Ylä-aste pois!!

koulu ei kiinosta

Koulu palvelee vain tiettyä ihmisryhmää. Nimittäin niitä, jotka menevät lukioon. Peruskoulu voisi ihan hyvin loppua ala-asteeseen. Yleissivistys ei ole peruste koulutukseen, sillä sillä ei ole käytännössä mitään merkitystä!

22

2540

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pelle

Otsikon ja nimimerkin perusteella en kannata.

• arzi mccoy

Onhan se hyvä, että maailmassa on myös tyhmiä ihmisiä... No,mutta ilman yläastetta(se on ilman väliviivaa) joka amiksessa jouduttaisiin opettamaan tyhmille kakaroille esim. matematiikkaa, äidinkieltä, englantia, ruotsia, fysiikkaa, kemiaa jne. Amiksen pituus voisi nousta 3v ehkäpä 5vuoteen. Paljon helpompaa opettaa nämä asiat kaikille kerralla yläasteella. Kunhan tuosta ny muutaman vuoden kasvat niin ehkä ymmärrät.

• Pete

Niin ajattelin minäkin siinä iässä kun olin yläasteella... Jätinpä sitten koulun kesken kasilla ja menin pimeisiin töihin, mutta nyt kun olen 19-v. niin vituttaa rankasti. Käyn tällä hetkellä loppuun ysiä aikuislukion kautta ja keväällä alkaa aikuislukion opinnot, mutta olisin jo ties missä jos olisin käynyt kouluni ajallaan!

Minulla tilannetta helpottaa se että osaan hyvin englannin, ruotsin, äidinkielen ja muut perusaineet, mutta jos olisin yleissivistykseltäni heikoilla, tämä olisi todellinen ongelma. Nyt se onneksi on vain hidaste, mutta tiedoksi kuitenkin teille koululaisille: Se koulunkäynti on ihan oikeesti kannattavaa!!

Vaikka nyt tuntuu siltä ettei yläasteesta olisi mitään hyötyä, siitä on! Ja koulua ei ikinä saa lopettaa yläasteeseen, vaan jatkakaa vähintään amikseen!! Peruskoulutason papereilla ei pääse yhtään mihinkään, saa tehdä hanttihommia mitättömällä palkalla ja hyvin todennäköisesti määränpäänä on keski-iän alkoholismi tai huumeet. Tästä on lähipiirissäni helvetin paljon esimerkkejä ja voin vannoa että se on totuus!

• Haavekuva

Siis Kyllähän sitä ajattelisi että perhana ylä-aste on yhtä helvettiä ja eihän ylä-asteen opetuksia mihinkään tarvitse,mutt hei missäs välissä sitä opettelee esim.fysiikan ja kemian alkeet,ku eihän siellä (esim.)lukiossa mitään kemian alkeita opiskella vai??

• ...

en kannata

• Koulu kannattais kiinnostaa

Ehkä välillä saattaa yläasteella tuntua murrosiän "haistakaa paska" kourissa, mutta etköhän nyt kuitenkin käy pakollisen peruskoulun. Kun kasvat vähän niin ymmärrät peruskoulun ja sen opettamien aineiden merkityksen. Ja sehän on ilmainen se koulu!

Jos et ikinä olisi kuullutkaan mitään kemiasta/fysiikasta/terveystiedosta/yhteiskuntaopista jne. niin olisit aika vitun tyhmä.

Ja kannattaa muuten hoitaa se yläastekkin niin, että pääset vielä sieltäkin johkin kouluun! Itsekkin tajusin ysin lopussa, että vittu, enhän minä pääse näillä arvosanoilla mihkään, mutta sain pidettyä numerot niin hyvinä, että pääsin haluamaani kouluun. Eli se yläastekkin kannattaa suorittaa kunnolla!

• koulu ei kiinosta

Minulla on keskiarvo 8,6 vaika olen jättänyt kaikki läksyt tekemättä, enkä ole lukenut kokeisiin. Minulla oli tämä sama tietomäärä myös ilman koulujakin.

Mitä hyötyä siitä yleissivistyksestä on?

• siis

osaisit kaiki ruotsin ja englannin jutut ilman kouluakin.. hei jes. onnee sulle.

