KALAMALJOISTA

aquarius____

kertokaahan kokemuksianne kalamaljoista, tai jos tiedätte jollain olleen semmoisen niin miten he ovat puhdistaneet maljaa ja tarvitseeko sinne hapettajaa ja mitä lisätarvikkeita että kala ei kuole.

14

2512

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaari-o

      ja sitten mainoksissa oon nähnyt.

      Yleensä puhdistetaan mainoksen teon jälkeen kokonaan ja laitetaan kuivaustelineelle kuivumaan seuraavaa otosta varten. Muuta käyttöähän tällaisestaei ole jos ajatellaa lemmikkien kannalta asiaa.

      Kyllä se kala sinne kuolee aivan varmasti jos joutuu siellä pitempään olemaan, unohda koko idea!
      Lisäksi on eläinsuojelulaissa kielletty laittamasta minkäänlaista akvaario lemmikkiä alle 40 litraiseen "akvaarioon", mun mielestä akvaario nimitystä ei saisi käyttää mistään alle 150 litraisesta, ne ovat hyviä karanteeni altaita kaloille tai kalan poikasille.

      Mutta minkäs teen kun en oo mikään poliisi?!

      • taisto

        Mulla oli maljassa taistelukala 2vuotta, jonka jälkeen siirsin sen juuri viimeviikolla isompaan akvaan ja otin sille kavereita...kaks vuottahan tuo vaan kesti kuitenkin ihan hyvässä hapessa siinä maljassa, eikä ole käytöstään muuttanut tuossa isommassakaan akvassa, ihan samalla tavalla lipuuttelee menemämään. Sitä paitsi taistot ottaa hapen veden pinnalta eli eivät välttämättä tarttee hapetinta ollenkaan. Kun maljaa vaan jaksaa tarpeeksi usein putsata niin mikäs siinä...se on mun mielipide.

        Taistot on myös alkuperältään kotoisin sellaisista kuralätäköistä, että luulis pärjäävän hyvin hoidetussa maljassa.


      • aloittaja_____
        taisto kirjoitti:

        Mulla oli maljassa taistelukala 2vuotta, jonka jälkeen siirsin sen juuri viimeviikolla isompaan akvaan ja otin sille kavereita...kaks vuottahan tuo vaan kesti kuitenkin ihan hyvässä hapessa siinä maljassa, eikä ole käytöstään muuttanut tuossa isommassakaan akvassa, ihan samalla tavalla lipuuttelee menemämään. Sitä paitsi taistot ottaa hapen veden pinnalta eli eivät välttämättä tarttee hapetinta ollenkaan. Kun maljaa vaan jaksaa tarpeeksi usein putsata niin mikäs siinä...se on mun mielipide.

        Taistot on myös alkuperältään kotoisin sellaisista kuralätäköistä, että luulis pärjäävän hyvin hoidetussa maljassa.

        olisiko sinulla e-mailia.. haluaisin kysellä tarkempia tietoja kuinka sisustit akvaarion jne..

        kiitos jo etukäteen jos auttaisit vielä.


      • Vaari-o
        taisto kirjoitti:

        Mulla oli maljassa taistelukala 2vuotta, jonka jälkeen siirsin sen juuri viimeviikolla isompaan akvaan ja otin sille kavereita...kaks vuottahan tuo vaan kesti kuitenkin ihan hyvässä hapessa siinä maljassa, eikä ole käytöstään muuttanut tuossa isommassakaan akvassa, ihan samalla tavalla lipuuttelee menemämään. Sitä paitsi taistot ottaa hapen veden pinnalta eli eivät välttämättä tarttee hapetinta ollenkaan. Kun maljaa vaan jaksaa tarpeeksi usein putsata niin mikäs siinä...se on mun mielipide.

        Taistot on myös alkuperältään kotoisin sellaisista kuralätäköistä, että luulis pärjäävän hyvin hoidetussa maljassa.

        MAA- JA METSÄTALOUSMINISTERIÖ

        Päätös nro 2/EEO/1998

        Päivämäärä 18.3.1998

        Dnro 1094/00-97

        Voimaantulo- ja voimassaoloaika 1.4.1998 - toistaiseksi

        Kumoaa / Muuttaa

        Valtuutussäännökset
        Eläinsuojeluasetus (396/1996) 49 §

        Liite 10 Kalat

        Akvaario on tarvittaessa varustettava kannella tai peitelasilla siten, että kalat eivät pääse hyppäämään sieltä pois. Akvaarion yhdellä sivulla on oltava näkösuoja, jollei akvaarion kasvillisuus tai muu sisustus anna kaloille riittävää suojaa. Akvaarion veden määrän, laadun, lämpötilan, vesipinta-alan ja veden syvyyden on oltava sopivat ottaen huomioon kalalaji, kalojen koko ja lukumäärä. Vettä on vaihdettava tai puhdistettava säännöllisesti siten, että sen laatu pysyy hyvänä. Kuollut kala on poistettava akvaariosta välittömästi.

