Siedättyminen

omalle koiralle

Hei,

Tilanteemme on tämä:

Otimme 3 viikkoa sitten koiranpennun perheeseemme. Koira on näitä vähemmän karvaavia ja hilseileviä (allergisoimattomia koiria ei olekaan - tiedän) villakoiramaisen, hieman rasvaisen turkkinsa ansiosta. Itse tiesin satavarmasti etten ole allerginen, olenhan elänyt eläinten keskellä lähes koko ikäni. Mieheni taas on herkistynyt siitepölylle mutta hänellä ei pitäisi olla eläinallergiaa. Nyt 3 viikon jälkeen hänellä on kuitenkin ollut aamutukkoisuutta ja hetkellisiä pärskimisiä tai yskähdyksiä, jotka eivät kuitenkaan ole yhteydessä koiran kanssa peuhaamiseen. Siispä, paniikki iski, koirastani en luovu! (ehkä ylireagoin, syysflunssaakin on liikenteessä, mutta mutta....)

Olen kuullut koiraystäviltäni ja jopa kasvattajilta että uusi koira (eli uudet allergeenit) voivat aiheuttaa aluksi ihmiskehossa moisen vasteen mutta keho siedättyy pikkuhiljaa. Tapahtuuko tällaista oikeasti? Onko jollakin kokemuksia? Missä vaiheessa pitäisi hälytyskellojen soida?

Haluaisin kuulla rakentavia (en syyllistäviä) kommentteja omalle koiralle siedättymisestä. Koiramme on meille kovasti rakas, eikä tulisi mieleenikään siitä luopua, koska perheenlisäystä odotettiin kotiin pitkään ja nyt se sitten on elämässämme kaikkinen hännänheilutuksineen :) Kiitokset kaikille jotka viitsivät asiaa kommentoida!

22

8308

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wuffis

Ei nyt ihan koirista mutta, itse oli siitepölyille ynnä muille allerginen. Sitten kun hankin koiran niin ulkona liikkuminenkin lisääntyi selvästi ja uskoakseni tämän altistumisen lisääntymisen takia nuo allergiat ovat hävinneet kokonaan.

• hatamm

olen sitä tehnyt viimeiset 45 vuotta, eikä muutos ole kuin pahempaan suuntaan.
      Minulla on mennyt sinänsä hyvin että' olen vuosia pärjännyt oireitteni kanssa. Nehän ovat juuri noita mistä sinäkin kerroit ja olet huolestunut.
      Mutta pikku hiljaa ne kuitenkin ovat pahentuneet, ja siinä samalla tyhmyyteni vain lisääntynyt. Uusi koira oli saatava heti toisen jätettyä maallisen taivalluksensa, ja joka kerta minunkin oireeni pahenivat ja lopulta jouduin jo lääkehoitoonkin.
      Tämä taitaa olla allergisen kohtalo. Ensin lieviä oireita, sitten pahempia, sitten antihistamiinit ja lopulta astmapiippu.
      Kysynkin nyt, kannattaako leikkiä terveydellään ja varsinkin jos sen tietää jo etukäteen että koira tulee aiheuttamaan ongelmia, onko se sen arvoista? Jos minä saisin päättää omasta kohtalostani nyt uudelleen, minä en ottaisi koiraa.

• tutkittaa

Lähetä mies terveyskeskukseen verikokeeseen, siellä on käytössä varma ja aika laaja testi(huone-,siite-,vilja- ja eläinpöly), mistä näkyy onko koiralle allerginen.

• Viveka

Hei!