• koulunsa käynyt

Ai mitäkö hyötyä yleissivistyksestä on? No kuule, esimerkiksi se hyöty, että saatat sen avulla ymmärtää miksi yläaste on tärkeä... Yleissivistys avartaa maailmankatsomusta ja auttaa ymmärtämään nykymaailman ilmiöitä. Sinua se voi auttaa myös oikeinkirjoituksessa. Saatat oppia jopa pilkkusäännöt ja muita tärkeitä kielioppisääntöjä. Voit sanoa "myös ilman kouluja" tai "ilman koulujakin", mutta et "myös ilman koulujakin". Koeta hyvä ihminen ainakin opetella oma äidinkielesi kunnolla ennen kuin alat valittaa yläasteen turhuudesta.

• "Koulu ei kiinnosta...

koulu ei kiinosta, kirjoitti 2.10.2005 klo 09.15: "Minulla on keskiarvo 8,6 vaika olen jättänyt kaikki läksyt tekemättä, enkä ole lukenut kokeisiin. Minulla oli tämä sama tietomäärä myös ilman koulujakin."

Olet tainnut kylläkin saada aika paljon lahjapisteitä/-numeroita opettajaltasi.

Sinuna olisin kylläkin tyytyväinen, tai (niinkuin luultavasti teit), huijasit joko keskiarvo-numerosi, taikka sen, että vihaan ylä-astetta...

• neiti
        "Koulu ei kiinnosta... kirjoitti:

koulu ei kiinosta, kirjoitti 2.10.2005 klo 09.15: "Minulla on keskiarvo 8,6 vaika olen jättänyt kaikki läksyt tekemättä, enkä ole lukenut kokeisiin. Minulla oli tämä sama tietomäärä myös ilman koulujakin."

Olet tainnut kylläkin saada aika paljon lahjapisteitä/-numeroita opettajaltasi.

Sinuna olisin kylläkin tyytyväinen, tai (niinkuin luultavasti teit), huijasit joko keskiarvo-numerosi, taikka sen, että vihaan ylä-astetta...

Toisilla yksinkertaisesti on sellaiset kyvyt, että lusmuavat yläasteen tekemättä läksyjä ja saavat silti ihan kohtuullisia numeroita. Lukiossa tuo peli ei vetele enää, koska tietoa tulee niin suurena ryöppynä lyhyessä ajassa. Lukiossa käydään yhden jakson aikana suurinpiirtein se määrä asiaa mitä yläasteella tulee koko lukuvuonna. Ehkä ei ihan, mutta kuitenkin.

Itse lusmusin yläasteen ysin keskiarvolla, ja nyt lukiossa pitää opetella läksyjä viimein tekemään, jotta mukana pysyn. Rankkaa. :/ Olisi voinut olla huomattavasti parempi keskiarvo jos läksyt olisin tehnyt...

• eräs--

Kuvitellaan, että yläastetta ei olisi vaan nämä 12-vuotiaat nassikat, joilla murrosikä alkamassa, sysätään työelämään tai päättämään urasuuntautumisestaan. Kohta olisi yli 15-vuotiaita valittamassa kuinka heidän piti lapsina tehdä päätös menevätkö kaupankassaksi vai kouluttavatko itsensä parempipalkkaiseen työhön. Jotkut puhuvat yleissivistyksestä, mutta kyllä se opiskelurutiinin oppiminen oli tärkeintä mitä yläasteella ja lukiossa oppi(edes lukion päästötodistuksella ei väliä, auttaa vain pääsemään seuraavaan etappiin). Oli sinulla mitkä arvosanat tahansa, niin ketään ei työmaailmassa kiinnosta sellaiset. Toisaalta olisi hyvä, että koulutuksesta tehtäisiin mahdollisimman vapaaehtoista, ja ne jotka osavat sitä arvostaa kävisivät kouluja ja muut sitten kärsisivät myöhemmin jos päätös ei ollutkaan silloin hyvä. Tiedoksesi, että tieto on tulevaisuuden tärkeimpiä pääomia. Ilman ihmisiä, jotka käyttävät tietoa hyväkseen poimisimme vielä marjoja metsistä ja Nokia myisi vieläkin pelkkiä saappaitaan. Ja mitä yleissivistykseen tulee; kuka haluaisi antaa itsestään tyhmän kuvan? Mitä yläasteeseen tulee niin siellähän kaikki annetaan suunilleen tarjottimella valmiiksi pureskeltuna, ei voi olla niin laiskaa ja hormoonit niin pahasti hyrrätä etteikö kolmea vuotta kestäisi.

