Onko mahdollista ottaa vastaan eri vuosina kaksi korkeakoulupaikkaa? Esim. toinen yliopistosta ja toinen ammattikorkeasta. Miten käy opintotuen?
Vastaukset 2
- Mä vaan
Ilmoittaudut vain toiseen läsnäolevaksi ja toiseen poissaolevaksi valintasi mukaan.
Opintotukikuukaudet lasketaan käytettyjen kuukausien mukaan, mutta käsittääkseni sillä voi rahoittaa vain yhden tutkinnon. - ...
On mahdollista ottaa vastaan eri vuosina kk-opiskelu paikka. Toisin kuin toinen kirjoittaja kirjoitti, molemmissa paikoissa voi olla läsnäolevana ja siis myös suorittaa opintoja saman aikaisesti.
Opintotukea saa vain yhden paikan mukaan, ei siis molempiin. Tuki kannattaa tietysti ensisijaisesti nostaa sen mukaisesti, kummassa suorittaa enemmän opintoja, jotta ei käy niin että joutuu maksamaan tukia takaisin jos ei opintoja kerrykään riittävästi.
Pistetääs pieni esimerkki:
Olet saanut amk-paikan nyt syksystä 2005 lähtien ja alat opiskella siellä. Sitten 2006 keväällä haet yliopistopaikkaa ja pääset sisään, aloitat syksyllä 2006. Voit edelleen jatkaa myös amk:ssa.
AMK.tutkintoosi saat opintotukea (jos se on 160 ov:n (n. 300 op:n) laajuinen) 50 kk. Lukuvuonna 2005-2006 olet nostanut tukea 9 kk joten vielä on jäljellä 41 kk tukiaikaa. Nyt voisit halutessasi tehdä niin, että alkaisitkin nostamaan yo-tutkinnon perusteella opintotukea: 300 op:n laajuisiin yo-opintoihin saa 55 kk tukea, joten tässä tapauksessa sinulla olisi tukikuukausia jäljellä 46, eli n. 4-5 lukuvuotta riippuen siitä miten sitten nostelisit tukia. Halutessasi voisit kuitenkin edelleen opiskella myös amk:ssa aloittamaasi tutkintoa.
(Nuo tukiajat ovat ilmeisestä ainakin amk-puolella hieman muuttuneet tutkinnonuudistuksen jälkeen, mutta suurin piirtein tuon esimerkkini pitäisi mennä kohdilleen).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anteeksi arkuuteni
Olen säälittävä, mitä tulee sinun kohtaamiseen. Tunnen vaan itseni todella epävarmaksi sun kanssa. Jos minun olisi pitän521043Kuka melkein täysi-ikäinen hukkui?
Poliisin mukaan nuori oli lähes täysi-ikäinen. Ennen iltakuutta tulleen ilmoituksen mukaan ihminen oli joutunut mahdoll20965Perussuomalaisten kannatus nousi rytinällä Ylen tänään julkaisemassa tuoreimmassa gallup-kyselyssä.
https://yle.fi/a/74-20239449 Perussuomalaisilla hurja- ja ylivoimaisesti suurin nousu tässä uudessa Ylen gallupissa. Kyl513831- 49791
- 45712
- 37649
Tykkäätköhän vielä minusta?
Yhtä paljon, kuin minä sinusta? Haaveissa ollaan kahdestaan, rauhassa ja lähennytään fyysisesti ja tutustutaan syvemmin30616Vihervasemmistofeministinaisasianaiset
Tulevat tänne palstalle haukkumaan miehiä ja naljailemaan miehelle, kehuvat olevansa heitä parempia. Itse asuvat MIEHE181595Muistatko Mikkelin panttivankidraaman?
Uusi draamasarja järkyttävästä tapauksesta on tulossa. Tositapahtumiin perustuva sarja ammentaa vuoden 1986 Mikkelin pan59568Olet ihana
Muru, sä oot ihana. Tunsitko sen sähkön meidän välillä kun oltiin ihan låhekkäin? 👩❤️👩❤️😼😘37560