Mikä kutittaa iholla?

Demimonde

Muutama päivä sitten illalla nukkumaanmennessä alkoi tuntua siltä kuin iholla kävelisi pieniä ötököitä. Mitään ei tietenkään näy. Meillä nukkuu koira sängyssä, mutta senkään turkista en ole saanut kiinni mitään elukoita. Petivaatteet vaihdettiin ja peitot tuulettettiin. Olin tässä välissä pari yötä pois kotoa ja vaiva loppui. Nyt laitoin päälle sellaiset vaatteet jotka mulla oli viikonloppuna, ja taas kutisee. Miehellä ei ole mitään vaivaa. En nyt äkkiä löytänyt netin lääkärisivuiltakaan vastausta vaivaan. Kutinaa on ympäri kehoa, eniten rintakehässä ja selässä, mutta myös käsivarsissa ja säärissä ja jonkin verran kasvoissa. Ja tunne on aivan kuin iholla kävelisi ötököitä. Päänahka ei kutise, joten täistä ei ole kyse. Viikonlopun kutina loppui parissa päivässä päivittäisellä suihkussa käymisellä, mutta jostain elukoistahan tässä on kyse, koska niitä selvästi oli vaatteissa. Inhottavaa!

22

18489

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ettei sinulla vaan olisi allergia jostakin vaateiden kuidusta?esim.joillakin ihmisillä aito villa kutittaa aivan tajuttomasti iholla!Mistä materiaalista vaatteesi on tehty?

      • Demimonde

        En usko tätä allergiaksi. Vaihdoin päivällä vaatteet ja kutina väheni huomattavasti. En ole mitään erikoista materiaalia olevia vaatteita käyttänyt, ihan tavallisia trikoo/collegevaatteita. Samaten pyykinpesuaina ja huuhteluaine on olleet samaa iät ja ajat. Olen kyllä aika lailla varma että kyse on jostain elukoista, mutta mistä, siihen en oo löytänyt vastausta.


    • sama vaiva

      Hei!Ihosi on selvästi liika kuiva!Alahan rasvata!(kosteusvoidetta)Heti suihkun jälkeen iholle:Huoneilmaakin voit yritää kostutta.Auttoi ainakin minulle.Erisaan kosteusvoide oli mulle hyvää.(ei Hajusteita ja muita lisä aineita)Aika edullinenkin!

      • Demimonde

        Sama kävi mielessäni ja minulla on kyllä talvisin kuiva iho, että sekin kutina on tuttua. Pitää kokeilla tuota rasvaamista. Nimittäin olin tässä välillä neljä yötä pois kotoa ja viime yönä oli taas pakko vaihtaa sohvalle nukkumaan neljän aikaan kun kutisi niin valtavasti, taas se sama tunne että joku kävelee iholla.


    • haukku

      Mulla on ollut ihan samanlaisia oireita, samoin samassa sängyssä nukkuva lapsi herää välillä yöllä raapimaan itseään. Lastenlääkärin mielestä hänellä kyllä on vain kuiva iho, johon sai perusrasvaa, mutta ei sekään aina tunnu auttavan. Joskus joudun laittamaan hänelle keskellä yötä kortisonisalvaa, kun varsinkin kaula kutiaa. Voi tietysti olla, että se on jotain lievää allergiaakin jollekin ruoka-aineelle ja iholle on myös saattanut jäädä jotain, joka ärsyttää (hampaiden tulokin aiheuttaa kuolaamista, joka ärsyttää ihoa jne.).
      Itselläni olen huomannut vaan sen, että nykyisin vähäinenkin hiki aiheuttaa tuota kutinaa ja rasvata sais ihoa hieman useammin.
      Huolellisen pesun, rasvauksen ja lakanoidenvaihdon jälkeen emme kumpikaan kutia vähään aikaan niin paljon. Sitten kun kutina taas yltyy hurjemmaksi, huomaan, että olis aika vaihtaa lakanat.
      Tiedä sitten mikä siinä on pohjimmaisena syynä, olemmeko vain niin herkkäihoisia...
      Joskus mulla on kyllä ollut jonkinlaista epämääräistä ihottumaakin, jolle ei ole oikein löytynyt selitystä.

