin työttömiä ei Suomessa olisi ollenkaan, ai niin, mutta kun työttömät eivät edes tahdo töihin, sittenhän he joutuisivat tekemäänkin jotain ja se olisikin jo lähellä maailmanloppua.

        Etkö sinä käy koulua juuri sen takia, että saisit paremman toimeentulon tulevaisuudessa? Jos kerta työtön mielestäsi viettää luksuselämää, niin miksi ihmeessä edes opiskelet?
        On todella lapsellista syytellä ja haukkua täällä työttömiä, jotka eivät ole syypäitä opiskelijoiden heikkoon elintasoon. Luuletko, että jos työttömyys saadaan joskus aisoihin, niin opiskelijoiden olot paranee? 80-luvulla opiskelijat elivät ihan samalla tavalla kuin nytkin, vaikkei ollut työttömyyttä.

        Taidat olla se sama fanaatikko, joka joka palstalla käy haukkumassa kaikki ja kaikkea. Kirjoitusasu ainakin on samantyyppinen.


    • Maksullinen

      Itse asun vuokralla, vuokraan 650 €, lainaan 157 €. Käteen jäävällä 150 eurolla sitten pitäisi maksaa lääkkeitä, kuukauden ruuat ym. kaikki menot. Hoitaa alzeheimerpotilasta ilmaiseksi koska en asu samassa osoitteessa. Ei auta muu kun myydä itseensä muutaman kerran kuukaudessa että saa laskut maksettua, varaa matsustaa toiselle puolelle kaupunkia ja pienen eläkkeen saavan isoäidille vielä tukea alzermienlääkkeen koska se maksaa toista sataa kuuukaudessa. Kannattaa olla kateellista.

    • HRS

      aloittajan viesti on kyllä niin tuttu tapaus että ei voi muuta sanoa kuin että osanotto sinnekin...

      eipä itseäkään huvita töihin mennä kun saa koulutukseen nähden paskaa työtä paskalla palkalla, niin että vuokran, lapsen hoitomaksujen, työmatkakulujen jne. pakollisten menojen jälkeen jäisi yhtä vähän rahaa käteen kuin kotona ollessa. ei paljon motivoi, tuskin kukaan työstään niin paljon tykkää että sitä 'ilmaiseksi' tekee?

      sossun luukulle mua ei kyllä silti saa, kun on tottunut pienellä rahalla elämään. meidän 3-henkinen perhe elää tällä hetkellä yhteensä 700e/kk tuloilla josta maksetaan vuokraa asumistuen jälkeen 160e/kk plus sähköt ja muut laskut. olin kesällä töissä 5kk jonka ansiosta kelan asumistuki pieneni niin että nyt saa maksaa tuplasti itse, jippii! onneksi suomessa työnteko kannattaa... tsemppiä kaikille meille köyhille!! :)

    • Nimetön

      Pakko nyt näin heti alkuun todeta, että kyllä tekevälle töitä löytyy!!!!! Ja tämä asia on varma!

      Itse olen päätoimisesti opiskelija, mutta juuri noiden pienien tukien vuoksi teen kahta pätkätyötä koulun ohella ja tämän lisäksi aina kun vapaa-aikaa vain on, vahdin tuttavaperheen lapsia. Kumpaankaan osa-aikaisista töistäni minulla ei ole minkäänlaista koulutusta. Koulutuksen olen saanut paikan päällä ja edelleen (jo kolmatta vuotta) olen saanut noissa paikoissa työskennellä.

      No sitten kun yritän tunnolisesti opiskella ja maksaa itse (ilman lainaa) muut menoni, niin kela tietenkin evää minulta loppuvuoden opintotuet!!!!
      Tottahan se on, että olen tienannut nut siis aivan hirveästi (vuoden aikana vähän yli 9090€ miinus verot 20%) tuota rahaa..

      Jouduin yhden työni takia ostamaan itselleni auton, ja siitä tuleekin sitten niitä kuluja ihan kiitettävästi (juu siis bussit ei sinne korpeen kulkenut, ja matkaa oli 25km, eli oli pienoinen pakko)! Mutta laskin, että minulle jää kutenkin siitä edes jonkin verran rahaa käteen, joten parempi se on kuin 0€ ja jäädä koko kesäksi ilman töitä.

