Millaiselle ihmiselle saksanpaimenkoira sopiì?

Jebua

Kysymys kuuluikin jo otsikossa. Kannattaako mielestänne sakemannia hankkia ensimmäiseksi koiraksi? (itselleni se olisi ensimmäinen, mutta minulla on kuitenkin kokemusta koirista vaikkea omaa olekkaan. Olen lukenut paljon kirjallisuutta ja käynyt dogsitterin koulutuksen)
Sanoisitteko että se on aikuisen koira? Vai pärjääkö 17-vuotias saksanpaimenkoiran kanssa?

Kiitos kovasti jos joku vastaa. Kiitos erityisesti asiallisista vastauksista :D

34

3900

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koira^^fani^^

      mun mielestä sopii hyvinkin.. mua ärsyttää sellaset ihmiset että toi koira ei sovi kun aikuiselle ym.. mut kyllä tiijän että se on vaativa koira ja että se pitää vähintää kouluttaa perustottelevaiseks.. mutta kyllä mun mielestä se sopii niin lapelle kuin aikuisellekkin jos panostaa hyvin sen hoitoon..

    • Jos on

      Halua ja vähän pohjaa. Apua saa aina. Ohjatutkoulutukset yms. on sitä varten.

      Se halu ja asenne on tärkein, ota vastaan neuvot ja ohjeet. Käy oppimaassa kenttien laidalla ja näyttelyissä.

      Mutta toisaalta, täysi-ikäisyys on ovella, pysyykö kiinnostus,mites opiskelu tai asuminen? Ja raha?

      • vaimoke

        Eli kyllä homma varmasti toimii, jos ihan oikeasti sitä haluaa, ja ymmärtää sen, että sitoutuu koiraan ainakin 10 vuodeksi, eikä koira ole "esine" jonka voi antaa pois, sit kun tulee ongelma..
        ja nimimerkillä kokemusta on, voin sanoa, että kannattaa ajatella tosiaankin pitkälle, eli vaikka nyt tuntuisi että aikaa koiralle riittää, mutta meillä ainakin ongelmia tuli siinä vaiheessa, kun perheestä toinen opiskeli, ja toinen sai lapsen ;)Onneksi siitä selvittiin suht kunnialla..

        Ja valitettavasti sakemanni on aika hyvä asiakas eläinlääkärille, suosittelen ottamaan eläinlääkärivakuutuksen heti..


      • juttu....
        vaimoke kirjoitti:

        Eli kyllä homma varmasti toimii, jos ihan oikeasti sitä haluaa, ja ymmärtää sen, että sitoutuu koiraan ainakin 10 vuodeksi, eikä koira ole "esine" jonka voi antaa pois, sit kun tulee ongelma..
        ja nimimerkillä kokemusta on, voin sanoa, että kannattaa ajatella tosiaankin pitkälle, eli vaikka nyt tuntuisi että aikaa koiralle riittää, mutta meillä ainakin ongelmia tuli siinä vaiheessa, kun perheestä toinen opiskeli, ja toinen sai lapsen ;)Onneksi siitä selvittiin suht kunnialla..

        Ja valitettavasti sakemanni on aika hyvä asiakas eläinlääkärille, suosittelen ottamaan eläinlääkärivakuutuksen heti..

        "toinen opiskeli ja toinen sai lapsen". kuullostas että vaimoke teki lapsen ihan yksin.???


      • vaimoke
        juttu.... kirjoitti:

        "toinen opiskeli ja toinen sai lapsen". kuullostas että vaimoke teki lapsen ihan yksin.???

        ihan vitsinä sen heitin :) siis toinen koitti hoitaa opiskelut loppuun, kun toinen (eli minä :)) olin vauvan kanssa kotona :)


    • koiria

      kyllä saksanpaimenkoira nuorellekin sopii,jos vaan siihen pystyy ja haluaa kunnolla sitoutua.koiran on pystyttävä muuttamaan mukana(mitä nuoret opiskelijat yleensä joutuu tekemään),koira on pystyttävä hoitamaan(esim eläinlääkärikulut),koulutksesta on ehdittävä huolehtimaan.ei sakemanni helpoin koira ensimmäiseks koiraks oo,mutta kyllä sen kans pärjää kun siihen asennoituu oikein.mene koulutuksiin yms.

    • ---

      Jolla on loppumaton halu tehdä töitä ja edistyä.

      Valitettavasti todella monet sakemanninomistajat ovat aivan kädettömiä, eli eivät pärjää koiriensa kanssa kuin hädin tuskin. Siksi onkin tärkeää, että on aidosti kiinnostusta kouluttaa monipuolisesti, löytää hallinta koiraan.

      Jos et halua harrastaa, vaan etsit seurakoiraa, tee palvelus kaikille ja etsi seurakoira jostain muusta rodusta. Mutta jos olet kiinnostunut aktiivisen, koulutettavan koiran tarjoamista mahdollisuuksista - ja velvollisuuksista!!! niin siinä tapauksessa voit miettiä asiaa.

      Mutta mieti tarkkaan. Anteeksi, mutta minun mielestäni koirakokemusta ei ole dogsitteröinti ym. höpötys. Kokemusta tulee vuosien kouluttamisen ja koiranlukutaidon kautta.

      Sitä ei opita ilmaiseksi, vaan töitä tekemällä, kouluttamalla. Kulkumahdollisuudet ovat tärkeät - sinulla on tärkeää olla mahdollisuus liikkua koulutuksissa, mieluiten sakemannien omissa, niissä on parasta oppia.

      Autottomuus on usein todella vakava este, ja ajaa kompromisseihin, jotka eivät ole parhaita vaihtoehtoja tämänrotuiselle (esim. joktut rivitottelevaisuustreenit seurakoirayhdistyksellä, viettien käytöstä ei mitään hajua).

    • Nimetön

      minun mielestä ollet viellä aika nuori otaan sakemannia itsellesi minun käsitäkseni ne on aika isokokosia ja voimakaita mut kanatais näin ekaksi koiraksi otaa kiinanpystykorva
      mulla itellä olli koira mointavuota ja en meinanut pärjää senkaa

      • Anonyymi

        Hyi vittu joku Kiinan pystykorva ittelläni on sakemanni ja hyvin sen kaa pärjää kun kouluttaa ihan perus jutut ps sain sakemannin 16v vanhana kun muutin kotoa


    • Sake

      Hyvä kun olet ajatellut paljon asiaa etkä suinpäin vaan ryntää koiraa ottamaan :) Se jo osoittaa että sinulla vastuuntuntoa :)

      Mulla on ollu pari sakea ja viisi(ei yhtä aikaa kuitenkaan) muuta koiraa "lyhyen" elämäni varrella. Tällä hetkellä sake ja pari muun rotusta koiraa.
      Minun mielestä sake on aika tiukka koira, on todella suotavaa tietää paljon koirista jos haluaa tasapainoisen ja yhteiskunta kelpoisen koiran.
      Sakeilla on energiaa, ja jos joutuu yksin esim päivät olemaan, saattaa kotona olla purtuja paikkoja. Ja sitten illalla on vaikea saada koiralta kaikkea energiaa pois. Tietysti pyörälenkit (ei missään tapauksessa pennuilla) ja metsässä toisten koirien kanssa riehumiset, on ehkä parhaita keinoja.
      Saket ovat omistajaan todella kiintyviä koiria jotka rakastaa touhuta omistajan mukana kokoajan. Meillä esim pihatyöt on suosikkeja..:)
      Muita koiria ei niinkään hommat kiinnosta mut tää sake tulee heti touhuun mukaan ett mitäs sieltä kukkapenkistä löytyykään :)
      Minun mielestä sake on onnellisimmassa asemassa silloin kun se ei joudu olemaan pitkään ja säännöllisesti yksin, on piha missä touhuta ja laumajärjestys on kohdallaan!
      Joillekin sakeille tulee murrosikä voimakkaasti ja kokeilevat lauman johtaja-aseman tavoittelua... Huomaatko tilanteet milloin koira yrittää pomottaa ja milloin haluaa vain leikkiä?
      Ehkä juuri tuosta on kyse kun ihmiset monesti sanoo ettei kokemattoman kannata ottaa rotikkaa tai sakea tms.. Olisi hyvä tietää koiran käyttäytymisestä jonkun verran ennenkuin "vaativan" koiran ottaa.. Monesti sitten tulee ongelmia kun sake on päässyt perheessä johtajan asemaan salakavalasti.

      Entä jos otat ensimmäiseksi koiraksi jonkun muun vähän helpomman ja jos sen saat opetettua/koulutettua tavoille, otat sitten saken vaikka vanhemman koiran kaveriksi? Saisit koirakokemusta ja tuntumaa koiran käyttäytymiseen, ja varmasti olisi sitten itselläkin varmempi olo sakea hankkimaan:)?

    • Jebua

      Kiitoksia kovasti vaan mielipiteistä.. ja tietenkin lisääkin saa laittaa (:

      Harrastushaluja kyllä koiran kanssa olisi, ja uskon että liikunnantarpeenkin pystyisin tyydyttämään. Mutta tosiaan se, jos koira alkaa dominoivaksi, saattaa tuottaa minulle ongelmia.

