Osmankäämin säilytys/kuivaus?

ultsi79

Kävin keräämässä luonnosta osmankäämiä. Kuinka sitä voisi kuivata niin, että kasvi säilyttäisi kauniin "tähkänsä"? Yleensähän se tähkä jossain vaiheessa hajoaa höytyväksi. Pitäisikö kasvi laittaa tähkä alaspäin kuivumaan ja sen jälkeen ruiskuttaa siihen esim. hiuslakkaa sitomaan hajoamista? Vai onko parempia ehdotuksia? Tarkoitus olisi siis saada käämistä kaunis kuivakimppu lasiseen pulloon (ei vettä) pitkäaikaiseksi silmäniloksi. Kaikki vinkit otetaan mielenkiinnolla vastaan.

10

9474

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ultsi79

      Eikö kukaan muka tiedä, miten näitä saisi parhaiten kuivattua? Ovat nyt roikkuneet ulkona katoksessa noin viikon ajan. Eivät ole ainakaan vielä suuremmin kuivaneet. Sisällä kuivuisivat taatusti nopeammin, mutta pelkään että muuttuvat sisällä kuivattaessa nopeasti haituvaksi. Missähän vaiheessa noihin kannattaisi suihkuttaa lakkaa?

      • tuva

        Jos ne on nyt ulkona,niin sitä lakkaa täytyy laittaa heti kun vie sisälle,muuten ei kestä kauan ,kun ne poksahtaa rikki,hiuslakkaa olen laittanut ja hyvin on säilynyt.


      • JUlPPI
        tuva kirjoitti:

        Jos ne on nyt ulkona,niin sitä lakkaa täytyy laittaa heti kun vie sisälle,muuten ei kestä kauan ,kun ne poksahtaa rikki,hiuslakkaa olen laittanut ja hyvin on säilynyt.

        Kauan sitten toimme osmankäämejä kotiin ja huomasimme että kuivuivat itsestään sisällä kunhan ei laittanut veimaljakkoon niitä.

        Luulisin että kyse on siitä minkä vaiheen niitten kehitys on luonnossa saavuttanut, jos ottaa ne heti kun "pamput" ovat muodostuneet, voivat kuivuakin, mutta jos siemennysaika on kovin lähellä, niin varsissa oleva vesi riittää sen aktivoimiseen :(
        ja huoneoloissa se tapahtuikin todella noeasti :)


    • Anonyymi

      Minä olen heti kerättyäni ruiskuttanut runsaasti hajusteetonta hiuslakkaa. Antanut kuivahtaa ja sitten ruiskutranut vielä kerran. Lehdet olen ottanut pois. Olen kuivannut ne maljakossa ilman vettä. Säilyivät minulla monta vuotta kunnes kyllästyin ja annoin ne seuraavalle.

    • Anonyymi

      Olen kerännyt osmankäämiä monet monet vuodet ja säilyneet ovat ehjänä kunnes heitän pois kun uudet tulevat seuraavana kesänä. Kaikkein tärkein on oikea aika poimia ettei kukinto ole lakastumassa yhtään, hiuslakkaa en ole käyttänyt koskaan. Kuivatan noin viikon pannuhuoneessa alaspäin jossa lämpöä noin 37as.roikkuen.

      • Anonyymi

        ,,, vuosien jälkeen!
        Minä juuri äsken keräilin Osmankäämiä isosta ojasta. Sain varovasti olla, etten pudonnut. Jalassa vaan puutarha"kalossit".

        Monena vuonna kerännyt. Nyt en taida viedä autotalliin, tuli ikävää sotkua kerran. Joka paikka täynnä sitä haituvaa.

        Luin tuossa vihjeitä millä estäisi purkautumisen. Yksi oli jotain rakennseuslakkaa (en tarkkaan muista) ja toinen glyseriiniä. Saisikohan sitä apteekista?.

        Viime vuonna jätin ulos pihaan. Kaippa keväällä (täällä mökillä) heitin menemään, kun huonon näköiset.
        Hiuslakkaa ei taida olla, kai joskus suihkutinkin, ei ehkä tarpeeksi. Kokeilen sitä glyseriiniä, jahka löydän sellaista. Vien kuitenkin talliin kuivumaan, ei kiirettä ei hetkeen "räjähdä"!.
        Jospa näin elokuussa joku eksyisi tälle sivulle. On vuosia välissä, monesti olen vastaavia 24 saanut jatkumaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ,,, vuosien jälkeen!
        Minä juuri äsken keräilin Osmankäämiä isosta ojasta. Sain varovasti olla, etten pudonnut. Jalassa vaan puutarha"kalossit".

        Monena vuonna kerännyt. Nyt en taida viedä autotalliin, tuli ikävää sotkua kerran. Joka paikka täynnä sitä haituvaa.

        Luin tuossa vihjeitä millä estäisi purkautumisen. Yksi oli jotain rakennseuslakkaa (en tarkkaan muista) ja toinen glyseriiniä. Saisikohan sitä apteekista?.

        Viime vuonna jätin ulos pihaan. Kaippa keväällä (täällä mökillä) heitin menemään, kun huonon näköiset.
        Hiuslakkaa ei taida olla, kai joskus suihkutinkin, ei ehkä tarpeeksi. Kokeilen sitä glyseriiniä, jahka löydän sellaista. Vien kuitenkin talliin kuivumaan, ei kiirettä ei hetkeen "räjähdä"!.
        Jospa näin elokuussa joku eksyisi tälle sivulle. On vuosia välissä, monesti olen vastaavia 24 saanut jatkumaan.

        Hei! Jatkoa vähän eilislitaiseen.
        Rupesin niitä karsimaan pienemmäksi. Nyt liiat pois.

