Ostin muutama päivä sitten Opel Corsan. Huollossa oli tilaa vasta maanantaina, ja öljy sekä jäähdytysneste nyt aivan minimissään (jos ei jopa alle). Eilen naapurikuntaan ajaessani moottori kuumeni aika lailla. Autoista en tiedä mitään, joten olisi kiva jos joku viitsisi valaista vähän näitä asioita :)
Eli kun lisään öljyä, niin pitääkö moottorin olla lämmin vai voiko myös kylmään lisätä? Auton ohjekirjan kuvien mukaan öljyä laitettaisiin kolmeen eri paikkaan? Miten paljon suurinpiirtein sitä öljyä sinne kaadetaan kun pinta on ihan minimissään? Ohjekirjan mukaan öljyn pitäisi olla laadultaan API SG/CD tai SH/CD tai CCMC-G4. Mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Jäähdytysnestesäiliössä ei ole mitään mitta-asteikkoa, mutta sitä ei kai saa kovin täyteen edes laittaa? Onko jotain muita tärkeitä nesteitä joita kannattaisi tarkkailla? Ei tulla varmaan kauheesti ajelemaan ja kerran vuodessa olisi tarkoitus viedä huoltoon. Mutta nyt olisi kiva jos sinne huoltoon saakka pääsisi ja ehkä ostoksille viikonloppuna.
Tyhmiä kysymyksiä varmaan mutta oppia ikä kaikki :)
Öljyn lisääminen
11
28572
Vastaukset
- ohjeita
Lisää öljyä esim. 1/2 litraa kerralla ja katso välillä mittatikusta, ettei mene ylämerkin yli paljoa. Voi lisätä kylmänä tai lämpimänä. Anna seistä muutama minuutti moottorin sammutuksen jälkeen, jotta kaikki öljy valuisi alas.
Öljyn laatua voi katsoa tuosta API luokituksesta. Bensiinimoottorille pätee tuo SG merkintä. Eli sen pitäisi olla SG, SH, SJ tai SL. Tuo jälkimmäinen kirjain tulee siis olla aakkosissa myöhäisempi kuin G. Mitä myöhäisempi sen parempi (ja kalliimpi).
Lisää vaan jäähdytysnestettä reilusti. Ylimääräinen tulee kyllä sitten ulos omia aikojaan. Jäähdytysnesteeseen sekoitetaan n. puolet vettä.- Blondi pulassa
Pitääkö tuon jäähdytysnesteeseen sekoitettavan veden olla jotain tislattua versiota vai riittääkö ihan normaali hanavesi?
- Tumppi-82
Blondi pulassa kirjoitti:
Pitääkö tuon jäähdytysnesteeseen sekoitettavan veden olla jotain tislattua versiota vai riittääkö ihan normaali hanavesi?
....
- nyt tarkkana
"Auton ohjekirjan kuvien mukaan öljyä laitettaisiin kolmeen eri paikkaan?"
Ei varmaan pidä paikkaansa.
Älä vaan laita öljyä sinne, minne kuuluisi jotain
muuta, tuhoat autosi.
Jarrunesteet, kytkinnesteet, jäähdytysnesteet jne. ovat aivan muuta.- yleensä
Siinä öljyntäyttökorkissa on jokin vihje. Esim. öljykannun kuva tai sana OIL tms. Ei silti välttämättä.
- yleensä
yleensä kirjoitti:
Siinä öljyntäyttökorkissa on jokin vihje. Esim. öljykannun kuva tai sana OIL tms. Ei silti välttämättä.
Jossain moottorin yhteydessä. Öljy siis menee moottoriin. Muut täyttökohteet ovat enimmäkseen pienempiä yksiköitä moottoritilan laitamilla.
- Blondi pulassa
mutta ihan selvästi kuvissa laitetaan öljyä, ja siis nimeomaan moottoriöljyä kolmeen eri paikkaan. Itsekin olen aiemmin kuvitellut että yksi paikka riittäisi, mutta näin tässä kirjasessa. Jäähdytysnesteet, jarrunesteet yms. on tosiaan selostettu erikseen enkä niistä nyt tässä puhunutkaan. Mutta ehkä on tosiaan turvallisempaa että laitan kuitenkin vain tuohon moottorin viereiseen reikään niin saavat sitten huollossa miettiä mihin muualle laittavat. Kiitos vastauksista. Lisää saa mielellään laittaa jos jotain tärkeää mieleen tulee. Melkein nollatilanteesta kun lähtee niin mikään tieto ei ole haitaksi :)
- Tumppi-82
Blondi pulassa kirjoitti:
mutta ihan selvästi kuvissa laitetaan öljyä, ja siis nimeomaan moottoriöljyä kolmeen eri paikkaan. Itsekin olen aiemmin kuvitellut että yksi paikka riittäisi, mutta näin tässä kirjasessa. Jäähdytysnesteet, jarrunesteet yms. on tosiaan selostettu erikseen enkä niistä nyt tässä puhunutkaan. Mutta ehkä on tosiaan turvallisempaa että laitan kuitenkin vain tuohon moottorin viereiseen reikään niin saavat sitten huollossa miettiä mihin muualle laittavat. Kiitos vastauksista. Lisää saa mielellään laittaa jos jotain tärkeää mieleen tulee. Melkein nollatilanteesta kun lähtee niin mikään tieto ei ole haitaksi :)
"moottorin viereiseen reikään"
Siis tarkoitat kai täyttö aukkoon joka on moottorissa, ei moottorin vieressä.
Eli täyttöaukko on ihan siinä moottorin päällä.
Eli venttiilikopankannessa.
Tässä on kuva erään Opelin koneesta, öljyntäyttökorkki on se punainen. Samantapainen ja samasta paikasta se löytyy myös sinulta.
http://www.astra-gsi.nl/index1/Images/astragsi/c20xe.jpg - JonR
Blondi pulassa kirjoitti:
mutta ihan selvästi kuvissa laitetaan öljyä, ja siis nimeomaan moottoriöljyä kolmeen eri paikkaan. Itsekin olen aiemmin kuvitellut että yksi paikka riittäisi, mutta näin tässä kirjasessa. Jäähdytysnesteet, jarrunesteet yms. on tosiaan selostettu erikseen enkä niistä nyt tässä puhunutkaan. Mutta ehkä on tosiaan turvallisempaa että laitan kuitenkin vain tuohon moottorin viereiseen reikään niin saavat sitten huollossa miettiä mihin muualle laittavat. Kiitos vastauksista. Lisää saa mielellään laittaa jos jotain tärkeää mieleen tulee. Melkein nollatilanteesta kun lähtee niin mikään tieto ei ole haitaksi :)
Jos epäselvää mihin pitäisi laittaa, niin hanki paikalle joku joka osaa sanoa, koska jos kaataa öljyt jäähdyttimeen syylari ainakin on entinen
- Provotutka
JonR kirjoitti:
Jos epäselvää mihin pitäisi laittaa, niin hanki paikalle joku joka osaa sanoa, koska jos kaataa öljyt jäähdyttimeen syylari ainakin on entinen
Joku näköjään nauttii provoilusta.
Eikö nyt kenelläkään vastaajalla tule mieleen, että mistä tällaisia asioita ensin kysytään? Ennen kuin täältä? - Blondi pulassa
Provotutka kirjoitti:
Joku näköjään nauttii provoilusta.
Eikö nyt kenelläkään vastaajalla tule mieleen, että mistä tällaisia asioita ensin kysytään? Ennen kuin täältä?En ole provo, mutta todellakin tietämätön näissä asioissa. Kaikki eivät todellakaan voi tietää kaikesta kaikkea, joten tyhmiä kysymyksiäkin täällä kaiketi saa esittää? Vai onko tämä palsta mielestäsi tarkoitettu vain asiantuntijoiden väliseen jutusteluun?? Kaikki muut ovatkin sitten provoja?
Itse en ole koskaan ollut yhtään kiinnostunut mistään autoiluun viittaavastakaan, joten mistäpä sitä tietoa olisi kertynyt. Mutta kerropa toki nyt minullekin mistä tällaisia asioista ensiksi kysytään kun oma mies ei tiedä, isä on kuollut eikä muita autoja tuntevia lähisuvusta tai ystävistä löydy. Aika monet ihmiset hoitavat nämä asiat nykyaikana viemällä auton kerran vuodessa huoltoon, jolloin ei öljyistä sun muista paljoa tarvitse tietääkään. Puhumattakaan ihmisestä, joka vasta 2 viikkoa sitten on saanut kortin ja pari päivää sitten ostanut elämänsä ensimmäisen auton. Huollosta aion kyllä kysellä, mutta se on vasta maanantaina se.
Öljyn ja jäähdytysnesteen lisääminen onnistui muuten ihan hyvin, paljolti täältä saatujen hyvien neuvojen ansiosta. Kiitos paljon kaikille, jotka jaksoivat vastailla asiallisesti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6517073Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?414814HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa3002728- 1442016
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1321597Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3981534- 171507
Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki231348Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101303mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k111223