Laitetaanpa hieman merenkulun historiaa ettei mene liian kovaksi väittelyksi .No harrastan hieman vanhan merenkulun esineistön keräilyä ja törmäsin tossa joku vuosi takaperin vanhaan merimiesarkkuun jossa oli purjelaiva kuvattuna sisäkanteen.Arkku oli 90 vuotta vanhalla mummolla saunan puuarkkuna.No mummolla vielä järki ja muisti kulki varsinkin vanhoista asioista varsin hyvin.Hän alkoi kertomaan arkun tarinaa se oli hänen isoisänsä meriltä tuoma mummon mukaan oli kiertänyt amerikat ja kaikki laivan nimeä ei mummu muistanut mutta talon vintiltä löytyi isoisän nuhraantunut syntymätodistus ja pienen pieni peltinen valokuva nuoresta miehestä otettu joskus 1800 luvulla ,myöhemmin selvisi missä kuva oli otettu.No sain tämän arkun muorilta ostettua kertoipa hän tarinoita mitä isoisä oli kertonut meriajoista ,myrskyistä amerikan ihmeistä monien vuosien poissa oloista ,siitä että oli jo luultu iäksi kadonneeksi kun miehestä ei ollut kuulunut aikoihin mitään.Sen verran minua rupesi toi tarina kiehtomaan että päätin näillä tiedoilla ottaa selvää mikä mies mikä laiva,kyselin ja kyselin museoista yms mistä saisi tietoa ton ajan laivoista .Vihdoin tärppäsi Oulun maakunta arkisto on säilönyt kaiken tiedon merimiehistä ja laivoista ja varustamoista .Laitoin sinne tiedon mikä mies kyseessä syntymäajan yms niin johan rupesi löytymään hämmästyttävän tarkkaa faktaa mynsträyspäivät laiva kapteeni matkat todella nämä kaikki oli tokumentoituna arkistoissa .Sain otteita kapteenin kirjeistä varustamolle joka selvitti laivan kohtalon juurtajaksain sekä sen miten miehistön loppujen lopuksi kävi tässä raahelaisessa purjealuksessa.Jos joku jaksaa täällä tämmöistä lukea niin voin kertoa lisää tästä laivasta vaikka se onkin jo yli sata vuotta vanhaa tietoa.Tämä vain sen takia että pitkään säilyy meidänkin mynsträys yms tiedot jälkipolville .
historiaa
15
2259
Vastaukset
- vissi ero
Olen ollut laivoissa töissä reippaasit yli 30 vuotta ja ikinä en ole keräillyt vielä mitään laivakrääsää kotiin. Tuttavapiiri ja sukulaiset ovat kyllä jotain laivakamaa tuoneet lahjaksi kun on ollut merkkipäiviä.
- kokki
Voihan sitä harrastaa vaikka perhosten keräilyä,lukekaa juttu loppuun niin ehkä ymmärätte mitä tarkoitan
- 'taittoon'
Tässä 'kokin' kirjoitus 'oikoluettuna' - välimerkkien jälkeen välilyönti; luettavuus helpottuu.
"Laitetaanpa hieman merenkulun historiaa ettei mene liian kovaksi väittelyksi.
No harrastan hieman vanhan merenkulun esineistön keräilyä ja törmäsin tossa joku vuosi takaperin vanhaan merimiesarkkuun jossa oli purjelaiva kuvattuna sisäkanteen.
Arkku oli 90 vuotta vanhalla mummolla saunan puuarkkuna. No mummolla vielä järki ja muisti kulki varsinkin vanhoista asioista varsin hyvin.
Hän alkoi kertomaan arkun tarinaa se oli hänen isoisänsä meriltä tuoma mummon mukaan oli kiertänyt amerikat ja kaikki laivan nimeä ei mummu muistanut mutta talon vintiltä löytyi isoisän nuhraantunut syntymätodistus ja pienen pieni peltinen valokuva nuoresta miehestä otettu joskus 1800 luvulla, myöhemmin selvisi missä kuva oli otettu.
No sain tämän arkun muorilta ostettua kertoipa hän tarinoita mitä isoisä oli kertonut meriajoista, myrskyistä amerikan ihmeistä monien vuosien poissa oloista, siitä että oli jo luultu iäksi kadonneeksi kun miehestä ei ollut kuulunut aikoihin mitään.