      Nimimerkki ---, dogsitter homma höpötystä? Tiedätkö millaisen koulutuksen dogsitterit saavat? Tuskin. Ja juuri dogsitterinä tutustuu erilaisiin koiriin ja oppii niiden käyttäytymisestä. Mutta ei ollut tarkoitus puhua dogsittereistä, vaan saksanpaimenkoirasta.

      Pitää todellakin miettiä asiaa vielä..On vähän vaikea päättää minkä rodun lopulta hankkisi, kun mikään ei oikein tunnu omalta. Sakemanni ja belgit ehkä kuitenkin eniten. (: Haluan koiran, jolla on omaakin luonnetta eikä pelkkä hillitön mielihalu alituisesti vain miellyttää omistajaansa.. Vähän tökerösti ilmaistu mutta toivottavasti ymmärrätte.

      • koiraksi

        moi vaan.mulla on sakemanni ollut nyt n.kolme vuotta ja oli ensimmäinen oma koirani.mitään ongelmia ei ole ollut.on käyty koulutuksissa ym ja saatu hyviä vinkkejä. ei se sakemanni nyt niin ihmeellinen hauveli ole etteikö eka koiraksi soveltuisi, toki tarvitsee koulutusta, mutta eikös kaikki muutkin?


      • ---

        >dogsitter homma höpötystä? Tiedätkö millaisen koulutuksen dogsitterit saavat? Tuskin.>

        Tiedän ihan omakohtaisesta kokemuksesta. Ihan höpö-hommaa koiratuntemuksen kannalta, mitä tulee palveluskoiran omistamiseen.


      • Jebua
        --- kirjoitti:

        >dogsitter homma höpötystä? Tiedätkö millaisen koulutuksen dogsitterit saavat? Tuskin.>

        Tiedän ihan omakohtaisesta kokemuksesta. Ihan höpö-hommaa koiratuntemuksen kannalta, mitä tulee palveluskoiran omistamiseen.

        Jokaisella mielipiteensä (: Itse koen asian eri tavalla. Varmaan on paikkakuntakohtaisia erojakin.


      • Pia

        Hyvin voivalla ja tervepäisellä sakemannilla varsinkin on juuri sitä mieletöntä miellyttämishalua. Se tekee kaikkensa, että omistaja on tyytyväinen. Koko elämäni olen ollut kyseisen rodun kanssa tekemisissä, joten tiedän mistä puhun!


    • marjo

      itse olen 16 vuotias ja sain paikkarin jo 11 vuotiaana...hyvin olen aina pärjännyt, vaikka rotu on vaativa... perheessäni kyllä on aina ollut koiria ja nyttenkin on kolme....

    • zuzuna

      ...jo on.

    • nuutti

      Itselle tuli saku ensimmäiseksi koiraksi, kyseessä oli vielä nk ongelmakoira, ja hyvin pärjättiin, kun töitä tehtiin kovasti. Jo mainitut harrastukset kokisin hyvinkin tärkeäksi, samalla mukavia asioita tehden yhdessä koiran kanssa myös johtajuusasiat pysyvät mallillaan, kun koira oppii heti että sinä määräät tahdin ja että se on vielä mahtavaa että juuri sinä olet puikoissa ei ongelmia pitäisi tulla. Mitä itse olen koirien kanssa ollut tekemisissä (kennelkerhon koulutusohjaajana, ja jonkinverran pk-lajeissa) niin kyllä saku on melkeinpä helpoimmasta päästä, tosin vainsilloin kun koira osaa purkaa valtavan toiminnanhalunsa oikein luvallisiin asioihin, eikä joudu itse keksimään tekemistä. Suosittelen myös mieluummin maksamaan suuremman summan terveistä sukujuurista, saku kun on kuten varmasti tiedatkin hyvin sairas rotu

      • zuzuna

        tästä "HYVIN SAIRAASTA RODUSTA"?


      • ...hän
        zuzuna kirjoitti:

        tästä "HYVIN SAIRAASTA RODUSTA"?

        se totuus on,että saksanpaimenkoira on nykyisellään hyvin sairas rotu.Minäkin vanhana sakemanni-ihmisenä olen haikein mielin valitsemassa itselleni seuraavaksi koiraksi ehkä jonkun muun rodun,niin ihana kuin sakemanni onkin.


      • heh
        ...hän kirjoitti:

        se totuus on,että saksanpaimenkoira on nykyisellään hyvin sairas rotu.Minäkin vanhana sakemanni-ihmisenä olen haikein mielin valitsemassa itselleni seuraavaksi koiraksi ehkä jonkun muun rodun,niin ihana kuin sakemanni onkin.

        Nykyisellään?

        Vanhana sakemanni-ihmisenä sinulla luulisi olevan vähän enemmän näkökantaa kuin pelkkää musta tuntuu - "tietoa".

        Miten se sakemanni niin sairas on? Sairas rotu vai sairas verrattuna muihin?

        Miten voidaan verrata sakemannin tutkimustuloksia jonkun muun rodun tutkimustuloksiin? Sohvalla maatenko ne paikat laukeaa ja ongelmat tulee esiin vai työssä (kuten spklla)?

        Taitaa pulma olla, että koska asiasta puhutaan paljon, se on jonkun mielestä vertailukelpoinen niihin, joita ei tutkita, ja joista ei puhuta. Eli terve, kunnes toisin todistetaan...

        Ja koko rotuako te olette hankkimassa vai yksilöä? Kyllä siihen kuule aika paljon itse voi vaikuttaa, mitkä lähtökohdat ovat. Sitten tietysti, jos koiraa hankkii mutulla, niin eipä siinä juuri tekemistä ole millään sukutaustoilla.


      • zuzuna
        ...hän kirjoitti:

        se totuus on,että saksanpaimenkoira on nykyisellään hyvin sairas rotu.Minäkin vanhana sakemanni-ihmisenä olen haikein mielin valitsemassa itselleni seuraavaksi koiraksi ehkä jonkun muun rodun,niin ihana kuin sakemanni onkin.

        että saksanpaimenkoira on tänä päivänä "HYVIN SAIRAS ROTU"!Joo kyllä kaikenlaista kasvattajaa on liikkeellä,muttei niistä vanhoista linjoista perimänsä saavat koirat yhtäkkiä sairaiksi muutu,vain ajan kulumisen myötä.Itse tuolla juuri sanoit että kannattaa katsoa mistä koiran ottaa,niin se oli ennen muinoinkin ja niin se on nytkin,tänä päivänä vielä helpompaa kun on kaikenmaailman netti jutut käytössä.Pakkoko se koira on ottaa niiltä paskan tuottajilta,ei hyvien kasvattajien koirat ole sen sairaampia kuin ennenkään.Mutta huonoja kasvattajia on enemmän kuin ennnen!


      • nuutti
        zuzuna kirjoitti:

        tästä "HYVIN SAIRAASTA RODUSTA"?

        Onnellinen olet, jos et yhteenkään sairaaseen sakuun ole törmännyt. Tuolla kommentilla tarkoitin lähinnä näitä "harrastelija kasvattajia" joilla pennut ovat yleensä paperittomia, vanhempien sukujuurista ei ole juuri tietoa, tai ainakaan niistä ei puhuta, pennun vanhempien terveydestä ei tiedetä kuin se että eipä ole tarvinnut eläinlääkärissä käyttää, kuten yleensä ei nuorta koiraa tarvitsekkaan. Ongelma taitaa olla melko lailla kaikissa suosituissa roduissa, joiden pennut menevät kuin kuumille kiville oli sukujuuret selvillä tai ei. Ja eiköhän ihan virallisiakin teitä löydy tietoa että rotu menee huonompaan suuntaan, vaikka toki vastuunsa tuntevia kasvattajia on, mutta käyppäs ihan itse tutustumassa kasvattajien sivuilla vanhempiin joissa löytyy varmasti hienoja koiria, mutta molemmilla vanhemmilla c-lonkat, vaikka eihän se tietenkään mitenkään pentuihin vaikuta.....


    • Kuopijan kaveri

      Moikka mun kokemukseni mukaan mitä meillä noita sakuja on ollu niin ne on aika sopeutuvaisia koiria
      ja eipä niissä ole mitään ikärajoituksia niiden ottamisella (siis järjen puitteissa)Itse olen 30v ja meillä on sakuja ollu ihan siitä asti kun olen ollu 1v ja onhan siihen joukkoon mahtunu yksi dobberikin.

      Joten jos sinusta tuntuu että sä pärjäät sen kanssa niin mikäs siinä paljon työtä ja tuskailua se vaatii
      varsinkin jos ostat pennun ;-)

      Mullaon itselläni 2v ja 5kk oleva uros ja se on siinä iässä et se kuvittelee olevansa kulma kunnan
      KINGI joten voit kuvitella että kun se välillä on muiden urosten kanssa tukka nuottasilla niin jos jonkin moisia temmalluksia syntyy.

      Yksi toinen juttu tästä rodusta että nämä ovat voimakkaita hauvoja joten poweria tarvitaan myös haihan alle että pystyt pitämään sitä kun se tulee siihen 1v ikään.

      Kun jotkut kuten meitin hra kuvitellee olevansa vähintäänkin NAPOLEON TAI JOTAIN niin kyllähän sen kanssa saa välillä olla pusikossa että toiset koiran omistajat pääsee ohi kun asumme kaupungissa.

      Mutta kuten sanottu päätös on sinun et kyllä niitten kanssa tulee monta helllää hetkeä ja monta GRRRRRRR! hetkeä.

