Kia CARNIVAL

Roudari

Mielestäni mielenkiintoinen tila-auto vaihtoehto!!Pikkasen "vanhahtavan" näköinen,mutta varmaan kelpo peli.Bensa kone automaatilla on kiinnostuksen kohde.KÄYTTÄJIEN kokemuksista olisin kiinnostunut.

23

13148

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fide

      Diesel versio haetaan kotiin huomenna. Itsekkin valinta osui juuri roudaustarpeen tähden tähän. Käytettävyys, ajettavuus ja hinta kohtaa minua mielyttävällä tavalla. Lisää aiheesta, jahka kokemuksia kertyy.

      • Fide

        ...tulee kuulemma naamastani elävästi mieleen =)

        Muutama päivä on nyt "Mustilla" cruisailtu ja kertaalleen päästiin jo oma kitaristin backline siirtämään paikasta A paikkaan B, eli auton muuntautumiskyky tavarankuljetuksiinkin on osittain testattu.

        Hyvältä vaikuttaa.

        Ensivaikutelma ajomukavuudesta ei ole muuttunut. Penkin säätöjen kanssa kranttu selkäni vielä hakee optimia, mutta kysymys on vain hienosäädöstä.

        Negatiivisia huomiota on lähinnä sumuvalojen täydellinen käyttökelvottomuus muuna kuin huomiovaloina, keskikulutuksen puuttuminen ajotietokoneen näytöstä ja dieselin käyntiäänen selkeä erottuminen ohjaamoon kiihdytyksissä. Todettakoon, että matka-ajossa konetta ei kuule ja muutenkin auton sisämelu on kohtalaisen mielyttävän sävyistä eikä esim estä keskustelua etupenkin ja takimmäisen penkkirivin välillä.

        Positiivisa pieniä juttuja on lisäksi mm tehokkaan oloinen takatilan lämmitin. Oivallinen asiakaspalvelu autoa noudettaessa (Hämeenlinna) ja ainakin lasten kanssa hienosti toimivat sisätilat.

        Totutusajon tähden en ole autoa kauheasti vielä käskyttänyt. Laiskan oloinenhan tuo diesel on moneen farmarimalliin verrattuna, mutta ei sillä suoranaisesti jalkoihin jää. Nähtäväksi nyt vielä jää ohituskiihtyvyys ja lopullinen minun ajooni sopeutettu kulutus. Mutta jos auto osoittautuu teknisesti edes keskiarvoisen luotettavaksi, niin taidan olla varsin tyytyväinen ostokseeni.


      • Roudari
        Fide kirjoitti:

        ...tulee kuulemma naamastani elävästi mieleen =)

        Muutama päivä on nyt "Mustilla" cruisailtu ja kertaalleen päästiin jo oma kitaristin backline siirtämään paikasta A paikkaan B, eli auton muuntautumiskyky tavarankuljetuksiinkin on osittain testattu.

        Hyvältä vaikuttaa.

        Ensivaikutelma ajomukavuudesta ei ole muuttunut. Penkin säätöjen kanssa kranttu selkäni vielä hakee optimia, mutta kysymys on vain hienosäädöstä.

        Negatiivisia huomiota on lähinnä sumuvalojen täydellinen käyttökelvottomuus muuna kuin huomiovaloina, keskikulutuksen puuttuminen ajotietokoneen näytöstä ja dieselin käyntiäänen selkeä erottuminen ohjaamoon kiihdytyksissä. Todettakoon, että matka-ajossa konetta ei kuule ja muutenkin auton sisämelu on kohtalaisen mielyttävän sävyistä eikä esim estä keskustelua etupenkin ja takimmäisen penkkirivin välillä.

        Positiivisa pieniä juttuja on lisäksi mm tehokkaan oloinen takatilan lämmitin. Oivallinen asiakaspalvelu autoa noudettaessa (Hämeenlinna) ja ainakin lasten kanssa hienosti toimivat sisätilat.

        Totutusajon tähden en ole autoa kauheasti vielä käskyttänyt. Laiskan oloinenhan tuo diesel on moneen farmarimalliin verrattuna, mutta ei sillä suoranaisesti jalkoihin jää. Nähtäväksi nyt vielä jää ohituskiihtyvyys ja lopullinen minun ajooni sopeutettu kulutus. Mutta jos auto osoittautuu teknisesti edes keskiarvoisen luotettavaksi, niin taidan olla varsin tyytyväinen ostokseeni.

        Kiitos palautteesta!Kovin vähän tuntuu käyttäjiä olevan vastauksista päätellen?!Onko KIAsi manuaali vai automaatti?Paljonko d-veroa?Paljonko mahtaa olla suurin vetopaino jarrullisessa kärryssä?Mainitsit takatilan lämppärin...onko se omilla säätimillään vai perinteinen lisäpuhallin taakse?Kulutus lienee 8-9L/100km??


      • Fide
        Roudari kirjoitti:

        Kiitos palautteesta!Kovin vähän tuntuu käyttäjiä olevan vastauksista päätellen?!Onko KIAsi manuaali vai automaatti?Paljonko d-veroa?Paljonko mahtaa olla suurin vetopaino jarrullisessa kärryssä?Mainitsit takatilan lämppärin...onko se omilla säätimillään vai perinteinen lisäpuhallin taakse?Kulutus lienee 8-9L/100km??

