Hei
labrakokeessa reumafaktori oli 31 ja senkka 34, viittaako tämä teidän mielestä reumaan? Sormien nivelet ovat ajoittain kipeät, sekä ranne. Muuallakin nivelissä toisinaan kipuilee. Nämä kivut tosiaankin vaihtelee, toisinaan kipuja ei ole ollenkaan, toisinaan taasen kipu vaivaa yöuntakin ja esimerkiksi sormet ovat "hipaisu-arat".
Autoimmuuni-oireita on myös, silmien ja suun kuivumista, auringon valolle herkistymistä yms.
Reumafaktori
10
8081
Vastaukset
- Ei muutama
Sitä vartenhan reumassakin tehdään lukuisia monia tutkimuksia, koska yhden tai kahden arvon ollessa koholla ei voi vielä päätellä asiaa. Nivelkipuja kun aiheuttavat monet muutkin tekijät, kuin reuma. Ja LA ei merkkaa oikeastaan mitään muuta, kuin että pienehköä tulehdusta jossainpäin on. Se kun reagoi kaikkeen tulehdukseen.
- olgah
Heip,
tuon reumadiagnoosin tekeminen ei tosiaankaan ole mikään ihan simppeli juttu, siihen päädytään vasta useiden erilaisten kokeiden jälkeen. Yleensä alkuvaiheessa suljetaan pois kaikki muut mahdollisuudet, mikä ottaa aina aikansa.
Mielestäni oireesi saattavat viitata myös reumasairauteen, joten kehoittaisin aloittamaan selvittelyt. Useinhan reuma on juuri sellainen, että välillä se oireilee ja välillä taas ei.
Itse olen siinä vaiheessa, että kaikki muu on käytännössä suljettu pois ja odottelen pääsyä reumapolille selvityksiin. Senkka on ollut 30-50 jo pari kuukautta, HLA B27 löytyy, nivelkivut on jatkuvat päkiöissä, varpaissa, kyynerpäissä ja sormissa. Kärsivällisyyttä siis vaaditaan...
Tartu ihmeessä asiaan ja onnea matkaan! - Jeba9
olgah kirjoitti:
Heip,
tuon reumadiagnoosin tekeminen ei tosiaankaan ole mikään ihan simppeli juttu, siihen päädytään vasta useiden erilaisten kokeiden jälkeen. Yleensä alkuvaiheessa suljetaan pois kaikki muut mahdollisuudet, mikä ottaa aina aikansa.
Mielestäni oireesi saattavat viitata myös reumasairauteen, joten kehoittaisin aloittamaan selvittelyt. Useinhan reuma on juuri sellainen, että välillä se oireilee ja välillä taas ei.
Itse olen siinä vaiheessa, että kaikki muu on käytännössä suljettu pois ja odottelen pääsyä reumapolille selvityksiin. Senkka on ollut 30-50 jo pari kuukautta, HLA B27 löytyy, nivelkivut on jatkuvat päkiöissä, varpaissa, kyynerpäissä ja sormissa. Kärsivällisyyttä siis vaaditaan...
Tartu ihmeessä asiaan ja onnea matkaan!Reumafaktorin pitäisi olla alle 14, eli on selvästi koholla. Tarkemman tuloksen antaa sitruliinivasta-ainetesti s-CCPAb jonka lukema tulisi olla alle 7. Loppuviimein veressä ei välttämättä näy mitään, vaikka reuma olisikin. Röntgenkuvista vasta nähdään onko vaurioita nivelissä. Vaadi hoitoa, ja kunnon kokeet, taudin etenemisen ennuste huononee jos diagnoosin ja lääkityksen saaminen viivästyy.
- Niveltuska
Voiko tuo reumafaktori nousta ajan myötä? Itselläni laaja-alaiset nivelkivut ja oli rf koholla jonkin verran muutama vuosi sitten.
- mummikin
Minulla kunto on romahtanut vuodessa ja nyt syksyllä diagnosoitiin aktiivinen seropositiiivinen nivelreuma. Ihan tähän asti minua on pidetty vain nivelrikkopotilaana, kun kipuja on lähinnä vain polvissa, joissa on vaikeat nivelrikot. Reumafaktori on minulla 20, eli on selvästi koholla ja sitruliinivasta-ainetestissä eli s-CCPAb:ssa lukema oli yli 300 ja senkka 54. Reumaeroosiota ei kuitenkaan ollut havaittavissa, mutta lääkkeitä silti määrättiin oikein roppakaupalla.
Vähän pelottaa nuo lääkkeiden sivuvaikutukset, kun lihasvoimat ovat kadonneet, keuhkot on heikko kohtani ja saan aina kaikki hengityselininfektiot. - Nivel-Niina
Voivatko reumafaktori ja sitruliiniarvot nousta myöhemmin, jos ovat aiemmin olleet normaalit?
- Toivotontapaus09
Minulla noussut reumafaktori vuodessa 20-> 30.
- Anonyymi
Minun nousi vuodessa 37 -> 70
- Anonyymi
Aiheuttaako koholla oleva reumafaktori myös lihaskipuja?
Vaiko vain nuvelkipuja. - Anonyymi
Missä teitä hyvät ihmiset tutkitaan ?
Täällä kun ei pääse kokeisiin, reumaa ei ole, kun ei ole tulehdusarvo ( crp ) koholla.
Noin sanomalla lääkäri saa hyvin jätettyä potilaan tutkimatta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä1384350Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda3382184Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik32074Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2481881- 1071800
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4561770Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että4831621MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar571449Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun4821343Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat441316