Korvatulehdus/tärykalvo puhkesi/nyt humisee ja lujaa :(

debis73

Tällä iällä sairastuin sitten "lastentautiin", kuten lääkäri sanoi. Välirkorvan tulehdus, seuraavana päivänä korva poksahti itsestään ja tuli keltaista vuotoa. Tärykalvo puhkesi. No tuttu juttu, 10 v sitten, aikuisena silloinkin, oli elämäni ensimmäinen korvatulehdus, kävi sama homma, eli tärykalvo puhkesi itsestään, ei siinä mitään, korva parani ja kaikki oli hyvin.

Nyt tuntuu erilaiselta. Ensinnäkin se KOVA humina ja suhina korvassa ja jopa vinkuminen. Ei tällaista ollut sen edellisen korvatulehduksen aikana. Onko tämä kuitenkin normaalia korvatulehdukseen liittyvää ja voiko vielä hävitä? Häiritsee melkoisesti keskittymistä mihinkään. Hiljaisessa huoneessa ei viitsi nyt juuri olla, ku ahdistaa tuo humina, mieluummin pidän jotain taustaääntä päällä. Tärykalvo puhkesi siis vasta eilen, joten tämä on vielä ihan tuore tapaus. Tuo humina taas alkoi tänään, eli lääkärissä käydessä sitä ei vielä ollut, enkä siitä voinut kysyä. Voiko olla niin että tuo humina/kohina/vinkuna ei häviäkään kun tulehdus paranee?? Eli voiko tavallisesta yksittäisestä välikorvatulehduksesta jo saada jonkin tinnityksen?

68

123031

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Alkup.

      http://www.t-gone.com/tinnitus/drugs.asp

      Löysin tuommoisen listan lääkkeistä. En kyllä tiedä kuinka pätevä tuo sivu on. Mutta listasta löytyy kyllä Zithromax-lääke jota minä sain korvatulehdukseeni. En kyllä tosiaan tiennyt, että lääke voi aihettaa tinnitusta. Lääkkeen ohjeissa mainitaan mahdollisina haittavaikutuksina "tilapäinen kuulonalenema", tätäkö se nyt siis on, että sain tinnituksen kaupan päälle?

      • tosi vaikea

        sanoa,toivotaan vaan ettei jäisi pysyväksi,huminat ja tinnitukset.
        Tuosta lääke jutusta,olen itsekkin monet kerrat ihmetelly mitä sanotaan lääkkeitten sivuvaikutuksista.Esim.lääke voi aiheuttaa huimausta,pahoinvointia,huminaa ja soimista ja kumminkin kyseistä lääkettä on annettu just siihen ettei edelm.tuntemuksia olisi.
        Itse olen niihin lukeutuva jolla aina on seurannu sivuvaikutukset,niinpä en käytä mitään lääkärin kirjoittamia vaan luontaistuotteita.


    • kärsivä

      Mulla kans todettiin eilen sama lastentauti eli välikorvan tulehdus..:( Sain lääkkeeksi Azithromycin Gea:a. Olen nyt syönyt lääkkeitä 2 päivää ja vielä ei ole ainakaan mitään parantumisen merkkejä, päinvastoin kipu tuntuu vain yltyvän ja korva on turvoksissa. Kuinka pian lääkkeen pitäisi alkaa vaikuttamaan? Jos huomenna vielä kipu jatkuu, niin menen varmaan uudelleen lääkäriin. Särkylääkkeitä on ollut pakko ottaa niin kovaa kipu on...

      Entä onko kellään hyviä itsehoito vinkkejä korvasärkyyn? Kaikki hyväksi havaitut keinot otetaan mielellään vastaan

      • Debis73

        Minulla korvatulehdus todettiin viikko sitten keskiviikkona, ei ole vieläkään helpotusta tullut. Eilen kävin yksityisellä, joka puhkaisi tärykalvon ja antoi uuden kuurin (ensin söin Zithromax-kuurin, nyt sain Kefexiä). Lääkäri sanoi, että pitäisi parissa päivässä nyt helpottaa ja soimisenkin loppua.

        Olo ei ole yhtään helpottunut, minulla ei onneksi ole juurikaan särkyä, mutta tuo paine korvassa ja korvan soiminen vie hermot, kun en saa nukuttuakaan kuin unilääkkeen avulla, soiminen on niin kovaa. Tällä hetkellä paine on taas sitä luokkaa, että toivon että tärykalvo puhkeaisi taas itsekseen, mitenkähän mahdan ensi yön jaksaa.

        Huomenna mentävä kai taas lääkäriin, on tämä kumma kun ei tulehdus millään helpota.

        Nimimerkille Kärsivä toivon helpotusta. Ja mene tosiaan lääkäriin uudestaan, jos ei kipu helpota yön aikana. Toivottavasti kummankin vaivat helpottuvat pian!

        Ai niin, itsehoitovinkeistä en tiedä, jotkut sanovat että jos laittaa valkosipulia korvaan niin se veisi kivun pois. SIpuli ei ilmeisesti saa koskettaa ihoa, joten se pitää kietoa vanun sisään tmv. En ole itse uskaltanut kokeilla.


      • kärsivä
        Debis73 kirjoitti:

        Minulla korvatulehdus todettiin viikko sitten keskiviikkona, ei ole vieläkään helpotusta tullut. Eilen kävin yksityisellä, joka puhkaisi tärykalvon ja antoi uuden kuurin (ensin söin Zithromax-kuurin, nyt sain Kefexiä). Lääkäri sanoi, että pitäisi parissa päivässä nyt helpottaa ja soimisenkin loppua.

        Olo ei ole yhtään helpottunut, minulla ei onneksi ole juurikaan särkyä, mutta tuo paine korvassa ja korvan soiminen vie hermot, kun en saa nukuttuakaan kuin unilääkkeen avulla, soiminen on niin kovaa. Tällä hetkellä paine on taas sitä luokkaa, että toivon että tärykalvo puhkeaisi taas itsekseen, mitenkähän mahdan ensi yön jaksaa.

        Huomenna mentävä kai taas lääkäriin, on tämä kumma kun ei tulehdus millään helpota.

        Nimimerkille Kärsivä toivon helpotusta. Ja mene tosiaan lääkäriin uudestaan, jos ei kipu helpota yön aikana. Toivottavasti kummankin vaivat helpottuvat pian!

        Ai niin, itsehoitovinkeistä en tiedä, jotkut sanovat että jos laittaa valkosipulia korvaan niin se veisi kivun pois. SIpuli ei ilmeisesti saa koskettaa ihoa, joten se pitää kietoa vanun sisään tmv. En ole itse uskaltanut kokeilla.

        Kävin tänään uudestaan ja nyt antoivat lisäksi jotain korvatippoja ja putsasivat korvat vedellä ja alkoholilla pöpöjen takia. Minulla on kuulema tuo korvakäytävä niin tulehtunut, että kova kipu johtuu siitä. Viime yö oli täälläkin ihan hirveä... Koko toisen korvan seutu on ihan turvoksissa ja tosi kosketusarka, niin ja minulla on myös tuota ärsyttävää korvan soimista ihan koko ajan. Toivottavasti loppuu lääkekuurin jälkeen.

        Toivovtaan tosiaan paranemista meille molemmille. Täytyy kyllä sanoa että korvavaivat eivät todellakaan ole sieltä mukavimmasta päästä..


      • Anonyymi
        Debis73 kirjoitti:

        Minulla korvatulehdus todettiin viikko sitten keskiviikkona, ei ole vieläkään helpotusta tullut. Eilen kävin yksityisellä, joka puhkaisi tärykalvon ja antoi uuden kuurin (ensin söin Zithromax-kuurin, nyt sain Kefexiä). Lääkäri sanoi, että pitäisi parissa päivässä nyt helpottaa ja soimisenkin loppua.

        Olo ei ole yhtään helpottunut, minulla ei onneksi ole juurikaan särkyä, mutta tuo paine korvassa ja korvan soiminen vie hermot, kun en saa nukuttuakaan kuin unilääkkeen avulla, soiminen on niin kovaa. Tällä hetkellä paine on taas sitä luokkaa, että toivon että tärykalvo puhkeaisi taas itsekseen, mitenkähän mahdan ensi yön jaksaa.

        Huomenna mentävä kai taas lääkäriin, on tämä kumma kun ei tulehdus millään helpota.

        Nimimerkille Kärsivä toivon helpotusta. Ja mene tosiaan lääkäriin uudestaan, jos ei kipu helpota yön aikana. Toivottavasti kummankin vaivat helpottuvat pian!

        Ai niin, itsehoitovinkeistä en tiedä, jotkut sanovat että jos laittaa valkosipulia korvaan niin se veisi kivun pois. SIpuli ei ilmeisesti saa koskettaa ihoa, joten se pitää kietoa vanun sisään tmv. En ole itse uskaltanut kokeilla.

        KEFEXIN ei auta mitään sain sitä kynsivallitulehdukseen lääkäri sanoi että auttaa ja vie mädän tulon kynsinauhojen alta,paskat mitään vienyt mätää tulee vieläkin,huomenna uus käynti mut menen yksityiselle jos sieltä saisivat loppumasn,en loskaan mene enää terv keskuksen lääkärille(arvaus keskus)


    • täällä

      Mulla on myös korvatulehdus.Pelästyin, että voiko korva tosiaan puhjeta itsellään? Sattuuko tuo? Voiko korvatulehduksesta selvitä pelkillä antibiooteilla? On jäänyt lapsuudesta traumat kaikenmaailman korvatipoista ja puhkaamisista.

      • Debis73

        Minulla ollut siis elämässäni 2 korvatulehdusta ja kummallakin kerralla tärykalvo puhjennut itsestään.

        Minulla lienee onnea, koska minulla itse korvatulehdukset eivät ole olleet järin kipeitä. Ei sellaista yhtämittaista särkyä, ajoittaista vihlontaa, mutta pääasiassa vaan tukkoinen olo ja kovasti painetta ja tällä kertaa myös tuo raivostuttava soiminen, joka ei tunnu loppuvan.

        Minulla tärykalvon puhkeamiset eivät ole sattuneet. 10 vuotta sitten ekan tulehduksen aikaan en huomannut sitä lainkaan. Tällä kertaa se oli selvä, kuului poksahdus, korvan lukkoisuus aukeni ja korvasta alkoi vuotaa keltaista eritettä. Mutta ei siis sattunut. Sen sijaan se lääkärin suorittama tärykalvon puhkaisu sattui vaikka hän puudutti ensin. Voin kuvitella, että se on lapselle aika traumaattista, kun ei näin aikuisenakaan tuntunut kovin mukavalta.

        Minulla on tulehdus vieläkin päällä. Toissapäivänä kävin lääkärillä, joka tutki nyt korvan mikroskoopilla. Välikorva täynnä verta edelleen. Hän oli kuitenkin toiveikas, että sisäkorva olisi säästynyt vammoitta, sitä minäkin toivon, en tässä kuulovammaa kyllä toivoisi..

        Minulla ilmeisesti raju virusperäinen tulehdus, kun lääkkeet eivät vaan pure. Nyt vain pakko odottaa ja maanantaina sairaalaan korvapolille, jos ei olo helpota.

        Nyt olen pari yötä onnistunut nukkumaan ilman unilääkkeitä, liekö olen tottumassa tinnitukseen tai sitten se on asteen verran helpottanut. Soi kumminkin raivostuttavasti edelleen.

        Korva tuntuu aavistuksen verran vähemmän tukkoiselta tänään mutta en vielä liikoja odottele. Nyt on vain pakko odottaa.

        Tsemppiä muillekin korvatulehduksesta kärsiville.


      • puhkesko
        Debis73 kirjoitti:

        Minulla ollut siis elämässäni 2 korvatulehdusta ja kummallakin kerralla tärykalvo puhjennut itsestään.

        Minulla lienee onnea, koska minulla itse korvatulehdukset eivät ole olleet järin kipeitä. Ei sellaista yhtämittaista särkyä, ajoittaista vihlontaa, mutta pääasiassa vaan tukkoinen olo ja kovasti painetta ja tällä kertaa myös tuo raivostuttava soiminen, joka ei tunnu loppuvan.

        Minulla tärykalvon puhkeamiset eivät ole sattuneet. 10 vuotta sitten ekan tulehduksen aikaan en huomannut sitä lainkaan. Tällä kertaa se oli selvä, kuului poksahdus, korvan lukkoisuus aukeni ja korvasta alkoi vuotaa keltaista eritettä. Mutta ei siis sattunut. Sen sijaan se lääkärin suorittama tärykalvon puhkaisu sattui vaikka hän puudutti ensin. Voin kuvitella, että se on lapselle aika traumaattista, kun ei näin aikuisenakaan tuntunut kovin mukavalta.

        Minulla on tulehdus vieläkin päällä. Toissapäivänä kävin lääkärillä, joka tutki nyt korvan mikroskoopilla. Välikorva täynnä verta edelleen. Hän oli kuitenkin toiveikas, että sisäkorva olisi säästynyt vammoitta, sitä minäkin toivon, en tässä kuulovammaa kyllä toivoisi..