        Akvaarion sisustuksen ja pohjamateriaalin on oltava kaloille sopiva. Kaloilla on tarvittaessa oltava sopivia piiloutumispaikkoja.

        Kalaryhmiä, -parvia ja -lajeja yhdistettäessä tai tuotaessa uusia kaloja ryhmään on erityistä huomiota kiinnitettävä kalojen yhteensopivuuteen ja kalojen parvikäyttäytymiseen.

        Kalaa ei pidetä pyöreässä vesimaljassa.

        Akvaariossa on vähintään 1 litra vettä kutakin enintään 5 cm mittaista kalaa kohden ja vähintään 4 litraa vettä kutakin enintään 10 cm mittaista kalaa kohden. Akvaariossa on vettä kuitenkin aina vähintään 40 litraa.


      • Korvatilli (tälli)
        Vaari-o kirjoitti:

        MAA- JA METSÄTALOUSMINISTERIÖ

        Päätös nro 2/EEO/1998

        Päivämäärä 18.3.1998

        Dnro 1094/00-97

        Voimaantulo- ja voimassaoloaika 1.4.1998 - toistaiseksi

        Kumoaa / Muuttaa

        Valtuutussäännökset
        Eläinsuojeluasetus (396/1996) 49 §

        Liite 10 Kalat

        Akvaario on tarvittaessa varustettava kannella tai peitelasilla siten, että kalat eivät pääse hyppäämään sieltä pois. Akvaarion yhdellä sivulla on oltava näkösuoja, jollei akvaarion kasvillisuus tai muu sisustus anna kaloille riittävää suojaa. Akvaarion veden määrän, laadun, lämpötilan, vesipinta-alan ja veden syvyyden on oltava sopivat ottaen huomioon kalalaji, kalojen koko ja lukumäärä. Vettä on vaihdettava tai puhdistettava säännöllisesti siten, että sen laatu pysyy hyvänä. Kuollut kala on poistettava akvaariosta välittömästi.

        Akvaarion sisustuksen ja pohjamateriaalin on oltava kaloille sopiva. Kaloilla on tarvittaessa oltava sopivia piiloutumispaikkoja.

        Kalaryhmiä, -parvia ja -lajeja yhdistettäessä tai tuotaessa uusia kaloja ryhmään on erityistä huomiota kiinnitettävä kalojen yhteensopivuuteen ja kalojen parvikäyttäytymiseen.

        Kalaa ei pidetä pyöreässä vesimaljassa.

        Akvaariossa on vähintään 1 litra vettä kutakin enintään 5 cm mittaista kalaa kohden ja vähintään 4 litraa vettä kutakin enintään 10 cm mittaista kalaa kohden. Akvaariossa on vettä kuitenkin aina vähintään 40 litraa.

        ihan asiaa, mutta sanoin vaan että se on minun mielipiteeni ja halusin sen tuoda esille kuten varmaan myös sinä saat sen tehdä, eikö? Onko sinulla koskaan ollut taistelukalaa???kuinka kauan eli seura-akvaariossa???
        Toisaalta ymmärrän yskän toisaalta en...kyllä yli kansoitetut isommat akvaariot ovat suurempi paha kuin taisto maljassa...minusta.


      • Vaari-o
        Korvatilli (tälli) kirjoitti:

        ihan asiaa, mutta sanoin vaan että se on minun mielipiteeni ja halusin sen tuoda esille kuten varmaan myös sinä saat sen tehdä, eikö? Onko sinulla koskaan ollut taistelukalaa???kuinka kauan eli seura-akvaariossa???
        Toisaalta ymmärrän yskän toisaalta en...kyllä yli kansoitetut isommat akvaariot ovat suurempi paha kuin taisto maljassa...minusta.

        ... omiin seura akvaarioihini, jos olisin ko. lajista kiinnostunut (no, toisaalta olen) niin rakentaisin sille oman laji akvaarion n. 250 litraisesta jonne sijoittaisin pari eriväristä komeaa koirasta sekä liudan naaraita.

        Molempi pahempi ylikansoitetussa akvassa kaikki kalat kärsii, liian pienessä karsina-akvassa kärsii vain se yksi kala, toivottavasti siellä ei ole muuta kalstoa!


      • minä
        Korvatilli (tälli) kirjoitti:

        ihan asiaa, mutta sanoin vaan että se on minun mielipiteeni ja halusin sen tuoda esille kuten varmaan myös sinä saat sen tehdä, eikö? Onko sinulla koskaan ollut taistelukalaa???kuinka kauan eli seura-akvaariossa???
        Toisaalta ymmärrän yskän toisaalta en...kyllä yli kansoitetut isommat akvaariot ovat suurempi paha kuin taisto maljassa...minusta.