Sen verran minua rupesi toi tarina kiehtomaan että päätin näillä tiedoilla ottaa selvää mikä mies mikä laiva, kyselin ja kyselin museoista yms mistä saisi tietoa ton ajan laivoista.
Vihdoin tärppäsi Oulun maakunta arkisto on säilönyt kaiken tiedon merimiehistä ja laivoista ja varustamoista.
Laitoin sinne tiedon mikä mies kyseessä syntymäajan yms niin johan rupesi löytymään hämmästyttävän tarkkaa faktaa mynsträyspäivät laiva kapteeni matkat todella nämä kaikki oli tokumentoituna arkistoissa.
Sain otteita kapteenin kirjeistä varustamolle joka selvitti laivan kohtalon juurtajaksain sekä sen miten miehistön loppujen lopuksi kävi tässä raahelaisessa purjealuksessa.
Jos joku jaksaa täällä tämmöistä lukea niin voin kertoa lisää tästä laivasta vaikka se onkin jo yli sata vuotta vanhaa tietoa. Tämä vain sen takia että pitkään säilyy meidänkin mynsträys yms tiedot jälkipolville."- zätzät
Jopas täällä on riitaista porukkaa. Olen täydellinen "sisävesikrapu", joten minulla ei tietenkään olisi oikeutta kirjoittaa tänne tosimiesten palstalle. Mutta kirjoitanpahan nyt kuitenkin.
Tuossa korjatussakin "historiassa" on virheitä, joten miten sujuukaan merimiehiltä suomen kieli. No, en ole itsekään mikään suomen kielen maisteri, joten kunhan höpötän.
No joo. Täytyy lopettaa. Enkä tule lukemaan, minkä hirveän "senkin taukki" -ryöpytyksen tämä tekstini täällä aiheuttaa.
terveisin
Sisävesikrapu - kokki
Kiitti vaivannäöstä tosiaan tuli selvempää,otan vinkin.
- On jokaisen oikeus
zätzät kirjoitti:
Jopas täällä on riitaista porukkaa. Olen täydellinen "sisävesikrapu", joten minulla ei tietenkään olisi oikeutta kirjoittaa tänne tosimiesten palstalle. Mutta kirjoitanpahan nyt kuitenkin.
Tuossa korjatussakin "historiassa" on virheitä, joten miten sujuukaan merimiehiltä suomen kieli. No, en ole itsekään mikään suomen kielen maisteri, joten kunhan höpötän.
No joo. Täytyy lopettaa. Enkä tule lukemaan, minkä hirveän "senkin taukki" -ryöpytyksen tämä tekstini täällä aiheuttaa.
terveisin
Sisävesikrapuilmaista itseään kuin haluaa tai osaa - KIRJOITTAKAA.
- taidat olla
Eräs yliperämies kerran 13 vuotta takaisin ojensi minun englanninkielentaitoani kun yritin kommunikoida erään britin kanssa laivan kansitoimistossa. "eheiii noin etkö sä osaa..."
Olet juuri varmaan tuo sama yliperämies joka on nyttemmin saanut päällikön paikan eräästä suomen lipun alla operoivasta sinivalkoisesta laivasta.
Tämä suuri jumala asuu keskisuomessa ja on kauppias-sukua ja viimeisen päälle työnanatajan edustaja ja työläisen sortaja. Se voisi juuri tällätavalla puuttua ihmisten asioihin kun sinä nyt juuri tähän kokin kirjoittamiseen.
Näillä palstoilla ei ole ehtona kirjoittamiselle "taitto" eikä kielioppi, pääasia että tulee juttua ja keskustelua ja hyvä että kaltaisesi perfektionistit löytyvät.
Kaltaisesi ovat hyvin harvoin väärässä. - Anonyymi
zätzät kirjoitti:
Jopas täällä on riitaista porukkaa. Olen täydellinen "sisävesikrapu", joten minulla ei tietenkään olisi oikeutta kirjoittaa tänne tosimiesten palstalle. Mutta kirjoitanpahan nyt kuitenkin.
Tuossa korjatussakin "historiassa" on virheitä, joten miten sujuukaan merimiehiltä suomen kieli. No, en ole itsekään mikään suomen kielen maisteri, joten kunhan höpötän.