        Minulla ilmeisesti raju virusperäinen tulehdus, kun lääkkeet eivät vaan pure. Nyt vain pakko odottaa ja maanantaina sairaalaan korvapolille, jos ei olo helpota.

        Nyt olen pari yötä onnistunut nukkumaan ilman unilääkkeitä, liekö olen tottumassa tinnitukseen tai sitten se on asteen verran helpottanut. Soi kumminkin raivostuttavasti edelleen.

        Korva tuntuu aavistuksen verran vähemmän tukkoiselta tänään mutta en vielä liikoja odottele. Nyt on vain pakko odottaa.

        Tsemppiä muillekin korvatulehduksesta kärsiville.

        sinulla eka itsellään ja sen jälkeen vielä lääkärikin puhkaisi? Mulle tuli helpottunut olo kun korvani puhkesi itsellään, mutta nyt pelkään että se tarvii vieläkin puhkoo.Kipua ei enää ole, mutta korva on aivan tukossa tai lukossa.


      • Debis73
        puhkesko kirjoitti:

        sinulla eka itsellään ja sen jälkeen vielä lääkärikin puhkaisi? Mulle tuli helpottunut olo kun korvani puhkesi itsellään, mutta nyt pelkään että se tarvii vieläkin puhkoo.Kipua ei enää ole, mutta korva on aivan tukossa tai lukossa.

        Juuri niin. Eli tulehdus alkoi minulla keskiviikkona. Korva puhkesi ensin itsestään torstaiaamuna. Tulehdus ei vaan lähtenyt paranemaan ja maanantaina lääkäri päätti puhkaista sen uudelleen ja imeä tyhjäksi. Parin päivän päästä korva oli taas täynnä nestettä(verta), mutta sillä kertaa päätettiin jättää tärykalvon puhkaisu väliin.

        Tärykalvon reikähän yleensä umpeutuu aika nopeasti, tunneissa.

        En usko, että sinulla tarvitsee puhkaista, jos korva ei ole kipeä. Tuntuuko kovaa painetta ja loisketta korvissa, että siellä olisi nestettä? Minulla tuntui juuri siltä että korvassa olisi jotain nestettä, joka ei vaan tullut pois (kun oli siellä tärykalvon takana). Ja kova paine tuli siitä, kun sitä nestettä oli siellä niin paljon.

        Nyt on olo minulla vähän parempi. Toki korva on edelleen lukossa, mutta ehkä aavistuksen on auennut. Painetta ei ole tuntunut moneen päivään,mutta tunnen kyllä vieläkin, että korvassa nestettä on, mutta ei enää niin paljon.
        Mutta edelleen soi :I

        Tsemppiä!


      • depish
        Debis73 kirjoitti:

        Juuri niin. Eli tulehdus alkoi minulla keskiviikkona. Korva puhkesi ensin itsestään torstaiaamuna. Tulehdus ei vaan lähtenyt paranemaan ja maanantaina lääkäri päätti puhkaista sen uudelleen ja imeä tyhjäksi. Parin päivän päästä korva oli taas täynnä nestettä(verta), mutta sillä kertaa päätettiin jättää tärykalvon puhkaisu väliin.

        Tärykalvon reikähän yleensä umpeutuu aika nopeasti, tunneissa.

        En usko, että sinulla tarvitsee puhkaista, jos korva ei ole kipeä. Tuntuuko kovaa painetta ja loisketta korvissa, että siellä olisi nestettä? Minulla tuntui juuri siltä että korvassa olisi jotain nestettä, joka ei vaan tullut pois (kun oli siellä tärykalvon takana). Ja kova paine tuli siitä, kun sitä nestettä oli siellä niin paljon.

        Nyt on olo minulla vähän parempi. Toki korva on edelleen lukossa, mutta ehkä aavistuksen on auennut. Painetta ei ole tuntunut moneen päivään,mutta tunnen kyllä vieläkin, että korvassa nestettä on, mutta ei enää niin paljon.
        Mutta edelleen soi :I

        Tsemppiä!

        Kävin eilen näyttää lääkärille puhjennutta korvaa ja hän sanoi että kuivalta näyttää,eli ei tarvitse tehdä mitään.Täytyy vaan odottaa, että umpeutuu.Hän sanoi kyllä, että saattaa viedä 3-4 viikkoa.Niin kauan on myös korva lukossa.En kuule sillä korvalla juuri mitään.Tämä huimaus minua ihmetyttää.oliko sinulla mitään heittoa päässä sen puhkeamisen jälkeen? Mulla nyt toinen päivä jo kun huimaa.Onkohan tasapaino elin jotenkin häiriintynyt tuosta puhkeamisesta?


      • Debis73
        depish kirjoitti:

        Kävin eilen näyttää lääkärille puhjennutta korvaa ja hän sanoi että kuivalta näyttää,eli ei tarvitse tehdä mitään.Täytyy vaan odottaa, että umpeutuu.Hän sanoi kyllä, että saattaa viedä 3-4 viikkoa.Niin kauan on myös korva lukossa.En kuule sillä korvalla juuri mitään.Tämä huimaus minua ihmetyttää.oliko sinulla mitään heittoa päässä sen puhkeamisen jälkeen? Mulla nyt toinen päivä jo kun huimaa.Onkohan tasapaino elin jotenkin häiriintynyt tuosta puhkeamisesta?

        Ei, minulla ei ole huimannut, kysyitkö siitä huimaamisesta lääkäriltä? Voihan se olla ihan normaaliakin korvatulehdukseen liittyvää, mutta voihan sitä lääkäriltä kysyä, jos se mietityttää ja on kovin häiritsevää.

        Minulla oli jo tärykalvo ummessa, ainakin lääkärini sanoi niin, eli se voi mennä nopeastikin umpeen. Minullahan alkoi taas tuntua sitä painettakin, kun korvaan kertyi taas nestettä, joka ei päässyt ulos, joten uskon, että tärykalvo oli jo ummessa. Mutta se voi tosiaan viedä aikaakin sen kalvon umpeutuminen. Joiltakinhan reikä ei mene umpeen lainkaan ja se pitää paikata.

        Uskoisin että tuo 3-4 viikkoa tarkoittaa sitä, että sen jälkeen on kontrolli, jossa tarkistetaan sen tärykalvon umpeutumisen lisäksi se ettei ole muodostunut nk. liimakorvaa. Eli että välikorvaan ei kertyisi enää nestettä. Kai siinä menee oma aikansa tulehduksen jälkeen, että korvan toiminta palaa normaaliksi ja että se normaali neste mitä korva erittää, niin myös poistuu niin kuin pitääkin, eikä jää kertymään sinne välikorvaan. Siis jotain limaahan sinne aina muodostuu mutta normaalissa korvassa se imeytyy pois, mutta liimakorvassa se liman koostumus on muuttunut jotenkin, ja lima kerääntyykin sinne välikorvaan. (jotenkin noin se meni, en nyt tarkkaa määritelmää ihan tiedä)
        Mutta siis uskon, että tärykalvo menee umpeen aiemminkin mutta tuon korvan toiminnan normalisoitumisen takia kontrolli laitetaan niin kauaksi.

        Onko sinulla korva rutissut? Minulla on vielä nuhaakin, mutta niistämimen on tuskallista, kun pienikin niistäminen rutsahtaa ikävästi korvassa. Korva rusahtaa myös joka kerta kun nielaisen. Ja välillä rusahtelee ihan ilman mitän nielaisua ja niistämistä. Tätä on nyt pari päivää jatkunut ja tuntuu aika ikävältä.

        Minulla taitaa käynti korvapolille tulla huomenna...


      • korva
        Debis73 kirjoitti:

        Ei, minulla ei ole huimannut, kysyitkö siitä huimaamisesta lääkäriltä? Voihan se olla ihan normaaliakin korvatulehdukseen liittyvää, mutta voihan sitä lääkäriltä kysyä, jos se mietityttää ja on kovin häiritsevää.

        Minulla oli jo tärykalvo ummessa, ainakin lääkärini sanoi niin, eli se voi mennä nopeastikin umpeen. Minullahan alkoi taas tuntua sitä painettakin, kun korvaan kertyi taas nestettä, joka ei päässyt ulos, joten uskon, että tärykalvo oli jo ummessa. Mutta se voi tosiaan viedä aikaakin sen kalvon umpeutuminen. Joiltakinhan reikä ei mene umpeen lainkaan ja se pitää paikata.

        Uskoisin että tuo 3-4 viikkoa tarkoittaa sitä, että sen jälkeen on kontrolli, jossa tarkistetaan sen tärykalvon umpeutumisen lisäksi se ettei ole muodostunut nk. liimakorvaa. Eli että välikorvaan ei kertyisi enää nestettä. Kai siinä menee oma aikansa tulehduksen jälkeen, että korvan toiminta palaa normaaliksi ja että se normaali neste mitä korva erittää, niin myös poistuu niin kuin pitääkin, eikä jää kertymään sinne välikorvaan. Siis jotain limaahan sinne aina muodostuu mutta normaalissa korvassa se imeytyy pois, mutta liimakorvassa se liman koostumus on muuttunut jotenkin, ja lima kerääntyykin sinne välikorvaan. (jotenkin noin se meni, en nyt tarkkaa määritelmää ihan tiedä)
        Mutta siis uskon, että tärykalvo menee umpeen aiemminkin mutta tuon korvan toiminnan normalisoitumisen takia kontrolli laitetaan niin kauaksi.

        Onko sinulla korva rutissut? Minulla on vielä nuhaakin, mutta niistämimen on tuskallista, kun pienikin niistäminen rutsahtaa ikävästi korvassa. Korva rusahtaa myös joka kerta kun nielaisen. Ja välillä rusahtelee ihan ilman mitän nielaisua ja niistämistä. Tätä on nyt pari päivää jatkunut ja tuntuu aika ikävältä.

        Minulla taitaa käynti korvapolille tulla huomenna...

        oo enää rutissut.onneksi.Se on vaan niin lukossa etten kuule mitään sillä, vain outoa huminaa.tuntuu, että sen takia huimaa kun se tärykalvo on "auki".Lääkäri sanoi, että puhkeaminen voi laukaista sen asentohuimauksen.Inhottavaa vaan jos sitä kestää monta viikkoa.Taidan soittaa huomenna erikoiskorvalääkärille,jos hän voisi tehdä tälle huimaukselle jotain.En haluaisi kuitenkaan mennä operoimaan sitä umpeen, koska pelkään todella.Mikäli se tehdään nukutuksessa niin ok.


      • Debis73
        korva kirjoitti:

        oo enää rutissut.onneksi.Se on vaan niin lukossa etten kuule mitään sillä, vain outoa huminaa.tuntuu, että sen takia huimaa kun se tärykalvo on "auki".Lääkäri sanoi, että puhkeaminen voi laukaista sen asentohuimauksen.Inhottavaa vaan jos sitä kestää monta viikkoa.Taidan soittaa huomenna erikoiskorvalääkärille,jos hän voisi tehdä tälle huimaukselle jotain.En haluaisi kuitenkaan mennä operoimaan sitä umpeen, koska pelkään todella.Mikäli se tehdään nukutuksessa niin ok.

        Selvisi minulla se rutinan syy. Eli tärykalvo oli TAAS puhki. Oli kait taas itsestään menny ja puhjennu, tällä kertaa en taas oo ite huomannu mitään.

        Minulle tehtiin kuulotestit ja aika heikko kuulo oli kipeässä korvassa. tavallisen kuulotestin lisäksi tehtiin sellainen luujohtoinen testi, jossa pistettiin korvan taakse luuta vasten se anturi.Sillä kuului paremmin, ja se kai oli hyvä merkki, ettei olis mitään vakavampaa kuuloon tullut. Ilmeisesti huono kuulo johtuu nyt vain ja ainoastaan tuosta tärykalvoreiästä. Tulehdus alkaa kai olla voiton puolella vaikka sitäkin kuulemma vielä on.

        Torstaina silti uudestaan korvapolille, lääkäri haluaisi vielä kuvata korvan varmuuden vuoksi. Mietin, että vieläkö hän silti epäilee, että olisi sisäkorvaankin jotain vauriota tullut. Korvaeritteistä otettiin nyt myös näyte viljelyä varten, vaikka en tiedä miten se voi onnistua, kun minulla on vielä lääkekuurikin päällä.

        Oletko sinä siis käynyt ollenkaan vielä erikoiskorvalääkärillä vai oletko luottanut tavalliseen yleislääkäriin? Minusta on tullut nyt kyllä niin epäileväinen yleislääkärien taidoista, että en kyllä enää tällaisissa vakavemmissa sairauksissa luota yleislääkäriin. Eivät he yksinkertaisesti voi tietää kovin paljon jostain yksittäisestä ruumiinosasta.

