Pohjamaalit uusiksi

omistaja

20 vuotta vanhan veneeni pohjamaalit saattaisi olla aika laittaa uusiksi, viimeksi tehty 10 vuotta sitten. Tulivat Espoossa tarjoamaan 2000 EUR ALV 22% hintaan avaimet käteen ratkaisua - syksyllä maalien kaavinta pois, ja keväällä Hempelin maaleilla 4* primeri ja 2* myrkky. Hinta sisältää tarvikkeet.

Työ on varmasti iso - onko hinta kilpailukykyinen 32-jalkaisesta 3000 kg veneestä?

33

16655

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • balle

      Mun mielestä tuo hinnan kohtuullisuus riippuu oman aikasi vaihtoehtoiskustannuksista. Toisin sanoen, montako tuntia sinulta itseltäsi menisi samaan työsuoritukseen ja onko se tuottavasta päivätyöajastasi/ansioistasi pois?

      Oman paattini (33ft) kaapiminen primeröinti maalaus jakautuu kunnolla tehtynä kolmelle viikonlopulle, mutta koska jollakin hassulla tavalla tykkään keväthommien tekemisestä, en ole miettinyt koskaan niiden teettämistä ulkopuolisella saatika pohtinut sitä, olisiko teettäminen järkevämpää.

    • Kale

      Finnissä meni viikon loma itse tehtynä, eli miten arvotat oman aikasi. Tarvikehintoja en muista, mutta nehän on helppo laskea. Enkä muuten tehnyt kuin puoltapäivää.

    • SpK

      Varmaankaan paljoa halvemmalla hommaa ei valmiiksi tehtynä saa. Itse jos tekee niin pääsee melko varmasti tuntipalkoille. Maalit ja kitit maksaisi n. 300. Tarvikkeet (kitit, kaapimen terät, hiomatarpeet, telat) n. 100. Miestyötunteja menisi arviolta 40-50. Jos pitää ostaa kaapimet ja hiomakonekin niin niistä tulee toki lisäkustannusta. Joka tapauksessa työn osuus about 1500. Eli tarjouksen tehnyt firma laskuttaa n. 30 E /tunti, mikä lienee ihan tyypillinen ammattimiehen laskutus??

    • jiippi

      Jos epäilet kustannuksia kysy vaikka Lingreniltä vertaileva tarjous. Ne tekee käsittääkseni neliöhinnalla. Ei toi niin hirveen pahalta kuulosta eli joa on "pakka" kunnossa niin mikä ettei. Itse jos teet niin voit kaapia syksyllä ja maalata keväällä. Ehtii vähän kuivuakin...

      • jallu

        En jaksanut aikanaan kaapia veneeni pohjaa. Kuulin siitä niin karmivia juttuja. Onneksi kysyin hiekkapuhallusta. Siinä yksi keino saada hionta suoritettua. Jälki ei ole niin siistiä, mutta maalit lähti pohjasta hienosti. Ja edullisesti.


    • Matkapurjehtija

      Kuinka käsittely tehtiin 10 vuotta sitten? Ei pitäisi olla tarvetta uuteen käsittelyyn vielä, jos epoksikäsitelty asianmukaisesti. Mistä päättelet, että tarvii uuden käsittelyn?

      • omistaja

        Vaikea sanoa tietysti varmasti onko työlle tarvetta. Toisaalta - vesilinja on hieman liian alhaalla, eli olisi tarvetta nostaa kosteudenkestävää osuutta n. 5cm. Siinä alkaa olla jo muutama pienenpieni rakkula, eli alkavaa kosteusvauriota on. Tämä kuulemma on aika normaalia, eikä liene osmoosia vielä.

        Kun ottaisi tuon pinnan auki, niin tulisi selvyys on osmoosista kyse ja toisaalta tulisi pohja laitettua kuntoon tulevaisuutta varten


    • Kallis ja riitämätön ratkaisu. 4 x primeri EI RIITÄ. Minulla oleellisesti isompi vene. 6 X primeri ja 2 x sinistä 3 x punaista itsehiovaa väriä maksoi 13 tonnin veneseen 1800€.
      Työ oli huolella tehty ja taas kestää 12 -15 vuotta.
      4 primerikerrosta ei riitä, osmoosin vaara on liian suuri.
      Älä tohon tarjoukseen tartu! Se kuvaa että tekiällä ei ole "know how", eikä huoli sun ja veneesi tulevaisuudesta.