No joo. Täytyy lopettaa. Enkä tule lukemaan, minkä hirveän "senkin taukki" -ryöpytyksen tämä tekstini täällä aiheuttaa.
terveisin
SisävesikrapuPäätit sitten korjata omaa korjaustasi ja mielestäsi nyt ollaan äidinkielen oppitunnilla ja sinä olet opettaja...
Kuitenkin rivivälihyppelysi on täysin turhaa eikä sellaista esim. kirjallisuudessa tuossa mitassa harrasteta, kunpa lukisit edes muutaman kymmenentuhatta sivua kirjoja niin huomaisit ehkä itsekin..
Kyllä tänne kaiken hattuilun sekaan mahtuu myös purjelaivahistoriaa. Annas tulla.
- kokki
Homma meni osapuilleen näin.
Laivan nimi oli parkkilaiva Nestor,rakenettu 1866 ja kuului raahelaisen laivanvarustaja Johan Gustaf Reinin laivastoon.Vetoisuus oli 669 brt mutta muutostöiden jälkeen hieman pienempi 655 brt.
Muutostöiden jälkeen laiva purjehti vuoteen 1883 kapteeni Adolf Durcmanin ja vuosina 1883-86 Kapteeni Johan Lindmanin johdolla.
Euroopan ja Amerikan välillä liikennöinyt parkki koki kohtalonsa Suomen suurruhtinaskunnan lipun alla Sandardenissa espanjassa.
Kapteeni Lindman oli ohjannut laivan Sandardeniin alkuperäisen määräsataman Gijonin sijaan laivan uitua liian syvällä määräsataman väylällä.
Kuorman vastaanottaja Gijonissa haastoi varustamon oikeuteen ja pitkän odotusajan kustannukset pakottivat omistajan huutokauppaamaan laivan Sandardenissa .
Tietoa ei löytynyt miten ja milloin porukka oli palannut suomeen ,mutta arkun omistaja palasi kuiteskin kotiin ja lopetti mermiesuransa siihen .
Hän purjehti laivassa kahteen otteeseen ensiksi laivapoikana 3 vuotta,laiva oli raahessa välillä kuukauden päivät jolloin hänelle tarjottiin puolimatruusin jobia jonka hän otti ja heitti jälleen 3 vuoden tripin.Oli siinä silloin törniä kerrakseen.
Mutta ehkä rahan arvo oli toinen sillä perimätieto kertoo että tämä junkki puolikas oli näiden kuuden vuoden säästöillään ostanut suurehkon maatilan joka on vieläkin suvulla. Ehkä ennen puolikkaan 6 vuoden säästöilläkin teki jotain .
No tämmöinen tarina tällä kertaa ,hyvin on merimiesten vaiheet dokumentoitu jo vuosisatojen ajan .
Laivojen lastiluotteloja löytyy Kööpenhaminan tullikonttorin arkistoista 1600 luvulta alkaen ,silloin ja pitkälle 1800 luvulle piti itämereltä purjehtivien laivojen ilmoittautua ja maksaa tulli tanskalle päästäkseen salmista ulos.
Suomella oli jo 1800 luvun alkuvuosina useita villin linjan tramppeja ,että on meilläkin perinteet merenkulussa .Minä olen ollut aina kiinostunut historiasta ja matkojen varrella on tarttunut monenlaista vanhaan merenkulkuun liityvää dokumenttia ja esineistöä ehkä niistä on vielä jollekkin iloa ja hyötyä mene ja tiedä.Vaikka joku sanookin heitä hullu ne mereen ja hyppää itte perään saatanan kokki. - Otsoni
kokki kirjoitti:
Homma meni osapuilleen näin.
Laivan nimi oli parkkilaiva Nestor,rakenettu 1866 ja kuului raahelaisen laivanvarustaja Johan Gustaf Reinin laivastoon.Vetoisuus oli 669 brt mutta muutostöiden jälkeen hieman pienempi 655 brt.
Muutostöiden jälkeen laiva purjehti vuoteen 1883 kapteeni Adolf Durcmanin ja vuosina 1883-86 Kapteeni Johan Lindmanin johdolla.
