Valtiotieteellinen, mikä kaupunki?

valtsikat kertokaa?

Valtiotieteellisessä opiskelevat kertokaa kokemuksianne vapaasti? Kehukaa, haukkukaa, kritisoikaa omaa opinahjoanne.

Kumpi on parempi paikka, Helsinki vai Turku?
Entäs Joensuu, Jyväskylä, Lappi tai Tampere?
Niissähän kaikki on yhteiskuntatieteellisessä, mutta opintokokonaisuudet samankaltaisia?

Kuinka joustavia opintoja missäkin on mahdollista suorittaa? Saanko missään yliopistossa vapaasti opiskella mitä tahansa ainetta oman tiedekunnan sisällä vapaasti?

17

4286

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tiina

kyllä eri kaupungeissa on aika paljonkin erilaiset painotukset. kannattaa perehtyä opinto-oppaisiin.

täällä jyväskylässä saa ainakin opiskella vapaasti oman tiedekunnan sisällä sivuaineita (paitsi sosiaalityötä). lisäksi myös taloustieteisiin on meillä vapaa sivuaineoikeus, muissa on jonkun verran ainekohtaisia rajoituksia.

• åbo

itse opiskelen turun valtsikassa ja meillä myös vapaa sivuaineoikeus koko tiedekuntaan, joka sisältää kaikkea psykologiasta, filosofiasta taloustieteisiin. Myös useihin muihin aineisiin vapaa oikeus (itse lukemani kirjallisuustiede yms.)

Lisäksi korostaisin turun (ja mahdollisesti helsingin) mahdollisuutta kansainvälisen oikeuden opintoihin, jota tietenkään kaupungeissa, joissa ei ole oikista ei ole..

niin ja onhan se mukavampaa valmistua valtiotieteen, kuin yhteiskuntatieteen maisteriksi..

haittana voisin mainita todella vapaan opiskelun, jos sitä siis pitää haittana.. eli luentoja ei paljoa ole, itse ähertää kirjojensa kanssa suuren osan, tosin seminaareja yms. myös tielle osuu.. joka tapauksessa akateeminen vapaus on todella suuri.

• ihan hyvälle
        åbo kirjoitti:

itse opiskelen turun valtsikassa ja meillä myös vapaa sivuaineoikeus koko tiedekuntaan, joka sisältää kaikkea psykologiasta, filosofiasta taloustieteisiin. Myös useihin muihin aineisiin vapaa oikeus (itse lukemani kirjallisuustiede yms.)

Lisäksi korostaisin turun (ja mahdollisesti helsingin) mahdollisuutta kansainvälisen oikeuden opintoihin, jota tietenkään kaupungeissa, joissa ei ole oikista ei ole..

niin ja onhan se mukavampaa valmistua valtiotieteen, kuin yhteiskuntatieteen maisteriksi..

haittana voisin mainita todella vapaan opiskelun, jos sitä siis pitää haittana.. eli luentoja ei paljoa ole, itse ähertää kirjojensa kanssa suuren osan, tosin seminaareja yms. myös tielle osuu.. joka tapauksessa akateeminen vapaus on todella suuri.

"haittana voisin mainita todella vapaan opiskelun, jos sitä siis pitää haittana.. eli luentoja ei paljoa ole, itse ähertää kirjojensa kanssa suuren osan, tosin seminaareja yms. myös tielle osuu.. joka tapauksessa akateeminen vapaus on todella suuri."

Tämä ei minulle ole muuta kuin plussaa. Suurin tekijä on nyt sivuaineoikeus. Mieluiten sellainen paikka, jossa mahdollisimman vapaasti saisi kursseja valita.

Kuinkas Turussa onnistuu yksittäisten kurssien tai sivuaineiden, miksei myös toisen pääaineen, valinta aivan toisesta tiedekunnasta? Onko Turussa mahdollisuus opiskella filosofiaa kuinka vapaasti, jos pääasiassa lukee valtio-oppia?