      • !!!!

        jos muita koiria tulee vastaan?Ja sinä suosittelet toiselle sakua!?

        Kaupungissa mäkin asun kahden uroksen ja nartun kanssa,mutta en mä puskiin mee piiloon kun muita tulee,MÄ KOULUTAN NE KOIRAT!Sun kannattais varmaan kans harkita rodun vaihtoa,olet juuri niitä joiden vuoksi sakut on huonossa maineessa,räyhääviä ja uhoovia koiria näkee nykyään useimmin kuin ennen,uroksia mitä nippa nappa saadaan pidettyä hanskassa.

        Eli jos aloittelija nyt lukee sun tekstis,niin siitä saa kuvan,et olet kasvanut perheessä jossa on aina ollut sakuja,muttet vieläkään ole oppinut kouluttamaan koiraasi,niin ettei ne möykkää ja ole rodulleen niitä ei toivottuja yksilöitä.Miten olet pystynyt välttelemään tietoa ja koulutusta koirillesi ja elämään kaupunkiyhteisössä?Luulis olevan raskasta pyöriä aina puskissa räyhäävän koiran kanssa!Ja uusi pentu vielä kasvamassa...joko tämän yksilön olet ajatellut koulutta,että voisit kulkea normaalisti,ilman puskiin sukellusta kun tulee muita koiria vastaan.

        Suosittelen rodun vaihtoa,sillä kyllä noilla vuosilla koirien kanssa olis jo alkeet pitänyt oppia,ja kouluttaa koira,joka on yhteiskunta kelpoinen,edes alkeellisimmat käytös tavat ja ohitustilanne,joka ei pääty puskaan tai muuten huonosti.

        Alottelijalle,kuten huomaat saku ei sovi kaikille,ei edes ihmiselle joka on niiden kanssa kasvanut.Saksanpaimenkoira on palveluskoira,joka pitää EHDOTTOMASTI kouluttaa,mielummin niin pitkälle kuin mahdollista,mutta edes alkeellisimmat käytöstavat olis oltava hanskassa.Eli jos mietit rotua,mene itseesi ja selvitä oletko valmis rodun vaatimuksiin,sillä ne luonteenpiirteet on ne asiat mikä tekee sakusta niin suositun.Jos koulutus ei kiinnosta,miksi ottaa koiraa,jonka erinomaisuus on juuri koulutuksen mukanaan tuomaa.Joku vähemmän aktiivinen rotu ajaa silloin asian.Vain koulutettu sakemanni on sellainen,missä rotumääritelmä tulee esille halutulla tavalla,pukissa räyhäävä koira voi rodultaan olla mikä tahansa,mutta kunnon saksanpaimenkoira se ei ole,ainakaan sen omistajan kanssa,vaan se on rodun jo muutenkin huonoa mainetta lisäävä,hallitsematon rakki.

        Koira ei osaa mitään jos sitä ei opeteta ja kouluteta,se on ihmisen tehtävä,joten kun saksanpaimenkoiran valitset,muista se näkemäsi ja ihailemasi yksilö jonka perusteella olet rotuun ihastunut on ollut koulutettu.Kukaan tuskin puskassa räyhäävän yksilön perusteella päätyy kyseiseen rotuun,päin vastoin.2-vuotias uros ei koulutettuna meuhkaa puskissa,vaan sen kanssa voi kulkea missä tahansa,milloin tahansa,ja se on yhteiskuntakelponen...SIIS JOS SE ON KOULUTETTU,ja on osaavissa käsissä.

        Tuskin sakun maine maailman monipuolisimpana KÄYTTÖkoirana on näiden puskajussien ansiota,ne on saaneet rodun maineen pohjalukemiin.Minkään rodun edustajien ei pidä käyttäytyä noin,mutta minkäs teet kun rotua hommattaessa valinta kriteerit on täysin hanurista ja tieto/taito hieman vielä syvemmältä.


      • kuopijankasveri
        !!!! kirjoitti:

        jos muita koiria tulee vastaan?Ja sinä suosittelet toiselle sakua!?

        Kaupungissa mäkin asun kahden uroksen ja nartun kanssa,mutta en mä puskiin mee piiloon kun muita tulee,MÄ KOULUTAN NE KOIRAT!Sun kannattais varmaan kans harkita rodun vaihtoa,olet juuri niitä joiden vuoksi sakut on huonossa maineessa,räyhääviä ja uhoovia koiria näkee nykyään useimmin kuin ennen,uroksia mitä nippa nappa saadaan pidettyä hanskassa.

        Eli jos aloittelija nyt lukee sun tekstis,niin siitä saa kuvan,et olet kasvanut perheessä jossa on aina ollut sakuja,muttet vieläkään ole oppinut kouluttamaan koiraasi,niin ettei ne möykkää ja ole rodulleen niitä ei toivottuja yksilöitä.Miten olet pystynyt välttelemään tietoa ja koulutusta koirillesi ja elämään kaupunkiyhteisössä?Luulis olevan raskasta pyöriä aina puskissa räyhäävän koiran kanssa!Ja uusi pentu vielä kasvamassa...joko tämän yksilön olet ajatellut koulutta,että voisit kulkea normaalisti,ilman puskiin sukellusta kun tulee muita koiria vastaan.

        Suosittelen rodun vaihtoa,sillä kyllä noilla vuosilla koirien kanssa olis jo alkeet pitänyt oppia,ja kouluttaa koira,joka on yhteiskunta kelpoinen,edes alkeellisimmat käytös tavat ja ohitustilanne,joka ei pääty puskaan tai muuten huonosti.

        Alottelijalle,kuten huomaat saku ei sovi kaikille,ei edes ihmiselle joka on niiden kanssa kasvanut.Saksanpaimenkoira on palveluskoira,joka pitää EHDOTTOMASTI kouluttaa,mielummin niin pitkälle kuin mahdollista,mutta edes alkeellisimmat käytöstavat olis oltava hanskassa.Eli jos mietit rotua,mene itseesi ja selvitä oletko valmis rodun vaatimuksiin,sillä ne luonteenpiirteet on ne asiat mikä tekee sakusta niin suositun.Jos koulutus ei kiinnosta,miksi ottaa koiraa,jonka erinomaisuus on juuri koulutuksen mukanaan tuomaa.Joku vähemmän aktiivinen rotu ajaa silloin asian.Vain koulutettu sakemanni on sellainen,missä rotumääritelmä tulee esille halutulla tavalla,pukissa räyhäävä koira voi rodultaan olla mikä tahansa,mutta kunnon saksanpaimenkoira se ei ole,ainakaan sen omistajan kanssa,vaan se on rodun jo muutenkin huonoa mainetta lisäävä,hallitsematon rakki.

        Koira ei osaa mitään jos sitä ei opeteta ja kouluteta,se on ihmisen tehtävä,joten kun saksanpaimenkoiran valitset,muista se näkemäsi ja ihailemasi yksilö jonka perusteella olet rotuun ihastunut on ollut koulutettu.Kukaan tuskin puskassa räyhäävän yksilön perusteella päätyy kyseiseen rotuun,päin vastoin.2-vuotias uros ei koulutettuna meuhkaa puskissa,vaan sen kanssa voi kulkea missä tahansa,milloin tahansa,ja se on yhteiskuntakelponen...SIIS JOS SE ON KOULUTETTU,ja on osaavissa käsissä.

        Tuskin sakun maine maailman monipuolisimpana KÄYTTÖkoirana on näiden puskajussien ansiota,ne on saaneet rodun maineen pohjalukemiin.Minkään rodun edustajien ei pidä käyttäytyä noin,mutta minkäs teet kun rotua hommattaessa valinta kriteerit on täysin hanurista ja tieto/taito hieman vielä syvemmältä.

        Siis sun jutustas saan sellasen käsityksen että koirassahan ei voi olla vikaa! Ei jumalauta sentään oletko sä noin lapsellinen??

        Koirani on kyllä koulutettu mutta sillä on vikaa kaalissa tai munissa välillä sen kanssa voi mennä ihan normaalisti ohi ja välillä varsinkin jos koira on musta niin tulee ongelmia.

        Tää on ainut saku joka meillä on käyttäytynyt näin muiden kanssa ei ole ollu tälläsiä ongelmia
        sillä on silmissä häikkää se ei näe kovin hyvin varsiinkaan hämärässä!

        Sille ei voi tehdä eläinlääkärin mukaan mitään!

        Joten ennen kun tulet mua neuvomaan asioista joista et tunnu tietävän mitään niin jätä nää syyttelyt pois EI AINA OLE OMISTAJASSA VIKAA VAAN VOI OLLA MYÖS KOIRASSA.

        EI NE KOIRAT MITÄÄN HEMMETIN JUMALIA OLE ETTEI NIISSÄ VOISI OLLA VIKAA!

        jOTEN OTA SE JÄRKI MATKAAN SEURAAVAN KERRAN KUN KIRJOITTELET.

        Ja jätä se syyttely hieman vähemmälle minkäs teet kun on ihmisiä jotka räkyttää kuin rakit!

        Ja ihan niin kun tiedoksi on uroksia jotka eivät siedä muita uroksia missään nimessä jos uroksesi on yksi niistä jotka hyväksyy niin good 4 you
        mut mitäs voit sitten odottaa koiralta joka ei hyväksy joten ala niin kun rauhottua pikkuhiljaa.