        Ikävä vaiva sinulla tuo huimaaminen. Kannattaa kyllä käydä jo senkin takia mielestäni erikoiskorvalääkärillä. Kyllähän se nyt haittaa jokapäiväistä elämistä, jos huimaa. Tsemppiä ja kerro mitä korvalääkäri sanoi, jos siellä kävit.


      • erikoislääkärillä
        Debis73 kirjoitti:

        Selvisi minulla se rutinan syy. Eli tärykalvo oli TAAS puhki. Oli kait taas itsestään menny ja puhjennu, tällä kertaa en taas oo ite huomannu mitään.

        Minulle tehtiin kuulotestit ja aika heikko kuulo oli kipeässä korvassa. tavallisen kuulotestin lisäksi tehtiin sellainen luujohtoinen testi, jossa pistettiin korvan taakse luuta vasten se anturi.Sillä kuului paremmin, ja se kai oli hyvä merkki, ettei olis mitään vakavampaa kuuloon tullut. Ilmeisesti huono kuulo johtuu nyt vain ja ainoastaan tuosta tärykalvoreiästä. Tulehdus alkaa kai olla voiton puolella vaikka sitäkin kuulemma vielä on.

        Torstaina silti uudestaan korvapolille, lääkäri haluaisi vielä kuvata korvan varmuuden vuoksi. Mietin, että vieläkö hän silti epäilee, että olisi sisäkorvaankin jotain vauriota tullut. Korvaeritteistä otettiin nyt myös näyte viljelyä varten, vaikka en tiedä miten se voi onnistua, kun minulla on vielä lääkekuurikin päällä.

        Oletko sinä siis käynyt ollenkaan vielä erikoiskorvalääkärillä vai oletko luottanut tavalliseen yleislääkäriin? Minusta on tullut nyt kyllä niin epäileväinen yleislääkärien taidoista, että en kyllä enää tällaisissa vakavemmissa sairauksissa luota yleislääkäriin. Eivät he yksinkertaisesti voi tietää kovin paljon jostain yksittäisestä ruumiinosasta.

        Ikävä vaiva sinulla tuo huimaaminen. Kannattaa kyllä käydä jo senkin takia mielestäni erikoiskorvalääkärillä. Kyllähän se nyt haittaa jokapäiväistä elämistä, jos huimaa. Tsemppiä ja kerro mitä korvalääkäri sanoi, jos siellä kävit.

        kävin.Kummatkin korvat ovat täysin alipaineessa, mistä johtuu kuulemattomuus sekä huimaus.Se korva, jossa on puhjennut tärykalvo, on menyt hiukan umpeen, mutta siä takana on nestettä.Minä en kuullut sitä raudan ääntä juuri lainkaan kun lääkäri toi sen raudan tuohon korvan eteen, mutta korvien takana kuulin.Sain vielä toisen kuurin clavurion nimeltään.Ensimmäinen oli zithromax.Alotan sen tänään ja jos ei tilanne ole kovissa yhtään parantunut ensi viikon alkuun mennessä niin menen uudelleen lääkäriin ja hän laittaa lähetteen sairaalaan, missä tehdään puhkaisu sekä laitetaan putket, mikäli tilanne on vielä tämä.En suostunut tekemään sitä paikallispuudutuksessa, joten menen sitten nukutukseen mieluummin kuin kärsin.


      • Debis73
        erikoislääkärillä kirjoitti:

        kävin.Kummatkin korvat ovat täysin alipaineessa, mistä johtuu kuulemattomuus sekä huimaus.Se korva, jossa on puhjennut tärykalvo, on menyt hiukan umpeen, mutta siä takana on nestettä.Minä en kuullut sitä raudan ääntä juuri lainkaan kun lääkäri toi sen raudan tuohon korvan eteen, mutta korvien takana kuulin.Sain vielä toisen kuurin clavurion nimeltään.Ensimmäinen oli zithromax.Alotan sen tänään ja jos ei tilanne ole kovissa yhtään parantunut ensi viikon alkuun mennessä niin menen uudelleen lääkäriin ja hän laittaa lähetteen sairaalaan, missä tehdään puhkaisu sekä laitetaan putket, mikäli tilanne on vielä tämä.En suostunut tekemään sitä paikallispuudutuksessa, joten menen sitten nukutukseen mieluummin kuin kärsin.

        Jopas ne sinunkin korvat ovat huonossa jamassa... :( Ja sinulla tulehdus siis molemmissa korvissa, minulla on onnekseni vain toisessa.

        Minä tuolla raudalla taas kuulin edestä paremmin, mutta takaa en juuri lainkaan, eli ihan toisin päin.

        Ei se tärykalvon puhkaisu niin hirveästi satu, etteikö sitä paikallispuudutuksessa kestäisi, mutta tuosta putkien laitosta en kyllä tiedä millainen operaatio se olisi. Toivottavasti et joudu tuohon operaatioon kuitenkaan, vaan että tulehdus lähtisi paranemaan.

        Mahtaakohan sinullakin olla virustartunta, jos se eka lääkekuuri ei lainkaan tehonnut. Silloinhan ei auta kuin odottaa.

        Minulla korva on taas aavistuksen enempi auennut, ei kovin paljoa ole enää lukossa, mutta kuulen kyllä edelleen aika huonosti. Toivottavasti johtuu siitä reiästä tärykalvossa. Ja toivoa sopii, että kuulo palaisi edes suht ennalleen. Minulla se kuulokäyrä huiteli välillä jossain 40db tai ylikin vähän, normaalisti kai on jossain 20db kohdalla.


      • mulla
        Debis73 kirjoitti:

        Jopas ne sinunkin korvat ovat huonossa jamassa... :( Ja sinulla tulehdus siis molemmissa korvissa, minulla on onnekseni vain toisessa.

        Minä tuolla raudalla taas kuulin edestä paremmin, mutta takaa en juuri lainkaan, eli ihan toisin päin.

        Ei se tärykalvon puhkaisu niin hirveästi satu, etteikö sitä paikallispuudutuksessa kestäisi, mutta tuosta putkien laitosta en kyllä tiedä millainen operaatio se olisi. Toivottavasti et joudu tuohon operaatioon kuitenkaan, vaan että tulehdus lähtisi paranemaan.

        Mahtaakohan sinullakin olla virustartunta, jos se eka lääkekuuri ei lainkaan tehonnut. Silloinhan ei auta kuin odottaa.

        Minulla korva on taas aavistuksen enempi auennut, ei kovin paljoa ole enää lukossa, mutta kuulen kyllä edelleen aika huonosti. Toivottavasti johtuu siitä reiästä tärykalvossa. Ja toivoa sopii, että kuulo palaisi edes suht ennalleen. Minulla se kuulokäyrä huiteli välillä jossain 40db tai ylikin vähän, normaalisti kai on jossain 20db kohdalla.

        loppunut mutta korva on aivan kuuro ja tuntuu sellainen niinkuin tuke siinä kovassa. Toivottavasti pian rupeisi helpottamaan.vai kestääkö sitten niinkauan kun tärykalvo on täysin ummessa.Oletko debis pystynyt olemaan työssä?


      • Debis73
        mulla kirjoitti:

        loppunut mutta korva on aivan kuuro ja tuntuu sellainen niinkuin tuke siinä kovassa. Toivottavasti pian rupeisi helpottamaan.vai kestääkö sitten niinkauan kun tärykalvo on täysin ummessa.Oletko debis pystynyt olemaan työssä?

        Tehtiinkö sulle mitään kuulotestiä, siis luurit korvalle jne? Tai onko mikroskoopilla katsottu korvaan?

        Minulla ainaki eilen ja aamulla vuoti vielä korvasta jotain, joten tärykalvo ei ainakaan kokonaan ole vielä ummessa. Tukkoinen on minunkin korva vielä, mutta huomattavasti vähemmän kuin aiemmin. Se on kyllä kurja tunne, kun korva on ihan tukossa ja olo ihan kuuro. Minulla oli korva sellainen n. puolitoista viikkoa. Kauankos sinulla nyt on ollut ihan tukossa? Kyllä kai oikeasti silti kuulet korvalla jotain? Minä testasin pianolla joka päivä, ja rupesi pikkuhiljaa kuulumaan paremmin, niin tiesin että parempaan oli menossa, vaikka eroa ei muuten selvästi huomannutkaan.

        Minä olin tänään toista päivää töissä. Sinä et ole tainnut voida mennä vielä töihin, vai? Vähän puolikuntoinen olo kyllä minulla. Minä olen ammatiltani opettaja, joten kyllä hyvä kuulo olisi tarpeen. Koulussa koen häiritsevänä nyt sen taustahälyn, tuntuu, että silloin en kuule senkään vertaa mitä joku ihminen ihan vieressäkin sanoo. Kipeä korva vääristää vielä ääniä, niin että häly sekoittaa kuuloa, plus tinnitus häiritsee, joten välillä saa kysyä montakin kertaa, että mitä toinen sanoi. Minulla on onneksi syysloma ensi viikolla, joten saan ylimääräisen "sairasloman".

        Huomenna on lääkärissä kontrolli, ja hän päättää pitääkö korva myös kuvata. Toivon ettei, koska kammoan ajatusta siitä kuvauksesta, jossa pitää mennä sellaiseen "putkeen". Minä kun kammoan ahtaita ja suljettuja paikkoja :( Oikeasti aivan stressi nyt tuosta, että joudunko kuvaukseen.

        Huomenna pitää taas kysyä tuosta tinnituksestakin. Ei se ole yhtään helpottanut vielä. En haluaisi siitä loppuelämäkseni riesaa..


      • sanoi
        Debis73 kirjoitti:

        Tehtiinkö sulle mitään kuulotestiä, siis luurit korvalle jne? Tai onko mikroskoopilla katsottu korvaan?

        Minulla ainaki eilen ja aamulla vuoti vielä korvasta jotain, joten tärykalvo ei ainakaan kokonaan ole vielä ummessa. Tukkoinen on minunkin korva vielä, mutta huomattavasti vähemmän kuin aiemmin. Se on kyllä kurja tunne, kun korva on ihan tukossa ja olo ihan kuuro. Minulla oli korva sellainen n. puolitoista viikkoa. Kauankos sinulla nyt on ollut ihan tukossa? Kyllä kai oikeasti silti kuulet korvalla jotain? Minä testasin pianolla joka päivä, ja rupesi pikkuhiljaa kuulumaan paremmin, niin tiesin että parempaan oli menossa, vaikka eroa ei muuten selvästi huomannutkaan.

        Minä olin tänään toista päivää töissä. Sinä et ole tainnut voida mennä vielä töihin, vai? Vähän puolikuntoinen olo kyllä minulla. Minä olen ammatiltani opettaja, joten kyllä hyvä kuulo olisi tarpeen. Koulussa koen häiritsevänä nyt sen taustahälyn, tuntuu, että silloin en kuule senkään vertaa mitä joku ihminen ihan vieressäkin sanoo. Kipeä korva vääristää vielä ääniä, niin että häly sekoittaa kuuloa, plus tinnitus häiritsee, joten välillä saa kysyä montakin kertaa, että mitä toinen sanoi. Minulla on onneksi syysloma ensi viikolla, joten saan ylimääräisen "sairasloman".

        Huomenna on lääkärissä kontrolli, ja hän päättää pitääkö korva myös kuvata. Toivon ettei, koska kammoan ajatusta siitä kuvauksesta, jossa pitää mennä sellaiseen "putkeen". Minä kun kammoan ahtaita ja suljettuja paikkoja :( Oikeasti aivan stressi nyt tuosta, että joudunko kuvaukseen.

        Huomenna pitää taas kysyä tuosta tinnituksestakin. Ei se ole yhtään helpottanut vielä. En haluaisi siitä loppuelämäkseni riesaa..

        mulle että jos huono kuulo jatkuu pidempään tarvii ruveta tekeen tarkempaa tutkimusta.Mulla on ollut vapaat nyt ja lauantaina pitäisi aloittaa työt.Tuo huono kuuloisuus tekee vain päästäkin jotenkin omituisen.Kuulen sillä korvalla tosi huonosti jos suljen sen toisen korvan, mutta kyllä nyt jotain ääniä kuulee,mutta ei välttämättä saa selvää esimerkiksi puheesta.Ja varsinkin jos on muutakin meteliä,asioidessa kaupassa ei kuule oikein myyjän puhetta.Kunpa se kuulo nyt palaisi normaaliksi edes vähän eikä tarvitsisi lähtä operoimaan.on tämä ilkeä vaiva, mutta onneksi on muitakin jotka taistelee korvan kanssa :)


      • Debis73
        sanoi kirjoitti:

        mulle että jos huono kuulo jatkuu pidempään tarvii ruveta tekeen tarkempaa tutkimusta.Mulla on ollut vapaat nyt ja lauantaina pitäisi aloittaa työt.Tuo huono kuuloisuus tekee vain päästäkin jotenkin omituisen.Kuulen sillä korvalla tosi huonosti jos suljen sen toisen korvan, mutta kyllä nyt jotain ääniä kuulee,mutta ei välttämättä saa selvää esimerkiksi puheesta.Ja varsinkin jos on muutakin meteliä,asioidessa kaupassa ei kuule oikein myyjän puhetta.Kunpa se kuulo nyt palaisi normaaliksi edes vähän eikä tarvitsisi lähtä operoimaan.on tämä ilkeä vaiva, mutta onneksi on muitakin jotka taistelee korvan kanssa :)

        Lääkäri kurkkas korvaan mikroskoopilla taas ja muutenkin ja sanoi että näyttää jo vähän paremmalta korva. Viljelynäyte oli negaa, se lääkekuuri taisi haitata kuitenkin. Ekan kerran lääkäri myönsi sivulauseessa, että joillakin se tinnitus ei katoa... plääh...

