Finnairille kahdeksas MD-11

Zarniwoop_2

FINNAIR OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 6.10.2005

FINNAIR LISÄÄ KAPASITEETTIA AASIAN LIIKENTEESEEN

Finnair jatkaa tulevina vuosina määrätietoisesti Aasian-
reittiverkoston laajentamista. Aasian-liikenteen laivastoon liittyy
kuluvan vuoden joulukuussa seitsemäs Boeing MD-11 -
laajarunkolentokone. Tavoitteena on hankkia kahdeksas MD-11 -lentokone
vuoden 2006 aikana.
- Tarvitsemme lisäkapasiteettia avatessamme uusia Aasian-kohteita ja
lisätessämme vuoroja nykyisiin kohteisiimme. Kuukausi sitten avasimme
Kantonin Kiinassa. Ensi kesänä avaamme kolmannen reitin Japaniin, kun
aloitamme liikenteen Nagoyan ja Helsingin välillä, Finnairin
pääjohtaja Keijo Suila kertoi sijoittajatilaisuudessa Helsingissä
tänään.

Finnair tarjoaa nopeimmat ja lyhyimmät yhteydet Aasian ja Euroopan
välillä. Helsinki on Aasiasta tultaessa ensimmäinen eurooppalainen
pääkaupunki. Helsinki-Vantaan toimiva lentoasema on siten luonteva
paikka vaihtaa konetta, kun jatketaan muihin Euroopan kohteisiin.
- Viime vuodet ovat osoittaneet Aasian-strategiamme toimivuuden ja
aiomme jatkaa laajentumistamme idän suunnalla. Aloittaessamme
voimakkaan laajentamisen vuosituhannen alussa meillä oli kahden ja
puolen koneen kapasiteetti Aasian-liikenteessä. Muutaman vuoden
horisontilla meillä tulee olemaan kymmenkunta laajarunkokonetta.
Lisäämme vuosittain yhdestä kahteen uutta kohdetta Aasiassa ja
kasvatamme vuorotiheyttä nykyisiin kohteisiimme, Suila visioi.

Tulevana talvena uusitaan Finnairin kaikkien laajarunkokoneiden
business-luokan istuimet. Finnair on ensimmäisiä lentoyhtiöitä
maailmassa, jolla on vuodeistuimet koko kaukoliikennelaivastossa.
- Tämä takaa korkea- ja tasalaatuisen palvelun asiakkaillemme, Suila
totesi.

Aasian-liikenteen osuus Finnairin reittiliikenteen matkustaja- ja
rahtituotoista on neljännes. Euroopan-liikenteestä tulee puolet
tuotoista ja kotimaan liikenne edustaa viidennestä. Finnair lentää
Aasiassa nykyisellään Pekingiin, Kantoniin, Shanghaihin ja Hongkongiin
Kiinassa sekä Tokioon ja Osakaan Japanissa. Lisäksi lennetään neljä
kertaa viikossa Singaporeen ja päivittäin Bangkokiin. Talvikauden
huippusesonkina Finnair lentää Bangkokiin jopa kahdesti päivässä.

Finnair Oyj
Viestintä
6.10.2005

23

2758

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kärsimys

      Ei siis helpota pitkään aikaan Finnairin kaukomatkustajien kurjuus! MD11 ei sovellu ihmisten kuljetukseen. Muut yhtiöt ovat tämän huomanneet ja muuntavatkin koneet rahtikoneiksi.

      • ei lennä kaukolentoja

        En voisi kuvitella mitään niin kauheaa kun Ryanairin lentämässä kaukoitään.


      • vesku

        Ei koneessa mitään vikaa ole, sisustus on kiinni täysin lentoyhtiöstä. Pitkillä matkoilla kyllä tulisi panostaa enemmän mukavuuteen kuin mitä finnair tähän asti on tehnyt.


    • että Finnair uskaltaa!

      Hieno homma että hyvin menee, ja rahkeita riittää suhteelliseen rohkeaan vetoon. Vallataan Aasia! Saas nähdä, milloin julkistetaan seuraaja MD11:lle ,onko kyseessä Boeing vai Airbus. Veikkaus:Boeing.

      • vesku

        Finnair on melko sitoutunut airbusiin laivaston uusimisessa. Lisää myös kustannuksia jos yhtiöllä on useita eri merkkejä käytössään. Varma ei tietenkään voi olla, mutta olisin yllättynyt jos valinta osuu boeingiin.


      • dreeamliner
        vesku kirjoitti:

        Finnair on melko sitoutunut airbusiin laivaston uusimisessa. Lisää myös kustannuksia jos yhtiöllä on useita eri merkkejä käytössään. Varma ei tietenkään voi olla, mutta olisin yllättynyt jos valinta osuu boeingiin.