      Outoa kyllä tuo, kun tuntuu, että joku ötökkä kävelisi iholla, mulla on ollut muutaman kerran samanlainen tunne, mutta kun mitään ei ole näkynyt...! (aloin jo miettiä kuvittelenko harhoja :) ).
      Meillä koira ja kissat nukkuvat myös välillä sängyssä ja olen epäillyt, että niillä olis joku niin pienenpieni ötökkä turkissa, että sitä ei näe, mutta sen pitäis sitten olla hilsehiukkasta pienempi. Eläimet ei sitäpaitsi pahemmin rapsuttele itseään, että luulis sen ötökän kyllä sitten vaivaavan niitäkin.
      Olen välillä epäillyt kyllä pölypunkkejakin.

      Mieheni on kyllä sitä mieltä, että kutinan aiheuttaa juuri koira, joka tunkee sänkyyn (hän kun ei siedä sitä, että koira nukkuu sängyssä). Hänellä on myös ajoittain ollut kutinaa.
      No, roskia ja hiekkaa koira ainakin kantaa lakanoille väkisinkin, vaikka kuinka turkkia pesisi...(ei sen puoleen kissatkin osaa olla aika sotkuisia).

      • pesuainejäämät

        Pölupunkit voi ärsyttää eli petivaatteet saunaan kuumaan tai talvella pakkaseen useammaksi tunniksi. Lakanat vaihtoon. Pesukoneessa voi olla häikkää eikä se huuhtele vaatteita kunnolla ja hikoillessa pesuainejäämät ärsyttävät ihoa.


    • kirppujakirppuja

      sulla on...

      • f-ed

        etin tässä just tietoa tästä välil ei kutita sit yhtäkkiä kutittaa yleensä jalasta. olen joskus rasvannu ja on auttanu mutta vai hetkeksi... kannattaa tosiaan kokeilla kosteutusvoidetta


    • mullaki kutiaa iho

      mullaki tuntuu et joku liikkuu iholla ja oon miettiny mikä se on? ja ku oon laittanu voidetta nii kutina vaa yltyy!!!!???? mut aattelin et jos se ois syyhypunkki!! VOI EI!!! ÄRSYTTÄVÄÄ!!!!!!!

    • Kummaa

      Syyhypunkin tunnistaa kyllä heti. Sellaista kutinaa ei kestä kauaa, itselläni kerran oli ja yöllä olin raapinut reissiini kämmenen kokoisen mustelman. Kutittaa erityisesti reisissä, nivusissa ja ranteissä. Naarassyyhypunkki kaivaa pieniä käytäviä käsiin, rystysien viereen, näkyvät punaisina viiruina. Lääkäriltä rasvaa KOKO KEHOON ja KAIKKIEN tekstiilien erittäin huolellinen pesu, pakastus ja sauna. Minulla on myös ilmennyt tuollaista ötökkäfiilistä nukkuessa, vaikka peseydyn, rasvaan ja pidän lakanat puhtaana ihan normaalisti. Hyvin vahva tunne siitä, että iholla kävelee jokin, esim muurahainen. Ja kun se tosiaan liikkuu edestakaisin, eikä pelkästään yhteen suuntaan. Ajattelin höyryttää patjan ja täkit, Ehkä se auttaa.

    • Kutikuti

      Nostan nyt vanhan ketjun ylös, jos joku osaisi vastata tähän. Eli täysin samoja oireita, tuntuu, kuin jotkut ötökät kipittelisivät pitkin ihoa. Mitään ei kuitenkaan ihossa näy ja mieskin nukkuu samassa sängyssä, oireetta (eli syyhyn voinee jättää pois laskuista).
      Ihotyyppini on kuiva, mutta niin se on ollut koko ikäni, eikä tämmöistä kutinaa ole koskaan ennen ollut. Välillä on siis kausia kun menee paremmin ja välillä semmoisia, ettei yöllä tule nukutuksi ilman väsyttävää allergialääkettä ja nukahtamislääkettä.
      Kutinaa ("kuin joku kipittäisi pitkin ihoa") on ympäri kehoa, jaloissa, käsissä, selässä, kyljissä... Ja tuntuu, että kosketus (esim. peitto/vaate tms. vasten ihoa) vaan pahentaa tilannetta.
      Petivaatteet on saunotettu, lakanat pesty 95 asteessa jne..