        Mulla on automaattilla, koska en päässyt manuaalia koeajamaan ja siinä koeajolenkillä mielestäni kaasupolkimen ergonomiassa oli vähän parantamisen varaa... polkimen kulma lattiaan nähden oli mielestäni vähän liian jyrkkä. Ajan aika paljon vakionopeudensäätimellä, joten tuo ei minua paljoa haittaa, mutta ajattelin kytkimessä olevan ehkä vastaavia mitoitusongelmia minun makuuni, joten katsoin parhaaksi ostaa sen automaatin. Ajan niin paljon, etten yksinkertaisesti uskaltanut ottaa riskiä =)

        Tuo takatilan lämppäri on erillisellä kytkimellä päälle laitettava sähköinen lämppäri, joka vaikuttaa katon kautta tulevaan ilmavirtaan. Ei siitä ole mulla kuin pienimuotoinen testikokemus toistaiseksi, mutta vaikutti tehokkaalta ja on tosiaan hyvin säädettävissä niin edestä kuin takaa.

        Dieselvero ja perävaunumassa ei tipu ulkomuistista, mutta josko muistaisin huomenna luntata rekisteriotteesta. Dieselvero on kuitenkin hivenen korkeampi kuin esim Volvon V70... että onhan se painava kosla :-/

        Mutta kyllä tänään taas kotiinpäin tullessa muisti, miksi korka auto on ollu mulle aina mieleen... ruuhkassa on niin kovin kiva, kun näkee jonon yli, mitä edessä tapahtuu... niin stressivapaata, kuin nyt ajaminen suomessa voi olla ;-)


      • Fide
        Fide kirjoitti:

        Mulla on automaattilla, koska en päässyt manuaalia koeajamaan ja siinä koeajolenkillä mielestäni kaasupolkimen ergonomiassa oli vähän parantamisen varaa... polkimen kulma lattiaan nähden oli mielestäni vähän liian jyrkkä. Ajan aika paljon vakionopeudensäätimellä, joten tuo ei minua paljoa haittaa, mutta ajattelin kytkimessä olevan ehkä vastaavia mitoitusongelmia minun makuuni, joten katsoin parhaaksi ostaa sen automaatin. Ajan niin paljon, etten yksinkertaisesti uskaltanut ottaa riskiä =)

        Tuo takatilan lämppäri on erillisellä kytkimellä päälle laitettava sähköinen lämppäri, joka vaikuttaa katon kautta tulevaan ilmavirtaan. Ei siitä ole mulla kuin pienimuotoinen testikokemus toistaiseksi, mutta vaikutti tehokkaalta ja on tosiaan hyvin säädettävissä niin edestä kuin takaa.

        Dieselvero ja perävaunumassa ei tipu ulkomuistista, mutta josko muistaisin huomenna luntata rekisteriotteesta. Dieselvero on kuitenkin hivenen korkeampi kuin esim Volvon V70... että onhan se painava kosla :-/

        Mutta kyllä tänään taas kotiinpäin tullessa muisti, miksi korka auto on ollu mulle aina mieleen... ruuhkassa on niin kovin kiva, kun näkee jonon yli, mitä edessä tapahtuu... niin stressivapaata, kuin nyt ajaminen suomessa voi olla ;-)

        Nyt on kohta 1500 mittarissa, eli totutusajo takana, ja muutenkin alkaa yleiskuva autosta hahmottua.

        Kuskin ergonomia on ehkä hivenen konstikas. Ratissa ei ole syvyyssäätöä, vaikka korkeussäätö löytyykin. Tämä yhdessä porrastetun selkänojan kaltevuuden säädön kanssa aiheuttaa ainakin minulle vähän hakemista. Parahultainen matka-ajon asento ei ole vielä asettunut kohdalleen. Ristiselän tuki on tosin kohdallaan ja riittävän tukeva.

        Käskyttämällä autosta löytyy myös tarvittava kiihtyvyys, eli otan vähän takaisin tuota laiskaksi haukkumistani. Tosin reilussa kiihdytyksessä moottorin äänenvoimakkuus matkustamossa nousee aika korkeaksi.

        Alusta on kohtuullinen, mutta varsinkin hidastustöyssyissä iskunvaimennus ääntää hivenen. Jos testaisin käytettyä autoa, saattaisin äänestä jopa hieman huolestua. Aika näyttää, onko kyseessä yksilön vai mallin ominaisuus. Tarttee varmaan joskus kontata auton alle tilannetta tarkemmin tutkimaan.

        Aamulla kosteuden valtaamalla autolla on suht mielyttävä lähteä liikkeelle. Penkin ja peilien lämmitys toimii tasaisesti ja rivakasti, ja ilmavirta putsaa sivulasit kohtuu hyvin. Sadevesi ei sotke koko sivulasia, vaan kuravesi kulkee ikkunan ylälaitaa. ok. (onko ikävä 80-luvun kunnon sadevesi uria auton A-pilarissa ja katossa, onko??? =)

        Sivupeilit ovat oivalliset. Kuollutta kulmaa ei käytännössä jää, eli peilin kärki osoittaa riittävän ulos. IIIISO plussa =) SAmoin suurten peilien muotoilu tuntuu onnistuneelta, koska ylimääräisiä suhinoita ei siltä suunnalta kuulu. Takaosan hahmottaminen peruuttaessa on kuitenkin hivenen työlästä, eli uskoisin minulta puuttuvan peruutustutkan kyllä haukkuvan hintansa.