        Finnairilla on kuitenkin vahvat perinteet Boeingin (mcdonnell) kanssa ja ehkäpä siten jopa paineita tilata sieltä seuraava kaukolentokalusto. Varmaan airbus olisi synenergian kautta parempi vaihtoehto, mutta kyllä itse laittaisin rahat Boeingin Dreamlinerin eli 787:n puolesta. Toimikset alkavat muutenkin sopivasti 2010 joten Finnairille se sopisi lähes täydellisesti ja saataisiin uusin mahdollinen konetyyppi käyttöön. 787-3 mallissa on 296paikkaa eli täsmälleen sama kun finskin nettisivut näyttää md-11 teknisissä tiedoissa.


      • 787
        dreeamliner kirjoitti:

        Finnairilla on kuitenkin vahvat perinteet Boeingin (mcdonnell) kanssa ja ehkäpä siten jopa paineita tilata sieltä seuraava kaukolentokalusto. Varmaan airbus olisi synenergian kautta parempi vaihtoehto, mutta kyllä itse laittaisin rahat Boeingin Dreamlinerin eli 787:n puolesta. Toimikset alkavat muutenkin sopivasti 2010 joten Finnairille se sopisi lähes täydellisesti ja saataisiin uusin mahdollinen konetyyppi käyttöön. 787-3 mallissa on 296paikkaa eli täsmälleen sama kun finskin nettisivut näyttää md-11 teknisissä tiedoissa.

        Entäpä rahdinkuljetuskyky?
        Se on Finnairille tärkein päätösperuste
        ja matkustajat kulkevat siinä sivussa.

        Sekä A350/B787 on matkustajille
        mainioita koneita mutta ei niihin
        paljoa rahtia mahdu.


    • MD-11..!

      Mikä hitto Finnairilla on noiden MD-11 koneiden perään....joku MD-11 fetissikö :-) Todella epämukava/epäviihtyisä kone kaukoliikenteeseen.Luulisi Finnairin osaavan hankkia seuraavaksi kaukoliikenteeseen Boeing-777,AB-340 tai Boeing-744 koneen.Mutta Finnairhan ei tällä hetkellä ajattele matkustajia Aasian-liikenteessä,vaan rahaa,rahaa,rahaa...MD-11 koneet ovat rupusia,ahtaita,epäviihtyisiä...tosin tietysti business puolelle koko ajan asennetaan kaikkea mukavaa - mutta suurin joukko - tavalliset matkustajat menevät kuin härkävaunussa.

      • aatos1

        Finnairille tulee siis seitsemäs MD-11 kone.

        Kone tulee olemaan OH-LGG.

        Kone on entinen VARIGin PP-VQI.

        Aatos1


      • Zarniwoop_2

        MD-11 on selvä valinta kaukoitään, koska rahtia kulkee tällä välillä runsaasti, jolla tehdään hyvää tulosta ilman suuria lisäinvestointeja. A330 ja A340 lopettaisi rahdinkuljettamisen, jollei hankkisi isoa pataljoonaa erillisiä rahtikoneita. B757:n rahtitilat on lähinnä vitsi ja B777 ei jaksa sekään matkustajien ja polttoaineen jälkeen viedä, kuin vähän ylimääräistä.

        Kolme moottoria on myös hyvä kompromissi ylläpitokulujen ja pitkien matkojen vaatimusten kanssa. Kahden moottorin koneet eivät jaksa ylimääräistä painolastia ja neljä moottoria tuo enemmän kuluja ja huollettavia osia. B747 on kallis lennettävä neljine moottoreineen ja konemallin tulevaisuus näyttää myös epävarmalta.

        Markkinoilla yksinkertaisesti ei ole Finnairille soveltuvaa pitkänmatkan monikäyttökonetta, paitsi A380, joka on liian iso Suomeen. MD-11 jatkajan valinta tulee olemaan hankala.

        Porukan rutina MD-11:stä tuntuu johtuvan pääasiassa Finnairin omista sisustus ratkaisuista, joka ei ole sinänsä konetyypin vika. Finnairilla on meneillään matkustamon modernisointi (myös turistissa), joten katsotaan mitä se tuo tullessaan.


      • JeRFC0
        aatos1 kirjoitti:

        Finnairille tulee siis seitsemäs MD-11 kone.

        Kone tulee olemaan OH-LGG.

        Kone on entinen VARIGin PP-VQI.

        Aatos1

        Ja lähteesi tähän "tietoon" on missä?