Meillä oli ihan samanlainen tilanne: itse en ole allerginen, mutta entisellä poikaystävälläni, nykyisellä avomiehelläni on astma-, siitepöly- ja kissa-allergia. Otin koiran erossa ollessamme, jolloin tätä allergiaongelmaa ei ollut ja kun palasimme yhteen, ei mieleenikään tullut luopua koirasta (mieluummin sitten miehestä). Alkuun avomiehelläni oli juuri tuota aamutukkoisuutta, hengitysoireita ja nuhaa. Sitkeästi hän kuitenkin kesti oireita ja nyt ne ovat lakanneet lähes kokonaan. Ainoastaan silloin, jos pentu on ollut päivän yksin kotona ja tehnyt tarpeitaan sisälle tai mies muutoin peuhaa koiran kanssa, saattavat oireet pahentua.

Meillä allergia pysyy aisoissa siten, ettei mies liiemmin ole läheisissä kosketuksissa koiran kanssa. Koiran nuoleminen tai pureminen aiheuttaa heti iso-oireita, joita lääkitään kortisonivoiteilla, mutta pääasiassa koiran ja miehen yhteiselo sujuu hienoisen välimatkan päässä toisistaan. Koira ei nuku sängyssä ja minä huolehdin sen hoidosta muuutenkin suurimmaksi osaksi. Nuo eritteet kaikkinensa voivat nimittäin aiheuttaa allergiaa. Ainoastaan kynsien leikkuussa tarvitsen apua ja silloin koira kääritään pakettiin ja mies pitelee.

Siisteydestä pitää huolehtia hieman tavallista tarkemmin (ei mikään huono juttu), mutta näillä on pärjätty. Kaikki eivät kuitenkaan sidäty samalla tavalla, mutta alkuun minäkni olin sinun tavallasi huolissani. Juttelimme kuitenkin asian läpi ja päätimme, ettei koirasta luovuta, vaan katsotaan miten tilanne kehittyy. MEillä kävi hyvin, toivottavasti teilläkin.:)

PS. Kannattaa kokeilla perus allergialääkkeitä pahimpiin oireisiin: antihistamiinia hengitykseen ja kortisonia iho-ooireisiin.

• pehmenevät

Tiedäthän mihin altistat miehesi? Ylipäätään ottaen pidät koiraasi siis miestäsi arvokkaampana. Tuollaisissa tapauksissa toivon aina ihmisarvoa kunniaan ja sorretun osapuolen tajuavan, että hänellekin löytyy kyllä tästä maailmasta seuraa, joka oikeasti arvostaa häntä parisuhteessa.

Kortisoni ei nimittäin ole vaaraton lääke. Pitkäaikaisessa käytössä se vaurioittaa ihoa ja pehmentää luut. "Mitä tästä?" moni kysyy. Asia ei ole niin yksinkertainen. Sairaaloiden osastoilla on potilaita, joiden hoito on hyvin vaikeaa juuri tämän takia. Ajattele pitkäaikaisseuraamuksia ja yhteiskunnan maksamia terveydenhoitokuluja nyt niinkuin alkajaisiksi...

• Viveka
        pehmenevät kirjoitti:

Tiedäthän mihin altistat miehesi? Ylipäätään ottaen pidät koiraasi siis miestäsi arvokkaampana. Tuollaisissa tapauksissa toivon aina ihmisarvoa kunniaan ja sorretun osapuolen tajuavan, että hänellekin löytyy kyllä tästä maailmasta seuraa, joka oikeasti arvostaa häntä parisuhteessa.

Kortisoni ei nimittäin ole vaaraton lääke. Pitkäaikaisessa käytössä se vaurioittaa ihoa ja pehmentää luut. "Mitä tästä?" moni kysyy. Asia ei ole niin yksinkertainen. Sairaaloiden osastoilla on potilaita, joiden hoito on hyvin vaikeaa juuri tämän takia. Ajattele pitkäaikaisseuraamuksia ja yhteiskunnan maksamia terveydenhoitokuluja nyt niinkuin alkajaisiksi...

