esiintymispelko

voi eih...

Ilmoittauduin juuri eräälle kurssille, jossa tehdään ryhmätyönä suullisia esityksiä. Kurssi sisältää myös "interaktiivisia luentoja", seminaareja ja väittelytilaisuuden aiheesta. Nyt pelottaa ihan kauheasti kun minulla on aika paha esiintymiskammo, enkä tiedä voiko sillä kurssilla välttyä suullisilta esityksiltä. Olisi ehkä ollut viisaampaa jättää ilmoittautumatta kurssille... nyt pelottaa että muut ovat jotenkin varmempia esiintyjiä kun ovat tuolle kurssille ilmoittautuneet, itse ilmoittauduin vaan siksi ettei se kurssi ole kamalan työläs ja aihe on kiinnostava. Mitä nyt tekisin, peruisinko ilmoittautumisen vai nolaisin itseni änkyttämällä naama punaisena toisten edessä? Pelottaa jo aikalailla se kurssi... onko esiintymispelkoon olemassa jotain lääkettä/hoitoa? Jostain olen sellaistakin lukenut. Kurssi alkaa parin viikon päästä, eipä siitä apua siihen mennessä kuitenkaan olisi. Voi ei...

12

2919

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • res alik

Ei taida olla muuta hyvää konstia kuin kohdata pelkonsa ja voittaa ne. Lääkkeillä joutuisit vain lääke kierteeseen ja itse ongelma ei katoaisi, vaan saattaisi jopa lisääntyä, enää et selviäisi ilman lääkkeitä.
      Itse kärsin esiintymispelosta. Armeijassa hain ja pääsin aliupseerikouluun tietäen että siellä saisi esiintymiskokemusta. Aikamoisen tietoisen riskin otin ja voitin itseni, mitä jos johtaminen olisi mennyt perseelleen jännittämisen vuoksi ja auktoriteetti olisi mennyt sen sileän tien. Kaikki meni kuitenkin hyvin eikä tuntunut missään seisoa yli kaks sataa päisen sotilasjoukon edessä pitämässä iltavahvuus laskentaa ja sulkeisten johtaminen meni kuin vettä vain:)
      Siviilissä ei taaskaan niin helppoa, mutta kokemus auttoi. Tiedän että jos vaan luotan itseeni enkä pidä itseäni muita alempiarvoisena niin voin esiintyä kohtalaisen hyvin ja tässäkin kokemus on valttia. Ensimmäinen esiintyminen jännittää ja sen jälkeen alkaa helpottaan ja kun siihen tottuu niin alkaa olla jo mestari ja suhtautumaan esiintymiseen positiivisesti eikä negatiivisesti.

• RKM

Edellisellä kirjoittajalla on hyvä pointti. "Pelkonsa kohtaaminen" voi kuulostaa kliseeltä ja yksinkertaistetulta neuvolta jos tilanne on vaikea, mutta se on hyvä keino päästä peloista eroon. Koita hankkiutua hetken mielijohteesta, silloin kun olo on itsevarma, tilanteisiin jossa joudut kohtaamaan pelkosi ja joista ei ainakaan heti pääse perääntymään.

Pienetkin tilaisuudet keräytyessään poistavat pelkoja ja lisäävät esiintymisvarmuutta.

• sfhöäwr
        RKM kirjoitti:

Edellisellä kirjoittajalla on hyvä pointti. "Pelkonsa kohtaaminen" voi kuulostaa kliseeltä ja yksinkertaistetulta neuvolta jos tilanne on vaikea, mutta se on hyvä keino päästä peloista eroon. Koita hankkiutua hetken mielijohteesta, silloin kun olo on itsevarma, tilanteisiin jossa joudut kohtaamaan pelkosi ja joista ei ainakaan heti pääse perääntymään.

Pienetkin tilaisuudet keräytyessään poistavat pelkoja ja lisäävät esiintymisvarmuutta.

Joskus pelon kohtaaminen ei ole hyvä keino. Itselläni on paha esiintymispelko, joka pahenee joka kerta esiintymisen jälkeen. Nyt esiintyminen tuntuu jo mahdottomalta: olen varma, että esiintymistilanteessa pyörtyisin. Tällaisessa tilanteessa lääkkeet voivat olla ainoa mahdollisuus selvitä opinnoista. (Tosin itseäni lääkkeidenkin teho epäilyttää enkä ole vielä uskaltautunut lääkäriin.) Käsittääkseni esiintymispelkoon käytettyihin lääkkeisiin ei jää koukkuun sillä tavalla, kuin joku tässä väitti. Niistä ei tule riippuvaisiksi ja niitä käytetään ainoastaan esiintymisen aikana. Lääkkeet ovat siis hyvä ratkaisu, jos tiedät ettet tule esimerkiksi työelämässä esiintymään paljon; muutamasta esiintymisestä niiden avulla selviää (toivottavasti!). Itseni koko opiskelu meinaa masentaa tämän ongelman vuoksi. Olen jopa harkinnut lopettamista, vaikka pääsin opiskelemaan unelma-alaani :(

• ainoa..