        Jos sä tiedät parhaiten kaikki sakuista niin voin antaa sulle mun numeroni ja osoitteeni ja haluisin todella nähdä kuinka tulet pärjäämään ton meitin äijän kanssa.

        Taitasi mennä sormi suuhun kun et pysty sitä pitämään.

        Ai niin ja ihan pieni juttu ton meitin koiran testestoroni taso on niin kun way up high sit kun se pääsee munistaan eroon niin se rauhottuu kummasti ja ihan olen kasvattajien kanssa keskestellut samoin kuin eläinläääkärien joten jos sulla on ongelmia vielä tänkin asian suhteen niin tule juttelee ja vie toi meitin äijä lenkille niin katsotaan vaan sit kuin hyvin sä sen kanssa pärjäät.

        Sen takia vien koirani loitommalle kun en halua että sattuu mitään voinhan tietty sen päästää menemäänkin sinne kelle se sillä hetkellä ärisee mutta tietääkseni se ei ole oikein fiksua.

        Joten mielummin pidän koirani pusikossa niin kauan et se rauhottuu kuin se että päästän senn sinne repimään niitä koiria KUN TIETÄÄKSENI KUNNON KOIRAN OMISTAJA MIELUMMIN TEKEE KAIKKENSA ETTÄ EI SYNNY KONFLIKTEJA KUIN SIT TAAS ON SE VAIHTO EHTO ET SE PÄÄSEE SINNE RÄHJÄÄMÄÄN.

        Niin kuin sanoin ei ne rakit mitään jumalia ole vaikka niitä kouluttaisi kuinka niin niissä voi silti olla vikaa


      • .,.,.,
        kuopijankasveri kirjoitti:

        Siis sun jutustas saan sellasen käsityksen että koirassahan ei voi olla vikaa! Ei jumalauta sentään oletko sä noin lapsellinen??

        Koirani on kyllä koulutettu mutta sillä on vikaa kaalissa tai munissa välillä sen kanssa voi mennä ihan normaalisti ohi ja välillä varsinkin jos koira on musta niin tulee ongelmia.

        Tää on ainut saku joka meillä on käyttäytynyt näin muiden kanssa ei ole ollu tälläsiä ongelmia
        sillä on silmissä häikkää se ei näe kovin hyvin varsiinkaan hämärässä!

        Sille ei voi tehdä eläinlääkärin mukaan mitään!

        Joten ennen kun tulet mua neuvomaan asioista joista et tunnu tietävän mitään niin jätä nää syyttelyt pois EI AINA OLE OMISTAJASSA VIKAA VAAN VOI OLLA MYÖS KOIRASSA.

        EI NE KOIRAT MITÄÄN HEMMETIN JUMALIA OLE ETTEI NIISSÄ VOISI OLLA VIKAA!

        jOTEN OTA SE JÄRKI MATKAAN SEURAAVAN KERRAN KUN KIRJOITTELET.

        Ja jätä se syyttely hieman vähemmälle minkäs teet kun on ihmisiä jotka räkyttää kuin rakit!

        Ja ihan niin kun tiedoksi on uroksia jotka eivät siedä muita uroksia missään nimessä jos uroksesi on yksi niistä jotka hyväksyy niin good 4 you
        mut mitäs voit sitten odottaa koiralta joka ei hyväksy joten ala niin kun rauhottua pikkuhiljaa.

        Jos sä tiedät parhaiten kaikki sakuista niin voin antaa sulle mun numeroni ja osoitteeni ja haluisin todella nähdä kuinka tulet pärjäämään ton meitin äijän kanssa.

        Taitasi mennä sormi suuhun kun et pysty sitä pitämään.

        Ai niin ja ihan pieni juttu ton meitin koiran testestoroni taso on niin kun way up high sit kun se pääsee munistaan eroon niin se rauhottuu kummasti ja ihan olen kasvattajien kanssa keskestellut samoin kuin eläinläääkärien joten jos sulla on ongelmia vielä tänkin asian suhteen niin tule juttelee ja vie toi meitin äijä lenkille niin katsotaan vaan sit kuin hyvin sä sen kanssa pärjäät.

        Sen takia vien koirani loitommalle kun en halua että sattuu mitään voinhan tietty sen päästää menemäänkin sinne kelle se sillä hetkellä ärisee mutta tietääkseni se ei ole oikein fiksua.

        Joten mielummin pidän koirani pusikossa niin kauan et se rauhottuu kuin se että päästän senn sinne repimään niitä koiria KUN TIETÄÄKSENI KUNNON KOIRAN OMISTAJA MIELUMMIN TEKEE KAIKKENSA ETTÄ EI SYNNY KONFLIKTEJA KUIN SIT TAAS ON SE VAIHTO EHTO ET SE PÄÄSEE SINNE RÄHJÄÄMÄÄN.

        Niin kuin sanoin ei ne rakit mitään jumalia ole vaikka niitä kouluttaisi kuinka niin niissä voi silti olla vikaa

        Siltä kuulostaa, että sinulla on täysin normaali, rodunomainen koira käsissäsi, muttei hanskassa.

        Kirjoittaja, jonka kimppuun hyökkäsit, ei ole ollankaan väärässä, vaan kirjoittaa asiaa.

        Koirat eivät todellakaan ole jumalia, ja siksi niitä pitää kohdella lajilleen tyypillisesti, eli koirina.

        On itsestäänselvää, että kaikki koirat eivät voi olla sosiaalisia muita koiria kohtaan, ja se on ihan ok. Mutta on täysin omistajasta kiinni, kuinka epäsosiaalisia koiria käsitellään ja hallitaan. Hallintaa ei ole puskissa juoksentelu, aivan yksinkertainen tosiasia on, että koira tekee sitä, mitä sen annetaan tehdä.

        Sinun koirasi saa rähjätä silloin, kun se niin päättää tehdä, etkä mahda sille mitään. Kyse ei ole koiran viasta, vaan siitä, että sinulla ei ole homma hanskassa, koira pistää sua 6-0, päättää itse, mitä milloinkin tekee.

        Ehkä sinulle ei aiemmin ole sattunut yhtään hankalampaa sakemannia, vaan jotain seurakoirasessejä, joita hallitsisi kuka tahansa. Rodunomaisessa sakemannissa kuitenkin on luonnetta, viettejä, dominanssia, jopa kovuutta. Se vaatii ihan omanlaisensa käsittelyn, eikä se, että omistaja ei pärjää, tee koirasta luonnevikaista.

        Melkein voisi sanoa, että ihminen, joka syyttää koiraa luonnevikaiseksi, osoittaa sillä olevansa itse kädetön ohjaaja.

        Mitä ideaa noissa pullisteluissasi on? Tietänet elämäsi koirien kanssa kasvaneena, että todella harva vieras ihminen voi tuosta vaan ottaa kenenkään toisen koiraa hallintaan. Jos sen sijaan koirasi annettaisiin vaikka muutamaksi viikoksi jollekin asiansa osaavalle, niin sen käytös olisi luultavasti ihan toista.


      • Kuopijankaveri
        .,.,., kirjoitti:

        Siltä kuulostaa, että sinulla on täysin normaali, rodunomainen koira käsissäsi, muttei hanskassa.

        Kirjoittaja, jonka kimppuun hyökkäsit, ei ole ollankaan väärässä, vaan kirjoittaa asiaa.

        Koirat eivät todellakaan ole jumalia, ja siksi niitä pitää kohdella lajilleen tyypillisesti, eli koirina.

        On itsestäänselvää, että kaikki koirat eivät voi olla sosiaalisia muita koiria kohtaan, ja se on ihan ok. Mutta on täysin omistajasta kiinni, kuinka epäsosiaalisia koiria käsitellään ja hallitaan. Hallintaa ei ole puskissa juoksentelu, aivan yksinkertainen tosiasia on, että koira tekee sitä, mitä sen annetaan tehdä.

        Sinun koirasi saa rähjätä silloin, kun se niin päättää tehdä, etkä mahda sille mitään. Kyse ei ole koiran viasta, vaan siitä, että sinulla ei ole homma hanskassa, koira pistää sua 6-0, päättää itse, mitä milloinkin tekee.

        Ehkä sinulle ei aiemmin ole sattunut yhtään hankalampaa sakemannia, vaan jotain seurakoirasessejä, joita hallitsisi kuka tahansa. Rodunomaisessa sakemannissa kuitenkin on luonnetta, viettejä, dominanssia, jopa kovuutta. Se vaatii ihan omanlaisensa käsittelyn, eikä se, että omistaja ei pärjää, tee koirasta luonnevikaista.

        Melkein voisi sanoa, että ihminen, joka syyttää koiraa luonnevikaiseksi, osoittaa sillä olevansa itse kädetön ohjaaja.

        Mitä ideaa noissa pullisteluissasi on? Tietänet elämäsi koirien kanssa kasvaneena, että todella harva vieras ihminen voi tuosta vaan ottaa kenenkään toisen koiraa hallintaan. Jos sen sijaan koirasi annettaisiin vaikka muutamaksi viikoksi jollekin asiansa osaavalle, niin sen käytös olisi luultavasti ihan toista.