      No sitten taas tämä "ilmainen" koulumatka, joka minulla on n.15km keskustasta. Bussi yhteen suuntaan opiskelia-alennuksineen maksaa 2.9€, eli 5.8€/päivä. Siihen kun ostaa sitä "ilmaista" ruokaa koulusta (2.35€/päivä) niin pelkästään koulupäivänä minulla menisi rahaa 8.15€/päivä. Kun tämän kertoo 20:llä (n.opiskelupäivien määrä kuukaudessa) niin siitähän saadaan 163€/kk. Tähän lasketaan vielä oppimateriaaleja n.10€/kk saadaan 173€/kk.

      No niin eli 404€ tukia - 173€ opiskeluun - 230€ vuokra (asun muuten hyvin halvalla, kolmen hengen solussa...) - 20€ puhelinlasku niin summaksi saadaan huikeat -19€. Että silleen. Ja tässähan ei ole vielä edes ruokia, vaatteita, tiskiaineita, pesuaineita, vessapapereita yms. yms.

      Ja sitten kun yrittää tienata ja KÄY TÖISSÄ niin siitäkin rangaistaan ja otetaan pois se pienikin 404€.
      Ja kun tämä otetaan minulta pois muutamaksi kuukaudeksi niin joudun tekemnään töitä vielä enemmän, jotta pärjäisin. Ja tämä taas tarkoittaa, sitä, että minulta evätään vielä muutaman kuukauden tuet.

      Että sellainen oravanpyörä tämä meidän yhteiskuntamme...

      • Eki the duunari, ent.työtön

        Sulla on auto ja tienaat noin paljon vuodessa etkä tuu toimeen?!! Kuinka monella opiskelijalla on auto? Enpä montaa tunne. Ite sain hommattua auton vasta vakiduunissa!Etkö sä oo selvillä sun tulorajoista vaan teet töitä ja nostat opintotukea?!! Ja kadehdit työttömiä. Buhaahahaahah. Säälittävä einari.


      • !!!
        Eki the duunari, ent.työtön kirjoitti:

        Sulla on auto ja tienaat noin paljon vuodessa etkä tuu toimeen?!! Kuinka monella opiskelijalla on auto? Enpä montaa tunne. Ite sain hommattua auton vasta vakiduunissa!Etkö sä oo selvillä sun tulorajoista vaan teet töitä ja nostat opintotukea?!! Ja kadehdit työttömiä. Buhaahahaahah. Säälittävä einari.

        En muuten ole kirjoittanut tuota viestiä johon sinulta on vastaus, vaikka se nimettömänä onkin kirjoitettu. Eli olisiko kyseisen henkilön mielummin pitänyt kuolla nälkään kuin käydä töissä ja ostaa sitä varten se auto, että pääsee sinne töihin? hyvä sinun on työttömänä sanoa, kun sinulle ei tällaista tilannetta voi tulla eteen. Jos et autoa hanki etkä siis saa tuota työpaikkaa niin jäät vain loikoilemaan kotiin ruhtinaallisella työttömyystuellasi, mutta jos opiskelija sattuu työpaikan ja siihen vaaditaan autoa, niin se on melko helppo päätös: Kuollako nälkään vai ostaako auto? Monilla opiskelijoilla on auto, pakkokin olla, jotta he tosiaan saavat työpaikan. Minulla itselläni ei ole autoa, mutta jos nyt mietin esimerkiksi lukioaikoja kun kaverit täyttivät 18vuotta, niin 90% luokkalaisistani oli auto, että kannattaisiko ottaa ensin selvää asioista? Joillain paikkakunnilla on lähes pakko ostaa se auto, jotta pääsee edes kouluun, meilläkin lukiossa pisimmältä tulijat olivat n.20km päästä josta ei bussit kulkeneet ja taksi olisi tullut huomattavasti kalliimmaksi kuin auto. Samoin yleensä työpaikat ovat kaupungissa eli 10-40km päässä, jonne kyllä kulkee busseja, mutta edestakainen bussimatka maksaakin jo yli 10e eli onko sitten järkeä enää käydä töissä kun hädintuskin jää plussan puolella jos tekee vaikkapa sen 4-6tuntia töitä päivässä?


      • Nimetön
        Eki the duunari, ent.työtön kirjoitti:

        Sulla on auto ja tienaat noin paljon vuodessa etkä tuu toimeen?!! Kuinka monella opiskelijalla on auto? Enpä montaa tunne. Ite sain hommattua auton vasta vakiduunissa!Etkö sä oo selvillä sun tulorajoista vaan teet töitä ja nostat opintotukea?!! Ja kadehdit työttömiä. Buhaahahaahah. Säälittävä einari.