      • Matkapurjehtija

        itse hiovilla väreillä?


      • omistaja

        Missä päin Suomea sait tuohon hintaan - pääkaupunkiseudullako?


    • Tuoreessa muistissa

      Samaa hintaa tarjosivat minulle 2 eri paikasta vuonna 2004, samasta paketista, myös Espoossa. Sitten oli muutama sellainen kun ei tehnyt paikan päällä hommaa, vaan olisi vienyt veneen halliinsa lämpimiin tiloihin ja ne maksoivat noin 3 tonnia. Päädyin itse siihen että teetin pelkän hionnan syksyllä ja maalasin itse keväällä kun sain Hempelit kaverin kautta tukkuhintaan. Hionnasta ottivat 900 ja oli viimeisen päälle tehty, täysin maalausvalmis pohja. Minä noudatin Hempelin ohjetta maalauksessa: 5 kerrosta primeriä, 1 kerros kovaa ja 1 kerros pehmeää myrkkyä.

    • Eki

      Neljä (4) kerrosta ei riitä kuten toisessakin viestissä todetaan... väh. 7-8 kerrosta oli sitten hemppelii tai biilteemaa tai internatsionaalii.
      Jos itte tekee, niin kannattaa kysyä kaverilta, joka homman on tehnyt aikaisemmin. Rungon kosteus ennen maalausta on aika olennainen juttu. Kannattaa mitata vaikka sillä perinteisellä kotikonsitlla. Saattaa olla yllättäen aika "märkä". Jos siihen jotain vetää, niin syksyllä voi kuoria pois.
      Toinen tietenkin 2-komp. maaleilla min. lämpö vuorokauden aikana.

      • exalanmies

        En ymmärrä teräsvene miehenä tarinoita että epoksia 5-7 kerrosta ,paljonko oikein tarviitte myitä ,liuotteettomilla epokseilla (teollisuus)saadaan kertaruiskutuksella 500 myytä ,pensselillä ja telalla 3 kertaa riittää ,mikä lie käyttämänne maalien kuiva-aine pitoisuus.


      • Matkapurjehtija

        on käytätkö liuotinpitoista maalia vai ilman liuotinta olevaa epoksia. Sivelykertojen määrä kasvaa ohennetuilla aineilla ja ovat vielä aika tarkkoja päällemaalausajan suhteen.


      • exalanmies
        exalanmies kirjoitti:

        En ymmärrä teräsvene miehenä tarinoita että epoksia 5-7 kerrosta ,paljonko oikein tarviitte myitä ,liuotteettomilla epokseilla (teollisuus)saadaan kertaruiskutuksella 500 myytä ,pensselillä ja telalla 3 kertaa riittää ,mikä lie käyttämänne maalien kuiva-aine pitoisuus.

        on kalvonpaksuus ja tasaisuus , "jäänmurtaja" epoksia käyttämällä häviää vene ympäriltä ennenkuin maali.


      • Eki
        exalanmies kirjoitti:

        En ymmärrä teräsvene miehenä tarinoita että epoksia 5-7 kerrosta ,paljonko oikein tarviitte myitä ,liuotteettomilla epokseilla (teollisuus)saadaan kertaruiskutuksella 500 myytä ,pensselillä ja telalla 3 kertaa riittää ,mikä lie käyttämänne maalien kuiva-aine pitoisuus.

        No se 500 myytä tulee kaupan setän aineilla mohair-telalla juuri 7-8 kerroksella, kun on nämä kotikonstit eikä (teollisuuden) kertaruiskaisu.


      • omistaja

        Mitä tarkoitat "mitata kotikonsteilla" rungon kosteus?

        Minulla olisi tarkoitus pitää vene talven yli ulkona, onko riski ettei kuivu riittävästi?


      • Eki
        omistaja kirjoitti:

        Mitä tarkoitat "mitata kotikonsteilla" rungon kosteus?

        Minulla olisi tarkoitus pitää vene talven yli ulkona, onko riski ettei kuivu riittävästi?

        Kun ei ole käytössä kallista, hienoa kosteusmittaria, niin kotitekoinen mittari tehdään seuraavasti. Kun pinta en puhdistettu kokonaan vanhoista maaleista (= gelcoatille asti)tai kun se muutoin on käsitelty uudelleenmaalausta varten, niin siihen laitetaan esim. piirtoheitin kalvo (n. 20x20 cm) ja teipataan se (esim. jeesusteipillä)reunoilta tiivisti kiinni maalattavalle alueelle. Vuorokauden, n. 24 t kuluttua "luetaan mittari". Jos kalvon alla on kosteutta pisaroina, huuruna, niin rungon kosteus on liian korkea. Annetaan vielä kuivua ja tehdään sama koe uudestaan.