        Ajattelin viedä kärryn vielä liukasradalle tässä päivänä eräänä ihan mielenkiinnosta, jotta miten Korean ihme ottaa hirvikokeen ;-)


      • Fide
        Fide kirjoitti:

        Nyt on kohta 1500 mittarissa, eli totutusajo takana, ja muutenkin alkaa yleiskuva autosta hahmottua.

        Kuskin ergonomia on ehkä hivenen konstikas. Ratissa ei ole syvyyssäätöä, vaikka korkeussäätö löytyykin. Tämä yhdessä porrastetun selkänojan kaltevuuden säädön kanssa aiheuttaa ainakin minulle vähän hakemista. Parahultainen matka-ajon asento ei ole vielä asettunut kohdalleen. Ristiselän tuki on tosin kohdallaan ja riittävän tukeva.

        Käskyttämällä autosta löytyy myös tarvittava kiihtyvyys, eli otan vähän takaisin tuota laiskaksi haukkumistani. Tosin reilussa kiihdytyksessä moottorin äänenvoimakkuus matkustamossa nousee aika korkeaksi.

        Alusta on kohtuullinen, mutta varsinkin hidastustöyssyissä iskunvaimennus ääntää hivenen. Jos testaisin käytettyä autoa, saattaisin äänestä jopa hieman huolestua. Aika näyttää, onko kyseessä yksilön vai mallin ominaisuus. Tarttee varmaan joskus kontata auton alle tilannetta tarkemmin tutkimaan.

        Aamulla kosteuden valtaamalla autolla on suht mielyttävä lähteä liikkeelle. Penkin ja peilien lämmitys toimii tasaisesti ja rivakasti, ja ilmavirta putsaa sivulasit kohtuu hyvin. Sadevesi ei sotke koko sivulasia, vaan kuravesi kulkee ikkunan ylälaitaa. ok. (onko ikävä 80-luvun kunnon sadevesi uria auton A-pilarissa ja katossa, onko??? =)

        Sivupeilit ovat oivalliset. Kuollutta kulmaa ei käytännössä jää, eli peilin kärki osoittaa riittävän ulos. IIIISO plussa =) SAmoin suurten peilien muotoilu tuntuu onnistuneelta, koska ylimääräisiä suhinoita ei siltä suunnalta kuulu. Takaosan hahmottaminen peruuttaessa on kuitenkin hivenen työlästä, eli uskoisin minulta puuttuvan peruutustutkan kyllä haukkuvan hintansa.

        Ajattelin viedä kärryn vielä liukasradalle tässä päivänä eräänä ihan mielenkiinnosta, jotta miten Korean ihme ottaa hirvikokeen ;-)

        Tänään pantiin sitten kärrystä penkit pihalle ja takaosa täyteen roinaa ja roipetta.

        Kohtuullisella tavalla tuntuisi kantavan kuorman tämä. Menohaluissa ei muutosta ja alusta toimii normaaliajossa kohtuullisesti. Tyhjään autoon verrattuna terävät pomput menevät tietysti tasaisemmin painon tähden, ja sivuttaisheittoihin tulee ehkä aavistuksen verran laiskuutta... eli kuormattuna voisin kuvitella hirvikokeen olevan jonkin sorttinen elämys. Ihan ongelmitta takapää ei varmaan tulisi mukana, sen verran löysältä sivusuunnassa tuo tuntuma "tuntuu" =)

        Tosin mulla on jo alla uutukaiset Nokian kitkat, mitkä tekivät Volvonkin ajotuntumasta "purukumimaisen", eli sekin voi selittää osittain tämän pehmeyden.

        Jos lisä-äänieristystä autoon harkitsisi, niin selkeästi liukuovien alareuna on se paikka, mihin ainakin keskittyä. Auton sisä-äänet hiljenivät kummasti kun pantiin seinän vierustat laatikoita täyteen =)

        Normaaliajossa en keksi moitteen sijaa kuormattuna. Positiivista. Olisi kyllä kiva nähdä esim TM testi tämän kuormauksen osalta, jotta onko minun "fiilistely" yhtään totuuspohjalla...


      • Roudari
        Fide kirjoitti:

        Tänään pantiin sitten kärrystä penkit pihalle ja takaosa täyteen roinaa ja roipetta.

        Kohtuullisella tavalla tuntuisi kantavan kuorman tämä. Menohaluissa ei muutosta ja alusta toimii normaaliajossa kohtuullisesti. Tyhjään autoon verrattuna terävät pomput menevät tietysti tasaisemmin painon tähden, ja sivuttaisheittoihin tulee ehkä aavistuksen verran laiskuutta... eli kuormattuna voisin kuvitella hirvikokeen olevan jonkin sorttinen elämys. Ihan ongelmitta takapää ei varmaan tulisi mukana, sen verran löysältä sivusuunnassa tuo tuntuma "tuntuu" =)

        Tosin mulla on jo alla uutukaiset Nokian kitkat, mitkä tekivät Volvonkin ajotuntumasta "purukumimaisen", eli sekin voi selittää osittain tämän pehmeyden.