Ensinnäkin kyseessä on apteekista ilman respetiä saatava mieto kortisonivoide, jonka selosteessa ei kyllä mainita mitään luita haurastuttavasta sivuvaikutuksesta. Mikäli tuo sivuvaikutus olisi tutkittu ja noin yksiselitteinen, uskoisin siitä olevan jonkinlaisen maininnan lääkkeen mukana. Kortisoniahan ei saa käyttää kuin kuuriluontoisena ja pieniä määriä, eikä meilläkään sitä lotrata tuubitolkulla, vaan pieni nokare jos kutisee (max. pari kertaa/vk). Nykyisin ei ole tarvittu sitäkään.

Voi kultaseni. Kun sinä et tiedä minun parisuhteestani mitään, niin älä sitä nyt tuon allergia perusteella käy arvostelemaan. Veikkaan, että arvostan miestäni keskimääräistä enemmän ja osoitan sen hänelle joka päivä. Koirastakaan en halua luopua, sillä rakastan myös sitä ja koiran hankkiminen on minulle iso sitoumus, josta ei lipsuta niin kauan kuin muitakin keinoja on. Siedätys on meillä toiminut päivä päivältä paremmin, eikä nykyisin oireita ole enää ollenkaan. Eikä tässä ole kyseessä kilpailu siitä, kumpi on minulle tärkeämpi mies vai koira: molemmat ovat tärkeitä omalla tavallaan.

Sitäpaitsi itse olen atooppisen ihoni hoitooon käyttänyt vuosia kortisonia, eikä se ole aiheuttanut minulle vähäisintäkään vaivaa. Luuni ovat varmasti keskimääräistä vahvemmat (ei ainuttakaan murtumaa tai katkeamista 27 vuoden aikana), lääkärihoidot ovat onnistuneet hienosti ja ihokin pysyy ihan hyvänä. Joten lopeta tuo yleistäminen ja hanki asiasta enemmän tietoa, ennenkuin tulet tänne moralisoimaan (ei millään pahalla...).

• onjakokemusta
        Viveka kirjoitti:

Ensinnäkin kyseessä on apteekista ilman respetiä saatava mieto kortisonivoide, jonka selosteessa ei kyllä mainita mitään luita haurastuttavasta sivuvaikutuksesta. Mikäli tuo sivuvaikutus olisi tutkittu ja noin yksiselitteinen, uskoisin siitä olevan jonkinlaisen maininnan lääkkeen mukana. Kortisoniahan ei saa käyttää kuin kuuriluontoisena ja pieniä määriä, eikä meilläkään sitä lotrata tuubitolkulla, vaan pieni nokare jos kutisee (max. pari kertaa/vk). Nykyisin ei ole tarvittu sitäkään.

Voi kultaseni. Kun sinä et tiedä minun parisuhteestani mitään, niin älä sitä nyt tuon allergia perusteella käy arvostelemaan. Veikkaan, että arvostan miestäni keskimääräistä enemmän ja osoitan sen hänelle joka päivä. Koirastakaan en halua luopua, sillä rakastan myös sitä ja koiran hankkiminen on minulle iso sitoumus, josta ei lipsuta niin kauan kuin muitakin keinoja on. Siedätys on meillä toiminut päivä päivältä paremmin, eikä nykyisin oireita ole enää ollenkaan. Eikä tässä ole kyseessä kilpailu siitä, kumpi on minulle tärkeämpi mies vai koira: molemmat ovat tärkeitä omalla tavallaan.

Sitäpaitsi itse olen atooppisen ihoni hoitooon käyttänyt vuosia kortisonia, eikä se ole aiheuttanut minulle vähäisintäkään vaivaa. Luuni ovat varmasti keskimääräistä vahvemmat (ei ainuttakaan murtumaa tai katkeamista 27 vuoden aikana), lääkärihoidot ovat onnistuneet hienosti ja ihokin pysyy ihan hyvänä. Joten lopeta tuo yleistäminen ja hanki asiasta enemmän tietoa, ennenkuin tulet tänne moralisoimaan (ei millään pahalla...).