        Minulla oli eilen vanhempainilta ja siinä hälyssä oli hankalaa. Illalla korva soikin sitten tavallista enemmän ja en saanut unta ilman unilääkettä...

        Kuvauksen tulokset saan huomenna. Minulta kuvattiin ensin poskiontelot ja sitten kuvattiin korva sellaisessa CT-kuvauksessa eli jonkinlainen tietokonekerroskuvaus se kai on. Ei ollut onneksi sellainen putki niin kuin magneettikuvauksessa, joten ei hirvittänyt. Verikokeisiinkin määrättiin labraan, mutta labra meni kiinni kun jouduin odottelemaan kuvauksia röngtenosastolla. Pitänee aamusta ennen töihin menoa käväistä siellä labrassa.

        Iltapäivällä sitten kai saan nuo kuvausten ja verikokeiden tulokset. Toivon, että mitään vakavempaa ei ilmenisi. Ensi viikoksi on sovittu uusi kuulokäyrä, että tarkistetaan alkaako kuulo palautua.

        Minä kyllä ihmettelen, että sinulla ei kuulokäyrää vielä otettu. Sinulla on ilmeisesti se aktiivinen tulehdusvaihe vielä niin päällä? Ikävää, että sinulla on kuulo tosiaan noin heikko, minä taidan kuulla kuitenkin paremmin kuin sinä. Mutta sinulla tuo tuntuu johtuvan siitä tukkoisuudesta ja se johtuu selkeästi siitä tulehduksesta. Eiköhän se korva ala sinullakin lähipäivinä pikkuhiljaa avautua.

        Tiedän tuon tunteen, että pää tuntuu omituiselta. Minulla tuntuu vieläkin välillä, että oma puhekin kuuluu jotenkin kaukaa. Ja pahimman tukkoisuuden aikana oli jotenkin epätodellinen olo.

        Juu, kyllä se helpottaa aina kun tietää, että on näitä korvavaivoja muillakin :) Pistän infoa mitä noista kuvauksista ilmenee..


      • Debis73
        Debis73 kirjoitti:

        Lääkäri kurkkas korvaan mikroskoopilla taas ja muutenkin ja sanoi että näyttää jo vähän paremmalta korva. Viljelynäyte oli negaa, se lääkekuuri taisi haitata kuitenkin. Ekan kerran lääkäri myönsi sivulauseessa, että joillakin se tinnitus ei katoa... plääh...

        Minulla oli eilen vanhempainilta ja siinä hälyssä oli hankalaa. Illalla korva soikin sitten tavallista enemmän ja en saanut unta ilman unilääkettä...

        Kuvauksen tulokset saan huomenna. Minulta kuvattiin ensin poskiontelot ja sitten kuvattiin korva sellaisessa CT-kuvauksessa eli jonkinlainen tietokonekerroskuvaus se kai on. Ei ollut onneksi sellainen putki niin kuin magneettikuvauksessa, joten ei hirvittänyt. Verikokeisiinkin määrättiin labraan, mutta labra meni kiinni kun jouduin odottelemaan kuvauksia röngtenosastolla. Pitänee aamusta ennen töihin menoa käväistä siellä labrassa.

        Iltapäivällä sitten kai saan nuo kuvausten ja verikokeiden tulokset. Toivon, että mitään vakavempaa ei ilmenisi. Ensi viikoksi on sovittu uusi kuulokäyrä, että tarkistetaan alkaako kuulo palautua.

        Minä kyllä ihmettelen, että sinulla ei kuulokäyrää vielä otettu. Sinulla on ilmeisesti se aktiivinen tulehdusvaihe vielä niin päällä? Ikävää, että sinulla on kuulo tosiaan noin heikko, minä taidan kuulla kuitenkin paremmin kuin sinä. Mutta sinulla tuo tuntuu johtuvan siitä tukkoisuudesta ja se johtuu selkeästi siitä tulehduksesta. Eiköhän se korva ala sinullakin lähipäivinä pikkuhiljaa avautua.

        Tiedän tuon tunteen, että pää tuntuu omituiselta. Minulla tuntuu vieläkin välillä, että oma puhekin kuuluu jotenkin kaukaa. Ja pahimman tukkoisuuden aikana oli jotenkin epätodellinen olo.

        Juu, kyllä se helpottaa aina kun tietää, että on näitä korvavaivoja muillakin :) Pistän infoa mitä noista kuvauksista ilmenee..

        Kuvista selvisi, että minulla ei ole ollut pelkästään tavallista välikorvatulehdusta, vaan tulehdus on levinnyt sinne kartiolisäkkeen lokeroihin. Terveessä korvassa ne lokerot ovat täynnä ilmaa, mutta kipeässä korvassa ovat tukkoisia, kai täynnä märkää. Siksi kuulo huono ja tinnittää.

        Eräänlainnen lievä kartiolisäkkeen tulehdus tämä kai on, vaikkakin nuo aiemmin syömäni antibiootit ovat pitäneet ne tyypillisimmät taudin oireet loitolla, ei minulla esim. mitään korvantausturvotusta ole ollut. Mutta kieltämättä muistan nyt, että korvantaus oli vähän arka tässä jossain vaiheessa, en vain tajunnut sen olevan mikään oire mistään, mutta tähän se liittyi.

        Sinänsä hyvä uutinen, että tästä parantuu ja kyse on välikorvasairaudesta, eikä sisäkorvataudista. Eli toivottavasti ei tulisi mitään kuulovammaa. Sain nyt tosi vahvan antibioottikuurin, joka kestää viikon. Ensi viikolla kontrolli ja katsotaan tilanne. Lääkäri sanoi, että yhdeksän henkilöä kymmenestä paranee tuolla lääkekuurilla, mutta joskus joudutaan leikkaamaan ne lokerot auki. (klup!) Oli kuulemma juuri viime viikolla leikannut jonkun ihmisen, jolla oli ollut vastaavantyyppinen tulehdus, vieläpä molemmissa korvissa.

        Eli näin, nyt olen toiveikas kun sain kuulla mistä on kyse. Sinänsä merkillistä, että tämä tauti on oikeastaan HOITAMATTOMAN välikorvatulehduksen jälkitauti. Minullahan korvatulehdusta hoidettiin alusta asti. Mutta ehkä minulla tosiaan oli virusperäinen korvatulehdus, johon eivät antibiootit tehonneet ja siksi tuli tuo jälkitauti.

        Että näin täällä, onko sinulla tukkoisuus vielä yhtään hellittänyt? Toivottavasti. Meinaatko pystyä mennä lauantaina töihin? Saisit kyllä varmaan lisää sairaslomaa, jos olo ei ole parantunut. Kannattaa hoitaa itsensä kuntoon, eikä mennä puolikuntoisena töihin.

        Soiko sinulla korva vielä? Millaista se ääni on sinulla jos soi. Minä opin nyt että sisäkorvaviassa se ääni on sellaista selkeää soinnillista ääntä, välikorvaviassa sellaista kohinaa, suhinaa (esim. minulla on sellaista kohinaa). Minulla tuo kohina on tosiaan pahentunut, tänään ollut aika sietämätöntä taas. Toivon, että uusi antibiootti alkaisi tehota nopeasti...saas nähdä mitä nukkumisesta tulee taas ensi yönä.

        Mutta nyt Idolsin pariin...


      • outo
        Debis73 kirjoitti:

        Kuvista selvisi, että minulla ei ole ollut pelkästään tavallista välikorvatulehdusta, vaan tulehdus on levinnyt sinne kartiolisäkkeen lokeroihin. Terveessä korvassa ne lokerot ovat täynnä ilmaa, mutta kipeässä korvassa ovat tukkoisia, kai täynnä märkää. Siksi kuulo huono ja tinnittää.

        Eräänlainnen lievä kartiolisäkkeen tulehdus tämä kai on, vaikkakin nuo aiemmin syömäni antibiootit ovat pitäneet ne tyypillisimmät taudin oireet loitolla, ei minulla esim. mitään korvantausturvotusta ole ollut. Mutta kieltämättä muistan nyt, että korvantaus oli vähän arka tässä jossain vaiheessa, en vain tajunnut sen olevan mikään oire mistään, mutta tähän se liittyi.

        Sinänsä hyvä uutinen, että tästä parantuu ja kyse on välikorvasairaudesta, eikä sisäkorvataudista. Eli toivottavasti ei tulisi mitään kuulovammaa. Sain nyt tosi vahvan antibioottikuurin, joka kestää viikon. Ensi viikolla kontrolli ja katsotaan tilanne. Lääkäri sanoi, että yhdeksän henkilöä kymmenestä paranee tuolla lääkekuurilla, mutta joskus joudutaan leikkaamaan ne lokerot auki. (klup!) Oli kuulemma juuri viime viikolla leikannut jonkun ihmisen, jolla oli ollut vastaavantyyppinen tulehdus, vieläpä molemmissa korvissa.

        Eli näin, nyt olen toiveikas kun sain kuulla mistä on kyse. Sinänsä merkillistä, että tämä tauti on oikeastaan HOITAMATTOMAN välikorvatulehduksen jälkitauti. Minullahan korvatulehdusta hoidettiin alusta asti. Mutta ehkä minulla tosiaan oli virusperäinen korvatulehdus, johon eivät antibiootit tehonneet ja siksi tuli tuo jälkitauti.

        Että näin täällä, onko sinulla tukkoisuus vielä yhtään hellittänyt? Toivottavasti. Meinaatko pystyä mennä lauantaina töihin? Saisit kyllä varmaan lisää sairaslomaa, jos olo ei ole parantunut. Kannattaa hoitaa itsensä kuntoon, eikä mennä puolikuntoisena töihin.

        Soiko sinulla korva vielä? Millaista se ääni on sinulla jos soi. Minä opin nyt että sisäkorvaviassa se ääni on sellaista selkeää soinnillista ääntä, välikorvaviassa sellaista kohinaa, suhinaa (esim. minulla on sellaista kohinaa). Minulla tuo kohina on tosiaan pahentunut, tänään ollut aika sietämätöntä taas. Toivon, että uusi antibiootti alkaisi tehota nopeasti...saas nähdä mitä nukkumisesta tulee taas ensi yönä.

        Mutta nyt Idolsin pariin...

        tulehdus.En ole tuollaisesta kuullutkaan.Hyvä että nyt kunnon kuurit! Mulla on korva paukkunut esim.haukotellessa ja ain aähän avautunut.Ei ole läheskään enää niin paljoa tukkoinen.Luulen ja toivon että tämä menee tästä kun vaan jaksaa odottaa.Täytyy kumminkin ensi viikolla mennä viä lääkäriin tarkistuttaan.Mulla lähinnä suhisee tuo korva,ei soi tai vingu.Tasaista huminaa kuuluu yöt päivät! välillä hiukan vihlasee korvaa, joten olisko siä vielä jotain tulehduksen poikasta vai liittyykö tuo siihen alipaineeseen.Olo on ollut hyvä muuten, joten elämä alkaa taas voittaa.Jos laitan pään alaspäin niin tuntuu että paine lisääntyy korvassa, joten liikuntasuoritukset on varmaa järkevintä jättää vielä vähäksi aikaa :( nyyh!


      • Debis73
        outo kirjoitti:

        tulehdus.En ole tuollaisesta kuullutkaan.Hyvä että nyt kunnon kuurit! Mulla on korva paukkunut esim.haukotellessa ja ain aähän avautunut.Ei ole läheskään enää niin paljoa tukkoinen.Luulen ja toivon että tämä menee tästä kun vaan jaksaa odottaa.Täytyy kumminkin ensi viikolla mennä viä lääkäriin tarkistuttaan.Mulla lähinnä suhisee tuo korva,ei soi tai vingu.Tasaista huminaa kuuluu yöt päivät! välillä hiukan vihlasee korvaa, joten olisko siä vielä jotain tulehduksen poikasta vai liittyykö tuo siihen alipaineeseen.Olo on ollut hyvä muuten, joten elämä alkaa taas voittaa.Jos laitan pään alaspäin niin tuntuu että paine lisääntyy korvassa, joten liikuntasuoritukset on varmaa järkevintä jättää vielä vähäksi aikaa :( nyyh!