        Jos lisä-äänieristystä autoon harkitsisi, niin selkeästi liukuovien alareuna on se paikka, mihin ainakin keskittyä. Auton sisä-äänet hiljenivät kummasti kun pantiin seinän vierustat laatikoita täyteen =)

        Normaaliajossa en keksi moitteen sijaa kuormattuna. Positiivista. Olisi kyllä kiva nähdä esim TM testi tämän kuormauksen osalta, jotta onko minun "fiilistely" yhtään totuuspohjalla...

        Alustan pehmeyden voisi saada kuriin madaltamalla rengasprofiilia.Jousitus on varmaan sen verran kantava / jämäkkä,kuin on tarvis...ottaen auton "luonteen" huomioon.Kiitos asiallisista raporteista!!!


    • CRD

      Kokemuksia Diesel Carnivalista on tullut huhtikuusta asti hieman yli 13 000 km:n verran, josta 6400 km kesälomareisulla Euroopassa.
      Etenkin kesälomareissu sai minut vakuuttuneeksi valinnasta. Kaksi aikusta ja neljä lasta ja 90cm leveä boxi katolla. Ajonopeus moottoritiellä 130 km, keskikulutus reissun aikana 9l/100km. Sisällä mukavasti tilaa kaikille. Takatilaan erikseen säädettävä ilmastointi ehdoton. Kaikki toimi moitteettomasti ja Tanskasta etelään päin jo näki, kuinka yleinen merkki Kia ml. Carnival on Euroopassa. Sveitsissäkin oli joka toisessa kylässä Kian liike. Tämä Suomi on vaan niin mersu ja volvo orientoitunut maa.
      Tilankäytöstä kuitenkin, että onhan nuo irroitettavat penkit vähän vanhanaikaiset verrattaessa edelliseen autooni Opel Zafiraan, ainakin takimmaisiin penkkeihin toivoisin säätömahdollisuutta pituussuunnassa. Ainut, mitä vielä hieman moitin on manuaalivaihteiston kankeus etenkin vaihdettaessa kakkoselta kolmoselle ja toisinpäin, vai olisiko vielä uuden kankea, saa nähdä. Samoin odotan jännityksellä ensimmäisen huollon hintaa kun pelkkä öljynvaihtokin maksoi täällä Jyväskylässä 150€. Tähän vaihteisto-jäykkyyteen ja huoltohintoihin odottaisin vastauksia muilta Carnivalisteilta.

      • öljy

        Turha tohon on vaihtaa öljyjä 7500km välein, varsinkin kun öljytilavuuskin on lähes 7litraa!!!


      • Arnie
        öljy kirjoitti:

        Turha tohon on vaihtaa öljyjä 7500km välein, varsinkin kun öljytilavuuskin on lähes 7litraa!!!

        7500 km välein ei öljyjä tosiaan ole pakko vaihtaa takuun säilyttämiseksi, ellei halua (jos nyt sääntö on sama koko mallistossa). Kyseessähän on vaikeiden olojen suositus. Ja öljyt voi vaihdattaa missä haluaa tai vaihtaa itse, se ei vaikuta takuuseen.

        Vai oliko kyseessä ns. ensihuolto eli parin tuhannen ensimmäisen kilometrin jälkeinen öljynvaihto? Siinä voi kyllä olla järkeä.


      • Fide
        Arnie kirjoitti:

        7500 km välein ei öljyjä tosiaan ole pakko vaihtaa takuun säilyttämiseksi, ellei halua (jos nyt sääntö on sama koko mallistossa). Kyseessähän on vaikeiden olojen suositus. Ja öljyt voi vaihdattaa missä haluaa tai vaihtaa itse, se ei vaikuta takuuseen.

        Vai oliko kyseessä ns. ensihuolto eli parin tuhannen ensimmäisen kilometrin jälkeinen öljynvaihto? Siinä voi kyllä olla järkeä.

        Jeps. Minuakin opastettiin liikkeessä, että tuo 7500 on raskaan käytön öljynvaihtoväli, eikä siis takuun kannalta pakollinen. Suosittelivat kuitenkin sitä ihka ensimmäistä tuon totutusajon tähden. Mutta senkin voin tosiaan halutessani tehdä itse, kunhan hankin KIA:n oman öljynsuodattimen.


      • crd
        Fide kirjoitti:

        Jeps. Minuakin opastettiin liikkeessä, että tuo 7500 on raskaan käytön öljynvaihtoväli, eikä siis takuun kannalta pakollinen. Suosittelivat kuitenkin sitä ihka ensimmäistä tuon totutusajon tähden. Mutta senkin voin tosiaan halutessani tehdä itse, kunhan hankin KIA:n oman öljynsuodattimen.

