Oletteko kokeilleet pellettejä?

keksijä

Oletteko kokeilleet pellettejä takassa tai muissa tulipesissä? Saunan pesässä menee hyvin, kun heittää maitopurkillisen puiden mukaan. Samoin tein kamiinaan reikäarinan, tarttee testailla. Mistä saa Pirkanmaalla halvalla 500kg:n säkin?

14

27070

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jeki

      Olen poltellut takassa pellettejä ja onnistuu oikein hyvin. ja jopa lämmittää mukavasti.
      Rakensin eräänlaisen " Pellettiarinan " ja sen päällä poltin niin onnistui oikeinhyvin.
      Eli tee jostakin raudasta "U":n muotoinen matala kehikko ja sen päälle rautaverkko jossa on noin 2- 3 cm korkuiset reunat kolmella sivulla ja päälle pelletit ja sytytät kasan keskeltä ja annat palaa hiljallen ja jos ei yksi arinallinen riitä niin lisäät siihen keskelle niin riittä varmasti.Kysyit mistä Tampereelta saa pellettejä niin onko sielläpäin AGRIMARKETTIA täällä päin itse ostan kyseisestä paikasta.

      Terveisin pelletin polttaja.

      • JSSs

        kyllähän se pelletti lämmittää tavallisessakin takassa mutta hyöty ei ole niin suuri kuin voisi olla!
        Pelattiin viime vuosimielestäni pelleteillä tuossa toisessa pystyuunissa, lämmitti kyllä mutta lämpöarvoonsa nähden melko huonosti.
        Meille ostettiin siis pellettitakka. Aivan loistava kapistus.
        Takka itsessään oli melko kallis (4000e) mutta laskeskeltiin että jos sähkö ja pelletin hinta pysyy samana se maksaa itsensä takaisin n. neljässä vuodessa. Ja talossa pysyy tasainen lämpö. Ollaan vasta kolmamatta viikkoa lämmitelty sillä, ei koko aikaa mutta aina silloin tällöin. Patterit on kiinni ja aioitaan testata tämä talviniin ettei edes laiteta päälle, saas nähdä kuinka käy. Puulämmityksen verrattuna todella vaivatonta ja otettiin isommalla säiliöllä niin voidaan olla viikonloppujakin poissa. Säilytettiin toinen pystyuuni makkaranpaistoa vasten ja laitetiin toisen tilalle tuo pelletti. Aika fiksun näköinenkin tuo on ja yllätyttiin kuinka helppo sen asennus oli. Ukot kantoi sisälle, hormiin kiinni ja töpseli seinään.


      • pula-aho
        JSSs kirjoitti:

        kyllähän se pelletti lämmittää tavallisessakin takassa mutta hyöty ei ole niin suuri kuin voisi olla!
        Pelattiin viime vuosimielestäni pelleteillä tuossa toisessa pystyuunissa, lämmitti kyllä mutta lämpöarvoonsa nähden melko huonosti.
        Meille ostettiin siis pellettitakka. Aivan loistava kapistus.
        Takka itsessään oli melko kallis (4000e) mutta laskeskeltiin että jos sähkö ja pelletin hinta pysyy samana se maksaa itsensä takaisin n. neljässä vuodessa. Ja talossa pysyy tasainen lämpö. Ollaan vasta kolmamatta viikkoa lämmitelty sillä, ei koko aikaa mutta aina silloin tällöin. Patterit on kiinni ja aioitaan testata tämä talviniin ettei edes laiteta päälle, saas nähdä kuinka käy. Puulämmityksen verrattuna todella vaivatonta ja otettiin isommalla säiliöllä niin voidaan olla viikonloppujakin poissa. Säilytettiin toinen pystyuuni makkaranpaistoa vasten ja laitetiin toisen tilalle tuo pelletti. Aika fiksun näköinenkin tuo on ja yllätyttiin kuinka helppo sen asennus oli. Ukot kantoi sisälle, hormiin kiinni ja töpseli seinään.

        tietää miten äänekäs peli tuo on? Siinähän on palamisilmapuhallin ja kaiketi savunpoistopuhallinkin? Mikä merkki kyseessä?


      • keksijä
        pula-aho kirjoitti:

        tietää miten äänekäs peli tuo on? Siinähän on palamisilmapuhallin ja kaiketi savunpoistopuhallinkin? Mikä merkki kyseessä?

        kiinnostaisi myös tietää lisää, miten teit säästölaskelmat, ostatko suursäkeissä vai miten ja sottaako kovin (pelletit pölisee kaadettaessa, tuhkat) jne?


      • Jahkailija
        pula-aho kirjoitti:

        tietää miten äänekäs peli tuo on? Siinähän on palamisilmapuhallin ja kaiketi savunpoistopuhallinkin? Mikä merkki kyseessä?

