Moottoripyörä luokista

Mopo-poika

Moi vaan kaikille moottoriurheilun ja aivan erityisesti vielä moottoripyörien ystäville! Olen tässä lähikuukausien aikana innostunut seuraamaan moottoripyöräilyä huipputasolla TV:stä ja olen pähkäillyt eri moottoripyöräluokista ja niiden merkityksestä. Pari kysymystä on mieleeni juolahtanut:

- Miten MotoGP ja Superbike- sarjat eroavat toisistaan? Kumpaa noista sarjoista pidetään niin sanottuna moottoripyöräilyn kuninkuusluokkana? Olen seurannut kumpaakin sarjaa Eurosportilta ja en ainakaan näin maallikkona osaa erottaa MotoGP- pyöriä Superbike- pyöristä. Kummassa sarjassa tehokkaammat moottorit ja miten tekniikka eroaa noissa sarjoissa?

- Sitten maastoon katupyöristä... Miten Enduro poikkeaa Motocrossista? Toisessa sarjassa taidettiin ajaa maastoradalla ja toisessa sarjassa metsässä, mutta onko pyörät melko identtiset? Kummassa noissa sarjassa ajettiin radalla ja kummassa metsässä?

Kiitos vastauksista ja hyviä moottoriurheilu hetkiä kaikille! =)

1

468

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TKD

Hei.
      Eli Motogp luokkaa pidetään kuninkuusluokkana, siinä pyörien tehot ovat jossain 230-260hp. Pyörät ovat tehtaiden erikoispyöriä, kun taas Superbike luokassa pyörät perustuu tuotannossa oleviin 750-1000 kuutioisiin pyöriin(Nykyään kaikki taitaa olla n.1000-kuutioisia). Näistäkin pyöristä otetaan tehoja yli 200 hp, mutta Motogp-pyörät ovat kuitenkin nopeampia.

Endurossa ajetaan metsässä polkuja/reittejä pitkin kun taas motocrossissa ajetaan rataa "ympäri". Pyörät ovat tekniikaltaan hyvin lähelle samanlaisia. Suurimmat erot taitaa tulla alustan, tehojen ja moottorin luonteen kautta.

Ei kun vaan kisoja seuraamaan, sieltä saat lisää tietoa ja opit lajeista enemmän.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakas

Eihän se tietysti minulle kuulu, mutta missä sinä olet? 😠
      Ikävä
      52
      1987
    2. Pidit itseäsi liian

Vanhana minulle? Niinkö?
      Ikävä
      62
      1912
    3. SDP:n lyhyt selviytymisopas

1. Komitea on vastaus, oli kysymys mikä tahansa Jos maailma on muuttumassa tai jossain palaa, demari ei hätiköi. Ensin p
      Maailman menoa
      12
      1445
    4. Joko olet luovuttanut

Mun suhteen?
      Ikävä
      61
      1251
    5. Haluaisitko oikeasti

Vakavampaa välillemme vai tämäkö riittää
      Ikävä
      50
      1219
    6. Mitä se olisi

Jos sinä mies saisit sanoa kaivatullesi mitä vain juuri nyt. Ilman mitään seuraamuksia yms. Niin mitä sanoisit?
      Ikävä
      41
      845
    7. Nanna Karalahti :Paljastus bisneksistä Jere Karalahden kanssa!

Ottanut yhteyttä seiskalehden toimittajaan ja kertonut totuuden yhteisestä Herotreeni-nimisestä verkkovalmenuksesta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      707
    8. Toivoisitko

Toivoisitko, että kaivattusi olisi introvertimpi tai extrovertimpi? Itsenäinen tai tarvitsisi enemmän apua/sinua? Osoit
      Ikävä
      88
      707
    9. Sotekeskus

Aloite on hyvä, kiitokset siitä. Mutta jos olette yhtään seuranneet hyvinvointialueen kokouksia niin sehän on jo nuijit
      Ähtäri
      33
      678
    10. Sinunkin pitää jättää

Se kaivattusi rauhaan.
      Ikävä
      40
      643
    Aihe