Olen työskennellyt sairaanhoitoalalla. Hoitaen potilaita, joilla on edellä mainittu ongelma eli luut. Taustalla allergiaa ja astmaa ja nimenomaan kortisonin käyttöä sisäisesti ja ulkoisesti.

Kaikkea tietoa ei valitettavasti tulla kotiovelle kertomaan. Jos tietäisit kuinka paljon maailmassa on kemikaaleja ja lääkeaineita, jotka aiheuttavat hoitonsa lisäksi sivuvaikutuksia yllättyisit. Kenties kannattaisi kierrellä kertomassa, mutta ihmiset eivät halua oman mukavuutensa vuoksi kuulla epämiellyttäviä tietoja. Nyt kun jotakin asiasta tiedät voinetkin hankkia lisää tietoa ja arvioida vasta sen jälkeen sanomaani. Veikkaan, että tulet yllättymään.

• r.iikka

meillä oli aikoinaan sama juttu. siskoni oli allerginen koirille. muistaakseni allergiakokeissakin todettiin asia. joutui ottamaan astmapiippua aamuin illoin. sitten tuli kausi jolloin meillä ei ollut yhtään koiraa, ja hän joutui tekemisiin vain naapurien ym. oirien kanssa. nykyisin allergiasta ei ole tietoakaan, hävisi itsestään ilman mitään siedätyksiä. astmapiippuakaan ei joudu enää käyttämään. olen kyllä kuullut noista siedätyshoidoista, ja ovat kuulemma joskus tehonneet. mutta kuten sanottua, omakohtaista kokemusta ei ole asiasta.

sivulla http://cc.oulu.fi/~sisawww/esit/991111.htm oli kohta jossa sanottiin: ''Siedätyshoitoa ei anneta eläinallergiselle lemmikin pitämistä varten, koska jatkuva voimakas altistus kotona aiheuttaa limakalvolla allergisen tulehdusreaktion, jolloin siedätyshoito vaikeutuu ja voi johtaa jopa allergian oireiden voimistumiseen. '' laita googleen hakusanaksi siedätyshoito, eiköhän sieltä jotain löydy=)

• saanut jonkinlaista apua sellaisella laitteella joka ottaa sitä pölyä eli pitää huoneilman parempana. en osaa sanoa oikein sitä nimeä, mutta kannattaa soittaa astma ja keuhko liittoon he tietävät. Eräs ystäväni vuokrasi silloin ensin sitä laitetta. Kuukausi maksu oli silloin jotain mummonmarkoissa kympin luokkaa. Hänellä oli sellainen joka puhdisti sitä ilmaa 50 neliöön saakka.

• wuffis

Sisäilman puhdistimesta on kyse, noin 20" tuumaisen telkun kokoinen laite. Ainakin philipsiltä löytyy muutamiakin malleja mutta niitten käyttö on törkeä kallista kun joutuu ostamaan vähän väliä kalliita puhdistus kasetteja. Electroluxilla taas on sellainen kone minkä suodattimen voi pestä ja vaikka itse laite on kalliimpi niin pidemmällä tähtäimellä käyttö on halvempaa. En nyt muista miten tarkkaan se puhdistaa mutta vähintäänkin riittävän hyvin.

• nämä sivut

eikä toimi tuo sinun mainitsemasi suodatinkaan koira-allergiaan. Pölypunkkeja se jotenkin imee ja puhdistaa huoneilmaa niistä mutta koiran hilse ja karvat on sille vehkeelle liian raskasta tavaraa.

• pepe
        wuffis kirjoitti:

Sisäilman puhdistimesta on kyse, noin 20" tuumaisen telkun kokoinen laite. Ainakin philipsiltä löytyy muutamiakin malleja mutta niitten käyttö on törkeä kallista kun joutuu ostamaan vähän väliä kalliita puhdistus kasetteja. Electroluxilla taas on sellainen kone minkä suodattimen voi pestä ja vaikka itse laite on kalliimpi niin pidemmällä tähtäimellä käyttö on halvempaa. En nyt muista miten tarkkaan se puhdistaa mutta vähintäänkin riittävän hyvin.

laite on ionisaattori/otsonaattori.Laite siis kehittää otsonia.