      • radar contact

        Kerro lisää siitä, mikä on matkustajan kannalta tekee kyseisestä koneesta niin epäviihtyisän suhteessa muihin koneisiin, jos olet kerta asiantuntija. Mikä tekee esim samanikäisestä tripla-seiskasta niin mukavan matkustaa suhteessa yksitoistaseen - onko niissä kenties kaksinkertaiset jalkatilat, vai peräti kolminkertaiset?? Eiköhän niihinkin istuteta ihan yhtä vieri viereen penkkejä kuin yksitoistaseen. Ja kyllä se koneen siisteys on riippuvainen ihan muista seikoista kuin koneen merkistä. Yksi etu MD:llä on sen suuri rahdin kuljetuskyky, mikä on sekin tärkeää lentoyhtiölle.


      • abc
        radar contact kirjoitti:

        Kerro lisää siitä, mikä on matkustajan kannalta tekee kyseisestä koneesta niin epäviihtyisän suhteessa muihin koneisiin, jos olet kerta asiantuntija. Mikä tekee esim samanikäisestä tripla-seiskasta niin mukavan matkustaa suhteessa yksitoistaseen - onko niissä kenties kaksinkertaiset jalkatilat, vai peräti kolminkertaiset?? Eiköhän niihinkin istuteta ihan yhtä vieri viereen penkkejä kuin yksitoistaseen. Ja kyllä se koneen siisteys on riippuvainen ihan muista seikoista kuin koneen merkistä. Yksi etu MD:llä on sen suuri rahdin kuljetuskyky, mikä on sekin tärkeää lentoyhtiölle.

        Olen samaa mielta Zarniwoop_2 kanssa! Rahtia kulkee paljon Aasiaan. Tuskin Md-11 koneile vielä seuraajaa haetaan, kun niitä näyttää koko ajan tulevan vain lisää. :) Muuten olen myös sitä mieltä, että saisivat matkstusmukavuuteen kiinnittää huomiota jatkossa enemmän!


      • modernisointi
        Zarniwoop_2 kirjoitti:

        MD-11 on selvä valinta kaukoitään, koska rahtia kulkee tällä välillä runsaasti, jolla tehdään hyvää tulosta ilman suuria lisäinvestointeja. A330 ja A340 lopettaisi rahdinkuljettamisen, jollei hankkisi isoa pataljoonaa erillisiä rahtikoneita. B757:n rahtitilat on lähinnä vitsi ja B777 ei jaksa sekään matkustajien ja polttoaineen jälkeen viedä, kuin vähän ylimääräistä.

        Kolme moottoria on myös hyvä kompromissi ylläpitokulujen ja pitkien matkojen vaatimusten kanssa. Kahden moottorin koneet eivät jaksa ylimääräistä painolastia ja neljä moottoria tuo enemmän kuluja ja huollettavia osia. B747 on kallis lennettävä neljine moottoreineen ja konemallin tulevaisuus näyttää myös epävarmalta.

        Markkinoilla yksinkertaisesti ei ole Finnairille soveltuvaa pitkänmatkan monikäyttökonetta, paitsi A380, joka on liian iso Suomeen. MD-11 jatkajan valinta tulee olemaan hankala.

        Porukan rutina MD-11:stä tuntuu johtuvan pääasiassa Finnairin omista sisustus ratkaisuista, joka ei ole sinänsä konetyypin vika. Finnairilla on meneillään matkustamon modernisointi (myös turistissa), joten katsotaan mitä se tuo tullessaan.

        Modenrnisoitnia ei ole vielä voitu
        aloittaa koska OH-LGG on paraikaa
        Rio de Janeirossa odottamassa uutta
        maalia pintaansa.
        Tulee lähiviikkoina Helsinkiin
        raskashuoltoon jossa saa uudet
        bisnespenkit mutta economyyn ei tule
        muita uudistuksia kuin katossa olevat
        monitorit vauhtuvat litteämpiin.
        Ei tule edes omaa PTVtä kaikille.


      • tuleepas..
        modernisointi kirjoitti:

        Modenrnisoitnia ei ole vielä voitu
        aloittaa koska OH-LGG on paraikaa
        Rio de Janeirossa odottamassa uutta
        maalia pintaansa.
        Tulee lähiviikkoina Helsinkiin
        raskashuoltoon jossa saa uudet
        bisnespenkit mutta economyyn ei tule
        muita uudistuksia kuin katossa olevat
        monitorit vauhtuvat litteämpiin.
        Ei tule edes omaa PTVtä kaikille.

        Myös "uutuutena" tulee lentoemojen lepotila C-matkustamoon muistaakseni.
        Ja LGG tulee marraskuussa vko 44 tekniikkaan.


