Mitkä tulevat toimeen keskenään?

vähän piristystä vielä...

Tällä hetkellä kalastoon kuuluu:seeprakaloja,intiaanisulkia,kuparimonnisia,piikkisilmiä,partaimumonneja,keltabarbeja,lehtikaloja,leväbarbeja,juovaimubarbi,kiilakylkiä,palettikaloja.

Sitten tälläiset kalat sopisivat akvaariooni olosuhteita ajatellen(toivottavasti katsoin kaiken,että jos huomaat että väärä kala on eksynyt joukkoon,että tarvitsisi esim.kovan veden niin sano):
kerritetra,kulmatetra,lyhtytetra,mustatetra, pikkutetra,punasilmätetra,safiiritetra,timanttitetra,suppusuu,kultakala,kirsikkabarbi,loistobarbi,punapääbarbi,tiikeribarbi,verkkobarbi,viisiraitabarbi,kaardinaalikala,siniseeprakala,katinkultamonninen,haarniskamonninen,korumonninen,leopardimonninen,pandamonninen,täplämonninen,helmirihmakala,hunajarihmakala,huulirihmakala,juovarihmakala,korurihmakala,kääpiörihmakala,murisijarihmakala,sinirihmakala,taistelukala,paratiisikala,kirjoviiripyrstö,juovavaania,perhostoka,loistokääpiöahven,pandakääpiöahven,perhoskirjoahven,sinikirjoahven,sateenkaarikirjoahven,tulisuu,neonsateenkaarikala,sinipallokala
,mutta kysymykseni kuuluu,että mitkä näistä eivät sovi vanhaa kalastoa ajatellen?Sekä mitkä näistä kaloista eivät siedä toisiaan?Nyt on siis kyse kalojen luonteesta,muuta ei tarvitse järkeillä,että tässäpä pieni järkeilytehtävä:)

15

5788

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • patu

      Eihän akvaariota saa tupaten täyteen ahtaa, siinä tulee kaloille huonot oltavat

      Ohje nuorana; sataa litraa kohden ainoastaa yksi parvikala parvi ym. pohjakalaa mikäli rasitus laskulla riittää tilaa.

      Kalan aikuis mitta x vilkkaus kerroin/parvivaatimus (1-3) x parvikoko = rasitus kerroin

      akvaarion litramäärää pidetään rajana kalojen summalliselle määrälle.

      esim. Kerritetra; aikuismitta: 5-6cm x vilkkauskerroin: 2 x minimi parvikoko: 10kpl = 120

      jolloin ko. kalan akvaario koko olisi min. 120 litraa, jos muuta kalastoa ajattelis niin akvaario koko kasvaisi sen mukaan mitä kalastoa sinne aiottaisiin laittaa.

      Jos sulla on parvikoot kunnossa laskin akvaariosi kooksi 1500 litraa mikä ei taida pitää paikkaansa joten luulisin että parvet ovat pieniä jopa olemattomia ajatellen kalalajin parasta.
      Toivottavasti akvaario on edes 300 litrainen sillä silloin Lehtikalat ainakin ovat oikean kokoisessa akvassa. Toisaalta Lehtikalat ovat petokaloja ja syövät 2-4 cm mittaaisia kaloja ahnaasti ruoakseen, näihin kalihin akvaariostasi kuuluvat; Seeprakalat, Intiaanisulat, Kiilakyljet.

      Kaikki Barbisi ovat suuriksi kasvavia lajeja ja vaativat niin akva kookseen yli 300 litraa kuin parvikookseen 6 yksilöä. Jos kaikki olisivat oikeissa parvikoissaan ja samassa akvaariossa jo näiden kalojen osalta akvaarion tilavuuden pitäisi olla yli 600 litraa.

      Ymmärrätkö mitä ajan takaa?

      Oikean kalaston ja akvaarion hankinta edellyttää tietoutta kalastosta ja sen vaatimuksista ennen kuin mitään akvaariota voi edes hankkia.

