Sain riesakseni kamalan hammassäryn, johon Panadolista ei ole mitään apua. Päivystävä terveyskeskuslääkäri totesi, ettei parasetamoli autakaan tällaiseen särkyyn ja määräsi pariksi päiväksi Burana 600 -tabletteja. Kysyin kolme kertaa, voiko niitä muka raskaana ollessa syödä ja lääkäri vakuutti, että näillä viikoilla lyhytaikainen käyttö on täysin turvallista.
Olen aivan hukassa, koska olen luullut, ettei Buranaa saa missään nimessä raskaana ollessa käyttää. Särkyä ei kuitenkaan kestä, joten sitä on varmaan pakko nyt syödä. Onko kellään kokemuksia? Voinko oikeasti olla turvallisin mielin?
BURANAA rv 26?
9
3125
Vastaukset
- Nippe
Itsekin muistan raskausaikana että ainoastaan sai ottaa Parasetamolia.En oikein osaa sen paremmin vastata pulmaasi..Toivotaan että joukosta löytyisi joku asiasta tietävä!
- Nippe
Ibuprofeeni läpäisee istukan. Muiden propionihappojohdannaisten tavoin sen ei ole todettu aiheuttavan synnynnäisiä kehityshäiriöitä. Jos raskauden aikana joudutaan käyttämään ibuprofeenia, hoidossa tulee käyttää pienintä tehokasta annosta mahdollisimman lyhytkestoisesti. Käyttöä on kuitenkin syytä välttää raskauden ensimmäisen (teratogeneesin riski) ja viimeisen kolmanneksen aikana (ductus arteriosuksen sulkeutumisen ja synnynnäisen pulmonaalihypertension kehittymisen riski). Prostaglandiinisynteesin estäjät voivat pitkäkestoisessa käytössä aiheuttaa sikiölle munuaisten vajaatoimintaa, mistä voi seurata lapsiveden vähäisyyttä sekä verenvuototaipumusta sikiölle trombosyyttifunktion häiriintyessä.
- -alkuperäinen-
Nippe kirjoitti:
Ibuprofeeni läpäisee istukan. Muiden propionihappojohdannaisten tavoin sen ei ole todettu aiheuttavan synnynnäisiä kehityshäiriöitä. Jos raskauden aikana joudutaan käyttämään ibuprofeenia, hoidossa tulee käyttää pienintä tehokasta annosta mahdollisimman lyhytkestoisesti. Käyttöä on kuitenkin syytä välttää raskauden ensimmäisen (teratogeneesin riski) ja viimeisen kolmanneksen aikana (ductus arteriosuksen sulkeutumisen ja synnynnäisen pulmonaalihypertension kehittymisen riski). Prostaglandiinisynteesin estäjät voivat pitkäkestoisessa käytössä aiheuttaa sikiölle munuaisten vajaatoimintaa, mistä voi seurata lapsiveden vähäisyyttä sekä verenvuototaipumusta sikiölle trombosyyttifunktion häiriintyessä.
Kiitos infosta! Vielä jos jollain on kokemuksia, lukisin niitä mielelläni! Syön tuota Buranaa vain nyt parina päivänä korkeintaan, jos aivan pakko. Mutta kamala syyllisyys tulee siitäkin... Ei vaan liene vaihtoehtoja :/
- hei!
Itse olen syönyt pelkkää panadolia, mutta eräs tuttavani kertoi syöneensä tarvittaessa vain buranaa, muut eivät kuulema hänellä mitenkään tehoa. Lapset kaikin puolin terveitä! En usko parin päivän vähäisestä käytöstä olevan haittaa. Huolettaahan se silti, ymmärrän, mutta kestämätöntä on hammassärkykin!!!
- anya
Kaikissa raskauksissa olen särkyihin ottanut tarvittaessa vain Buranaa tai muita ibuprofeenivalmisteita, yleensä halpisversioita. Viimeisessä raskaudessa jopa kysyin luvan neuvolasta; aikaisemmin söin omin luvin. Lapset ovat syntyneet terveinä ja pysyneetkin terveinä, edes avointa ductusta ei ole yhdelläkään, vaikka itseltäni se lapsena leikattiin. Järki käteen! Buranaa voi siis pieniä määriä tilapäisesti syödä jopa raskausaikana. Raskauden keskivaiheilla ibuprofeenin syönti on turvallisinta.
- voit
aivan huoletta ottaa buranaa. Itselleni lääkäri määräsi raskaus aikana olikohan yksi burana ja kaksi panadolia päänsärkyyn.
Toinen vaihtoehto voisi olla, että pyydät lääkäriltä panacodia, on tosi tehokas lääke vaikka mullakaan ei normaali panadol auta... - ramina
Buranan käyttö raskausaikana on minimoitava,koska sen vaikutuksista sikiöön ei ole varmaa TUTKITTUA tietoa. Välttämättä lääke ei ole millään tapaa haitallinen, mutta koska se läpäisee istukan ja pääsee sikiöön,sen käyttö ei ole suositeltavaa. Se, että joku kertoo syöneensä valtavasti jotain lääkettä ja silti synnyttäneensä liudan terveitä lapsia, ei ole mikään suositus lääkkeen käytölle. Toisaalta paha hammassärkya ja sen mahdollisesti aiheuttaman tulehdus eivät nekään ole sikiölle hyväksi. Koska olet konsultoinut asiasta lääkäriä, voit varmasti hyvällä omalla tunnolla syödä muutaman päivän ajan lääkettä. Oma hyvinvointisi vaikuttaa myös lapseesi.
- -alkuperäinen-
kaikille vastauksista! Itse ajattelin, että Burana400 olisi turvallisempi kuin Panacod (sain myös Panacodia lääkäriltä). Pelkään enemmän tuota kodeiinia, aikanaan söin ko. lääkettä nielurisaleikkauksen jälkeen ja olin siitä ihan tokkurassa. Toivottavasti tuo särky helpottaa: sain penisilliinikuurin, jonka pitäisi tehota parissa päivässä. Lopetan tuon Buranan kyllä heti kun mahdollista.
- flx
Eihän täällä kukaan ole kertonut syöneensä "valtavasti" Buranaa, vaan kaikki ovat korostaneet ottaneensa sitä tarvittaessa, pieniä määriä. Itsekin söin Buranaa raskausaikana. Tilapäisesti nautituista pienistä määristä Buranaa ei ole todettu myöskään haittaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624282Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1541812Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141513Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !351278Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681063- 56914
- 78904
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.167829Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54811- 39781