      • Frank
        modernisointi kirjoitti:

        Modenrnisoitnia ei ole vielä voitu
        aloittaa koska OH-LGG on paraikaa
        Rio de Janeirossa odottamassa uutta
        maalia pintaansa.
        Tulee lähiviikkoina Helsinkiin
        raskashuoltoon jossa saa uudet
        bisnespenkit mutta economyyn ei tule
        muita uudistuksia kuin katossa olevat
        monitorit vauhtuvat litteämpiin.
        Ei tule edes omaa PTVtä kaikille.

        Onpa hirveetä, kun ei tule omaa telkkaria. Onko sinulla tietoa kuinka paljon sellaisen asentaminen tulisi maksamaan? Koneethan ollan jokatapauksessa vaihtamassa vuosikymmenen lopulla, joten miksi turhaan investoida suuria summia muutaman vuoden takia. Eiköhän ne tule niihin uusiin koneisiin.


      • PTV
        Frank kirjoitti:

        Onpa hirveetä, kun ei tule omaa telkkaria. Onko sinulla tietoa kuinka paljon sellaisen asentaminen tulisi maksamaan? Koneethan ollan jokatapauksessa vaihtamassa vuosikymmenen lopulla, joten miksi turhaan investoida suuria summia muutaman vuoden takia. Eiköhän ne tule niihin uusiin koneisiin.

        Ykstoistaset on Finnairilla vielä
        5-10 vuotta. Ei tekisi paljoa lennettyä
        mailia kohden.

        Ensimmäinen MD-11 lähtee pois aikaisintaan
        2010 mutta voi olla jopa 2012 saakka.


      • keijo
        aatos1 kirjoitti:

        Finnairille tulee siis seitsemäs MD-11 kone.

        Kone tulee olemaan OH-LGG.

        Kone on entinen VARIGin PP-VQI.

        Aatos1

        Mistä löytyy faktaa tästä varigin koneesta?


      • Indonesia
        aatos1 kirjoitti:

        Finnairille tulee siis seitsemäs MD-11 kone.

        Kone tulee olemaan OH-LGG.

        Kone on entinen VARIGin PP-VQI.

        Aatos1

        PP-VQI on alunperin Garuda Indonesian kone (1998), sitten Varigin, ja nyt Finnairin uusin hankinta!

        kuva koneesta Varigin väreissä:
        http://www.planespotters.net/Aviation_Photos/008794/photo.show


      • jake

      • karo

        eipä tunnu löytyvän


    • matkustaja täällä

      Olen usein lentänyt koneella Aasiaan ja myös muilla yhtiöillä kuten Lufthansalla ja SAS:lla. Matkustusmukavuus on ihan samaa luokkaa ainakin näillä yhtiöillä ja olen ollut tyytyväinen Finnairin palveluun. Hyvä kun pääsee melkein kotiovelta ilman vaihtoja Aasiaan asti. Hyvin on mielestäni tilaa MD-11:ssa ja tarjoiluunkin olen ollut tyytyväinen, palvelu ainakin paljon ystävällisempää kuin Lufthansalla. Ruokaa ja juomaa olen saanut riittävästi ja jalkatilaa on tarpeeksi. (Olen normaalikokoinen ihminen) Viihdejärjestelmät ihan hyvät, en kaipaa mitään omia telkkareita. En ymmärrä tuota iänikuista valitusta?

    • triplane

      Lentoyhtiöistä loistavin,taivasten valtakunnan loistava tähti,kaikkien lentoyhtiöiden iso äiti,aviaattorien aviaattori,hunajan ja maidon lentoyhtiö.Polvistun koneittesi ylilentäessä.Mikäli olisit ihminen pesisin jalkasi ja joisin pesuveden.Ikuisisesti eläköön Finnair.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kerro kiva muisto

      Kaivatustasi
      Ikävä
      94
      1753
    2. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

      Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      358
      1169
    3. Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"

      Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna
      Suomalaiset julkkikset
      18
      1168
    4. Mikä on horoskooppisi?

      Entä tiedätkö kaivattusi?
      Ikävä
      95
      1028
    5. Onks se väärin jos

      Tutustuttaisiin edes vähän enemmän?
      Ikävä
      62
      823
    6. Vanhemmalle naiselle

      Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam
      Ikävä
      36
      801
    7. Hyvää yötä

      Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      744
    8. Mitä meidän välillä

      Tulee tapahtumaan? Sinusta paljon kiinni
      Ikävä
      46
      706
    9. En vaan ymmärrä

      Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla
      Ikävä
      42
      680
    10. Mitä saat naiselta mies kun

      Otat ohjat? Saat feminiinistä pehmeyttä, lämpöä ja rauhaa. Kun nainen on tässä moodissa hän auttaa miestä lepäämään ja p
      Ikävä
      113
      676
    Aihe