• väärin

yläaste kirjoitetaan yhteen toisin kuin ala-aste.

• lollari

Muhahaa! tää meni jo hyvin :DDD
      Ehkä pahin vähään aikaan. Tyyppi ei osaa edes kirjottaa ja haluu yläasteen jo pois. Muahhahhahhaa.. Kasvata karvat ja aivot ja yritä sen jälkeen uudestaan :DDD

• ylä-aste

Eiköhän se olekin ihan sama, kuinka itse kukin vaikka yläasteen /ylä-asteen kijoittaa (sama suomenkieli, suomen kieli), se riippuu ihmisestä.

Periaatteessa kummatkin ovat oikein...

• lollari
        ylä-aste kirjoitti:

Eiköhän se olekin ihan sama, kuinka itse kukin vaikka yläasteen /ylä-asteen kijoittaa (sama suomenkieli, suomen kieli), se riippuu ihmisestä.

Periaatteessa voisit vilkaista ÄIDINKIELEN KIRJAA! jo ala-asteen kirjoissa selitetään yhdyssanasäännöt.

• yläaste
        ylä-aste kirjoitti:

Ei se ole oikein. Jos kerran mielestäsi koulutus on turhaa niin turha siitä loukkaantua jos sinua pidetään tyhmänä ja oppimattomana. Jos on kaksi SAMAA vokaalia peräkkäin yhdyssanassa (linja-auto, ala-aste jne.) käytetään yhdysviivaa. Ei ole hämä-häkkiä, kerros-taloa eikä ylä-astetta

• ops
        ylä-aste kirjoitti:

sillä yläastetta tai ala-astetta ei enää ole olemassakaan.

On vain perusopetuksen luokat 1-6 ja 7-9.

Ja sekin on ihan sama, miten oman nimensä kirjoittaa. Jos etunimi on vaikka Maija, niin voihan sen kirjoittaa vaikka Pertti. Mitä väliä?

No se väli, että sellaisen kuvan itsestäsi annat, miten kirjoitat. Itse en viitsisi jättää sellaista kuvaa itsestäni, että olen ihan toope. Ja jos ei osaa kirjoittaa edes yhdyssanoja oikein, niin oikeastikin on vähän toope - eikä se siitä vähättelemällä tai selittelemällä muutu.

• TITUS13
        ylä-aste kirjoitti:

Olet aivan oikeassa!Mitä väliä sillä on?Itse kirjoitan sen yläaste.

• Riukka

Kyllä sinä sitä koulua tarvitset, kun et osaa edes kirjoittaa sanaa yläaste.
      Ja koulu palvelee myös muitakin kuin lukioon meneviä. Yleissivistystä tarvitaan aina. Miten perustelet sen että koulu palvelee vain lukioon meneviä?

• kaisu.jarvinen

ylä asteella on paljon pahempaa perunaa kuin ala-asteella ylä-asteella täytyy muuttaa ruoka.

• jo lukiossa

Ei takuulla, se on vielä ihan tarpeellinen kasvamisen kannalta! Koulussani on sekä lukio että peruskoulun yläaste. Kun niiden käytäviä vertaa, ero on huomattava: lukion käytävä on siisti, kun taas yläasteen käytävän seinissä on mustia jälkiä ja kattolevyjä on noussut paikoiltaan (myös epämääräinen ominaishaju). Ilman yläastetta 13-15-vuotiaat (lue: lapset) olisivat pakollisen koulutuksen päättyessä vielä siinä iässä, ettei lukioon tai muuhunkaan toisen asteen koulutukseen meno jaksa kiinnostaa. Eli peruskoulun pituus vain entisellään, mieluiten vielä muutama vuosi pidemmäksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      89
      2638
    2. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      203
      1668
    3. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      116
      1600
    4. Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!

Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois
      Suomalaiset julkkikset
      41
      1461
    5. Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla

Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v
      Ikävä
      64
      1222
    6. Juhannusterveiset kaivatulle

Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻
      Ikävä
      76
      1015
    7. Kaupunki osti Absin

Nyt vaan yrittäjiä kaivataan
      Haapavesi
      56
      979
    8. Sä oot kyllä

Aika erikoinen nainen
      Ikävä
      45