        Teetin tämän ekan öljynvaihdon 7500 km:n jälkeen. Olin kuitenkin ko. vaihdon jälkeen allaolevassa sähköpostikeskustelussa maahantuojan kanssa:

        Kysyin jo aiemmin Kia Carnival Dieselin öljynvaihtovälistä, ja vastasitte
        minulle näin:
        " Tällä hetkellä
        määräaikaishuoltoväli on 15 000 km / 1v. kaikilla Suomessa myydyillä Kia
        -henkilöautoilla, ja jokaiseen huoltoon kuuluu öljynvaihto. Suomen
        olosuhteissa ei öljynvaihtoväliä tarvitse takuun vuoksi pienentää, mikäli
        autossa käytetään korkealuokkaista öljyä. Suosittelemme sitä kuitenkin,
        etenkin jos ajomatkat jäävät toistuvasti lyhyiksi ja käynnistyksiä ja
        joutokäyntiä on tavallista enemmän."

        Nyt kysyisinkin seuraavaa: voiko määräaikaishuoltojen (15 000 km) välillä
        (siis
        7500 km välein) tehtävän öljynvaihdon tehdä itse menettämättä takuuta, vai
        onko öljynvaihtokin aina teetettävä valtuutetussa merkkikorjaamossa?

        Maahantuoja vastasi minulle näin:

        "Jotta takuu säilyy, on myös öljynvaihto teetettävä valtuutetussa
        merkkinkorjaamossa".

        Ystävällisin terveisin
        Kia Motors Finland Oy
        maahantuonti

        Olen kanssanne samaa mieltä, että tämän vuoden alusta voimaanastuneen lain mukaan takuun säilymisen kannalta esim. öljynvaihtoa ei tarvitse teettää merkkiliikkeessä.


      • Arnie
        crd kirjoitti:

        Teetin tämän ekan öljynvaihdon 7500 km:n jälkeen. Olin kuitenkin ko. vaihdon jälkeen allaolevassa sähköpostikeskustelussa maahantuojan kanssa:

        Kysyin jo aiemmin Kia Carnival Dieselin öljynvaihtovälistä, ja vastasitte
        minulle näin:
        " Tällä hetkellä
        määräaikaishuoltoväli on 15 000 km / 1v. kaikilla Suomessa myydyillä Kia
        -henkilöautoilla, ja jokaiseen huoltoon kuuluu öljynvaihto. Suomen
        olosuhteissa ei öljynvaihtoväliä tarvitse takuun vuoksi pienentää, mikäli
        autossa käytetään korkealuokkaista öljyä. Suosittelemme sitä kuitenkin,
        etenkin jos ajomatkat jäävät toistuvasti lyhyiksi ja käynnistyksiä ja
        joutokäyntiä on tavallista enemmän."

        Nyt kysyisinkin seuraavaa: voiko määräaikaishuoltojen (15 000 km) välillä
        (siis
        7500 km välein) tehtävän öljynvaihdon tehdä itse menettämättä takuuta, vai
        onko öljynvaihtokin aina teetettävä valtuutetussa merkkikorjaamossa?

        Maahantuoja vastasi minulle näin:

        "Jotta takuu säilyy, on myös öljynvaihto teetettävä valtuutetussa
        merkkinkorjaamossa".

        Ystävällisin terveisin
        Kia Motors Finland Oy
        maahantuonti

        Olen kanssanne samaa mieltä, että tämän vuoden alusta voimaanastuneen lain mukaan takuun säilymisen kannalta esim. öljynvaihtoa ei tarvitse teettää merkkiliikkeessä.

        Minulle kyllä Kia-myyjä sanoi jo alkuvuodesta, että nuo väliöljynvaihdot saa teettää missä haluaa, jos niitä ylipäätään teettää.


      • Peräprutku
        crd kirjoitti:

        Teetin tämän ekan öljynvaihdon 7500 km:n jälkeen. Olin kuitenkin ko. vaihdon jälkeen allaolevassa sähköpostikeskustelussa maahantuojan kanssa:

        Kysyin jo aiemmin Kia Carnival Dieselin öljynvaihtovälistä, ja vastasitte
        minulle näin:
        " Tällä hetkellä
        määräaikaishuoltoväli on 15 000 km / 1v. kaikilla Suomessa myydyillä Kia
        -henkilöautoilla, ja jokaiseen huoltoon kuuluu öljynvaihto. Suomen
        olosuhteissa ei öljynvaihtoväliä tarvitse takuun vuoksi pienentää, mikäli
        autossa käytetään korkealuokkaista öljyä. Suosittelemme sitä kuitenkin,
        etenkin jos ajomatkat jäävät toistuvasti lyhyiksi ja käynnistyksiä ja
        joutokäyntiä on tavallista enemmän."

        Nyt kysyisinkin seuraavaa: voiko määräaikaishuoltojen (15 000 km) välillä
        (siis
        7500 km välein) tehtävän öljynvaihdon tehdä itse menettämättä takuuta, vai
        onko öljynvaihtokin aina teetettävä valtuutetussa merkkikorjaamossa?

        Maahantuoja vastasi minulle näin:

        "Jotta takuu säilyy, on myös öljynvaihto teetettävä valtuutetussa
        merkkinkorjaamossa".