      Luulen sun kohdallasi käyneen niin että olet akvaariosi hankkinut joko uutena tai käytettynä jolloin siinä on silloin tullut mukana kyseisiä kaloja tai sitten olet hankkinut uuteen akvaarioosi kaupasta mikä on silmää miellyttänyt ja kauppias on myynyt sinulle rahankiilto silmissä kiiluen ihan mitä olet ostanutkin ja hän on suositellut kaikkea akvaasi mitä ikinä olet ehdottanutkin...

      Haluatko että akvaariosi hoidetaan kuntoon vai tyydytkö kiduttamaan kalojasi ko. akvassasi niin kauan kuin ne siellä jaksavat elää, ehkä muutaman vuoden.

      Akvaario kalan keski-ikä vaihtelee siinä 5-25 vuoden välillä lajista riippuen.
      Pienehköt aktiiviset parvikalat elävät lyhyemmän ajan kun taas kestävät keskikokoiset Monnit tai Monniset saattavat elää yli viisitoista vuotiaiksi.

      • on...

        300 litrainen.En haluaisi vängätä vastaan mutta,

        Parvikaloja on 6kpl/parvi joka on minimi parvelle ja keltabarbeja 5/kpl joka riittää niille minimiksi parveksi siis barbeille yleensäkin.
        Inkkarit ja kiilakyljet ovat lyöttäytyneet yhteen ja luulisin että jos ottaisin jotain muitakin tetroja liittyisivät niiden laumaan.

        Muuten kerritetrojakin riittäisi 6kpl parveen,mutta 10 kappaleen parvessa tuntisivat olonsa vain varmemmiksi.
        Leväbarbeja on vain kolme yksi vanha ja kaksi nuorempaa,ostettiin vanhalle seuraksi.

        Kyllähän minä kaloista pikkasen tiedän kun akvaario on ollut parisen vuotta nyt ja ajemmin pari vuotta,siinä välissä oli pieni tauko.

        Lehtikaloja on vain kaksi,pariskunta tai niin ainakin luulisin...Eivät ole ikinä pidelleet saati jahdanneet meidän muita kaloja.Kaardinaalitetrojakin oli jossain vaiheessa,eivätkä lehtikalat niitäkään pidelleet,mutta olivat jo niin vanhoja(kaveri lahjoitti) että kuolivat 8-vuotiaina eikä niitä ole ollut sitten sen jälkeen.kissat saivat pistellä poskiinsa sitä mukaan kun sitten ongin kuolleita pois,yksi eli vielä puolisen vuotta sitten eli melkein puoli vuotta yksin kunnes senkin aika sitten tuli.Että tulevat kyllä pienempiekin kalojen kanssa toimeen.täytyy vaan ruokkia tarpeeksi;)

        kyllähän minä ymmärrän mitä tarkoitat.Kunhan vain aikani kuluksi tässä vielä selittelen:)

        Ostin akvan käytettynä ja kyllä osa kaloistani tuli mukana.Sen jälkeen luin netistä kaloista tietoa ja menin kauppaan,ei kukaan ole minua huijannut.Pidän siitä että akvaariossa on elämään,en todellakaan haluaisi että kalastooni kuuluisi vain yksi tai kaksi parvea.Silloin kyllästyisin siihen nopeasti.Ymmärän hyvin miksi ihmiset kyllästyvät akvaarioonsa ja niin moni lopettaa touhun kokonaan.Silloin on ollut yksi parvi kyseessä ja kyllästynyt siihen kun parvi on aina toiminut samalla lailla tms.itse pidän mielenkiintoa yllä ostamalla uusia lajeja.

        minusta kalani ovat todella iloisia ja kyllä huomaisin jos joku olisi apaattinen tai masentunut.En ole kyllä luopumasta yhdestäkään kalasta,mutta pakko ei ole minun hankkia lisää.Mutta jos joku haluaisi auttaa minua vielä,että kuitenkin saattaa käydä niin että menen vielä ostamaan jonkun noista kaloista akvaan.Mutta ei sillä mitään kiirettä silti vielä ole.

        On niitä silti parin vuodenkin ikäisiä kalalajeja jotka eivät elä kauaa...kunhan vain mainitsin.Ja tiedän hyvin että kalat elävät toistakin kymmentä vuotta ja osa noista minunkin kaloistani...