Euroopan ja Amerikan välillä liikennöinyt parkki koki kohtalonsa Suomen suurruhtinaskunnan lipun alla Sandardenissa espanjassa.
Kapteeni Lindman oli ohjannut laivan Sandardeniin alkuperäisen määräsataman Gijonin sijaan laivan uitua liian syvällä määräsataman väylällä.
Kuorman vastaanottaja Gijonissa haastoi varustamon oikeuteen ja pitkän odotusajan kustannukset pakottivat omistajan huutokauppaamaan laivan Sandardenissa .
Tietoa ei löytynyt miten ja milloin porukka oli palannut suomeen ,mutta arkun omistaja palasi kuiteskin kotiin ja lopetti mermiesuransa siihen .
Hän purjehti laivassa kahteen otteeseen ensiksi laivapoikana 3 vuotta,laiva oli raahessa välillä kuukauden päivät jolloin hänelle tarjottiin puolimatruusin jobia jonka hän otti ja heitti jälleen 3 vuoden tripin.Oli siinä silloin törniä kerrakseen.
Mutta ehkä rahan arvo oli toinen sillä perimätieto kertoo että tämä junkki puolikas oli näiden kuuden vuoden säästöillään ostanut suurehkon maatilan joka on vieläkin suvulla. Ehkä ennen puolikkaan 6 vuoden säästöilläkin teki jotain .
No tämmöinen tarina tällä kertaa ,hyvin on merimiesten vaiheet dokumentoitu jo vuosisatojen ajan .
Laivojen lastiluotteloja löytyy Kööpenhaminan tullikonttorin arkistoista 1600 luvulta alkaen ,silloin ja pitkälle 1800 luvulle piti itämereltä purjehtivien laivojen ilmoittautua ja maksaa tulli tanskalle päästäkseen salmista ulos.
Suomella oli jo 1800 luvun alkuvuosina useita villin linjan tramppeja ,että on meilläkin perinteet merenkulussa .Minä olen ollut aina kiinostunut historiasta ja matkojen varrella on tarttunut monenlaista vanhaan merenkulkuun liityvää dokumenttia ja esineistöä ehkä niistä on vielä jollekkin iloa ja hyötyä mene ja tiedä.Vaikka joku sanookin heitä hullu ne mereen ja hyppää itte perään saatanan kokki.Kerro kokki arkkusi antimet,älä periksi anna viisastelijoiden ja maan vaikertelijoiden edessä.
Merenkulun historiaa,ja lisää tulee kaikista kommenteista,olisiko joku joka keräisi nämä kaikki "merenkulun" kommentit tallennettavaksi seuraaville sukupolville. - kokkiyt
Otsoni kirjoitti:
Kerro kokki arkkusi antimet,älä periksi anna viisastelijoiden ja maan vaikertelijoiden edessä.
Merenkulun historiaa,ja lisää tulee kaikista kommenteista,olisiko joku joka keräisi nämä kaikki "merenkulun" kommentit tallennettavaksi seuraaville sukupolville.Siinäpä idea kunhan tämänkin palstan kommentit keräisi talteen vaikkapa vuoden ajalta niin siinä olisi tutkijoille ihmettelemistä.Varsinkin noi asiaankuulumattomat välikommentit ,nimittelyt yms aiheuttaisivat varmaan hämmennystä akateemisissa piireissä,voisipa joku väitellä tohtoriksi asti vittuilutieteessä se tällä palstalla hallitaan ihmeteltävän hyvin,kyllä meri opettaa.
- laivapuuseppo
kokki kirjoitti:
Homma meni osapuilleen näin.
Laivan nimi oli parkkilaiva Nestor,rakenettu 1866 ja kuului raahelaisen laivanvarustaja Johan Gustaf Reinin laivastoon.Vetoisuus oli 669 brt mutta muutostöiden jälkeen hieman pienempi 655 brt.
Muutostöiden jälkeen laiva purjehti vuoteen 1883 kapteeni Adolf Durcmanin ja vuosina 1883-86 Kapteeni Johan Lindmanin johdolla.
Euroopan ja Amerikan välillä liikennöinyt parkki koki kohtalonsa Suomen suurruhtinaskunnan lipun alla Sandardenissa espanjassa.