" Sen lisäksi, että laite poistaa pahan hajun voidaan sitä käyttää myös allergiasaneerauksiin. Ilman steriloija puhdistaa jopa pintaa syvemmältä, jolloin allergian aiheuttajat kuten punkit ja bakteerikannat häviävät."

Haittapuolena ehkä hinta,600-700€ ja se että puhdistus kestää 8-12 tuntia eikä sinä aikana voi huoneistossa oleskella.Laitteesta tulee huoneisttoon hieman uimahallimainen haju,mutta se lähtee tuulettamalla pois.
        Laite kyllä toimii ja hajut lähtee.Erittäin hyvä käyttää myöskin autossa.

• nämä sivut kirjoitti:

eikä toimi tuo sinun mainitsemasi suodatinkaan koira-allergiaan. Pölypunkkeja se jotenkin imee ja puhdistaa huoneilmaa niistä mutta koiran hilse ja karvat on sille vehkeelle liian raskasta tavaraa.

monella astmaa sairastavalla koira harrastajalla on sellainen laite, ja ilman sitä rumaa vehjettä eivät toimeen tule. Siivota silti täytyy, mutta puhdistaa myös suht. tehokkaasti. Suodattimia kuluu.

• härkä

Halusin vielä mainita, että Allergia- ja Astmaliitto kyllä vuokraa ilmanpuhdistimia, mutta niitä ei todellakaan ole tarkoitettu asuntoihin, joissa pidetään myös eläimiä! Pointti on siis se, että ilmanpuhdistinta ei välttämättä saada niin hyvin puhdistettua vuokrauksen jälkeen, että se voitaisiin turvallisin mielin antaa seuraavalle vuokraajalle.
        Itselläni on jo (ostettu) vanha ilmanpuhdistin, Electrolux, johon olen ollut oikein tyytyväinen varsinkin siitepölyaikana! Suosittelen.

• pölyallergiaa

Epäilen miehelläsi pölypunkki allergiaa ja varastopunkki mysö, eli kun on aamutukoisuutta niin liinavaatteissa helposti pölypunkkeja varsinkin jos petaa sängyn heti ylösnoustessa eikä anna kuivua yön hiestä.
      Elikkä tähänkin ongelmaan on ratkasiu entistä pölysempi ympäristö,oireet pahat ensimmäisen puoli vuotta sitten helpottaa.
      Eli niinkuin mainitsit siedättää itsensä allergiaan.
      Itsellä pölypunkki allergia ja en voi käydä kapuoiss ajne jos kotonani ei ole koko ajan tiettyä pölymäärää, muuten nenä valuu ja silmät valuu ja on ihan tukossa.
      Olne allergiaan kun siedättännyt itseäni tehnyt mysö ihan siivoojan töitä eikä mitään oireita paitsi seuraavalla viikolla kun kotonani suoritin perustellisen pölyjen häädön.

• -alkuperäinen-

...kiitokset kaikille tähän mennessä asiaa kommentoineille! Tuota Electroluxin ilmanpuhdistajaa jo hieman paniikissa vilkuilinkin :) Tuo pestävä suodatin olisi varmasti ekologisin ja edullisin vaihtoehto, jos tähän laitteeseen joudutaan päätymään! Ja maksaahan tuo, mutta kunhan saan pitää koirani!!! Edellisen kirjoitukseen sanoisin että huonepölyallergiasta tuskin on kyse, kun samassa asunnossa ollaan jo pitkään asusteltu ja tuo miehen köhintä on alkanut vasta hiljattain... Koirakin siis on vasta reilu 10 viikkoinen ja eläinperäistä eritettä asunnossa lienee nyt aikalailla kun ei ole vielä sisäsiisti... Tässä samaisessa asunnossa ollaan kyllä aiemminkin niiskuteltu tähän aikaan vuodesta syyskosteilla ja -kylmällä...