        Vai vieläkö sinulla korva oirehtii?

        Minä kävin lääkärissä tänään. Eipä siitä käynnistä juuri mitään irronnut. Verikokeet näytti olevan ok, kuulokäyrä osoitti kuulon olevan palaamassa, ei tosin vielä ollut normaali, mutta ehkäpä jo ensi viikolla. Tinnituksen sanoin olevan ennallaan tai jopa pahentuneen, mutta eipä lääkäri siihen reagoinut mitenkään. Se tympii. Ei hän taida tajuta kuinka iso ongelma tuo tinnitus minulla on. Eilen valvoin kolmeen asti yöllä sen takia, sitten annoin periksi ja otin unilääkkeen... :/ Ja unilääkkeet ovat loppumassa...mikäs sitten eteen..

        Minulle laitettiin nyt sellainen putki tärykalvoon tuolla lääkärikäynnillä. Tärykalvo oli taas ummessa, mutta alipainetta oli korvassa, ja tärykalvo siis puudutettiin ja puhkaistiin ja laitettiin se putki. Äkkiä se oli hoidettu, mutta oli se kyllä kivuliasta. En tiedä mikä on, eikö minulla nuo puudutteet vaikuta vai onko minulla joku tosi alhainen kipukynnys, mutta kyllä se puhkaisu vain sattui aika julmetusti. Onneksi oli lyhytaikainen kipu. Eikä korva jälkeenpäin ollut kipeä.

        Hän laittoi tuon putken kai varmistukseksi että korva olisi ilmastoitu ja saisi parantua rauhassa.

        Ja ensi viikolla taas kontrolliin. Lääkekuuri loppuu minulla tänään, joten sopii toivoa, että tulehdus ei palaa. Minulla on nyt ulkona ollessa ollut koko ajan pumpuli korvassa ja pipo tiukasti päässä. Mitään liikuntasuorituksia en ole uskaltanu ajatella etten hikoaisi nyt pihalla, jos en ole vielä terve.

        Tämmöstä tänne.


      • palautumassa
        Debis73 kirjoitti:

        Vai vieläkö sinulla korva oirehtii?

        Minä kävin lääkärissä tänään. Eipä siitä käynnistä juuri mitään irronnut. Verikokeet näytti olevan ok, kuulokäyrä osoitti kuulon olevan palaamassa, ei tosin vielä ollut normaali, mutta ehkäpä jo ensi viikolla. Tinnituksen sanoin olevan ennallaan tai jopa pahentuneen, mutta eipä lääkäri siihen reagoinut mitenkään. Se tympii. Ei hän taida tajuta kuinka iso ongelma tuo tinnitus minulla on. Eilen valvoin kolmeen asti yöllä sen takia, sitten annoin periksi ja otin unilääkkeen... :/ Ja unilääkkeet ovat loppumassa...mikäs sitten eteen..

        Minulle laitettiin nyt sellainen putki tärykalvoon tuolla lääkärikäynnillä. Tärykalvo oli taas ummessa, mutta alipainetta oli korvassa, ja tärykalvo siis puudutettiin ja puhkaistiin ja laitettiin se putki. Äkkiä se oli hoidettu, mutta oli se kyllä kivuliasta. En tiedä mikä on, eikö minulla nuo puudutteet vaikuta vai onko minulla joku tosi alhainen kipukynnys, mutta kyllä se puhkaisu vain sattui aika julmetusti. Onneksi oli lyhytaikainen kipu. Eikä korva jälkeenpäin ollut kipeä.

        Hän laittoi tuon putken kai varmistukseksi että korva olisi ilmastoitu ja saisi parantua rauhassa.

        Ja ensi viikolla taas kontrolliin. Lääkekuuri loppuu minulla tänään, joten sopii toivoa, että tulehdus ei palaa. Minulla on nyt ulkona ollessa ollut koko ajan pumpuli korvassa ja pipo tiukasti päässä. Mitään liikuntasuorituksia en ole uskaltanu ajatella etten hikoaisi nyt pihalla, jos en ole vielä terve.

        Tämmöstä tänne.

        normaalimmaksi koko aika enemmän.Hirveästi paukkuu ja rytisee niellessä ja haukotellessa,mutta selvästi kuulen jo paremmin eikä enää humise juuri lainkaan.Lääkäri käski mennä vasta 3viikon kuluttua tarkistuskäynnille.Ilmeisesti alipaine hiukan palautunut, koska se niin kovasti rytisee.Sanoi lääkäri rytinän olevan hyvä merkki.Toivottavasti ne nesteet poistuvat tärykalvon takaa itsellään, ettei tarvi mennä sinne putkitukseen.En kyllä voi kestää sitä pelkästään puudutuksessa.Hyvä että siäkin tilenne parantumassa!


      • harveli1
        Debis73 kirjoitti:

        Minulla ollut siis elämässäni 2 korvatulehdusta ja kummallakin kerralla tärykalvo puhjennut itsestään.

        Minulla lienee onnea, koska minulla itse korvatulehdukset eivät ole olleet järin kipeitä. Ei sellaista yhtämittaista särkyä, ajoittaista vihlontaa, mutta pääasiassa vaan tukkoinen olo ja kovasti painetta ja tällä kertaa myös tuo raivostuttava soiminen, joka ei tunnu loppuvan.

        Minulla tärykalvon puhkeamiset eivät ole sattuneet. 10 vuotta sitten ekan tulehduksen aikaan en huomannut sitä lainkaan. Tällä kertaa se oli selvä, kuului poksahdus, korvan lukkoisuus aukeni ja korvasta alkoi vuotaa keltaista eritettä. Mutta ei siis sattunut. Sen sijaan se lääkärin suorittama tärykalvon puhkaisu sattui vaikka hän puudutti ensin. Voin kuvitella, että se on lapselle aika traumaattista, kun ei näin aikuisenakaan tuntunut kovin mukavalta.

        Minulla on tulehdus vieläkin päällä. Toissapäivänä kävin lääkärillä, joka tutki nyt korvan mikroskoopilla. Välikorva täynnä verta edelleen. Hän oli kuitenkin toiveikas, että sisäkorva olisi säästynyt vammoitta, sitä minäkin toivon, en tässä kuulovammaa kyllä toivoisi..

        Minulla ilmeisesti raju virusperäinen tulehdus, kun lääkkeet eivät vaan pure. Nyt vain pakko odottaa ja maanantaina sairaalaan korvapolille, jos ei olo helpota.

        Nyt olen pari yötä onnistunut nukkumaan ilman unilääkkeitä, liekö olen tottumassa tinnitukseen tai sitten se on asteen verran helpottanut. Soi kumminkin raivostuttavasti edelleen.

        Korva tuntuu aavistuksen verran vähemmän tukkoiselta tänään mutta en vielä liikoja odottele. Nyt on vain pakko odottaa.

        Tsemppiä muillekin korvatulehduksesta kärsiville.

        Minulla ollut oikea korva tukossa jo viimevuoden joulukuusta(2013) nyt ollu korvatulehdusta ja todettiin kun lääkkeet ei auta ja tärykalvo on mustan harmaa niin korvaexpertille.Ei muuten mut nuppi sekoo kun ei tiä lähteekö kuulo vai ei.


    • Debis93

      Kiva, että sinulla olo paranemassa. Minä kävin eilen korvapolilla taas. Kuulotesti osoitti, että kuulonalenemaa on edelleen juuri sillä puhealueella, mutta ei enää niin paljon, eli hyvin tällä kuulolla jo pärjää. Toivon, että paranisi silti vielä, koska minulla on aina ollut erinomainen kuulo. 2 viikon päästä taas uusi kuulokontrolli.

      Sain uuden nukahtamislääkekuurin, koska tämä viikko on ollut taas aika kenkku nukahtamisen suhteen, olen nukkunut sellaista 5-6 t, yhtenä yönä vain 3 t. Sen tinnituksen takia siis. Aamuisin kyllä nukuttaisi, mutta se nukahtaminen on siis ollut hankalaa. Töissä jaksamista on siis vähän haitannut. Lääkäri kyselikin jaksanko töissä, mutta en todellakaan halua jäädä 4 seinän sisään kotiin kuuntelemaan tätä korvan soimista.

      Päivät menevät kyllä jo ihan ok niin, että se humina välillä jopa unohtuu kun on kova melske koulussa ympärillä. Minulla on mielikuva, että se tinnitus olisi ehkä ihan pikkuruisen parantunut...

      Lääkäri vähätteli koko tinnitusta. Rasittavaa kun ei lääkäreiltä saa oikein sympatiaa tuon suhteen. Sanovat vaan että siihen tottuu. Kyllähän minä sen tiedän, kun olen siitä lukenut, mutta se on kuitenkin ihan eri asia kokea tuo tinnitus itse. Ei auta vaikka vakuuttaa itselleen että totun siihen, kun se tällä hetkellä vielä haittaa elämää aika lailla.

      No onneksi olen netistä löytänyt hyvää informaatiota ja tosikertomuksia tinnistä, joten alan olla jo suht rauhallinen sen suhteen.

      Korvatulehduksesta itsestään lääkäri sanoi, että voi viedä kuukausia, jopa vuoden ennen kuin korvani palaa suht entiselleen. Koska minulla oli se kartiolisäkkeen tulehdus, niin siellä lokeroissa oleva neste vie aikaa imeytyä pois, joten tinnituskin voi häipyä kuukausien kuluessa pois, jos johtuu tuosta. Ja limakalvot kuulemma ovat vielä pitkään turvoksissa siellä korvassa, vaikka tulehdusarvot verestä osoittaisivatkin, ettei varsinaista tulehdusta enää ole.

      Tuo oli silleen lohdullista tietää, koska luulin, että korvan pitäisi jo olla ennallaan, kun kerran crp, tulehdusarvo, on normaali.

      Eli eipä minulla tässä sen suurempaa hätää enää ole. Korva on tukkoisa vähän ja natisee ja soi, mutta kun nyt tiedän, että se ottaa aikansa, ennen kuin paranee, niin odotan kyllä ihan rauhallisena. Toivon että kuulo paranee vielä, mutta jos ei, niin tälläkin pärjään. Tinnin haluaisin pois, mutta kun sille nyt ei mahda kerran mitään, niin on vain katsottava, miten minulla sen kanssa käy, että onko tuuria vai ei.

      Tsemppiä sinullekin ja nyt pidetään kumpikin huolta, ettei enää korvatulehdukset uusisi! Onko sinulla muuten aavistusta, miksi sait korvatulehduksen?

      Minulla nimittäin on ahtaat ilmatiet nenässä,varsinkin toisessa sieraimessa, koska nenän väliseinä on vino. Olenkin ajatellut sen leikkauttamista. Minulla on aina pieni nuha ja flunssan tullessa olen aivan hädässä tuon nenäni kanssa. Aina pyrkii tulemaan poskiontelotulehdus ja nyt kun tuli tuo raju virustulehdus, niin se sitten levisi saman puolen korvaan. Mietinkin tässä, että auttaisiko minulla tuo leikkaus siihen, että vastaisuudessa säästyisin poskiontelotulehduksilta ja ettei korvaankaan enää mitään tulisi. No, tuota pitää kysellä lääkäriltä seuraavaksi.

      • Debis73

        En ole nuortunut pariakymmentä vuotta...vaikka voisihan se olla kivaa ;D


    • -73

      Moi. Täällä myös yks korvavaivainen. Kärsin ilmeisesti virusperäisestä korvatulehduksesta, kun korva ei ole vielä parantunut. Tulehdus alkoi kaksi viikkoa sitten yöllä ja tärykalvo puhkesi itsekseen samana yönä aamupuolella. Sain v-pen 1500 kuurin, jota söin 10 pv. Kävin yksityisellä, joka olis puhkassu korvan uudelleen, mutta lapsuuden muistot eivät antaneet periksi, enkä antanut vielä puhkaista.. Nyt olen syönyt Kefexin-kuurista jo puolet, mutta vielä ei korva ole oireeton. Lisäksi olen syönyt pari päivää Duactia, jotta korva ilmastoituis paremmin.
      Ens viikolla lääkäriin, jos ei ala tässä viikonlopun aikana paranemaan. Todella tympeä tauti!

    • ...

      Minä teidän sijassa kokeilisin ruoka-aineallergiaan liittyvää hoitoa koska luulisin korvan märkivän sopimattomasta "ravinnosta"! Ensin jättäisin kaikki MAITOvalmisteet kokonaan pois!!! Maito aiheuttaa pienillä lapsillakin useimmiten korvatulehdukset joten en sulkisi pois mahdollisuutta. Kolme kuukautta ilman niin jotain näkyy/kuuluu jo! Sitten vahva vitamiinikuuri samalla päälle lisäksi. Kaikkea kannattaa nyt kokeilla olon parantamiseksi ;)

      • Debis73

        Itseasiassa olen nyt ollutkin ilman raakaa maitoa, paitsi pikkutilkka aamukahviin. Mutta maitotuotteita olen kyllä muuten syönyt, jogurttia, juustoa jne. Jostain luin, että riittäisi korvatulehdusten ehkäisemiseksi, että juuri tuo raaka maito jäisi pois. Ehkä olin väärässä.