Turun ja Helsingin plussaksi laskisin kauppakorkeakoulujen olemassaolon. Lienee mahdollista joustavien opiskeluoikeuksien turvin opiskella myös ko. oppilaitoksissa. Tosin mielessäni on käynyt ihan toisena tutkintona hakea kauppakorkeaan opiskelemaan kauppatieteitä. Siten tuo Turun mainitsemasi laaja akateeminen vapaus kuullostaa houkuttelevalta. Voisi joustavasti ssi opiskella kahdessa koulussa samaan aikaan.

Tunnetko muuten ketään, tai tunteeko kukaan muu, kuka opiskelisi kahta tutkintoa?

Entä onko mahdollista Jyväskylässä opiskella psykologiaa sivuaineena, vai onko tasokokeita ja ovatko ne aivan ylitsepääsemättömät?

• ....
        ihan hyvälle kirjoitti:

"haittana voisin mainita todella vapaan opiskelun, jos sitä siis pitää haittana.. eli luentoja ei paljoa ole, itse ähertää kirjojensa kanssa suuren osan, tosin seminaareja yms. myös tielle osuu.. joka tapauksessa akateeminen vapaus on todella suuri."

Tämä ei minulle ole muuta kuin plussaa. Suurin tekijä on nyt sivuaineoikeus. Mieluiten sellainen paikka, jossa mahdollisimman vapaasti saisi kursseja valita.

Kuinkas Turussa onnistuu yksittäisten kurssien tai sivuaineiden, miksei myös toisen pääaineen, valinta aivan toisesta tiedekunnasta? Onko Turussa mahdollisuus opiskella filosofiaa kuinka vapaasti, jos pääasiassa lukee valtio-oppia?

Turun ja Helsingin plussaksi laskisin kauppakorkeakoulujen olemassaolon. Lienee mahdollista joustavien opiskeluoikeuksien turvin opiskella myös ko. oppilaitoksissa. Tosin mielessäni on käynyt ihan toisena tutkintona hakea kauppakorkeaan opiskelemaan kauppatieteitä. Siten tuo Turun mainitsemasi laaja akateeminen vapaus kuullostaa houkuttelevalta. Voisi joustavasti ssi opiskella kahdessa koulussa samaan aikaan.

Tunnetko muuten ketään, tai tunteeko kukaan muu, kuka opiskelisi kahta tutkintoa?

Entä onko mahdollista Jyväskylässä opiskella psykologiaa sivuaineena, vai onko tasokokeita ja ovatko ne aivan ylitsepääsemättömät?

Jyväskylässä ainakin on mukavan välitön ilmapiiri. Opettajat tuntevat opiskelijat melko hyvin. Tuollaista itsenäistä lukemista valtio-oppi on varmaan joka paikassa, kirjaläjiä tuskin pääsee pakoon, mukavinta on tähän saakka ollut että kirjojen suoritustavoissa ja esseiden aiheissa ollaan Jyväskylässä todella joustavia, ja niihin oikeasti voi vaikuttaa ja opiskelijan mielipidettä kuunnellaan ja annetaan tilaa omille kiinnostuksen kohteille.

Taloustieteet on Jyväskylässä taloustieteiden tiedekunnassa joita kuitenkin voi opiskella vapaasti, kuten tiina sanoi tuossa aiemmassa viestissä. Psykologiasta en ole ihan varma, filosofia on ainakin Jyväskylässä yhteiskuntatieteellisen tiedekunnan oppiaine.

Itse en kyllä näe mitään väliä sillä onko YTM VTM vai HTM. Mutta jos joku siinä jotakin eroa näkee niin ihan vapaasti.

• jepu
        åbo kirjoitti:

Hki ylivoimaisesti arvostetuin

• jepux
        åbo kirjoitti:

• gfkhl
        åbo kirjoitti:

"mahdollisuutta kansainvälisen oikeuden opintoihin, jota tietenkään kaupungeissa, joissa ei ole oikista ei ole.."

