Ajatuksena hankkia edullinen harrastekäyttöön tuleva puusorvi. Mitä vaatimuksia sorville pitää asettaa että sillä pystyy tekemään ontelosorvausta, ts kupit, lautaset, kulhot jne..
vai pystyykö kaikilla sorveilla siihen ?
Minkälainen puusorvi
5
1522
Vastaukset
- Sikahalvan sorvin omistaja
Ostin joskus sellaisen tosihalvan puusorvin, johon saa sellaisen metallikiekon johon ruuveilla laitetaan puukappale kiinni mikäli jotain kippoja tekee. Hyvin toimii. Sorvitaltoissa ei olisi ehkä kannattanut nuukailla, niin ei tarvitsisi terotella jatkuvasti.
- kake
Just sellasta sikahalpaa kattelin, ka niissä tulee mukana se lätkä mihin saa ruuvattua kulhoaihion..
- valttia
45 vuoden sorvarikokemuksella voisin vinkittää,,,, vertaa koneita niiden tukevuuden perusteella.
Kone mitä painavampi, sitä partempi
Karan ( pakan ) akseli ei saa muistuttaa varpusen jalkaa, muutoin tuosta on tiedossa värinöitä.
Tallinnan reissulta voit ostaa matkamuistoksi kolmipakan, eivätkä ne tuolla kovin hintavia ole.
Itse olen tuttavilleni rakennellut muutamia puusorveja, ettei sen itse valmistaminenkaan kovin mahdottomuus ole ja lopputuluskin voi olle parempi, kuin noitten kiinanihmeitten.
Vinkkinä vielä, pistä oksatonta koivua kuivamaan, kun on tuollainen harrastus mielessä.- kake
Kiitti vinkeistä, mites muuten eikö tuo koivu kestä kotioloissa vuosia kuivua käyttökelpoiseksi ?
- varautua
kake kirjoitti:
Kiitti vinkeistä, mites muuten eikö tuo koivu kestä kotioloissa vuosia kuivua käyttökelpoiseksi ?
Viisautta on varastoida vintille kaikkea mahdollista askartelupuuta kuivamaan.
Itse olen joskus jouduttanut puun kuivumista asettelemalla palikat leivinuuniin, kun se ei ole kovin lämmin, mieluummin alta 80 astetta.
Tietenkin joku tosi ammattilainen tuomisee tämänkin menettelytavan, mutta mistäpä otat pikkukiireeseen riihi kuivaa koivua ja tuoreesta ei kannata väsätä mitään.
Omat vanhimmat askartelupuuni on vintin takstoolinpäällä kuivuneet jotain kahdeksan vuotta ja sittenkin ne on vain ulkokuivia, mutta täyttä laatutavaraa..
Lattialämmitetyn saunan lauteilla voi myös kiirekuivata askartelupuita, kun vain muistaa säunomisen ajaksi siirtää ne pois.
Mitään hyvää ei tapahdu hetkessä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?941865- 881330
- 1101143
- 761037
- 1191000
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57873- 36782
- 47781
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48741- 33693