      Lääkärit on nostaneet jo kädet pystyyn, melkein tuntuu, että ajattelevat vain, että tuolla on päässä vikaa.. :/

      Rupeaa hermoja raastamaan tämä, kun yöunet jää vähiin..

      Niin ja siis perusvoide/kortisonivoide allergialääke (setiritsiini tai ebastiini) ei vaikuta millään tavoin :(

      Kiitos jo etukäteen kaikille vastaajille :)

      • jh

        mulla oli joskus bakteeri veressä, joka aiheutti tollasta tunnetta. sotilassairaalassa pari viikkoa olin kunnes löysivät sen.muita oireita ei ollut kuin öisin tunne liikkuvasta ötököitä joka puolella. hulluksi siinä meinaa tulla. ja mulla kutisee myös nytkin. ei niin pahasti, mut loisia ne vaan varmaan on. kutiskoon.tsemppiä.


      • tuskastunut1

        Ihan samoja oireita täälläkin. Olen kärsinyt vaivasta jo pian kaksi vuotta.
        Tuntuu kuin jokin kävelee iholla,jos tiukka vaate tuntuu enemmän. Tulee punaisia nyppyjä jotka kutiaa monta päivää.
        Olen muuttanut usempaan kertaan ja pessyt paikat hyvin,tuntuu vai että vaiva seuraa minua.
        Luteet on myrkytetty,ei auttanut. Ihotautilääkäri meinasi lintukirppuja,myrkytettiin,ei auttanut. Olen pessyt kaikki yli 60c ja vienyt pakkaseen ja saunaan eikä mikään auta.
        Vaihdoin pesuaineet herkälle iholle,lakkasin pesemästä itseäni mutta ei muutosta.
        Muu perheeni ei oireile. Paitsi tyttäreni on alkanut hiljattain raapimaan päätään eikä täitä löydy. Aina kun joku raapii iteään seurassani,ajattelen että olen tartuttanut tämän hirveän vaivan.
        Olen käynyt monet lääkärit läpi eikä kukaan tiedä mitä tämä on.
        Olenkohan vain allerginen jollekkin ja täytyy syödä antihistamiinia lopun ikääni.


    • jormauotionen

      itsellä tullut samanlaisia oireita.
      mikä avuksi?

    • Kokkeiltu onsekin

      seuraapas, tuleeko iholle jono paukamia, muutama näppy peräkkäin siis. Kyseessä on silloin selvästikin kirput!
      Aikoinaan kissoissani oli. Massiivinen kirppusirkus ihan ehti kehittyä, itsekin sain puremia...
      oire on juuri kuvailemasi. Äkkiä vaan kutisee- ja kutisee hetken kuluttua taas uudesta kohtaa, ja paukamia nousee. Häädä kirput. Pese petivehkeet 90 asteessa, perka peti ja imuroi se huolella. Siivoa vaatehuone. Siivoa hyvin, myös listat... Ja kas vaan, lemmikkikin nukkuu levollisemmin.

      Toisena vaihtoehtona on pesuaineallergia.

      Kolmantena lintukirput. (kevät/syksy)

    • kantakaupunki

      mulla pisteleee kehoa ja jotain tukassa kävelyä niin että tuntuu kuin hiuskin heilahtaisi juuresta
      koira se minullakin

    • luikertelu

      Hei, onks löytynyt vastauksia kutinaan ja luikerteluun,,,

    • Kutiina

      Kuullut että kilpirauhasen vaajaa tai liikatoiminta aiheuttaisi tuollaista "ötököiden liikettä" iholla. Onko väsymystä tai yöhikoilua ollut kutinan lisäksi? Jos on niin mars kilpirauhaskokeisiin.

    • Anonyymi

      oletteko saaneet apua ja kuka lääkäri teitä auttoi?

    • Anonyymi

      Iho tuntemukset voi olla myös neurologisen puolen oireita. Ne nimenomaan ovat erikoisia, outoja, joille ulkoista syytä ei löydy.

    • Anonyymi

      Itse sain apua kyseiseen vaivaan, oli kuulema alkoholin vieroitusoireita ja lääkkeenä diapam 10mg 2x päivässä

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      110
      1937
    2. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      9
      1609
    3. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      13
      1549
    4. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1497
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      151
      1445
    6. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      107
      1390
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      23
      1347
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      649
      1246
    9. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      16
      1177
    10. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      1128
    Aihe