Olen menossa selkäydinpunktioon mitkä kokeet otetaan selkäydin nesteestä, varmaan useampi määritys? Epäilevät msää, kuulin et valkosolut ainakin tutkitaan. Jos jollain on teitoa niin mielelläni ottaisin tietoa vastaan..
selkäydinpunktio
7
4671
Vastaukset
- MS-tauti
Minulta otettiin aikanaan selkäydinnestettä (ei muuten sattunut sitten yhtään). Siitä määriteltiin sairaalassa ollessani (olin vain ensiavussa päivän) valkosolut. Tuolloin neurologi sanoi, että arvoni viittaavat siihen, että elimistössäni on vasta-aineita, joita en tarvitse. Sen tarkemmin asiasta ei puhuttu tuolloin. Sain uuden ajan viikon päähän. Lääkäri sanoi, että selkäydinnesteestäni oli tehty lähtöni jälkeen jotain lisämäärityksiä (en muista tarkkaa sanaa). Hän sanoi epäilevänsä vahvasti ms-tautia, mikä diagnoosi minulle hyvin nopeasti tulikin. En tiedä tarkalleen, mitä kaikkea tuosta nesteestä voi saada selville.
Myöhemmin selkäydinkanavaani tutkittiin kuvaamalla. Neurologi totesi, että minulla on enemmänkin vikaa selkäytimessä eikä niinkään kovin löytynyt plakkeja aivoista. Hän ei osannut sanoa ennustetta, kuten sitä nyt harvemmin ms-taudissa pystytäänkään tekemään. Kuitenkin hän epäili, että sairauteni saattaisi olla lievempää muotoa juuri tuon asian vuoksi.
Näinä 10-vuotena olen toispuolisesti (osittain) halvaantunut noin 7-8 kertaa (enää muista itsekään!). Olen kuitenkin aina toipunut muutamassa päivässä pulssihoidon avulla.
Olen myös kokeillut 3 vuotta interferonia ja pari kuukautta Copaxonea. Ne lopetettiin sopimattomuutensa vuoksi. Olen pärjäillyt hyvin ilman lääkkeitä. Muutamaan vuoteen ei ole ollut isompia harmeja. Aina en edes muista sairastavani mitään.- on jo
Minulla on jo otettu mri ja ei plakkeja. Minulla oireena kuin pääni toimisi hitaasti,väsymys ja pökkyrä,tasapaino heittelee ja tunnottomuutta.
- saa selville
tulos selkäydinpunktiosta?
- Helinä
Minä sain tuloksen 2:n viikon päästä lääkärin soittoaikana. Olen kuullut että jotkut saaneet nopeamminkin.
- MS-tauti
Koe tehtiin siis ensiavussa ja sain tuloksen heti samana päivänä.
- MS-tauti
Koska olin ensiavussa, sain tuloksen heti.
- alma44
Minulla on huomattava määrä aivoissa valkean-aineen plakkeja . Tänään selydinkokeesta löytyi valkosoluja . Lääkärissä en ole vielä käynyt. Silmistä sitäkin useammin. Kestänyt jo 5v eikä mitään selkoa tule. Ensin kaikki otti silmiin.Sitten ne alkovat mennä kiinni pikku hiljaa. Tällä hetkellä ne on melkein aina kiinni eikä meinaa saada millään auki. Eli rajoittaa elämää totaalisesti kun on käytännössä sokea vaikkei ole. Mitään särkyä ei ole. Eikö nuo koetulekset vaikuta MS-taudilta. Liikkuminen on kuitenkin hyvää eikä minkään näköistä kankeutta ole. Vain silmät ovat tosi pahat. Onko tälläisiä oireita MS-potilailla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1656685
- 562018
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes451909- 541172
Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä
Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.3511167Kolari Klaukkala
Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se511115Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!
Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l141041Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan
Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni79940Kevyt on olo
Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <384928Toivoisin, että lähentyisit kanssani
Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä14917