        Kyllähän vene kuivuu talvella ja entenkin keväällä, kun haihtuminen on suurta. Kuitenkin vene imee kosteutta aika paljon, gelcoat pintakin on huokoinen ja sen vuoksi vedenpäällisiin osiiin laitetaan vahaa. Vastaavasti vedenalaisiin osiin laitetaan kosteussulku epoksimaaleilla. Se toimii sitten myös kasvullisuudenestomaalille pohjamaalina.

        Useimmiten kelit "sattuvat" olemaan keväällä hyvät näille maalauksille eikä hukkatyötä tule. Kannaattaa kuitenkin kokeilla tuota kotikonstia. Totta kai tärkeää on myös lämpötiöa, koska epoksimaalit prosessoituvat (maali kovetin) ja alhaissa lämpötiloissa, mitä keväälläkin voi olla, ei kannata alkaa maalata. Purkin kyljessä on ohjeet minimilämpötilalle, milloin voi maalata.


      • Jussi
        exalanmies kirjoitti:

        on kalvonpaksuus ja tasaisuus , "jäänmurtaja" epoksia käyttämällä häviää vene ympäriltä ennenkuin maali.

        Tarkoitatko kenties Teknoksen Inertaa? Pitäis tehdä sama homma 11-metriselle veneelle. Onko olemassa riskiä maalien yhteensopimattomuudesta, jos käytän esim. juuri tuota "jäänsärkijämaalia" ja päällä esim Hempeliä tai vastaavaa venemaalia?


      • varokaa märkää kuitua
        Eki kirjoitti:

        Kun ei ole käytössä kallista, hienoa kosteusmittaria, niin kotitekoinen mittari tehdään seuraavasti. Kun pinta en puhdistettu kokonaan vanhoista maaleista (= gelcoatille asti)tai kun se muutoin on käsitelty uudelleenmaalausta varten, niin siihen laitetaan esim. piirtoheitin kalvo (n. 20x20 cm) ja teipataan se (esim. jeesusteipillä)reunoilta tiivisti kiinni maalattavalle alueelle. Vuorokauden, n. 24 t kuluttua "luetaan mittari". Jos kalvon alla on kosteutta pisaroina, huuruna, niin rungon kosteus on liian korkea. Annetaan vielä kuivua ja tehdään sama koe uudestaan.

        Kyllähän vene kuivuu talvella ja entenkin keväällä, kun haihtuminen on suurta. Kuitenkin vene imee kosteutta aika paljon, gelcoat pintakin on huokoinen ja sen vuoksi vedenpäällisiin osiiin laitetaan vahaa. Vastaavasti vedenalaisiin osiin laitetaan kosteussulku epoksimaaleilla. Se toimii sitten myös kasvullisuudenestomaalille pohjamaalina.

        Useimmiten kelit "sattuvat" olemaan keväällä hyvät näille maalauksille eikä hukkatyötä tule. Kannaattaa kuitenkin kokeilla tuota kotikonstia. Totta kai tärkeää on myös lämpötiöa, koska epoksimaalit prosessoituvat (maali kovetin) ja alhaissa lämpötiloissa, mitä keväälläkin voi olla, ei kannata alkaa maalata. Purkin kyljessä on ohjeet minimilämpötilalle, milloin voi maalata.

        Suuri ongelma - aina märkä.

        Lasikuitu vettyy.
        -ei tarvita kuin naarmu gelcoattiin....

        Hienoja veneitä on pilalla.
        Mitä teet kasalla hometta ja vettynyttä kuitua?


      • exalanmies
        Jussi kirjoitti:

        Tarkoitatko kenties Teknoksen Inertaa? Pitäis tehdä sama homma 11-metriselle veneelle. Onko olemassa riskiä maalien yhteensopimattomuudesta, jos käytän esim. juuri tuota "jäänsärkijämaalia" ja päällä esim Hempeliä tai vastaavaa venemaalia?

        2-komp epoksit pysyvät toistensa päällä ,jos maalausten väli pitkä (kuukausia),karhennushionta,inerta 165 leviää kohtalaisesti pensselillä mutta vaatii hyvät hermot.