      • patu
        on... kirjoitti:

        300 litrainen.En haluaisi vängätä vastaan mutta,

        Parvikaloja on 6kpl/parvi joka on minimi parvelle ja keltabarbeja 5/kpl joka riittää niille minimiksi parveksi siis barbeille yleensäkin.
        Inkkarit ja kiilakyljet ovat lyöttäytyneet yhteen ja luulisin että jos ottaisin jotain muitakin tetroja liittyisivät niiden laumaan.

        Muuten kerritetrojakin riittäisi 6kpl parveen,mutta 10 kappaleen parvessa tuntisivat olonsa vain varmemmiksi.
        Leväbarbeja on vain kolme yksi vanha ja kaksi nuorempaa,ostettiin vanhalle seuraksi.

        Kyllähän minä kaloista pikkasen tiedän kun akvaario on ollut parisen vuotta nyt ja ajemmin pari vuotta,siinä välissä oli pieni tauko.

        Lehtikaloja on vain kaksi,pariskunta tai niin ainakin luulisin...Eivät ole ikinä pidelleet saati jahdanneet meidän muita kaloja.Kaardinaalitetrojakin oli jossain vaiheessa,eivätkä lehtikalat niitäkään pidelleet,mutta olivat jo niin vanhoja(kaveri lahjoitti) että kuolivat 8-vuotiaina eikä niitä ole ollut sitten sen jälkeen.kissat saivat pistellä poskiinsa sitä mukaan kun sitten ongin kuolleita pois,yksi eli vielä puolisen vuotta sitten eli melkein puoli vuotta yksin kunnes senkin aika sitten tuli.Että tulevat kyllä pienempiekin kalojen kanssa toimeen.täytyy vaan ruokkia tarpeeksi;)

        kyllähän minä ymmärrän mitä tarkoitat.Kunhan vain aikani kuluksi tässä vielä selittelen:)

        Ostin akvan käytettynä ja kyllä osa kaloistani tuli mukana.Sen jälkeen luin netistä kaloista tietoa ja menin kauppaan,ei kukaan ole minua huijannut.Pidän siitä että akvaariossa on elämään,en todellakaan haluaisi että kalastooni kuuluisi vain yksi tai kaksi parvea.Silloin kyllästyisin siihen nopeasti.Ymmärän hyvin miksi ihmiset kyllästyvät akvaarioonsa ja niin moni lopettaa touhun kokonaan.Silloin on ollut yksi parvi kyseessä ja kyllästynyt siihen kun parvi on aina toiminut samalla lailla tms.itse pidän mielenkiintoa yllä ostamalla uusia lajeja.

        minusta kalani ovat todella iloisia ja kyllä huomaisin jos joku olisi apaattinen tai masentunut.En ole kyllä luopumasta yhdestäkään kalasta,mutta pakko ei ole minun hankkia lisää.Mutta jos joku haluaisi auttaa minua vielä,että kuitenkin saattaa käydä niin että menen vielä ostamaan jonkun noista kaloista akvaan.Mutta ei sillä mitään kiirettä silti vielä ole.

        On niitä silti parin vuodenkin ikäisiä kalalajeja jotka eivät elä kauaa...kunhan vain mainitsin.Ja tiedän hyvin että kalat elävät toistakin kymmentä vuotta ja osa noista minunkin kaloistani...

        Mieli tekis auttaa ja voinkin ehdottaa jotain kunhan ensin lukasen tuon ekan juttusi uusiksi.
        Voisitko Vielä kertoa kalastosi kokonaisuuden jotenkin ryhmittämällä lajit niin pääsisin kärryille määristä ja lajeista... Oon ite harrastellut kymmenen vuotta akvaariokaloja ja luulen myös itsekin tietäväni kalojen hoidosta jotain.


      • se sopii
        patu kirjoitti:

        Mieli tekis auttaa ja voinkin ehdottaa jotain kunhan ensin lukasen tuon ekan juttusi uusiksi.
        Voisitko Vielä kertoa kalastosi kokonaisuuden jotenkin ryhmittämällä lajit niin pääsisin kärryille määristä ja lajeista... Oon ite harrastellut kymmenen vuotta akvaariokaloja ja luulen myös itsekin tietäväni kalojen hoidosta jotain.