        No kun olen niin tyhmä niin kertokaapas viisaina mitä tuon koiran kanssa pitää tehdä??
        kun se alkaa oikein kunnolla rähisee siis tämä ei ole mitään pikku rähinää vaan ihan et on menossa urosten päälle.

        päästänkös menemään vaan ja katson sit kuka ekaksi tulee vai otanko niskavilloista kiinni ja sanon ei vai mitä??

        Kertokaas nyt sitten ihmeessä niin koitan joka koira on yksilö.

        Koira on kyllä pienestä pitäen ollut toisten koirien kanssa tekemisissä.

        Tiedän vaan sen mitä olen justkannu muitten immeisten kanssa ja ne sanoo et paras tapa on kastraatio en sitten tiedä voivat olla väärässä.

        Otan kyllä innolla ehdotuksia vastaan ettei siinä mitään.

        Olen kyllä ottanu raiveleista kiini kun se on alkanu rähjäämään ja sanonut että ei ja ennen sitä käätäny koiran pään itseeni päin ja kattonu suoraan silmiin ja sanonu ei.

        Joten kertokaa ihmeessä sitten miten tästä eteenpäin kun en oikein jaksa uskoa et vaikka sen niittaisi seinälle niin se miksikään siitä tule.

        Siis se on kiva kaveri niin lasten kanssa kuin muutenkin antaa vieraittenkin lasten silitellä ja rapsutella jne eikä mitään ongelmia (ainoat ongelmat on sen silmät ja toi rähjääminen)

        Sen silmät on tutkittu ja on sanottu että ei pystytä korjaamaan sen näköä se kun tossa oli sellanen patsas jolla oli kädet ylhäällä ja hra alko sille rähisee ja ku mentiin kattoo sitä patsasta sitten katsomaan läheltä niin rähjääminen loppu.

        Tuli vaan tuossa mieleen kun sillä ei ole oikein täällä missä asutaan kamuja et voiko toi rähiseminen olla jotain turhaisuneisuutta??

        Siis minähän en koirasta käy tietenkään se vaatisi jonkun toisen koiran mutta nämä koirat mitkä täällä asustaa niin ne on tosi tosi pieniä koiria
        kuten kiinanpalatsi koiraa jne... Ni ton kanssa ne ei oikein voi rähjätä ettei tule onnettomuuksia kokonsa takia.

        Ainoastaan kerran se on yrittäny isännyyttä ja se loppu siihen kun otin koiran pannasta kiinni ja annoin luunapin kuonolle ja kysyin vihasesti olikos jotain muuta??

        Eipä se sen jälkeen ole koittanu ottaa matsia.

        Siis tajutkaa että olen yrittäny kaikkeni ja toi ei vaan tuosta tokene voipi olla että tein virheen siinä että ostin 100€ koiran ja nyt maksan siitä sitten nyt kovan hinnan.

        Siis PYYDÄN ANTEEKSI ET PILLAHDIN TEITILLE mutta olen yrittäny parhaani ja kohta ei ole muuta vaihtoehtoa kuin että alan taklailee tuon koiran kun se ärisee muille tai pallit pois.

        Joten siis kertokaa ihmeessä jos teil on hyviä ehdotuksia siis se muuten kyllä minua tottelee paitsi toi on ainoa toi uros juttu ja se ajaa meikäläisen ihan kahjoksi olen kyllä viettänyt unettomia öitä tuonkin takia miettiny mikä hemmetti neuvoksi.


        Muuten kyllä on ihan ok kaikki paitsi silmät et muuten on ollu terve jne...

        Pennuille se ei tee pahaa vaikka ne on uroksia tossakin tuli berhandilaisen pentu ryömien tota kohti mutta se pentu raukka pelästy kun tää meitin äijä rupesi leikkimään niin se juoksi sinne emännän
        koipien väliin.


        Se voipi olla että toi meitin ukko on stressaantunu kun se ei pääse toisten koirien kanssa riehumaan koska niin kuin sanoin niin ne on niin pieniä.

        NUTTA KERTOKAA IHMEESSÄ MITÄ ALAN TON UKON KANSSA TEKEE MEIL ON OLLU SE MIKÄ HEMMETIN HIHNA JUTTU NE VETOVALJAAT MUT EI MITTÄÄN NE EI auttanu ei yhtään.

        Sit oli toi kuonopanta mut se autto mut sit se rupesi hiertämään pojun kuononpäältä joten otin sen pois.

        Hitto tuli mieleen tuossa et otan sen välillä kaupalle mukaan kun meen kaupalle( täällä on ollu ryöstöjä ja raiskauksia ihan pienen ajan sisällä) niin sit kun meen kauppaan niin ei mitään ei huuda ei mitään mut kun tulen kaupasta se alkaa haukkua lähimälle ukolle yleensä.

        En välillä tajuu tota koiraa koska koskaan ei ole eteen tullu tollasta koiraa se on ukoille ollu tollanen ihan siitä asti kun se meille on tullut ja on sanottu ei kun se on alkanu miehille ärisee mutta se jostain syystä valitsee miehet simätikukseen huom! ei kaikkia vain ne jolla on esim kaljapullo kädessä kun ollaan kaupalla.

        Meillä ei kukaan dokaa tai vetele huumeita tai polta eikä kukaan ole sitä potkinu eikä mitään niin on välillä tullu mieleen että onko sitä pienenä potkittu tai jotain siellä mistä se tuli.

        Se oli ihan paskanen ja sillä oli ripulia pepussa ja se ei oikein tykänny hyvää kun jouduin ensi töikseni pesee ne pois (vieläkin tänä päivänä inhoaa vettä esim: suihkussa ei tuu lähellekkään)
        mutta kipossa on ihan ok ja se koiruus oli kuin luuranko se oli ilmi selvästi aliravittu turkki oli hilseinen jne ja haukku pienenä pienemmästäkin asiasta.

        JOTEN EN SUOSITTELE NÄITÄ 100€ KOIRIA KELLEKKÄÄN MYÖNNÄN ETTÄ TEIN SIINÄ VIRHEEN KATSOIN LIIKAA HINTAA ENKÄ LAATUA.

        MUT NÄIN HYVÄT JTKOT KAIKILLE JA HYVÄÄ SYKSYN JATKOA VAIKKA AIKA KIRPEE SYKSY ONKIN.


      • hurtta-83
        Kuopijankaveri kirjoitti:

        No kun olen niin tyhmä niin kertokaapas viisaina mitä tuon koiran kanssa pitää tehdä??
        kun se alkaa oikein kunnolla rähisee siis tämä ei ole mitään pikku rähinää vaan ihan et on menossa urosten päälle.

        päästänkös menemään vaan ja katson sit kuka ekaksi tulee vai otanko niskavilloista kiinni ja sanon ei vai mitä??

        Kertokaas nyt sitten ihmeessä niin koitan joka koira on yksilö.

        Koira on kyllä pienestä pitäen ollut toisten koirien kanssa tekemisissä.

        Tiedän vaan sen mitä olen justkannu muitten immeisten kanssa ja ne sanoo et paras tapa on kastraatio en sitten tiedä voivat olla väärässä.

        Otan kyllä innolla ehdotuksia vastaan ettei siinä mitään.

        Olen kyllä ottanu raiveleista kiini kun se on alkanu rähjäämään ja sanonut että ei ja ennen sitä käätäny koiran pään itseeni päin ja kattonu suoraan silmiin ja sanonu ei.

        Joten kertokaa ihmeessä sitten miten tästä eteenpäin kun en oikein jaksa uskoa et vaikka sen niittaisi seinälle niin se miksikään siitä tule.

        Siis se on kiva kaveri niin lasten kanssa kuin muutenkin antaa vieraittenkin lasten silitellä ja rapsutella jne eikä mitään ongelmia (ainoat ongelmat on sen silmät ja toi rähjääminen)

        Sen silmät on tutkittu ja on sanottu että ei pystytä korjaamaan sen näköä se kun tossa oli sellanen patsas jolla oli kädet ylhäällä ja hra alko sille rähisee ja ku mentiin kattoo sitä patsasta sitten katsomaan läheltä niin rähjääminen loppu.

        Tuli vaan tuossa mieleen kun sillä ei ole oikein täällä missä asutaan kamuja et voiko toi rähiseminen olla jotain turhaisuneisuutta??

        Siis minähän en koirasta käy tietenkään se vaatisi jonkun toisen koiran mutta nämä koirat mitkä täällä asustaa niin ne on tosi tosi pieniä koiria
        kuten kiinanpalatsi koiraa jne... Ni ton kanssa ne ei oikein voi rähjätä ettei tule onnettomuuksia kokonsa takia.

        Ainoastaan kerran se on yrittäny isännyyttä ja se loppu siihen kun otin koiran pannasta kiinni ja annoin luunapin kuonolle ja kysyin vihasesti olikos jotain muuta??

        Eipä se sen jälkeen ole koittanu ottaa matsia.

        Siis tajutkaa että olen yrittäny kaikkeni ja toi ei vaan tuosta tokene voipi olla että tein virheen siinä että ostin 100€ koiran ja nyt maksan siitä sitten nyt kovan hinnan.

        Siis PYYDÄN ANTEEKSI ET PILLAHDIN TEITILLE mutta olen yrittäny parhaani ja kohta ei ole muuta vaihtoehtoa kuin että alan taklailee tuon koiran kun se ärisee muille tai pallit pois.