        Minä olen tosiaan kokeillut tässä ohella jo vaikka mitä, tuo maidon vähentäminen. SItten syön monivitamiinivalmistetta, c-vitamiinia, b-vitamiinia, sinkkiä, magnesiumia, neidonhiuspuu-uutekapseleita, valkosipulikapseleita. Lisäksi olen muuttanut ruokavaliotani terveellisempään, kasvispitoisempaan muotoon. Mitään kofeiinipitoista en juo illalla, yleensäkään en kofeiinipitoista juo muuta kuin tuo 1 kuppi kahvia aamulla.

        Kaikki nuo, että tinnitus lievenisi.... ja että vastustuskyky paranisi, eikä moiset rajut flunssat enää iskisi.

        Itse asiassa nyt kun tänään olen kuunnellut tinniäni, niin se tuntuu vähän paremmalta, eli siis pienemmältä ääneltä. Ensimmäistä kertaa tuntuu, että se olisi vähän pienentynyt se ääni.


      • loppuu
        Debis73 kirjoitti:

        Itseasiassa olen nyt ollutkin ilman raakaa maitoa, paitsi pikkutilkka aamukahviin. Mutta maitotuotteita olen kyllä muuten syönyt, jogurttia, juustoa jne. Jostain luin, että riittäisi korvatulehdusten ehkäisemiseksi, että juuri tuo raaka maito jäisi pois. Ehkä olin väärässä.

        Minä olen tosiaan kokeillut tässä ohella jo vaikka mitä, tuo maidon vähentäminen. SItten syön monivitamiinivalmistetta, c-vitamiinia, b-vitamiinia, sinkkiä, magnesiumia, neidonhiuspuu-uutekapseleita, valkosipulikapseleita. Lisäksi olen muuttanut ruokavaliotani terveellisempään, kasvispitoisempaan muotoon. Mitään kofeiinipitoista en juo illalla, yleensäkään en kofeiinipitoista juo muuta kuin tuo 1 kuppi kahvia aamulla.

        Kaikki nuo, että tinnitus lievenisi.... ja että vastustuskyky paranisi, eikä moiset rajut flunssat enää iskisi.

        Itse asiassa nyt kun tänään olen kuunnellut tinniäni, niin se tuntuu vähän paremmalta, eli siis pienemmältä ääneltä. Ensimmäistä kertaa tuntuu, että se olisi vähän pienentynyt se ääni.

        toi soiminen vielä aikanaan koska sul on yritystä ja energiaa taistella :)
        Sinuna yrittäisin kumminkin jättää vaikka muutamaks kuukaudeks kaikki maitoon liittyvä pois, voithan sitte alkaa käyttää taas jos et huomaa eroa!

        Käy niska-alueen hieronnassa useita kertoja. Monet on saanut avun siitä. Tarkistuta leuka-alueen rakenne hammasteknikolla! Opettele venyttelemään kaikki lihaksesi muutaman kerran viikossa ihan TOSISSAAN eli pitkäkestoisia venyjä! Ennen kuin annat periksi käy kaikissa erilaisissa manipulaatiohoidoissa mitä keksit useamman kerran!

        Ruokavalio tosiaan terveelliseksi eli kasviksia, marjoja, hedelmiä, kanaa, kalaa/kapseleita, vahvoja B-, C-, E-vitamiineja.

        Opettele SYVÄHENGITYSTÄ ja käytä sitä aina kun hengität, ihan AINA!!!! Älä kasaa ongelmia/ajateltavaa liiaksi, aivot ylikuormittuu mikä saattaa johtaa biosähköhäiriöihin myös korva-aivolinjalla. Lihaksethan toimii sähköllä eli liian "aktiivisen"(sähköisen)lihaksen "kuulee"(ei ollut vitsi!).

        Jossain kerrottiin kerran Buddhalaisiin munkkeihin kohdistuneesta tutkimuksesta jossa todettiin ihon sähköisyyden pienenevän oleellisesti mietiskelyn jälkeen. Eli kyseiset Buddhat olivat harjoittaneet mietiskelyä säännöllisesti useita vuosia. Samaa ilmiötä ei todettu kerran pari mietiskelleiltä!

        KIITOS ja ANTEEKS lukijat ;)


      • pyytelet
        loppuu kirjoitti:

        toi soiminen vielä aikanaan koska sul on yritystä ja energiaa taistella :)
        Sinuna yrittäisin kumminkin jättää vaikka muutamaks kuukaudeks kaikki maitoon liittyvä pois, voithan sitte alkaa käyttää taas jos et huomaa eroa!

        Käy niska-alueen hieronnassa useita kertoja. Monet on saanut avun siitä. Tarkistuta leuka-alueen rakenne hammasteknikolla! Opettele venyttelemään kaikki lihaksesi muutaman kerran viikossa ihan TOSISSAAN eli pitkäkestoisia venyjä! Ennen kuin annat periksi käy kaikissa erilaisissa manipulaatiohoidoissa mitä keksit useamman kerran!

        Ruokavalio tosiaan terveelliseksi eli kasviksia, marjoja, hedelmiä, kanaa, kalaa/kapseleita, vahvoja B-, C-, E-vitamiineja.

        Opettele SYVÄHENGITYSTÄ ja käytä sitä aina kun hengität, ihan AINA!!!! Älä kasaa ongelmia/ajateltavaa liiaksi, aivot ylikuormittuu mikä saattaa johtaa biosähköhäiriöihin myös korva-aivolinjalla. Lihaksethan toimii sähköllä eli liian "aktiivisen"(sähköisen)lihaksen "kuulee"(ei ollut vitsi!).

        Jossain kerrottiin kerran Buddhalaisiin munkkeihin kohdistuneesta tutkimuksesta jossa todettiin ihon sähköisyyden pienenevän oleellisesti mietiskelyn jälkeen. Eli kyseiset Buddhat olivat harjoittaneet mietiskelyä säännöllisesti useita vuosia. Samaa ilmiötä ei todettu kerran pari mietiskelleiltä!

        KIITOS ja ANTEEKS lukijat ;)

        anteeksi,ihan asiallinen/hyvä kirjoitus.Uudet vinkit on aina tervetulleita.Suolan vähentäminen on myös eduksi.
        Olisin kiinostunut kuulemaan lisää tuosta biosähköhäiriöstä korva-aivolinjalla.Meinaako se samaa kuin minulla on elikkä,minun vasen korva rätisee ihan kuin olisi kamalasti sähköä,kädenhipaisu korvan seudulle tuottaa sähköä.Ymmärrätkö voitko kuvitella mitä tarkoitan.Kiitos etukäteen jos pystyisit valaisemaan asiaa.ps.kerrottuani lääkärille asiasta,hänen kommenti oli,Mitä Sähköä?Vähättelyä..


      • kutsuin
        pyytelet kirjoitti:

        anteeksi,ihan asiallinen/hyvä kirjoitus.Uudet vinkit on aina tervetulleita.Suolan vähentäminen on myös eduksi.
        Olisin kiinostunut kuulemaan lisää tuosta biosähköhäiriöstä korva-aivolinjalla.Meinaako se samaa kuin minulla on elikkä,minun vasen korva rätisee ihan kuin olisi kamalasti sähköä,kädenhipaisu korvan seudulle tuottaa sähköä.Ymmärrätkö voitko kuvitella mitä tarkoitan.Kiitos etukäteen jos pystyisit valaisemaan asiaa.ps.kerrottuani lääkärille asiasta,hänen kommenti oli,Mitä Sähköä?Vähättelyä..

        tuota korvan rutinaksi josta kärsin joskus 8 vuotiaana!? Siskonikin väitti kuulevansa sen kun painoi korvansa kiinni minun korvaan! Kävin silloin huuhdotuttamassa korvani jonka jälkeen se rutisi vielä pari päivää mutta loppui sitten. Nyt 20v myöhemmin korva pitää taas välillä pientä "risahtelua"?! Jotenkin se liittyi tärykalvoon koska loppui huuhdonnan jälkeen, luulen.

        En kyllä usko että se olisi liittynyt "sähköhäiriöihin" sisäkorvassa! Ei siellä varmaan niin sähköistä ole että "räsähtelisi"!

        Laitas korvaasi vaikun liuotusainetta ja kuuntele vieläkö rätisee. Tuli vaan mieleen että tärykalvohan "elää" siellä korvassa ja siinä voi olla jotain mikroskooppisia rutinan aiheuttajia?!?!


      • että..
        pyytelet kirjoitti:

        anteeksi,ihan asiallinen/hyvä kirjoitus.Uudet vinkit on aina tervetulleita.Suolan vähentäminen on myös eduksi.
        Olisin kiinostunut kuulemaan lisää tuosta biosähköhäiriöstä korva-aivolinjalla.Meinaako se samaa kuin minulla on elikkä,minun vasen korva rätisee ihan kuin olisi kamalasti sähköä,kädenhipaisu korvan seudulle tuottaa sähköä.Ymmärrätkö voitko kuvitella mitä tarkoitan.Kiitos etukäteen jos pystyisit valaisemaan asiaa.ps.kerrottuani lääkärille asiasta,hänen kommenti oli,Mitä Sähköä?Vähättelyä..

        jossain vaiheessa tulee tinnitushoito jossa johdetaan tietynlaista sähkövirtaa esim korvan kautta vaikka pari viikkoa!


      • laisinkaan ole
        kutsuin kirjoitti:

        tuota korvan rutinaksi josta kärsin joskus 8 vuotiaana!? Siskonikin väitti kuulevansa sen kun painoi korvansa kiinni minun korvaan! Kävin silloin huuhdotuttamassa korvani jonka jälkeen se rutisi vielä pari päivää mutta loppui sitten. Nyt 20v myöhemmin korva pitää taas välillä pientä "risahtelua"?! Jotenkin se liittyi tärykalvoon koska loppui huuhdonnan jälkeen, luulen.

        En kyllä usko että se olisi liittynyt "sähköhäiriöihin" sisäkorvassa! Ei siellä varmaan niin sähköistä ole että "räsähtelisi"!

        Laitas korvaasi vaikun liuotusainetta ja kuuntele vieläkö rätisee. Tuli vaan mieleen että tärykalvohan "elää" siellä korvassa ja siinä voi olla jotain mikroskooppisia rutinan aiheuttajia?!?!

        sellaista,tämä on aivan hirvittävää rätinää.Se on vaikea kerto mitä se on,eikös hitsatessa kuulu sellainen rätinä-ääni,puikolla juotetaan????Sitten on samalla kuin ne peltitankin soittajat,koko ajan hakataan tankkiin,harmi vaan ettei ole kaunista sointua.Ei minun korviin mikään auta,huuhdottu on,tippoja on käytetty vaikkua ei ole.Äänet aivan kauheat,mitään ei kuule,ei saa selvää metakan keskeltä.Olen toivoton tapaus.


    • Ex-Debis73

      Jos joku vielä tätä vanhaa ketjua jaksaa lukea, niin laitan tuoreimmat kuulumiset.

      Minulla olo on parantunut todella paljon. Noin pari viikkoa sitten se hirveä tinnitus äkisti lähti paranemaan. Jäljellä on enää pieni kohina ja pieni korkeataajuinen ujellus. Eivät haittaa nukahtamista lainkaan. Olen todella helpottunut. Minulla se kartiolisäkkeen tulehdus oli selvästi tinnin takana ja lääkärin mukaan se tulehdus kestää kauan parantua, jopa kuukausia tai vaikka vuodenkin, riippuen henkilöstä.

      Tammikuussa on vielä viimeinen kontrolli, jossa tarkistetaan lopullinen kuulo (en usko, että ihan entiselleen palaa, mutta normaalirajoihin kyllä).

      Jatkossa varjelen kyllä korviani. Ja vaikka tuo tinni minulla johtuikin tulehduksesta, niin koska tinnitusta jää ilmeisesti hieman jäljelle niin varjelen kyllä korviani tarkasti melulta jatkossa. Oletan että melu voi tinniä kyllä pahentaa, vaikka tinni ei melusta minulla alun perin johdukaan.

      Tsemppiä kaikille tinnin ja korvatulehdusten parissa taisteleville.

    • MASI 2

      hUMISEE, SEN PUHKAISUNKIN JÄLKEEN!

      • puhkaistu 2.3.-07

        tervehdys Masi 2
        mulla puhkaistiin tärykalvo samoihin aikoihin kun sulla.
        Korvissa huminaa vieläkin ja pientä särkyä, kuulo on kehno.
        Olen syönyt jo 2 lääkekuuria puhkaissun jälkeen.
        Tänään ei ollut tulehdusta, mutta reikä on vielä auki.
        Seuraava tarkastus on 2 vko päästä.
        Onko kellään kokemusta, että tärykalvon reikä kestää umpeutua näin pitkään ??