        Ystävällisin terveisin
        Kia Motors Finland Oy
        maahantuonti

        Olen kanssanne samaa mieltä, että tämän vuoden alusta voimaanastuneen lain mukaan takuun säilymisen kannalta esim. öljynvaihtoa ei tarvitse teettää merkkiliikkeessä.

        kyselin asiaa taannoin ja alla kuluttaja lehden selvittämä kanta:
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=4500000000000620&posting=22000000008886258


      • Sportage
        crd kirjoitti:

        Teetin tämän ekan öljynvaihdon 7500 km:n jälkeen. Olin kuitenkin ko. vaihdon jälkeen allaolevassa sähköpostikeskustelussa maahantuojan kanssa:

        Kysyin jo aiemmin Kia Carnival Dieselin öljynvaihtovälistä, ja vastasitte
        minulle näin:
        " Tällä hetkellä
        määräaikaishuoltoväli on 15 000 km / 1v. kaikilla Suomessa myydyillä Kia
        -henkilöautoilla, ja jokaiseen huoltoon kuuluu öljynvaihto. Suomen
        olosuhteissa ei öljynvaihtoväliä tarvitse takuun vuoksi pienentää, mikäli
        autossa käytetään korkealuokkaista öljyä. Suosittelemme sitä kuitenkin,
        etenkin jos ajomatkat jäävät toistuvasti lyhyiksi ja käynnistyksiä ja
        joutokäyntiä on tavallista enemmän."

        Nyt kysyisinkin seuraavaa: voiko määräaikaishuoltojen (15 000 km) välillä
        (siis
        7500 km välein) tehtävän öljynvaihdon tehdä itse menettämättä takuuta, vai
        onko öljynvaihtokin aina teetettävä valtuutetussa merkkikorjaamossa?

        Maahantuoja vastasi minulle näin:

        "Jotta takuu säilyy, on myös öljynvaihto teetettävä valtuutetussa
        merkkinkorjaamossa".

        Ystävällisin terveisin
        Kia Motors Finland Oy
        maahantuonti

        Olen kanssanne samaa mieltä, että tämän vuoden alusta voimaanastuneen lain mukaan takuun säilymisen kannalta esim. öljynvaihtoa ei tarvitse teettää merkkiliikkeessä.

        Ei taida maahantuojan vastaus olla lain mukainen, uusi laki autojen huollosta on sovittu nimenomaan automaahantuojien kesken ja sen voi lukea tuosta linkistä http://www.kuluttajavirasto.fi/user_nf/default.asp?id=17051&site=34&tmf=7418&root_id=7418&mode=readdoc

        Tampereen Deltan myyjä kyllä sanoi että öljynvaihdon voi tehdä itse tai teettää muualla jos haluaa ne välillä vaihtaa ja myös huollot voi tehdä muuallakin ilman että TAKUU LOPPUU!!

        Olisko syytä laittaa sinne maahantuojan sähköpostiin myös tuo linkki ja kysyä sitten mitä mieltä ovat sen jälkeen ;)


      • Kuluttajaviranomainen
        Sportage kirjoitti:

        Ei taida maahantuojan vastaus olla lain mukainen, uusi laki autojen huollosta on sovittu nimenomaan automaahantuojien kesken ja sen voi lukea tuosta linkistä http://www.kuluttajavirasto.fi/user_nf/default.asp?id=17051&site=34&tmf=7418&root_id=7418&mode=readdoc

        Tampereen Deltan myyjä kyllä sanoi että öljynvaihdon voi tehdä itse tai teettää muualla jos haluaa ne välillä vaihtaa ja myös huollot voi tehdä muuallakin ilman että TAKUU LOPPUU!!

        Olisko syytä laittaa sinne maahantuojan sähköpostiin myös tuo linkki ja kysyä sitten mitä mieltä ovat sen jälkeen ;)

        "Tampereen Deltan myyjä kyllä sanoi että öljynvaihdon voi tehdä itse tai teettää muualla jos haluaa ne välillä vaihtaa ja myös huollot voi tehdä muuallakin ilman että TAKUU LOPPUU!!"

        Kyllä sillä nyt pikkusen on merkitystä, missä ja miten huolto on tehty. Jos vaikka harakiriöljynsuodattimessa ei ole tarpeeksi virtausta, ja sen vuoksi tulee moottorivaurio, niin onkohan takuuasia. Tai jos auton moottorinohjainlaite menee paskaksi piilevän oikosulun vuoksi, joka olisi huomattu merkkitesterillä huollossa, niin ei taida olla sittenkään takuuasia.

        Nää on kuule arkipäivää kuluttajaviranomaisille.


      • Sportage
        Kuluttajaviranomainen kirjoitti:

        "Tampereen Deltan myyjä kyllä sanoi että öljynvaihdon voi tehdä itse tai teettää muualla jos haluaa ne välillä vaihtaa ja myös huollot voi tehdä muuallakin ilman että TAKUU LOPPUU!!"