Mielenkiinnolla luen kommenttejanne! Jos jollakulla vielä kokemuksia asiasta, olisi kiva kuulla!

• -alkuperäinen-

...kiitokset kaikille tähän mennessä asiaa kommentoineille! Tuota Electroluxin ilmanpuhdistajaa jo hieman paniikissa vilkuilinkin :) Tuo pestävä suodatin olisi varmasti ekologisin ja edullisin vaihtoehto, jos tähän laitteeseen joudutaan päätymään! Ja maksaahan tuo, mutta kunhan saan pitää koirani!!! Edellisen kirjoitukseen sanoisin että huonepölyallergiasta tuskin on kyse, kun samassa asunnossa ollaan jo pitkään asusteltu ja tuo miehen köhintä on alkanut vasta hiljattain... Koirakin siis on vasta reilu 10 viikkoinen ja eläinperäistä eritettä asunnossa lienee nyt aikalailla kun ei ole vielä sisäsiisti... Tässä samaisessa asunnossa ollaan kyllä aiemminkin niiskuteltu tähän aikaan vuodesta syyskosteilla ja -kylmällä...

Mielenkiinnolla luen kommenttejanne! Jos jollakulla vielä kokemuksia asiasta, olisi kiva kuulla!

• Tyttö82

Mulla oli ex-avopuoliso todella allerginen kissoille. Riitti, että kissa oli samassa huoneessa niin heti alkoi silmät vuotamaan ja kirvelemään, lisäksi joskus saattoi tulla myös ihottumaa. Hankimme kuitenkin itsellekin kissan, koska lääkkeillä hän sai allergiakohtaukset kuriin. Loppujen lopuksi hän ei kuitenkaan enää tarvinnut lääkkeitä lainkaan. Eikä miehen tarvinnut vältellä kissan kanssa oloa, pystyi pitämään sylissä ja nukkumaan kissan vieressä koko yön.. Nykyisin kun olemme eronneet ja mies ei ole enää päivittäin tekemisissä kissojen kanssa, niin allergia on palannut, eli ei enää voi olla lääkkeittä kissojen lähellä..

• muuttuminen

Hei,
        minulla on selitys tuohon, ettei miehesi "saanut" vähitellen oireita. Sama tapahtui minullekkin. Eli oloni huononi niin vähitellen etten itsekkään huomannut sitä. Kun aloin saamaan oireita äitini ostamasta kissasta, luulin oireita aluksi flunssaksi. Olotila kroonistui ja olin jatkuvasti väsynyt. Ihmettelin, mitä tämä on, mutta totuin. Luulin yksinkertaisesti, että ihminen ei parikymppisenä ole enää niin virkku kuin nuorempana.

Muutettuani pois olin kuin uusi ihminen. Energisyys on palautunut ja olo kaikin puolin parempi. Syykin selvisi: paha allergia, jota ei oltu diagnisoitu. Ilman lääkkeitä en voi olla kissojen kanssa enää tuntiakaan, koska väsymys ja flunssan kaltaiset oireet palaavat heti. Onneksi lapsuuden kodissani ei ole enää kissaa, eikä uutta ole harkinnassa.Kyse ei ole siis vältämättä allergian palaamisesta vaan elimistön tottumisesta "huonoon" tilanteeseen. Olisimpa vain tajunnut sen aikaisemmin, koska paljon jäi tekemättä sen takia. Energistä oloa kaikille allergiasaneerauksen tehneille!