      • puolikuuro72
        puhkaistu 2.3.-07 kirjoitti:

        tervehdys Masi 2
        mulla puhkaistiin tärykalvo samoihin aikoihin kun sulla.
        Korvissa huminaa vieläkin ja pientä särkyä, kuulo on kehno.
        Olen syönyt jo 2 lääkekuuria puhkaissun jälkeen.
        Tänään ei ollut tulehdusta, mutta reikä on vielä auki.
        Seuraava tarkastus on 2 vko päästä.
        Onko kellään kokemusta, että tärykalvon reikä kestää umpeutua näin pitkään ??

        Hei puhkaistu,

        Perästä tullaan: Mulla puhkesi 8pv sitten itsestään, seurauksena humina, tinnitus ja huono kuulo toisessa korvassa; toinen parempi mutta oireileva myös. Ja tilanne on yhä tasan sama. Myös ikävästi tuikkivaa mutta puhkeamista edeltävään verrattuna siedettävää särkyä. Antibioottikuuria jatketaan varmuuden vuoksi ja kontrolli vasta 3 viikon päästä. Umpeutumista odotellaan...


      • pilvi..
        puolikuuro72 kirjoitti:

        Hei puhkaistu,

        Perästä tullaan: Mulla puhkesi 8pv sitten itsestään, seurauksena humina, tinnitus ja huono kuulo toisessa korvassa; toinen parempi mutta oireileva myös. Ja tilanne on yhä tasan sama. Myös ikävästi tuikkivaa mutta puhkeamista edeltävään verrattuna siedettävää särkyä. Antibioottikuuria jatketaan varmuuden vuoksi ja kontrolli vasta 3 viikon päästä. Umpeutumista odotellaan...

        Itselläni laitettiin putket n. 5 vuotiaana ja sen seurauksena tärykalvoon jäikin reikä. Eli siis ei ole vieläkään mennyt umpeen kuten olisi pitänyt. 3 korjausleikkausta tehty, eikä apua. Lääkäri epäilee johtuvan korvatorven tukkeumasta. Sille ei voidakaan tehdä mitään. Kuulo on selvästi huonompi kuin toisessa korvassa ja viime aikoina olen huomannut sen naksuvan puhuessa ja niellessä. Todella häiritsevää..


    • Mangoo67

      En tiiä paraneeko korva,mutta uskoisin,että tinnitys loppuu,kunmenet vaikka lääkärin vastaanotolle!Mullaki on joskus ollu huminaa yms. korvissa.Se on must normaalia!PS.Toion,et paranet!!!

      • seduZ

        Tere, mulla oli tulehus eka päällä pari päivää ja aika kova kipu kunnes pamahti ja paineet katos korvasta, sekä samal vuoti verta. oon syöny antibioottei ja jotai tippoi laitellu ja alkaa vähä helpottaa jo.


    • 7vuotta jo

      joo, elikkä tää humina/ininä on tapauskohtainen, toisilla kestää hetken aikaa, toisilla pitkän aikaa, voi olla että ei lähde ollenkaan pois, itselläni tuli ensimmäinen korvatulehdus ~ 7 vuotta sitten ja samalla alkoi ihana soimiminen korvassa.
      Se häiritsi hetken aikaa, sitten siihen tottui jo.
      Nyt poden toista tulehdusta samassa korvassa ääni voimistu, lääkäri on todennut, tälle ei vaan voi mitään.

      • Korvan koukut

        Mulla on nyt pari kk olllut korvat jotka vuotaa on tippunut nestettä ulos korvastakin.En oo viel mennyt lääkärille.Mun Kesyhiiret söi mun korvanappeja mankasta ja unohdin pestä ne napit siis ja oon niitä käyttänyt.Voiko se pahentaa tätä?


      • IK-21
        Korvan koukut kirjoitti:

        Mulla on nyt pari kk olllut korvat jotka vuotaa on tippunut nestettä ulos korvastakin.En oo viel mennyt lääkärille.Mun Kesyhiiret söi mun korvanappeja mankasta ja unohdin pestä ne napit siis ja oon niitä käyttänyt.Voiko se pahentaa tätä?

        Nyt on tulossa uusi laite jolla pystyy mittaamaan korvatulheduksen kotona. www.otometri.fi


    • ldiot

      Mulla on aiemmin ollu korvatulehdus kummassaki korvassa käin korvahuuhtelus ja imuroitiin korva
      antibiootti kuuri ja jotain tippoja

      se autto

      MUTTA NYT TULI YHTÄKKIÄ vasempaa korvaa tulehdus meni tukkoon

      päivän päästä tuli KAUHEA tinnitys korvaan joka kuuluu kokoajan ja seuraavana päivänä äänet rupes kaikumaan korvassa.

      Niin että lähteekö toi tinnitys pois koskaa? Entä äänien kaikuminen?

    • helpotus hei

      Mullaki kaiku korvisa eilettäin mutta ei tännää. Se kaiku siks koska sieläkorvasa oli (on) sitä mättää. Mulla yön aikana tuli mättää nii ei ennää kaiu mutta surisee vähä ja on tukosa. En usko et se surina EI menis pois.

    • korvavammako

      Ooon tässä ollu jo muutaman ( 6 ) päivää lentsussa ja nyt eilen meni sitte tuo korva ihan lukkoon. Tänään sitä alko pistelemään ja särkemään. Epäilen että vois olla korvatulehdus, kun tässä noin 3 vuotta sitten meni samallalailla korvalukkooon ja seuraavana päivänä alkoi pistelemään, ja korvamätähän sieltä löytyi. Tässä nyt hieman mietin että pitäisikö lähteä käymään lääkärissä. Tänään kun aivastin toisessa korvassa kuului yhtääkkiä sellainen rytinä sen aivastuksen aikana. Sen jälkeen noin pari sekunttia minulla pyörrytti. onko tämä aivan normaalia?

      • ?

        Ahaa, sitä on liikkeellä - mullakin on toinen korva lukossa ja toinen natisee.

        Menen ensin näyttämään sairaanhoitajalle, kun en heti viitsinyt erikoislääkäriä vaivata. Tai rahapussiani oikeastaan...

        Mulla on ollut asentohuimausta kyllä, mutta se oli ennen tätä korvajuttua ja sain sen pois muutamilla liikkeillä, joihin ohjeet löytyvät netistä.

        Palaan asiaan, kunhan käväisen siellä tippaiitalla!


    • Mullekin yhtäkkiä iski, mutta tuntuu että itse aiheutin sen kun korvakäytäviä rapsuttelen kun kutisevat välillä ja putsasin sit vähän laimentamattomalla puhdistuaineella juurikin sitä joka nyt on tukossa. Pelästyin että nytkö korvasta lähtee kuulo, mutta vissiin koska tuohon särkee jonkun verta niin se on varmaan tulehdusta. Tuli aika nopeasti sillä menin kahdelta yöllä nukkumaan ja heräsin joskus kuuden jälkeen ja korva oli tukossa.

    • Tärykalvo111

      Sain eilen iskun korvaani jonka jälkeen en kuullut sillä korvalla oikeen mitään. Menin lääkäriin samana iltana ja tärykalvossahan oli reikä. Tänään kuulunut huminaa jonkin verran. Onko kokemuksia miten pitkään kestää että kuulo palautuu ennalleen? Eli kuin nopeasti se tärykalvo menee umpeen ?

      • Tärykalvot kunniaan

        Perjantaiyönä korvaani alkoi särkeä ja aamuun mennessä tärykalvo oli puhjennut itsellään. Tuntui vain viiltävä kipu ja tuli nestettä korvasta. Särky loppui, kun paine hellitti. Menin aamulla lääkäriin ja sain antibioottikuurin. Tänään kävin uudelleen lääkärissä (tuli tasapaino-ongelmia) ja todennäköisesti "räjähdys" on vaurioittanut keskikorvaa; en kuule yhtään sillä korvalla. Saattaa olla että kuulo meni pysyvästi. (äidilläni on käynyt niin vastaavassa tilanteessa). MENKÄÄ NOPSASTI LÄÄKÄRIIN, KUN KORVASÄRKY ALKAA!!! Puolikuurona elämä on vaikeaa, varsinkin vanhempana, sitten kun toisestakin korvasta alkaa kuulo heikentyä.


      • Tarja
        Tärykalvot kunniaan kirjoitti:

        Perjantaiyönä korvaani alkoi särkeä ja aamuun mennessä tärykalvo oli puhjennut itsellään. Tuntui vain viiltävä kipu ja tuli nestettä korvasta. Särky loppui, kun paine hellitti. Menin aamulla lääkäriin ja sain antibioottikuurin. Tänään kävin uudelleen lääkärissä (tuli tasapaino-ongelmia) ja todennäköisesti "räjähdys" on vaurioittanut keskikorvaa; en kuule yhtään sillä korvalla. Saattaa olla että kuulo meni pysyvästi. (äidilläni on käynyt niin vastaavassa tilanteessa). MENKÄÄ NOPSASTI LÄÄKÄRIIN, KUN KORVASÄRKY ALKAA!!! Puolikuurona elämä on vaikeaa, varsinkin vanhempana, sitten kun toisestakin korvasta alkaa kuulo heikentyä.

        Miten helpottaakaan lukee näitä, kun huomaa ett on kohtalotovereita.... Silti ei tää kivaa oo... Olen samassa jamassa, että kuulo on alentunu toisesta korvasta välikorvatulehduksen seurauksena... Nyt on menossa toinen lääkekuuri siihen... Ja ei taida auttaa sekään..... Korva rutisee, rätisee, paukkaa ja on "märän oloinen". Toinenkii korva oireilee... Nuhakaan ei millään halua lähtee pois... Elämä on hirveetä tässä "tunnelissa" elää... Pelottaa jos tästä jää pysyvä kuurous...
        Kauanko teillä yleensä nää vaivat kestää kunnes on täysin terve ja palautuko kuulo?


      • Mimmi9
        Tärykalvot kunniaan kirjoitti:

        Perjantaiyönä korvaani alkoi särkeä ja aamuun mennessä tärykalvo oli puhjennut itsellään. Tuntui vain viiltävä kipu ja tuli nestettä korvasta. Särky loppui, kun paine hellitti. Menin aamulla lääkäriin ja sain antibioottikuurin. Tänään kävin uudelleen lääkärissä (tuli tasapaino-ongelmia) ja todennäköisesti "räjähdys" on vaurioittanut keskikorvaa; en kuule yhtään sillä korvalla. Saattaa olla että kuulo meni pysyvästi. (äidilläni on käynyt niin vastaavassa tilanteessa). MENKÄÄ NOPSASTI LÄÄKÄRIIN, KUN KORVASÄRKY ALKAA!!! Puolikuurona elämä on vaikeaa, varsinkin vanhempana, sitten kun toisestakin korvasta alkaa kuulo heikentyä.

        Uskon että vanhoilla on vaikeuksia olla.


    • miimukka

      Pari viikkoa niin kunnossa. tosin yhen vaivan kans meni aikoinaan lähes 10v...

    • Mimmi9

      Minulla korvatulehdus todettiin 16.12.Kun tulin kaverilta kotiin,korva oli kipeä.Menin lääkäriin ja sain kuurin ja heti helpotti ei satu enää korvaan.Nyt on hyvä olla!

    • Frost

      Minäkin olin eilen lääkärissä ja oli kuulemma vain vähän ärtynyt muttei vielä tulehtunut, mutta antoi antibioottikuurin mukaan varmuudeksi, eli jos korva ei ala tuntumaan paremmalta.

      No, ei todellakaan alkanut. Aamulla ties miten aikaisin heräsin siihen että sattuu, enkä jäänyt kyllä hetkeksikään arpomaan aloitanko kuurin vai en. Pienenähän noita tulehduksia oli jatkuvasti ja puhkottiin ja hoidettiin ja putkitettiin ja kitarisat poistettiin. Kyllä nyt vielä 18-vuotiaana muistan että aika paljon sattui silloin.

      Melkein jo toivoisin että tuo poksahtaisi itsekseen, kun se sattuu niin... Ja tinnittääkin. :'(

      • Johanna80

        Minulla alkoi korvatulehdus viikko ennen joulua, samalla alkoi korva tinnittämään aika lallla ja oli toki muutenkin arka melulle ja kaikui ja meni lukkoon/auki.
        Hitaalaisesti lähti korva paranemaan mutta 10pv Kefexin-kuurin jälkeen ei ole uutta kuuria tarvinnut aloittaa.
        Korvalääkäri tuumas että yleensä "nuorilla" (olen 31v) ei jää pysyväksi mutta ei tietysti varmaksi voi sanoa. Ääni on tasainen korkea vinkuna. Lääkäri sanoi että jos tinnittää vielä 1-2kk päästä niin kuulotestiin.

        Tympäisee ajatus siitä jos tämä jää pysyväksi.Päivän aikana sitä ei kauheasti huomaa kun on ääniä ja elämää, mutta illalla sängyssä kyllä kuuluu ihan kivasti.
        Olisiko tässä vielä toivoa että tämä häviää?