        Elää hyvässä hoidossa parisen vuotta, mutta en laittaisi maljaan niitä. Mihin ajattelit sen suodattimen siellä maljassa tunkea, turha kuvitella että taisto "hengittää" pinnalta, meillä tuo taistoukko lymyää pohjan tuntumassa suurimman osan päivää, välillä lekottelee välillä jahtaa partiksen poikasia. Eli miten luulisit että siellä hengittää jos ei olisi suodatinta/hapetinta.


      • .........
        minä kirjoitti:

        Elää hyvässä hoidossa parisen vuotta, mutta en laittaisi maljaan niitä. Mihin ajattelit sen suodattimen siellä maljassa tunkea, turha kuvitella että taisto "hengittää" pinnalta, meillä tuo taistoukko lymyää pohjan tuntumassa suurimman osan päivää, välillä lekottelee välillä jahtaa partiksen poikasia. Eli miten luulisit että siellä hengittää jos ei olisi suodatinta/hapetinta.

        Kyllähän taistot hengittävät pinnalta ja minä pidin 2viikkoa muovimukissa koska tein sen akvaarioon suursiivouksen ja veden piti kysyä ei sille ainakaan mitään käytös muutosta tapahtunut......


      • rääkkääjiä
        ......... kirjoitti:

        Kyllähän taistot hengittävät pinnalta ja minä pidin 2viikkoa muovimukissa koska tein sen akvaarioon suursiivouksen ja veden piti kysyä ei sille ainakaan mitään käytös muutosta tapahtunut......

        tänne niin hyvä tulee! MURRinaa ``(


    • sama

      Kalat

      Akvaario on tarvittaessa varustettava kannella tai peitelasilla siten, että kalat eivät pääse hyppäämään sieltä pois. Akvaarion yhdellä sivulla on oltava näkösuoja, jollei akvaarion kasvillisuus tai muu sisustus anna kaloille riittävää suojaa.

      Akvaarion veden määrän, laadun, lämpötilan, vesipinta-alan ja veden syvyyden on oltava sopivat ottaen huomioon kalalaji, kalojen koko ja lukumäärä. Vettä on vaihdettava tai puhdistettava säännöllisesti, jotta sen laatu pysyy hyvänä. Kuollut kala on poistettava akvaariosta välittömästi.

      Akvaarion sisustuksen ja pohjamateriaalin on oltava kaloille sopiva. Kaloilla on tarvittaessa oltava sopivia piiloutumispaikkoja.

      Kalaryhmiä, -parvia ja -lajeja yhdistettäessä tai tuotaessa uusia kaloja ryhmään on erityistä huomiota kiinnitettävä kalojen yhteensopivuuteen ja kalojen parvikäyttäytymiseen.

      Suositus:

      Kalaa ei pidetä pyöreässä vesimaljassa.

      Akvaariossa on vähintään 1 litra vettä kutakin enintään 5 cm mittaista kalaa kohden ja vähintään 4 litraa vettä kutakin enintään 10 cm mittaista kalaa kohden. Akvaariossa on vettä kuitenkin aina vähintään 40 litraa.

      tekstiä vuodelta 2004..huomaa suositus on, että ei pidetä maljassa....suositus....suositus..

      • Vaari-o

        ... pitäähän jo järkikin sanoa mikä on kalan kannalta hyvä ja mikä huono tapa hoitaa sitä.


      • akva ittelläkin

        Mitat on siten että enää ei saisi olla alle 40 L akvaarioita, koska on kuulemma eläinrääkkäystä pitää kaloja liian pienessä akvassa. Ja se on niin että litra per senttimetri. Eli jos kalasi on 2cm ja niitä on kuusi, tarvitsevat ne omaa tilaa n. 12 L ja pitää huomioida että siellä akvassa on muutakin kuin kaloja joten tilavuus pienenee.


    • kultis2

      Ei kultakalaa maljaan. Se tarvitsee vähintään 500 litraa eikä 1000 litraakaan ole liioiteltua.

    • kalaneito

      kaveri osti vasta kahdeksan kulmaisen akvaarion, tais olla 10 litraa. Eläinkaupan myyjä suositteli sellaiseen taistelukalaa tai platyjä. Toinen myyjä sanoi että muutkin käy ja hän laittoi sinne 6 kaardinaalitetraa ja partamonnin pohjalle. Puhdistaa samanlailla kuin isommankin eli osan vedestä ja ei ole hapettajaa, mutta sellainen kuplakone on.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1694
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      101
      1219
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1078
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1015
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      911
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      843
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      804
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      52
      802
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      50
      793
    10. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      793
    Aihe