poika on nyt 5,5 kk ikäinen ja imetän pääsääntöisesti. uutta raskautta odotellaan/toivotaan ja jätin cerazette-pillerit pois viikko sitten.
menkat ei ole alkanu, joten mistäköhän sitten huomaan jos raskaaksi tulen? täytyykö imetys lopettaa kun uusi raskaus alkaa?
voitte muutenkin kertoa kokemuksia pienellä aikavälillä saaduista lapsista.. millaista on, kun ikäeroa on vain 1-2 vuotta yms?
uusi raskaus imetyksen aikana
16
39699
Vastaukset
- lasta
Itse saamaa miettiny, eli kuinka helposti voi imetys aikana tulla raskaaksi?
Aikaisemmin en ainakaan tullu imetys aikana ja sitten aloitinkin pillerit.
Nyt sylissä istuu 2, 5 kk laps jolle vielä toivotaan täys sisarusta mah pian, kun tota ikää alkaa olla :-)
Isommat lapset jo 17, 15, ikä ero 1v 10 kk nuorimmat 7 ja 5 v ikäero 1v 10 kk nyt sitten onkin jo heitetty herjaa et kolmas sarja tässä hyvällä malilla. Pienellä ikä erolla olevista lapsista en muuta osaa sanoa ku et välillä on pirun rankkaa, varsinki ku lapset pieniä . Nyt meillä jo tosi helppoa kun vaavikin sattuu oleen super kiltti, nukkuu 6h yö unet eikä itke juurikaan. - hoitaja-äityli
Mulla on poika nyt 7kuukautta vanha ja odotan uutta vauvaa syntyväksi tammikuussa ;)
Eli esikoinen oli n.3kuukautta kun rupesin odottamaan tätä uutta.
Imettäminen ei haittaa vaikka olisitkin raskaana,ellet sitten ole joskus saanut toistuvia keskenmenoja...imetys voi aiheuttaa kuulema keskenmenon vaaraa..mutta jos kaikki on ok,niin sitten ei ole mitään haittaa :)
Itselläni maidontuotanto pikku hiljaa loppui uuden raskauden alkaessa,joten jouduttiin sitten siirtymään äidinmaidonkorvikkeeseen ja alle 4 kuukauden iässä soseisiin.
Hulinaahan tässä tulee olemaan sitten kun toinen pienokainen syntyy,sillä esikoinenhan kerkee ehkä täyttää 11 kuukautta =D
toivottavasti teillä tärppää :)- hoitsu minäkin
Siis muillakin samanlainen tilanne kuin minulla...lapsillani ikäeroa 11 kk ja 2 viikkoa ja vilinää ja vilskettä riittää vaikka pojat jo 5 ja 4 vuotiaita. Mutta en vaihtaisi pois...parempi näin kuin monta vuotta ikäeroa.
- Jarski
Kehitysmaissahan imetystä käytetään luonnollisena ehkäisynä. Muistaakseni tilastojen mukaan sen pitävyys on 50 prosentin luokkaa, eli puolet imettävistä tulee raskaaksi.
- impsu
Täysimetyksen ehkäisyteho on noinkin korkea, mutta silloin täytyy täyttää kaikki ehdot, eli että lapsi ei tosiaan syö mitään muuta ja imetysväli on enimmillään neljä tuntia, myös yöllä. Harvoin sen saa täyttymään, ja siinä tilanteessa tietysti ehkäisyteho laskee.
- hedelmällinen
impsu kirjoitti:
Täysimetyksen ehkäisyteho on noinkin korkea, mutta silloin täytyy täyttää kaikki ehdot, eli että lapsi ei tosiaan syö mitään muuta ja imetysväli on enimmillään neljä tuntia, myös yöllä. Harvoin sen saa täyttymään, ja siinä tilanteessa tietysti ehkäisyteho laskee.
olen, kaksi raskautta jo saanut alkunsa täysimetyksen aikana - päivisin 2-3 tuntia väliä, öisin 4. Nyt viimeisin raskaus sai alkunsa kondomista ja varmoista päivistä (siis pitäisi olla tuplateho) huolimatta...
- hoitaja-äityli
impsu kirjoitti:
Mä imetin poikaani 2 tunnin välein...joskus ei menny sitäkään aikaa ja silti onnellisesti odotan...
- impsu
hoitaja-äityli kirjoitti:
Mä imetin poikaani 2 tunnin välein...joskus ei menny sitäkään aikaa ja silti onnellisesti odotan...
Sulla sitten oli alkanut kuukautiset, tai kuulut tuohon kahteen prosenttiin;) Yöllä ei tule aina katsottua kelloa, joskus saattaa mennä pidempään kuin neljä tuntia imetysväli. Lähde tähän 98%: http://www.imetystukilista.net/faq/ehkaisy.php
- !!!
impsu kirjoitti:
Täysimetys ei ole ehkäisykeino! Ei ole mitään prosentuaalista arvoa sille, kuinka se ehkäisee raskauksia. Kyllä aikuisten ihmisten pitäisi tietää, miten niitä lapsia tehdään ja syntyy..
