selkäydinpunktio

Menossa

Olen menossa selkäydinpunktioon mitkä kokeet otetaan selkäydin nesteestä, varmaan useampi määritys? Epäilevät msää, kuulin et valkosolut ainakin tutkitaan. Jos jollain on teitoa niin mielelläni ottaisin tietoa vastaan..

7

4528

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MS-tauti

      Minulta otettiin aikanaan selkäydinnestettä (ei muuten sattunut sitten yhtään). Siitä määriteltiin sairaalassa ollessani (olin vain ensiavussa päivän) valkosolut. Tuolloin neurologi sanoi, että arvoni viittaavat siihen, että elimistössäni on vasta-aineita, joita en tarvitse. Sen tarkemmin asiasta ei puhuttu tuolloin. Sain uuden ajan viikon päähän. Lääkäri sanoi, että selkäydinnesteestäni oli tehty lähtöni jälkeen jotain lisämäärityksiä (en muista tarkkaa sanaa). Hän sanoi epäilevänsä vahvasti ms-tautia, mikä diagnoosi minulle hyvin nopeasti tulikin. En tiedä tarkalleen, mitä kaikkea tuosta nesteestä voi saada selville.
      Myöhemmin selkäydinkanavaani tutkittiin kuvaamalla. Neurologi totesi, että minulla on enemmänkin vikaa selkäytimessä eikä niinkään kovin löytynyt plakkeja aivoista. Hän ei osannut sanoa ennustetta, kuten sitä nyt harvemmin ms-taudissa pystytäänkään tekemään. Kuitenkin hän epäili, että sairauteni saattaisi olla lievempää muotoa juuri tuon asian vuoksi.
      Näinä 10-vuotena olen toispuolisesti (osittain) halvaantunut noin 7-8 kertaa (enää muista itsekään!). Olen kuitenkin aina toipunut muutamassa päivässä pulssihoidon avulla.
      Olen myös kokeillut 3 vuotta interferonia ja pari kuukautta Copaxonea. Ne lopetettiin sopimattomuutensa vuoksi. Olen pärjäillyt hyvin ilman lääkkeitä. Muutamaan vuoteen ei ole ollut isompia harmeja. Aina en edes muista sairastavani mitään.

      • on jo

        Minulla on jo otettu mri ja ei plakkeja. Minulla oireena kuin pääni toimisi hitaasti,väsymys ja pökkyrä,tasapaino heittelee ja tunnottomuutta.


    • saa selville

      tulos selkäydinpunktiosta?

      • Helinä

        Minä sain tuloksen 2:n viikon päästä lääkärin soittoaikana. Olen kuullut että jotkut saaneet nopeamminkin.


      • MS-tauti

        Koe tehtiin siis ensiavussa ja sain tuloksen heti samana päivänä.


    • MS-tauti

      Koska olin ensiavussa, sain tuloksen heti.

      • alma44

        Minulla on huomattava määrä aivoissa valkean-aineen plakkeja . Tänään selydinkokeesta löytyi valkosoluja . Lääkärissä en ole vielä käynyt. Silmistä sitäkin useammin. Kestänyt jo 5v eikä mitään selkoa tule. Ensin kaikki otti silmiin.Sitten ne alkovat mennä kiinni pikku hiljaa. Tällä hetkellä ne on melkein aina kiinni eikä meinaa saada millään auki. Eli rajoittaa elämää totaalisesti kun on käytännössä sokea vaikkei ole. Mitään särkyä ei ole. Eikö nuo koetulekset vaikuta MS-taudilta. Liikkuminen on kuitenkin hyvää eikä minkään näköistä kankeutta ole. Vain silmät ovat tosi pahat. Onko tälläisiä oireita MS-potilailla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5035
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3177
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1275
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1266
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1247
    Aihe