        En kyllä mielestäni maininnut sanallakaan siitä, ettenkö pärjäisi?!?!? Vai mainitsinko?
        Jos näin on päässyt tapahtumaan niin täytyy nyt tämä asia heti korjata ja sanoa, että kyllä minä pärjään!!! Kiitoksia vaan huolehtimisesta!
        Ja minähän olen syytön siihen, että sinulla ei ole ollut rahaa/intoa/halua hommata ja ylläpitää autoa ennen vakituista työpaikkaa.. Minullakin opiskelijana on varaa kunhan käyn töissä.

        Sitäpaitsi auto on vain auto. Jos rahat loppuu niin se on ensimäinen mikä lähtee, mutta viestilläni yritin sanoa sitä, että ei se opiskelu ole ILMAISTA!!!! Kaikki maksaa, teit niin tai näin. Ja mielestäni tuet on hieman liian pienet ja minusta ei pitäisi rangaista sellaisia opiskelijoita, jotka itse (ilman lainaa) asiansa hoitavat!?!? Ja olen hyvin tietoinen tulorajoistani ja siksi ne opintotuet VAPAAEHTOISESTI annoinkin pois!

        JA EN TODELLAKAAN KADEHDI TYÖTTÖMIÄ! Ja jos heillä on niin huonot tulot niin tulkoot vaan koulunpenkille hankkimaan koulutusta ja nauttimaan näistä mahtavista opintoetuuksista!!! Tai sitten jos opiskelu ei kiinosta niin töitä tekevälle löytyy ja se on varma!!!


    • Sirotar

      Toimeentulotukea määrättäessä,,, vai sanoisinko, "normien mukaan laskettaessa" ansiotuloja huomioidaan niin, että jos hankit vaikka 800 euroa ja siitä menis noin 300 euroa vähennyksiin, veroihin ja työttöm.vak.maksuihin.
      Nettosummasta vähennetään työssäkäyntikuluja (ikäänkuin bonusta siitä hyvästä, että olet töissä) 100 euroa...
      Siis tuloina huomioitaisiin 400 euroa, sosiaaliviraston laskuopin ja normien mukaan. Ja PISTE.
      Huonommin, paljon huonommin asiat on opiskelijoilla... Heidän kohdallaan ei normeista ole tietoakaan ? ? ! ! ! Lainsuojattomia ovat. Ja jos erehtyyvät sosiaaliviraston toimeentuloluukulle.. Niin johan tulee määräys hakea/anoa/vaatia opintolainaa, jolla sitten täytyy velaksi syödä. Laki ei siihen pakota ! Mutta soisiaalivirasto kyllä... (vain 2 % opiskelijoista "nauttii" normienmuk. etuuksia) Kyse silloin yleensä korkeakoulujen tai yliopiston "loppusuoraopiskelusta"...
      Vaalien alla tenttaan aina ehdokkaiden mielipiteitä kyseisestä asiasta. Useimmat heistä eivät edes tiedä asioiden niin olevan.
      Opiskelu kokopäiväisesti on rankkaa hommaa, läksyjen luvut, tentit ja uusien asioiden omaksuminen/opiskelu. Siinä ei enää tarvitsisi olla ylimääräisiä paineita toimeentulosta.
      Köyhyyskö syy opiskeluaikojen pitkittymiseen?
      (Opisk.aikojen pituus ylittänyt jopa uutiskynnyksen)
      Vastaus... Rasti ruutuun...[x]kyllä!

    • jake

      Joo on samankaltaisia koemuksia täältä ruotsinpuolelta. 91 jälkeen ei yhtäkään oikeata vakituista työsuhdetta ja näytää vaan pahemmaksi menevän, täytyy vissiin paukkua aina ensin vähän, niinhän se on aina ollut historiallisesti. Terveisin jake 44 yksinhuoltaja faija

    • Kaiken kokenut

      Ei..et sä mihinkään luusereiden joukkoon ole pudonnut. Sä olet luuseri..siis syntynyt sellaiseksi. Jos ihmisellä on vuosien työkokemus tekniikan alalta, se ei jää työttömäksi jos osaa ja tekee työnsä kunnolla. Monet yritykset suorastaan huutavat osaavaa ja halukasta työvoimaa. Täytyy vain tajuta oma tilanteensa ja nousta välillä niitä portaita vähän alempaa. Jos sä putoot tikkailta, et voi jäädä maahan makaamaan ja huutaan että tulkaa nostaan mut tonne kuudennelle portaalle että voin jatkaa kiipeemistä.
      Ite oon kiivenny kolmesti ne tikkaat ja nyt on asiat hyvin taas. Ois mullakin ollut tilaisuus jäädä kotiin parkumaan surkeuttani, kun firma meni alta ja on nälkä ja vilu...