        Kyllä sillä nyt pikkusen on merkitystä, missä ja miten huolto on tehty. Jos vaikka harakiriöljynsuodattimessa ei ole tarpeeksi virtausta, ja sen vuoksi tulee moottorivaurio, niin onkohan takuuasia. Tai jos auton moottorinohjainlaite menee paskaksi piilevän oikosulun vuoksi, joka olisi huomattu merkkitesterillä huollossa, niin ei taida olla sittenkään takuuasia.

        Nää on kuule arkipäivää kuluttajaviranomaisille.

        Niin jos esim. suomalaisen valmistajan (MAN) öljynsuodattimen takia tulee moottorivaurio niin silloin siitä vastaa tietysti sen suodattimen valmistaja (käytettävä samanlaista osaa tai sellaista joka vastaa laadullisesti alkuperäistä)...kyllä noita vissiin laitetaan aika moneen vanhempaanlkin autoon eikä valmistajalla varmasti ole varaa menettää kasvojaan huonon tuotteen takia!!

        Mitä tulee tuohon mootorinohjainlaitteeseen (siis ilmeisesti boxia tarkoitat) niin eipä niitä kyllä pysty ohjelmallisesti millään testerillä korjaamaa jos siellä on "piilevä oikosulku" (mielenkiintoinen termi....sähköala ei kylä tuollaista termiä tunne, oikosulun kyllä....jos siis boxi menee oikkariin niin se sit menee eikä siinä ole muuta sanomista kuin uutta takuuseen....se ei autoa hajoita vaan menee häiriölle (valo sytyy) ja korkeintaan auto sammuu....tuollainen vika voi tulla vaikka huoltoa seuraavana päivänä ja testeri ei ole näyttänyt mitään ja jos ajelee vähän voi seuraavaan huoltoon olla asiaa vasta vuoden päästä ja siinä välissä se hajoaa.....missäs on silloin syy.....

        Vai kulutajaviranomainen....en edes viitsi kommentoida....


      • oma valinta
        Sportage kirjoitti:

        Ei taida maahantuojan vastaus olla lain mukainen, uusi laki autojen huollosta on sovittu nimenomaan automaahantuojien kesken ja sen voi lukea tuosta linkistä http://www.kuluttajavirasto.fi/user_nf/default.asp?id=17051&site=34&tmf=7418&root_id=7418&mode=readdoc

        Tampereen Deltan myyjä kyllä sanoi että öljynvaihdon voi tehdä itse tai teettää muualla jos haluaa ne välillä vaihtaa ja myös huollot voi tehdä muuallakin ilman että TAKUU LOPPUU!!

        Olisko syytä laittaa sinne maahantuojan sähköpostiin myös tuo linkki ja kysyä sitten mitä mieltä ovat sen jälkeen ;)

        Olen ajanut Kiallani nyt noin 20.000km ja teetin 15.000km huollon muualla kuin Delta-autossa. Delta-autossa huolto olisi ollut noin 400 euroa!
        Toisessa paikassa huolto oli 170 euroa ja hakivat muutaman osan vielä suoraan delta-autosta.

        Vielä yksi esimerkki näistä huolto hinnoista:
        Honda accord 2005 20.000km huolto veholla maksoi 185 euroa. Että silleen. (Vehokin muuten ihmetteli delta-auton huolto hintoja)
        Huom. Kiani takuu ei ole mennyt umpeen.


      • Arnie
        Kuluttajaviranomainen kirjoitti:

        "Tampereen Deltan myyjä kyllä sanoi että öljynvaihdon voi tehdä itse tai teettää muualla jos haluaa ne välillä vaihtaa ja myös huollot voi tehdä muuallakin ilman että TAKUU LOPPUU!!"

        Kyllä sillä nyt pikkusen on merkitystä, missä ja miten huolto on tehty. Jos vaikka harakiriöljynsuodattimessa ei ole tarpeeksi virtausta, ja sen vuoksi tulee moottorivaurio, niin onkohan takuuasia. Tai jos auton moottorinohjainlaite menee paskaksi piilevän oikosulun vuoksi, joka olisi huomattu merkkitesterillä huollossa, niin ei taida olla sittenkään takuuasia.

        Nää on kuule arkipäivää kuluttajaviranomaisille.

        Niin, luitko linkin jutun? Asiahan sanotaan siinä selvästi:

        "Takuu voi raueta, jos takuunantaja osoittaa, että autoon tulleen vian syynä on asianmukaisen huollon tai käyttöohjeen laiminlyönti, tapaturma tai muu asiakkaasta johtuva seikka.
        ...
        Samalla kun kuluttajien valinnanvapaus lisääntyy, korostuu myös maahantuojasta riippumattomien huoltamoiden ja varaosia myyvien liikkeiden vastuu. Asiakkaan on voitava luottaa yritysten ammattitaitoon. Palvelun ja varaosien on oltava laadukkaita ja kuhunkin tilanteeseen sopivia. Yritykset vastaavat myymistään virheellisistä palveluista ja tuotteista. Jos virheellinen huolto tai varaosa on aiheuttanut vian ja sen seurauksena myös takuun raukeamisen, voi kuluttaja vaatia työn tehnyttä yritystä vastaamaan aiheuttamastaan vahingosta."