        Näyttäisi oleva myynnissä ainakin tällaisia ( http://www.tulituote.com/index1.htm )takkoja. Takoissa on pienet laitetuulettimet, joten pientä vohinaa varmasti kuuluu. Mutta muuten vaikuttavat aika hyviltä laitteilta. Itse olen miettiniyt vesikiertoista kampetta. Saisi samalla lämmitettyä käyttöveden ja lämpöa voisi ajaa myös talon ilmastointikoneeseen. Mutta tarttee miettiä....


    • joo

      Sami pellettisydän on halpa ja hyvä tapa polttaa pellettiä takassa. Ostin kyseisen tuotteen ja on meinaan hyvä.
      Lisää tuotteesta valmistajan kotisivuilta
      www.reikalevy.fi

      • Takkafani

        Ostin SAMI pellettisydämen vuolukivitakkaani Homma toimi hyvin kun olin ohjannut kaiken vetoilman pellettisydämen alle. Laitoin osittain paljaaksi jääneen arinan päälle tiiliskiven. Näin ei veto tullut liian kovaksi pellettisydämen ohi.
        Pellettisydän oli yllättävän edullinen ostos Agrimarketista, vain 32 euroa.


    • Peräprutku

      Olin aikeissa ostaa tulippiipun mutta K raudan myyjä kertoi että Tulikivi ei suosittele sitä käytettäväksi vuolukivitakoissa.Ostin sitten tuon arinan vaikka sen päästöistä ei ainaaan vielä ole mitään mittaustuloksia saatavilla:eli paljonko päästöt kasvavat normaaliin klapin polttoon verratuna.Ensimmäiset kokemukset ainakin tästä eivät ole oikein hyviä: savutti pirusti ja pitää näköjään pitää tuhkaluukun luukku auki muutenkin kuin sytytsvaiheessa jotta palaisi kytemättä.Pellettiä taitaa saada Pirkanmaalla edullsiimmin Parkanosta?
      WWW. klapinetti.fi ? olikohan jotain 90 euroa kotiin kuljetettuna?

      • Joo

        Ostitko kokonaan reikälevystä valmistetun pellettiarinan vai pellettisydämen, jossa vain pohja on reikälevyä? Mulla ainakin toimii pellettisydän tosi hyvin tulikiven takassa. Ilmavirtausten säätö on tärkeää. Poltan kaksi täyttä latausta takassa ja se on kuuma, eikä savuta yhtään.


      • Peräprutku
        Joo kirjoitti:

        Ostitko kokonaan reikälevystä valmistetun pellettiarinan vai pellettisydämen, jossa vain pohja on reikälevyä? Mulla ainakin toimii pellettisydän tosi hyvin tulikiven takassa. Ilmavirtausten säätö on tärkeää. Poltan kaksi täyttä latausta takassa ja se on kuuma, eikä savuta yhtään.

        Rakenteeltaan vastaa ilmeisesti tarkoittamaasi pellettisydäntä sillä siinä on n 6mm tangosta tehty arina jotka on etureunasta taivutettu kaksinkerroin ilmeisesti ilmankierron takia.Sivu ja takalevyissä ei ole reikiä.Peittää lähes kokonaan uunin tulipesän mutta taka reunaan jää pesän levyinen 3cm syvä aukko eli ei mene tiiviisti tulipesän takapintaan kiinni...olen ajatellut tukkia tuon vaikka tiilillä niin kaikki ilma ohjautuisi arinan alle?Siis sinullekaan ei riitä yksi täyttö että uuni lämpiäisi?


      • JS28

        90€ saa jo monestakin paikasta tuotuna kotiin.esim PIRTTIJOEN SAHA kurussa. tämän päivän hintaa en tiedä mutta kysyy niin tietää.


      • Sahuri

        Täälläpäin vapon pelletti maksaa 140ekee/500 kg säkki ja pitää hakea itse.Minulla oli tulituoteen pellettitakka 60 kg säiliöllä. Oli kylläkin aika pöly ja nokiapesä. Pelletti pölisi säiliötä täytettäessä ja hienon hieno noki leijaili huoneissa, vaikka käytössäni oli tuhkaimuri. Vetoakin huoneissa oli, jota aiheutti puhaltimet toinen imi ja toinen puhalsi.Vesikiertoinen pellettitakka olisi ollu parempi.


    • turre80

      Itse tein vain kipinä suojaverkosta korin jonka heitin takkaan ja siihen papanat sisään. Hyvin palo eikä savuttanu pätkääkään.Tosin mulla on säädettävä arina takassa.

      • Haluaa parempaa

        Tuossa nyt lisäisin "vanhaan keskusteluun" mahdollisuuden käyttää uuneissa myös prikettiä jota saa "lankkuina" maatalous- ja rautakaupoista. On helpompi käsitellä, eikä tarvita arinoita.
        Tuossa oli aiemmin mainita Tulituote nimisestä yrityksestä ja olen itse päätynyt pellettitakka valinnassani yrityksen www.kardonar.fi tuotteeseen ja heidän paljon nykyaikaisempaan Ravelli tekniikkaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      327
      2742
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      89
      2045
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1600
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1144
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1002
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      973
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      940
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      143
      873
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      832
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      734
    Aihe