        Nyt yllätys 1/15 osmankäämistä erilainen. En ollut aikaisemmin nähnyt. Varren päässä oli ensin vaalean kellertävää "patukkaa" noin 15 sentiä ja sitten vasta ruskea, normaali värinen, se parikymmentä senttiä sen "siipan" kanssa, yhteensä 35s.

        Olen kyllä aikaisemmin kaikista leikannut sen hännän pois. Miten te muut (mahdolliset lukijat?). Nyt en sitten ole.

        Nyt taistellut lupiinien kanssa.
        Monta vuotta villinä kasaneet, mitä vähän käydessäni katkonut.
        Nyt vielä löysin erillisen paikan, ne "helisevät" keräsin talteen. Ei päässeet siemenet maahan.
        Sitten etsittävä tietoa miten ne käsittelen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei! Jatkoa vähän eilislitaiseen.
        Rupesin niitä karsimaan pienemmäksi. Nyt liiat pois.

        Nyt yllätys 1/15 osmankäämistä erilainen. En ollut aikaisemmin nähnyt. Varren päässä oli ensin vaalean kellertävää "patukkaa" noin 15 sentiä ja sitten vasta ruskea, normaali värinen, se parikymmentä senttiä sen "siipan" kanssa, yhteensä 35s.

        Olen kyllä aikaisemmin kaikista leikannut sen hännän pois. Miten te muut (mahdolliset lukijat?). Nyt en sitten ole.

        Nyt taistellut lupiinien kanssa.
        Monta vuotta villinä kasaneet, mitä vähän käydessäni katkonut.
        Nyt vielä löysin erillisen paikan, ne "helisevät" keräsin talteen. Ei päässeet siemenet maahan.
        Sitten etsittävä tietoa miten ne käsittelen.

        ,,, jatkoa juttuihini. Nyt olin ostanut apteekista pari pientä pulloa glyseroli 85%. 100 ml.

        Rupesin heti illalla tullessani mökille niitä kastamaan aineeseen. Oli pieni muovipullo (juuri sen kokoinen, että patukka mahtui) , johon laitoin kerralla vähän aineeseen.
        Ei tosiaan ollut kovin korkea purkki, joten ei kokonaan kastunut. Sitten vanhalla pehmeällä hammasharjalla töpötin ainetta.
        Vähänhän se oli sotkuista hommaa. Lisäsin aina kerrallaan vähän, kallistin välillä. Noihin 10 (ulkona viisi) osmankäämiin meni lähes toinen pullo.

        Kyllähän ne vähän valuivat, oli kuin vedenpisarat, aamulla aika hyvät. Ne hännät kyllä leikkasin pois, hankalat kastaessa.
        Katsotaan miten käsittelyt onnistuivat. Nyt kuivumassa tuossa kuistilla.


    • Anonyymi

      Kun katkaiset ne tkuoreeltaan esim. Puukolla niin niputa ne narulla ja laita vaikka seinälle ne naulaan roikkumaan ylösalaisin ja anna kuivua kunnes lehdet jo vähin alkavat kuivua. Sen jälkeen ne voi kääntää oikeinpäin ja laittaa esim.just kuten itsrlläni isoon "ex-rankkipulloon ja kun niitä ei nyvi vaan antaa olla, niin meillä on kestänyt ihan ilman lakkoja(lakkausta) mutta kissaa ei tarvitsr olla perheessä se yleensä saa" pomppulat"puhkeamaan. Jo lapsuudenkodissani oli koristeena näitä nättejäkasveja eikä niitä koskaan lakattu ja vanhempani kuivasivat ne sisällä ylösalaisin aikaa en muista mutta ellei ole kiirre niin olkoon vaikka pitempään ja kun ei nyviniitä ne yleensä ja ainakin meillä kestivät puhkeamatta oikeinpäinkäännettynä vuosia. Toivottavasti oli apua? Itselläni on jus huoneessa kuivamassa ylösalaisin niitä joten tiedän vastata "myöhemmin" kuinkakauan kuivatin ja kuinka ovat kestäneet? Osmankäämi on minusta 1 kauneimmista "villikasveista".

      • Anonyymi

        KIITOS, mukava kun vastasit!
        Joten sain "viriteltyä" uudelleen vanhan keskustelusivun.
        Minäkin laitoin narulla ensin alassuin kuivumaan. Oli yllätys tullessani mökille, olikin pudonneet, parissa vaan naru tiukasti.

        Enkä malttanut pitkään kuivattaa ja pitää roikkumassa.
        (Vuosia sitten oli autotallissa)
        Näin syyskesällä ilma kostea, mökillä kylmäkin. Ne käsitellyt ihan hyviä, varmaan voin viedä kerrostalokotiinkin.

        Nyt yllätyksenä, muut sittenkin näin nopeasti purkautuivatkin. Olivatkin ihan pihassa, ei ihme.

        Lupiinien siemenkodat olivatkin viime tipassa kerättävä pois. Vielä helisivät, osa ehkä jo pudottaneetkin.
        Olin jossain vaiheessa viikatteella katkonutkin, sitten pienillä oksasaksilla leikkasin pois. Oikea käsi kipeä, vasemmalla pystyinkin, pidin oikealla vaan kiinni. Kestokassi kaulassa. Kolmisen multapussin verran sain viedä sekajätteeseen. Väheneepä ensi kesänä kasvaa.

        Näitä juttuja viitaten viimekirjoituksiin. Ei kuulu osmankäämiin kylläkään.
        Nyt sitten uusia kirjoituksia, mukava lukea! HYVÄÄ LOPPUKESÄÄ KAIKILLE!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2810
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      94
      2030
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      42
      1543
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      69
      989
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      901
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      874
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      726
    Aihe