        Joten siis kertokaa ihmeessä jos teil on hyviä ehdotuksia siis se muuten kyllä minua tottelee paitsi toi on ainoa toi uros juttu ja se ajaa meikäläisen ihan kahjoksi olen kyllä viettänyt unettomia öitä tuonkin takia miettiny mikä hemmetti neuvoksi.


        Muuten kyllä on ihan ok kaikki paitsi silmät et muuten on ollu terve jne...

        Pennuille se ei tee pahaa vaikka ne on uroksia tossakin tuli berhandilaisen pentu ryömien tota kohti mutta se pentu raukka pelästy kun tää meitin äijä rupesi leikkimään niin se juoksi sinne emännän
        koipien väliin.


        Se voipi olla että toi meitin ukko on stressaantunu kun se ei pääse toisten koirien kanssa riehumaan koska niin kuin sanoin niin ne on niin pieniä.

        NUTTA KERTOKAA IHMEESSÄ MITÄ ALAN TON UKON KANSSA TEKEE MEIL ON OLLU SE MIKÄ HEMMETIN HIHNA JUTTU NE VETOVALJAAT MUT EI MITTÄÄN NE EI auttanu ei yhtään.

        Sit oli toi kuonopanta mut se autto mut sit se rupesi hiertämään pojun kuononpäältä joten otin sen pois.

        Hitto tuli mieleen tuossa et otan sen välillä kaupalle mukaan kun meen kaupalle( täällä on ollu ryöstöjä ja raiskauksia ihan pienen ajan sisällä) niin sit kun meen kauppaan niin ei mitään ei huuda ei mitään mut kun tulen kaupasta se alkaa haukkua lähimälle ukolle yleensä.

        En välillä tajuu tota koiraa koska koskaan ei ole eteen tullu tollasta koiraa se on ukoille ollu tollanen ihan siitä asti kun se meille on tullut ja on sanottu ei kun se on alkanu miehille ärisee mutta se jostain syystä valitsee miehet simätikukseen huom! ei kaikkia vain ne jolla on esim kaljapullo kädessä kun ollaan kaupalla.

        Meillä ei kukaan dokaa tai vetele huumeita tai polta eikä kukaan ole sitä potkinu eikä mitään niin on välillä tullu mieleen että onko sitä pienenä potkittu tai jotain siellä mistä se tuli.

        Se oli ihan paskanen ja sillä oli ripulia pepussa ja se ei oikein tykänny hyvää kun jouduin ensi töikseni pesee ne pois (vieläkin tänä päivänä inhoaa vettä esim: suihkussa ei tuu lähellekkään)
        mutta kipossa on ihan ok ja se koiruus oli kuin luuranko se oli ilmi selvästi aliravittu turkki oli hilseinen jne ja haukku pienenä pienemmästäkin asiasta.

        JOTEN EN SUOSITTELE NÄITÄ 100€ KOIRIA KELLEKKÄÄN MYÖNNÄN ETTÄ TEIN SIINÄ VIRHEEN KATSOIN LIIKAA HINTAA ENKÄ LAATUA.

        MUT NÄIN HYVÄT JTKOT KAIKILLE JA HYVÄÄ SYKSYN JATKOA VAIKKA AIKA KIRPEE SYKSY ONKIN.

        tiälläpä sitä on samanlainen turtiainen.

        Me koulutellaan ja harjotellaan ja käydään koirapuistoissa ja väännetään ja käännetään.
        On päiviä jolloin toiset koirat saavat ohitella meitä läheltäkin eikä mitään.
        Sitten on taas päiviä jolloin kilsan päässä olevalle koiralle räävytään ihan tosissaan, räkä lentäen.

        Olen huomannut että omani ei tule toimeen toisten kovaluonteisten urosten kanssa, muitten kanssa ei ongelmia.
        Koirapuistossa oon sen kans käyny et tottus kaiken näkösiin ja kokosiin koiriin, välillä rähinä alkaa ja sit otan ukon kiinni ja pidän sivulla istumassa ja turpa tukossa(se ei aina onnistu ihan yksinkertaisesti).
        Ja jos ei usko tai yrittää rähjätä, lähen kävelee toisista koirista pois päin ja pakotan koiran seuraamaan minua. Kun koiruus on rauhottunu (ja toinen ärhäkkä uros poistunut)ja istuu nätisti sivullani katsekontaktissa, lasken koiran taas vapaaksi.

        Ohitustilanteessa yritän pitää koirani hiljaa, laitan sen selkäni taakse, vaihdan suuntaa, kierrän kauempaa...kiristän kuonopannan ihan tiukalle jos ei käsky ei muuten toimi ja napautan jos ei vielläkään toimi.
        Yritän saada koiran ymmärtämään että minä hoidan tilanteen(läheskään aina en siinä onnistu).
        Kuitenkin pikkuhiljaa edistymme...

        Ja aina silloin kun koirani on ollut päivän yksinään on se niin "virroissaan", että se räsähtelee kaikille ja on aivan mahdoton.
        Kun taas se on saanut riekkua hullunlailla ja ollaan käyty kouluttelee ja viel jos pääsee jouksee koira kavereitten kans niin sillon ei niin herkkään räsähtele.On saanu pahimmat paineensa purkaa.

        Joskus tekis mieli hiettää rukkaset naulaan ja luovuttaa, kun tuntuu et hanataan paikoillaan eikä yhtään missään tippaakaan edistytä.
        Mut jotenkin se sisänen ääni(perhana, kyllä tuosta viellä koira leivotaan) saa silti aina harjottelemaan vaan kovemmin ja kovemmin.

        ...läpi kiven perse edellä puuhun!

        Et voi vaatia koiraasi tulemaan kaikkien kans toimeen, mut käytöstavat voit ja pitääkin vaatia.

        Ja se on sitten muuten epävarmuutta/arkuutta toi ukoille ja kaikelle "hämärälle" rähjääminen...tai näin olen ainakin asian ymmärtänyt.


      • .,.,.,.,
        Kuopijankaveri kirjoitti:

        No kun olen niin tyhmä niin kertokaapas viisaina mitä tuon koiran kanssa pitää tehdä??
        kun se alkaa oikein kunnolla rähisee siis tämä ei ole mitään pikku rähinää vaan ihan et on menossa urosten päälle.

        päästänkös menemään vaan ja katson sit kuka ekaksi tulee vai otanko niskavilloista kiinni ja sanon ei vai mitä??

        Kertokaas nyt sitten ihmeessä niin koitan joka koira on yksilö.

        Koira on kyllä pienestä pitäen ollut toisten koirien kanssa tekemisissä.

        Tiedän vaan sen mitä olen justkannu muitten immeisten kanssa ja ne sanoo et paras tapa on kastraatio en sitten tiedä voivat olla väärässä.

        Otan kyllä innolla ehdotuksia vastaan ettei siinä mitään.

        Olen kyllä ottanu raiveleista kiini kun se on alkanu rähjäämään ja sanonut että ei ja ennen sitä käätäny koiran pään itseeni päin ja kattonu suoraan silmiin ja sanonu ei.

        Joten kertokaa ihmeessä sitten miten tästä eteenpäin kun en oikein jaksa uskoa et vaikka sen niittaisi seinälle niin se miksikään siitä tule.

        Siis se on kiva kaveri niin lasten kanssa kuin muutenkin antaa vieraittenkin lasten silitellä ja rapsutella jne eikä mitään ongelmia (ainoat ongelmat on sen silmät ja toi rähjääminen)

        Sen silmät on tutkittu ja on sanottu että ei pystytä korjaamaan sen näköä se kun tossa oli sellanen patsas jolla oli kädet ylhäällä ja hra alko sille rähisee ja ku mentiin kattoo sitä patsasta sitten katsomaan läheltä niin rähjääminen loppu.

        Tuli vaan tuossa mieleen kun sillä ei ole oikein täällä missä asutaan kamuja et voiko toi rähiseminen olla jotain turhaisuneisuutta??

        Siis minähän en koirasta käy tietenkään se vaatisi jonkun toisen koiran mutta nämä koirat mitkä täällä asustaa niin ne on tosi tosi pieniä koiria
        kuten kiinanpalatsi koiraa jne... Ni ton kanssa ne ei oikein voi rähjätä ettei tule onnettomuuksia kokonsa takia.

        Ainoastaan kerran se on yrittäny isännyyttä ja se loppu siihen kun otin koiran pannasta kiinni ja annoin luunapin kuonolle ja kysyin vihasesti olikos jotain muuta??

        Eipä se sen jälkeen ole koittanu ottaa matsia.

        Siis tajutkaa että olen yrittäny kaikkeni ja toi ei vaan tuosta tokene voipi olla että tein virheen siinä että ostin 100€ koiran ja nyt maksan siitä sitten nyt kovan hinnan.

        Siis PYYDÄN ANTEEKSI ET PILLAHDIN TEITILLE mutta olen yrittäny parhaani ja kohta ei ole muuta vaihtoehtoa kuin että alan taklailee tuon koiran kun se ärisee muille tai pallit pois.

        Joten siis kertokaa ihmeessä jos teil on hyviä ehdotuksia siis se muuten kyllä minua tottelee paitsi toi on ainoa toi uros juttu ja se ajaa meikäläisen ihan kahjoksi olen kyllä viettänyt unettomia öitä tuonkin takia miettiny mikä hemmetti neuvoksi.


