Fabola Campus

Perätön

Tein päätöksen hommata ensikesäksi purjeveneen ja kiinnostukseni on jostain syystä kohdistunut Campukseen. Minulla ei ole kokemuksia purjeveneistä / purjehtimisesta, mutta oletan että tuollaisella pääsisi hyvin alkuun. Ja sitten kysymykseen. Campuksella on kaksi mallia 6.3 ja 650. Minun mielestäni suurin ero näiden välillä on että toisessa on avoin perä, eli peräpeili puuttuu. Onko tällä mielestänne merkitystä, esim. onko tälläisessä veneessä aina kengät märkänä. Kumpikohan noista malleista sopisi vasta-alkajalle? Auttakaa aloittelijaa!

8

7607

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Petri

650 on vanhempi versio ja ilmeisesti runko on sama kummassakin. 650:ssa on suurempi sisätila ja siten pienempi istuinlaatikko kuin 6.3.:ssa.
      Tuskin kummassakaan kengät normaalisti kastuu, mutta teorissa jos iso aalto jostain syystä pääsisi istuinlaatikkoon, niin avoimen perän kautta se vesi poistuu heti ja 650:sta hitaammin.
      6.3 on ehkä hieman uudemman tyyppinen ja yleinen versio jossa on avoin takalaita. Periaatteesa saa olla hieman tarkempana etteivät tavarat penkiltä tipahda veteen, ainakin teoriassa.
      Veneestä pudonnut on huomattavasti helpompi nostaa takaisin veneeseen kun takalaita on avoin. Jos sisätilan on tärkeässä asemassa, niin silloin voisi kuvitella 650 tarjoavan paremmat sisätilat. Mielestäni kummatkin tarjoavat hyvän hintalaatusuhteen.

• s/y Avec

Minulla ei ole suranaista kokemusta Campuksista, minun eka vene oli Helsman/my , veneenä hyvin samamoinen, kuin Campukset. Olen varma, että se on hyvä aloitteluvene. Näissä on nostoköli, ja ne on traileroitavissa siis henkilöautolla (lue: maasturilla) veteen ja ylös. Trailerilla olevassa veneessä voi retkellä yöpyä, mutta silloin avoin perä on kiva! No majoitusominaisuudet on harjateltasta vähän paremmat. Suosittelen avotilan päälle kaarellista kuomua.

• Meriläinen

tossa maasturia tarvitaan? Campus painaa jotain 500-550 kg, nousee kyllä kevyesti pikkuautollakin.

• s/y Avec
        Meriläinen kirjoitti:

tossa maasturia tarvitaan? Campus painaa jotain 500-550 kg, nousee kyllä kevyesti pikkuautollakin.

Niin, katsos kun koko Suomi ei ole vielä asfaltoitu, onneksi. Niitä ramppeja on monenlaisia. Katselin kerran, kun pikkubusteri nousi ylös -kahdella maasturilla. Ja toisen kerran maasturin vinssillä. Mutta kyllä henkilöautollakin pärjää hyvällä rampilla, jos se on loiva, asfalttia ja puhdas. Ja auto on aikuisten mallia. Tässä ei todellakaan ole kysymys siitä, minkä kokoista kuormaa milläkin autolla saa vetää maantiellä.

• Meriläinen
        s/y Avec kirjoitti:

Niin, katsos kun koko Suomi ei ole vielä asfaltoitu, onneksi. Niitä ramppeja on monenlaisia. Katselin kerran, kun pikkubusteri nousi ylös -kahdella maasturilla. Ja toisen kerran maasturin vinssillä. Mutta kyllä henkilöautollakin pärjää hyvällä rampilla, jos se on loiva, asfalttia ja puhdas. Ja auto on aikuisten mallia. Tässä ei todellakaan ole kysymys siitä, minkä kokoista kuormaa milläkin autolla saa vetää maantiellä.

No tuolla periaattella voisit sanoa että pekkaniskan nosturi pitää olla veneelle kuin venelle, jos vaikka kalliojyrkänteeltä nostaa haluaa!

Eiköhän normaaliveneilijät nosta ja laske veneensä rampeilta, ihan normaaleilla autoilla. Eräretkeilijät ym. sitten erikseen.

• Petri

Olen myös kiinnostuntut ko. veneestä ja vastaavista ja jos haluat keskustella niin soittele iltaisin 050 3075693

• se vene on

Katsoppa www.nettivene.com sieltä haet purjeveneet ja Lohi, Terhisail 530. Ainakin varustusta piisaa jo vakiona.

• Ok-poika -63

Ostin Fabola Campus 650 vm.2006 Yllätyin veneen kesken eräisyydestä esim. kölin nosto taljalla oli vaikea operaatio.ostin heti vinssin sitä varten ja työ helpottui oitis. Köydet myös mallia Biltema (hyvin luistaa lukoissa,siis lipsuu! Vene on muuten asiallinen ja hyvä purjehtia yksinkin. Ihmettelen vaan kuinka pienillä asioilla voidaan pilata hyvän veneen maine. Luulin ostaneeni purjehdusvalmiin veneen, mutta kyllä tästä sellaisen saa kun vähän investoi. Tämähän onkin markkinoiden halvin uusi purjevene :)Niin ainakin mainostettiin jossain.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taisin tehdä virheen

Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      74
      3710
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      47
      2906
    3. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      173
      2898
    4. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      57
      2391
    5. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      361
      2162
    6. Mitä haluat sanoa kaivatullesi?

Onko ikävä? Milloin näitte viimeksi?
      Ikävä
      160
      1860
    7. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      78
      1545
    8. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      23
      1378
    9. Miksi mediheli

Mitä on tapahtunut ku poliiseja ja ambulanssi pyöri aamusta keskustassa
      Kiuruvesi
      28
      1360
    10. Nainen onko sulla supervoimmia ?

Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      39
      1342
    Aihe