Tampereella voi opiskella sivuaineena kansainvälistä ja eurooppalaista oikeutta.

http://www.uta.fi/opiskelu/oppiaineet/kansval_eurooppal_oikeus.html

• asfasf
        .... kirjoitti:

Jyväskylässä ainakin on mukavan välitön ilmapiiri. Opettajat tuntevat opiskelijat melko hyvin. Tuollaista itsenäistä lukemista valtio-oppi on varmaan joka paikassa, kirjaläjiä tuskin pääsee pakoon, mukavinta on tähän saakka ollut että kirjojen suoritustavoissa ja esseiden aiheissa ollaan Jyväskylässä todella joustavia, ja niihin oikeasti voi vaikuttaa ja opiskelijan mielipidettä kuunnellaan ja annetaan tilaa omille kiinnostuksen kohteille.

Taloustieteet on Jyväskylässä taloustieteiden tiedekunnassa joita kuitenkin voi opiskella vapaasti, kuten tiina sanoi tuossa aiemmassa viestissä. Psykologiasta en ole ihan varma, filosofia on ainakin Jyväskylässä yhteiskuntatieteellisen tiedekunnan oppiaine.

Itse en kyllä näe mitään väliä sillä onko YTM VTM vai HTM. Mutta jos joku siinä jotakin eroa näkee niin ihan vapaasti.

Sillä kaiketi on eniten välitä mistä pääaineesta valmistuu. Ja kun valtio-oppia haluaa lähteä opiskelemaan, ehkä kannattaisi pohtia mitä haluaa tehdä isona. Jos haluaa hallintovirkamieheksi niin silloin valtio-oppi ei ole paras mahdollinen aine vaan hallintotiede tai julkisoikeus ovat huomattavasti parempia vaihtoehtoja. En myöskään ymmärrä mitä ihmeen merkitystä sillä on onko YTM vai VTM.

• niinkös
        jepu kirjoitti:

Sormillako laskit?

• tiina
        ihan hyvälle kirjoitti:

psykologia kuuluu jyväskylässä yhteiskuntatieteelliseen tiedekuntaan, eli sitä saa tdk:n pääaineopiskelijat lukea vapaana sivuaineena. tämä oikeus vetääkin ilmeisesti jonkun verran porukkaa juuri jyväskylään.

• Omppu
        åbo kirjoitti:

Onko tuo mainitsemasi sivuaineoikeus rajoitetumpi Helsingissä kuin Turussa? Vai onko se kenties täysin olematon?
        Kiitos mahd. vastauksesta.

• quiki

Opiskelen Helsingin valtiotieteellisessä, ja hyvin olen viihtynyt. Opiskelutapaansa voi hyvin paljon vaikuttaa; siis juuri siihen, minkä verran suorittaa kursseja ja minkä verran tenttejä. Tenttejä on paljon, mutta kurssejakin toki löytyy. Oman tiedekunnan aineita saa opiskella vapaasti lukuun ottamatta viestintää, jonne käsittääkseni on jonkinlaisia rajoituksia.

Muista valtiotieteellisistä ei minulla ole kokemusta, joten en niistä lähde mitään sanomaan. Mutta kannattaa varmasti katsoa opinto-oppaista eri tiedekuntien painotuksia eri aineissa; käsittääkseni eroja kyllä on.

• åbo

niin siis jo aiemmin kertoilin turusta ja kysyit noista sivuainevapauksista.. eli siis tiedekunnan sisällä (sisältää 8 ainetta eli jo mainitutkin filosofia jne. ) saa lukea miten tykkää, eli pitkän sivuaineen (vastaa pääainetta ilman gradua ja pääaineen vaihtaminenkin todella helppoa näiden välillä. Muuten sivuaineoikeus on suhteellisen vapaa, ainut mitä tiedän varmasti rajoitettavan on historia, kun on niin suosittu.. mutta sitä jos haluaisi lukea niin pol.hissan lukijat taas saavat vapaasti..

muista kouluista saa suoritella joo-opintoja käsittääkseni todella vapaasti, esim. åbo akademin puolella todella mielenkiint. valtsikan kursseja ja kauppakorkeassa sama juttu. Tosin samaan tiedekuntaan kuuluu myös se taloustiede, jossa saa myös lukea esim. liiketaloustieteen sivuainekokonaisuuden..

jos vielä haluat jotain tiedustella, niin kysy vaan!