• Tyttö82
        muuttuminen kirjoitti:

Hei,
        minulla on selitys tuohon, ettei miehesi "saanut" vähitellen oireita. Sama tapahtui minullekkin. Eli oloni huononi niin vähitellen etten itsekkään huomannut sitä. Kun aloin saamaan oireita äitini ostamasta kissasta, luulin oireita aluksi flunssaksi. Olotila kroonistui ja olin jatkuvasti väsynyt. Ihmettelin, mitä tämä on, mutta totuin. Luulin yksinkertaisesti, että ihminen ei parikymppisenä ole enää niin virkku kuin nuorempana.

Muutettuani pois olin kuin uusi ihminen. Energisyys on palautunut ja olo kaikin puolin parempi. Syykin selvisi: paha allergia, jota ei oltu diagnisoitu. Ilman lääkkeitä en voi olla kissojen kanssa enää tuntiakaan, koska väsymys ja flunssan kaltaiset oireet palaavat heti. Onneksi lapsuuden kodissani ei ole enää kissaa, eikä uutta ole harkinnassa.Kyse ei ole siis vältämättä allergian palaamisesta vaan elimistön tottumisesta "huonoon" tilanteeseen. Olisimpa vain tajunnut sen aikaisemmin, koska paljon jäi tekemättä sen takia. Energistä oloa kaikille allergiasaneerauksen tehneille!

Ei sillä mun exällä ollut sen huonompi olo kuin normaalistikaan, vaikkei lääkkeitä ottanut.. Ei ollut väsymystä, nuhaa ym..

• -alkuperäinen-

Hei,

Kolme kuukautta on melkein aikaa kun kirjoittelin tänne tuon ylläolevan viestin - ja mikä parasta ihana koiruus on edelleen perheessämme. Mieheni kävi allergiatesteissä ja yllättäen osoittautui että hän on allerginen kissoille sekä koirille (enemmän kissoille). Allergiaoireet omalle koirallemme kuitenkin hävisivät heti kun koira oppi sisäsiistiksi - eli kosketuksesta eikä edes puremisesta tule oireita mutta jos pissit vielä joskus vahingossa tulee sisälle alkaa niiskututtaa. Koirastamme ei rodun puolesta juurikaan lähde karvaa tai hilsettä. Toisille koirille mieheni on selkeästi allerginen.

Hankimme kotiin hyvän Elixairin ilmanpuhdistimen ja imurin hyvällä HEPA-suodattimella ja tällä hetkellä elämme ihan normaalia koiraperheen elämää :) Tietenkään en voi vielä tuulettaa mutta jo 2 kuukautta ilman minkäänlaisia oireita on hyvä merkki. Ja on viikkoja jolloin en allergiaa edes muista. Kaunis kiitos teille kullanarvoisista vinkeistä ja kannustavista viesteistä - onneksi meidän kohdalla kävi näin hyvin:)

• Eräs astmaatikko

Moi,
        ensiksikin, en halua moralisoida, mutta osuin vahingossa tänne selaileman "turhanpäiväistä" keskustelua, tokkopa itse enää näitä selaat ;)

Sellainen asia vaan tuli mieleen, että koiran yleisesti aiheuttama altistuminen johtaa terveydellisiin seuraamuksiin varsin pitkän ajan kuluttua; esim. astman puhkeamiseen kuluu keskimäärin 7 vuotta.

Mutta kuitenkin tämän päivän valinnoilla itse kukin päättää, millainen elämä tulevaisuudessa on ;) Ja toisaalta astman kanssa tulee toimeen... juuri äsken eräälle vanhemmalle miehelle kortisonipiipun käteen antaneena uskallan vain todeta; kuka paremmin, kuka ei..

En siis halua oikeastaan kuin sen sanoa että, kun miehesi ensi kerran ilman muita vilustumisoireita herää yöllä yskään, muista aamulla tappaa se koira...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      138
      7705
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1925
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1900
    4. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1623
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1555
    6. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      104
      988
    7. Oletko miten

Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      920
    8. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      4
      859
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      820
    10. Muistatko hänen

Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      33
      793
    Aihe