Myös minä kärsin kauheasta esiintymispelosta..ei kai siihen ole muuta "lääkettä" kuin se,että menee esiintymään..mutta mitä sitten jos siellä mokaa täysin ja vaikka pyörtyy tai ei oikeasti saa sanottua mitään..?Se ei ainakaan helpota,kun seuraavan kerran pitäisi esiintyä..On se vaan niin vaikeeta..Hyviä neuvoja todella kaivataan.

Tosin tiedän että on olemassa kursseja,jotka on tarkoitettu esiintymispelosta kärsiville..Niillä jännitystä yritetään poistaa ja tehdään erilaisia harjoituksia.

• pyörtyy,

pyörtyy sitten aika pienen ja samassa veneessä istuvan porukan edessä. Pelko vähenee kurssin kulkiessa. Olen nähnyt monen "parantuvan". Tsemppiä!

• ...

Itse pidin opiskeluaikana esityksiä joskus "neuvoa-antavan" ripulilääkkeen turvin, kun on taipumusta vatsalla jännittämiseen. Varsinaisia jännityslääkkeitä (rauhoittavat tai beetasalpaajat) en käyttänyt, mutta halusin varmistaa, ettei sentään tarvitse lähteä kesken esityksen vessassa käymään.

Esiintyminen meni kuitenkin aina vähintään ihan hyvin, eivätkä toiset välttämättä edes juuri huomaa jännittämistä, vaikka esiintyjä helposti niin luuleekin.

• voi eih...

Mukava nähdä, että muillakin on asiasta kokemusta, kiitos kaikille vastauksista ja tuesta! Olen tässä päivän mittaan pohtinut tätä asiaa ja tullut siihen tulokseen että varaan ajan lääkäriin. Tiedän, että saattaa kuulostaa hieman liioittelevalta mutta jonkinlainen sosiaalisten tilanteiden pelko/jännitys tässä on taustalla ja se rajoittaa elämää muutenkin kuin tällaisissa erikoistilanteissa. Luin toisella foorumilla onnistuneista lääkehoidoista ja aion ensi viikolla varata YTHS:ltä ajan. Onko kellään kokemusta YTHS:stä/jännittyneisyyden lääkityksestä? Vähän arveluttaa mennä lääkäriin, mutta ehkä on hyväksi keskustella asiasta. Toivon kyllä, että saisin sitä kautta tähän avun. Esiintymispelon "siedätyshoitokin" saattaisi toimia, mutta se on helpommin sanottu kuin tehty...

• Jack

Jos aiot tässä elämässä pitää esityksiä, niin asiaa kannattaa ryhtyä heti edistämään koska mikään ei tule muuttumaan asiaa välttelemällä. Kurssisi yhtenä tavoitteena lieneekin esiintymisvalmiuksien edistäminen, joten samalla kannattaa tutustua puheiden pitämistä, esiintymistaitoa, myyntitaitoa yms käsitteleviin kirjoihin. Esim. kirja NLP - The New Techology of Achievement (The NLP Comprehensive Training Team, Quill, New York, 1994) esittelee aika hyvin mm. mielikuvaharjoittelua, josta voi olla apua "siedätyshoitoon" ilman mömmöjäkin.

• propral
    • ex-jännittäjä

Minulla on ollut samanlainen tilanne. Ongelma oli jo aika paha kunnes päätin tehdä asialle jotain. Kävin lääkärillä ja sain propralia (ns. salpaaja). Riippuu varmasti jännityksen oireista määrätäänkö lääkettä vai siirrytäänkö muihin keinoihin.

Minulle lääke oli pienimuotoinen pelastus. Jännitystä se ei suoraan poista, mutta estää oireiden, kuten pulssin nousemisen ja vapinan. Tietysti jännitys vähenee huomattavasti kun huomaa esiintyessään, ettei häiritseviä oireita tulekkaan!

Tietysti aina suositellaan esiintymiskoulutuksia ja harjoittelua, mutta jos ongelma on paha, niin lääke saattaa auttaa alkuun. Suosittelen!

P.S. En ole tullut lääkeriippuvaiseksi, enkä ole käyttänyt em. lääkettä enää pariin vuoteen.

• pasila
    • jänskättäjä

Mua hieman auttaa jännityksessäni ajatus siitä, että kukaan ei sitä huomaa, että kädet hikoaa tai tärisee ja suuta kuivaa. Punastumisen ja sanoissa sössimisen huomaa, mutta se ei kiinnosta ketään! Ja vaikka kiinnostaisikin, niin aikuiset ihmiset kyllä osaa olla niin fiksuja ettei ne pilkkaamaan ala.

Ja ekat minuutithan ne pahimpia on, ja hetken päästä aloituksesta alkaa helpottaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      19
      2188
    2. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      228
      1694
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      302
      1197
    4. Miten tämä meidän tarina

Sitten päättyy?
      Ikävä
      65
      939
    5. Kulujen jako parisuhteessa

Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      53
      895
    6. En todellakaan halua että

Tämä päättyy näin
      Ikävä
      39
      824
    7. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      53
      805
    8. J miehelle viesti menneisyydestä

On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e
      Ikävä
      31
      696
    9. Valitse, kenen kanssa seurustelet

Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan
      Hindulaisuus
      273
      663
    10. Paikat tapeltu

Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh
      Ähtäri
      33
      632
    Aihe