        5seeprakalaa(näillekin riitti tämä viiden ryhmä),6intiaanisulkaa,
        5kuparimonnista,
        5piikkisilmää(vaikka ei olekaan parvikala niin viihtyyvät pienissä ryhmissä),
        2partaimumonnia(uros ja naaras,ovat sukukypsiä mutta eivät ole innostuneet poikasia tekemään vaikka piiloja ja luolia olisi tarjolla),
        5 keltabarbia,
        2lehtikalaa,
        3leväbarbia,
        1juovaimubarbi,
        6kiilakylkeä,
        4palettikalaa(tulevevat kyllä toimeen keskenään ovat nimittäin kaikki koiraita,että kyllähän jokaisella oma luola löytynee ja sitä pitää vähän puollustaa,mutta ruokkaillessakin tulevat esim.syömään pohjatablettia eivätkä kiusaa toisiaan tai muita kaloja.Ovat uusimmat kalani,olivat pieniä kun hankin ja tarkoitus oli että noista jostain tulisi pariskunta ja loput antaisin pois,mutta kyllähän sen noinkin menee)

        En minä väittänytkään ettet tietäisi ja kyllä noin pitkällä kokemuksella pitäisikin tietää.Itse olen vasta aloittelija sinuun verrattuna.Faunataren sivuja olen seuraillut.Siellä on minusta aika hyvin tietoa kaloista.


      • Vaari-o
        se sopii kirjoitti:

        5seeprakalaa(näillekin riitti tämä viiden ryhmä),6intiaanisulkaa,
        5kuparimonnista,
        5piikkisilmää(vaikka ei olekaan parvikala niin viihtyyvät pienissä ryhmissä),
        2partaimumonnia(uros ja naaras,ovat sukukypsiä mutta eivät ole innostuneet poikasia tekemään vaikka piiloja ja luolia olisi tarjolla),
        5 keltabarbia,
        2lehtikalaa,
        3leväbarbia,
        1juovaimubarbi,
        6kiilakylkeä,
        4palettikalaa(tulevevat kyllä toimeen keskenään ovat nimittäin kaikki koiraita,että kyllähän jokaisella oma luola löytynee ja sitä pitää vähän puollustaa,mutta ruokkaillessakin tulevat esim.syömään pohjatablettia eivätkä kiusaa toisiaan tai muita kaloja.Ovat uusimmat kalani,olivat pieniä kun hankin ja tarkoitus oli että noista jostain tulisi pariskunta ja loput antaisin pois,mutta kyllähän sen noinkin menee)

        En minä väittänytkään ettet tietäisi ja kyllä noin pitkällä kokemuksella pitäisikin tietää.Itse olen vasta aloittelija sinuun verrattuna.Faunataren sivuja olen seuraillut.Siellä on minusta aika hyvin tietoa kaloista.

        eka numero=kalan pituus täys kasvuisena
        x
        toka numero=kalan rasitus kerroin vilkkauden ja koon mukaan
        x
        kolmas numero=lajin määrä akvaariossasi
        =
        rasitus kerroin/sopivan akvaarion koko ko. kalastolle ! ! !



        5seeprakalaa - 6x2x5 = 60
        6intiaanisulkaa - 4x1x6 = 24
        5kuparimonnista - 6x1x5 = 30
        5piikkisilmää - 5x1x5/2 = 12,5
        2partaimumonnia(uros ja naaras,ovat sukukypsiä mutta eivät ole innostuneet poikasia tekemään vaikka piiloja ja luolia olisi tarjolla); sinun onnesi!!! - 15x1x2 = 30
        5keltabarbia - 8x2x5 = 80
        2lehtikalaa - 30x4x2 = 240
        3leväbarbia - 10x2x3 = 60
        1juovaimubarbi - 10x2x1 = 20
        6kiilakylkeä - 4x1x6 = 24
        4palettikalaa - 8x2x4 = 64

        = 644,5 ja akvaariosi oli n. 300 litrainen, tuolla kalastolla sen olisi syytä olla n. 650 litrainen