      • Taas kaksikorvainen
        Johanna80 kirjoitti:

        Minulla alkoi korvatulehdus viikko ennen joulua, samalla alkoi korva tinnittämään aika lallla ja oli toki muutenkin arka melulle ja kaikui ja meni lukkoon/auki.
        Hitaalaisesti lähti korva paranemaan mutta 10pv Kefexin-kuurin jälkeen ei ole uutta kuuria tarvinnut aloittaa.
        Korvalääkäri tuumas että yleensä "nuorilla" (olen 31v) ei jää pysyväksi mutta ei tietysti varmaksi voi sanoa. Ääni on tasainen korkea vinkuna. Lääkäri sanoi että jos tinnittää vielä 1-2kk päästä niin kuulotestiin.

        Tympäisee ajatus siitä jos tämä jää pysyväksi.Päivän aikana sitä ei kauheasti huomaa kun on ääniä ja elämää, mutta illalla sängyssä kyllä kuuluu ihan kivasti.
        Olisiko tässä vielä toivoa että tämä häviää?

        Kirjoitin surujani nimim. Tärykalvot kunniaan (15.11.2011), mutta nyt on iloisia uutisia. KORVANI PARANTUI JA KUULO PALASI ENNALLEEN! Olen jo viikon verran saanut elää taas normaalia elämää. Vaikeinta oli se, kun ei tiennyt kuinka kovalla äänellä puhuu. Nyt osaa antaa tälle normaalille kuulemiselle sille kuuluvan arvon.
        Erikoislääkärilläkin kävin.
        Haukottelu oli ainoa, minkä aikana jotakin elämää tuntui korvassa olevan. Aloinkin huijata korvaa ja valehaukotella. Ilmeisesti kurkusta korvaan menevää käytävää pitkin meni ilmaa korvaan. Lääkäri sanoi, että sisäkorva on täynnä nestettä, eikä siihen lääkitys auta. Se haihtuu itsellään jos haihtuu. Korvajutut on erilaisia. Hyvä oli, että kävin erikoislääkärillä ja sain tietää mikä on vialla minun korvassani.


      • .sama.
        Taas kaksikorvainen kirjoitti:

        Kirjoitin surujani nimim. Tärykalvot kunniaan (15.11.2011), mutta nyt on iloisia uutisia. KORVANI PARANTUI JA KUULO PALASI ENNALLEEN! Olen jo viikon verran saanut elää taas normaalia elämää. Vaikeinta oli se, kun ei tiennyt kuinka kovalla äänellä puhuu. Nyt osaa antaa tälle normaalille kuulemiselle sille kuuluvan arvon.
        Erikoislääkärilläkin kävin.
        Haukottelu oli ainoa, minkä aikana jotakin elämää tuntui korvassa olevan. Aloinkin huijata korvaa ja valehaukotella. Ilmeisesti kurkusta korvaan menevää käytävää pitkin meni ilmaa korvaan. Lääkäri sanoi, että sisäkorva on täynnä nestettä, eikä siihen lääkitys auta. Se haihtuu itsellään jos haihtuu. Korvajutut on erilaisia. Hyvä oli, että kävin erikoislääkärillä ja sain tietää mikä on vialla minun korvassani.

        ..jatkan vielä edellistä.. Söin ensin antibioottikuurin, mikä vei tulehduksen. Nesteen kertyminen sisäkorvaan oli sivutuote ja siitä syystä en kuullut korvalla vaikka tärykalvo oli jo kunnossa. Siis nesteen poistamisessa ei lääkkeistä olisi ollut apua.


    • asdfgf56

      Heräsin yhtenä aamuna ja korva oli helvetin kipeä, oli vaikea nukkua. Korva oli myös aivan tukossa. Korva ollut nyt 3 päivää tukossa mutta ei enään kipeä. Kävin eilen lääkärissä ja sanoivat että korvatulehdus. Sain antibiootti kuurin mutta ei ole kyllä ainakaan vielä vaikuttanut mitenkään. On kyllä tympeää kun ei kuule kunnolla toisella korvalla ja tuntuu kuin jotain painetta olisi kokoajan korvassa :S

    • jeps9

      Korvatulehduksen Oireet

      Korvassa on kolme aluetta: sisäkorva, välikorva ja ulkokorva. Korvatulehduksesta puhuttaessa tarkoitetaan lähes aina välikorvan tulehdusta.
      Välikorvatulehduksen oireet kehittyvät yleensä nopeasti. Mahdollisia etenkin lapsilla esiintyviä oireita ovat:
      korvakipu (yli puolella potilaista; tuntuu etenkin mennessä makuulle)
      korvien harominen käsin, itkuisuus tai ärtyneisyys (vauvalla)
      kuulon heikkeneminen (yleensä väliaikaisesti)
      kuume
      nesteen tulo korvasta (mikäli välikorvassa on ollut mätää ja tärykalvo on puhjennut, voi korvasta valua kellertävää nestettä)
      nuha (nenän tukkoisuus tai vuotaminen; hengitystieoireet)
      oksentelu
      päänsärky
      ripuli
      ruokahaluttomuus
      tasapainovaikeudet
      tinnitus (kohina, soiminen tai muut äänet korvissa)
      univaikeudet (unettomuus)
      yskä.
      Mahdollisia varsinkin aikuisilla esiintyviä oireita ovat:
      korvakipu
      kurkkukipu
      kuulon heikkeneminen
      nesteen ulostulo korvasta (tulehdusneste välikorvassa → paine tärykalvoon → reikä tärykalvoon → vuoto ulkokorvaan/korvakäytävään; tärykalvon repeytymä korjaantuu yleensä itsestään muutamassa viikossa; mahdollinen korvakipu helpottaa yleensä välittömästi paine-eron poistuessa).
      Välikorvatulehdus ilmaantuu usein ylähengitystieinfektion, kuten flunssan tai influenssan komplikaationa. Tällöin välikorvatulehduksen oireet alkavat 2–7 päivää hengitystieinfektion ensioireista. Limakalvojen limaisuus ja turvotus voivat ahtauttaa nenänielua ja välikorvaa yhdistävää korvatorvea. Korvatorven tukkeutuessa välikorvanontelo jää eristyksiin ulkoilmasta. Syntyvä ilmanpaine-ero voi aiheuttaa korvan menemisen lukkoon tai jopa kipua. Oireet voivat kestää päiviä tai viikkoja riippuen taudin syystä ja vaikeudesta.
      Korvakäytävän (ulkokorva) tulehduksen mahdollisia oireita ovat:
      korvakäytävän kipu (voi tuntua painaessa tai vetäessä korvalehteä), kutina, punoitus, kosteus, hilseily tai turvotus (joskus korva turpoaa lähes umpeen)
      kuulon heikkeneminen
      kuume (harvinainen; esiintyy joskus vaikeassa tulehduksessa)
      nesteen vuoto korvasta
      pureskelukipu
      turvonneet imusolmukkeet (vaikeassa tulehduksessa; korvan lähistö).
      Korvakäytävätulehdukselle altistavia tekijöitä ovat muun muassa välikorvatulehdus, ruusu, vyöruusu ja uiminen (etenkin likaisessa vedessä).
      Sisäkorvatulehduksen yleisimmät oireet ovat kiertohuimaus ja tasapainovaikeudet. Muita mahdollisia oireita ovat:
      huimaus
      korvakipu
      kuulon heikkeneminen tai tinnitus
      kuume
      niskajäykkyys tai niskakipu
      näköhäiriöt (näön sumeneminen tai kaksoiskuvat; silmäoireet)
      pahoinvointi
      oksentelu
      paineen tunne korvissa
      päänsärky.
      Nämä oireet pahenevat usein liikuttaessa päätä. Oireet kestävät yleensä enintään muutaman viikon.
      Yli 90 prosenttia korvatulehduksista ilmenee alle 5-vuotiailla. Suurin osa suomalaisista on sairastanut vähintään yhden välikorvatulehduksen alle 2-vuotiaana.

    • maunomato3

      korvat räjähtää

    • huminasärky

      Ihana löytää kohtalotovereita, sitä kun toista yötä heräilee tajuttoman korvakivun häiritessä yöunta, on näistä ketjuista (vanhoistakin) lohtua =D
      Heräsin viimeyönä älyttömään korvasärkyyn ja tinnitys ja humina kaupan päälle, angiinakin pesii kurkussa ja yskä löytyy yskiminen vaan on helvetillistä koska joka yskäsy "räjäyttää" korvan.
      Lääkärin suhtautuminen yllätti - hän ei edes kokeillut kaulaa yms, kurkkasi vain nieluun ja korviin..
      Varmaan angiinasta johtuen tai sitten yhdistelmästä niin myös leukaperät on kipeät tulehtuneen korvan puolella ja välillä tuntuu alahampaatkin kipeiltä.. Ei kiva, en tajua miten lapset tätä kestävät..

    • Iloamii

      En myöskään tajua miten lapset tätä kestää! Onko olo yhtään helpottanut?

      Mulla on lääkärin mukaan korvakäytävän tulehdus ja sain siihen antibioottikuurin ja korva huuhdeltiin. Kipu muuttui huuhtelun jälkeen sanoinkuvaamattomaksi! Menin takaisin lääkärille ja kysyin saanko tippoja (luin netistä että korvakäytävän tulehdus harvoin paranee antibioottikuurilla, ja olen ulkomailla. Lääkäri vaikutti olevan ihan ok, mutta koska kyseessä on kehitysmaa ja klinikka hvin pieni, suhtaudun hieman varauksella).

      Sain tipat ja kipulääkettä, nillä kipu pysynyt jokseenkin siedettävänä. Iltapäivällä korvasta alkoi vuotaa kirkasta, veristä nestettä ja sitä vuotaa koko ajan tulvimalla, valuu kaulaa pitkin jos en muutaman minuutin välein pyyhi. Voikohan se olla sitä huuhteluvettä vai mitä ihmettä, kun sitä tulee niin paljon? Korva on ihan tukossa ja paine on kova.

    • Jarip3

      Mulla on nyt ollu toinen korva kipeenä tiistaista asti. Kävin torstai-aamuna Laastarissa näyttämässä korvaani ja hoitaja totes mulla olevan ulkokorvantulehduksen, ja määräs mulle jotain tippoja ja 600 buranaa. No näistähän ei ollu mitään hyötyy niin menin sitte seuraaana yönä päksiin päivystykseen ku korvaan sattu ihan sairaasti enkä saanut nukuttua. Lääkäri katsoi korvan ja totes mulla olevan myös välilorvantulehduksen ja kirjoitti antibioottikuurin(amoxin comp) ja sain myös uusia tippoja. Amtibiootti kuuri ei oo vielä helpottanu kipuja yhtään ja tipatki kirvelee vaan niin tajuttomasti että niitäkään ei voi oikeen käyttää. Kuinka nopeesti antibioottien pitäs alkaa vaikuttaan? Syön vielä lisäksi buranaa että kuume pysys aisoissa ku se muuten huitelee siinä 38 asteessa.

      Että sellasta..ei tää kyllä yhtään herkkuu oo ku korvassa humisee jatkuvasti ja korvaan sattuu niin sikana ettei saa nukuttuu ku pari tuntii yössä..
      Mut pitää vissiin tänään mennä taas päivystykseen, niin jospa ne sille jotain keksis et sais edes tuota kipua vähän lievitettyä...

    • ainainen ongelma

      Miulla alko tossa eilen koskemaa korvaa nii kovasti et piti ottaa buranaa sitte. Tänää kävin lääkärissätotes välikorvan tulehduksen ja anto antibiootti kuurin. Miulta on pienempänä puhkottu ainakin 2x korvat jaa putkitettu ja edelleen joka vuotinen ongelma. Ei oo yhtää kivaaa ku korva on tukossa mut silti kuulen normaalisti sillä.mut edellee tuntuu painetta. Kaua kestää että helpottaa ja antibiootti alkaa vaikuttaa??

    • järkyttäväkorvakipu

      mulla on korva tosi kipeänä ja kävin lääkärissä jossa sanoi että korvakäytävä on siisti ei siis märkää. silti määräs kefexin kuurin nyt kun otin tuntui että se pahensi kipua- siis kärsin aivan järkyttävästä korvakivusta. tuli mieleen että voisko yks syy olla että putsasin korvapuikoilla korvaa niin oisko voinut jäänyt vanua korvaan joka pitää tätä kipua yllä.
      jos antiviootit ei auta niin mikä sitten. pitääkö mun mennä uudestaan lääkäriin jos ne putsais korvan että imis korvasta lian pois. tämä kipu on järkyttävää- aivanko ois koko oikea puoli turvoksissa poskia myöten.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1729
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1644
    3. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      59
      1482
    4. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      70
      1478
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      56
      1370
    6. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      89
      1344
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      17
      1332
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      18
      1186
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1140
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1124
    Aihe