Sain ulosottovirastolta VIREILLETULOILMOITUKSEN.
Siinä mainittiin VIREILLETULOPÄIVÄ syskuussa.
Kun tuo teksti on tavalliselle Juupelille munkkilatinaa, niin kysyisin tietävämmiltä, mitä tarkoittaa ilmoituksessa mainittu
- PASSIIVIREKISTERÖINTI "Hakija on hakemuksessaan pyytänyt saatavansa passiivirekisteröintiä."
ja
- TODISTUS ASIAN VIREILLÄOLON PÄÄTTYMISESTÄ "Teillä on oikeus pyynnöstä saada asian vireillä olon päättymistä koskeva todistus."
Mitä tamä tasrkoittaa? Kyseessä on lama-ajan velka, jonka lainhaku on vuodelta 1995.
Passiivirekisteri? Vireilläolo päättynyt?
8
14619
Vastaukset
- oik.yo
Passiivirekisteröinnillä on tarkoitus tehostaa ulosottoa. Mikäli sinut todetaan varattomaksi kirjataan saatava velkojan pyynnöstä passiivirekisteriin 2-vuodeksi. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että mikäli joku toinen velkoja saattaa ulosottoasian vireille tämän 2-vuoden aikana, joka johtaa onnistuneeseen ulosmittaukseen niin myös passiivissa oleva velkoja saa oman osuutensa tilityksessä. Passiivisaatava siis tavallaan herää henkiin ja voi johtaa suurempaa ulosmittaukseen niin, että parhaimmassa tapauksessa kummatkin velat tulevat tyydytetyiksi. Pelkän passiivisaatavan perusteella ei vouti lähde omatoimisesti sinun tilannettasi kartoittamaan vaan se vaatii sen, että joku toinen saattaa asian vireille. Toki myös passiivin kirjatun saatavan velkoja voi uudistaa ulosottoasian uudella hakemuksella, jolloin avustava ulosottomies tekee vähintään asetuksessa määrätyt kartoitukset.
Todistus vireilläolon päättymisestä voi olla hyödyllinen joillekin esimerkiksi toiseen ammattiin hakeutuessa. Siinä näkyy mm. mahdollisesti se, että ulosottoasian virelläolo on päättynyt velan maksamiseen.- Juupeli
Pitääkö minun ottaa yhteyttä ulosottomieheen ja listautua varattomaksi? Olen pitkäaikaistyötön ja minulla ei ole omaisuutta.
Mitä tehdä tässä tilanteessa. Onko parasta antaa asian jäädä minun puolestani "passiivirekisteriin" - oik.yo
Juupeli kirjoitti:
Pitääkö minun ottaa yhteyttä ulosottomieheen ja listautua varattomaksi? Olen pitkäaikaistyötön ja minulla ei ole omaisuutta.
Mitä tehdä tässä tilanteessa. Onko parasta antaa asian jäädä minun puolestani "passiivirekisteriin"Ulosottomenettely tulee johtamaan varattomuusmerkintään mikäli omaisuutta ei ole ja ansiot ovat niin pienet ettei ulosotto ole mahdollista. Asia tulee todeta viranpuolesta ulosottomenettelyssä.
En tiedä oletko käynyt kunnallisessa velkaneuvonnassa selvittämässä esimerkiksi velkajärjestelymahdollisuutta.
Ulosottoperusteiden täytäntöönpano muuttui määräaikaiseksi hiljakkoin. Pääsääntöisesti ne ovat täytäntöönpantavissa 15-vuotta lopullisesta velkomustuomiosta. Eräissä harvoissa tapauksissa aika on 20-vuotta. Tämä on viimeinen peräseinä, jonka jälkeen saatavan oikeudellinen ulosottoperintä ei ole mahdollista. - Juupeli
oik.yo kirjoitti:
Ulosottomenettely tulee johtamaan varattomuusmerkintään mikäli omaisuutta ei ole ja ansiot ovat niin pienet ettei ulosotto ole mahdollista. Asia tulee todeta viranpuolesta ulosottomenettelyssä.