        Kannattaa lukaista ja hieman opiskella akvaarion hoidosta vaikkas tuolta saitilta ... http://www.aquahoito.info/suomi/index.html

        Opit varmasti lisää ja pystyt antamaan kaloillesi hyvän kodin ja oikeanlaisen hoidon sekä pitämään akvaariossasi järkevän kalaston ilman että kalasi kärsivät varmasti korkeista nitriitti ja nitraatti arvoista.
        Mullakin oli aluksi "tarve" ylikansoittaa akvaariotani kun en mistään mitään tiennyt, mutta opiskelemalla akvaarion hoitoa juuri ko. saitilta ymmärsin ettei kaikkia mukavan näköisiä kaloja voi ahtaa samaan akvaarioon ylen määrin vaan jokaista lajia on kohdeltava sille oikealla tavalla ja pyrittävä antamaan eläimelle mahdollisimman luonnollinen elin ympäristö kuin se vain suinkin on mahdollista.

        - pikaista hoitorutiinin sisäistämistä ja oikeaa asennetta lemmikkejäsi kohtaan t: patu


      • mutta,
        Vaari-o kirjoitti:

        eka numero=kalan pituus täys kasvuisena
        x
        toka numero=kalan rasitus kerroin vilkkauden ja koon mukaan
        x
        kolmas numero=lajin määrä akvaariossasi
        =
        rasitus kerroin/sopivan akvaarion koko ko. kalastolle ! ! !



        5seeprakalaa - 6x2x5 = 60
        6intiaanisulkaa - 4x1x6 = 24
        5kuparimonnista - 6x1x5 = 30
        5piikkisilmää - 5x1x5/2 = 12,5
        2partaimumonnia(uros ja naaras,ovat sukukypsiä mutta eivät ole innostuneet poikasia tekemään vaikka piiloja ja luolia olisi tarjolla); sinun onnesi!!! - 15x1x2 = 30
        5keltabarbia - 8x2x5 = 80
        2lehtikalaa - 30x4x2 = 240
        3leväbarbia - 10x2x3 = 60
        1juovaimubarbi - 10x2x1 = 20
        6kiilakylkeä - 4x1x6 = 24
        4palettikalaa - 8x2x4 = 64

        = 644,5 ja akvaariosi oli n. 300 litrainen, tuolla kalastolla sen olisi syytä olla n. 650 litrainen

        Kannattaa lukaista ja hieman opiskella akvaarion hoidosta vaikkas tuolta saitilta ... http://www.aquahoito.info/suomi/index.html

        Opit varmasti lisää ja pystyt antamaan kaloillesi hyvän kodin ja oikeanlaisen hoidon sekä pitämään akvaariossasi järkevän kalaston ilman että kalasi kärsivät varmasti korkeista nitriitti ja nitraatti arvoista.
        Mullakin oli aluksi "tarve" ylikansoittaa akvaariotani kun en mistään mitään tiennyt, mutta opiskelemalla akvaarion hoitoa juuri ko. saitilta ymmärsin ettei kaikkia mukavan näköisiä kaloja voi ahtaa samaan akvaarioon ylen määrin vaan jokaista lajia on kohdeltava sille oikealla tavalla ja pyrittävä antamaan eläimelle mahdollisimman luonnollinen elin ympäristö kuin se vain suinkin on mahdollista.

        - pikaista hoitorutiinin sisäistämistä ja oikeaa asennetta lemmikkejäsi kohtaan t: patu

        jos on hyvä suodatus ja vaihdan vettä useasti niin kyllä nuokin menevät tuossa tai ovat ainakin menneet tähän asti...no kuitenkin...
        Täytyy sanoa että osasta ei kasva edes täysikasvuisia kaloja koska kuten sanoin niin olen saanut niitä lahjoituksenakin,ovat kituuttaneet pienessä akvaariossa monta vuotta,ainakin monnit ja lehtikalat jäävät pienemmiksi,että silleen tuo laskujuttu ei pidä paikkaansa...ja niin se vanha levärikään ei kasva enään tuosta...

        siis vaari-o=patu,kiva kiva...