        Muuten kyllä on ihan ok kaikki paitsi silmät et muuten on ollu terve jne...

        Pennuille se ei tee pahaa vaikka ne on uroksia tossakin tuli berhandilaisen pentu ryömien tota kohti mutta se pentu raukka pelästy kun tää meitin äijä rupesi leikkimään niin se juoksi sinne emännän
        koipien väliin.


        Se voipi olla että toi meitin ukko on stressaantunu kun se ei pääse toisten koirien kanssa riehumaan koska niin kuin sanoin niin ne on niin pieniä.

        NUTTA KERTOKAA IHMEESSÄ MITÄ ALAN TON UKON KANSSA TEKEE MEIL ON OLLU SE MIKÄ HEMMETIN HIHNA JUTTU NE VETOVALJAAT MUT EI MITTÄÄN NE EI auttanu ei yhtään.

        Sit oli toi kuonopanta mut se autto mut sit se rupesi hiertämään pojun kuononpäältä joten otin sen pois.

        Hitto tuli mieleen tuossa et otan sen välillä kaupalle mukaan kun meen kaupalle( täällä on ollu ryöstöjä ja raiskauksia ihan pienen ajan sisällä) niin sit kun meen kauppaan niin ei mitään ei huuda ei mitään mut kun tulen kaupasta se alkaa haukkua lähimälle ukolle yleensä.

        En välillä tajuu tota koiraa koska koskaan ei ole eteen tullu tollasta koiraa se on ukoille ollu tollanen ihan siitä asti kun se meille on tullut ja on sanottu ei kun se on alkanu miehille ärisee mutta se jostain syystä valitsee miehet simätikukseen huom! ei kaikkia vain ne jolla on esim kaljapullo kädessä kun ollaan kaupalla.

        Meillä ei kukaan dokaa tai vetele huumeita tai polta eikä kukaan ole sitä potkinu eikä mitään niin on välillä tullu mieleen että onko sitä pienenä potkittu tai jotain siellä mistä se tuli.

        Se oli ihan paskanen ja sillä oli ripulia pepussa ja se ei oikein tykänny hyvää kun jouduin ensi töikseni pesee ne pois (vieläkin tänä päivänä inhoaa vettä esim: suihkussa ei tuu lähellekkään)
        mutta kipossa on ihan ok ja se koiruus oli kuin luuranko se oli ilmi selvästi aliravittu turkki oli hilseinen jne ja haukku pienenä pienemmästäkin asiasta.

        JOTEN EN SUOSITTELE NÄITÄ 100€ KOIRIA KELLEKKÄÄN MYÖNNÄN ETTÄ TEIN SIINÄ VIRHEEN KATSOIN LIIKAA HINTAA ENKÄ LAATUA.

        MUT NÄIN HYVÄT JTKOT KAIKILLE JA HYVÄÄ SYKSYN JATKOA VAIKKA AIKA KIRPEE SYKSY ONKIN.

        Tyhmyys ja osaamattomuus ovat kaksi eri asiaa.

        Eikä sinua juurikaan auta, vaikka heittelisit koiraa seinälle. Se ei sinua kunnioita tarpeeksi, että saisit sen lapaseen tilanteessa kuin tilanteessa. Yleensä on, että kun taito loppuu, väkivalta alkaa. Tosin joskus sitten, kun sitä väkivaltaa käytetään, niin sitäkään ei osata mitoittaa oikein, vaan koiraa lähinnä härnätään. Ja koska keino ei ole riittävä, niin sitähän saa sitten tehdä jatkuvasti, koska koira ei siitä mitään opi. Ennemminkin kunnnon pölläytys kerran, joa kaikki muut keinot on kokeiltu, ja siitä sellainen pelote, että toista kertaa ei tarvitse tulla.

        Raiveleista kiinni ottaminen voi tehota, jos koiralla on yhtään kunnioitusta, mutta muuten se nyt lähinnä on jotain norsun tappamista hernepyssyllä.

        Parempi siis yrittää pitää se edes fyysisesti hallinnassa, vaikka sitten sinne puskaan hyppimällä, jos et ole valmis tekemään tosissasi töitä koiran eteen.

        Ei ole keinoja, joita netissä voisi antaa koiraa näkemättä. On helppo sanoa, että hanki koirasi kunnioitus, mutta kun se ei ole tähän asti teillä onnistunut, niin tuskinpa onnistuu enää pelkkien nettineuvojen perusteella.

        Kastraatio voi toki vaikuttaa koiraan, mutta millä tavoin, on arvoitus. Mutta joka tapauksessa on tosi, että ei se sinun ja koirasi suhdetta paranna ja tee sinusta parempaa koiranohjaajaa.

        Ja koirahan ei tarvitse mitään pakkososiaalistamista vieraiden koirien kanssa. Koko ajatus on ihan pr-ceestä, pelkkä omistajien kuvitelma siitä, mikä olisi koirakohtaista toimintaa. Päin vastoin, se on yksi keino saada ongelmia aikaiseksi.


      • Kuopijan kaveri
        .,.,.,., kirjoitti:

        Tyhmyys ja osaamattomuus ovat kaksi eri asiaa.

        Eikä sinua juurikaan auta, vaikka heittelisit koiraa seinälle. Se ei sinua kunnioita tarpeeksi, että saisit sen lapaseen tilanteessa kuin tilanteessa. Yleensä on, että kun taito loppuu, väkivalta alkaa. Tosin joskus sitten, kun sitä väkivaltaa käytetään, niin sitäkään ei osata mitoittaa oikein, vaan koiraa lähinnä härnätään. Ja koska keino ei ole riittävä, niin sitähän saa sitten tehdä jatkuvasti, koska koira ei siitä mitään opi. Ennemminkin kunnnon pölläytys kerran, joa kaikki muut keinot on kokeiltu, ja siitä sellainen pelote, että toista kertaa ei tarvitse tulla.

        Raiveleista kiinni ottaminen voi tehota, jos koiralla on yhtään kunnioitusta, mutta muuten se nyt lähinnä on jotain norsun tappamista hernepyssyllä.

        Parempi siis yrittää pitää se edes fyysisesti hallinnassa, vaikka sitten sinne puskaan hyppimällä, jos et ole valmis tekemään tosissasi töitä koiran eteen.

        Ei ole keinoja, joita netissä voisi antaa koiraa näkemättä. On helppo sanoa, että hanki koirasi kunnioitus, mutta kun se ei ole tähän asti teillä onnistunut, niin tuskinpa onnistuu enää pelkkien nettineuvojen perusteella.

        Kastraatio voi toki vaikuttaa koiraan, mutta millä tavoin, on arvoitus. Mutta joka tapauksessa on tosi, että ei se sinun ja koirasi suhdetta paranna ja tee sinusta parempaa koiranohjaajaa.

        Ja koirahan ei tarvitse mitään pakkososiaalistamista vieraiden koirien kanssa. Koko ajatus on ihan pr-ceestä, pelkkä omistajien kuvitelma siitä, mikä olisi koirakohtaista toimintaa. Päin vastoin, se on yksi keino saada ongelmia aikaiseksi.

        En ole koiraani heitelly enkä heittele koska järkihän sen jo sanoo et eihän sillä saada kuin vihainen koira aikaiseksi.

        Se on kumma kun pyysin asiallista vastausta niin mitä sain paskaa niskaani again so thanx a lot 4 nothing
        jotenkin en vaan jaksa nyt tapella sun kanssasi sun mielipiiteesi on sinun ja sillä siisti.

        Kuten sanoin se rähisee ukoille ei naisille joten missäköhän vika jos oisin tehnyt virheen koirani kasvatuksessa niin eiköhän se rähjäisi kaikille.

        Sen silmätikut ovat miehet! jotenka minä etsin neuvoja sitten joltakin muulta kuin sinulta mitenköhän on omasi kasvatettu??

        Tiedätkös sanonnan että niin metsä huutaa kuin sinne huudetan.
        tässä meillä on aivan samanlainen tapaus
        en tietääkseni pyytäny paskaa niskaani vaan neuvoja jos sulla ei ole neuvoja antaa niin älä kaada paskaa mun niskaani.

        Se ei hyödytä ketään! Kysyin vain ja ainoastaan neuvoja enkös näin tehnyt?

        Mutta minä lopetan tän keskustelun tähän ja sillä siisti.

        Kun koirassa ei voi olla MITÄÄN VIKAA SE ON AINA OMISTAJAN SYY JOS KOIRA EI VASTAA
        ENSINNÄKIN SE EI OLE ROBOTTI KUN NAPPIA PAINAT NIIN SE HYPPÄÄ.

        TOISEKSEEN MULLA EI OLE TÄLLÄSTÄ KOIRAA KOSKAAN TULLU KOHDALLE OLIHAN SE DOBBERIKIN KOVAPÄINEN JA TÄÄ ON SIIHEN VERRATTUNA AIKA LÖTSKÖ JOTEN EI VIITSITTÄISI TAPELLA ASIASTA SUN PITÄISI TUO KOIRA NÄHDÄ ACTIONISSA.

        Sitten vasta tuomita minut kun osoitat jota kuta sormella niin siellä on kolme sormea jo valmiina osittamassa sinua kohti.

