gradun arvosana pettymys?

toinen gradun tarkastajista

lähetti meiliä, jossa melko suorastikin vihjattiin siitä, että minulla on oikeus valittaa, jos koen gradun arvosanan epäoikeudenmukaiseksi. En tiedä onko tämä yleinen käytäntö vai tarkastaja halusi valmistella minua jonkinasteiseen pettymykseen. eli gradudi arvosana on alempi kuin c( ohjaaja lupaili C:tä ja antoi sellaisen mielikuvan, vaikuttaessani pettyneeltä, ettei arvosana nyt ainakaan alempi ole) Tarkastaja myös toteaa meilissään, että"haukkuu" graduani sieltä täältä,mutta kokonaisuutena lukukokemus( ei siis tieteelliset ansiot?)oli kiinnostava ja miellyttävä. Rivien välistä voi siis todeta, että työ on heppoinen. Eli ehkä valitan päätöksestä.

Joten ,miten muut valmistuneet. Miten mahdollinen valitus on toiminut? Onko valituksen ansiosta pro gradun arvosana kohonnut? pysynyt ennallaan?laskenut?

6

6668

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Ei ole omakohtaista kokemusta sinänsä, mutta olen joskus lueskellut tiedekuntaneuvoston pöytäkirjoja ja niissähän käydään läpi myös näitä arvosanoihin liittyviä valituksia. Perstuntuma näiden pohjalta on se, että arvosana ei valituksella kyllä miksikään muutu.

• toinen graduttaja

Tuntuma on se, että tarkastajilla on melkoinen valta arvostella mielensä mukaan, mutta ei mielivaltaisesti tietenkään. Eri ohjaajilla on eri kriteerejä ja erilainen vaatimustaso, valitettavasti. Tiedän opiskelijoita jotka ovat melko basic työllä saaneet hyvän arvosanan ja toisia, jotka huomattavasti suuremmilla ansioilla ovat saaneet keskinkertaiset arvostelut. Tiedän jo valmiiksi, että tulen pettymään graduni arvosanaan, sillä toinen tarkastajista, joka on myös laitokseni johtaja, on ERITTÄIN ankara arvostelussaan, eikä anna tenteistä/kursseista parhaita arvosanoja kenellekään. Hän vaatii jo m- arvosanaan lähes täydellistä työtä.Tuntuu epäoikeudenmukaiselta. Varsinkin kun haaveissani siintävät jatko-opinnot ulkomailla.

• Epäreilua
        toinen graduttaja kirjoitti:

Tuntuma on se, että tarkastajilla on melkoinen valta arvostella mielensä mukaan, mutta ei mielivaltaisesti tietenkään. Eri ohjaajilla on eri kriteerejä ja erilainen vaatimustaso, valitettavasti. Tiedän opiskelijoita jotka ovat melko basic työllä saaneet hyvän arvosanan ja toisia, jotka huomattavasti suuremmilla ansioilla ovat saaneet keskinkertaiset arvostelut. Tiedän jo valmiiksi, että tulen pettymään graduni arvosanaan, sillä toinen tarkastajista, joka on myös laitokseni johtaja, on ERITTÄIN ankara arvostelussaan, eikä anna tenteistä/kursseista parhaita arvosanoja kenellekään. Hän vaatii jo m- arvosanaan lähes täydellistä työtä.Tuntuu epäoikeudenmukaiselta. Varsinkin kun haaveissani siintävät jatko-opinnot ulkomailla.

Ihan sama kokemus kuin "toisella graduttajalla". Epäreilua, että toiset saavat huomattavasti heikommilla töillä esim. M:ää, kun meidän laitoksella magnaan vaaditaan jo lähes täydellistä työtä. En tiedä, millaisella työllä eximia sitten lohkeaa.. Itselleni toinen ohjaajistani antoi ymmärtää, että työni on kaikin puolin kiitettävä, mutta lopulta arvosteluun osallistuikin vain toinen (se vähemmän graduprosessiani seurannut) ohjaajistani sekä laitoksen professori, jotka allekirjoittivat M:n arviointilausunnon. Lausunnossa oli pelkkää hyvää sanottavaa puolentoista rivin epämääräistä kommenttia lukuunottamatta. Tämä kommentti koski asiaa, josta en työn kuluessa enkä loppuvaiheessakaan kertaakaan saanut huomautuksia, ja joka mielestäni on melko perusteeton laskemaan arvosanan magnaan. Miksi koko arvosteluasteikossa edes on mitään L:ää, kun sitä ei käytännössä anneta kenellekään?! Koko arvosteluasteikko on käytännössä pudonnut yhden arvosanan alemmas parin viime vuoden aikana - Huippulahjakas saa E:n, E:n töille annetaan M, M:n töille C jne.

• laitaan

Gradun tarkastaa periaatteessa aiheen asiantuntija ja jonkinlaiset ohjeet arvosteluun on olemassa. Tosin käytännössä tämäkin asia voidaan tehdä huonosti, kuten kaikki muutkin asiat. Olen ohjannut aika monta gradua ja siinä sivussa seuraillut tarkastajien toimintaa. Täytyy myöntää, että monasti arvostelu vedetään vasurilla, eikä asiaan paljon ajatusta uhrata. Jos arvostelu tuntuu epäoikeudenmukaiselta siitä voi valittaa, jolloin homma käsitellään tiedekuntaneuvostossa isommalla porukalla. Valitus toimii, jos siihen on aihetta. Kannattaa tosin muistaa, että tarkastajat ja ohjaajat ovat useimmiten kokeneita tehtävässään, ja heillä on opiskelijaa laajempi näkemys.

• josku

Olen kuullut yhden tapauksen, jossa väitöskirjan arvosana oli noussut valituksen jälkeen. Tarkastajat olivat molemmat antaneet paremman arvosanan, ja tiedekunta oli päätynyt huonompaan. Väittelijä haki lisää asiantuntijakommentteja kirjastaan ja teki valituksen. Eli kannattaa ehkä yrittää, jos koet kokeneesi vääryyttä.

• eximia

Minulle ohjaaja lupaili arvosanaksi magnaa. Olin siihen tyytyväinen. Laitosneuvostossa gradu kuitenkin hyväksyttiin arvosanalla eximia. Olin siihen vielä tyytyväisempi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2606
    2. 148
      2244
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2242
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2139
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1742
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      388
      1617
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1556
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      288
      1436
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1389
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      132
      1389
    Aihe