        Mutta no kuvitellaan että jos joskus hankkisin vaikka nyt sitten tuhat litraisen akvan niin mitkä noista kaloista sopisi sinne...ja mitkä eivät siedä toisiaan...?minua vain edelleenkin kiinnostaa...yritän epätoivoisesti herätellä täällä keskustelua ja järkeilyä kun tämä on niin kuollut palsta...Kalojen luonteista tietoa kiitos...En ole sitten itse otamassa yhtään lisää kalaa kuhan sanoin vielä ettei jää ketään mietityttämään...


      • Vaari-o
        mutta, kirjoitti:

        jos on hyvä suodatus ja vaihdan vettä useasti niin kyllä nuokin menevät tuossa tai ovat ainakin menneet tähän asti...no kuitenkin...
        Täytyy sanoa että osasta ei kasva edes täysikasvuisia kaloja koska kuten sanoin niin olen saanut niitä lahjoituksenakin,ovat kituuttaneet pienessä akvaariossa monta vuotta,ainakin monnit ja lehtikalat jäävät pienemmiksi,että silleen tuo laskujuttu ei pidä paikkaansa...ja niin se vanha levärikään ei kasva enään tuosta...

        siis vaari-o=patu,kiva kiva...

        Mutta no kuvitellaan että jos joskus hankkisin vaikka nyt sitten tuhat litraisen akvan niin mitkä noista kaloista sopisi sinne...ja mitkä eivät siedä toisiaan...?minua vain edelleenkin kiinnostaa...yritän epätoivoisesti herätellä täällä keskustelua ja järkeilyä kun tämä on niin kuollut palsta...Kalojen luonteista tietoa kiitos...En ole sitten itse otamassa yhtään lisää kalaa kuhan sanoin vielä ettei jää ketään mietityttämään...

        Mikä suodatin?
        Liian usea veden vaihto tuppaa alentamaan bakteerikannan määrää akvaariossa joka taasen on vesiarvo tasapainon kannalta huonompi asia.

        Liikakansoitus todellakin nostaa nitriitti ja nitraatti arvoja veden vaihtojen välillä ja näin ollen kalat stressaantuvat jatkuvasta veden tasapainon vaihtelevuudesta ja herkimmät kalat saatavat sairastua yllättävänkin helposti ilman minkäänlaista muuta syytä.

        Et ole ensimmäinen etkä viimeinen kellä on runsaasti ylikansoitettu akvaario ja joka ei ymmärrä akvaarion hoidon perusteiden tiettyjä faktoja joita ei voi vaan mitenkään ylittää tai mennä matalan aidan alitse, valitettavasti.
        Tiettyjä faktoja TULEE noudattaa jos aikoo antaa hoidokeilleen parhaan mahdollisen avun seura akvaariossaan.
        Tää ei ole ihan niin helppoa kuin joku kissojen tai koirien hoitaminen, pitää todellakin tietää vesikemian perustiedot akvaarion hoidon kannalta ja hallita veden eri aineosien pitoisuuksien mittaukset sekä ymmärtää mitä kaikkea ne kalojen kannalta tarkoittavat.

        Voisin vetästä tähän nyky akvaarioosi sopivan kalasto ehrotuksen ja sitten siihen tuhannen litran haamu akvaasi oman ehrotuksen noista kaloista joita sulla nyt tällä hetkellä on... palaillaan, moe!


      • Vaari-o
        se sopii kirjoitti:

        5seeprakalaa(näillekin riitti tämä viiden ryhmä),6intiaanisulkaa,
        5kuparimonnista,
        5piikkisilmää(vaikka ei olekaan parvikala niin viihtyyvät pienissä ryhmissä),
        2partaimumonnia(uros ja naaras,ovat sukukypsiä mutta eivät ole innostuneet poikasia tekemään vaikka piiloja ja luolia olisi tarjolla),
        5 keltabarbia,
        2lehtikalaa,
        3leväbarbia,
        1juovaimubarbi,
        6kiilakylkeä,
        4palettikalaa(tulevevat kyllä toimeen keskenään ovat nimittäin kaikki koiraita,että kyllähän jokaisella oma luola löytynee ja sitä pitää vähän puollustaa,mutta ruokkaillessakin tulevat esim.syömään pohjatablettia eivätkä kiusaa toisiaan tai muita kaloja.Ovat uusimmat kalani,olivat pieniä kun hankin ja tarkoitus oli että noista jostain tulisi pariskunta ja loput antaisin pois,mutta kyllähän sen noinkin menee)