        Joten ei tapella eihän kysyn neuvoja tai saan itse tuon lousku leuan rauhottumaan anyway tää on minun viimeinen viestini joten hyvät jatkot teille kaikille ;-)


      • !!!!
        Kuopijan kaveri kirjoitti:

        En ole koiraani heitelly enkä heittele koska järkihän sen jo sanoo et eihän sillä saada kuin vihainen koira aikaiseksi.

        Se on kumma kun pyysin asiallista vastausta niin mitä sain paskaa niskaani again so thanx a lot 4 nothing
        jotenkin en vaan jaksa nyt tapella sun kanssasi sun mielipiiteesi on sinun ja sillä siisti.

        Kuten sanoin se rähisee ukoille ei naisille joten missäköhän vika jos oisin tehnyt virheen koirani kasvatuksessa niin eiköhän se rähjäisi kaikille.

        Sen silmätikut ovat miehet! jotenka minä etsin neuvoja sitten joltakin muulta kuin sinulta mitenköhän on omasi kasvatettu??

        Tiedätkös sanonnan että niin metsä huutaa kuin sinne huudetan.
        tässä meillä on aivan samanlainen tapaus
        en tietääkseni pyytäny paskaa niskaani vaan neuvoja jos sulla ei ole neuvoja antaa niin älä kaada paskaa mun niskaani.

        Se ei hyödytä ketään! Kysyin vain ja ainoastaan neuvoja enkös näin tehnyt?

        Mutta minä lopetan tän keskustelun tähän ja sillä siisti.

        Kun koirassa ei voi olla MITÄÄN VIKAA SE ON AINA OMISTAJAN SYY JOS KOIRA EI VASTAA
        ENSINNÄKIN SE EI OLE ROBOTTI KUN NAPPIA PAINAT NIIN SE HYPPÄÄ.

        TOISEKSEEN MULLA EI OLE TÄLLÄSTÄ KOIRAA KOSKAAN TULLU KOHDALLE OLIHAN SE DOBBERIKIN KOVAPÄINEN JA TÄÄ ON SIIHEN VERRATTUNA AIKA LÖTSKÖ JOTEN EI VIITSITTÄISI TAPELLA ASIASTA SUN PITÄISI TUO KOIRA NÄHDÄ ACTIONISSA.

        Sitten vasta tuomita minut kun osoitat jota kuta sormella niin siellä on kolme sormea jo valmiina osittamassa sinua kohti.

        Joten ei tapella eihän kysyn neuvoja tai saan itse tuon lousku leuan rauhottumaan anyway tää on minun viimeinen viestini joten hyvät jatkot teille kaikille ;-)

        suoranainen mahdottomuus,miission impossible!

        Kerrot että olet kasvanut sakujen keskellä,mutta ongelmasi koiran kanssa ovat täysin aloittelija maiset,etkä voi myöntää,että koiran hallintasi on täysin pielessä.

        painu koulutuskentälle,äläkä kerro siellä olevasi jo melkein mestari,sillä sillä tavoin jäät apuja vaille,koska kukaan ei halua auttaa kaikki tietävää koiranomistajaa.Varsinkaan kun näkee miten koira toimii,se kun kertoo sinun taitosi kouluttajana ammattilaiselle heti.Itseasiassa hyvä kouluttaja sanoisi sinulle asiat aivan samoin kuin edellinen kirjoittaja,suoraan,kiertelemättä.

        Katsos,ongelma koiran kanssa ne taidot juuri tulevatkin esiin,ja kirjoituksestasi päätellen sinulla on käsissäsi koira jonka toimintakykyu on huono,eikä sen tempperamentti kanna sitä pelottavien tilanteiden yli.Ja kun johtajuus on mitä on,sillä on epävarma olo mikä ja kuka se teidän suhteessa on.Kun tuntuu että pitäs kantaa vastuuta,mutta kun ei ole pelimerkkejä,niin kokeillaan kovalla rähinällä.Jos luunappi nenän päähän on ollut riittävä taisto johtajuudesta,ei voida puhua kovin "kova"luonteisesta yksilöstä.

        Näkemättä koiraa on mahdoton neuvoa,siksi mene koulutuskentälle,ei mihkään viherpipertäjä tottiksiin,vaan palveluskoirakoulutuksiin.Kyllä sinua siellä neuvotaan ja opetetaan lukemaan sekä käsittelemään koiraasi.Mutta sitä ennen ota pikkasen nöyrempi asenne,niin opit ja sinua opetetaan,ei kukaan tollasta näsäviisasta kaikkitietäjää viitsi opastaa,se on hukkaan heitettyä aikaa.

        Pelkkä koiran oleskelu samassa osoitteessa ja lenkkeily,ei vielä opeta ihmiselle koirista mitään.Koulutuksen kautta oppii koiraa puhumaan,ja koulutus tason vaativuus sen taidon vasta todella kertoo.Ei koiraa tarvitse kilpailuttaa,mutta koulutuksessa on tähdättävä koko ajan vaativampiin suorituksiin,vasta se on koulutettu koira,sellainen kuin jokaisen sakun pitäs olla.

        Ja kerron ettei minun urokseni tule toimeen kuin muutaman koiran kanssa,mutta ei niiden rakastaa niitä ohitettavia pidäkkään vaan kulkea asiallisesti,MINUN haluamallani tavalla ohitse.


    • hurtta-83

      tää on kyllä nyt jo vähän vanha aihe mut vastataan nyt kuitenkin.
      Mulla Saku uros oli ensimmäinen oma koirani, toki vanhempieni luona asuessani mulla oli narttu saku ja on vielläkin, mutta viettää eläke vuosiaan suurimmaksi osin vanhempieni luona. Nytten kyllä taas tuossa jaloissa mötköttää...mutta siis miksi ei se saku sopisi ekaksi koiraksi, joillekkin se ei kyllä sovi koiraksi ollenkaan =)

      Nyt on hirmusen sekava sepustus.
      Jos saku tuntuu omalta rodulta ja olet selvää ottanut millainen koira se saku sitten todellisuudessa on, mitä sen kans voi tehdä, luonne, yms. Olet selvittänyt itsellesi, ettei aina elämä koiran kanssa ole ihanaa, muttet siltikkään koirastasi luovu! Et luovu vaikka se repisi asuntosi atomihiukkasiksi(mikä todellakin on mahdollista) ja vaikka se karkottaisi kaikki kaverisi rähinällään(sekin onnistuu) ja vaikka se sinkoaisi jokaisen naapuruston rasselitupon kimppuun(hauska leikki tämäkin)...jokaisen kommervenkin eteen tullessa et lannistu vain aloitat kerta toisensa jälkeen tehokkaamman koulutuksen, seisot siellä kentällä tuulessa ja tuiverruksessa ilman minkään mailman laista kontaktia koiraasi, se kun sattui näkemään pupun juoksevan kentän poikki ja aloitti omatoimiset jälkiharjoitukset. Voit toki kokeilla liinalla kouluttamista, saat koirasi pidettyä ns.kytkettynä, tämä tapa ei tosin niin ystävällinen ole luustollesi(kerran jos toisenkin ollut käsipaketissa).

      Saksanpaimen on just niin sopivan isokoira ettei keittiönpöydältä voileipien nappaaminen aamukiireessä tuota hankaluuksia, joulukinkku kyllä maistuisi koiralle paremmin, mutta se ollaan jo suojattu erityis korokkeella.

      Saksanpaimen on kuin pikku picasso päästessään käsiksi maalipurkkeihin, aivan loistavaa modernia taidetta.

      Remontti hommat sujuu möys kädenkäänteessä, et huomaakkaan kun hups vain ja eteisen piironki on saanut kerrassaan elegantin muodon.

      Ja olen kyllä sitä mieltä, että kyllä ne autoasentajan hommatkin näiltä onnistuu, ainakin omaa autoani on koirani pariinkin otteeseen asennellut.

      Ja siis puutarhan hoidosta ei tarvitse enää tuottaa pään vaivaa, sekun pysyy kuohkeana ympärivuotisesti, se on sitten pulmallista jos jotain haluaisit puutarhassasi kasvattaa.

      No ei, onhan se ihanaa kun pikän lenkin jälkeen huomaa kuinka koirakin on hieman lenkistä väsähtänyt, ainakin se antaa niin ymmärtää harrastaessaan tilankäytön maksimointia sinun sängyssäsi, noh onneksi koira oli vain märkä.

      Ja kyllä! Todellakin saksanpaimen on muoti tietoinen, eihän se lähes koskaan revi vanhoja vaatteitasi, puhumattakaan kengistäsi.

      Ja todellakin saksanpaimen on hyvin viisas koira. se ymmärtää, että koulutustilanteessa tulee totella, mutta näyttö/kisatilanteessa se ei ole niin välttämätöntä... omistaja kun ei silloin muuta voi tehdä kuin seisoa naama punaisena.

      Eli siis en parempaa koiraa tiedä! Niin uskollinen omistajalleen, tai oikeestaan kaikille niin joilla näkee taskussaan narupallon =)

      Mutta siis en näe mitään syytä miks ei se ensimmäiseksi koiraksi sopisi.

      • niin että

        meillä se söi sen narupallonkin =) Eri hyvä kirjoitus ja teksti.....


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2743
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2330
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2090
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      15
      1847
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1721
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      38
      1715
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1696
    8. 100
      1646
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1477
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe