TG-Special historia???

lepakkovene

20

5164

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joakim

      Vene on Tage Gustafsonin suunnittelema ja tekemä. Taisi tulla markkinoille 70-luvun jälkimmäisellä puoliskolla. Veneellä on aikanaan (vieläkin?) kisattu paljon paikallisissa ratakisoissa. Ainakin pari vuotta sitten olisi vielä voinut tilata uuden TG-Specialin Tagen pojan tekemänä.

      Veneelle luvattiin aikanaan yli 40 kn 20 hv ja yli 50 kn 25 hv koneella. Edellinen voi pitää paikkansa vakiokoneellakin, mutta jälkimmäinen vaatii jo hiukan virittelyä.

      Puolitutulla oli 25 hv Yamaha, joka oli kuulemma viritetty 36 hv tehoiseksi. Sillä erikoisrakenteinen (painoi alle 40 kg) TG-Specail kulki 52 kn.

      Tage sukulaisineen kertoo varmasti paljon lisää: http://www.tg-boat.fi/

    • Ykä

      Kyseisen veneen nimi viittaa rakentajaan ja kuskiin Tage Gustafson. Perhe rakentelee nykyisin vähän isompia kippoja mutta rakkaus kilpaveneilyyn on säilynyt.
      http://www.tg-boat.fi/
      Sivut ei tälä hetkellä toimi, onkohan muutoksia menossa. Veneen historiasta saat todennäköisesti parhaat tiedot ottamalla suoraan yhteyttä vaikkapa sähköpostilla kyseiseen firmaan.

      • Joakim

        Kyllä sivut toimivat, mutta ovat nirsoja selailimelle. Alkuvalikosta ei pääse eteenpäin Mozillalla, mutta IE6:lla pääsee. Ikävän yleistä nykyään!


      • Ykä
        Joakim kirjoitti:

        Kyllä sivut toimivat, mutta ovat nirsoja selailimelle. Alkuvalikosta ei pääse eteenpäin Mozillalla, mutta IE6:lla pääsee. Ikävän yleistä nykyään!

        Joo, näin näkyy olevan. Viimeaikaiset kokemukset on vain johtanut siihen, että on tullut käytettyä noita Motzilan tuotteita mielummin kuin IE:tä.

        Ykä


    • HeffenKiffen

      Ite oon ajanut sellasta TG Specialia,perässä oli 20 hv Evika jossa 2lapainen kisarusetti,ja huijaan jos väittäisin sen kulkeneen yli 30 solmua. Hirveä vehje ajaa aaltoon,tai kääntää..Sen kääntösäde on onneton koska siivet ottaa kiinni veteen kovassa käännöksessä,eivätkä anna veneen kääntyä luonnollisesti.Aaltoihin sillä ei oikeastaan voikkaan ajaa kun ei se oikein riko sitä aaltoa,kun ei ole terävää v-pohjaa.Kai se on vähän tollanen lasten lelu enemmän kuin varteenotettava kisapeli,ainakin Argot on omasta kokemuksesta ihan eri planeetalta kulkupuolelta ja ominaisuuksiltaan muutenkin.

      • Pölhis

        Se on kilpavene ja kilpaveneen ajaminen vaatii taitoa. TG-specialin vertaaminen argoon on samaa kuin vertaisi ralli-autoa ja mikroautoon.
        Mikäli vene kulki 20 hv evarilla alle 30 solmua niin mahtoi olla huono potkuri tai (tosi) tehoton kone, koska TG-specialilla pääsee jo kymppiheppaisella noin 30 solmua!
        Jossakin muualla kuin veneessä kyllä on vikaa jos sitä ei saa kääntymään, kun meilläpäin se onnistuu 10v poijilta kyläkilpailuissa....


      • HepoKnuffen
        Pölhis kirjoitti:

        Se on kilpavene ja kilpaveneen ajaminen vaatii taitoa. TG-specialin vertaaminen argoon on samaa kuin vertaisi ralli-autoa ja mikroautoon.
        Mikäli vene kulki 20 hv evarilla alle 30 solmua niin mahtoi olla huono potkuri tai (tosi) tehoton kone, koska TG-specialilla pääsee jo kymppiheppaisella noin 30 solmua!
        Jossakin muualla kuin veneessä kyllä on vikaa jos sitä ei saa kääntymään, kun meilläpäin se onnistuu 10v poijilta kyläkilpailuissa....

        tosissasi vertaa Argoja (lue,moninkertainen mestari off-shorevene,edelleen useita eri luokkien nopeusennätyksiä jnejne..) johonkin 10-vuotiaiden nassikoiden leluun? Ensinnäkin saa olla jo aika hullu joka päästelee 50 solmua tollasella TG Specialilla (ja aaltoon jos ajat niin sitten mentiinkin ja kovaa), jo siviilimallin Argot kulkee helposti kutosella alkavia lukemia, catit parikymmentä solmua siihenkin lisää.


      • Pölhis
        HepoKnuffen kirjoitti:

        tosissasi vertaa Argoja (lue,moninkertainen mestari off-shorevene,edelleen useita eri luokkien nopeusennätyksiä jnejne..) johonkin 10-vuotiaiden nassikoiden leluun? Ensinnäkin saa olla jo aika hullu joka päästelee 50 solmua tollasella TG Specialilla (ja aaltoon jos ajat niin sitten mentiinkin ja kovaa), jo siviilimallin Argot kulkee helposti kutosella alkavia lukemia, catit parikymmentä solmua siihenkin lisää.

        Kirjoitin: TG-specialin vertaaminen argoon on samaa kuin vertaisi ralli-autoa ja mikroautoon.

        Selitän mitä tällä tarkoitin: Mikroauto ja ralliauto eroavat toisistaan niin paljon ettei niitä voi verrata toisiin, kuten TG-Special ja Argo!
        En itse tuonut Argoa tähän keskusteluun ja kommentoin äskeisessä edellistä viestiä.

        Hulluhan sitä periaatteessa saa olla jos aja millä tahansa veneellä 50 solmua, mutta yritetään nyt pitää urheiluveneet erillään "kauppakasseista" ja off shore veneet rataveneistä. Ja ennen kaikkea pysytään pois aallokosta TG-specialin kaltaisilla veneillä -niitä ei ole aallokkoa varten tehty...


      • lepakkovene

        juu näköjään on monta näkökulmaa ajo ominaisuuksista.ite en vielä ole päässyt kunnolla testaamaan kun tossa moottorissa on liian lyhyt rikipituus.perhanan potkuri rupeaa haukkomaan ilmaa heti lähdössä.
        mutta tarttee muotoilla talvella perälautaa ja silla saa tiputettua mootoria alaspäin niin eiköhän sit pääse testinkejä vetää joella.


      • Joakim
        HepoKnuffen kirjoitti:

        tosissasi vertaa Argoja (lue,moninkertainen mestari off-shorevene,edelleen useita eri luokkien nopeusennätyksiä jnejne..) johonkin 10-vuotiaiden nassikoiden leluun? Ensinnäkin saa olla jo aika hullu joka päästelee 50 solmua tollasella TG Specialilla (ja aaltoon jos ajat niin sitten mentiinkin ja kovaa), jo siviilimallin Argot kulkee helposti kutosella alkavia lukemia, catit parikymmentä solmua siihenkin lisää.

        TG-veneet eivät tosiaan ole 10-vuotiaden leluja. Niillä on ajettu aivan tosissaan myös avomerellä. Frese Gustafson tuli juuri toiseksi MM-kisoissa itse suunnittelemallaan ja tekemällään TG-veneellä (1-runkoinen, huiput 67 kn Yamaha 90:lla): http://www.rusetti.com/forums/forums/thread-view.asp?tid=635&posts=1
        http://www.fresegustafson.com/

        Kun vertaa Argoihin pitää muistaa, että TG-Special on tehty 20-30 hv koneelle ja rata-ajoon. Mikähän Argo mahtaa olla nopeampi noilla tehoilla? Argo Thor saattaisi antaa jonkinlaisen vastuksen, mutta ei silläkään taida olla asiaa kunnon aallokkoon. Parempi vertailukohta olisi T-400 luokan veneet, jotka ovat melko vastaavia kuin TG-Special.

        TG-Specialin kokoinen TG-Marin on sitten jo "avomerivene". Mulla on tollainen. Pitkään oli 40 hv kone, jolla kulki 48 kn. Kohtuullisessa aallokossa pystyi ajamaan yli 40 kn. Tage ajoi tuollaisella kilpaa 70-luvulla. Kuulemma oli aina kaasu pohjassa. Aallokon kasvaessa potkuri oli enemmän ilmassa ja vauhti hiljeni sopivasti.


      • Joakim
        lepakkovene kirjoitti:

        juu näköjään on monta näkökulmaa ajo ominaisuuksista.ite en vielä ole päässyt kunnolla testaamaan kun tossa moottorissa on liian lyhyt rikipituus.perhanan potkuri rupeaa haukkomaan ilmaa heti lähdössä.
        mutta tarttee muotoilla talvella perälautaa ja silla saa tiputettua mootoria alaspäin niin eiköhän sit pääse testinkejä vetää joella.

        Rikipituus ei varmasti ole väärä eli TG-Special on tehty lyhytrikiselle. Perälauta sen sijaan saattaa olla korotettu, jotta moottori saadaan ylemmäs vedestä ja alle kisapotkuri. Älä ihmeessä sahaa perälautaa, vaan hanki sopiva potkuri, niin ei jää vauhdit 30-solmuun.


      • lepakkovene
        Joakim kirjoitti:

        Rikipituus ei varmasti ole väärä eli TG-Special on tehty lyhytrikiselle. Perälauta sen sijaan saattaa olla korotettu, jotta moottori saadaan ylemmäs vedestä ja alle kisapotkuri. Älä ihmeessä sahaa perälautaa, vaan hanki sopiva potkuri, niin ei jää vauhdit 30-solmuun.

        aijaa... mutta eikös siinä sen kavitaatiolevyn pitäisi olla pohjan tasalla ja tolla moottorilla se levy nousee liki 5senttiä yli pohjan!?!


      • lepakkovene

      • Joakim
        lepakkovene kirjoitti:

        http://www.foto3p.fi/album/showimage.php?albumid=172183&from=1&index=0&id=2327620

        niin tossa on kuva kuin korkeella se on.

        Vakio alumiinihuiskakin voi olla hiukan kavitaatiolevy kölin yläpuolella, mutta 5 cm on jo liikaa. Cleaverillä voi potkuriakseli olla kölin tasolla eli kavitaatiolevy 10-15 cm yli kölin. Tuo ~5 cm "ylikorkeus" sopii hyvin esim. Ballisticille

        Jos et viitsi ostaa sopivaa teräs- tai pronssipotkuria (~200 €), voit kysellä SJ-15 kuskeilta neuvoja alumiinipotkurin muokkaamisesta ko. käyttöön.

        Vauhdin kannalta on varsin oleellista saada kone ylös vedestä.


      • eixs
        lepakkovene kirjoitti:

        http://www.foto3p.fi/album/showimage.php?albumid=172183&from=1&index=0&id=2327620

        niin tossa on kuva kuin korkeella se on.

        milläin lailla olis helpompaa kysellä Tagelta itseltään tuota juttua.sitten kun saat hänen mielipiteen selville, kerroppa sitten meillekkin.
        tuossa kuvassa oli niin rososen näkönen perä ettei varmaan kulje mitenkään.kuva saattoi vääristää, kerro olinkon väärässä.eipä tuo levyn ja pohjan suhde toimi kisaveneissä samoin kun pilkkikajakissa.


      • lepakkovene
        eixs kirjoitti:

        milläin lailla olis helpompaa kysellä Tagelta itseltään tuota juttua.sitten kun saat hänen mielipiteen selville, kerroppa sitten meillekkin.
        tuossa kuvassa oli niin rososen näkönen perä ettei varmaan kulje mitenkään.kuva saattoi vääristää, kerro olinkon väärässä.eipä tuo levyn ja pohjan suhde toimi kisaveneissä samoin kun pilkkikajakissa.

        jos tarkoitat veneen perää niin olet oikeassa!edellinen omistaja on laminoinut kuitua lisää ja jälki on sen mukaista. tarttee talvella hioa koko pohja sileäksi ja laittaa paatti tiptop kuntoon.
        Mutta toi kulku ongelma oli sellainen että kun lähdit liikkeelle keula nousee pystyyn ja kun rupeaa laskeutuu alas ja juuri lähdös liukuun niin heti potkuri rupeaa pärskimään vettä ja meno hyytyy...vitutti niinkui hiukan kun koko kesän aikana pääsi pari kertaa joella kokeilee miten menee...siihen se sitten jäi...ei liu niin ei... sain sellaisen kuvan että moottori pitää saada se 5 sent. alemmaksi.niin kavitaatiolevy olisi oikealla tasalla.


      • joakim
        lepakkovene kirjoitti:

        jos tarkoitat veneen perää niin olet oikeassa!edellinen omistaja on laminoinut kuitua lisää ja jälki on sen mukaista. tarttee talvella hioa koko pohja sileäksi ja laittaa paatti tiptop kuntoon.
        Mutta toi kulku ongelma oli sellainen että kun lähdit liikkeelle keula nousee pystyyn ja kun rupeaa laskeutuu alas ja juuri lähdös liukuun niin heti potkuri rupeaa pärskimään vettä ja meno hyytyy...vitutti niinkui hiukan kun koko kesän aikana pääsi pari kertaa joella kokeilee miten menee...siihen se sitten jäi...ei liu niin ei... sain sellaisen kuvan että moottori pitää saada se 5 sent. alemmaksi.niin kavitaatiolevy olisi oikealla tasalla.

        sanoi,vaihda kunnon potkuri ja siisti se moottorin alaosa,oli tosiaan tuossa kuvassa niin rupisen näköinen ettei ole tosikaan.vedenottokin saattaa olla tuolla yhdistelmällä putken varassa.kysy nyt tagelta,kertoo ihan varmaan koska ei itse enää kilpaile.


      • Henppa
        lepakkovene kirjoitti:

        juu näköjään on monta näkökulmaa ajo ominaisuuksista.ite en vielä ole päässyt kunnolla testaamaan kun tossa moottorissa on liian lyhyt rikipituus.perhanan potkuri rupeaa haukkomaan ilmaa heti lähdössä.
        mutta tarttee muotoilla talvella perälautaa ja silla saa tiputettua mootoria alaspäin niin eiköhän sit pääse testinkejä vetää joella.

        saman moinen kampe. Ihan verraton ajella, mutta enimmäinen otti perkele ja hajos ku sai merellä liikaa kyytiä. sittemmin valmistin ns. vahvistetun ja hieman muutetun version joka kyllä painaa hiukan enempi mutta kestää toki isompaa konettaki ja saa antaa kyytiä isommassakin aallokossa ettei tarvi pelätä veneen hajoamista.
        Minulla on kans n.5cm se levy pohjasta ja hyvin toimii..jossain muualla vika nyt
        ettei vaan olis se potkurin ja peränvälissä oleva pakokaasu tiiviste rikki ja sieltä karkaa kaasut potkurin etupuolelle


      • lepakkovene
        Henppa kirjoitti:

        saman moinen kampe. Ihan verraton ajella, mutta enimmäinen otti perkele ja hajos ku sai merellä liikaa kyytiä. sittemmin valmistin ns. vahvistetun ja hieman muutetun version joka kyllä painaa hiukan enempi mutta kestää toki isompaa konettaki ja saa antaa kyytiä isommassakin aallokossa ettei tarvi pelätä veneen hajoamista.
        Minulla on kans n.5cm se levy pohjasta ja hyvin toimii..jossain muualla vika nyt
        ettei vaan olis se potkurin ja peränvälissä oleva pakokaasu tiiviste rikki ja sieltä karkaa kaasut potkurin etupuolelle

        sitä en tiedä...tarttee kattoo sitten kun saan veneen vesiltä pois uudelle tallille talveks.
        muutenkin meni moottori remonttiin kun oli rykinyt perämurikan öljyt pihalle niin tais niin sanotusti hiukka laakerit mennä vituiks.jumitti kesken hitaan ajon koneen kiinni...luulin että motti leikkas kii mutta propelia pyöritellen sain leikkautumisen auki eli laakeri vikaa pukkaa.
        toivottavasti ei ole vetänyt mitään akseleita kieroksi.


      • Henppa
        lepakkovene kirjoitti:

        sitä en tiedä...tarttee kattoo sitten kun saan veneen vesiltä pois uudelle tallille talveks.
        muutenkin meni moottori remonttiin kun oli rykinyt perämurikan öljyt pihalle niin tais niin sanotusti hiukka laakerit mennä vituiks.jumitti kesken hitaan ajon koneen kiinni...luulin että motti leikkas kii mutta propelia pyöritellen sain leikkautumisen auki eli laakeri vikaa pukkaa.
        toivottavasti ei ole vetänyt mitään akseleita kieroksi.

        No voi perr..ei muutako perä auki ja kurkkiin mitä sieltä vielä löytyy..ei välttämättä isokaan vika mutta tiedä sitä vielä..
        Mul oli kans yks vanha 30hp mercury johon piti joka ajon jälkeen vaihtaa öljyt vesien tilalle perään..kesti (ihme kyllä) koko kesän sillä tavalla.
        vesi vanhin voiteista...=/


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kerro kiva muisto

      Kaivatustasi
      Ikävä
      94
      1783
    2. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

      Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      359
      1196
    3. Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"

      Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna
      Suomalaiset julkkikset
      18
      1188
    4. Mikä on horoskooppisi?

      Entä tiedätkö kaivattusi?
      Ikävä
      96
      1058
    5. Onks se väärin jos

      Tutustuttaisiin edes vähän enemmän?
      Ikävä
      63
      848
    6. Vanhemmalle naiselle

      Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam
      Ikävä
      36
      821
    7. Hyvää yötä

      Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      774
    8. Lapuan liike nyt! rähinöimässä Tampereella

      Avoimen rasistisen ja fasistisen sinimustan liikkeen poprukat riehuvat Tampereella parasta aikaa.
      Maailman menoa
      141
      723
    9. Mitä meidän välillä

      Tulee tapahtumaan? Sinusta paljon kiinni
      Ikävä
      46
      716
    10. En vaan ymmärrä

      Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla
      Ikävä
      42
      690
    Aihe