        En minä väittänytkään ettet tietäisi ja kyllä noin pitkällä kokemuksella pitäisikin tietää.Itse olen vasta aloittelija sinuun verrattuna.Faunataren sivuja olen seuraillut.Siellä on minusta aika hyvin tietoa kaloista.

        300 litraiseen akvaarioon sopiva kalasto

        8 Seeprakalaa
        20 Intiaanisulkaa
        10 Kuparimonnista
        10 Piikkisilmää
        1 Partaimumonnia(koiras tai naaras)

        tai vaihtoehto 2

        7 Keltabarbia,
        2 Lehtikalaa,
        3 Leväbarbia, jos akva on yli 150cm pitkä
        1 Juovaimubarbi, jos akva on yli 150cm pitkä, menee luultavasti samassa parvessa Levisten kanssa
        1 Partaimumonnia(koiras tai naaras)


        Tuhannen litran akvaario suunnitelma;

        15 Seeprakalaa
        15 Kuparimonnista
        15 Piikkisilmää
        5 Partaimumonnia (Koiraita ja ehkä naaras),
        8 Keltabarbia,
        2 Lehtikalaa, saattavat veroittaa pikku kaloja mutta elävällä ruoalla kaloja syöttäminen on kiellettyä
        3 Leväbarbia,
        1 Juovaimubarbi,
        16 Kiilakylkeä,
        4palettikalaa, näistäkin koituu yhtälailla harmia kuin partiksista jos alkavat kutemaan, oletko varmasti saamassa kaikki poikaset myytyä tai lahjoitettua jonnekin???!


      • että...
        Vaari-o kirjoitti:

        300 litraiseen akvaarioon sopiva kalasto

        8 Seeprakalaa
        20 Intiaanisulkaa
        10 Kuparimonnista
        10 Piikkisilmää
        1 Partaimumonnia(koiras tai naaras)

        tai vaihtoehto 2

        7 Keltabarbia,
        2 Lehtikalaa,
        3 Leväbarbia, jos akva on yli 150cm pitkä
        1 Juovaimubarbi, jos akva on yli 150cm pitkä, menee luultavasti samassa parvessa Levisten kanssa
        1 Partaimumonnia(koiras tai naaras)


        Tuhannen litran akvaario suunnitelma;

        15 Seeprakalaa
        15 Kuparimonnista
        15 Piikkisilmää
        5 Partaimumonnia (Koiraita ja ehkä naaras),
        8 Keltabarbia,
        2 Lehtikalaa, saattavat veroittaa pikku kaloja mutta elävällä ruoalla kaloja syöttäminen on kiellettyä
        3 Leväbarbia,
        1 Juovaimubarbi,
        16 Kiilakylkeä,
        4palettikalaa, näistäkin koituu yhtälailla harmia kuin partiksista jos alkavat kutemaan, oletko varmasti saamassa kaikki poikaset myytyä tai lahjoitettua jonnekin???!

        juovaimubarbi ei mene levisten kanssa koska on reviiri kala.asustelee meillä kukka ruukussa ja ajaa kaikki jotka eksyvät suuaukolle...että se näyttää erilaiselta kuin levis ja myös käyttäytyy erilailla.
        Pieni mutta,akva ei ole kuin 135cm pitkä että se mikä on pituudesta pois on korkeudessa ja leveydessä...

        "4palettikalaa, näistäkin koituu yhtälailla harmia kuin partiksista jos alkavat kutemaan, oletko varmasti saamassa kaikki poikaset myytyä tai lahjoitettua jonnekin???!"
        -sanoinhan että kaikki ovat samaa sukupuolta ja tietääkseni että jos ne lisääntyvät niin se olisi jo ihme:D

        yks tuhat viis sataa litrainen akvaario olis myynnis muistaakseni 500ekiä mut en ole varma että aijonko ostaa kun eipä ole hajua mihin sellaisen panisi kun olohuoneessa on muutenkin pari akvaariota jo...


