Tere! Työtilassani on suurehko limoviikunapuu. Olen lukenut että voi aiheuttaa allergiaa. Joskus olen huomannut että kasvoja kutittaa ja nipistelee sekä silmiä kirvelee...johtuisikohan tuosta kasvista?
Täällä on ollut ilmastoinnin kanssa ongelmia, ja silmien väsymisen olen pannut ruudun tuijottamisen piikkiin.
Kenelläkään kokemuksia allergisista reaktioista?
Tänks!
Limoviikuna
1
465
Vastaukset
- yksilökohtasia
Allergiat on aina niin henkilökohtasia, että kuka mitenkin mihinkin reagoi. Mulle limoviikunasta tulee hengitysoireita eli erityisesti sillon, jos kasvia koskettelee jolloin se "pölisee" tuntuu keuhkoissa ahistavalta ja putkista rupeaa nousemaan limaa. Kaikista pahimmat oireet tulee, kun kasvia leikkaa, jolloin siitä lähtee paljon niitä haihtuvia aineita ja kun sillon on vielä itellä pää siellä puskassa. Kun mulla rupes olemaan oireet jo todella selviä ja ihan tavallista elämää haittaavia katsoin parhaaksi heivata molemmat limoviikunani mäkeen.
Suosittelen kaikille allergikoille kasvin hävittämistä, sillä se on todella allergisoiva ja oireet hiipivät salakavalasti. Oireet voivat olla hyvin erilaisia ja myös tuollainen omituinen kasvojen ja silmien kutina voi hyvin johtua kyseisestä kasvista. Tai ainakin kuulostaa allergiselta reaktiolta jollekin. Jos oireita on vain kasvin läheisyydessä, kannattaa kasvi siirtää pois omasta työtilasta ja katsoa onko vaikutusta.
Valitettavasti kasvia käytetään paljon työpaikoilla ja julkisissa tiloissa..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1017443
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?805028- 794859
- 1324258
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan103048- 522689
- 402586
- 502237
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102211Suudeltiin unessa viime yönä
Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit211840