      • 7391
        Jussi kirjoitti:

        Tarkoitatko kenties Teknoksen Inertaa? Pitäis tehdä sama homma 11-metriselle veneelle. Onko olemassa riskiä maalien yhteensopimattomuudesta, jos käytän esim. juuri tuota "jäänsärkijämaalia" ja päällä esim Hempeliä tai vastaavaa venemaalia?

        Itse maalasin jokunen vuosi sitten Teknos Inerta 5 Primer -epoksilla. Kaveri vetäisi Expressinsä pohjaan Jotun Jotamastic 87 -epoksia, joka oli kovetuttuaan niin perskuleen kovaa, ettei meinannut epäkeskokone purra.

        Jos nyt maalaisin, niin hommaisin jonkun ammattimiehen maalaamaan ruiskulla yhden paksun kerroksen jotain teollisuusepoksia.


    • Tuoreessa muistissa

      Tässä ohje, jos päädyt käyttämään kyseisen valmistajan tuotteita. Itse käytin näitä tuotteita ja tätä ohjetta, toimi hyvin. Nämä löytyy myös www.hempel.fi

      Vesilinjan alapuolella:
      1 kerros:
      Light Primer 45551 ohennettuna 20% ylimaalaus 4 h - 30 vrk
      4 kerrosta:
      Light Primer 45551, jolla saadaan kosteussulku ylimaalaus 4 h - 30 vrk
      2 kerrosta:
      Hempel Antifouling* ylimaalaus 5 h

      *Esim. 1 x Hard Racing Xtra (eri sävy kuin pintakerros)
      - kovantyyppinen, pitää levittää edellisen primer kerroksen ollessa vielä nihkeä, noin 2-3 tunnin sisällä.

      1 x Mille Xtra (halutussa sävyssä)
      - itsekiillottuva, monivuotinen

      Huom! Jos ylimaalausaika ylittyy, pinta on hiottava ja huuhdeltava makealla vedellä.

      • MIk

        Kiitoksia selkeästä ohjeesta, taidan itse tehdä juuri tällä tavalla maalauksen keväällä.

        Pari kysymystä:

        Mikä tarkoitus ensimmäisen primerin ohennuksella?

        Mitä etua on kova itsekiillottuva yhdistelmästä?


      • Jaska
        MIk kirjoitti:

        Kiitoksia selkeästä ohjeesta, taidan itse tehdä juuri tällä tavalla maalauksen keväällä.

        Pari kysymystä:

        Mikä tarkoitus ensimmäisen primerin ohennuksella?

        Mitä etua on kova itsekiillottuva yhdistelmästä?

        Moi

        Pehmeä myrkky tarttuu aina kovaan myrkkymaaliin. Eli kun alla on kovaa myrkkyä, ja pehmeä pintakerros kuluu loppuun, voi päälle maalata suoraan lisää pehmeää maalia.

        Jos taas pehmeä myrkky on maalattu suoraan primeriin, ja primeri alkaa paistaa läpi, pitää tarttumisen varmistamiseksi maalata yksi kerros primeriä lisää. Ennen uutta primeröintiä pitää tietty taas hioa myrkky kokonaan alta pois.


      • Hempukalla
        MIk kirjoitti:

        Kiitoksia selkeästä ohjeesta, taidan itse tehdä juuri tällä tavalla maalauksen keväällä.

        Pari kysymystä:

        Mikä tarkoitus ensimmäisen primerin ohennuksella?

        Mitä etua on kova itsekiillottuva yhdistelmästä?

        Ensimmäinen primer kerros vedetään ohennettuna, jotta se tarttuisi paremmin. Se ihan kuin imeytyi sopivasti karhennettuun gelgoat pintaan. Viileässä kevätsäässä primeri ohentamattomana tekee telalla vedeltynä aika paksun kerroksen. Kannattaa käyttää laadukkaita nukkaamattomia patteriteloja.

        Kova primeri tarttuu todella hyvin juuri ja juuri kosketuskuivaan viimeiseen primerikerrokseen ja suojaa sitä. Sen jälkeen tarvitsee vain yhden kerroksen itsekiilloittuvaa (=tasainen pinta). Vaikka itsekiillottuva loppukesästä olisikin kulunut vaikka keulasta osittain pois, ei hätää kun alla on vielä kova myrkky.


      • AWL

        Jos miettii pohjan "putsausta", niin kannattaa miettiä myös maalin merkkiä. Kokemuksia kahden oman ja parin tutun veneistä ja parhaaksi on osoittautunut AWLGRIP. (Primeritkin löytyy.) Toimii myös Millen päällä. Ja maalauksen voi suorittaa jopa syksyllä ilman ylimääräisiä "aktivointeja".