      • hahahahahahahahahahahahahaha

        kaiken kokenut ja itsensä ylentänyt??? Kukahan se luuseri oikeastaan onkaan???

        Hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahhahahahahahahahahah


      • luzerikp

        Ei se osaamattomuudesta ollut kiinni, it-buumi vain lopahti, siinä tuli kenkää huipputason koodinvääntäjillekkin. Yksinkertaisesti täältäpin ovat firmat vain keikahtaneet, työpaikkoja ei kertakaikkiaan ole.

        Kattelehan uutisia Oulun suunnalta ja pohjoispohjanmaalta, yt-neuvotteluja jatkuvasti, Kiinailmiö toimii!!

        Se riippuu missä sattuu asumaan.


      • nimetön
        luzerikp kirjoitti:

        Ei se osaamattomuudesta ollut kiinni, it-buumi vain lopahti, siinä tuli kenkää huipputason koodinvääntäjillekkin. Yksinkertaisesti täältäpin ovat firmat vain keikahtaneet, työpaikkoja ei kertakaikkiaan ole.

        Kattelehan uutisia Oulun suunnalta ja pohjoispohjanmaalta, yt-neuvotteluja jatkuvasti, Kiinailmiö toimii!!

        Se riippuu missä sattuu asumaan.

        Mitä sitten jos it-buumi lopahtaa? Lopahtaako siinä samalla kaikki muutkin alat niin ettei millään alalla ole töitä? Työpaikkoja varmasti on, joten sitä on aivan turha yrittää kiistää.


    • Epe

      Yhdistelmätukityöstä puhut, tarkoitettu pitkään työelämästä pois olleelle. Kokenut saman 21h. viikko, käytäntö aivan toista ja työt, siis työt jos voi edes sanaa käyttää, oli mitä oli.
      Lisätty tukitöitä enenemässä määrin, koskee kelan päivärahan saajia, liiton päivärahalla olijaa ei voi laittaa kyseisiin töihin.

    • Tosiasiaa

      Työttömiä on jo tiedotusvälineissäkin syyllistetty.
      Kyllä meno on törkeää, eikö tällaiseen yhteiskunnalliseen ongelmaan löydy minkäänlaisia
      ratkaisuja. Itse olen tehnyt vapaaehtoistyötä
      työttömänä ollessani ja siitäkin on kyllä
      oppinut, että kiittämättömyys on maailman palkka.

    • kuvakolli

      Nykyään on käsittämättömiä nämä työllisyystyöt, niistä ei tienaa mitään ja kun työllistämistuet loppuu, loppuu työt. Minä olen käsittänyt, että töillä pitäisi ansaita elantonsa, mutta näinhän ei tänä päivänä ole. Kenelle nämä työllisyystyöt ovat suunnattu?

      Täällä köyhässä kunnassa missä minä asun, kunta käyttää suruttaa työttömiä hyväkseen. Heti kun on ollut tarpeeksi kauan työttömänä eli kun on "oikeutettu" tukitöihin, yllättäen löytyy töitä, mutta jos pitäisi palkata työhön ilman valtiontukia ei työtä yllättäen olekaan.

      Missä mättää? Minkäs teet? Onko tämä niitä ääni ja mies eli äänestä ja vaikuta? Äänestämällähän tässä maassa ei tunnu mikään muuttuvan.

      Jos työvoimaa tarvitaan sitä varmasti löytyy kun työstä maksetaan edes kohtuullinen korvaus. Nykyään pitkään työttömänä olleet pakotetaan huono palkkaisiin töihin vaihtoehtona karenssi. Tämä käytäntö on sallittu päättäjien toimesta. Tarvisko tehdä jotain?

    • Art-M

      Otsikkona on hurttia huumoria, koska minulla ei ole ollenkaan valtaa, tämän toteuttamiseen.

      Nykyjärjestelmästä pitää päästä eroon ja ainoa, joka sen pystyy toteuttamaan on bisnes ja sen etujärjestöt. Bisnes saa rahan ensin.