En tiedä oletko käynyt kunnallisessa velkaneuvonnassa selvittämässä esimerkiksi velkajärjestelymahdollisuutta.
Ulosottoperusteiden täytäntöönpano muuttui määräaikaiseksi hiljakkoin. Pääsääntöisesti ne ovat täytäntöönpantavissa 15-vuotta lopullisesta velkomustuomiosta. Eräissä harvoissa tapauksissa aika on 20-vuotta. Tämä on viimeinen peräseinä, jonka jälkeen saatavan oikeudellinen ulosottoperintä ei ole mahdollista.Kysäisen vielä arvoisalta oikeustieteilijältä ja muilta tietoniekoilta: miksi sain tämän ilmoituksen ulosottovirastolta juuri nyt? Onko tässä käymässä niin onnellisesti, että koko velka on vanhenemassa ja tällä passiivimerkinnällä velkoja, joka on monen vaiheen ja saksalaisen säästöpankin kautta päätynyt takaisin Suomeen ja nyt perintäyhtiön omaisuudeksi, haluaa pitää velkaansa voimassa.
Alun pitäen velka on muistaakseni vuodelta 1990 ja takausvelka, johon lainhaku haettiin 1995.
Kiitokset, hyvää syksyä toivottaa Juupeli - velkakierre painaa
Juupeli kirjoitti:
Mitä tehdä tässä tilanteessa. Onko parasta antaa asian jäädä minun puolestani "passiivirekisteriin"Toi tilanne on ihan tärkeä juttu. Eiks ulosottomiehen perintä päädy 10 v jälkeen. Ennakoiko tämä ilmoitus sitten sitä?
Myös mulle olisi hyötyä tietoniekkojen vastauksista. Kiitos etukäteen - sain kirjeen voudilta
velkakierre painaa kirjoitti:
Toi tilanne on ihan tärkeä juttu. Eiks ulosottomiehen perintä päädy 10 v jälkeen. Ennakoiko tämä ilmoitus sitten sitä?
Myös mulle olisi hyötyä tietoniekkojen vastauksista. Kiitos etukäteenmitä nuo termit tarkoittavat puhtaalla suomen kielellä? Vastatkaa, pliiz!
- mihkään pääty
velkakierre painaa kirjoitti:
Toi tilanne on ihan tärkeä juttu. Eiks ulosottomiehen perintä päädy 10 v jälkeen. Ennakoiko tämä ilmoitus sitten sitä?
Myös mulle olisi hyötyä tietoniekkojen vastauksista. Kiitos etukäteenTuon oik.tiet.yo:n kommentit pitäis kai sulle selventää ettei 10v ole se raja ulosotossa,hän mainitsi erikoistapauksissa 20v,tarkoittaa jos asiantiimoilta on saatu vankeustuomio,ehdoton tai ehdollinen,niin silloin asia on eri,vuosia saattaa rapsahtaa roimasti lisää ulosottoon,tietysti asia pitää laittaa tuomioistuimeen vireille lisäaikaa anottaessa,entisen päättyessä,en muista aikaa jolloin se pitää tehdä,ehkä alussa mainitsemani henkilö sen tietää.
- varaton nro2
jos ulosotto toteaa sinut varattomaksi voi velkoja halutessaan laittaa sinut passiivirekisteriin.
passiivirekisteris oleminen kestää munmuistin mukaan kaksi vuotta.kun olet passiivirekisterissä niin sun tuloja ja varallisuuksia voidaan kytätä ja jos äkki rikastumista ilmenee niin velkoja puuttuu asiaan.esim.veronpalutukset voidaan ulosmitata kokonaisuudessan!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi254799- 883734
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483165- 542677
- 2072655
- 522625
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322420- 1532350
- 311955
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1091565