      • sitä pitänee kyllä järkeill...
        Vaari-o kirjoitti:

        Mikä suodatin?
        Liian usea veden vaihto tuppaa alentamaan bakteerikannan määrää akvaariossa joka taasen on vesiarvo tasapainon kannalta huonompi asia.

        Liikakansoitus todellakin nostaa nitriitti ja nitraatti arvoja veden vaihtojen välillä ja näin ollen kalat stressaantuvat jatkuvasta veden tasapainon vaihtelevuudesta ja herkimmät kalat saatavat sairastua yllättävänkin helposti ilman minkäänlaista muuta syytä.

        Et ole ensimmäinen etkä viimeinen kellä on runsaasti ylikansoitettu akvaario ja joka ei ymmärrä akvaarion hoidon perusteiden tiettyjä faktoja joita ei voi vaan mitenkään ylittää tai mennä matalan aidan alitse, valitettavasti.
        Tiettyjä faktoja TULEE noudattaa jos aikoo antaa hoidokeilleen parhaan mahdollisen avun seura akvaariossaan.
        Tää ei ole ihan niin helppoa kuin joku kissojen tai koirien hoitaminen, pitää todellakin tietää vesikemian perustiedot akvaarion hoidon kannalta ja hallita veden eri aineosien pitoisuuksien mittaukset sekä ymmärtää mitä kaikkea ne kalojen kannalta tarkoittavat.

        Voisin vetästä tähän nyky akvaarioosi sopivan kalasto ehrotuksen ja sitten siihen tuhannen litran haamu akvaasi oman ehrotuksen noista kaloista joita sulla nyt tällä hetkellä on... palaillaan, moe!

        Akvassa on kaksi sisäsuodatinta kummassakin päässä ja kupla juttu keskellä että kiertoa on ihan hyvin...Isompi on joku eheimin suodatin...mistä sen saa tietää mikä niistä se oikein on?
        ja pienempi on RENA joka suodattaa 3,4l/min,siinä se oikein luki...

        En minä kuin kerran viikossa ja silloinkin hmmm....50litraa arviolta...veden vaihdon yhteydessä ainakin kuparimonniset ja seeprakalat innostuvat kosiskelemaan...kuparit ui toistensa kyljissä kiinni ja jotenkin suullansa hinkkaavat...ja seeprakoiraille tulee vihreä puku ja ajavat pulleita naaraita takaa ja sitten ajavat muita pikkukaloja pois kun luulevat niitä kilpailijoksi...

        Minusta ainakin kalat voivat ihan hyvin ja ovat onnellisia...Eivät ne tietääkseni olisi noin innokkaita muuten...


    • moni

      näytä tietävän kalojen luonteista tuon taivaallista kun eivät osaa vastata:(
      hmmmph...

      • Vaari-o

        Mun lisäkseni kolme neljä antaa mielestäni paikkaansa kommentteja joista kannattaa ottaa vaarin. ;P

        No, oon mäkin joskus väärässä mutta koitan korjata virheeni hetimiten ettei tule johdettua harhaan. semppii sano äiti muari muinoin.


      • kuten...
        Vaari-o kirjoitti:

        Mun lisäkseni kolme neljä antaa mielestäni paikkaansa kommentteja joista kannattaa ottaa vaarin. ;P

        No, oon mäkin joskus väärässä mutta koitan korjata virheeni hetimiten ettei tule johdettua harhaan. semppii sano äiti muari muinoin.

        tuossa juovaimubarbin kohdalla,mutta eipä se mittään:)


    • Anonyymi

      juu

    • Anonyymi

      Näin on.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 191
      2393
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      54
      2144
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      186
      2063
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      172
      1712
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1267
    7. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      6
      1225
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1205
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      16
      1198
    10. Venäjän sissit lakkojohtajat

      Odottavat 'lisätä lakkoja' Toverit käskyttää. Eikä ensimmäinen kerta.
      Suomen Keskusta
      3
      1098
    Aihe