      Jos maksajat lähtevät Suomesta tai laittavat hanskat naulaan nylkyjärjestelmä kaatuu. Aidossa demokratiassa valtion ministerit ja kaupunkien pormestarit valittaisiin vaaleilla, ilmaisia kansanedustajia ja kunnanvaltuutettuja, olisivat kaikki täysi-ikäiset, asiat päätettäisiin kahdesti äänestämällä, esimerkiksi julkisen velan ja kaikille saman tuloista riippumattoman tasaveroprosentin taso. Voitaisiinko työntekijöille maksaa palkat maksuja pidättämättä siten, että maksettu palkkasumma vähennettäisiin kokonaan työnantajien verotuksessa yksilöiden palkansaajat ja verovirasto laskuttaisi viralliset maksut palkansaajilta itseltään, muu on varkautta. Valtiollisten ja kunnallisten järjestelmien luomisen ja kustannustason vahtimisen ei pitäisi olla virkamiesvaltaista. Rahavirtojen pyörittely on kivaa, mutta entäs jos ei ole rahavirtoja, joita pyöritellä. Kauanko maksajat seuraavat vierestä tilinsä tyhjäämistä. Peliin pitää puuttua agressiivisesti. Potkaista järjestelmä nurin. Työtön virkamies on halvempi.

      15 % tasavero ja ensimmäiset 200 euroa kuukaudessa verottomina aikaansaisivat täystyöllisyyden satojentuhansien työttömien ja virkamiesten siirtyessä yksityispuolelle ostovoiman kasvun siivittämänä. Parempi oikeus omiin rahoihinsa ja taloudellisesti tuottava ostovoima toimisi aidosti tärppinä työllä tienaamiseen ja bisnekseen. Työttömyydessä on osin kyse haluttomuudesta tukea nylkyverojärjestelmää. On annettava tienaamismahdollisuus. Itsekukin hakisi opit järjelliseen ajatteluun yksityispuolelta. Bisnes auttaa elämän käyntiin.

      Eläkekassajärjestelmä ei ole oikeudenmukainen. Työssä olevat maksavat eläkkeellä olevien eläkkeet, entä jos maksajien ikäluokka on pienempi, kuin eläkeläisten ikäluokka. Järjestelmä on pulassa. Maksajien rahat ovat olemassa vain paperilla, kun he itse siirtyvät eläkkeelle. Rahat on käytetty nykyisten eläkevastuiden maksamiseen. Eläkekassajärjestelmä purettaisiin ajanmittaan vähitellen eläkevastuita pienentämällä samalla pienenisivät ja loppuisivat pakolliset eläkevakuutusmaksut. Tulontekijät saisivat eläkerahaprosenttinsa lisänä itselleen, jo uransa aikana palkkojen ja tulojen yhteydessä. Eläkekassajärjestelmä estää perintörahastojen kertymisen sukuun.

      Varojen kerääjänä verovirastolla, olisi paremmat tiedot voidakseen hallinnoida henkilökohtaisia tukia. Verovirasto voisi täydentää 570 euroa pienemmäksi jääviä kuukausituloja 570 euroon kuukaudessa erottelematta, onko tuensaaja opiskelija, eläkeläinen, työssä, työtön, yrittäjä. Veroviraston tuki yhdistäisi henkilökohtaiset tuet lukuunottamatta lapsilisiä ja määriteltyjen kulujen osakorvauksia. Veroviraston tukea, eivät vähentäisi verottomat alle 200 euron tienestit kuukaudessa, määriteltyjen kulujen osakorvaukset, lapsilisät, vapaat säästöt rajatta ja muiden tulot. Kelat lakkautettaisiin. Sosiaalitoimistojen tukien jako rahana poistettaisiin. Julkiset työvoimatoimistot, terveyskeskukset, sairaalat, hammashoitolat ja koulutuslaitokset lakkautettaisiin. Tuottavalla ja julkisella puolella tutkimusta ja tiedotusvälineitä lukuunottamatta ei pitäisi olla samoja palveluita. Kunnissa on töissä noin 500 000 virkamiestä, kun tarvittaisiin vain muutama hallinnoimaan ostopalveluita ja valtiolla noin 150 000 virkamiestä. Jokaisessa kunnassa pitäisi olla ainakin yksi vähintään 50 000 asukkaan kaupunki hallinnon keskuksena. Valtion olennaiset, olisivat hallitus, verovirasto, tutkimus, yleisradio, oikeuslaitos, poliisi ja armeija. Asialla ei pitäisi olla moninkertaista hallintoa. Verovarat vapautuisivat oikeasti veronalennuksiin, henkilökohtaisiin tukiin ja määriteltyjen kulujen osakorvauksiin.

      Järjestelmän pitäisi olla kevyempi muuttumiskykyinen aito demokratia ilman sisäänrakennettuja pulmia, kuten eläkekassajärjestelmä ja suuri julkisparatiisi. Seuraava sukupolvi kyttää nykyjärjestelmää lähtökuopissa. Spammaa nylkyjärjestelmä nurin. Tervemenoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      152
      10934
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3073
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      210
      2912
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2157
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1908
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1729
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1716
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1617
    9. 84
      1593
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1563
    Aihe