      • ammattitaito?
        Arnie kirjoitti:

        Niin, luitko linkin jutun? Asiahan sanotaan siinä selvästi:

        "Takuu voi raueta, jos takuunantaja osoittaa, että autoon tulleen vian syynä on asianmukaisen huollon tai käyttöohjeen laiminlyönti, tapaturma tai muu asiakkaasta johtuva seikka.
        ...
        Samalla kun kuluttajien valinnanvapaus lisääntyy, korostuu myös maahantuojasta riippumattomien huoltamoiden ja varaosia myyvien liikkeiden vastuu. Asiakkaan on voitava luottaa yritysten ammattitaitoon. Palvelun ja varaosien on oltava laadukkaita ja kuhunkin tilanteeseen sopivia. Yritykset vastaavat myymistään virheellisistä palveluista ja tuotteista. Jos virheellinen huolto tai varaosa on aiheuttanut vian ja sen seurauksena myös takuun raukeamisen, voi kuluttaja vaatia työn tehnyttä yritystä vastaamaan aiheuttamastaan vahingosta."

        "Asiakkaan on voitava luottaa yritysten ammattitaitoon."

        Mistä nämä Pärnäsen korjaamot repivät sen amamttitaidon? Tuskin ovat kovinkaan monelle Kian kurssille osallistuneet. Tuskin löytyy korjaamokäsikirjoja tms. erikoistyökaluja, teknistä kirjallisuutta.

        Luulenpa, että käytte vielä tulevaisuudessa mielenkiintoisia keskusteluaja näistä asioista.

        Mutta mitäpä muuta voisikaan odottaa ihmisiltä, jotka eivät osaa kirjoittaa edes yhdyssanoja.


      • Anonyymi
        ammattitaito? kirjoitti:

        "Asiakkaan on voitava luottaa yritysten ammattitaitoon."

        Mistä nämä Pärnäsen korjaamot repivät sen amamttitaidon? Tuskin ovat kovinkaan monelle Kian kurssille osallistuneet. Tuskin löytyy korjaamokäsikirjoja tms. erikoistyökaluja, teknistä kirjallisuutta.

        Luulenpa, että käytte vielä tulevaisuudessa mielenkiintoisia keskusteluaja näistä asioista.

        Mutta mitäpä muuta voisikaan odottaa ihmisiltä, jotka eivät osaa kirjoittaa edes yhdyssanoja.

        Mistä sinä olet ammattitaitosi hankkinut. Synnyit siis suoraan ammattilaisena. Vittu mikä ääliö. Joku on voinut tehdä 7 v kone hommia. Luuletko ettei mitään opi.


    • Roudari

      Jaa...alkaa diesel-automaatti kiinnostaa!Oma "ongelmansa" on se,ettei mulla tule kilsoja vuodessa kuin n.11500.Nykyinen bensa-mese vie sekalaisessa aika tarkkaan 10l/100km,eli ero nakuun ei ole suuri.Vielä kun tuo d-vero on Kian
      painon takia aika kova.Aikanaan Chevy Astrolla ajellessa kyllä oppi arvostamaan tiloja ja korkeutta.Myös ison auton liukuovet on iso plussa.Säästyy "naapurin" ja oman auton kyljet merkinnöiltä parkkipaikiolla.Tuonti keski-euroopastakin kiinnostaisi.Verot 2001-02 malliin lienee jossain kympin,kahdentoistatonnin paikkeilla?Hyviä ja mielenkiintoisia käyttäjien kommentteja on ollut mukava lukea,varsinkin,kun ketään "urpoa" ei ole palstalle eksynyt!!KIITOS kaikille tähän mennessä vastanneille!

    • KIA CARNIVAL EI FANI

      Morjes!
      Ei koskaan enään Kia:aa.Menin lankaa.Vaihdoin 05.07.2008.Kia Carnival 2,5 V6 EX Automaati 5D:n Ajettu 39000 km.Hinta:25450 euroa/Deltta Auto.Nyt oon ajanut mittari lukema 129000 km.Ei yhtään huoltoa alle 500 euroa.90000 km huolto jossa jakopäänhihnan/osien vaihto 1800 euroa.Kävin katsomassa vaihtoa uudempaan Deltta autossa.Kia Carnival 2,9 CRDI EX5DA/A/T7P2,9CRDIEXA mittari lukema 49000 km vuosimalli 2009, hinta 34300 euroa.Olisivat hyvittäneet autostani vaihdossa 7000 euroa.Jote väliraha 27300 euroa.MITEN ON KIAN JÄLLEENMYYNTI ARVO (OSTAJA KUUSANKOSKI OY ROMUKSI).Katso Kia Carnival Virossa esim www.brc.ee. http://www.brc.ee/ee/car.brc?id=569930
      Kia Carnival 2,9 CRDI vuosimalli 2005, mittarilukema 123000, hinta: 4710 euroa. Suomeen tuotuna vero/
      tinkattu hinta. Joten ÄLÄ MAKSA LIIKAA VANHASTA KIA:sta.Jos et halua polttaa euroja.KERRO AJATUKSESI??

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      432
      3085
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      107
      2452
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      367
      2237
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      158
      2015
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1837
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1267
    7. 166
      1255
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1176
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1092
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      957
    Aihe