Kapteeni Lindman oli ohjannut laivan Sandardeniin alkuperäisen määräsataman Gijonin sijaan laivan uitua liian syvällä määräsataman väylällä.
Kuorman vastaanottaja Gijonissa haastoi varustamon oikeuteen ja pitkän odotusajan kustannukset pakottivat omistajan huutokauppaamaan laivan Sandardenissa .
Tietoa ei löytynyt miten ja milloin porukka oli palannut suomeen ,mutta arkun omistaja palasi kuiteskin kotiin ja lopetti mermiesuransa siihen .
Hän purjehti laivassa kahteen otteeseen ensiksi laivapoikana 3 vuotta,laiva oli raahessa välillä kuukauden päivät jolloin hänelle tarjottiin puolimatruusin jobia jonka hän otti ja heitti jälleen 3 vuoden tripin.Oli siinä silloin törniä kerrakseen.
Mutta ehkä rahan arvo oli toinen sillä perimätieto kertoo että tämä junkki puolikas oli näiden kuuden vuoden säästöillään ostanut suurehkon maatilan joka on vieläkin suvulla. Ehkä ennen puolikkaan 6 vuoden säästöilläkin teki jotain .
No tämmöinen tarina tällä kertaa ,hyvin on merimiesten vaiheet dokumentoitu jo vuosisatojen ajan .
Laivojen lastiluotteloja löytyy Kööpenhaminan tullikonttorin arkistoista 1600 luvulta alkaen ,silloin ja pitkälle 1800 luvulle piti itämereltä purjehtivien laivojen ilmoittautua ja maksaa tulli tanskalle päästäkseen salmista ulos.
Suomella oli jo 1800 luvun alkuvuosina useita villin linjan tramppeja ,että on meilläkin perinteet merenkulussa .Minä olen ollut aina kiinostunut historiasta ja matkojen varrella on tarttunut monenlaista vanhaan merenkulkuun liityvää dokumenttia ja esineistöä ehkä niistä on vielä jollekkin iloa ja hyötyä mene ja tiedä.Vaikka joku sanookin heitä hullu ne mereen ja hyppää itte perään saatanan kokki.Vieläköhän kokki on hengissä historiatietoineen? Kiinnostavaa tekstiä. Oma pappani pappa oli rakentamassa tuota Nestoria Raahessa ja purjehtikin sillä.
Tiedot hänen vaiheistaan kiinnostavat.
Pitääpä kysellä maakunta-arkistosta lisää. - Anonyymi
laivapuuseppo kirjoitti:
Vieläköhän kokki on hengissä historiatietoineen? Kiinnostavaa tekstiä. Oma pappani pappa oli rakentamassa tuota Nestoria Raahessa ja purjehtikin sillä.
Tiedot hänen vaiheistaan kiinnostavat.
Pitääpä kysellä maakunta-arkistosta lisää.Kokki on henkissä ja arkku nötköttää vieläkin olkkarissa ,,,
- Anonyymi
Itselleni selvisi yhden mainekirjan löytymisen jälkeen isoisäni olleen merimiehenä nuorena yli 100 vuotta sitten. vanhempani tai muutakaan eivät asiasta puhuneet siten että olisin tuota saanut heidän vielä eläissään tietooni, paperi putkahti yhtenä esiin suvun papereista jotka ovat minulle kulkeutuneet.
Mielenkiintoista tässä on se, että yrittäessäni varmistaa koko tarinaa, tiedon löytäminen on vaikuttanut tässä tapauksessa varsin vaikealta. Esim. Rauman merimuseo, Kansallisarkiston tietokanta tms. eivät ole juuri olleet avuksi saati kukaan em. kaltaisten paikkojen työntekijä.
Kyseessä on ajanjakso jolloin toiminnassa olivat ns. merimieshuoneet, niiden arkistoja on sittemmin siirretty em. Kansallisarkistoon josta löytyy jotain jos löytyy mutta ja mutta...
Sen verran mitä laivojen matkoista tms. olen kyennyt selvittämään, mainekirjan tiedot vaikuttavat todellisilta ja mies on mm. kiertänyt Kap Hornin laivan miehistöön kuuluvana, ja tietysti mennen tullen eli kahdesti.
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1539019Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde492709- 572491
Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja292491Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1971875- 971837
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai231763Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä461295Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1091207Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61146