- ronja
imettää voi vaikka olisikin raskaana jos raskaus sujuu normaalisti. ei ole supistuksia tai verenvuotoa. kannattaa huolehtia vaan itse, että syö monipuolisesti ravitsemus suositusten mukaan.
itelläni alko kuukautiset vasta kun vauva täytti vuoden. ei käytetty ehkäsyä, mutta tulin raskaaksi vasta kun parit menkat oli tullu.
meidän pojilla ikä eroa on kuukautta vaille kaks vuotta. tuntuu ettei ikä eron ois tarttenukkaan olla pienempi. on toi 2-vuotiaskin aika pieni vielä.
imetin esikoista raskaus aikana 17rv:lle asti.- imetyksestä ei ehkäisyksi
tai ainakin täällä tuntuu olevan meitä useampikin :) Itselläni on kaikkiaan kahdeksan lasta ja vielä tulee yhdeksäs. Kaikkiaan on kolmella lapsella ikäeroa tuo hiukan päälle 11 kk. Muilla sitten hiukan enemän. Joka kerta olen myös täysimettänyt ja minusta tuntuukin (päinvastoin kaikkia tilastoja), että täysimetys edistää raskaaksi tuloa ! Imettänyt olen aina siihen seuraavaan synnytykseen asti edellistä tai muuten vuoden ikäisesksi. Ja on minulla useampi ystäväkin, joilla on raskaus alkanut täysimeytksestä huolimatta.
Mihin muuten tuo juttu kehitysmaiden 50% ehkäisytehosta imetyksen aikan perustuu ??? Afrikassa ainakin imeteään ihan yleisesti aina seuraavaan raskauteen tai kaksi vuotiaaksi asti. Tiedättekö muuten kuinka yleistä siellä on saada vaikka kohtutulehdus synnytyksen jälkeen ? Monelle se onkin sitten se juttu, joka sulkee munatorvet, eikä näin ollen tule enää raskaaksi, imettipä tai ei ! - toiveissain
imetyksestä ei ehkäisyksi kirjoitti:
tai ainakin täällä tuntuu olevan meitä useampikin :) Itselläni on kaikkiaan kahdeksan lasta ja vielä tulee yhdeksäs. Kaikkiaan on kolmella lapsella ikäeroa tuo hiukan päälle 11 kk. Muilla sitten hiukan enemän. Joka kerta olen myös täysimettänyt ja minusta tuntuukin (päinvastoin kaikkia tilastoja), että täysimetys edistää raskaaksi tuloa ! Imettänyt olen aina siihen seuraavaan synnytykseen asti edellistä tai muuten vuoden ikäisesksi. Ja on minulla useampi ystäväkin, joilla on raskaus alkanut täysimeytksestä huolimatta.
Mihin muuten tuo juttu kehitysmaiden 50% ehkäisytehosta imetyksen aikan perustuu ??? Afrikassa ainakin imeteään ihan yleisesti aina seuraavaan raskauteen tai kaksi vuotiaaksi asti. Tiedättekö muuten kuinka yleistä siellä on saada vaikka kohtutulehdus synnytyksen jälkeen ? Monelle se onkin sitten se juttu, joka sulkee munatorvet, eikä näin ollen tule enää raskaaksi, imettipä tai ei !Tarvitseeko kuukautisten alkaa imettäessä jos toivoo uutta raskautta? Onko mahdollista jotenkin edistää raskaaksi tulemista imetyksen jatkuessa?
- -> raskaaksi
toiveissain kirjoitti:
Tarvitseeko kuukautisten alkaa imettäessä jos toivoo uutta raskautta? Onko mahdollista jotenkin edistää raskaaksi tulemista imetyksen jatkuessa?
imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=97&Itemid=165 - 31k -
Tuossakin sanotaan että yöimetys pois niin raskautuminen on todennäköisempää. Lue faktat linkin takaa.
- asioita
olen paljon pohtinut itsekin!! meillä on tyttö nyt vajaa 4kk, ja haluttais toinen perään. imetän enä hyvin hyvin vähän koska maito on loppunut, mikä harmittaa kun alkuun maitoa tuli paljon. menkat ei ole alkanut ja olen pohinut mikä on mahdollisuus tulla raskaaksi.. se vaan juuri kun ei sit tiedä et onko raskaana vai ei.
- pillereiden käytöstäsi
Kirjoittelen aika myöhään verraten milloin tätä keskustelua käyty mutta...
Huolestuin kun luin että imetät ja lapsi melkein puoli vuotias ja lopetiti pillereiden syönnin...
juuri tätä sivua ennen katselin artikkelia netistä..siinä sanottiin että imetyksen aikana ei tule käyttää ehkäisypilleritä jolloin suojataan syntynyttä, imetettävää lasta. Toivottavasti olit ottanut selvää voiko tuota tuotetta käyttää imetyksen aikaan. Muunlainen ehkäisy imetyksen aikana suotavaa!- MIEeeee
kun imettää:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1006494
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303883törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283280Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3781783- 331408
- 271350
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi471033Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11986Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11910- 42879