• -----------

Viestintään on rajoituksia kaikille muille paitsi valtsikalaisille! Eli ei ole rajoituksia..

• fuksi

Oon Tampereella yhteiskuntatieteellisessä, ja mehän saadaan lukea mitä tahansa sivuaineena, mistä tahansa tiedekunnasta... Tietty ainakin viestintä ja kielet on sellasia, joihin joutuu jonottamaan.

Täällä on kivaa, vaikka tietty isot vapaudet aiheuttaa aina enemmän stressiä valinnoista. :]

• tuutikki

"Kumpi on parempi paikka, Helsinki vai Turku?
      Entäs Joensuu, Jyväskylä, Lappi tai Tampere?"

Pisti silmää noiden kaupunkien joukossa tuo Lappi :) Hauska! Sori eksyn jälleen aiheesta...

• tai sitten Rovaniemi

"Pisti silmää noiden kaupunkien joukossa tuo Lappi :) Hauska! Sori eksyn jälleen aiheesta..."

Nusnus. On helpompaa ja selkeämpää puhua yliopistoista keskusteltaessa Lapista.

Oikea kaupunkihan olisi tietenkin Rovaniemi, mutta kun se on virallisesti Lapin yliopisto.

Hämäävää puhua Rovaniemesta, vaikka 95 % joka tapauksessa ymmärtäisi, mistä on kyse, oli se nimi sitten mikä tahansa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka oli töllöntyön tekijä?

Ketä on nyt pidätetty? Oliko syy mustasukkaisuus tyttöystävästä tai oliko muita lieventäviä seikkoja? Katuuko tekijä nyt
      Pieksämäki
      33
      3124
    2. Kotikasvatus siitä se lähtee eli missä meni vikaan että lapsesta tuli puukottaja

Ottakaa muut oppia, normaali kotielämä. Ei liikaa edes hengellisyyttä.
      Pieksämäki
      44
      1550
    3. Kun kohtaat jotain ainutlaatuista

ja upeaa, johon rakastut ehkä ensimmäistä kertaa ihan tosissaan. Sitten sähläät kaiken omien epävarmuuksien vuoksi. Eikö
      Ikävä
      19
      971
    4. Mua ahdistaa

Tämä juttu. Miksi nainen torjuit minut vaikka kiinnostuksen merkkejä oli? Eihän tämän jutun olisi tarvinut johtaa sen pi
      Ikävä
      32
      959
    5. Minkälaisessa asunnossa

haluaisit kaivattusi kanssa asua?
      Ikävä
      59
      943
    6. Ei tämä enää tervettä oo

Sydän pamppaillen oon jo tunnin meinannu laittaa sulle viestiä... Sormi tärisee lähetä kuvakkeen kohdalla.
      Ikävä
      22
      928
    7. Tuli vain mieleen

että etkös sä yritäkin muiden miehiä? Se sun tuttava kertoi. En arvosta tuollaista naista, ihmekös kun oot sinkku. m -
      Ikävä
      37
      850
    8. Perämoottoreiden huolto melkoisen kallista

Minulla on tuollainen keskikokoinen perämoottori ja yleistä merkkiä. Kyselin sille keväthuoltoa paikallisista liikkeistä
      Savonlinna
      36
      803
    9. Tanskademarit: ilman risusavottaa ei rahaa!

Näin persuna on pakko ihailla noita Tanskan demareita. Tanskalaisessa sosiaalidemokratiassa ei työtön saa rahaa ellei os
      Maailman menoa
      173
      793
    10. Mikä siinä on että sinkku yrittää varattua?

Siis ihan aina yrittävät muiden puolisoita.
      Sinkut
      48
      709
    Aihe