      • Mik
        Hempukalla kirjoitti:

        Ensimmäinen primer kerros vedetään ohennettuna, jotta se tarttuisi paremmin. Se ihan kuin imeytyi sopivasti karhennettuun gelgoat pintaan. Viileässä kevätsäässä primeri ohentamattomana tekee telalla vedeltynä aika paksun kerroksen. Kannattaa käyttää laadukkaita nukkaamattomia patteriteloja.

        Kova primeri tarttuu todella hyvin juuri ja juuri kosketuskuivaan viimeiseen primerikerrokseen ja suojaa sitä. Sen jälkeen tarvitsee vain yhden kerroksen itsekiilloittuvaa (=tasainen pinta). Vaikka itsekiillottuva loppukesästä olisikin kulunut vaikka keulasta osittain pois, ei hätää kun alla on vielä kova myrkky.

        Kiitoksia Jaskalle ja Hempukalle hyvistä vastauksista.


      • Jester
        Mik kirjoitti:

        Kiitoksia Jaskalle ja Hempukalle hyvistä vastauksista.

        Kannattaa tutkia tarkkaan Hempelin ohjetta. Viimeiseksi kerrokseksi ennen myrkkyä kannattaa maalata tartuntakerros

        "Tartuntaprimeri vaihtoehto 1: Kun 35651 (High protect) ylimaalataan 26030:lla (Yacht Primer - 26030)..."

        http://www.hempel.fi/internet/inefic.nsf/vDOC/207FB384E7139219C1256BE4004DF139?OpenDocument
        ->Venemaalit->Maalauserittelyt->Lasikuidun maalaus

        Tiedän useamman kuin yhden veneen, jossa myrkyt hilseilivät ilman ko. tartuntakerrosta.

        Jester


      • Hempukka
        Jester kirjoitti:

        Kannattaa tutkia tarkkaan Hempelin ohjetta. Viimeiseksi kerrokseksi ennen myrkkyä kannattaa maalata tartuntakerros

        "Tartuntaprimeri vaihtoehto 1: Kun 35651 (High protect) ylimaalataan 26030:lla (Yacht Primer - 26030)..."

        http://www.hempel.fi/internet/inefic.nsf/vDOC/207FB384E7139219C1256BE4004DF139?OpenDocument
        ->Venemaalit->Maalauserittelyt->Lasikuidun maalaus

        Tiedän useamman kuin yhden veneen, jossa myrkyt hilseilivät ilman ko. tartuntakerrosta.

        Jester

        High Protect on liuotteeton primeripinnoite. Sitä ei tarvita tuossa käsittelyssä. Voihan tuota 26030 maalia käyttää välissä tartuntana, mutta ei se ole välttämätöntä, jos huolehtii että levittää kovan myrkyn 2-3 tunnin sisällä viimeisen Light Primerin päälle.


    • Keijo

      Mitä mieltä ollaan siitä, jos primerit ovat vielä kunnossa, mutta pohja epätasainen ylimmalattujen myrkkykerrosten takia. Kaapii myrkyt pois, maalaa yhden primerikerroksen, sen jälkeen uusi hard racing solo ja pehmeä myrkky??

      • Hempukka

        Ei niitä vanhoja primereitä kannata lähteä pois hiomaan jos ovat tiukasti kiinni, ilman halkeamia tai hilseilyä. Pitää varmistua mitä tuotetta ne vanhat primerit on ja valita niihin sopiva uusi päälle. Primeriä pitää olla riittävän paksu kerros, jotta saadaan varma eristävyys.


      • Matkapurjehtija

        on keväällä hioa vanhan myrkkymaalin pinta kevyesti ja laskea vene veteen. Jos joissain paikoissa primeri on näkyvissä, voi sen kohdan paikkamaalata. Vanha myrkky toimii kyllä tehokkaasti, jopa paremmin kuin nykyiset litkut.
        Toinen juttu on, jos haluat parantaa primerkerroksen paksuutta, silloin kuvaamasi käsittely on OK, silloin vain kannattaa vetää samoin tein ainakin kolme kerrosta sen yhden lisäksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      122
      6292
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      158
      4020
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3335
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      477
      2839
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      277
      1838
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      34
      1516
    7. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      87
      1426
    8. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1366
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      169
      1348
    10. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      14
      1293
    Aihe